luchtslag boven de Westersehelde opleiding tot piloot U kiest natuurlijk de ILFORD SPORTSMAN TWEEMAAL MATTHAUS-PASSION TEVEEL VOOR Z.-VLAANDEREN DONDERDAG 19 APRIL 1962 PROVTNCT'ALE ZEEUWSE COURANT 17 Advertentie) met „alles in een" sneltransport, 2,8 lens en GEZONDE BASIS NODIG Samenwerking tussen Hulst en Aardenburg vereist Men schrijft ons uit Zeeuw3ch-Vlaan deren: Ondanks voldoende belangstelling, subsidies, donaties en belangeloze huisvesting zijn de iMatthaus-Passion- uitvoeringen te Hulst en Aardenburg niet meer rendabel, hetgeen tot nauwkeurige observatie van de toe stand en hernieuwde oriëntering voor de toekomst zou moeten nopen. Ongetwijfeld hebben deze uitvoerin gen voor velen, ook van buitenaf, een grote bekoring. In Zeeuwsch-Vlaanderen hebben ze een goede kans, daar men in dit ge west verstoken is van dergelijke gro te culturele prestaties. Verre van dit land een achtergebleven gebied te noemen, getuige meerdere uitstekende evenementen die door eigen mensen tot stand komen, is het geografisch isolement toch een belemmering voor het leggen en in stand houden van duurzame culturele contacten. Daar om is een passionsuitvoering, zó kant en klaar overgepoot uit één der cul turele centra, voor de vele liefhebbers (Advertentie) /Je rook... en dan geniet ik ook! PANTER SENORITAS in het bekende rode blikje 12'h cent KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Beroepen te Den Bommel toezegging J. Enkelaar te Sluiswijk. Aangenomen naar Rijswijk (Z.-H.) 5e pred.plaats: W. Pelleboer te Wa- geningen. Bedankt voor Apeldoorn-Het Loo, wijkgemeente centrum-west: W. F. Loggers te Leeuwarden. Bedankt voor Heemstede, wijkge- meente-west: dr. E. J. Beker, studen tenpredikant te Utrecht. Aangenomen naar Heeze: J. H. Hel dring, voorheen predikant van de Reform Church of America. BAPT. GEMEENTE Beroepen te Houlerwijk: B. Fabrie te Noordbergum. een ware lafenis. ZeLfs is er voor ve len een grote aantrekkelijkheid om vanuit verderaf gelegen steden hier, om de aparte sfeer, een uitvoering te bezoeken. Een zekere vergelijking met Naarden is onmiskenbaar. Begrijpelijk en lovenswaardig is, dat de initiatiefnemers ondanks tegen slagen op de ingeslagen weg willen doorgaan en daartoe een beroep doen op de publieke kassen van de om ringende gemeenten. Doch aan dringt de vraag op. of dit in de gegevn omstandigheden ten volle verantwoord mag genoemd wor den. Om tot een goed oordeel te komen is het wenselijk de ontstaansgeschiedens na te gaan. Enkele jaren na de bevrijding startte Hulst onder van Egmond met de eer ste uitvoering. De opzet slaagde en op de ingeslagen weg ging men ver der. Daarna liep er iets mis met als gevolg dat Hulst en Van Egmond zich van elkaar distancieerden. Flipse was bereid in 't vervolg de leiding op zich te nemen, wat een nieuw suc ces werd. Onderwijl trachtte Van Eg- mond een tegenuitvoering in Axel te creëren, doch deze viel in elk op zicht in het water. Aardenburg bracht echter betere kansen en zo kwam 't dat Zeeuwsch- Vlaanderen jaarlijks twee Matthaus- Passion-uitvoeringen te verwerken kreeg, welke beide op zondag vallen. Noodlijdend Hoewel het genoegzaam bekend is, dat de interpretaties van Stol wijk (de huidige dirigent te Hulst) en Van Egmond wel zeer ver uit eenlopen, vraagt men zich toch af of dit een reden mag zijn deze twee uitvoeringen te bestendigen, nu ze noodlijdend zijn. Is het ver antwoord onder deze omstandig heden nog een dringender beroep te doen op de publieke kas'? Beter zou misschien zijn als beide or ganiserende instanties contact met elkaar opnemen, nuchter rekening houdend met alle aspecten welke in standhouding op gezonde basis kun nen wettigen en verzekeren. Al moge het voor de ondernemers een voldoening zjjn, dat men zelfs bezoekers trekt uit verder afgelegen gebied, de massa der toehoorders dient toch uit de onmiddellijke om geving te komen en dan op een ma- nieur, dat men het grootste aantal bereikt. Een eerste voorwaarde hier voor is dat men niet op zondag de uitvoeringen houdt. Velen verkiezen op deze dag deze culturele manifesta tie niet. Ten tweede is het allerminst nood zakelijk in dit geïsoleerde gewest twee uitvoeringen te houden. Een samengaan van Hulst en Aar denburg om bij toerbeurt bijvoorbeeld één op zaterdag en het andere jaar desnoods op zondag, een Matthaus- Passion te geven, zou de hele situatie gunstig beïnvloeden. Gelukkig begint de overheid steeds meer in te zien, dat een subsidiëring van culterele prestaties gewettigd is, doch of deze situatie op dergelijke wijze kunstmatig in 't leven gehou den moet worden mag op zijn minst betwijfeld worden. Moge het daarom spoedig gebeuren, dat de verantwoordelijke organisa toren de hoofden bij elkaar steken om tenminste jaarlijks één uitvoering op gezonde basis in stand te houden. Het is niet nodig dat daarbij voorkeur voor Hulst of Aardenburg tot gelding komt, daar we in de gelukkige om standigheden verkeren dat beide voor dit doel uitermate geschikte zijn. (Advertentie) Zo j"uis£ verschenen: de nieuwe stalenboeken R D-behang, jaar- ^Q| gang 1962. Wij' sturen U een kleine bloemlezing als U een briefkaartje vÊKTU flj schrijft (met 30 ct. extra postzegels) B I naar Rath Doodeheefver, Afdeling B I D, Prinsengracht 730, Amsterdam. BhHbIbHbB *n R&D-HUIS HARTELIJK CENTRUM VANON&l£VEN Het trio: G. Gort, administrateur bij de Centrale Dienst voor Bouw en Woningtoezicht in Terneuzen, M. Launspach, A.B.C.-specialist bij de B.B. de radioteclinicus en P. Modder,, tot voor kort ambtenaar bij het ministerie van landbouw. De heer Modder is de gangmaker, de man die Gort en Launspacli heeft aangestoken. Hij komt uit De Beemster in Noord-Holland. Zijn ouders zagen hem graag in de tuinbouw. Middelbare rijkstuinbouwschool dus, in Hoorn, na aflopen van de mulo in De Beemster. Eén jaar werken bij Centr. Bureau voor Landbouwwerktuigen, militaire dienst, toen ambtenaar bij het ministerie van landbouw, bij de algemene inspectiedienst. Controleren of verordeningen worden nageleefd, uitgevaardigd door bedrijf- en produktschappen. Dat voert hem in 1958 naar Terneuzen. Rayon: Zeeuwsch-Vlaanderen, sectie tuinbouw. Maar het rustige,controlerende bestaantje be- koort Modder niet. Hij wil hogerop, vliegen. Al- fli tijd Piloot willen worden. Geen toestemming ge- kregen. Hij is nog erg jong, als hij de uitlaatklep vas tot vindt in de modelvliegtuigbouw. Vliegtuigjes, die aan een lijntje rondsnorren. Als hij naar Terneu zen komt, is hij aan z'n eerste radiografisch be stuurde toestelletje bezig. Gort en Launspach zijn al „besmet" als hij in 1961 bij een van zijn reizen in contact komt met de gebroeders Heyens in Hulst, die juist een luchtsproeibedrijf zijn begonnen. Modder is de man, die de gebroeders zoeken: kennis van land- en tuinbouw, grote belangstelling voor de vliegerij. Ze zoeken een piloot. Een vliege nier-bedrijfsleider. Modder aarzelt niet. In april 1962 zal hij zijn werk bij het ministerie vaarwel zeggen. Intussen heeft zijn miniatuur vliegtuig een „crash" gemaakt bij een demonstratie in Clinge. Hij be gint een nieuw te tekenen, een Cessna, een model van het toestel, dat hij na het behalen van zijn vliegbrevet voor de gebroeders Heyens zal vliegen. Zijn hobby en de kennis, opgedaan in een opgedrongen beroep, laten een oude wens in vervulling gaan: binnenkort begint zijn ...zender met stuurknuppellje... (Foto's P.Z.C.) BIJNA een maand ge leden, op 20 maart, werd in dit hoekje geschreven over de dolle dingendie twee bedaagde Vlissingse heren met anderhalve cc deden. Dolle, maar ook opmerkelijke dingen met miniatuur-vliegtuigen, ra diografisch bestuurd. En er viel daarbij te lezen, dat zij voorlopig de eni gen in Zeeland waren, die radiografisch bestuurde „kistjes" het zwerk inzon den. „De Vlissingers ho pen hun monopoliepositie spoedig te kunnen af staan" werd erbij vermeld want ze zouden zo graag wedstrijden organi seren, zich meten met an dere Zeeuwse modelbou wers. Dat kan gebeuren. Hard tegen hard. Mis schien wordt het wel een luchtslag. De opmerking „monopoliepositie" was juist iets te veel voor drie he ren in Terneuzen. Zij waren niet alleen éérder bezig met het bouwen van modelvliegtuigen, zij zouden thans ook verder zijn met de ontwikkeling van de radiografische besturing. HET TERNEUZENSE trio heeft een besturingssysteem ont worpen en uitgewerkt, dat al wat op dit gebied bestaat tot belachelijke proporties terugbrengt. Er is patent op aange vraagd. Wat denken de Vlissingers wel? Dat de verovering van het luchtruim alleen aan hen is? De ontvangers in de Ter- neuzense kistjes zijn zó gevoelig, dat zij reageren op de sig nalen van een zend-amateur in Portugal. Het trio moest er voor op een andere golflengte overschakelen. Dat betekent tevens, dat Vlissingen voor hun toestelletjes binnen hand bereik ligt. Nu is het maar te hopen, dat de Terneuzense heren voldoende wijsheid zullen bezitten om niet tot daden van agressiviteit over te gaan. In het andere geval staan we werkelijk voor een Een opleiding voor sportvliegenier, in Rotterdam of Antwerpen, dat is nog niet uitgemaakt. Een weinig beknopt handleidinkje, „Vliegtechniek voor de landbouwluchtvaart met vleugelvliegtui- gen" is de laatste maanden vertrouwde lectuur voor hem geworden. „Luchtkoorts heb ik in ieder geval niet", zo kon Modder verzekeren, „ze hebben bij een test zulke rare stunten met me uitgehaald". Modder kende geen angst. Angst heeft het Terneuzense trio ook niet voor een treffen met de Vlissingers, dat nu wel in alle vreedzaam heid spoedig zal volgen. Bij Middelburg, in de omgeving van het slot Ter Hooge, waar de Vlissingse modelbouwers oefenen of in de Braakman of bij Breskens-Nieuwesluis, waar de Terneuzenaren soms tot viermaal per week te vinden zijn. Een wedstrijd in mooi en goed vliegen. De Terneuzenaren zullen flink partij geven. Launspach heeft patent aangevraagd op een besturingssysteem, waarvan de zender met een soort stuurknuppeltje is uitgerust. Men kan het omhoog en omlaag drukken, naar links en naar rechts, de richting, die men het toestel wil laten vliegen. Morsesignalen brengen dc commando's over. Met dit systeem zal het mogelijk zijn verschillende toestellen tegelijk de lucht in te laten gaan; door gebruik te maken van verschillende tonen zullen de zenders hetgeen tot nu toe het geval was elkaar niet storen. Gort heeft Launspaclis vinding verder uitgewerkt en brengt binnenkort een toestel uit met twaalf mogelijkheden: hoogte roer, richtingsroer en toerental van de motor laten zich radiografisch in verschillende standen en tussenstanden zetten. Het nieuwe bestu ringsmechanisme „Lagomo" genoemd, samentrekking van de drie achternamen is goedkoper, lichter van gewicht (minder onder delen), volkomen betrouwbaar en verbruikt bijzonder weinig stroom. .M. LAUNSPACH: elektronische werktafel... ...G. GORT: twaalf mogelijkheden... ...Modders Cessna... Transistors en een minuscuul elck- tromotortje, dat alles bedient. Mo menteel wordt alle apparatuur ge test. Launspacli heeft er een „elek tronische werktafel" voor. Dan zijn ze gereed voor een boeiende, inte ressante wedstrijd tegen Vlissingen. Maar eerst nog hun eigen wedstrijd, een weddenschap, wie van hen het eerst zijn toestelletje radiografisch door het nieuwe viaduct te Breskens Iaat vliegen. Dat is luïn Are de Triompli.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9