PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TERREUR IN ALGERIJE NEEMT NIET AF A.N.M.B. werkt niet mee aan nieuwe c.a.o. Vierenveertig doden in vierentwintig uur Ingrijpende veranderingen aan huidige zeesluis Terneuzen VLIEGTUIGONGELUK IN BRAZILIË: 24 DODEN „NIET BUIGEN VOOR RIJKSBEMIDDELAARS" Auto stortte van 25 meter hoge bergwand Bloemen buiten Vreemde combinatie 205e jaargang - no. Ill Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie F. van de Velde en F. B. den Boei Adjunct: W. de Pagter. Hoofdiedacteuren W. Leertouwer en G. A. /ie Kok. ABONNEMENTSPRIJS 62 cent per week, 8,00 p. kw.; fr. p. p. 8,25 per kw Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 11 mei 1962 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minim, p advertentie 4,— Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (maximum 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bu reau *3D dit blad" 25 cent meer. Giro nr 359300 P.Z.C. Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51, teL 3841 ib.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375)Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213). Oostburg tel. 2395 Terneuzen. tel. 2116. Zienkzee 'ed tel. 2425 *dm tel 2094. Ondanks nieuwe strenge maatregelen Koningin Elizabeth van Engeland heeft woensdag in Londen een in spectie gehouden van de terreinen bij het Buckinghampaleis. Men ziet de koningin hier in vrolijk gesprek met een van de Yeoman of the Guard", een lid van de lijfwacht te voet, wel ke nog in de oude traditionele unifor men gekleed gaat. Hoewel de veiligheidsdiensten in Algerije gisteren in Algiers en in Oran nieuwe, zeer strenge veiligheidsmaatregelen hebben in gesteld, blijft de terreur op een verbijsterend hoog peil staan. Gisteravond om acht uur waren 44 mensen gedood en 23 ge wond. Tot de doden behoorden twaalf vrouwen. Een van hen was een 14-jarig meisje, neergeschoten in het hart van Algiers, de Boulevard Saint-Saens. Tot de nieuwe maatregelen van de gezagsapparaten bekoorde het be sluit om onmiddellijk na een aanslag de stadswijk waarin de aanslag w gepleegd hermetisch af te sluiten. In Oran bepaalde de prefectuur, dat Europeanen geen auto's meer mogen besturen op wegen die de grens van de kasbah vormen. Volgens een an der besluit mogen moslims zich niet meer in Europese wijken vertonen, behalve in gevallen van uiterste noodzaak. In Algiers organiseerde de F.L.N. „zwervende" ambulanceploegen die overal in de stad gewonden ophalen en vervoeren naar door moslims organiseerde klinieken. Hulp Soms komt die hulp te laat. In de Rue Alfred Lelluch trok een jonge Europeaan onverwacht een pistool uit zijn zak en schoot een moslim neer, die daar met zijn echtgenote wandelde. De man zakte zwaar gewond aan het hoofd ineen. Voorbijgangers stop ten en staarden hem aan, terwijl hij met behulp van zijn vi-ouw trachtte op te staan. Een zwarte auto stopte geruisloos langs de straatstoep. Vier mannen sprongen er uit en liepen op de mos lim toe. Het publiek vluchtte in pa- Xaby het vliegveld van Vitoria, in de staat Espirito Santo, is een vlieg tuig van een Braziliaanse luchtvaart maatschappij neergestort en ver brand. Drie passagiers hebben de ramp overleefd. Het aantal doden bedraagt negentien passagiers en vijf beman ningsleden. Geen verruiming aardappelexport Het ministerie van landbouw en vis serij heeft thans officieel bevestigd, dat minister Murjjnen de sedert 16 april jl. gecontingenteerde uitvoer van aardappelen onder de tegenwoor dige omstandigheden niet zal verrui men. Dit standpunt zal slechts voor her ziening' in aanmerking komen bij herstel van normaler verhoudingen op de binnenlandse aardappelmarkt by een aanzienlijk lager prijsniveau. niek. De vier mannen hielpen de man voorzichtig in de auto en zetten koers naar een ziekenhuis. Het slachtoffer stierf in de auto. Beroep Het hoofd van politie in Oran heeft een bekendmaking uitgegeven, waar in een beroep op de mohammedaanse bevolking wordt gedaan om, „na de afschuwelijke O.A.S.-moorden, die bet leven van verscheidene Algerijn se wouwen hebben gevergd", rustig te blijven en zich niet in de Europese wijken te begeven. gJUUUOJMIOMMMIIIHUJ KEUKENHOF S langer open Het uitzonderlijk koude voor- jaar heeft er toe geleid, dat HL 5 Keukenhof eerst thans zijn jj£ volle schoonheid begint ten- 5 M toon te spreiden. Niet alleen 5 moeten de meeste tulpen nog 5 in bloei komen, doch ook bo- Bl men en heesters tooien zich 9 eerst nu met het prille groen, dat een belangrijke rol speelt 2 in het algehele beeld van Keu- jg leenhof. Een hittegolf voorbe- Bf houden, mag aangenomen wor- H den, dat Keukenhof na het cor- so op 12 mei zeker nog 10 a 14 3 dagen geopend is. Koninklijke familie naar Athene De koningin, de prins en de drie oud ste prinsessen zouden vanochtend om negen nur van Soesterberg vertrek ken naar Athene, waar zij om vijf uur worden verwacht. „Als A.N.M.B. meneii wij, dat wij aan onze eer verplicht zijn niet te buigen voor het college van rijksbemiddelaars door mede te werken aan een nieuwe c.a.o. voor de klein-metaal". Dit verklaarde bondsbestuurder Van Eerde gistermiddag op het congres van de brj het N.V.V. aangesloten Algemene Nederlandse Metaal-Be- drijfsbond, dat tot en met zaterdag in het Kurhaus te Scheveningen wordt gehouden. De heer Van Eerde leverde scherpe kritiek op het college van rijksbemid delaars, dat zyn goedkeuring weiger de aan de nieuwe c.a.o.: klein-metaal, hoewel de Stichting van de Arbeid unaniem in april een gunstig advies uitbracht. De heer Van Eerde constateerde thans verdeeldheid in de kringen van de werknemersorganisaties. De Katholieke Metaalarbeiders bond is bereid met de tien cent zonder meer genoegen te nemen, en de Christelijke Metaalarbei dersbond wil meewerken aan een nieuwe c.a.o. als alle werkgevers organisaties meedoen. De A.N. M.B. zal echter alles doen, zo ver volgde de heer Van Eerde, om een c.a.o. op basis van het advies van 4 april van de Stichting van de Arbeid te verwezenlijken. De voorzitter van de A.N.M.B., de heer Baart, voegde hier nog aan toe, dat de bond ervoor zal zorgen, dat werknemers, die van de klein-metaal De eerste gasten voor het huwelijk tussen prinses Sophia van Griekenland en prins Juun Carlos van Spanje, dat: maandag a.s. zal worden voltrokken, zijn al in Athene aangekomen. Hier een foto van de aankomst op het vliegveld bij Athene van de familie van de bruidegom: de Graaf van Barcelona rechtswordt begroet door koningin Frederika en koning Paul. In het midden zoent prinses Sophia fop de rug gezien) haar toekomstige schoonzuster Maria Del Pilar. Don Juan Carlos loopt nog steeds met zijn bezeerde arm in een doelc. Gcliecl links prinses Irene van Griekenland met haar broer prins Michael (in uniform). naar de groot-metaal, in welke be drijfstak de lonen hoger zijn, willen overgaan, geen belemmeringen in de weg zullen worden gelegd. Nieuw advies Mochten de pogingen van de confes sionele werknemersorganisaties en van de werkgevers tot resultaat heb ben, dat een nieuwe e.a.o. tot stand komt, waarvoor dan uiteraard een nieuw advies van de Stichting van de Arbeid nodig zal zijn, dan hoopte de heer Baart dat de stichting niet zal vergeten dat zij advies heeft ge geven over een eerder ontwerp. Mocht de stichting dit advies wel vergelen zijn, dan nam de heer Baart als vaststaand aan, dat de vertegen woordigers van het N.V.V. in de Stichting van de Arbeid, zullen to nen, dat zij een eerder advies niet hebben vergeten. Nederlandse in Ifalii omgekomen Een Nederlandse toeriste, de. 61-j'ari- ge mevrouw M. Klerk-Stam uit Alk maar, die met haar man op vakantie was in Italië, is donderdag bij Cogo- leto aan de Italiaanse Rivièra om het leven gekomen. De door haar be stuurde wagen stortte van een 25 meter hoge bergwand. Zii werd op slag gedood. Haar man, de heer J. Klerk, werd tijdens de val uit de wa gen geslingerd. Hij bleef ongedeerd*. FLETCHER JOHN CHRISTIAN IN V.S.: „WAT EEN MENSEN" De 64-jarige Fletcher John Christian, nazaat van de man die de muiterij op de Bounty in 1788 leidde en die met de „Willem Ruys" op toerreis is naar Nederland, heeft voor het eerst met de wereld buiten „zijn" eiland Pitcaim in de Stille Oceaan kennisgemaakt toen hij voor een korte onderbreking van de tocht te Fort Lauderdale in Florida aan land stapte. Hij heeft zijn hele leven tot nog toe door gebracht op Pitcairn, waar zijn voorvaderen de toegetakelde „Boun ty" heen brachten om zich daar, na de muiterij tegen kapitein Wil liam Bligh, te vestigen. „Wat een mensen, en wat vragen ze veel, en ik weet niet wat ik zeggen moet", aldus uitte Christian zich toen hij op de kade door journalisten, schoolkinderen en „Zevende-dags adventisten" werd verwelkomd. Christian is de bestuurder van zijn eiland waar alle 120 bewoners verwanten van elkaar zijn en Zeven de-dagsadventisten. Hij zal in Nederland de gast zijn van de „Rot terdamse Lloyd" die geregeld Pitcairn aandoet. Half uur vroeger vers brood (Van onze parlementaire verslaggever) De Nederlandse burgerij zal, als ook de Eerste Kamer het desbetreffende wetsontwerp aanneemt er is geen reden om daaraan te twijfelen bin nenkort van half tien en des za terdags van negen uur af vers brood kunnen kopen in plaats van om tien uur, zoals thans het geval is. De Tweede Kamer, die gisteren be slissen moest over een wijziging van de zogenaamde Bakkerijparagraaf van de arbeidswet 1919 deze rege ling maakt de invoering van ploegen diensten in het bakkersbedrijf moge lijk nam namelijk met 78 tegen 58' stemmen een amendement van mej. mr. F. Th. Lemaire (p.v.d.a.) aan met een vervroeging van het tijdstip, waarop vers brood verkocht mag worden. Voor dit amendement, voor de verkoop van vers brood, van 's ochtends half tien en 's zaterdags negen uur af, stemden P.v.d.A., een deel van de K.V.P. en van de V.VJD. De Kamer nam bij zitten en opstaan een amendement van mej. mr. Le maire aan, dat de invoering van de ploegendienst ook mogelijk maakt, zonder dat er sprake behoeft te zijn van „aanmerkelijke omzetstijging"'. Dit laatste criterium was aanvanke lijk in het wetsontwerp opgenomen. Zondag is het moederdag. We glim lachen er allemaal een beetje om en sommigen onzer zeggen schouderophalend „bloemistendag". Ze zijn overigens tegenwoordig wel schering en inslag, de dagen gewijd aan het een of het ander. Onlangs publiceerde De Volkskrant er een be schouwing over en kwam daarin met een fraaie opsomming: „Na vader dag, moederdag en dierendag, na we- reldgezondheidsdag en de internatio nale dag voor de verkeersveiligheid, na de dag van de Verenigde Naties, Europadag en de dag van de arbeid, koninginnedag, missie- en universi teitszondag, is thans een ijverig co mité tot de ontdekking gekomen dat we nog geen kinderdag hebben. En geland wel. En is dit de eeuw van het kind of niet In het aanbeve lingscomité van de nationale kinder dag, een „te scheppen traditie", zit ten gerespecteerde hoogleraren, ge vierde schrijvers en beduidende au toriteiten. Misschien willen zij acht slaan op onze bede: laat ons alsje blieft één dag per jaar voor onszelf", aldus De Volkskrant. Met een derge lijk betoog kan men het weliswaar volmaakt eens zijn, maar toch zou den we de moederdag wat hoger wil len aanslaan dan al die andere dagen. Zeker, we weten wel dat handige za kenmensen er een slaatje uit slaan, we ontkennen evenmin dat óók de moederdag een to taal vercommer- cialiseerde instel ling is, maar des ondanks Op die ene zondag van het jaar immers is moeder het mid delpunt van het gezin op een geheel andere manier dan normaal. In plaats van onderwerp is zij plotseling lij dend voorwerp geworden, vaak m de letterlijke zin van het woord, want zij lijdt er in een soort stille berus ting onder wanneer zij ziet hoe er buiten haar om door vader en kinde ren beredderd wordt, hoe met het servies wordt omgesprongen en hoe er allerlei dingen verkeerd worden gedaan, waarbij zij wel wil ingrijpen, maar het eenvoudig niet mag, omdat het nu eenmaal moederdag is. Lij dend voorwerp: het klihkt een beetje slachtoffer-achtig, maar in feite gaat het er om dat we zondag een beetje extra aandacht schenken aan „moe der". Dat wordt niet altijd gedaan Daarom vinden wij de moederdag van al die vele dagen veruit de sympa thiekste. Het verzoek van „De Volks krant" om „alsjeblieft één dag per jaar voor onszelf" te houden is be grijpelijk, maai- een beetje egoïstisch. Laten we zondag de bloemetjes (of wat anders) maar eens buiten zetten. Voor moeder Volgende maand wordt in samen werking met de K.R.O. de twaalfde radio-rally gehouden. Het belooft een sportieve rit te wor den, zo hebben wij vastgesteld na le zing van een speciaal voor deze rit vervaardigde krant. Leo Pagano heeft er een artikel in geschreven over „Veiligheid voor alles". De radio-rally is namelijk een veilige rally, betoogt hij, want de organisa toren houden niet van lefrrjders. „Die moeten hier niet inschrijven. Het gaat ons alleen om een dag vol spor tief rijgenot, waarbij wij onze mede weggebruikers zeker niet willen hin deren". Wij geloven dat graag. Maar nu juist het veilige rijden zo nadruk kelijk wordt gepropageerd heeft het ons toch wel verbaasd, dat in dit spe ciale krantje op een nogal opvallende manier reclame wordt gemaakt voor alcoholhoudende dranken. De produ centen daarvan treden blijkbaar ook als „sponsor" van de rally op. Snel verkeer en alcohol gaan echter niet samen: zou het derhalve niet beter zijn geweest indien de organisatoren andere „sponsors" hadden gezocht De combinatie rally-alcohol maakt een nogal vreemde indruk IN SCHADUW VAN KANAALWERKEN Bailey-bruggen verdwijnen De in 1910 gebouwde zee sluis in het westen van Ter- neuzen krijgt momenteel een stevige „opknapbeurt". Daar het karwei wordt uitgevoerd precies midden tussen de in aanleg zijnde bouwputten voor de nieuwe zee- en bin- nenvaartsluizen, valt het werk aan de intensief ge bruikte zeesluis eigenlijk een beetje buiten de belangstel ling. Toch wordt daar een „karweitje" opgeknapt waar over men een paar jaar denkt te doen en waarmee nog al tijd een paar miljoen gulden zijn gemoeid. De uitdrukking „opknapbeurt" is eigeniyk wat te simpel omdat de werkzaamheden in feite omvat ten: lc de aanleg van een tijde lijke baileybrug, 2e verwijdering van een nood-baileybrug, 3e ver plaatsing van een basculebrug van liet noordelijke naar 't zuide lijke sluishoofd en 4e de bouw en plaatsing van een geheel nieuwe brug over het noordelijk sluis hoofd Dit karwei staat buiten de werk zaamheden rondom de bekende kanaalverbreding met bijkomende werken en valt dus ook buiten de 80 bijdrage door de Belgi sche regering. Indirect hebben de werken er wel mee te maken, om dat de huidige zeesluis in de toe komst als reserve-sluis gehand haafd blijft. Bovendien zouden in liet geheel nieuwe wegenplan naar en over de in aanbouw zijnde nieuwe «luizen, de verbindingen over de huidige zeesluis een „bottleneck" gaan betekenen. En dat wil rijkswaterstaat nu juist voorkomen. De plannen voor verbetering van de sluisovergangen dateren reeds van kort na de laatste oorlog, toen de zgn. „Hoekse brug" over het kanaal nabij de Terneuzense scheepswerf, door een bombarde ment was vernield. Om het lange wachten van het wegverkeer voor de brug over de westsluis zo veel mogelijk te bekorten, werd aan de zuidzijde van de sluis een tijdelijke (bailey)-brug gelegd. Na' deze noodoplossing werden plannen be raamd voor betere verbindingen over de beide sluishoofden, maar toen deze plannen zover gereed waren, werden de besprekingen over de kanaalverbreding én bij komende werken juist hervat. In het beginstadium van deze be sprekingen tussen België en Ne derland was het nog niet duide lijk wat er met de bestaande zee sluis te Terneuzen zou gebeuren. De brugplannen gingen dus voor lopig in één van de waterstaats- Iaden en kwamen pas weer te voorschijn toen definitief vras be sloten, de bestaande slnis als re serve te bandhaven. In etappes Met de realisering van de plan nen is men inmiddels geruime tijd geleden begonnen. Aangezien het zeescheepvaartverkeer doorgang moet blijven vinden, moet het werk in verschillende, nauwkeu rig berekende etappes worden uit gevoerd. De eerste etappe was het verleggen van de zuidelijke bai leybrug omdat daaronder aan weerszijden van de sluis - enorme kelders moesten worden gebouwd voor de dubbele rolbasculebrug, die daar zal worden gelegd. Het uithakken van de gaten voor die kelders is nu zo ver gevorderd, dat aan plaatsing van de bekis ting voor het betonwerk Icon wor den begonnen. In én op deze kel ders komt in de toekomst de bas culebrug, die nu nog op het noor delijke sluishoofd ligt Het behoeft geen betoog dat de bouwers voor een bijzonder inge wikkeld vraagstuk werden ge plaatst omdat behalve de zeevaart ook het wegverkeer doorgang moest blijven vinden. Voor men dus de noordelijke basculebrug (Zie slot pag. 2 kol. 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1