PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
O.A.S.-LEIDER SALAN GEARRESTEERD
Voorzichtig optimisme rond nieuwe haven
van Sint-Annaland
Verblufte lijfwacht
bood
geen verzet
Recordbezoek van
vreemdelingen
K.L.M.
Sensatie
Oagb.ua uitgave van de firma MM B MN B fl JR H ffam B tE-a® B B ®"rr\ UB M B B 9 I I B H I ALVBk J «INTIKHKIJB it cent per
I'umT'p. »Tb! Bui U 11 W IB I I Cl K I I WW b I 111 I LI Cs IB I «-
den Boer Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteuren:
W. Leertouwer on O. A. de Kok. 'W' ca" me' eeo
abonnementsprijs 62 cent pc, WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN "B""°'J™'
week. J 8.00 p. kw.; fr. p. p. 825 reau var dit blad 25 cent meer.
per kw Losse nummers 15 cent. Giro tu 359300 P.2.C. Middelburg.
Ing. «neoedelingeD driemaal tarief.
Kleine advertenties (maximum
FRANSE VEILIGHEIDSPOLITIE IN ALGIERS SLAAT TOE
Ex-generaal Raoul Salan, leider van de organisatie van het ge
heime leger (O.A.S.) is gistermorgen in Algiers gearresteerd.
De Franse regering gaf gisteravond een communiqué uit over de
arrestatie.
De tekst van het communiqué luidde:
„Tijdens een uitgebreid onderzoek, dat reeds enige tijd te
Algiers aan de gang is, is ex-generaal Raoul Salan door de
politie gearresteerd in de Rue des Fontaines 1210 te Algiers".
„Salan toonde een identiteitskaart ten name van Louis Carriere,
Parijs."
„Hij bevond zich in een comfortabele drie-kamerflat op de be-
gane-grondverdieping van een flatgebouw. Deze flat was ge
huurd op naam van Fournier, een pseudoniem van ex-kapitein
Ferrandi, die tegelijkertijd werd gearresteerd."
„Volledig verrast, bood Salan geen verzet en zijn lijfwacht, die
bij hem stond, kwam niet tussenbeide."
„In de loop van de hieropvolgende huiszoeking zijn 15 tot 20
personen gearresteerd, onder wie de vrouw en dochter van de
ex-generaal", aldus het communiqué.
wens zijn identiteit toegegeven, aldus
de zegslieden.
Salan bleef aanvankelijk echter ont
kennen, maar werd ondanks zijn ver
momming, toch herkend.
Ex-generaal in
Santégevangenis
ondergebracht
Salan is gisteravond per vliegtuig in
Frankrijk aangekomen, op het vlieg
veld Villacoublay in de omgeving van
Parjjs, vanwaar hjj onder zware be
waking per auto naar F*rijs werd
overgebracht:.
Twintig politiewagens en twintig mo
torpolitic-agenten begeleidden de
auto waarin verscheidene personen
zaten naast de O.A.S.-leider. Langs
de weg stonden honderden mensen,
die leuzen riepen als „Salan moet
dood"' en „Salan aan de galg".
Tegen tien uur in de avond werd hij
de Santégevangenis binnengebracht.
Bij zijn aankomst riepen talrijke ge
vangenen kreten als „Algerije
Frans", „De Gaulle aan de galg" en
„Blaas de Santé op". Mohammedaan
se gevangenen riepen daarop „Alge
rije Algerijns".
Herkend
Na zijn arrestatie bleef Salan ont
kennen Salan te zijn, maar hij
werd door verscheidene personen
van het bestuurscentrum Rocher
Noir onder wie de zojuist vervan
gen opperbevelhebber van de
■strijdkrachten in Algerije, gene
raal Aillcret, herkend.
Volgens de zegslieden werden Aille-
ret en vier andere officieren direct
naar het militaire kamp gebracht
waar Salan en Ferrandi gevangen
werden gehouden. Alle vijf officieren
hadden Salan en Ferrandi formeel
geïdentificeerd. Ferrandi had trou-
Hevige gevechten
in Santé
gevangenis
Naar omstreeks middernacht ver
luidde, zou er in de Santégevangenis
te Parijs, waarheen de O.A.S.-leider
Salan is overgebracht, hevig gevoch
ten worden tussen Europese politieke
gevangenen en ongeveer 250 politie
mannen. Gevangenen zouden een
deel van de gevangenis in brand ge
stoken hebben. De eerste brandweer
auto's waren snel ter plaatse. Enige
politieke gevangenen zouden erin ge
slaagd zijn de deuren van hun cellen
te forceren. Z\) openden daarna deu
ren van andere cellen, waaronder
die van niet-politiekc gevangenen.
Nieuwe politieversterkingen zijn naar
de gevangenis gezonden. De politie
mannen zouden gebruik hebben ge
maakt van traansgasbonimen.
P.Z.C. zaterdagnummer
DE CENTRALE verwarming
kan zo langzamerhand (gelult-
v - kig) wel uitge-
draaid worden,
maar in een
Middelburgs
I bedrijf denkt
men daar toch
anders over. Op
onze veertien
daagse indus
triepagina vindt men er meer
over. Pagina negen.
Dit 28 pagina's tellende P.Z.C.-
zalerdagnummer omvat onder
meer: Stemmen uit de Kerken
(pag. 3): „Vei'warntifigsinstal-
lalie" (pag. 9); Kroniek van
Zwin tot Zijpe (pag. 11): let
terkundige kroniek en kunst
(pag. 17); Paaspuzzel en paas-
verhaal (pag. 19): Kerken en
Maatschappij met feuilleton
(pag 20): „Uw pagina, me
vrouw" (pag. 23); Radio en
T V. (pag. 25) en de kinder
krant met klanken uit de ether
op pagina 27.
Meer arrestaties
Naar verluidt hebben Franse vei
ligheidsmilitairen gisteren ook het
Zie slot pag. 3 kol. 5)
De nieuwe grenspost in de rijks
weg 12 naar West-Duitsland
kreeg de krachtproef tijdens de
paasdrukte. Er was echter op
drukte gerekend en ondanks de
grote aantallen auto's verliep de
controlp. P-psmeprd.
Tot verbazing van de bevolking van
de Franse plaatsen Avignon en St. Etien-
ne is er daar rode regen gevallen. Vol
gens meteorologen is dit veroorzaakt
door wolken rood zand uit de Sahara,
die door een stormachtige zuidoostelijke
wind over de Middellandse zee zijn ge
blazen.
Ex-generaal Raoul Sala
PASEN 1962
NAAR VOORLOPIGE SCHATTINGEN zijn donderdag en
.gisteren meer dan vierhonderdduizend buitenlandse toeris-
- ten Nederland binnen getrokken. Zij kwamen per schip,
vliegtuig, trein en vooral per auto en autobus. Indien het
weer een beetje blijft meewerken ziet het er naar uit, dat
Pasen 1962 meer dan een half miljoen buitenlanders, dag
bezoekers inbegrepen, naar Nederland zal trekken.
De drukte aan de oostelijke grensposten verminderde gisteren in de
loop van de avond langzamerhand. Op de grote wegen echter bleef
de „stroom naar het westen" nog aanzienlek.
De spoorwegen hebben de reizigersstroom ditmaal zonder vertra
ging kunnen verwerken. De militaire verloven waren reeds donder
dag ingegaan en het i'orensenvervoer was gisteren weggevallen. De
treinen uit Duitsland waren bijzonder zwaar bezet. Met behulp van
extra treinen kon liet binnenlandse vervoersaanbod worden opge
vangen. Zie verder pagina 3.
VIJF JAAR VOOR
„KONING" KALONDJI
Albert Kalondji, die zich destijds tot
koning van Zuid-Kaisai had uitge
roepen, is vrijdag in Leopoldstad ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van
vijf jaar, wegens willekeurige arres
tatie en mishandeling van een poli
tieke tegenstander.
Tijdens het proces werd Kalondji door
twee Franse en twee Belgische ad
vocaten verdedigd. Zij hebben reeds
hoger beroep tegen het vonnis aan
getekend.
Nederlander wordt
directeur van F.A.O.
Waarnemend secretaris-generaal
Thant en de directeur-generaal van de
wereld voedsel- en landbouworgani
satie B. R. Sen, hebben de Nederlan
der Addeke Hendrik Boerma benoemd
tot directeur van de wereld voedsel-
en landbouworganisatie (F.A.O.).
Boerma zal over ongeveer zes weken
zijn nieuwe ambt opnemen. Op het
ogenblik is hij onderdirecteur van de
organisatie.
KLEINE STIJGING IN SCHEEPVAARTVERKEER
Uitbreiding silo en watersport
gunstige toekomstperspectieven
SINT-ANNALAND is nu ongeveer twee jaar in het bezit van
een ruime haveneen compensatie voor het verlies, dat vier ge
meenten op het eiland Tholen te wachten stond, toen werd be
slist dat hun toegangswegen voor het scheepvaartverkeer zou
den worden geblokkeerd. Met tachtig procent rijkssubsidie
kreeg Sint-Annaland een nieuwe haven: medio juli 1959 konden
de schepen er meren en in december 1960 werd hij voor het
eerst opgeleverd.
Hoe floreert nu deze centrale haven
voor Tholen, waarvoor een aanne-
inenigssom van 880.000 werd neer
geteld? „In absolute cyfers uitge
drukt is er weinig verschil te zien
met de periode voor do herverkave
ling, toen Sint-Annaland nog zijn
oude liaven bezat. Relatief mogen we
toch wel spreken van een gunstige
ontwikkeling".
Burgemeester J. van den Bos inter
preteert de gegevens uit de maand
staten van de havenmeester voorlo
pig-nog wat voorzichtig.
De aan- en afvoer van agrarische
produkten per schip is belangrijk te
ruggelopen. Wie de moeite neemt om
zich tijdens de bietencampagne in het
najaar een paar uur bij de Thoolse
brug te posteren kan zien, hoe dage
lijks honderden tonnen suikerbieten
per as naar de coöperatieve fabrie
ken verdwijnen.
Een vergelijking van de cijfers van
het in- en uitgaande scheepvaartver
keer uit de eerste twee jaren van het
bestaan van de nieuwe haven met het
totaal van een jaar voor het tijdstip
van de afsluiting van Sint-Annalands
oude haven geeft een kleine stijging
te zien. Zo schoven in 1956 in totaal
166 motorschepen en kustvaarders
de oude haven in en uit. In 1960 pas
seerden 177 schepen tweemaal de
monding van de nieuwe haven naar
en van de Eendracht. Het afgelopen
jaar waren het er 179.
Een belangryk deel daarvan had
als bestemming de nieuwe be
drijfsgebouwen van de Coöpera
tieve Aan- en Verkoopverenïging
„Eiland Tholen". Daarnaast wer
den in de haven vrachten afgele
verd voor de werkzaamheden aan
do herverkaveling op Tholen. Ook
het onderhoud van de wegen le
verde de haven van Sint-Annaland
verschillende transporten op.
In de maandelijkse staten van de ha
venmeester zijn van tijd tot tijd na
melijk enkele „pieken" te constate
ren, die verband houden met de uit
voering van een bepaald project.
Dat de scheepvaart naar en van Sint-
Annalands nieuwe haven al dadelijk
een stijging zou laten zien, die in de
honderdtallen loopt, heeft op Tholen
eigenlijk niemand verwacht.
Industriekern
De afsluiting van de Pluimpot in 1958
ontnam twee centra op Tholen hun
haven: Scherpenisse en St.-Maartens
dijk. Ook de haven van Sint-Anna
land werd door rijkswaterstaat aan
gemerkt als een zwakke plaats in de
zeewering.
Stavenisse wacht nog op de
concessie van de Kroon, die de weg
zal vrijmaken om de haven van dit
westelijkste Thoolse dorp met een
dam af te sluiten.
Daarvoor in de plaats kwam een cen
trale haven in St.-Annaland: vier
honderd meter lang en honderdveer
tig meter breed. Vlot bereikbaar voor
schepen tot 1600 ton en bij eb altijd
(Zie slot pag. 5 kol. 2)
Ook zij, die niet iedere dag in een
K.L.M.-toestel stappen om bo
ven het wolkendek te reizen,
hebben wel ergens in hun hart een
teer plekje voor deze luchtvaart
maatschappij. Dat heeft iets te ma-
kn met trots op een nationaal bedrijf,
met bewondering voor stuntjes die
in het verleden werden uitgehaald
en met het feit, dat Nederland ook in
de internationale luchtvaartwereld
een woordje moet meespreken.
Reeds bij de oprichting van de K.L.
M. was dit bedrijf omgeven met een
nevel van emotie, van glamour (te
vertalen met het woord praalzucht
en van een soort Vliegende-Hollan-
der-heroïek.
Die nevel belette,
dat men de zaken
van de K.L.M. zui
ver commercieel
zag als zaken van
een doodgewone
vervoersmaatschappij, die rendabel
moet zijn precies even rendabel als
een autobusbedrijf of een scheep
vaartlijn.
Helaas is dat altijd zo gebleven en ver
moedelijk laat zich uit deze „geboor-
tefout" van de K.L.M. ook verklaren,
dat de meeste Nederlanders met gro
te gelatenheid hebben ervaren hoe
dit bedrijf in het vorig jaar een ver
lies heeft gemaakt van 76 miljoen
gulden (meer dan de helft van het
kapitaal der N.V.) en dat dit verlies
door extra-afschrijvingen die on
vermijdelijk zijn eigenlijk 116 mil
joen gulden bedraagt. Men praat er
niet te veel over, want anders zou
men zo ongeveer „de nationale eer"
wegpraten
Wanneer echter zo'n enorm te
kort bij een gewone vervoers
maatschappij zou voorkomen,
dan zou half Nederland op de achter
ste benen staan van verbazing en
vermoedelijk ook wel van veront
waardiging. Nu neemt men met de
zelfde gelatenheid kennis van het
feit, dat de Nederlandse staat wel
met 350 miljoen gulden zal moeten
bijspringen om de K.L.M. weer van
de grond te krijgen.
Daarnaast is de directie van de K.L.
M. zo vriendelijk te Verzekeren, dat
ze bezig is het bedrijf tot op een wat
bescheidener voet te organiseren.
In elk normaal bedrijf zou echter de
vraag gesteld worden of de directie
in de laatste jaren een juiste be-
drijfspolitiek heeft gevoerd en of ze
niet in samenwerking met de be-
drijfsgenoten (andere luchtvaart
maatschappijen) tijdig maatregelen
had kunnen en moeten nemen voor
een snelle sanering. Wij weten niet
of men die vraag zo maar mag voor
leggen aan de K.L.M., die in de neve
len van de nationale eer is ontstaan.
Maar als inderdaad de Staat der Ne
derlanden straks met 350 miljoen
gulden over de (landings) brug moet
komen, dan doet men er goed aan die
nevelen stevig weg te vagen en te
verlangen, dat dit bedrijf op een
scherp-commerciële basis wordt ge
steld en dat er een flexibele bedrijfs-
politiek wordt gevoerd, die gericht is
op winstmaken, omdat alleen een
winstmakend bedrijf in onze huidige
maatschappij een gezond bedrijf is
In buitenlandse kranten en eigen
lijk wel het meest in weekbladen
worden vaak sensationele verha
len gepubliceerd over de leden van
koninklijke families. Blijkbaar is er
een publiek dat gniffelend deze ake
lige publikaties leest, waarbij de
schrijvers (sters) zich niet ontzien le
den van koninklijke families te be
spotten, in hun persoonlijk leven te
treffen of zelfs te beschandaliseren.
Vooral enkele leden van het Engelse
koningshuis hebben het laatste jaar
sterk te lijden gehad onder abjecte
vormen van publiciteit. De Engelse
prins-gemaal Philip heeft daarover
kort geleden nog zijn grote veront
waardiging uitgesproken.
Het zou wel verwonderlijk zijn, wan
neer men in buitenlandse bladen het
Nederlandse koningshuis altnd met
rust liet. Dat is dan ook niet net ge
val, maar de Nederlandse pers neemt
in het algemeen die „zotte" verhalen
niet over.
Toch willen we van deze stelregel
gedeeltelijk afwijken nu het
Brusselse blad „Het Laatste
Nieuws" een publikatie aankondigt
over het Nederlandse koningshuis.
Blijkens die aankondiging zal het
„Zondagnieuws"een roman brengen
over de „diep koninklijke beproeving"
van de Nederlandse koningin.
In de aankondiging wordt terloops
even vermeld, dat ze als prinses reeds
gebrek aan charme had, dat ze plomp
was en teruggetrokken. Voorts wordt
er voor H. M. de Koningin een
„kleuraanduiding" gebruikt welke
wij hier niet zullen overnemen omdat
ze alleen maar van grofheid getuigt.
Dit alles is hoogst onbetamelijk en
het valt ons bitter tegen, dat een blad
als „Het Laatste Nieuws" een derge
lijke aankondiging opneemt, temeer
omdat het blad zich in achterliggen
de jaren altijd op respectvolle wijze
heeft uitgelaten over het Nederland
se koningshuis. Een verontschuldi
ging voor deze ernstige misstap is
wel nodig
Tsjechische vice-premier
krijgt 15 jaar
De voormalige Tsjechische minister
van binnenlandse zaken en vice-pre
mier Rudolf Barak is tot 15 jaar ge
vangenisstraf veroordeeld, aldus
heeft Radio Praag bekendgemaakt.
Barak is in februari van alle partij
en regeringsfuncties ontheven, om
dat hij samen met „handlangers" op
het ministerie van binnenlandse za
ken geld ontvreemd cn fondsen mis
bruikt zou hebben.
Bureaus- Vlissingen Walstr. 68-60, tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv 3647/3643; Middelburg. Markt 51 tel. 3841 (b.g.g red. 2078/3169 adv. 2375» Goes Gr. Markt 2. tel. 6140<b.g.g red 7853 adv 5213» Oostburg tei 2395 Ter neuzen tel- 2116. Zienkzee -a «tl. WJ£> wm 'ei 2094.