Engeland en Frankrijk gaan over op 625 beeldlijnen Klanken uit de ether op ejk^ dubbelgroot pak scr 3qct n Mars per dag geeft extra werklust, verkwikt bij spei en rust ARNE SUCKSD0RFF FILMDE LIEF EN LEED DER MURIA'S ESSESSfl verzorgt Uw was ideaal! 20 f R O V1N CI ALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 18 APRIL 1962 EIND 1962 EN MIDDEN 1963 zullen respec tievelijk Engeland en Frankrijk een begin ma ken met televisieuitzendingen van 625 beeld lijnen: het door alle Europese landenbehalve die twee, aanvaarde systeem. Als men rekent op anderhalf of twee jaar voor de definitieve overschakeling, dan mag men dus zo tegen 1965 de „eenheid van Europa" in t.v.-systeem verwachten, en dat zou voor de programma leiders en dus voor de kijkers kunnen beteke nen: een enorme verrijking van wat televisie te bieden heeft aan amusement en actualiteit en kunstmanifestaties. Na 1965 zal er pas wer kelijk sprake kunnen zijn van Eurovisie. siefunctionaris zei: ja, (lat er steeds meer Duits wordt uitgezon den is mij ook opgevallen en ïk vind het persoonlijk wel jammer. Ik ben anglofiel, maar Duits ligt beter. Een woordvoerder van een grote fabriek van t.v.-toestellen was hun subsidieaanvraag dat ze „de Duitsers gebruiken welbewust het feit dat men van Athene tot Nar vik, in Rome en Parijs en Am sterdam na 1940-'45 goed Duits verstaat als een gelukje bij een ongeluk, in Nederland althans hebben ze er succes mee! Er is trouwens nog meer: de Duitsers komen met dc technische perfec tie van hun uitzendingen en re cordings ook makkelijk de grens over, vandaar dat men in Frankrijk en Engeland destijds de markt heeft willen sluiten gewoon door die techniek onbruikbaar te maken in een ander technisch systeem, maar daardoor heeft men ook de verbreiding van de eigen t.v.-styi belemmerd. Over een paar jaar zal er dus een werkelijke Eurovisie zijnop 625 In 1965 écht EUROVISIE We hebben natuurlijk al Eurovisie, die evenwel maar een beperkt terrein bestrijkt, zo heel veel meer dan wereld kampioenschappen op het ijs of in de sneeuw of op de ping- pongtafel ziet men niet; af en toe nog eens een intertoto- voetbalwedstrijd en dan natuurlijk het songfestival eens per jaar. Op dat Songfestival nu is wel heel duidelijk gedemonstreerd welke grenzen er lopen 'dwars door Europa: taalgrenzen. Isa- belle Aubret moge verdiend ge wonnen hebben met haar chanson „Un premier amour", maar dat verklaart niet waarom alle Frans talige liedjes hoog genoteerd stonden; die verklaring moet men ophangen aan het feit dat er zo veel Franstalige jury's waren: Frankrijk, Monaco, België, Lu xemburg, Zwitserland. Opmerke lijk was verder dat Engeland en de Scandinavische landen een blok (je) leken te vormen, en dat bij het derde blok: het Conny Froboess-blok zullen we maar zeggen, Nederland behoorde. Vol slagen outsiders waren Spanje, Joego-Slavië en Italië. Keus beperkt Als men erover gaat nadenken ontdekt 'men allerlei verrassende aspecten. vooral als men de resultaten van het Songfestival eens vergelijkt met de herinne ring aan een jaar televisie. Dat Joego-Slavië en Spanje het niet ver brachten is alleszins .ver klaarbaar: in beide landen bete kent televisie nog niet veel voor zoiets als folklore uit beide landen, Slavische muziek, Spaan se dans, bestaat wel enige belang stelling in Nederland, doch er is niet veel aanbod aan televisie programma's die zouden kunnen worden overgenomen. Af en toe komt er wel eens een strijkje op ons beeldscherm en af en toe be zoekt een Spaans danspaar ons land en dan is men er in Bussum als de kippen bij. Al is 't dan niet helemaal meer zo met de Scandi navische televisie, in betekenis toch wel zowat vergelijkbaar met de Nederlandse, niettemin ziet men zelden of nooit iets Scandi navisch op het beeldscherm of het SLstaaSfedn.e2tenegvl" RADIOEN T.V.-RUBRIEK Scandinavische meisjes op het Songfestival hoorde maakten het duidelijk: Engelse stijl. Dan Ita lië, echt wel een televisieland en echt wel een land dat in show business wat te presenteren heeft, om over zoiets als Italiaan se opera en Italiaans wielrennen en Italiaans zonnig natuurschoon nog maar te zwijgen. En toch: zelden iets Italiaans op ons Ne derlands beeldscherm. we hou den het maar bij Willy Alberti die ook een héél aardig mondje Italiaans spreekt en zingt. Dan zijn we bij ons uitgangspunt: En geland en Frankrijk hadden ons ter overname weinig te bieden vanwege het technisch verschil in systeem. rest Nederland niet veel anders dan: aansluiting bij het Duitse blok. Duits Een ietwat pijnlijke zaak waar over men zich in Bussum niet graag uitlaat, men weet er tenslotte ook wel dat er nog al tijd Nederlanders zijn die de jaren van 1940-'45 niet kunnen en niet willen vergeten, die Duitse films en Duitse liedjes en Duitse vro lijkheid niet believen, die grom mend de knop omdraaien. Men zegt er in Bussum (en trouwens evenmin in Hilversum, waar men terwille vooral van teenagers die géén herinnering hebben aan een oorlog van zeventien jaar ge leden, óók veel Duits amusement presenteert) niet veel over. Argelozer was een abonnee van een Nederlands televisieblad, hij schreef woordelijk: Duits heb ben we vijf jaar lang moeten spreken, dus dat verstaan we be ter dan Frans en Engels, als er een tweede t.v.-programma komt dus graag meer Duits. Dat is meer dan Duitse artiesten die zich sinds 1945 soms Zwitsers of op z'n minst Oostenrijkers noe men, hadden durven hopen. Men praat er niet graag over in Bussum en elders, één televi- beeldlijnen Franse en Britse kijkers zullen er het offer van een dikke honderd gulden voor een voorschakelaar voor moeten bren gen, maar dan kan hun cultuur, hun amusement ook wat gemak kelijker de grens over, zoals nu vrijwel alleen de Duitse. Een brokje echt Parijs een beetje echte Italiaanse zonnigheid af en toe eens een programma dat typisch Brits is: het zal de t.v.-kijkers alleen maar welkom zijn. Een dan zijn er ook nog de fijnproevers; ze zouden wel licht weieens inplaats van de spelers van Tottenham Hot spurs de spelers van Old Vic willen zien en weieens een openlucht-opera uit Rome. Voor 1965 moest men eens gaan denken over een echte Eurovisie een wijde visie. En trouwens: na 1965 staat kleurentelevisie op het pro gramma in heel Europa op 625 beeldlijnen. Te Frans voor Nederlandse smadlc oven, ■yew en.... «clvrijven VANDAAG T elevisie Om vijf uur voor do kinderen Tom Poes om tien over vijf ook voor de kinderen con re portage over het maken van een krant door Adrie van Oorschot en daarna, om v|jf voor half zes voor allemaal verkeersles. Om vijf over half zes het jeugd journaal en om kwart voor zes Het logboek. Vandaag de veer- tiende aflevering, Het teken in de woestijn. Om acht uur het jour naal en het weer om tien voor half negen „Achter het nieuws". Jaap van Praag presenteert om vijf over half negen „Onbekend talent" The Sunbeams (vijf kinderen Van der Broeck uit Hil versum) zingen o.a. het liedje Dc luchtballon The Williams (twee parterre-acrobaten) van wege hun hoogtevrees het mu zikale trio Los Aces Latinos, die een Antilliaanse dansgroep zal begeleiden en musical-pianist Bc Dijkmeijcr die eigen composities gaat spelen. Om vijf over negen Rien Bal met sport. Om vijf over half tien Oesters voor de inspec teur een nieuwe aflevering uit de Franse t.v.-serie van de Parij- se inspecteur Leclere. Om tien voor tien een documentaire over de sociale veranderingen op het platteland waarin burgemeester H, J. Scheffer praat over Noord- Nederland probleemgebied. De Vlaamse televise presenteert om vier uur het sprookje de prin ses op de erwt voor de kinde ren. Om zeven uur het jeugd-feuil- leton, Mijn vriend Flicka. Om half acht tussen water en wind, een documentaire over Zeebrugge en de zeeslag van 1918. Om half ne gen een stemmig liedjesprogram ma uit studio 6 ni.m.v. Greetje Kauffcld. Om tien voor negen een spannende western uit de Bo- nanza-serie. De dame uit Balti more wie de dame is weten we niet. Verover de aarde is dan dc laatste documentaire van deze avond (21.40). Radio Hilversum I: Om vijf over acht het Omroeporkest en het Groot Omroepkoor o.l.v. Marinus Voor berg met het oratorium „Chris tus". Om negen uur passiestonde uit de kapel van het vormings centrum Beukbergen voorgan ger ds. H. J. Diekerhof. Om vijf voor elf platennieuws. Hilversum II: Om vijf over acht Malando en zijn tango-rumba-or kest met zang van Franclsca Deschamps en Frans Wanders. Herinneringen van na de tweede wereldoorlog haalt dr. W. Drees op om vijf over half negen. De verdere avond voor opera-liefheb bers de dramatische legende in vier delen van Faust van Berlioz, uitgevoerd door het Radio Phil- harmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor o.l.v. Jean Foumet solisten zijn: Berthe Monnart, sopraan Guy Chauvet, tenor Joseph Rouleau, bas Peter v. d. Bilt, bas. Om half twaalf het veertiendaagse jazzmagazinc van Michiel de Ruyter. SCHEEPVAART VAN V.S. ZWAAR GESUBSIDIEERD Aan het eind van de jongste oorlog bezaten dé Verenigde Staten de grootste handelsvloot, welke de we reld ooit had gekend. Toen de vrede uitbrak zegden de Amerikanep aan de vroegere scheep vaartnaties toe, dat zij die vloot snel zouden verminderen en dat die lan den dus hun eigen vloot weer konden opbouwen. Momenteel heeft Amerika nog maar 938 vrachtschepen onder eigen vlag en het heeft nog geen tien procent van de wereldscheepvaart in handen. Waardoor doet de Amerikaanse koopvaardij het zo slecht in de con currentie in vredestijd? De reders hebben het antwoord klaar: hoge be drijfskosten en voornamelijk hoge lo nen. Door middel van subsidiëring op gro te schaal, absorbeert de Amerikaanse regering de hogere bedrijfskosten van ongeveer een derde van de koop vaardijvloot. Subsidie wordt verleend aan 15 grote scheepvaartlijnen die met ongeveer 300 schepen werken op vaste handelsroutes welke door de regering als van essentieel belang worden beschouwd. De kosten van die subsidiëring zijn in de afgelopen 12 jaar het viervoudige geworden en belopen thans ongeveer 70 miljoen dollar per jaar. De subsi diëring strekt zich echter niet uit tot bijvoorbeeld tankers en tot de wilde vaart. De regering verstrekt ook bouwsub- sidie, om bestelling bij Amerikaanse werven aan te moedigen. Die susidie wordt verondersteld het verschil te dekken tussen de bouwkosten op een Amerikaanse werf en die op een werf in het buitenland. Gewoonlijk is hier mee ongeveer 50 procent van de tota le kosten van het schip gemoeid. Vo rig jaar was dit een post van onge veer 32 miljoen dollar. Een deskundige mening is dat wil de Amerikaanse koopvaardij goedkoper kunnen werken, zij snellere en betere schepen moet hebben. Automatisering aan boord kan ook sterk kostenbe sparend werken. DONDERDAG 19 APRIL. HILVERSUM I. 403 m. 746 kc-s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Viool en piano (gr.). 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Godsd. uitzending. 9.35 Waterstanden. 9.4G Pianorecital (gr.). NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Ge wijde muz. voor orgel en viool (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 Vocaal kwartet: Passieliederen. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde liede ren. 12.00 Middagkloknoodklok. 12.04 Instr. octet. 12.25 Voor de boe ren. 12.35 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.38 Lichte gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.30 Populaire orkestwerken (gr.). NCR V: 14.00 Promenade ork. 14.30 Or- kestmuz. (gr.). 15.20 Johannes Pas sion, oratorium. 16.00 Verkenningen in de bijbel. 16.20 Tenor en klave cimbel. 16.55 Vocaal ensemble, en orgel. 17.00 Voor de juegd. 17.30 Negro spirituals (gr.). 17.40 Beurs- ber. 17.45 Lichte gram. 18.15 Sport- rubriek. 18.30 Barokkoperens. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Samenzang. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Gram. 20.10 Klass. gram. 20.55 Het land waar Jezus woonde,- re portage uit Israël. 21.05 Christus oratorium. 21.45 Doe wat terug, praatje. 22.00 Muziek voor miljoe nen. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbespr. 23 00 Pianorecital. 23.25 Klass. gram. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc-s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht». Daarna: lich te gram. 9.00 Gymn. v. d. vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Kamerork. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami nen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookkunst. 31.15 Balletmuz. (gr). 11.45 Kleren maken de vrouw. FILMS IN ZEELAND Belangwekkende rolprent over Indische volksstam De cineast Arne Sucksdorff heeft maandenlang door India gezworven voor hij wist waar hij zijn film, een speelfilm en tegelijk documentaire, op zou nemen. Toen, na maanden, kwam hg in contaet met de Muria's, een volksstam in het binnenland en zijn plan stond vast. Hij vestigde zich voor geruime tijd in Bastar, waar de Muria's leven en toen over en weer het ijs gebroken was en Sucksdorff de gewoonten van de Muria's enigszins had leren ken nen, haalde hij zijn camera's voor de dag. Met de bedoeling een getrouw beeld te geven van het zelfbewuste volk, dat hem gastvrijheid verleende en deze documentaire bovendien een verhalende inhoud te geven verzon hij de historie van de jager Ginju, die door zijn huwelijk met een Hin doevrouw uit dc stam wordt gesto ten. Ginju brengt het dorp ongeluk. Wilde dieren vallen de mensen aan en de simpele, dicht bij de natuur levende bewoners van het ongeluks dorp brengen deze slechte gang van zaken direct in verband met Ginju, de jager, die de goden tartte. Sucksdorff toont dan het geheim zinnige ritueel, waarin de medi cijnman Ginju aanwijst als de ver oorzaker van alle ellende, die de stam heeft getroffen. Er volgt voorts een adembenemende jacht- episode. Van begin tot eind getuigt de film van de ernst, waarmee Sucksdorff zich aan zijn onderwerp heeft gewijd. De Muria's hebben een onvergetelijke indruk op hem gemaakt en die in druk heeft hij geprobeerd in zijn film vast te leggen. Lief en leed van dit eigenaardige volk bracht hij in beeld cn beide aspecten zijn gesym boliseerd in de fluit en de boog, ver meld in de oorspronkelijke titel: „The flute and the arrow". De Neder landse titel, waaronder deze opmer- Verdien 24 Ondanks dc enorme korting op elk pak is Idcaal-Pcrsil toch voorzien van de kostbare spaaremmertjes. Waardevol voor U persoonlijk! Vraag een spaarkaart bij Uw winkelier of vereniging! COOOQOQQOQOQOQ(XXXX)QOQOOQOQOOQOOOQOOOQOQQQQ(XXX)(YyXXXX)fyXXyyyyyXXXXX)OMQQQOOQQOOOQQOOQQOQOOQQQQQOOOOQOQQOQOOQOQQQOQ(X groot pak 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. 'en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Theaterorkesl 14.00 Kamer- muz. 14.30 Voor de «vrouw. 15.05 Or gelspel. 15.30 Voordracht. 15.50 Pia norecital. 16.20 Operettemuz. (gr.). 17.15 Dixielandmuziek. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Dansmuz. 38.35 Sportpraatje. 18.40 Gesproken brief. 18.45 Lichte muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ga er eens even voor zitten: a. Liedjes; b. Vogelkwartier, feuilleton. 20.00 Nws. 20.05 Omroeporkest en soliste. 21.05 Jonathan, stemmenspel. 22.05 Litur gische liederen voor Pésach (Isra ëlitisch Pasen). 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23.55—r24.00 NWS. TELEVISIEPROGRAMMA'S. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Vernissage. 20.30 Onder vuur, poli tieke vragenstelling. 21.00 Christus wordt weer gekruisigd, TV-spel. VLAAMS BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S. 19.00 Voor dc jeugd. 19.30 Sportkro niek. 20.00 Nieuws. 20.30 Speelfilm. 22.15 Wegwijzer, progr. over men sen zoals gij en ik. 23.00 Nws. FRANS BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S. 18.30 Voor de kinderen. 19.00 Voor de vrouw. 19.30 De christenen in het sociale leven. 20.00 Journaal. 20.30 Documentair progr. 21.30 Film. 23.00 Nws. £f Pasta I K 2 r 1 Spray haalt de'meeste vlekken uit de meeste stoffen! kelrjke rolprent donderdag in Grand (Goes) vertoond wordt, luidt: „De wet der wildernis". Bovenstaande film is tevens de be langrijkste van deze week. Grand (Goes) vertoont verder nog de du bieuze misdaadfilm „Fotomodellen en chantage" van de Brit John Le- mont met Terence Morgan, Hazel Court en Robert Beatty. In Luxor (Vlissingen) wordt „Hands up, F.B.I." gedraaid, nog pas besproken. Alhambra (Vlissingen) houdt de deuren gesloten in verband met werkzaamheden, City (Middelburg) vertoont de eveneens pas besproken actiefilm „Sergeant X van het vreemdelingenlegioen" en in Electro (Middelburg) kan men een in de journalist emverelcl spelende thriller zien met Pat O'Brien, Lois Maxwell en de zanger-gitarist Tommy Steele. De titel luidt: „Het begon met moord". iuiiiiiiiiiiiiuiiiinii£ Amerikaanse manier om carrière te maken In de Amerikaanse hoofdstad Washington is een „handboek voor mannen die carrière wil len maken" verschenen van de hand van mevrouw Ruth D./ Bates. Zij adviseert de manne lijke leerlingen van de hoogste klassen van h.b.s.'en om, zo nodig, korsetten te dragen, parfum en kleurloze nagellak te gebruiken, en de haren on der hun oksels te scheren. Mevrouw Bates is van mening dat mannen nimmer in leiding gevende functies kunnen be landen. indien ze niet aanzien lijk veel werk van hun toilet maken. Dit betekent, zegt ze, dat zij een steungevende foun dation moeten dragen, en dis crete lotions en nagellakken moeten gebruiken. Dat zoveel Amerikaanse man nen er jong blijven uitzien, al dus mevrouw Bates, komt om dat ze „cr werk van maken". „Natuurlijk", zegt ze. „dragen ze korsetten of gordels". Er zijn al heel wat vaders van jongemannen die geëist hebben dat het boek van mevrouw Bates zal worden verboden. Anderen hebben protestbrieven geschreven aan president Ken nedy. Mevrouw Bates blijft onver stoord. Ze zegt: „Het is duide lijk dat deze ouders niet op de hoogte zijn van de middelen om succes te hebben in het moderne Amerika. De schrijf ster heeft zelf een zoon van elf. minnnn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 26