PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT O.A.S.-LEIDER SALAN GEARRESTEERD Voorzichtig optimisme rond nieuwe haven van Sint-Annaland Verblufte lijfwacht bood geen verzet Recordbezoek van vreemdelingen K.L.M. Sensatie Oagb.ua uitgave van de firma MM B MN B fl JR H ffam B tE-a® B B ®"rr\ UB M B B 9 I I B H I ALVBk J «INTIKHKIJB it cent per I'umT'p. »Tb! Bui U 11 W IB I I Cl K I I WW b I 111 I LI Cs IB I «- den Boer Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer on O. A. de Kok. 'W' ca" me' eeo abonnementsprijs 62 cent pc, WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN "B""°'J™' week. J 8.00 p. kw.; fr. p. p. 825 reau var dit blad 25 cent meer. per kw Losse nummers 15 cent. Giro tu 359300 P.2.C. Middelburg. Ing. «neoedelingeD driemaal tarief. Kleine advertenties (maximum FRANSE VEILIGHEIDSPOLITIE IN ALGIERS SLAAT TOE Ex-generaal Raoul Salan, leider van de organisatie van het ge heime leger (O.A.S.) is gistermorgen in Algiers gearresteerd. De Franse regering gaf gisteravond een communiqué uit over de arrestatie. De tekst van het communiqué luidde: „Tijdens een uitgebreid onderzoek, dat reeds enige tijd te Algiers aan de gang is, is ex-generaal Raoul Salan door de politie gearresteerd in de Rue des Fontaines 1210 te Algiers". „Salan toonde een identiteitskaart ten name van Louis Carriere, Parijs." „Hij bevond zich in een comfortabele drie-kamerflat op de be- gane-grondverdieping van een flatgebouw. Deze flat was ge huurd op naam van Fournier, een pseudoniem van ex-kapitein Ferrandi, die tegelijkertijd werd gearresteerd." „Volledig verrast, bood Salan geen verzet en zijn lijfwacht, die bij hem stond, kwam niet tussenbeide." „In de loop van de hieropvolgende huiszoeking zijn 15 tot 20 personen gearresteerd, onder wie de vrouw en dochter van de ex-generaal", aldus het communiqué. wens zijn identiteit toegegeven, aldus de zegslieden. Salan bleef aanvankelijk echter ont kennen, maar werd ondanks zijn ver momming, toch herkend. Ex-generaal in Santégevangenis ondergebracht Salan is gisteravond per vliegtuig in Frankrijk aangekomen, op het vlieg veld Villacoublay in de omgeving van Parjjs, vanwaar hjj onder zware be waking per auto naar F*rijs werd overgebracht:. Twintig politiewagens en twintig mo torpolitic-agenten begeleidden de auto waarin verscheidene personen zaten naast de O.A.S.-leider. Langs de weg stonden honderden mensen, die leuzen riepen als „Salan moet dood"' en „Salan aan de galg". Tegen tien uur in de avond werd hij de Santégevangenis binnengebracht. Bij zijn aankomst riepen talrijke ge vangenen kreten als „Algerije Frans", „De Gaulle aan de galg" en „Blaas de Santé op". Mohammedaan se gevangenen riepen daarop „Alge rije Algerijns". Herkend Na zijn arrestatie bleef Salan ont kennen Salan te zijn, maar hij werd door verscheidene personen van het bestuurscentrum Rocher Noir onder wie de zojuist vervan gen opperbevelhebber van de ■strijdkrachten in Algerije, gene raal Aillcret, herkend. Volgens de zegslieden werden Aille- ret en vier andere officieren direct naar het militaire kamp gebracht waar Salan en Ferrandi gevangen werden gehouden. Alle vijf officieren hadden Salan en Ferrandi formeel geïdentificeerd. Ferrandi had trou- Hevige gevechten in Santé gevangenis Naar omstreeks middernacht ver luidde, zou er in de Santégevangenis te Parijs, waarheen de O.A.S.-leider Salan is overgebracht, hevig gevoch ten worden tussen Europese politieke gevangenen en ongeveer 250 politie mannen. Gevangenen zouden een deel van de gevangenis in brand ge stoken hebben. De eerste brandweer auto's waren snel ter plaatse. Enige politieke gevangenen zouden erin ge slaagd zijn de deuren van hun cellen te forceren. Z\) openden daarna deu ren van andere cellen, waaronder die van niet-politiekc gevangenen. Nieuwe politieversterkingen zijn naar de gevangenis gezonden. De politie mannen zouden gebruik hebben ge maakt van traansgasbonimen. P.Z.C. zaterdagnummer DE CENTRALE verwarming kan zo langzamerhand (gelult- v - kig) wel uitge- draaid worden, maar in een Middelburgs I bedrijf denkt men daar toch anders over. Op onze veertien daagse indus triepagina vindt men er meer over. Pagina negen. Dit 28 pagina's tellende P.Z.C.- zalerdagnummer omvat onder meer: Stemmen uit de Kerken (pag. 3): „Vei'warntifigsinstal- lalie" (pag. 9); Kroniek van Zwin tot Zijpe (pag. 11): let terkundige kroniek en kunst (pag. 17); Paaspuzzel en paas- verhaal (pag. 19): Kerken en Maatschappij met feuilleton (pag 20): „Uw pagina, me vrouw" (pag. 23); Radio en T V. (pag. 25) en de kinder krant met klanken uit de ether op pagina 27. Meer arrestaties Naar verluidt hebben Franse vei ligheidsmilitairen gisteren ook het Zie slot pag. 3 kol. 5) De nieuwe grenspost in de rijks weg 12 naar West-Duitsland kreeg de krachtproef tijdens de paasdrukte. Er was echter op drukte gerekend en ondanks de grote aantallen auto's verliep de controlp. P-psmeprd. Tot verbazing van de bevolking van de Franse plaatsen Avignon en St. Etien- ne is er daar rode regen gevallen. Vol gens meteorologen is dit veroorzaakt door wolken rood zand uit de Sahara, die door een stormachtige zuidoostelijke wind over de Middellandse zee zijn ge blazen. Ex-generaal Raoul Sala PASEN 1962 NAAR VOORLOPIGE SCHATTINGEN zijn donderdag en .gisteren meer dan vierhonderdduizend buitenlandse toeris- - ten Nederland binnen getrokken. Zij kwamen per schip, vliegtuig, trein en vooral per auto en autobus. Indien het weer een beetje blijft meewerken ziet het er naar uit, dat Pasen 1962 meer dan een half miljoen buitenlanders, dag bezoekers inbegrepen, naar Nederland zal trekken. De drukte aan de oostelijke grensposten verminderde gisteren in de loop van de avond langzamerhand. Op de grote wegen echter bleef de „stroom naar het westen" nog aanzienlek. De spoorwegen hebben de reizigersstroom ditmaal zonder vertra ging kunnen verwerken. De militaire verloven waren reeds donder dag ingegaan en het i'orensenvervoer was gisteren weggevallen. De treinen uit Duitsland waren bijzonder zwaar bezet. Met behulp van extra treinen kon liet binnenlandse vervoersaanbod worden opge vangen. Zie verder pagina 3. VIJF JAAR VOOR „KONING" KALONDJI Albert Kalondji, die zich destijds tot koning van Zuid-Kaisai had uitge roepen, is vrijdag in Leopoldstad ver oordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar, wegens willekeurige arres tatie en mishandeling van een poli tieke tegenstander. Tijdens het proces werd Kalondji door twee Franse en twee Belgische ad vocaten verdedigd. Zij hebben reeds hoger beroep tegen het vonnis aan getekend. Nederlander wordt directeur van F.A.O. Waarnemend secretaris-generaal Thant en de directeur-generaal van de wereld voedsel- en landbouworgani satie B. R. Sen, hebben de Nederlan der Addeke Hendrik Boerma benoemd tot directeur van de wereld voedsel- en landbouworganisatie (F.A.O.). Boerma zal over ongeveer zes weken zijn nieuwe ambt opnemen. Op het ogenblik is hij onderdirecteur van de organisatie. KLEINE STIJGING IN SCHEEPVAARTVERKEER Uitbreiding silo en watersport gunstige toekomstperspectieven SINT-ANNALAND is nu ongeveer twee jaar in het bezit van een ruime haveneen compensatie voor het verlies, dat vier ge meenten op het eiland Tholen te wachten stond, toen werd be slist dat hun toegangswegen voor het scheepvaartverkeer zou den worden geblokkeerd. Met tachtig procent rijkssubsidie kreeg Sint-Annaland een nieuwe haven: medio juli 1959 konden de schepen er meren en in december 1960 werd hij voor het eerst opgeleverd. Hoe floreert nu deze centrale haven voor Tholen, waarvoor een aanne- inenigssom van 880.000 werd neer geteld? „In absolute cyfers uitge drukt is er weinig verschil te zien met de periode voor do herverkave ling, toen Sint-Annaland nog zijn oude liaven bezat. Relatief mogen we toch wel spreken van een gunstige ontwikkeling". Burgemeester J. van den Bos inter preteert de gegevens uit de maand staten van de havenmeester voorlo pig-nog wat voorzichtig. De aan- en afvoer van agrarische produkten per schip is belangrijk te ruggelopen. Wie de moeite neemt om zich tijdens de bietencampagne in het najaar een paar uur bij de Thoolse brug te posteren kan zien, hoe dage lijks honderden tonnen suikerbieten per as naar de coöperatieve fabrie ken verdwijnen. Een vergelijking van de cijfers van het in- en uitgaande scheepvaartver keer uit de eerste twee jaren van het bestaan van de nieuwe haven met het totaal van een jaar voor het tijdstip van de afsluiting van Sint-Annalands oude haven geeft een kleine stijging te zien. Zo schoven in 1956 in totaal 166 motorschepen en kustvaarders de oude haven in en uit. In 1960 pas seerden 177 schepen tweemaal de monding van de nieuwe haven naar en van de Eendracht. Het afgelopen jaar waren het er 179. Een belangryk deel daarvan had als bestemming de nieuwe be drijfsgebouwen van de Coöpera tieve Aan- en Verkoopverenïging „Eiland Tholen". Daarnaast wer den in de haven vrachten afgele verd voor de werkzaamheden aan do herverkaveling op Tholen. Ook het onderhoud van de wegen le verde de haven van Sint-Annaland verschillende transporten op. In de maandelijkse staten van de ha venmeester zijn van tijd tot tijd na melijk enkele „pieken" te constate ren, die verband houden met de uit voering van een bepaald project. Dat de scheepvaart naar en van Sint- Annalands nieuwe haven al dadelijk een stijging zou laten zien, die in de honderdtallen loopt, heeft op Tholen eigenlijk niemand verwacht. Industriekern De afsluiting van de Pluimpot in 1958 ontnam twee centra op Tholen hun haven: Scherpenisse en St.-Maartens dijk. Ook de haven van Sint-Anna land werd door rijkswaterstaat aan gemerkt als een zwakke plaats in de zeewering. Stavenisse wacht nog op de concessie van de Kroon, die de weg zal vrijmaken om de haven van dit westelijkste Thoolse dorp met een dam af te sluiten. Daarvoor in de plaats kwam een cen trale haven in St.-Annaland: vier honderd meter lang en honderdveer tig meter breed. Vlot bereikbaar voor schepen tot 1600 ton en bij eb altijd (Zie slot pag. 5 kol. 2) Ook zij, die niet iedere dag in een K.L.M.-toestel stappen om bo ven het wolkendek te reizen, hebben wel ergens in hun hart een teer plekje voor deze luchtvaart maatschappij. Dat heeft iets te ma- kn met trots op een nationaal bedrijf, met bewondering voor stuntjes die in het verleden werden uitgehaald en met het feit, dat Nederland ook in de internationale luchtvaartwereld een woordje moet meespreken. Reeds bij de oprichting van de K.L. M. was dit bedrijf omgeven met een nevel van emotie, van glamour (te vertalen met het woord praalzucht en van een soort Vliegende-Hollan- der-heroïek. Die nevel belette, dat men de zaken van de K.L.M. zui ver commercieel zag als zaken van een doodgewone vervoersmaatschappij, die rendabel moet zijn precies even rendabel als een autobusbedrijf of een scheep vaartlijn. Helaas is dat altijd zo gebleven en ver moedelijk laat zich uit deze „geboor- tefout" van de K.L.M. ook verklaren, dat de meeste Nederlanders met gro te gelatenheid hebben ervaren hoe dit bedrijf in het vorig jaar een ver lies heeft gemaakt van 76 miljoen gulden (meer dan de helft van het kapitaal der N.V.) en dat dit verlies door extra-afschrijvingen die on vermijdelijk zijn eigenlijk 116 mil joen gulden bedraagt. Men praat er niet te veel over, want anders zou men zo ongeveer „de nationale eer" wegpraten Wanneer echter zo'n enorm te kort bij een gewone vervoers maatschappij zou voorkomen, dan zou half Nederland op de achter ste benen staan van verbazing en vermoedelijk ook wel van veront waardiging. Nu neemt men met de zelfde gelatenheid kennis van het feit, dat de Nederlandse staat wel met 350 miljoen gulden zal moeten bijspringen om de K.L.M. weer van de grond te krijgen. Daarnaast is de directie van de K.L. M. zo vriendelijk te Verzekeren, dat ze bezig is het bedrijf tot op een wat bescheidener voet te organiseren. In elk normaal bedrijf zou echter de vraag gesteld worden of de directie in de laatste jaren een juiste be- drijfspolitiek heeft gevoerd en of ze niet in samenwerking met de be- drijfsgenoten (andere luchtvaart maatschappijen) tijdig maatregelen had kunnen en moeten nemen voor een snelle sanering. Wij weten niet of men die vraag zo maar mag voor leggen aan de K.L.M., die in de neve len van de nationale eer is ontstaan. Maar als inderdaad de Staat der Ne derlanden straks met 350 miljoen gulden over de (landings) brug moet komen, dan doet men er goed aan die nevelen stevig weg te vagen en te verlangen, dat dit bedrijf op een scherp-commerciële basis wordt ge steld en dat er een flexibele bedrijfs- politiek wordt gevoerd, die gericht is op winstmaken, omdat alleen een winstmakend bedrijf in onze huidige maatschappij een gezond bedrijf is In buitenlandse kranten en eigen lijk wel het meest in weekbladen worden vaak sensationele verha len gepubliceerd over de leden van koninklijke families. Blijkbaar is er een publiek dat gniffelend deze ake lige publikaties leest, waarbij de schrijvers (sters) zich niet ontzien le den van koninklijke families te be spotten, in hun persoonlijk leven te treffen of zelfs te beschandaliseren. Vooral enkele leden van het Engelse koningshuis hebben het laatste jaar sterk te lijden gehad onder abjecte vormen van publiciteit. De Engelse prins-gemaal Philip heeft daarover kort geleden nog zijn grote veront waardiging uitgesproken. Het zou wel verwonderlijk zijn, wan neer men in buitenlandse bladen het Nederlandse koningshuis altnd met rust liet. Dat is dan ook niet net ge val, maar de Nederlandse pers neemt in het algemeen die „zotte" verhalen niet over. Toch willen we van deze stelregel gedeeltelijk afwijken nu het Brusselse blad „Het Laatste Nieuws" een publikatie aankondigt over het Nederlandse koningshuis. Blijkens die aankondiging zal het „Zondagnieuws"een roman brengen over de „diep koninklijke beproeving" van de Nederlandse koningin. In de aankondiging wordt terloops even vermeld, dat ze als prinses reeds gebrek aan charme had, dat ze plomp was en teruggetrokken. Voorts wordt er voor H. M. de Koningin een „kleuraanduiding" gebruikt welke wij hier niet zullen overnemen omdat ze alleen maar van grofheid getuigt. Dit alles is hoogst onbetamelijk en het valt ons bitter tegen, dat een blad als „Het Laatste Nieuws" een derge lijke aankondiging opneemt, temeer omdat het blad zich in achterliggen de jaren altijd op respectvolle wijze heeft uitgelaten over het Nederland se koningshuis. Een verontschuldi ging voor deze ernstige misstap is wel nodig Tsjechische vice-premier krijgt 15 jaar De voormalige Tsjechische minister van binnenlandse zaken en vice-pre mier Rudolf Barak is tot 15 jaar ge vangenisstraf veroordeeld, aldus heeft Radio Praag bekendgemaakt. Barak is in februari van alle partij en regeringsfuncties ontheven, om dat hij samen met „handlangers" op het ministerie van binnenlandse za ken geld ontvreemd cn fondsen mis bruikt zou hebben. Bureaus- Vlissingen Walstr. 68-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv 3647/3643; Middelburg. Markt 51 tel. 3841 (b.g.g red. 2078/3169 adv. 2375» Goes Gr. Markt 2. tel. 6140<b.g.g red 7853 adv 5213» Oostburg tei 2395 Ter neuzen tel- 2116. Zienkzee -a «tl. WJ£> wm 'ei 2094.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1