luchtslag boven
de Westersehelde
opleiding tot piloot
U kiest natuurlijk
de ILFORD
SPORTSMAN
TWEEMAAL MATTHAUS-PASSION
TEVEEL VOOR Z.-VLAANDEREN
DONDERDAG 19 APRIL 1962
PROVTNCT'ALE ZEEUWSE COURANT
17
Advertentie)
met „alles in een" sneltransport,
2,8 lens en
GEZONDE BASIS NODIG
Samenwerking tussen Hulst
en Aardenburg vereist
Men schrijft ons uit Zeeuw3ch-Vlaan
deren:
Ondanks voldoende belangstelling,
subsidies, donaties en belangeloze
huisvesting zijn de iMatthaus-Passion-
uitvoeringen te Hulst en Aardenburg
niet meer rendabel, hetgeen tot
nauwkeurige observatie van de toe
stand en hernieuwde oriëntering voor
de toekomst zou moeten nopen.
Ongetwijfeld hebben deze uitvoerin
gen voor velen, ook van buitenaf, een
grote bekoring.
In Zeeuwsch-Vlaanderen hebben ze
een goede kans, daar men in dit ge
west verstoken is van dergelijke gro
te culturele prestaties. Verre van dit
land een achtergebleven gebied te
noemen, getuige meerdere uitstekende
evenementen die door eigen mensen
tot stand komen, is het geografisch
isolement toch een belemmering voor
het leggen en in stand houden van
duurzame culturele contacten. Daar
om is een passionsuitvoering, zó kant
en klaar overgepoot uit één der cul
turele centra, voor de vele liefhebbers
(Advertentie)
/Je rook... en dan geniet ik ook!
PANTER SENORITAS
in het bekende rode blikje 12'h cent
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK
Beroepen te Den Bommel toezegging
J. Enkelaar te Sluiswijk.
Aangenomen naar Rijswijk (Z.-H.)
5e pred.plaats: W. Pelleboer te Wa-
geningen.
Bedankt voor Apeldoorn-Het Loo,
wijkgemeente centrum-west: W. F.
Loggers te Leeuwarden.
Bedankt voor Heemstede, wijkge-
meente-west: dr. E. J. Beker, studen
tenpredikant te Utrecht.
Aangenomen naar Heeze: J. H. Hel
dring, voorheen predikant van de
Reform Church of America.
BAPT. GEMEENTE
Beroepen te Houlerwijk: B. Fabrie te
Noordbergum.
een ware lafenis. ZeLfs is er voor ve
len een grote aantrekkelijkheid om
vanuit verderaf gelegen steden hier,
om de aparte sfeer, een uitvoering te
bezoeken. Een zekere vergelijking
met Naarden is onmiskenbaar.
Begrijpelijk en lovenswaardig is, dat
de initiatiefnemers ondanks tegen
slagen op de ingeslagen weg willen
doorgaan en daartoe een beroep doen
op de publieke kassen van de om
ringende gemeenten.
Doch aan dringt de vraag op. of dit
in de gegevn omstandigheden ten
volle verantwoord mag genoemd wor
den.
Om tot een goed oordeel te komen is
het wenselijk de ontstaansgeschiedens
na te gaan.
Enkele jaren na de bevrijding startte
Hulst onder van Egmond met de eer
ste uitvoering. De opzet slaagde en
op de ingeslagen weg ging men ver
der. Daarna liep er iets mis met als
gevolg dat Hulst en Van Egmond
zich van elkaar distancieerden. Flipse
was bereid in 't vervolg de leiding
op zich te nemen, wat een nieuw suc
ces werd. Onderwijl trachtte Van Eg-
mond een tegenuitvoering in Axel
te creëren, doch deze viel in elk op
zicht in het water.
Aardenburg bracht echter betere
kansen en zo kwam 't dat Zeeuwsch-
Vlaanderen jaarlijks twee Matthaus-
Passion-uitvoeringen te verwerken
kreeg, welke beide op zondag vallen.
Noodlijdend
Hoewel het genoegzaam bekend
is, dat de interpretaties van Stol
wijk (de huidige dirigent te Hulst)
en Van Egmond wel zeer ver uit
eenlopen, vraagt men zich toch af
of dit een reden mag zijn deze
twee uitvoeringen te bestendigen,
nu ze noodlijdend zijn. Is het ver
antwoord onder deze omstandig
heden nog een dringender beroep
te doen op de publieke kas'?
Beter zou misschien zijn als beide or
ganiserende instanties contact met
elkaar opnemen, nuchter rekening
houdend met alle aspecten welke in
standhouding op gezonde basis kun
nen wettigen en verzekeren.
Al moge het voor de ondernemers
een voldoening zjjn, dat men zelfs
bezoekers trekt uit verder afgelegen
gebied, de massa der toehoorders
dient toch uit de onmiddellijke om
geving te komen en dan op een ma-
nieur, dat men het grootste aantal
bereikt. Een eerste voorwaarde hier
voor is dat men niet op zondag de
uitvoeringen houdt. Velen verkiezen
op deze dag deze culturele manifesta
tie niet.
Ten tweede is het allerminst nood
zakelijk in dit geïsoleerde gewest
twee uitvoeringen te houden.
Een samengaan van Hulst en Aar
denburg om bij toerbeurt bijvoorbeeld
één op zaterdag en het andere jaar
desnoods op zondag, een Matthaus-
Passion te geven, zou de hele situatie
gunstig beïnvloeden.
Gelukkig begint de overheid steeds
meer in te zien, dat een subsidiëring
van culterele prestaties gewettigd is,
doch of deze situatie op dergelijke
wijze kunstmatig in 't leven gehou
den moet worden mag op zijn minst
betwijfeld worden.
Moge het daarom spoedig gebeuren,
dat de verantwoordelijke organisa
toren de hoofden bij elkaar steken om
tenminste jaarlijks één uitvoering op
gezonde basis in stand te houden. Het
is niet nodig dat daarbij voorkeur
voor Hulst of Aardenburg tot gelding
komt, daar we in de gelukkige om
standigheden verkeren dat beide voor
dit doel uitermate geschikte zijn.
(Advertentie)
Zo j"uis£ verschenen: de nieuwe
stalenboeken R D-behang, jaar- ^Q|
gang 1962. Wij' sturen U een kleine
bloemlezing als U een briefkaartje vÊKTU flj
schrijft (met 30 ct. extra postzegels) B I
naar Rath Doodeheefver, Afdeling B I
D, Prinsengracht 730, Amsterdam. BhHbIbHbB
*n R&D-HUIS
HARTELIJK CENTRUM
VANON&l£VEN
Het trio: G. Gort, administrateur bij de Centrale Dienst voor Bouw
en Woningtoezicht in Terneuzen, M. Launspach, A.B.C.-specialist
bij de B.B. de radioteclinicus en P. Modder,, tot voor kort
ambtenaar bij het ministerie van landbouw. De heer Modder is de
gangmaker, de man die Gort en Launspacli heeft aangestoken. Hij
komt uit De Beemster in Noord-Holland. Zijn ouders zagen hem graag
in de tuinbouw. Middelbare rijkstuinbouwschool dus, in Hoorn, na
aflopen van de mulo in De Beemster. Eén jaar werken bij Centr. Bureau
voor Landbouwwerktuigen, militaire dienst, toen ambtenaar bij het
ministerie van landbouw, bij de algemene inspectiedienst. Controleren
of verordeningen worden nageleefd, uitgevaardigd door bedrijf- en
produktschappen. Dat voert hem in 1958 naar Terneuzen. Rayon:
Zeeuwsch-Vlaanderen, sectie tuinbouw.
Maar het rustige,controlerende bestaantje be-
koort Modder niet. Hij wil hogerop, vliegen. Al-
fli tijd Piloot willen worden. Geen toestemming ge-
kregen. Hij is nog erg jong, als hij de uitlaatklep
vas tot vindt in de modelvliegtuigbouw. Vliegtuigjes, die
aan een lijntje rondsnorren. Als hij naar Terneu
zen komt, is hij aan z'n eerste radiografisch be
stuurde toestelletje bezig. Gort en Launspach zijn al „besmet" als hij
in 1961 bij een van zijn reizen in contact komt met de gebroeders
Heyens in Hulst, die juist een luchtsproeibedrijf zijn begonnen. Modder
is de man, die de gebroeders zoeken: kennis van land- en tuinbouw,
grote belangstelling voor de vliegerij. Ze zoeken een piloot. Een vliege
nier-bedrijfsleider. Modder aarzelt niet. In april 1962 zal hij zijn
werk bij het ministerie vaarwel zeggen. Intussen heeft zijn miniatuur
vliegtuig een „crash" gemaakt bij een demonstratie in Clinge. Hij be
gint een nieuw te tekenen, een Cessna, een model van het toestel, dat
hij na het behalen van zijn vliegbrevet voor de gebroeders Heyens zal
vliegen. Zijn hobby en de kennis, opgedaan in een opgedrongen beroep,
laten een oude wens in vervulling gaan: binnenkort begint zijn
...zender met stuurknuppellje...
(Foto's P.Z.C.)
BIJNA een maand ge
leden, op 20 maart, werd
in dit hoekje geschreven
over de dolle dingendie
twee bedaagde Vlissingse
heren met anderhalve cc
deden. Dolle, maar ook
opmerkelijke dingen met
miniatuur-vliegtuigen, ra
diografisch bestuurd. En
er viel daarbij te lezen,
dat zij voorlopig de eni
gen in Zeeland waren, die
radiografisch bestuurde
„kistjes" het zwerk inzon
den. „De Vlissingers ho
pen hun monopoliepositie
spoedig te kunnen af
staan" werd erbij vermeld
want ze zouden zo
graag wedstrijden organi
seren, zich meten met an
dere Zeeuwse modelbou
wers. Dat kan gebeuren.
Hard tegen hard. Mis
schien wordt het wel een luchtslag. De opmerking
„monopoliepositie" was juist iets te veel voor drie he
ren in Terneuzen. Zij waren niet alleen éérder bezig
met het bouwen van modelvliegtuigen, zij zouden
thans ook verder zijn met de ontwikkeling van de
radiografische besturing.
HET TERNEUZENSE trio heeft een besturingssysteem ont
worpen en uitgewerkt, dat al wat op dit gebied bestaat tot
belachelijke proporties terugbrengt. Er is patent op aange
vraagd. Wat denken de Vlissingers wel? Dat de verovering
van het luchtruim alleen aan hen is? De ontvangers in de Ter-
neuzense kistjes zijn zó gevoelig, dat zij reageren op de sig
nalen van een zend-amateur in Portugal. Het trio moest er
voor op een andere golflengte overschakelen. Dat betekent
tevens, dat Vlissingen voor hun toestelletjes binnen hand
bereik ligt. Nu is het maar te hopen, dat de Terneuzense heren
voldoende wijsheid zullen bezitten om niet tot daden van
agressiviteit over te gaan. In het andere geval staan we
werkelijk voor een
Een opleiding voor sportvliegenier, in Rotterdam of Antwerpen,
dat is nog niet uitgemaakt. Een weinig beknopt handleidinkje,
„Vliegtechniek voor de landbouwluchtvaart met vleugelvliegtui-
gen" is de laatste maanden vertrouwde lectuur voor hem geworden.
„Luchtkoorts heb ik in ieder geval niet", zo kon Modder verzekeren,
„ze hebben bij een test zulke rare stunten met me uitgehaald".
Modder kende geen angst. Angst heeft het Terneuzense trio ook niet
voor een treffen met de Vlissingers, dat nu wel in alle vreedzaam
heid spoedig zal volgen. Bij Middelburg, in de omgeving van het
slot Ter Hooge, waar de Vlissingse modelbouwers oefenen of in de
Braakman of bij Breskens-Nieuwesluis, waar de Terneuzenaren soms
tot viermaal per week te vinden zijn. Een wedstrijd in mooi en goed
vliegen. De Terneuzenaren zullen flink partij geven. Launspach heeft
patent aangevraagd op een besturingssysteem, waarvan de zender
met een soort stuurknuppeltje is uitgerust. Men kan het omhoog en
omlaag drukken, naar links en naar rechts, de richting, die men het
toestel wil laten vliegen. Morsesignalen brengen dc commando's over.
Met dit systeem zal het mogelijk zijn verschillende toestellen tegelijk
de lucht in te laten gaan; door gebruik te maken van verschillende
tonen zullen de zenders hetgeen tot nu toe het geval was elkaar
niet storen. Gort heeft Launspaclis vinding verder uitgewerkt en
brengt binnenkort een toestel uit met twaalf mogelijkheden: hoogte
roer, richtingsroer en toerental van de motor laten zich radiografisch
in verschillende standen en tussenstanden zetten. Het nieuwe bestu
ringsmechanisme „Lagomo" genoemd, samentrekking van de drie
achternamen is goedkoper, lichter van gewicht (minder onder
delen), volkomen betrouwbaar en verbruikt bijzonder weinig stroom.
.M. LAUNSPACH: elektronische werktafel...
...G. GORT: twaalf mogelijkheden...
...Modders Cessna...
Transistors en een minuscuul elck-
tromotortje, dat alles bedient. Mo
menteel wordt alle apparatuur ge
test. Launspacli heeft er een „elek
tronische werktafel" voor. Dan zijn
ze gereed voor een boeiende, inte
ressante wedstrijd tegen Vlissingen.
Maar eerst nog hun eigen wedstrijd,
een weddenschap, wie van hen het
eerst zijn toestelletje radiografisch
door het nieuwe viaduct te Breskens
Iaat vliegen. Dat is luïn Are de
Triompli.