Veer Krumingen moet
grondig verbeterd
Kanaaltunnel niet van invloed
op verkeer over Westerschelde
Het Rode Kruis
denkt aan miljoenen
DE GAULLE SPRAK WAT
MILDER OVER EUROPA
VRIJDAG 18 MEI. 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MINISTER IN MEMORIE VAN ANTWOORD
Advertentie
Geen reden tot prioriteit voor
een vaste oeververbinding
Uit het voorlopige verslag van de commissie van rapporteurs
uit de Eerste Kamer spreekt de belangstelling voor de proble
men van een vaste oeververbinding in bet gebied van de Wes
terschelde, in het bijzonder met betrekking tot de invloed van
de wellicht te bouwen Kanaaltunnel op het verkeer, dat de
Westerschelde oversteekt. Ten aanzien van dit laatste punt
beeft de minister van waterstaat zich in de Tweede Kamer op
summiere wijze uitgelaten. Hij is gaarne bereid nader te ad
strueren op welke overwegingen zijn korte uitspraak berust,
dat bij van de toeneming van bet verkeer tengevolge van deze
tunnel geen al te grote voorstellingen beeft, zo blijkt uit de
memorie van antwoord.
Bij een op de Nederlandse buiten
wegen ingesteld onderzoek naar oor
sprong en bestemming van het op
deze wegen rijdende autoverkeer, is
gebleken dat slechts een zeer klein
percentage van dat verkeer een reis
route heeft van grotere dan lokale
lengte. In dit verband kan ook wor
den verwezen naar de resultaten van
de door de gemeente Den Haag uit
gevoerde tellingen, waaruit bleek
dat het uit Frankrijk komende ver
keer op de rijksweg Rotterdam-Den
Haag slechts tweetiende procent van
het totaal binnenkomende verkeer
op die weg bedroeg. Dit voorbeeld
is ook daarom interessant, omdat na
de totstandkoming van de Kanaal-
Spoedige beslissing over
beheer Sloehaven gewenst
De minister van verkeer en water
staat deelt in zijn memorie van ant
woord aan de Eerste Kamer mee,
overtuigd te zijn van het belang van
een zo spoedig mogelijke beslissing
ten aanzien van de beheersvorm voor
de Sloehaven. Over deze beheersvorm
is reeds een eerste bespreking ge
houden met het provinciaal bestuur
van Zeeland. Dit overleg zal binnen
kort worden voortgezet.
De minister hoopt dat dit overleg
spoedig tot een volledige overeen
stemming zal leiden, maar durft zich
echter niet aan het schatten van het
tijdstip daarvan te wagen, omdat
het een zaak van ingrijpende beteke
nis betreft.
Ook brengt de minister in zijn me
morie van atwoord het Kreekrak-
plan ter sprake, waarbij hij erop
wijst dat het Kreekr3khavenplan aan
do orde is geweest in het onderlinge
overleg, dat de vaste commissie voor
verkeer en waterstaat in verband
met de begroting voor 1962 met hem
heeft gepleegd.
UITG1FTEK0ERS
EMISSIE PHILIPS
De directie van Philips heeft mede
gedeeld, dat de prijs van uitgifte voor
«Ie emissie van 6.163.140 gewone aan
delen N.V. Gemeenschappelijk Bezit
van Aandelen Philips Gloeilampen
fabrieken is vastgesteld op 118.75
gulden (475 procent) per aandeel
van f 25,nominaal.
Het prospectus zal worden gepubli
ceerd op 30 mei a.s. De claimhandel
zal ingevolge mededeling van de Ver
eniging voor den Effectenhandel ver
moedelijk op 1 juni a.s. aanvangen.
tunnel, Londen uit wegverkeersoog-
punt in ongeveer een aan Parijs ge
lijkwaardige positie zal innemen ten
opzichte van Nederlands
Om deze redenen kan de minister
aan de totstandkoming van een
kanaaltunnel slechts een zeer ge
ring gewicht toekennen in de be
oordeling van de verkeersfunctie
van een eventuele brug over de
Westerschelde. Dit wordt nog ver
sterkt door de overweging dat
alternatieve routes ter beschik
king staan of zullen komen, die
gelijkwaardige of nagenoeg even
goede verkeersverbindingen tus
sen de kanaaltunnel en het wes
ten van Nederland geven.
De verbinding tussen de ontworpen
kanaaltunnel Rotterdam-via weg no
16 (en later via de Zoomse weg) mo
ge wellicht in feite langer zijn dan
via de gepropageerde eilandenroute,
maar gelet op de grote afstand'tot
de uitmonding van de tunnel (rond
150 kilometer) en het zeer kleine
percentage te verwachten extra ver
keer, zal dit afstandsverschil geen
gewicht in de schaal leggen bij
de beoordeling van prioriteit van een
zo kostbaar project als vaste oever
verbinding over of onder de Wester
schelde.
Spoedig gronden voor de
weg Nieuwland-Vlissingen
De minister van verkeer en
waterstaat heeft medegedeeld,
dat de plannen met betrekking
i tot de noodzakelijke uitvoering
van een rechtstreekse weg van
Nieuw- en St. Joosland naar
Vlissingen thans zover zjjn ge-
vorderd, dat de verdere ver-
werving van de voor de uitvoe-
ring benodigde gronden naar
hij verwacht spoedig ter hand
zal kunnen worden genomen.
De minister heeft zich inmid-
dels volledig op de hoogte ge-
I steld, maar nog geen gelegen-
heid gehad tot 'n persoonlijk be-
zoek. Hy erkent de noodzalte-
ljjklieid spoedig over te gaan
tot uitvoering van de werken
aan liet weg vak Nieuw- en St.
JooslandVlissingen, waar-
door een aanmerkelijke ver-
betering van de verbinding met
Vlissingen tot stand zal kun-
i nen komen. De verkeerssitua-
tie om Middelburg zal liierdoor
enigszins kunnen worden ver-
I beterd.
Oosterscheldebrug
In verband met de omstandigheid,
dat door de provinciale staten van
Zeeland inmiddels is besloten over te
gaan tot de oprichting van een N.V.
Provinciale Zeeuwse Brugmaatschap-
pij, die 'de bouw en exploitatie van
de brug over de Oosterschelde zal
verzorgen, meent de minister, dat de
ten aanzien van deze brug in het
voorlopig verslag gemaakte opmer
kingen geen uitgebreider beantwoor
ding behoeven. Hg wil slechts ver
melden, dat de regering zich met
de gekozen organisatievorm en met
de financiële opzet heeft verenigd.
De kosten zullen worden bestreden
door tolheffing en door een jaar
lijks door de provincie te storten
bedrag uit hoofde van de besparing,
voortvloeiend uit de opheffing van
het bestaande veer.
MINISTER VAN WATERSTAAT
Rijksinvestering
in onderzoek
Het ligt niet in de bedoeling van
een grondige verbetering van
de ^eerverbinding Krmningen-
Perkpolder af te zien. In de toe
komst zal ook dit veer bediend
moeten worden door boten van
het 100 meter type. Daarvoor
zal echter in de havens moeten
worden beschikt over nieuwe
fuiken. In de haven te Kruinin-
gen is hiervoor reeds ruimte ge
reserveerd, maar de haven te
Perkpokler zal moeten worden
NEERLANDS QR°0^
Velasques sigaren worden bij honderden, duizenden, miljoenen en
miljoenen vervaardigd volgens de modernste produktiemethode
Patent no. 86596. Dat maakt het mogelijk om voor dezelfde prijs
een betere sigaar te bieden. Uw sigaar: een Velasques!
uitgebreid, terwijl daarvoor een
nieuw veerplein met toegangs
wegen zal moeten worden ge
maakt. Op welke wijze de ver
schillende door het rijk ten be
hoeve van dit veer te verrichten
investeringen (in totaal onge
veer 22 miljoen) in de komende
begrotingen zullen kunnen wor
den ingepast, is tlians in onder
zoek. Dit blijkt uit de memorie
van antwoord van de minister
van waterstaat van de Eerste
Kamer.
In oktober 1961 werden op het on
derhavige veer in totaal 5272 zware
vrachtauto's en 5058 vrachtauto's
met aanhangwagens overgezet. Het
voorlopig verslag vermeldt, dat daar
van 2421 zware vrachtauto's en 2090
vrachtautos met aanhangwagen
„bleven staan". Een nader onderzoek
van die getallen leert, dat rond 54
procent bleet staan wegens mist en
storm en dat rond 46 procent bleef
staan wegens onv.oldoende capaciteit
van de in dienst varende veerboten.
Van deze laatstgenoemde 46 proeent
werd de wachttijd echter veelal be
perkt door het inzetten van reserve-
boten en dan heeft ongeveer 17 pro
cent een wachttijd van ten hoogste
tien minuten, ongeveer 13 procent
van twintig minuten en ongeveer 70
procent (of ongeveer 14 procent van
het totaal aantal vervoerde zware
vrachtauto's al of niet met aanhan
gers) een wachttijd van ten hoogste
dertig minuten had.
Langere wachttijden dan dertig
minuten zijn in oktober 1961 op
dit veer, waarin in een halfunr-
dienst wordt gevaren, en waar-
voor naast de dienst door de
„Dordrecht" en „Prins Bernhard"
als reserveboot beschikbaar zijn
de „Koningin Juliana" en de
„Prins Hendrik", niet voorgeko
men.
Hoewol de beschikbare vervoers
capaciteit. voor bet onderhavige
veer op het ogenblik niet voldoen
de kan worden geacht, houdt de
minister, zoals reeds uit het voor
gaande zal zgn gebleken, reke
ning met de noodzaak van een
verdere aanpassing aan de toe
nemende vervoersbehoefte.
In verband met het belangrijke ver
schil in vaarafstand en golfbeweging
en met het oog op de zeer verschil
lende aard van het vervoer (Vlissin-
gen-Breskens 6,3 km) terwijl het toe
ristisch vervoer bepalend is voor de
capaciteit en de inrichting van de
schepen; (Kruiningen-Perlcpolder 4,4
km en overwegend vi'achtvervoer),
verdient het naar de mening van de
minister om economische redenen
aanbeveling voor het veer Kruinin-
gen-Perkpolder een eenvoudiger
veerboot van 100 meter te ontwer
pen dar thans op het veer Vlissingen-
Breskens dienst doet. In verband met
de reeds opgedane ervaring zal het
maken van een dergelijk ontwerp
slechts betrekkelijk weinig tijd be
hoeven te vorderen.
lCTj .U IU.ITTH
Woning inrichten is keus maken uit een grote collectie. De Klerk heeft
zo'n uitgebreide collectie en toont U die in een huiselijke sfeer. In een
modelwoning.
Dagelijks kunt U deze modelwoning bezoeken:
Appelstraat 60 (bij nieuwe veilinggebouw) te Goes.
u vraagt er en slaagt er
SsHtiJam: Binnenweg 7, BeijeilandjeUan 73-73 Da KtJgr Gtoecmitli 33, Grote Mstkcttait 5
Cttuit: Vootstait 56, IünspI«M 2 Viüavga: Oade Mukt 9
V.N.-commissie
niet naar
Nieuw-Guinea
(Van onze Haagse redactie)
Het is de Nederlandse regering
niet gelakt de leden van de V.N.
commissie, welke een bezoek
heeft gebracht aan het Austra
lische trustgebied van Nieuw-
Gninea, over te halen eveneens
een bezoek te brengen aan Ne
derlands Nieuw-Gninea om zich
van de plaatselijke situatie op
de hoogte te stellen.
De commissie stond onder leiding
van de Engelsman Sir Hugh Foot.
De andere leden waren vertegenwoor
digers van Bolivia, India en de Ver
enigde Staten. De uitnodiging om
Nederlands Nieuw-Guinea te bezoe-,
ken is afgeslagen met het argument
„dat de commissie alleen een taak
had in Australisch Nieuw-Guinea".
Rode Kruis-jongeren
helpen in hospitalen
(Van een onze verslaggevers).
Het hoofdbestuur vau het Nederland
se Rode Kruis heeft besloten tot
instelling van een jongeren hulp
dienst ten behoeve van de Neder
landse ziekenhuizen.
In enkele plaatsen van Nederland
wordt reeds door jongeren ge
durende de weekeinden in zieken
huizen geholpen met niet-medi-
sche en niet-speeifiek verplegende
taken. Het gaat daarbij om alle
mogelijke zorgen voor de patiën
ten, die in feite inherent zijn aan
het werk van de verpleegsters,
doch waar deze door de verkorte
werktijden en het personeelstekort
niet aan toekomen.
Dat zijn bijvoorbeeld het wandelen
met patiënten, patiënten naar de
kerk begeleiden, voorlezen, doch
ook thee en koffie op de zalen
en kamers rondbrengen. Kortom
het verlichten van de te zware
taak van het verplegend perso
neel.
NEDERLANDER WON
AFFICHEPRIJSVRAAG
RODE KRUIS
(Van een onzer verslaggevers)
Ter gelegenheid van het hon
derdjarig bestaan van het In
ternationale Rode Kruis in
1963 werd een afficheprijs
vraag uitgeschreven, die is ge
wonnen door de Nederlandse
ontwerper Rein Dirksen. Zijn
ontwerp werd gekozen uit 78
inzendingen uk 19 landen.
De affiche stelt een wereldbol
voor met daaromheen een lint
van beelden van het Rode
Kruiswerk, afgewisseld door
de drie symbolen: het rode
kruis, de rode halve maan en
de rode leeuw met zon, het
symbool dat in Perzië wordt
gebruikt.
Het eeuwfeest van de eerste
internationale conferentie van
het „Comité van vijf" in 1963
wordt op twee data gevierd.
Ten eerste op de geboortedag
van Henry Dunant, 8 mei 1963
en daarna op 1 september van
het volgend jaar, wanneer in
Genève de twintigste interna
tionale Rode Kruis-conferentie
wordt gehouden. Elk land zal
iets karakteristieks van het
eigen land afvaardigen. Neder
land komt met. de drumband
van het Rode Kruis.
0 President Nkroemah van Ghana heeft
de Amerikaanse negerhas Paul Robeson
de functie van hoogleraar aan het insti
tuut voor Afrikaanse studiën van de uni
versiteit van Accra aangeboden.
Indien Robeson de benoeming aanvaardt,
zal hij muziek en dramatische kunst gaan
doceren.
In 1967 honderd jaar
Afgelopen jaar
sterke aanwas
van leden
(Van een onzer verslaggevers)
De aanwas van leden van het
Nederlandsche Roode Kruis in
1961 heeft alle verwachtingen
overtroffen, aldus is gistermid
dag meegedeeld door de direc
teur van het Rode Kruis, de
heer A. van Emden. Op 1 janua
ri 1962 bedroeg het aantal le
den 732.031, dat zijn er 15.000
meer dan de raming voor 1961
en 32.000 meer dan in het voor
afgaande jaar. Waar gewoonlijk
uit een gezin slechts één per
soon lid is kan gezegd worden,
dat thans 27*/2 procent van de
Nederlandse gezinnen lid is.
Slechts één cent
De inzamelingscampagne van 1961
heeft 1.687.000 gulden opgebracht,
dat is 140.000 gulden meer dan vorig
jaar en gemiddeld per Nederlands
gezin 63% cent. Wanneer dit ge-
Tournee door
midden-Frankrijk
President De Gaulle, op reis in
de provincie, heeft gisteren in
Figeac verklaard, dat Frankrijk
moet deelnemen aan de organi
satie van een economisch en
politiek Verenigd Europa.
De Franse president sprak op het
marktplein van de kleine middel
eeuwse stad Zijn toespraak was er
een van de velen die hij gedurende
zijn vier dagen in zuid en midden
Frankrijk zal houden. Frankrijks me
dewerking aan de eenheid van Euro-
ia was noodzakelijk, aldus De Gaul-
e, „omdat ons Europa een eenheid
moet vormen in de gespannen we
reld waarin we leven".
Deze woorden waren waarschijnlijk
bedoeld om de scherpe kanten te
slijpen van de onaangename woor
den die De Gaulle dinsdag aan de
nauwe politieke eenheid van Europa
heeft gewijd. Hij verloor er vijf M.R.
P. ministers door, voorstanders van
een supranationaal geïntegreerd
Europa. Overigens heeft premier
Pompidou de opengevallen plaatsen
al weer bezet.
De Gaulle haakte er gisteren in
Figeac even op in. Hij zei dat
de staat en de republiek zeker
moesten kunnen zijn van de con
tinuïteit van de regering, ondanks
ogenblikken van politiek slecht
humeur.
Bestuurder ramptrein
Woerden 1960 veroordeeld
De bestuurder van de trein met
Britse militairen die op 21 november
1960 bij Woerden ontspoorde, de 44-
jarige Rotterdammer G. de G., is gis
terochtend door het gerechtshof in
Amsterdam veroordeeld tot twee we
ken hechtenis onvoorwaardelijk.
De procureur-generaal had tegen
hem een maand hechtenis geëist. Bij
de ontsporing, die volgens de pro
cureur-generaal volledig te wijten
was ann het roekeloos snelle rijden
van De G„ werden een Brits militair
en een Duitse kelner gedood. Tien
andere inzittenden liepen ernstige
verwondingen op.
middelde met slechts één cent stijgt,
zal het Rode Kruis dit als een heel
bijzonder geschenk begroeten.
In 1967 bestaat het Nederlandsche
Roode Kruis namelijk 100 jaar. In
dat jaar hoopt men het miljoen leden
te halen en met de jaarlijkse inza
melingsactie twee miljoen gulden bij
een te krggen. Ronde getallen dus
voor bedragen, die hard nodig zijn.
Wat voor recht hebben wij, dit
doel te stellen en dit offer van
de bevolking te verwachten zo
vroeg de heer Van Emden. Het
antwoord is, dat de gestegen kos
ten en de uitbreiding van de vre
destaken van het Rode Kruis
steeds meer geld gaan vragen.
Vooral voor zieken wordt steeds
meer gedaan.
Boottochten
Er zijn de bloedtransfusiedienst, de
trombosediensten, de moedermelk-
centrales, de radio-medische dienst,
de boottochten voor chronische zie
ken met de „Henri Dunant", het am
bulance-vervoer in sociale gevallen,
de bezigheidstherapie in de zieken
huizen en nog vele andere activitei
ten.
Voor invaliden worden vakantiewe
ken in 't „Henri Dunant Huis" te Zeist
georganiseerd, men stelt verplegend
personeel ter beschikking tijdens door
andere instellingen georganiseerde
vakantieweken, er wordt voor ver
voer en invalidewagens gezorgd, men
geeft in enkele plaatsen zwemles
aan invaliden.
Langs de kust
Voor blinden werft het Rode Kruis
hoornvlies-donors, voor bejaarden is
er bezigheidstherapie. Er is de hulp
verlening aan gewonden in verschil
lende vormen, zowel voor individuele
slachtoffers als bijvoorbeeld ook in
de vorm van kledingdepots langs de
kust voor schipbreukelingen.
En naast dit alles en nog veel
meer houdt bet Nederlandsche
Roode Kruis een omvangrijk appa
raat voor tijd van oorlog of rampen.
Dat alles kost geld en gaat steeds
meer geld kosten en hiermee recht
vaardigt het Rode Kruis die streef
getallen voor 1967: één en twee mil
joen.
Advertentie