PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TERREUR IN ALGERIJE NEEMT NIET AF
A.N.M.B. werkt niet
mee aan nieuwe c.a.o.
Vierenveertig doden
in vierentwintig uur
Ingrijpende veranderingen aan huidige
zeesluis Terneuzen
VLIEGTUIGONGELUK IN
BRAZILIË: 24 DODEN
„NIET BUIGEN VOOR
RIJKSBEMIDDELAARS"
Auto stortte van 25
meter hoge bergwand
Bloemen buiten
Vreemde
combinatie
205e jaargang - no. Ill
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie F. van de Velde en F. B.
den Boei Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdiedacteuren
W. Leertouwer en G. A. /ie Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 62 cent per
week, 8,00 p. kw.; fr. p. p. 8,25
per kw Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 11 mei 1962
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
m.m. Minim, p advertentie 4,—
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (maximum 8
regels) 25 cent per regel met een
minimum van 1,25. „Brieven bu
reau *3D dit blad" 25 cent meer.
Giro nr 359300 P.Z.C. Middelburg.
Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51, teL 3841 ib.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375)Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213). Oostburg tel. 2395 Terneuzen. tel. 2116. Zienkzee 'ed tel. 2425 *dm tel 2094.
Ondanks nieuwe strenge maatregelen
Koningin Elizabeth van Engeland
heeft woensdag in Londen een in
spectie gehouden van de terreinen bij
het Buckinghampaleis. Men ziet de
koningin hier in vrolijk gesprek met
een van de Yeoman of the Guard",
een lid van de lijfwacht te voet, wel
ke nog in de oude traditionele unifor
men gekleed gaat.
Hoewel de veiligheidsdiensten in Algerije gisteren in Algiers en
in Oran nieuwe, zeer strenge veiligheidsmaatregelen hebben in
gesteld, blijft de terreur op een verbijsterend hoog peil staan.
Gisteravond om acht uur waren 44 mensen gedood en 23 ge
wond. Tot de doden behoorden twaalf vrouwen.
Een van hen was een 14-jarig meisje, neergeschoten in het hart
van Algiers, de Boulevard Saint-Saens.
Tot de nieuwe maatregelen van de
gezagsapparaten bekoorde het be
sluit om onmiddellijk na een aanslag
de stadswijk waarin de aanslag w
gepleegd hermetisch af te sluiten.
In Oran bepaalde de prefectuur, dat
Europeanen geen auto's meer mogen
besturen op wegen die de grens van
de kasbah vormen. Volgens een an
der besluit mogen moslims zich niet
meer in Europese wijken vertonen,
behalve in gevallen van uiterste
noodzaak.
In Algiers organiseerde de F.L.N.
„zwervende" ambulanceploegen die
overal in de stad gewonden ophalen
en vervoeren naar door moslims
organiseerde klinieken.
Hulp
Soms komt die hulp te laat. In de
Rue Alfred Lelluch trok een jonge
Europeaan onverwacht een
pistool uit zijn zak en schoot een
moslim neer, die daar met zijn
echtgenote wandelde. De man
zakte zwaar gewond aan het
hoofd ineen. Voorbijgangers stop
ten en staarden hem aan, terwijl
hij met behulp van zijn vi-ouw
trachtte op te staan.
Een zwarte auto stopte geruisloos
langs de straatstoep. Vier mannen
sprongen er uit en liepen op de mos
lim toe. Het publiek vluchtte in pa-
Xaby het vliegveld van Vitoria, in
de staat Espirito Santo, is een vlieg
tuig van een Braziliaanse luchtvaart
maatschappij neergestort en ver
brand.
Drie passagiers hebben de ramp
overleefd. Het aantal doden bedraagt
negentien passagiers en vijf beman
ningsleden.
Geen verruiming
aardappelexport
Het ministerie van landbouw en vis
serij heeft thans officieel bevestigd,
dat minister Murjjnen de sedert 16
april jl. gecontingenteerde uitvoer
van aardappelen onder de tegenwoor
dige omstandigheden niet zal verrui
men.
Dit standpunt zal slechts voor her
ziening' in aanmerking komen bij
herstel van normaler verhoudingen
op de binnenlandse aardappelmarkt
by een aanzienlijk lager prijsniveau.
niek. De vier mannen hielpen de man
voorzichtig in de auto en zetten
koers naar een ziekenhuis. Het
slachtoffer stierf in de auto.
Beroep
Het hoofd van politie in Oran heeft
een bekendmaking uitgegeven, waar
in een beroep op de mohammedaanse
bevolking wordt gedaan om, „na de
afschuwelijke O.A.S.-moorden, die
bet leven van verscheidene Algerijn
se wouwen hebben gevergd", rustig
te blijven en zich niet in de Europese
wijken te begeven.
gJUUUOJMIOMMMIIIHUJ
KEUKENHOF
S langer open
Het uitzonderlijk koude voor-
jaar heeft er toe geleid, dat HL
5 Keukenhof eerst thans zijn
jj£ volle schoonheid begint ten- 5
M toon te spreiden. Niet alleen 5
moeten de meeste tulpen nog
5 in bloei komen, doch ook bo-
Bl men en heesters tooien zich
9 eerst nu met het prille groen,
dat een belangrijke rol speelt
2 in het algehele beeld van Keu-
jg leenhof. Een hittegolf voorbe-
Bf houden, mag aangenomen wor-
H den, dat Keukenhof na het cor-
so op 12 mei zeker nog 10 a 14
3 dagen geopend is.
Koninklijke familie
naar Athene
De koningin, de prins en de drie oud
ste prinsessen zouden vanochtend om
negen nur van Soesterberg vertrek
ken naar Athene, waar zij om vijf
uur worden verwacht.
„Als A.N.M.B. meneii wij, dat
wij aan onze eer verplicht zijn
niet te buigen voor het college
van rijksbemiddelaars door
mede te werken aan een nieuwe
c.a.o. voor de klein-metaal".
Dit verklaarde bondsbestuurder Van
Eerde gistermiddag op het congres
van de brj het N.V.V. aangesloten
Algemene Nederlandse Metaal-Be-
drijfsbond, dat tot en met zaterdag
in het Kurhaus te Scheveningen
wordt gehouden.
De heer Van Eerde leverde scherpe
kritiek op het college van rijksbemid
delaars, dat zyn goedkeuring weiger
de aan de nieuwe c.a.o.: klein-metaal,
hoewel de Stichting van de Arbeid
unaniem in april een gunstig advies
uitbracht.
De heer Van Eerde constateerde
thans verdeeldheid in de kringen
van de werknemersorganisaties.
De Katholieke Metaalarbeiders
bond is bereid met de tien cent
zonder meer genoegen te nemen,
en de Christelijke Metaalarbei
dersbond wil meewerken aan een
nieuwe c.a.o. als alle werkgevers
organisaties meedoen. De A.N.
M.B. zal echter alles doen, zo ver
volgde de heer Van Eerde, om een
c.a.o. op basis van het advies van
4 april van de Stichting van de
Arbeid te verwezenlijken.
De voorzitter van de A.N.M.B., de
heer Baart, voegde hier nog aan toe,
dat de bond ervoor zal zorgen, dat
werknemers, die van de klein-metaal
De eerste gasten voor het huwelijk tussen prinses Sophia van
Griekenland en prins Juun Carlos van Spanje, dat: maandag
a.s. zal worden voltrokken, zijn al in Athene aangekomen.
Hier een foto van de aankomst op het vliegveld bij Athene
van de familie van de bruidegom: de Graaf van Barcelona
rechtswordt begroet door koningin Frederika en koning
Paul. In het midden zoent prinses Sophia fop de rug gezien)
haar toekomstige schoonzuster Maria Del Pilar. Don Juan
Carlos loopt nog steeds met zijn bezeerde arm in een doelc.
Gcliecl links prinses Irene van Griekenland met haar broer
prins Michael (in uniform).
naar de groot-metaal, in welke be
drijfstak de lonen hoger zijn, willen
overgaan, geen belemmeringen in de
weg zullen worden gelegd.
Nieuw advies
Mochten de pogingen van de confes
sionele werknemersorganisaties en
van de werkgevers tot resultaat heb
ben, dat een nieuwe e.a.o. tot stand
komt, waarvoor dan uiteraard een
nieuw advies van de Stichting van
de Arbeid nodig zal zijn, dan hoopte
de heer Baart dat de stichting niet
zal vergeten dat zij advies heeft ge
geven over een eerder ontwerp.
Mocht de stichting dit advies wel
vergelen zijn, dan nam de heer Baart
als vaststaand aan, dat de vertegen
woordigers van het N.V.V. in de
Stichting van de Arbeid, zullen to
nen, dat zij een eerder advies niet
hebben vergeten.
Nederlandse in Ifalii
omgekomen
Een Nederlandse toeriste, de. 61-j'ari-
ge mevrouw M. Klerk-Stam uit Alk
maar, die met haar man op vakantie
was in Italië, is donderdag bij Cogo-
leto aan de Italiaanse Rivièra om het
leven gekomen. De door haar be
stuurde wagen stortte van een 25
meter hoge bergwand. Zii werd op
slag gedood. Haar man, de heer J.
Klerk, werd tijdens de val uit de wa
gen geslingerd. Hij bleef ongedeerd*.
FLETCHER JOHN CHRISTIAN
IN V.S.: „WAT EEN MENSEN"
De 64-jarige Fletcher John Christian, nazaat van de man die de
muiterij op de Bounty in 1788 leidde en die met de „Willem Ruys"
op toerreis is naar Nederland, heeft voor het eerst met de wereld
buiten „zijn" eiland Pitcaim in de Stille Oceaan kennisgemaakt toen
hij voor een korte onderbreking van de tocht te Fort Lauderdale in
Florida aan land stapte. Hij heeft zijn hele leven tot nog toe door
gebracht op Pitcairn, waar zijn voorvaderen de toegetakelde „Boun
ty" heen brachten om zich daar, na de muiterij tegen kapitein Wil
liam Bligh, te vestigen. „Wat een mensen, en wat vragen ze veel,
en ik weet niet wat ik zeggen moet", aldus uitte Christian zich toen
hij op de kade door journalisten, schoolkinderen en „Zevende-dags
adventisten" werd verwelkomd. Christian is de bestuurder van zijn
eiland waar alle 120 bewoners verwanten van elkaar zijn en Zeven
de-dagsadventisten. Hij zal in Nederland de gast zijn van de „Rot
terdamse Lloyd" die geregeld Pitcairn aandoet.
Half uur vroeger
vers brood
(Van onze parlementaire
verslaggever)
De Nederlandse burgerij zal,
als ook de Eerste Kamer het
desbetreffende wetsontwerp
aanneemt er is geen reden
om daaraan te twijfelen bin
nenkort van half tien en des za
terdags van negen uur af vers
brood kunnen kopen in plaats
van om tien uur, zoals thans het
geval is.
De Tweede Kamer, die gisteren be
slissen moest over een wijziging van
de zogenaamde Bakkerijparagraaf
van de arbeidswet 1919 deze rege
ling maakt de invoering van ploegen
diensten in het bakkersbedrijf moge
lijk nam namelijk met 78 tegen
58' stemmen een amendement van
mej. mr. F. Th. Lemaire (p.v.d.a.)
aan met een vervroeging van het
tijdstip, waarop vers brood verkocht
mag worden. Voor dit amendement,
voor de verkoop van vers brood, van
's ochtends half tien en 's zaterdags
negen uur af, stemden P.v.d.A., een
deel van de K.V.P. en van de V.VJD.
De Kamer nam bij zitten en opstaan
een amendement van mej. mr. Le
maire aan, dat de invoering van de
ploegendienst ook mogelijk maakt,
zonder dat er sprake behoeft te zijn
van „aanmerkelijke omzetstijging"'.
Dit laatste criterium was aanvanke
lijk in het wetsontwerp opgenomen.
Zondag is het moederdag. We glim
lachen er allemaal een beetje om
en sommigen onzer zeggen
schouderophalend „bloemistendag".
Ze zijn overigens tegenwoordig wel
schering en inslag, de dagen gewijd
aan het een of het ander. Onlangs
publiceerde De Volkskrant er een be
schouwing over en kwam daarin met
een fraaie opsomming: „Na vader
dag, moederdag en dierendag, na we-
reldgezondheidsdag en de internatio
nale dag voor de verkeersveiligheid,
na de dag van de Verenigde Naties,
Europadag en de dag van de arbeid,
koninginnedag, missie- en universi
teitszondag, is thans een ijverig co
mité tot de ontdekking gekomen dat
we nog geen kinderdag hebben. En
geland wel. En is dit de eeuw van
het kind of niet In het aanbeve
lingscomité van de nationale kinder
dag, een „te scheppen traditie", zit
ten gerespecteerde hoogleraren, ge
vierde schrijvers en beduidende au
toriteiten. Misschien willen zij acht
slaan op onze bede: laat ons alsje
blieft één dag per jaar voor onszelf",
aldus De Volkskrant. Met een derge
lijk betoog kan men het weliswaar
volmaakt eens zijn, maar toch zou
den we de moederdag wat hoger wil
len aanslaan dan al die andere dagen.
Zeker, we weten wel dat handige za
kenmensen er een slaatje uit slaan,
we ontkennen evenmin dat óók de
moederdag een to
taal vercommer-
cialiseerde instel
ling is, maar des
ondanks Op die
ene zondag van
het jaar immers is moeder het mid
delpunt van het gezin op een geheel
andere manier dan normaal. In plaats
van onderwerp is zij plotseling lij
dend voorwerp geworden, vaak m de
letterlijke zin van het woord, want
zij lijdt er in een soort stille berus
ting onder wanneer zij ziet hoe er
buiten haar om door vader en kinde
ren beredderd wordt, hoe met het
servies wordt omgesprongen en hoe
er allerlei dingen verkeerd worden
gedaan, waarbij zij wel wil ingrijpen,
maar het eenvoudig niet mag, omdat
het nu eenmaal moederdag is. Lij
dend voorwerp: het klihkt een beetje
slachtoffer-achtig, maar in feite gaat
het er om dat we zondag een beetje
extra aandacht schenken aan „moe
der". Dat wordt niet altijd gedaan
Daarom vinden wij de moederdag van
al die vele dagen veruit de sympa
thiekste. Het verzoek van „De Volks
krant" om „alsjeblieft één dag per
jaar voor onszelf" te houden is be
grijpelijk, maai- een beetje egoïstisch.
Laten we zondag de bloemetjes (of
wat anders) maar eens buiten zetten.
Voor moeder
Volgende maand wordt in samen
werking met de K.R.O. de
twaalfde radio-rally gehouden.
Het belooft een sportieve rit te wor
den, zo hebben wij vastgesteld na le
zing van een speciaal voor deze rit
vervaardigde krant. Leo Pagano
heeft er een artikel in geschreven
over „Veiligheid voor alles". De
radio-rally is namelijk een veilige
rally, betoogt hij, want de organisa
toren houden niet van lefrrjders. „Die
moeten hier niet inschrijven. Het
gaat ons alleen om een dag vol spor
tief rijgenot, waarbij wij onze mede
weggebruikers zeker niet willen hin
deren". Wij geloven dat graag. Maar
nu juist het veilige rijden zo nadruk
kelijk wordt gepropageerd heeft het
ons toch wel verbaasd, dat in dit spe
ciale krantje op een nogal opvallende
manier reclame wordt gemaakt voor
alcoholhoudende dranken. De produ
centen daarvan treden blijkbaar ook
als „sponsor" van de rally op. Snel
verkeer en alcohol gaan echter niet
samen: zou het derhalve niet beter
zijn geweest indien de organisatoren
andere „sponsors" hadden gezocht
De combinatie rally-alcohol maakt
een nogal vreemde indruk
IN SCHADUW VAN KANAALWERKEN
Bailey-bruggen
verdwijnen
De in 1910 gebouwde zee
sluis in het westen van Ter-
neuzen krijgt momenteel een
stevige „opknapbeurt". Daar
het karwei wordt uitgevoerd
precies midden tussen de in
aanleg zijnde bouwputten
voor de nieuwe zee- en bin-
nenvaartsluizen, valt het
werk aan de intensief ge
bruikte zeesluis eigenlijk een
beetje buiten de belangstel
ling. Toch wordt daar een
„karweitje" opgeknapt waar
over men een paar jaar denkt
te doen en waarmee nog al
tijd een paar miljoen gulden
zijn gemoeid.
De uitdrukking „opknapbeurt" is
eigeniyk wat te simpel omdat de
werkzaamheden in feite omvat
ten: lc de aanleg van een tijde
lijke baileybrug, 2e verwijdering
van een nood-baileybrug, 3e ver
plaatsing van een basculebrug
van liet noordelijke naar 't zuide
lijke sluishoofd en 4e de bouw en
plaatsing van een geheel nieuwe
brug over het noordelijk sluis
hoofd
Dit karwei staat buiten de werk
zaamheden rondom de bekende
kanaalverbreding met bijkomende
werken en valt dus ook buiten
de 80 bijdrage door de Belgi
sche regering. Indirect hebben de
werken er wel mee te maken, om
dat de huidige zeesluis in de toe
komst als reserve-sluis gehand
haafd blijft. Bovendien zouden in
liet geheel nieuwe wegenplan naar
en over de in aanbouw zijnde
nieuwe «luizen, de verbindingen
over de huidige zeesluis een
„bottleneck" gaan betekenen. En
dat wil rijkswaterstaat nu juist
voorkomen.
De plannen voor verbetering van
de sluisovergangen dateren reeds
van kort na de laatste oorlog,
toen de zgn. „Hoekse brug" over
het kanaal nabij de Terneuzense
scheepswerf, door een bombarde
ment was vernield. Om het lange
wachten van het wegverkeer voor
de brug over de westsluis zo veel
mogelijk te bekorten, werd aan de
zuidzijde van de sluis een tijdelijke
(bailey)-brug gelegd. Na' deze
noodoplossing werden plannen be
raamd voor betere verbindingen
over de beide sluishoofden, maar
toen deze plannen zover gereed
waren, werden de besprekingen
over de kanaalverbreding én bij
komende werken juist hervat.
In het beginstadium van deze be
sprekingen tussen België en Ne
derland was het nog niet duide
lijk wat er met de bestaande zee
sluis te Terneuzen zou gebeuren.
De brugplannen gingen dus voor
lopig in één van de waterstaats-
Iaden en kwamen pas weer te
voorschijn toen definitief vras be
sloten, de bestaande slnis als re
serve te bandhaven.
In etappes
Met de realisering van de plan
nen is men inmiddels geruime tijd
geleden begonnen. Aangezien het
zeescheepvaartverkeer doorgang
moet blijven vinden, moet het
werk in verschillende, nauwkeu
rig berekende etappes worden uit
gevoerd. De eerste etappe was het
verleggen van de zuidelijke bai
leybrug omdat daaronder aan
weerszijden van de sluis - enorme
kelders moesten worden gebouwd
voor de dubbele rolbasculebrug,
die daar zal worden gelegd. Het
uithakken van de gaten voor die
kelders is nu zo ver gevorderd,
dat aan plaatsing van de bekis
ting voor het betonwerk Icon wor
den begonnen. In én op deze kel
ders komt in de toekomst de bas
culebrug, die nu nog op het noor
delijke sluishoofd ligt
Het behoeft geen betoog dat de
bouwers voor een bijzonder inge
wikkeld vraagstuk werden ge
plaatst omdat behalve de zeevaart
ook het wegverkeer doorgang
moest blijven vinden. Voor men
dus de noordelijke basculebrug
(Zie slot pag. 2 kol. 3