Veer Krumingen moet grondig verbeterd Kanaaltunnel niet van invloed op verkeer over Westerschelde Het Rode Kruis denkt aan miljoenen DE GAULLE SPRAK WAT MILDER OVER EUROPA VRIJDAG 18 MEI. 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MINISTER IN MEMORIE VAN ANTWOORD Advertentie Geen reden tot prioriteit voor een vaste oeververbinding Uit het voorlopige verslag van de commissie van rapporteurs uit de Eerste Kamer spreekt de belangstelling voor de proble men van een vaste oeververbinding in bet gebied van de Wes terschelde, in het bijzonder met betrekking tot de invloed van de wellicht te bouwen Kanaaltunnel op het verkeer, dat de Westerschelde oversteekt. Ten aanzien van dit laatste punt beeft de minister van waterstaat zich in de Tweede Kamer op summiere wijze uitgelaten. Hij is gaarne bereid nader te ad strueren op welke overwegingen zijn korte uitspraak berust, dat bij van de toeneming van bet verkeer tengevolge van deze tunnel geen al te grote voorstellingen beeft, zo blijkt uit de memorie van antwoord. Bij een op de Nederlandse buiten wegen ingesteld onderzoek naar oor sprong en bestemming van het op deze wegen rijdende autoverkeer, is gebleken dat slechts een zeer klein percentage van dat verkeer een reis route heeft van grotere dan lokale lengte. In dit verband kan ook wor den verwezen naar de resultaten van de door de gemeente Den Haag uit gevoerde tellingen, waaruit bleek dat het uit Frankrijk komende ver keer op de rijksweg Rotterdam-Den Haag slechts tweetiende procent van het totaal binnenkomende verkeer op die weg bedroeg. Dit voorbeeld is ook daarom interessant, omdat na de totstandkoming van de Kanaal- Spoedige beslissing over beheer Sloehaven gewenst De minister van verkeer en water staat deelt in zijn memorie van ant woord aan de Eerste Kamer mee, overtuigd te zijn van het belang van een zo spoedig mogelijke beslissing ten aanzien van de beheersvorm voor de Sloehaven. Over deze beheersvorm is reeds een eerste bespreking ge houden met het provinciaal bestuur van Zeeland. Dit overleg zal binnen kort worden voortgezet. De minister hoopt dat dit overleg spoedig tot een volledige overeen stemming zal leiden, maar durft zich echter niet aan het schatten van het tijdstip daarvan te wagen, omdat het een zaak van ingrijpende beteke nis betreft. Ook brengt de minister in zijn me morie van atwoord het Kreekrak- plan ter sprake, waarbij hij erop wijst dat het Kreekr3khavenplan aan do orde is geweest in het onderlinge overleg, dat de vaste commissie voor verkeer en waterstaat in verband met de begroting voor 1962 met hem heeft gepleegd. UITG1FTEK0ERS EMISSIE PHILIPS De directie van Philips heeft mede gedeeld, dat de prijs van uitgifte voor «Ie emissie van 6.163.140 gewone aan delen N.V. Gemeenschappelijk Bezit van Aandelen Philips Gloeilampen fabrieken is vastgesteld op 118.75 gulden (475 procent) per aandeel van f 25,nominaal. Het prospectus zal worden gepubli ceerd op 30 mei a.s. De claimhandel zal ingevolge mededeling van de Ver eniging voor den Effectenhandel ver moedelijk op 1 juni a.s. aanvangen. tunnel, Londen uit wegverkeersoog- punt in ongeveer een aan Parijs ge lijkwaardige positie zal innemen ten opzichte van Nederlands Om deze redenen kan de minister aan de totstandkoming van een kanaaltunnel slechts een zeer ge ring gewicht toekennen in de be oordeling van de verkeersfunctie van een eventuele brug over de Westerschelde. Dit wordt nog ver sterkt door de overweging dat alternatieve routes ter beschik king staan of zullen komen, die gelijkwaardige of nagenoeg even goede verkeersverbindingen tus sen de kanaaltunnel en het wes ten van Nederland geven. De verbinding tussen de ontworpen kanaaltunnel Rotterdam-via weg no 16 (en later via de Zoomse weg) mo ge wellicht in feite langer zijn dan via de gepropageerde eilandenroute, maar gelet op de grote afstand'tot de uitmonding van de tunnel (rond 150 kilometer) en het zeer kleine percentage te verwachten extra ver keer, zal dit afstandsverschil geen gewicht in de schaal leggen bij de beoordeling van prioriteit van een zo kostbaar project als vaste oever verbinding over of onder de Wester schelde. Spoedig gronden voor de weg Nieuwland-Vlissingen De minister van verkeer en waterstaat heeft medegedeeld, dat de plannen met betrekking i tot de noodzakelijke uitvoering van een rechtstreekse weg van Nieuw- en St. Joosland naar Vlissingen thans zover zjjn ge- vorderd, dat de verdere ver- werving van de voor de uitvoe- ring benodigde gronden naar hij verwacht spoedig ter hand zal kunnen worden genomen. De minister heeft zich inmid- dels volledig op de hoogte ge- I steld, maar nog geen gelegen- heid gehad tot 'n persoonlijk be- zoek. Hy erkent de noodzalte- ljjklieid spoedig over te gaan tot uitvoering van de werken aan liet weg vak Nieuw- en St. JooslandVlissingen, waar- door een aanmerkelijke ver- betering van de verbinding met Vlissingen tot stand zal kun- i nen komen. De verkeerssitua- tie om Middelburg zal liierdoor enigszins kunnen worden ver- I beterd. Oosterscheldebrug In verband met de omstandigheid, dat door de provinciale staten van Zeeland inmiddels is besloten over te gaan tot de oprichting van een N.V. Provinciale Zeeuwse Brugmaatschap- pij, die 'de bouw en exploitatie van de brug over de Oosterschelde zal verzorgen, meent de minister, dat de ten aanzien van deze brug in het voorlopig verslag gemaakte opmer kingen geen uitgebreider beantwoor ding behoeven. Hg wil slechts ver melden, dat de regering zich met de gekozen organisatievorm en met de financiële opzet heeft verenigd. De kosten zullen worden bestreden door tolheffing en door een jaar lijks door de provincie te storten bedrag uit hoofde van de besparing, voortvloeiend uit de opheffing van het bestaande veer. MINISTER VAN WATERSTAAT Rijksinvestering in onderzoek Het ligt niet in de bedoeling van een grondige verbetering van de ^eerverbinding Krmningen- Perkpolder af te zien. In de toe komst zal ook dit veer bediend moeten worden door boten van het 100 meter type. Daarvoor zal echter in de havens moeten worden beschikt over nieuwe fuiken. In de haven te Kruinin- gen is hiervoor reeds ruimte ge reserveerd, maar de haven te Perkpokler zal moeten worden NEERLANDS QR°0^ Velasques sigaren worden bij honderden, duizenden, miljoenen en miljoenen vervaardigd volgens de modernste produktiemethode Patent no. 86596. Dat maakt het mogelijk om voor dezelfde prijs een betere sigaar te bieden. Uw sigaar: een Velasques! uitgebreid, terwijl daarvoor een nieuw veerplein met toegangs wegen zal moeten worden ge maakt. Op welke wijze de ver schillende door het rijk ten be hoeve van dit veer te verrichten investeringen (in totaal onge veer 22 miljoen) in de komende begrotingen zullen kunnen wor den ingepast, is tlians in onder zoek. Dit blijkt uit de memorie van antwoord van de minister van waterstaat van de Eerste Kamer. In oktober 1961 werden op het on derhavige veer in totaal 5272 zware vrachtauto's en 5058 vrachtauto's met aanhangwagens overgezet. Het voorlopig verslag vermeldt, dat daar van 2421 zware vrachtauto's en 2090 vrachtautos met aanhangwagen „bleven staan". Een nader onderzoek van die getallen leert, dat rond 54 procent bleet staan wegens mist en storm en dat rond 46 procent bleef staan wegens onv.oldoende capaciteit van de in dienst varende veerboten. Van deze laatstgenoemde 46 proeent werd de wachttijd echter veelal be perkt door het inzetten van reserve- boten en dan heeft ongeveer 17 pro cent een wachttijd van ten hoogste tien minuten, ongeveer 13 procent van twintig minuten en ongeveer 70 procent (of ongeveer 14 procent van het totaal aantal vervoerde zware vrachtauto's al of niet met aanhan gers) een wachttijd van ten hoogste dertig minuten had. Langere wachttijden dan dertig minuten zijn in oktober 1961 op dit veer, waarin in een halfunr- dienst wordt gevaren, en waar- voor naast de dienst door de „Dordrecht" en „Prins Bernhard" als reserveboot beschikbaar zijn de „Koningin Juliana" en de „Prins Hendrik", niet voorgeko men. Hoewol de beschikbare vervoers capaciteit. voor bet onderhavige veer op het ogenblik niet voldoen de kan worden geacht, houdt de minister, zoals reeds uit het voor gaande zal zgn gebleken, reke ning met de noodzaak van een verdere aanpassing aan de toe nemende vervoersbehoefte. In verband met het belangrijke ver schil in vaarafstand en golfbeweging en met het oog op de zeer verschil lende aard van het vervoer (Vlissin- gen-Breskens 6,3 km) terwijl het toe ristisch vervoer bepalend is voor de capaciteit en de inrichting van de schepen; (Kruiningen-Perlcpolder 4,4 km en overwegend vi'achtvervoer), verdient het naar de mening van de minister om economische redenen aanbeveling voor het veer Kruinin- gen-Perkpolder een eenvoudiger veerboot van 100 meter te ontwer pen dar thans op het veer Vlissingen- Breskens dienst doet. In verband met de reeds opgedane ervaring zal het maken van een dergelijk ontwerp slechts betrekkelijk weinig tijd be hoeven te vorderen. lCTj .U IU.ITTH Woning inrichten is keus maken uit een grote collectie. De Klerk heeft zo'n uitgebreide collectie en toont U die in een huiselijke sfeer. In een modelwoning. Dagelijks kunt U deze modelwoning bezoeken: Appelstraat 60 (bij nieuwe veilinggebouw) te Goes. u vraagt er en slaagt er SsHtiJam: Binnenweg 7, BeijeilandjeUan 73-73 Da KtJgr Gtoecmitli 33, Grote Mstkcttait 5 Cttuit: Vootstait 56, IünspI«M 2 Viüavga: Oade Mukt 9 V.N.-commissie niet naar Nieuw-Guinea (Van onze Haagse redactie) Het is de Nederlandse regering niet gelakt de leden van de V.N. commissie, welke een bezoek heeft gebracht aan het Austra lische trustgebied van Nieuw- Gninea, over te halen eveneens een bezoek te brengen aan Ne derlands Nieuw-Gninea om zich van de plaatselijke situatie op de hoogte te stellen. De commissie stond onder leiding van de Engelsman Sir Hugh Foot. De andere leden waren vertegenwoor digers van Bolivia, India en de Ver enigde Staten. De uitnodiging om Nederlands Nieuw-Guinea te bezoe-, ken is afgeslagen met het argument „dat de commissie alleen een taak had in Australisch Nieuw-Guinea". Rode Kruis-jongeren helpen in hospitalen (Van een onze verslaggevers). Het hoofdbestuur vau het Nederland se Rode Kruis heeft besloten tot instelling van een jongeren hulp dienst ten behoeve van de Neder landse ziekenhuizen. In enkele plaatsen van Nederland wordt reeds door jongeren ge durende de weekeinden in zieken huizen geholpen met niet-medi- sche en niet-speeifiek verplegende taken. Het gaat daarbij om alle mogelijke zorgen voor de patiën ten, die in feite inherent zijn aan het werk van de verpleegsters, doch waar deze door de verkorte werktijden en het personeelstekort niet aan toekomen. Dat zijn bijvoorbeeld het wandelen met patiënten, patiënten naar de kerk begeleiden, voorlezen, doch ook thee en koffie op de zalen en kamers rondbrengen. Kortom het verlichten van de te zware taak van het verplegend perso neel. NEDERLANDER WON AFFICHEPRIJSVRAAG RODE KRUIS (Van een onzer verslaggevers) Ter gelegenheid van het hon derdjarig bestaan van het In ternationale Rode Kruis in 1963 werd een afficheprijs vraag uitgeschreven, die is ge wonnen door de Nederlandse ontwerper Rein Dirksen. Zijn ontwerp werd gekozen uit 78 inzendingen uk 19 landen. De affiche stelt een wereldbol voor met daaromheen een lint van beelden van het Rode Kruiswerk, afgewisseld door de drie symbolen: het rode kruis, de rode halve maan en de rode leeuw met zon, het symbool dat in Perzië wordt gebruikt. Het eeuwfeest van de eerste internationale conferentie van het „Comité van vijf" in 1963 wordt op twee data gevierd. Ten eerste op de geboortedag van Henry Dunant, 8 mei 1963 en daarna op 1 september van het volgend jaar, wanneer in Genève de twintigste interna tionale Rode Kruis-conferentie wordt gehouden. Elk land zal iets karakteristieks van het eigen land afvaardigen. Neder land komt met. de drumband van het Rode Kruis. 0 President Nkroemah van Ghana heeft de Amerikaanse negerhas Paul Robeson de functie van hoogleraar aan het insti tuut voor Afrikaanse studiën van de uni versiteit van Accra aangeboden. Indien Robeson de benoeming aanvaardt, zal hij muziek en dramatische kunst gaan doceren. In 1967 honderd jaar Afgelopen jaar sterke aanwas van leden (Van een onzer verslaggevers) De aanwas van leden van het Nederlandsche Roode Kruis in 1961 heeft alle verwachtingen overtroffen, aldus is gistermid dag meegedeeld door de direc teur van het Rode Kruis, de heer A. van Emden. Op 1 janua ri 1962 bedroeg het aantal le den 732.031, dat zijn er 15.000 meer dan de raming voor 1961 en 32.000 meer dan in het voor afgaande jaar. Waar gewoonlijk uit een gezin slechts één per soon lid is kan gezegd worden, dat thans 27*/2 procent van de Nederlandse gezinnen lid is. Slechts één cent De inzamelingscampagne van 1961 heeft 1.687.000 gulden opgebracht, dat is 140.000 gulden meer dan vorig jaar en gemiddeld per Nederlands gezin 63% cent. Wanneer dit ge- Tournee door midden-Frankrijk President De Gaulle, op reis in de provincie, heeft gisteren in Figeac verklaard, dat Frankrijk moet deelnemen aan de organi satie van een economisch en politiek Verenigd Europa. De Franse president sprak op het marktplein van de kleine middel eeuwse stad Zijn toespraak was er een van de velen die hij gedurende zijn vier dagen in zuid en midden Frankrijk zal houden. Frankrijks me dewerking aan de eenheid van Euro- ia was noodzakelijk, aldus De Gaul- e, „omdat ons Europa een eenheid moet vormen in de gespannen we reld waarin we leven". Deze woorden waren waarschijnlijk bedoeld om de scherpe kanten te slijpen van de onaangename woor den die De Gaulle dinsdag aan de nauwe politieke eenheid van Europa heeft gewijd. Hij verloor er vijf M.R. P. ministers door, voorstanders van een supranationaal geïntegreerd Europa. Overigens heeft premier Pompidou de opengevallen plaatsen al weer bezet. De Gaulle haakte er gisteren in Figeac even op in. Hij zei dat de staat en de republiek zeker moesten kunnen zijn van de con tinuïteit van de regering, ondanks ogenblikken van politiek slecht humeur. Bestuurder ramptrein Woerden 1960 veroordeeld De bestuurder van de trein met Britse militairen die op 21 november 1960 bij Woerden ontspoorde, de 44- jarige Rotterdammer G. de G., is gis terochtend door het gerechtshof in Amsterdam veroordeeld tot twee we ken hechtenis onvoorwaardelijk. De procureur-generaal had tegen hem een maand hechtenis geëist. Bij de ontsporing, die volgens de pro cureur-generaal volledig te wijten was ann het roekeloos snelle rijden van De G„ werden een Brits militair en een Duitse kelner gedood. Tien andere inzittenden liepen ernstige verwondingen op. middelde met slechts één cent stijgt, zal het Rode Kruis dit als een heel bijzonder geschenk begroeten. In 1967 bestaat het Nederlandsche Roode Kruis namelijk 100 jaar. In dat jaar hoopt men het miljoen leden te halen en met de jaarlijkse inza melingsactie twee miljoen gulden bij een te krggen. Ronde getallen dus voor bedragen, die hard nodig zijn. Wat voor recht hebben wij, dit doel te stellen en dit offer van de bevolking te verwachten zo vroeg de heer Van Emden. Het antwoord is, dat de gestegen kos ten en de uitbreiding van de vre destaken van het Rode Kruis steeds meer geld gaan vragen. Vooral voor zieken wordt steeds meer gedaan. Boottochten Er zijn de bloedtransfusiedienst, de trombosediensten, de moedermelk- centrales, de radio-medische dienst, de boottochten voor chronische zie ken met de „Henri Dunant", het am bulance-vervoer in sociale gevallen, de bezigheidstherapie in de zieken huizen en nog vele andere activitei ten. Voor invaliden worden vakantiewe ken in 't „Henri Dunant Huis" te Zeist georganiseerd, men stelt verplegend personeel ter beschikking tijdens door andere instellingen georganiseerde vakantieweken, er wordt voor ver voer en invalidewagens gezorgd, men geeft in enkele plaatsen zwemles aan invaliden. Langs de kust Voor blinden werft het Rode Kruis hoornvlies-donors, voor bejaarden is er bezigheidstherapie. Er is de hulp verlening aan gewonden in verschil lende vormen, zowel voor individuele slachtoffers als bijvoorbeeld ook in de vorm van kledingdepots langs de kust voor schipbreukelingen. En naast dit alles en nog veel meer houdt bet Nederlandsche Roode Kruis een omvangrijk appa raat voor tijd van oorlog of rampen. Dat alles kost geld en gaat steeds meer geld kosten en hiermee recht vaardigt het Rode Kruis die streef getallen voor 1967: één en twee mil joen. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5