Engeland en Frankrijk gaan over
op 625 beeldlijnen
Klanken uit de ether
op ejk^ dubbelgroot pak
scr 3qct
n Mars per dag
geeft extra
werklust,
verkwikt bij
spei en rust
ARNE SUCKSD0RFF FILMDE
LIEF EN LEED DER MURIA'S
ESSESSfl verzorgt Uw was ideaal!
20
f R O V1N CI ALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 18 APRIL 1962
EIND 1962 EN MIDDEN 1963 zullen respec
tievelijk Engeland en Frankrijk een begin ma
ken met televisieuitzendingen van 625 beeld
lijnen: het door alle Europese landenbehalve
die twee, aanvaarde systeem. Als men rekent
op anderhalf of twee jaar voor de definitieve
overschakeling, dan mag men dus zo tegen
1965 de „eenheid van Europa" in t.v.-systeem
verwachten, en dat zou voor de programma
leiders en dus voor de kijkers kunnen beteke
nen: een enorme verrijking van wat televisie
te bieden heeft aan amusement en actualiteit
en kunstmanifestaties. Na 1965 zal er pas wer
kelijk sprake kunnen zijn van Eurovisie.
siefunctionaris zei: ja, (lat er
steeds meer Duits wordt uitgezon
den is mij ook opgevallen en ïk
vind het persoonlijk wel jammer.
Ik ben anglofiel, maar Duits
ligt beter.
Een woordvoerder van een grote
fabriek van t.v.-toestellen was
hun subsidieaanvraag dat ze „de
Duitsers gebruiken welbewust het
feit dat men van Athene tot Nar
vik, in Rome en Parijs en Am
sterdam na 1940-'45 goed Duits
verstaat als een gelukje bij een
ongeluk, in Nederland althans
hebben ze er succes mee! Er is
trouwens nog meer: de Duitsers
komen met dc technische perfec
tie van hun uitzendingen en re
cordings ook makkelijk de grens
over, vandaar dat men in
Frankrijk en Engeland destijds de
markt heeft willen sluiten gewoon
door die techniek onbruikbaar te
maken in een ander technisch
systeem, maar daardoor heeft
men ook de verbreiding van de
eigen t.v.-styi belemmerd.
Over een paar jaar zal er dus een
werkelijke Eurovisie zijnop 625
In 1965 écht
EUROVISIE
We hebben natuurlijk al
Eurovisie, die evenwel maar
een beperkt terrein bestrijkt,
zo heel veel meer dan wereld
kampioenschappen op het ijs
of in de sneeuw of op de ping-
pongtafel ziet men niet; af
en toe nog eens een intertoto-
voetbalwedstrijd en dan
natuurlijk het songfestival
eens per jaar.
Op dat Songfestival nu is wel
heel duidelijk gedemonstreerd
welke grenzen er lopen 'dwars
door Europa: taalgrenzen. Isa-
belle Aubret moge verdiend ge
wonnen hebben met haar chanson
„Un premier amour", maar dat
verklaart niet waarom alle Frans
talige liedjes hoog genoteerd
stonden; die verklaring moet men
ophangen aan het feit dat er zo
veel Franstalige jury's waren:
Frankrijk, Monaco, België, Lu
xemburg, Zwitserland. Opmerke
lijk was verder dat Engeland en
de Scandinavische landen een
blok (je) leken te vormen, en
dat bij het derde blok: het Conny
Froboess-blok zullen we maar
zeggen, Nederland behoorde. Vol
slagen outsiders waren Spanje,
Joego-Slavië en Italië.
Keus beperkt
Als men erover gaat nadenken
ontdekt 'men allerlei verrassende
aspecten. vooral als men de
resultaten van het Songfestival
eens vergelijkt met de herinne
ring aan een jaar televisie. Dat
Joego-Slavië en Spanje het niet
ver brachten is alleszins .ver
klaarbaar: in beide landen bete
kent televisie nog niet veel
voor zoiets als folklore uit beide
landen, Slavische muziek, Spaan
se dans, bestaat wel enige belang
stelling in Nederland, doch er is
niet veel aanbod aan televisie
programma's die zouden kunnen
worden overgenomen. Af en toe
komt er wel eens een strijkje op
ons beeldscherm en af en toe be
zoekt een Spaans danspaar ons
land en dan is men er in Bussum
als de kippen bij. Al is 't dan niet
helemaal meer zo met de Scandi
navische televisie, in betekenis
toch wel zowat vergelijkbaar met
de Nederlandse, niettemin ziet
men zelden of nooit iets Scandi
navisch op het beeldscherm of het
SLstaaSfedn.e2tenegvl" RADIOEN T.V.-RUBRIEK
Scandinavische meisjes op het
Songfestival hoorde maakten het
duidelijk: Engelse stijl. Dan Ita
lië, echt wel een televisieland
en echt wel een land dat in show
business wat te presenteren
heeft, om over zoiets als Italiaan
se opera en Italiaans wielrennen
en Italiaans zonnig natuurschoon
nog maar te zwijgen. En toch:
zelden iets Italiaans op ons Ne
derlands beeldscherm. we hou
den het maar bij Willy Alberti
die ook een héél aardig mondje
Italiaans spreekt en zingt. Dan
zijn we bij ons uitgangspunt: En
geland en Frankrijk hadden ons
ter overname weinig te bieden
vanwege het technisch verschil in
systeem. rest Nederland niet
veel anders dan: aansluiting bij
het Duitse blok.
Duits
Een ietwat pijnlijke zaak waar
over men zich in Bussum niet
graag uitlaat, men weet er
tenslotte ook wel dat er nog al
tijd Nederlanders zijn die de jaren
van 1940-'45 niet kunnen en niet
willen vergeten, die Duitse films
en Duitse liedjes en Duitse vro
lijkheid niet believen, die grom
mend de knop omdraaien. Men
zegt er in Bussum (en trouwens
evenmin in Hilversum, waar men
terwille vooral van teenagers
die géén herinnering hebben aan
een oorlog van zeventien jaar ge
leden, óók veel Duits amusement
presenteert) niet veel over.
Argelozer was een abonnee van
een Nederlands televisieblad,
hij schreef woordelijk: Duits heb
ben we vijf jaar lang moeten
spreken, dus dat verstaan we be
ter dan Frans en Engels, als
er een tweede t.v.-programma
komt dus graag meer Duits. Dat
is meer dan Duitse artiesten die
zich sinds 1945 soms Zwitsers of
op z'n minst Oostenrijkers noe
men, hadden durven hopen.
Men praat er niet graag over in
Bussum en elders, één televi-
beeldlijnen Franse en Britse
kijkers zullen er het offer van een
dikke honderd gulden voor een
voorschakelaar voor moeten bren
gen, maar dan kan hun cultuur,
hun amusement ook wat gemak
kelijker de grens over, zoals nu
vrijwel alleen de Duitse.
Een brokje echt Parijs een
beetje echte Italiaanse zonnigheid
af en toe eens een programma
dat typisch Brits is: het zal de
t.v.-kijkers alleen maar welkom
zijn.
Een dan zijn er ook nog de
fijnproevers; ze zouden wel
licht weieens inplaats van de
spelers van Tottenham Hot
spurs de spelers van Old Vic
willen zien en weieens een
openlucht-opera uit Rome.
Voor 1965 moest men eens
gaan denken over een echte
Eurovisie een wijde visie.
En trouwens: na 1965 staat
kleurentelevisie op het pro
gramma in heel Europa
op 625 beeldlijnen.
Te Frans voor Nederlandse
smadlc
oven,
■yew en....
«clvrijven
VANDAAG
T elevisie
Om vijf uur voor do kinderen
Tom Poes om tien over vijf
ook voor de kinderen con re
portage over het maken van een
krant door Adrie van Oorschot en
daarna, om v|jf voor half zes
voor allemaal verkeersles.
Om vijf over half zes het jeugd
journaal en om kwart voor zes
Het logboek. Vandaag de veer-
tiende aflevering, Het teken in de
woestijn. Om acht uur het jour
naal en het weer om tien voor
half negen „Achter het nieuws".
Jaap van Praag presenteert om
vijf over half negen „Onbekend
talent" The Sunbeams (vijf
kinderen Van der Broeck uit Hil
versum) zingen o.a. het liedje Dc
luchtballon The Williams
(twee parterre-acrobaten) van
wege hun hoogtevrees het mu
zikale trio Los Aces Latinos, die
een Antilliaanse dansgroep zal
begeleiden en musical-pianist Bc
Dijkmeijcr die eigen composities
gaat spelen. Om vijf over negen
Rien Bal met sport. Om vijf over
half tien Oesters voor de inspec
teur een nieuwe aflevering uit
de Franse t.v.-serie van de Parij-
se inspecteur Leclere. Om tien
voor tien een documentaire over
de sociale veranderingen op het
platteland waarin burgemeester
H, J. Scheffer praat over Noord-
Nederland probleemgebied.
De Vlaamse televise presenteert
om vier uur het sprookje de prin
ses op de erwt voor de kinde
ren. Om zeven uur het jeugd-feuil-
leton, Mijn vriend Flicka. Om half
acht tussen water en wind, een
documentaire over Zeebrugge en
de zeeslag van 1918. Om half ne
gen een stemmig liedjesprogram
ma uit studio 6 ni.m.v. Greetje
Kauffcld. Om tien voor negen
een spannende western uit de Bo-
nanza-serie. De dame uit Balti
more wie de dame is weten
we niet. Verover de aarde is dan
dc laatste documentaire van deze
avond (21.40).
Radio
Hilversum I: Om vijf over acht
het Omroeporkest en het Groot
Omroepkoor o.l.v. Marinus Voor
berg met het oratorium „Chris
tus". Om negen uur passiestonde
uit de kapel van het vormings
centrum Beukbergen voorgan
ger ds. H. J. Diekerhof. Om vijf
voor elf platennieuws.
Hilversum II: Om vijf over acht
Malando en zijn tango-rumba-or
kest met zang van Franclsca
Deschamps en Frans Wanders.
Herinneringen van na de tweede
wereldoorlog haalt dr. W. Drees
op om vijf over half negen. De
verdere avond voor opera-liefheb
bers de dramatische legende in
vier delen van Faust van Berlioz,
uitgevoerd door het Radio Phil-
harmonisch Orkest en het Groot
Omroepkoor o.l.v. Jean Foumet
solisten zijn: Berthe Monnart,
sopraan Guy Chauvet, tenor
Joseph Rouleau, bas Peter v.
d. Bilt, bas. Om half twaalf het
veertiendaagse jazzmagazinc van
Michiel de Ruyter.
SCHEEPVAART VAN V.S.
ZWAAR GESUBSIDIEERD
Aan het eind van de jongste oorlog
bezaten dé Verenigde Staten de
grootste handelsvloot, welke de we
reld ooit had gekend.
Toen de vrede uitbrak zegden de
Amerikanep aan de vroegere scheep
vaartnaties toe, dat zij die vloot snel
zouden verminderen en dat die lan
den dus hun eigen vloot weer konden
opbouwen.
Momenteel heeft Amerika nog maar
938 vrachtschepen onder eigen vlag
en het heeft nog geen tien procent
van de wereldscheepvaart in handen.
Waardoor doet de Amerikaanse
koopvaardij het zo slecht in de con
currentie in vredestijd? De reders
hebben het antwoord klaar: hoge be
drijfskosten en voornamelijk hoge lo
nen.
Door middel van subsidiëring op gro
te schaal, absorbeert de Amerikaanse
regering de hogere bedrijfskosten
van ongeveer een derde van de koop
vaardijvloot. Subsidie wordt verleend
aan 15 grote scheepvaartlijnen die
met ongeveer 300 schepen werken op
vaste handelsroutes welke door de
regering als van essentieel belang
worden beschouwd.
De kosten van die subsidiëring zijn in
de afgelopen 12 jaar het viervoudige
geworden en belopen thans ongeveer
70 miljoen dollar per jaar. De subsi
diëring strekt zich echter niet uit tot
bijvoorbeeld tankers en tot de wilde
vaart.
De regering verstrekt ook bouwsub-
sidie, om bestelling bij Amerikaanse
werven aan te moedigen. Die susidie
wordt verondersteld het verschil te
dekken tussen de bouwkosten op een
Amerikaanse werf en die op een werf
in het buitenland. Gewoonlijk is hier
mee ongeveer 50 procent van de tota
le kosten van het schip gemoeid. Vo
rig jaar was dit een post van onge
veer 32 miljoen dollar.
Een deskundige mening is dat wil de
Amerikaanse koopvaardij goedkoper
kunnen werken, zij snellere en betere
schepen moet hebben. Automatisering
aan boord kan ook sterk kostenbe
sparend werken.
DONDERDAG 19 APRIL.
HILVERSUM I. 403 m. 746 kc-s.
7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO.
14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Viool en
piano (gr.). 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte
gram. 9.00 Godsd. uitzending. 9.35
Waterstanden. 9.4G Pianorecital
(gr.). NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Ge
wijde muz. voor orgel en viool (gr.).
10.15 Morgendienst. 10.45 Vocaal
kwartet: Passieliederen. KRO: 11.00
Voor de zieken. 11.45 Gewijde liede
ren. 12.00 Middagkloknoodklok.
12.04 Instr. octet. 12.25 Voor de boe
ren. 12.35 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.38 Lichte gram. 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.30
Populaire orkestwerken (gr.). NCR
V: 14.00 Promenade ork. 14.30 Or-
kestmuz. (gr.). 15.20 Johannes Pas
sion, oratorium. 16.00 Verkenningen
in de bijbel. 16.20 Tenor en klave
cimbel. 16.55 Vocaal ensemble, en
orgel. 17.00 Voor de juegd. 17.30
Negro spirituals (gr.). 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Lichte gram. 18.15 Sport-
rubriek. 18.30 Barokkoperens. 18.50
Sociaal perspectief, lezing. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Op de man
af, praatje. 19.15 Samenzang. 19.30
Radiokrant. 19.50 Politieke lezing.
20.00 Gram. 20.10 Klass. gram. 20.55
Het land waar Jezus woonde,- re
portage uit Israël. 21.05 Christus
oratorium. 21.45 Doe wat terug,
praatje. 22.00 Muziek voor miljoe
nen. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverd.
22.55 Boekbespr. 23 00 Pianorecital.
23.25 Klass. gram. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc-s.
7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00
AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15
Programma-overzicht». Daarna: lich
te gram. 9.00 Gymn. v. d. vrouw. 9.10
De groenteman. 9.15 Kamerork. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami
nen (gr.). 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Kookkunst. 31.15 Balletmuz.
(gr). 11.45 Kleren maken de vrouw.
FILMS IN ZEELAND
Belangwekkende rolprent
over Indische volksstam
De cineast Arne Sucksdorff heeft
maandenlang door India gezworven
voor hij wist waar hij zijn film, een
speelfilm en tegelijk documentaire,
op zou nemen. Toen, na maanden,
kwam hg in contaet met de Muria's,
een volksstam in het binnenland en
zijn plan stond vast.
Hij vestigde zich voor geruime tijd in
Bastar, waar de Muria's leven en
toen over en weer het ijs gebroken
was en Sucksdorff de gewoonten van
de Muria's enigszins had leren ken
nen, haalde hij zijn camera's voor de
dag. Met de bedoeling een getrouw
beeld te geven van het zelfbewuste
volk, dat hem gastvrijheid verleende
en deze documentaire bovendien een
verhalende inhoud te geven verzon
hij de historie van de jager Ginju,
die door zijn huwelijk met een Hin
doevrouw uit dc stam wordt gesto
ten. Ginju brengt het dorp ongeluk.
Wilde dieren vallen de mensen aan
en de simpele, dicht bij de natuur
levende bewoners van het ongeluks
dorp brengen deze slechte gang van
zaken direct in verband met Ginju,
de jager, die de goden tartte.
Sucksdorff toont dan het geheim
zinnige ritueel, waarin de medi
cijnman Ginju aanwijst als de ver
oorzaker van alle ellende, die de
stam heeft getroffen. Er volgt
voorts een adembenemende jacht-
episode.
Van begin tot eind getuigt de film
van de ernst, waarmee Sucksdorff
zich aan zijn onderwerp heeft gewijd.
De Muria's hebben een onvergetelijke
indruk op hem gemaakt en die in
druk heeft hij geprobeerd in zijn
film vast te leggen. Lief en leed van
dit eigenaardige volk bracht hij in
beeld cn beide aspecten zijn gesym
boliseerd in de fluit en de boog, ver
meld in de oorspronkelijke titel: „The
flute and the arrow". De Neder
landse titel, waaronder deze opmer-
Verdien 24
Ondanks dc enorme korting op elk
pak is Idcaal-Pcrsil toch voorzien
van de kostbare spaaremmertjes.
Waardevol voor U persoonlijk!
Vraag een spaarkaart bij Uw
winkelier of vereniging!
COOOQOQQOQOQOQ(XXXX)QOQOOQOQOOQOOOQOOOQOQQQQ(XXX)(YyXXXX)fyXXyyyyyXXXXX)OMQQQOOQQOOOQQOOQQOQOOQQQQQOOOOQOQQOQOOQOQQQOQ(X
groot pak
12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15
Meded. 'en gram. 13.25 Beursber.
13.30 Theaterorkesl 14.00 Kamer-
muz. 14.30 Voor de «vrouw. 15.05 Or
gelspel. 15.30 Voordracht. 15.50 Pia
norecital. 16.20 Operettemuz. (gr.).
17.15 Dixielandmuziek. 17.30 Voor de
jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20
Dansmuz. 38.35 Sportpraatje. 18.40
Gesproken brief. 18.45 Lichte muz.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ga er
eens even voor zitten: a. Liedjes; b.
Vogelkwartier, feuilleton. 20.00 Nws.
20.05 Omroeporkest en soliste. 21.05
Jonathan, stemmenspel. 22.05 Litur
gische liederen voor Pésach (Isra
ëlitisch Pasen). 22.30 Nws. 22.40
Act. 23.00 Sportact. 23.10 Discotaria.
23.55—r24.00 NWS.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20
Vernissage. 20.30 Onder vuur, poli
tieke vragenstelling. 21.00 Christus
wordt weer gekruisigd, TV-spel.
VLAAMS BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
19.00 Voor dc jeugd. 19.30 Sportkro
niek. 20.00 Nieuws. 20.30 Speelfilm.
22.15 Wegwijzer, progr. over men
sen zoals gij en ik. 23.00 Nws.
FRANS BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
18.30 Voor de kinderen. 19.00 Voor
de vrouw. 19.30 De christenen in het
sociale leven. 20.00 Journaal. 20.30
Documentair progr. 21.30 Film. 23.00
Nws.
£f
Pasta I K 2 r 1 Spray
haalt de'meeste vlekken
uit de meeste stoffen!
kelrjke rolprent donderdag in Grand
(Goes) vertoond wordt, luidt: „De
wet der wildernis".
Bovenstaande film is tevens de be
langrijkste van deze week. Grand
(Goes) vertoont verder nog de du
bieuze misdaadfilm „Fotomodellen
en chantage" van de Brit John Le-
mont met Terence Morgan, Hazel
Court en Robert Beatty. In Luxor
(Vlissingen) wordt „Hands up,
F.B.I." gedraaid, nog pas besproken.
Alhambra (Vlissingen) houdt de
deuren gesloten in verband met
werkzaamheden, City (Middelburg)
vertoont de eveneens pas besproken
actiefilm „Sergeant X van het
vreemdelingenlegioen" en in Electro
(Middelburg) kan men een in de
journalist emverelcl spelende thriller
zien met Pat O'Brien, Lois Maxwell
en de zanger-gitarist Tommy Steele.
De titel luidt: „Het begon met
moord".
iuiiiiiiiiiiiiuiiiinii£
Amerikaanse manier
om carrière te maken
In de Amerikaanse hoofdstad
Washington is een „handboek
voor mannen die carrière wil
len maken" verschenen van de
hand van mevrouw Ruth D./
Bates. Zij adviseert de manne
lijke leerlingen van de hoogste
klassen van h.b.s.'en om, zo
nodig, korsetten te dragen,
parfum en kleurloze nagellak
te gebruiken, en de haren on
der hun oksels te scheren.
Mevrouw Bates is van mening
dat mannen nimmer in leiding
gevende functies kunnen be
landen. indien ze niet aanzien
lijk veel werk van hun toilet
maken. Dit betekent, zegt ze,
dat zij een steungevende foun
dation moeten dragen, en dis
crete lotions en nagellakken
moeten gebruiken.
Dat zoveel Amerikaanse man
nen er jong blijven uitzien, al
dus mevrouw Bates, komt om
dat ze „cr werk van maken".
„Natuurlijk", zegt ze. „dragen
ze korsetten of gordels".
Er zijn al heel wat vaders van
jongemannen die geëist hebben
dat het boek van mevrouw
Bates zal worden verboden.
Anderen hebben protestbrieven
geschreven aan president Ken
nedy.
Mevrouw Bates blijft onver
stoord. Ze zegt: „Het is duide
lijk dat deze ouders niet op de
hoogte zijn van de middelen
om succes te hebben in het
moderne Amerika. De schrijf
ster heeft zelf een zoon van
elf.
minnnn