PUZZEL- rubriek DE KERKEN MAATSCHAPPIJ Vandaag „oecumenische explosie" hervormd-gereformeerd congres „Meer begrip voor stijl in kerkmuziek" COMMUNISME ONGERUST OVER EENHEIDSWENS CHRISTENEN ZATERDAG 26 MEI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 en de Dubbel lidmaatschap Gereformeerd, maar óók lid van Hervormde Kerk (Advertentie) (Advertentie) Pleidooi intercommunie Orthodoxie en R.-K. Kerk Een functionaris van het Orthodox Patriarchaat heeft gepleit voor her stel van de intercommunie tussen de Orthodoxie en Rooms-Katholieke Kerk ook al is er nog geen sprake van kerkelijke eenheid. De intercom munie tussen beide kerken heeft be staan tot de val van Byzantium in 1453. Juridisch is de intercommunie zelfs nooit opgeheven, maar door de verhoudingen met de overweldigers van de stad is de praktijk zo gewor den. De grootreferendaris Hollenbach, dia over dit onderwerp sprak, zou het zeer toejuichen, als nu de intercom munie weer werd hersteld zoals vóór 1453. Dit pleidooi staat rechtstreeks in verband met de besprekingen, die zijn gevoerd door de delegatie van de Oud-Katholieke Kerk, waarbij ook de intercommunie tussen deze kerk en de Orthodoxie aan de orde kwam. De Rooms-Katholieke Kerk erkent de geldigheid der orthodoxe- bisschops- en priesterwijdingen. Gedurende het driedaags bezoek aan de Orthodoxe patriarch Athenagoras I in Istanboel zijn de aartsbisschop van Canterbury dr. A. M. Ramsey en de patriarch overeengekomen een gezamenlijke commissie in te stellen om de verschillen op dogmatisch terrein tussen de twee kerken te be studeren. Deze commissie zal het werk voortzetten van een dergelijke commissie, die in de dertiger jaren werd ingesteld, maar die zyn werk zaamheden moest beëindigen wegens de oorlog. In toespraken tijdens zijn bezoek legde dr. Ramsey herhaalde lijk de nadruk op de noodzaak om eenheid te vinden in de dogma's. De betrekkingen tussen de Ortho doxe en Anglikaanse Kerk zijn zeer belangrijk, zei de aartsbisschop, want ze kunnen de scheiding tussen oost en west helpen opheffen. „De Anglikaanse Kerk hoort bij het wes ten, maar heeft veel gemeen met het oosten". Van Istanboel ging dr. Ramsey naar Athene voor een be zoek aan de primaat van Grieken land Chrysostomus, aartsbisschop van Athene en van heel Griekenland. Berkhof, die hoewel hervormd, ook aan de Vrije Universiteit theologie had gestudeerd en aldaar in zijn eer ste gemeente stond was er de ziel van. Op een van de vergaderingen is toen gesproken door een gerefor meerd predikant over het onderwerp: Dat de Hervormde Kerk geen valse kerk is en door een hervormd predi kant: Dat de Ger. Kerken geen secte zijn. Dat heeft toen nog al de aan dacht getrokken. Sindsdien is de ont wikkeling verder gegaan en wie de vroegere verhoudingen heeft meege maakt, wrijft toch wel even zijn ogen uit dat er nu zulke dingen kunnen gebeuren. Met belangstelling zullen we daarom de verslagen gaan lezen van het congres dat vandaag in Utrecht wordt gehouden. H. NIEUWE OPGAVE. HORIZONTAAL. I. verlichtingsartikel, 6. wintervoertuig, II. beroep, 14, dun metalen plaatje, 15. onmiskenbaar, 16. tijdperk, 17. daar, 18. vlek, indruksel, 20. snoes mclsjestaal 21. mannel. schaap, 22. gemeente o. d. Veluwe, 24. kleingeestige schoolmees ter, 26. bloembed, 28. aanwijzend voor naamwoord, 30. opgekropte haat. 32. voorzetsel, 35. overblijven, 38. naald- booni, 39. citroendrank, 41. naar binnen geslagen rand van een boekomslag, 43. plaats voor balspel, 44. muzieknoot, 45. vertaler, 48. gebogen, 50. ga weg!, 51. gravin van Holland, 53. zacht, week- sappig, 55. bloedverwanten, 57. eerste mens. 59. lfjst waarop de verdeling van het jaar is aange geven, 62. uit het gevaar geholpen. 6-1. tijdelijk gebruik in Kleding, 65. muziek- teken i.d. psalmen, 68. gekneed meng sel. 70. spies, lans, 72. hoofdtelwoord, 73. bep. bloeiwijze, 75. vrijgevig. 77. bundel (vruchten). 79. elem. Gadoli nium, afk., 80. half vast voedsel, 81. bewijs var afwezigheid tv. verdachte) 83. bloem, 85. deel van een boom, 86. graafwerktuig, 87. kleine ronde pruim. VERTICAAL. 1. tafel of vloerbedekking, 2. planeet, 3. in het jaar v. d. wereld, (Laf. afk.), 4. toestel om snelheid te verminderen, 5. voetbedekking, 6. spot- of hekeldicht, 7. loco-president, afk., 8. gelofte, 9. zwarte lekkernij!, 10. gemeente in N. Brabant, 11. verborgen, 12. soort van papegaai, 13. toiletartikel, 19. peul vrucht, 23. bijbelhoek (Oude Testament), 25. mand, 27. soort, 29. drooginrichting lekker! Voortrekkers* is de lichte, do or-en-do or rijp e tabak, die het pijproken tot een puur genoegen maakt.Vooru-endoor zijn geur ook voor anderen 1 STEMMEN UIT DE KERKEN Hervormd-gereformeerd congres over de radio Tweemaal zal de radio aandacht be steden aan het hervormd-gerefor meerd congres, vandaag in Utrecht. Eerst vanavond om half acht over Hilversum I hoort men flitsen. Mor gen zondag komt het IKOR met een reportage om kwart over tien in de morgen over Hilversum II. En novum op interkerkelijk gebied in ons land is in Maastricht, waar drie f;ereformeerden zijn toegelaten als idmaat van de Ned. Hervormde Kerk, met behoud van het lidmaat schap van de Geferomeerde Kerk. Z(j z(jn dus lid van twee kerken. De kerkeraad heeft er zich lang over beraden, maar gebleken is, dat de kerkorde geen uitsluitsel geeft, om dat een dubbel lidmaatschap daarin noch mogelijk wordt gemaakt, noch wordt verworpen. Er zal waarschijn lijk nog nooit met die mogelijkheid zijn rekening gehouden. De kerke raad besloot dan ook, onder de in druk van het verlangen naar eenheid der nieuwe leden, het verzoek in te willigen. Ook de gereformeerde ker keraad was in de besprekingen be trokken. Nieuws van overal Op Nieuw-Guinea krijgt de Evan gelisch Christelijke gemeente te Hol- landia een bedrag van 25.000 als bijdrage Ir Je bouw van een kerk. Dit bedrag komt van de Nederlands Hervormde Kerk. Een oecumenische „orde" voor hulpwerk, van restauratie van ge bouwen tot baby-sitting, is door 60 protestantse en r.-k. jongeren opge richt in Eindhoven. Men wil dit werk in de ruimst mogelijke zin verrichten in eigen gemeenten en daarnaast sa men studeren en spreken over ge loofsbeleving. Eén en ander is een di rect resultaat van de in februari ge houden conferentie van de Oec. Jeugdraad samen met de Katholieke Jeugdraad Eindhoven. UW HUIS EEN 4IIINV RAAM VENTILATOR public Atlo. ITMO - SCHIEDAM Adhesie, aarzelingen en bezwaren aan beide zijden De laatste weken is onze aan dacht geboeid door hetgeen er in Spanje gebeurde. Onder het dictatoriale regiem, waar allen in de pas moeten lopen zoals de regering dat wil, zijn bewegin gen en stakingen gekomen zoals de regering dat nu juist niet wilde. Er is een zekere aarze ling van regeringszijde, omdat men blijkbaar niet precies weet wat te doen, Er. worden gedach ten in publiek uitgesproken, waaraan men een goed recht moeilijk kan ontkennen. Ze wor den in daden omgezet, die de regering accuut voor moeilijk heden plaatst en een kant op drijft die zij toch eigenlijk niet wil. Hier wordt ook openbaar een stukje van wat er omgaat in de menselijke geest, die uit eindelijk niet gebonden wil zijn en zich verzet wanneer ze toch in een keurslijf wordt geperst. De gedachte daaraan alleen reeds hindert ons. „Het gaat wel op een oecumenische explosie lyken". Zo begint ds. F. H. Landsman een artikel in het Wen dingnummer van mei, daarmee doe lende op het hervormd-gereformeerd congres dat vandaag te Utrecht wordt gehouden en waartoe de 18 predikanten, voor de helft hervormd en voor de andere helft gereformeerd, 'n oproep hebben laten uitgaan. Het is iets meer dan een jaar geleden dat deze 18, die byna allen in kerkelyk werk zitten (zending, evangelisatie, studentenpastoraat) waar men tot het besef gekomen is dat deze twee kerkgemeenschappen in ons land niet gescheiden kunnen voortgaan, maar elkaar nodig hebben, een stuk hebben gepubliceerd waarin zy aankondig den zich te zullen richten tot de sy nodes van beide kerken en waarin zy vroegen om adhesiebetuigingen van mensen die tot een van deze bei de kerken behoorden. Later zouden zij tot meerdere actie overgaan. Zo werd een jaar geleden geschreven. ADHESIE De adhesiebetuigingen zijn in aantal binnen gekomen zoals men het ei genlijk toch niet had verwacht. Er hebben zich gemengde gespreksgroe pen gevormd. Er is een conferentie gehouden met een beperkt aantal deelnemers. Er is een boekje versche nen, „Van kerken tot Kerk", dat bui tengewoon goed verkocht is- En voor vandaag Is er dan een congres uitge schreven in Utrecht. Dit zou eerst in de Domkerk worden gehouden, maar de aanmeldingen kwamen in die mate binnen dat men tot tweemaal toe naar een ruimere gelegenheid heeft moeten uitzien en nu is de samen komst gehouden in de jaarbeurshal len. De spoorwegen geven vandaag reductie op de retourprijs en de poli- MUSICUS ADRIAAN KOUSEMAKER: In kerk moet klinken wat lieflijk is en welluidt ADRIAAN KOUSEMAKER: ...meer begrip voor kerkmuziek... „Een kerkkoor moge volgens de theologen wel of niet verant woord zijn, maar er is een muzi kale taak voor; een organist hoort alleen maar te begeleiden er komt tegenwoordig wat meer begrip voor stijl in de kerkmu ziek". Deze opmerkingen zijn van de Goese musicus Adriaan Kousemaker, die hij maakte in een gesprek over kerkmuziek en muziek in de kerk. In de kerk moet klinken wat „lieflyk is en welluidt", zoals dat in de bijbel staat, aldus de heer Kousemaker. Daarom moet men de jeugd niet tracetren op nieuwe ritmiscne liede ren, zoals die worden gezongen en gespeeld in Rotterdamse jeugddien sten van ds. Junius. Die muziek hoort niet in de kerk thuis, al vindt de jeugd die dan ook leuk. De heer Kousemaker (52), 30 jaar componist, muziekleraar, directeur van de Zeeuwse Muziekschool, afde ling Goes, en cantor-organist van de Goese hervormde kerk zegt over kerkelijke stijl: vroeger zong men zo maar wat liederen van de zangvereni ging in de kerk, toen er nog maar pas kerkkoren waren, gevormd uit die verenigingen (de heer Kousemaker richtte het eerste kerkkoor op in Goes in 1936). Er was vooral in de eerste jaren na de oorlog veel be langstelling voor de kerkkoren, nu krygt men er geen mensen meer voor. Jongeren zijn er helemaal niet meer voor te vinden, die zingen niet, tenminste niet in de kerk. De jeugd Kerkmuziek en jeugd zou op een an dere manier moeten worden aange- pakt, zo meent Adriaan Kousema ker: op catechisatie en jeugdvereni gingen meer daarover laten horen. Daar ligt ook een taak voor de can tor-organist, die eigenlijk „beroeps" moest zijn, zoals in Duitsland. Kerkkoren hebben in de liturgie van uit de historie geen verantwoorde plaats, volgens sommige theologen, maar zy hebben tocli zeker een mu zikale taak in de eredienst van de protestantse kerken, aldus de heer Kousemaker. Zy moeten, zoals pro fessor Van der Leeuw eens schreef „Gods lof verkondigen, zoals de ge meente het niet kan". Er z(jn echter problemen: in de ge reformeerde kerken ken t men (nog?- geen kerkkoren, in de lu therse kerkdiensten hebben de koren een verkondigende taak en de Her vormde Kerk weet eigenlijk nog maar weinig raad met de kerkkoren. Er moest, aldus de Goese cantor-or ganist, meer zelfstandig worden ge zongen door de kerkkoren, motetten bijvoorbeeld. Het blijft nu nog bij het zingen van de introitus (inleidings zang) en van de wisselzangen. Opleiding van dirigenten van kerk koren is noodzakelijk Deze wordt gegeven in Goes, een koorleiderscur sus, waarvoor vooral gegadigden ko men uit Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland. Het eindexamen wordt in Den Haag afgenomen en al veel Zeeuwse koorleiders kregen een diploma. Organisten Een organistenopleiding is thans ook te volgen via de Zeeuwse muziek school, nadat vroeger deze scholing in handen van particuliere lesgevers was. Zo was er vorig jaar in Zierilc- zee een cursus met 14 deelnemers. Vele organisten bekwamen zich voor of bezitten al het getuigschrift voor kerkelijk orgelspel met pedaal van de Ned. organistenvereniging, maar de belangstelling om kerkorganist te worden neemt af. In kleine gemeen ten in Zeeland is het moeilijk om organisten te vinden. De positie van de organist in de kei'kdienst is een hoofdstuk apart: hij krijgt nooit kritiek, noch waar dering, men luistert niet naar het voorspelen voor de aanvang van de diensten, zo meent .Adriaan Kouse maker. De organist is de stille figuur op de achtergrond, die als taak heeft te begeleiden, maar dit wordt nog wel eens leiden. „Er moet zoveel ac tiviteit in de gemeentezang zitten, dat de organist alleen maar hoeft te begeleiden, te stemmen. Maar de meeste gemeenten zijn daaraan niet toe". Verbetering hierin zou kunnen worden gebracht door studie in gemeentezang, samenzin- gen van gemeenteleden van nieuwe gezangen. „En dan meteen eens wat andere liederen instuderen, dan de geijkte". Nieuwe experimenten zijn de dien sten, waarin medewerking wordt ver leend door by voorbeeld koperblazers: koper in de kerk verlevendigt het geheel, het voordeel van een orkes trale groep is, dat de muziek leeft, terwijl een orgel weinig soepel is, wat star. En er komt een dirigent bij samenspelen en zingen te pas, die de gemeente meekrijgt. Hoe moet kerkmuziek zijn? De tekst moet aanspreken, de muziek gemak kelijk in het gehoor liggen. Twintig jaar geleden was er nog geen sprake van speciaal gecomponeerde kerklie deren, daarin komt een goede veran dering: de nieuwe hervormde bundel, een nieuwe gezangenbundel van de Gereformeerde Kerken, die volgend jaar verschynt. Maar het belangrijk ste blyft: hoe zal de gemeente een en ander opnemen? Want die heeft het uiteindelijk voor het zingen! (met verwarme vloer), 31 deel van een bloem, 33. wollen stof, 34. oogvocht, 36. niet kunnende spreken, 37. zot, grappen maker, 39. deel van een kledingstuk, 40. bezoldiging, 42. 500 gram, 46. verf, 47. vochtig, 49. vogel, 52. zie 2 verticaal, 54. doodlopend steegje, 56. vrede, 58. met mij, met U, 60. uitgave, 61. neder, 63. Frans schilder (v. balletdanseressen) 66. ontelbaar, 67. bergketen in Zuid- Amerika, 69.. brede stroom vloeistof, die ergens uitbarst, 71. ruimte binnen de sluitdeuren, 73. hoofd van een abdij, 74. zie 12 verticaal. 76. meisjesnaam (afk. v. Cornelia), 78. Sociaal-Economische Raad, afk., S2. buiten dienst, afk., 84. vorm van onderwijs, afkorting. DE OPLOSSING VAN VORIGE WEEK: tie zal alle medewerking verlenen op dat auto's geparkeerd kunnen wor den. Wie had gedacht, dat de eenheid tussen de hervormde en de gerefor meerde kerken zoveel mensen in be weging zou brengen. De „18" hebben wel een toon aangeslagen die in vele harten weerklank heeft gevonden. Het lijkt op Spanje, waar ineens iets in beweging is gekomen, al is het hier dan ook op een heel ander ter rein, wat in stilte in de harten is gaan leven of is blijven leven En ook in ander opzicht kunnen we de vergelijking doortrekken. Zowel de hervormde als de gereformeerde offi ciële kerkelijke instanties zijn met deze verrassende gang van zaken toch wel een beetje verlegen. Het gaat om niet meer of minder dan om „de eis tot hereniging", die door de „18" is gesteld. AARZELING In de Hervormde Kerk is er aarze ling, waaraan ds. Landsman uiting geeft als hij schrijft: „En toch ook van de Hervormde Kerk uit gezien, zijn er genoeg aarzelingen en bezwaren om niet alleen maar met een hart vol vreugde en verwachting naar Utrecht tc pelgrimeren- „De ge reformeerde leuze blijft: geen eenheid ten koste van de waarheid. De Her vormde Kerk worstelt hiermee". De 19de eeuw is niet alleen die van de doleantie en afscheiding. Toen heeft ook de moderne weten schap aan de deur van de kerk ge klopt en geen bevredigend antwoord gekregen. Ze is daarna eigen wegen gegaan, maar liaar vragen zijn, in nieuwe vormen levend en actueel". Aldus ds. Landsman en hy voegt er aan toe dat er daarom een kerkelijk gesprek nodig is. Hy vraagt zich in alle ernst af of dit nog mogelijk zal zyn „als gereformeerden huisgenoten zijn geworden". En dan gaat hy voort: „Is die hevige vrijage met de gereformeerden die blykbaar wel op een huwelijk moet uitlopen, eigenüjk niet erg onvriendelijk tegenover de „oecumenische kerken" in Neder land?" Aan het eind van zijn artikel vraagt hij of deze onderneming niet erg ris kant is, zo iets als een strovuur? Hij zal toch naar Utrecht gaan om mee te doen aan het „abrahamietisch avon tuur". Ook Abraham ging immers niet wetende waar hij komen zou. Wanneer ds- Landsman zo schrijft, vertolkt hij wat er leeft in menig her vormd hart. BEZWAREN Ook van gereformeerde zijde zijn be zwaren tot uiting gekomen. Ze zijn er van het begin af aan geweest en ze zijn, begrijpelijk, veel sterker welke van hervormde zijde worden geuit. Deze actie heeft de mensen die in de ze kerken leiding geven eveneens ten zeerste verrast. In de Hervormde Kerk is men er reeds lang aan ge wend dat niet alle predikanten en gemeenteleden keurig in het gelid lo pen. In de Gereformeerde Kerken is men daaraan nog niet zó gewend. En nu ineens deze actie! In het num mer van het „Gereformeerd Week blad" van 18 mei is nog wat aan dacht besteed aan het congres te Utrecht, zij het ook dat dit gedeelte lijk zijdelings is geschied. Dr. N, J. Hommes schrijft rechtstreeks over het congres in een artikel: „Een uit nodiging, die uitsluit". Hij begint er mee te erkennen dat hij toch wel erg' zit met de gedeeldheid der kerk. „Wie er de kwelling niet van kent, heeft nog nimmer in de waarachtige ootmoed last en lot der verdeeldheid gedragen". Maar dan komen zyn bezwaren tegen de nitnodiging voor het congres te Utrecht. Deze richten zich vooral te gen „een ongeoorloofde en ongeluk kige anticipatie". De 18 beginnen er mee iets te stellen, wat pas na ern stige ontmoeting en kerkelyk ge sprek mogelyk is. „U hebt met die ene uitdrukking over de niet langer te dulden gescheidenheid, die U als een visum In mijn paspoort wilt aan brengen, mij en duizenden gerefor meerden, die voor U niet willen on derdoen in een zoeken naar eenheid onder Clirist-gelovigen, de weg naar dit congres geblokkeerd". Hy vraagt dan de fout van deze anti cipatie alsnog te herstellen. Maar zó kan dr. Hommes niet naar Utrecht gaan. „Hier zijn tot op heden nog diepe kloven, waarover de bruggen nog gebouwd moeten worden en zelfs de mogelijkheid van bouw moet wor den onderzocht". VERWIJDERING De actie van de 18 heeft in de Ger. Kerken een andere actie uitgelokt, die men reeds gewoon is de actie van de 64 te noemen. Deze hebben in een rondschrijven hun verontrusting uit gesproken over wat zij „de geruisloze verandering die zich in ons kerkelijk leven voltrekt" noemen en die, naar hun overtuiging een verwijdering be tekent van „het schriftelijk uitgangs punt van ons kerkelijk leven". Drie dingen zyn er die deze 64 in het bij zonder hinderen, de toenadering tot de Hervormde Kerk, de besluiten van de generale synode te Apeldoorn om de vrijheid te geven tot gemeen schappelijke kerkdiensten bij bijzon dere gelegenheden) en het toenemend streven toe te treden tot de Wereld raad der Kerken. Prof. H. Ridderbos dient deze 64 in het genoemd week blad van antwoord op een wijze, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, vooral wanneer zij eigen synode aanvallen. Hij besluit dat hij evenmin no 65 als no 19 wil zijn. Ook prof. G. Brillenburg Wurth laat zich in deze zelfde geest uit. EERSTE VERGADERING Het was in de eerste oorlogsjaren dat er in de omgeving van Almelo de eer ste gezamenlijke vergadering bijeen kwam van hervormde en gerefor meerde ambtsdragers. Professor H. Ideologisch offensief wordt voorbereid Een medewerker beschrijft in de N.R. C. de voorbereiding van 'n ideologisch offensief, die heeft plaats gehad in een bijeenkomst van Russische filoso fen in Moskou. Er zijn aanwijzingen, dat men er meer op uit is het chris tendom en ook verschillende tenden- zen van „burgerlijk reformisme" in verscheidene pas in ontwikkeling zynde Aziatische landen te vernieti gen. Over de middeleu daartoe heeft een van de secretarissen van het cen trale partycomité Iljitsjew in een in terview en op een bijeenkomst van Bulgaarse leiders in Sofia gespro ken. Ook het vaktijdschrift „Wopros- si filosofii" kondigde een offensief aan. „Dit offensief moet in de eerste plaats worden beschouwd als een te genmaatregel van de marxistische theoretici tegen de steeds sterker wordende pogingen van de christe lijke kerken om tot eenheid te ko men. Een eventueel succes van bij voorbeeld de pogingen van de paus om te komen tot een unie van chris telijke kerken, schijnen de communis tische ideologen gevaarlijk te vinden. Zij richten hun offensief dan ook in de eerste plaats tegen de Rooms- Katholieke Kerk. In het jongste nummer van liet Rus sische blad Filosofische Vragen wordt gezegd, dat de christelijke kerken „de belangrijkste rol in de anticommunistische heksenjacht" spelen. De Rooms-Katholieke Kerk wordt voorts verweten dat zij zich ten doel heeft gesteld „het commu nisme op het theoretische vlak te overwinnen". De stappen van de paus om tot hereniging van alle christenen te komen worden in dit blad geschetst als „bemoeiingen alle religieuze krachten voor de strijd te gen het communisme te mobiliseren". Ook in de bladen van de „regime katholieken" van de Zuidoosteurope- se volksdemocratieën worden derge lijke gedachten naar voren gebracht. Deze stryd, die in de ideologische bladen van het wereldcommunisme nog slechts in een stadium van voor bereiding valt waar te nemen, is in Polen reeds tot een ideologisch debat gekomen. De r.-k. primaat van Po len, kardinaal Wyszynski, heeft zich in een scherpe preek tegen het „ge organiseerde atheïsme" in dit land gekeerd. Het hoofd van de Rooms- Katholieke Kerk in Polen verwijt de organen van de staat het atheïsme te organiseren en te bevorderen en meent dat de roonls-katholieken niet alleen het recht, maar ook de plicht liebben zich hiertegen tc verzetten. Na deze preek werd kardinaal Wys zynski voor de eerste keer sinds lange tijd door een Pools communis tisch blad scherp aangevallen. Het blad van de partijorganisatie in War schau, Zycie Warszawy, verweet de kerkvorst „een atmosfeer van marte laarschap en vervolging" te schep pen. Het blad meent dat Wyszynski van plan is de tot dusverre „rustige betrekkingen" tussen kerk en staat te verstoren, en verwijt de kardinaal vooral geen verdraagzaamheid te be tonen en de bewering te verspreiden dat het christendom in Polen „door het atheïsme om hals wordt ge bracht". „Daarvan is geen sprake", aldus het blad- In de Poolse pers zijn echter wel uitlatingen te vinden die maar ik rook ook lekkerI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9