„LENTERIT" met rotatieperslading voor P.Z.C. MOEILIJK SLAPEN AUGSBURG-VLISSINGEN IN TWINTIG UUR GROMMEND INSEKT WATER NAAR DE ZEE „Geen schrammetje komt er op" WOENSDAG 18 APRIL 1962 PROVIN Cl ALL Z B hl U W S tS COURANT 23 ding; alsof men naast de piloot in een startend vliegtuig heeft plaatsgenomen. Het is dan beter om niet te den ken aan de vrachtauto en de aan hangwagen, die vlak achter uw rug met deze snelheid over de autobaan gieren, aan de efikele tientallen tonnen gewicht van wagen en lading. De sensatie duurt maar even: bij de volgende klim verliest de vrachtauto weer even spoedig zijn snelheid. Het zwoegend omhoog kruipen begint opnieuw! Dicht bij de stad Ulm, aan de boorden van de Donau, die hier nog weinig meer is dan een scha mele beek, stopte chauffeur Fritz zijn transport langs de auto baan. Zijn medechauffeur Fried- helm Lichterzhagen stapte uit, deed wat de mensen nederig houdt, klom weer in de cabine, ontdeed zich van zijn bovenkleding en leg- Zes transporten met een truck-met-oplegger zijn er voor nodig geweest om de nieuwe rotatiepers voor de Provinciale Zeeuwse Cou rant van de M.A.N.-fabrie- ken in Augsburg naar Vlis- singen te brengen. Slopende transporten, want de chauf feurs moesten bijna 900 ki lometer rijden om vanuit Zuid-Duitsland in Vlissingen te komen. Een van onze re dacteuren maakte- de eerste van dezö transporten mee en geeft zijn indrukken op deze pagina. de zich vlak achter de zitplaatsen op een weggezonken slaapbank ter ruste. Een ceremonie, die vracht wagenchauffeurs op deze interna tionale transporten, bijzonder vaak afwerken. Want de wagen rijdt vrijwel constant door en terwijl de ene chauffeur zich met de bestu ring bezighoudt, slaapt de ander. Voor een toevallige passagier is het hoogst verbazing6wekkend, dat die ander dan ook inderdaad vrijwel onmiddellijk slaapt. Want hij ligt op nauwelijks een meter afstand van een zeer luidruchtig ronkende motor, bovendien een motor, die ronkt in verschillende geluidssterkten, al naar gelang de versnelling. Maar Friedhelm sliep. Het was onmiskenbaar, want lut tele minuten later ronkte de mo tor niet meer alleen Al voor Stuttgart viel de nacht en Friedhelm Lichtei'zhagen mocht slapen tot in Bruchsal, een dorpje in de buurt van Karlsruhe, waar chauffeur Thomas zijn De enorme truck-met-oplegger zwenkt de poort van de M.A.N.- abrieken in Augsburg uit: de eerste meters van de lange weg naar Vlissingen zijn afgelegd. (Foto P.Z.C.) „Kraftwagen" tot staan bracht op een uitgestrekt parkeerterrein bij een „Raststatte",' een pleister plaats voor alle chauffeurs, die bij nacht en ontij nog op de weg ry- den. Er bleken meer vrachtwagen chauffeurs op het idee te zijn ge komen hier enige versterkingen tot zich te nemen: meer dan der tig trucks-met-oplegger stonden reeds geparkeerd. Friedhelm wreef de slaap uit zijn ogen, friste zich in de Raststatte verder op en zette zich vervolgens met Fritz Thomas aan een stevige warme maaltijd „versierd" met één reu- zenglas bier. Later toen de wagen weer over de autobaan richting Keulen zoemde en toen Friedhelm de plaats van Fritz Thomas had in genomen bleek nog weer eens duidelijk, dat dit internationale vrachtverkeer zich vooral des nachts over de vierbaanswegen spoedt. Soms in colonnes van der tig, veertig wagens kropen deze bevoorradingstroepen van een gi gantisch industrieel leger over de autobaan. En tussen al die honder den wagens één truck-met-opleg- ger met bestemming Vlissingen. Een tocht, die daarna alleen nog onderbroken werd aan de grens bij Venlo, waar de douane-ambte naren weliswaar vlijtig met pa pieren en passen manipuleerden, maar waar toch zoveel belangstel ling van de zijde van het interna tionale vrachtverkeer was, dat Fritz en Friedhelm ruim twee uur moesten wachten. Maar daarna reden zij in één ruk naar Vlis singen, waar zij om half één hun wagen in de enge Vlamingstraat loodsten. AugsburgVlissingen. De tocht was volbracht in precies twintig uur! Herbert Gerstetter van de verkeers politie in Augsburg kon het noteren: In Ordnung. De truck-met-oplegger, waarmee een gedeelte van de rota tiepers naar Vlissingen werd ge bracht, teas in een goede conditie voor de 900 kilometer lange tocht. (Foto P.Z.C.) ontrusten. Alleen op de hoogste bergtoppen streden enkele vlekken sneeuw nog tevergeefs hun onge lijke strijd tegen de milde tempe ratuur. Op de kurkdroge wegen was geen spoor van sneeuw of ijzel meer te zien. En dus zoemden de twaalf wielen van deze truck-met oplegger met een snelheid van bo ven de tachtig kilometer per uur over de weg Althans als die weg vlak was. En Zuid-Duitsland bleek slechts spaarzaam bedeeld met vlakke wegen.... Vooral in de eerste hon derden kilometers van de tocht moest de chauffeur zijn wagen langs steile klimmen (soms 8 pro cent) omhoog loodsen. Met een zwaar ronkende motor kroop de kolos-vrachtwagen dan als een nij dig grommend insekt naar boven, „U hebt de goeie rotatiepers toch wel ingeladen?", informeerde expeditiechef Kristel nog met een lach. Een geijkt grapje in deze gigantische machinefabriek. Want de Provinciale Zeeuwse Courant is één van de vele bladen over heel de wereld, die by deze gespeciali seerde machinefabriek een rota tiepers bestelde. Maar Fritz Tho mas had de juiste „krantendruk- machine" ingeladen. Het was de lichtblauw gekleurde machine voor Vlissingen. En piet die voor Pa kistan, voor Zweden, voor Brazi lië, of voor Frankrijk. Aan al die landen levert M.A.N. Overigens niet alleen rotatieper sen. Terloops vertelden we in deze fabriek, dat ook in Vlissingen, bij de scheepswerf „De Schelde", mar chines, scheepsmachines weltever staan. gemaakt worden. We had den het niet moeten doenHen- Kristel voerde ons nu naar een enorme machinehal en hield ons daar ruim een uur „gevangen" om te laten zien welke reusachtige scheepsmotoren ook bij M.A.N. werden gemaakt! Inderdaad: M.A. N. kan met „De Schelde" wedijve ren Een scheepsmachine naar Vlissin gen brengen, leek ons gezien de aanwezigheid van „De Schelde" echter water naar de zee dra- Plaats van bestemmingin de Vla mingstraat in Vlissingen worden de kisten stuk voor stuk uitgeladen. (Foto P.Z.C.) gen en daarom gaf Herr Kristel de bestelde rotatiepers maar mee. Althans het eerste deel, want er waren ten slotte zes transporten met een truck-met-oplegger nodig om heel de nieuwe rotatiepers naar het nieuwe gebouw van de Provinciale Zeeuwse Courant» aan de Vlamingstraat in Vlissingen te brengen. En het waren de chauf feurs Thomas en Lichterzhagen, die dat eerste transport naar Vlis singen reden. Een transport door een wisselend landschap: berg achtig terrein met steile hellingen in Duitsland en een vlak land met recht-toe-recht-aan wegen in Ne derland. Thomas en Lichterzhagen bleken met al die wegen ver trouwd. Dat is geen wonder: de 42-jarige Fritz Thomas „zit" al ongeveer twintig jaar op de weg. En de 34-jarige Friedhelm Lich terzhagen liet al op zijn vijftiende jaar het stuur van een vrachtauto door zijn vingers glijden. Van te voren hadden ze het al uitgere kend: van Augsburg naar Vlissin gen is bijna 900 km. Voor hen wel iswaar geen peuleschilletje, maar toch ook weer geen supertocht, want zij brachten ook al eens een rotatiepers naar Zweden en Fritz Thomas heeft zelfs een transport naar Rusland beleefd! Sinds jaar en dag rijden deze chauffeurs voor „Gustav Mauler Remscheid Giiterfemver- kehr", een vervoersbedrijf, dat de internationale transporten voor M.A.N. al geruime tijd in de goede banen leidt. Die eerste zending voor de Provinciale Zeeuwse Cou rant in Vlissingen werd overigens bijna een vakantietrip voor de chauffeurs Thomas en Lichterzha gen. „Wc hebben het niet vaak beleefd, dat we zulk goed lenteweer had- in een van de laagste van de zes versnellingen. Soms ging het niet harder dan tien tot vijftien kilo meter per uur. in deze beklimmin gen van de Schwabische Alpen tussen Augsburg en Stuttgart. Bergafwaarts zal het allicht wat- sneller gaan, dachten we aanvan kelijk nog ai-geloos. Maar dat bleek een falikante misrekening: het ging zo mogelijk nog langza mer..Remmend op motor en remmen schoof de wagen tergend langzaam van de hellingen over de autobaan omlaag. Chauffeur Thomas legde het geduldig uit: „Zo gauw we hier ook maar en kele kilometers per uur te snel naar beneden gaan, verliezen we de macht over de wagen". En dus ging het ook omlaag niet sneller dan vijftien kilometer per uur. Alleen als er onder aan de helling weer een rechte weg lokte, steeg de snelheid van de vrachtwagen op het laatste stukje van dc hel ling plotseling onrustbarend. Chauffeur Thomas naiu de voet van de rem, zette de wagen in de vrijloop en hield zich slechts be zig met de besturing. Als een ra ket schoot dc wagen dan naar vo ren, terwijl dt wijzer op de snel heidsmeter in een driftig tempo omhoog ging: twintig, vijftig, tachtig, honderd, honderdtien ki lometer per uur. Een gewaarwor- HERBERT GERSTETTER van de verkeerspolitie in Augs burg keek lichtelijk bedenkelijk. Even tevoren had hij met spaarzame armbewegingen de enorme truck-met- oplegger tot stoppen gedwongen. En nu wilde hij wel eens weten hoe het stond met de complete rem-in- stallatie, met de stoplichten, met de stuurinrichting en met veel van het verdere mechanisme van de wagen. Bij het bladeren in de papieren van vrachtautochauf feur Fritz Thomas had Herbert Gerstetter het gezien: deze truck-met-oplegger had een bijna 900 kilometer lange tocht voor de boeg, een tocht van Augsburg in Zuid-Duitsland naar Vlissingen. Lading: een gedeelte van de nieuwe rotatiepers voor de Provinciale Zeeuw se Courant. Verkeerspolitieman Herbert Gerstetter stond er kennelijk op, dat deze zending van de M.A. N.-fabrieken in Augsburg ongeschonden in Zeeland zou arriverenSamen met een collega nam hij dan ook ruimschoots de tijd bijna drie kwartier om deze vrachtauto-met-aanhangwagen aan een minu tieus onderzoek te onderwerpen. „Het wordt steeds erger met dat onderzoek door de verkeerspolitie", zei Fritz Thomas uit Wermelskirchen, een dorpje even ten zuiden van Remscheid (bij Wup- pertal). „Op iedere lange-afstandtrip verlies je bij na een uur, omdat de politie wil weten of alle lich ten en lichtjes van je wagen wel branden", protes teerde hij, terwijl hij op commando van Herbert Ger stetter op de rem trapte en liet zien, dat de stoplich ten van wagen en aanhangwagen het uitstekend de den. De bedenkelijke uitdrukking op het gezicht van Herr Gerstetter onder zijn hoog-gewelfde, witte poli- tiepet, bleek tenslotte overbodig: remmen, stoplich ten, stuurinrichting, alles voldeed aan de niet geringe voorschriften van de Duitse verkeerswetgeving. „In Ordnupg", moest de man van Polizei Augsburg toege ven en met een gracieuze wenk, als was hij bij de Ita liaanse verkeerspolitie in de leer geweest, gaf hij het sein voor de start. De start voor een vermoeiende, vaak slaapverwekkende, 900 kilometer lange tocht naar Vlissingen. moesten vaak door ijzige sneeuw buien en over spiegelgladde wegen geloodst worden Die eerste tocht was echter inder daad een lenterit. De alarmerende borden met het opschrift „Glatt- eisgefahr" (ijzel- of glad ijs-ge vaar), die om de twee tot drie ki lometer stonden, konden de beide Duitse chauffeurs allerminst ver- Dit deden de chauffeurs van de „Kraftwagen" met veel zorg: hun wa gen met de dure lading afdekken. Regen, sneeuw, hagel, alles was mo gelijk in dit jaargetij. Het werd een lenterit... (Foto P.Z.C) Toen dc Augsburgse verkeerspolitie de truck-met-oplegger tot stoppen had gedwongen, had chauffeur Fritz Thomas nog maar luttele kilo meters afgelegd. Want slechts enkele minuten* eerder was hij door de poort van de M.A.N.-fabrieken gereden om de monstertocht naar Zeeland te beginnen. In een van de grote expeditiehallen van deze machinefabriek was Frits Thomas, samen mot zijn medechauffeur Friedhelm Lichterzhageneveneens uit Wermelskirchen) ruim een dag bezig geweest de vele kisten met verschillende afmetingen in zijn truck-met-oplegger te laden. Natuurlijk in samenwerking met de expeditieafdeling van M.A.N. Omzichtig had die expeditieafdeling de onderdelen van de nieuwste rotatiepers in kisten verpakt: stuk voor stuk werden de onderdelen in een bed van houtwol gevlijd 'en toegedekt met zacht papier en opnieuw houtwol. „Geen schrammetje komt er op", zei Herr Kristel, chef van de expeditieafdeling. En de chauffeurs Tho mas en Lichterzhagen hadden de lading zo geplaatst, dat alleen een heftige botsing beweging in de kisten zou kunnen veroorzaken. Die botsing kwam gelukkig niet den", zei Fritz Thomas, toen hij in Augsburg achter hef enorme stuurwiel van zijn even enorme wagen schoof. Achteraf bleek, dat Thomas wat al te optimistisch was geweest, want de latere transpor ten van Augsburg naar Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 11