DE KERKEN
Puzzel-rubriek
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Aantal christenen
in Japan gering
ill
maatschappij
Nieuws van overal
CHALET
KAAS
C
IN DE GREEP
VAN DE ANGST
ZATERDAG 14 APRIL 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
mm
en
de
TWEE TEGENOVERGESTELDEN
Westerse godsdienst in
Oosterse cultuur
Over de bijzondere dreigingen voor
het christendom in Japan schreef
William P. Woodward in „The
Christian Century", waaruit wij
één en ander citeren. Voor de oor
log zou het antwoord zijn geweest:
de totalitaire staat met zijn staats
godsdienst, het Shïntoïsme. Nu is
dit geheel anders. Ondanks het
feit dat de Japanse christenen
vaak sleutelposities innemen in
politieke, handels- en industriële
kringen en dat de christelijke
ethiek de vroegere confuciaanse
standpunten vervangt, is het aan
tal christenen betrekkelijk gering.
Dit getal neemt ook niet zo ge
weldig toe. Hiervoor ziet Wood
ward drie redenen.
De eerste is de culturele en reli
gieuze gerichtheid van de Japan
se geest. Afgezien van een enkele
fanatieke sekte is het volk tole
rant tegenover de verschillende
godsdiensten en verwacht het ook
tolerantie van anderen. Allerlei in
vloeden van buiten als Taoïsme,
Chinees dualisme, Confucianisme,
Boeddhisme en later het christen
dom hebben samen het aanzijn
„Sozialpfarrer": dominee
in Berlijnse industrie
„Sozialpfarrer" is de titel voor een
bepaalde domineesfunktie in Ber
lijn. Dit „soort" predikant doet
zijn werk onder de industriearbei-
ders; de „operaties" vinden plaats
vanuit een villa. Drie dominees
trachten in Berlijn 't contact van
kerk met fabrieksarbeider te her
stellen. Na tien jaar arbeid kan
men zeggen, dat de afstand inder
daad kleiner is geworden. Het
praktische werk bestaat uit het
contact met groepen van om
streeks 40 personen, die elkaar
kennen van de fabriek en samen-
komen in het centrum voor stu
die, voor een gesprek of voor re
creatie. In groeps- en persoon
lijke gesprekken wordt niet alleen
het evangelie gebracht, maar ook
worden de problemen, waarmee
deze mensen kampen, behandeld.
Voorts wordt een uitgebreide cor
respondentie gevoerd met predi
kanten, in wier wijk industrieën
zijn gevestigd.
(Zie ook „Stemmen uit de Ker-
gegeven aan één geloof: de gods
dienst van het Japanse volk.
Deze kent geen schepper en
geen schepping. De mens is een
deel van de natuur en die is
goed. Er is geen bewustzijn
van zonde. De mens maakt
deel uit van het goddelijke. Hij
kan de goddelijke toestand in
dit leven bereiken of wel daar
na. Goed en kwaad zijn betrek
kelijke waarden. Het gedrag
van een mens is in eerste in
stantie bepaald door zjjn so
ciale positie, maar dan wordt
hoge waarde gehecht aan het
juiste handelen. Het voornaam
ste element van de godsdien
stige handelingen is eerbetoon
en zelfs verering van de zielen
der voorouders.
Verzet
Het tweede is het westerse karak
ter van de christelijke kerk en
van haar handelen en wel omdat
het christendom zich hardnekkig
verzet tegen alle inpassing in de
Japanse cultuur. „Vele Japanners
die nog geen christen zijn verwel
komen het christendom om wat
het kan bijdragen tot hun per
soonlijke, maatschappelijke en na
tionale leven. Zij lezen de bijbel,
luisteren naar preken, genieten
van christelijke muziek, stellen
christelijke lectuur op prijs en be
schouwen zichzelf in sommige op
zichten zelfs als christenen. Maar
zij aarzelen om het christendom
te aanvaarden als hun uitsluiten
de religie of om zich persoonlijk
te binden aan een bepaalde groep,
wat er toe zou leiden, dat ze veel
zouden moeten opgeven of zelfs
afwijzen, dat hun leven in het ver
leden heeft verrijkt".
De derde moeilijkheid voor het
evangelie in Japan is de manier
van getuigen van dit westerse
christendom. Vroeger werden de
christelijke werkers beschouwd als
specimina van de westerse maat
schappij. Nu blijken de massa
communicatiemiddelen een heel
ander beeld te geven van dat
..christelijke westen".
De schrijver geeft dan enkele
richtlijnen voor wat tredaan kan
worden om deze moeilijkheden te
overwinnen. Allereerst moeten do
chrïsteljjke werkers, zowel wester*
se als Japanse, pogen de eigen •-
Jananse geestelijke opvattingen en
cultuur te leren verstaan. Verder
moeten ze bereid zijn met an
dersdenkenden samen te werken
bij liet opbouwen van een betere
maatschappij. Daarnaast: bijzon
dere acties en ook het gewone
zendingswerk moeten geheel in
handen zijn van de Japanners zelf.
Ten derde is het werk van leken
uiterst belangrijk.
Marc Chagall over zijn
„religieuze kunst"
Twaalf gebrandschilderde ramen
van de kunstenaar Marc Chagall
zijn aangebracht in het Hadassah
ziekenhuis te Jeruzalem. Bij de in
wijding hiervan hield Chagall een
kort toespraakje, aldus „Hadde-
rech", het orgaan van de Ned.
Vereniging van Joodse Christenen.
„Hoe kan het zijn, dat de hemel
en de aarde van mijn geboorte
plaats Witebsk (in het westen van
Europees Rusland) en de duizen
den jaren van ballingschap elkaar
terugvinden in de hemel en de
aarde van Jeruzalem? Ik heb mij
nooit eerder gerealiseerd, dat niet
alleen mijn handen mij hebben ge
leid in mijn werk, maar ook de
handen van mijn ouders en van
ontelbare anderen en van nog
meer anderen, die zich achter mij
verzamelen en die mij met hun ge
sloten lippen en hun gesloten ogen
aanspoorden, alsof ook zij deel
wilden hebben aan mijn leven en
aan mijn scheppingen", aldus
Chagall.
„Ook voel ik alsof de tragische en
heroïsche strijd in de getto's en uw
strijd hier in dit land, gemengd
zijn met mijn bloemen en in mijn
dieren en in mijn kleuren. Deze
gedachten schonken mij de durf
mijn bescheiden gift aan het jood
se volk te brengen. Deze kunst,
die vandaag „i-eligieuze kunst"
wordt genoemd".
Expositie in Eindhoven
„De bijbel in de kunst
van onze tijd"
Een expositie over Bijbel en kunst
is dezer dagen geopend in het
stedelijk Van Abbemuseum in
Eindhoven. Op deze tentoonstel
ling „De Bijbel in de kunst van
onze tijd" treft men grafische
wei'ken aan van vele vooraan
staande, voornamelijk buitenland
se, kunstenaars als Barlach, Bau-
meister, Buffet, Chagall, Kokosch-
ka, Manessier, Marc en Friso ten
Holt. De expositie is geopend tot
6 mei a.s. Mgr. W. Bekkers, r.-k.
bisschop van Den Bosch heeft bij
de opening onder meer gezegd het
merkwaardig en verheugd te ach
ten, dat in het godgelovige den
ken van nu steeds meer de vraag
om wat hij noemde „herbronning"
op Gods woord wordt gehoord. Het
is verblijdend, dat ook in r.-k.
kring de Bijbel thans in het volle
licht wordt getrokken. Het is
daarbij niet verwonderlijk ,dat ook
de kunstenaar zich roert. In de
^expositie heeft de samenwerking
-van een geseheiden christenheid
uitdrukking gegeven aan de-over
tuiging, dat de kerk leeft van de
Bijbel.
Prof. dr. C. W. Mönnich van de
gemeentelijke universiteit te Am
sterdam hield een inleiding, waar
in hij stelde, dat de Bijbel een per
soonlijk antwoord vraagt van de
gehele mens aan God, een ant
woord als „Heer, hier ben ik".
Voorlichting over de verzorgen
de beroepen ziekenhuizen,
maatschappelijk werk, enz. is
in Den Helder gegeven door een
comité, waarin zowel zijn verte
genwoordigd het Humanistisch
Verbond als de diverse kerkge
nootschappen (doopsgezind, gere
formeerd, hervormd, luthers, oud
katholiek en rooms-katholiek).
Meisjes, die van school komen en
een beroep moeten kiezen kregen
een brief met als motto „Een mens
leeft niet alleen voor zichzelf"; er
waren voorlichtingsbijeenkomsten
en de meisjes werden opgewekt na
de schooltijd een jaar te geven
voor het werk in het beroep „hel
pen".
Aansluiting bij de Oecumeni
sche Raad van Kerken in Neder
land vraagt de Vrije Evangelische
Jeugd Organisatie in Nederland in
een brief aan de kerkeraden van
de Bond van Vrije Evangelische
Gemeenten in Nederland. De
jeugdorganisatie zelf is lid van
de Oecumenische Jeugdraad in
Nederland. „Wij geloven", zo
schrijft de organisatie, „dat onze
bondsgemeenschap daardoor wordt
bewaard voor het gevaar van be
krompenheid en zelfvoldaanheid,
van verabsolutering van eigen ge
dachten, zoals dat aan elke ge-
isoleerde gemeenschap dreigt".
Een inzameling van voedsel
voor Oost-Duitsland zal de Oecu
menische Jeugdraad van Middel
burg zondag 15 april (Palmzon
dag) houden bij de uitgangen van
de kerken in Middelburg. Er zul
len manden worden geplaatst,
waarin men levensmiddelen kan
deponeren. Alleen houdbare arti
kelen komen voor doorzending in
aanmerking. Een dergelijke inza
meling was eerder in december
vorig jaar.
Een nieuw goodwill-centrum
van het Leger des Heils in Am
sterdam zal over omstreeks tien
dagen in gebruik worden genomen
aan de Oude Zijds Achterburgwal.
Het centrum, gevestigd in een
voormalig voddenpakhuis, krijgt
de naam van „De Ruytenburgh".
Verhuizen zal nog dit jaar de
Hervormde Schippersschool van
de Amsterdamse Brouwersgracht
naar de Nassaustraat. Men wil
uiteindelijk een nieuw schoolge
bouw het oude vertoont vele
gebreken maar dit zal voorlopig
nog niet kunnen worden verwe
zenlijkt. De school telt zowel kin
deren, die continu het onderwijs
volgen (en daarom in het Bea-
trixinternaat wonen) als jeugd,
die het „ligplaatsonderwijs" volgt,
wanneer de schepen, waarop deze
vaart, binnen ligaen. Voor de eer
ste categorie zijn er vier leer
krachten, voor de tweede groep
drie aan de school verbonden.
De Russiscli-Orthodoxe kerk
stelt voorwaarden bij aanvaarding
van een mogelijke uitnodiging tot
het zenden van een waarnemer
naar het Vaticaans Concilie. Op
zichzelf is de kerk bereid positief
te antwoorden op een uitnodiging,
maar alleen als er tijdens het
concilie niets gebeurt, dat tegen
de orthodoxe kerken of tegen
Rusland is gericht, aldus aarts
bisschop Nikodim van Moskou. De
bisschop deelde verder mee, dat
aartspriester VitaLy Borovov als
permanente vertegenwoordiger
van zijn kerk naar Genève zal
worden gezonden, naar het se
cretariaat-generaal van de We
reldraad van Kerken.
De nieuwe puzzelopgave luidt:
HORIZONTAAL: 1. iemand die bloed
afstaat, 5. goed onderhouden gras
veld; 10. niet verstandig; 11. om
haar zonden verwoeste stad (O.T.);
13. groen worden; 15. lijdende aan
lepra; 18. niet brandend (kachel);
19. voegwoord; 21. bloedverwante; 22.
aarden of metalen vaatwerk; 23. to-
talisat.or; 25. bovenste deel van. een
huis; 26. tijding; 27. slak (gew. z.
Nederl.); 30. behoeftige; 31. eer; 32.
kaatsnet in beugel m. handvat; 35.
een ongenoemde, afk.; 36. rail (nwe
sp.) 37. schilderstuk; 39. ruüd; 41.
vettige zelfstandigheid; 43. vlug; 45.
ontstemd; 48. dokter; 50. hetzelfde;
51. van '52. groot of klein - terin
bij bridge; 53. gemeente op de Ve-
luwe; 54. lengtemaat, afk.; 56. poste
restante, afk.; 58. tijdperk; 59. zijn
handtekening zetten; 62. stad in Bel
gië; 64. middelnederlands; 65. organ,
v. ver. naties, afk.; 66. vorm v. h.
werkw. heersen; 67. drank van melk
met kruiden.
VERTICAAL: 2. lofgedicht; 3. inter
val van 9 tonen; 4. voorteken; 5.
plakmiddel; 6. lucht in de longen;
7. bekend Frans schrijver; 8. groot
moeder; 9. figuren van 3 noten; 12.
harde wind; 13. steekbeitel; 14. roof
dier; 16. gescheiden; 17. immer,
voortdurend; 20. dikwijls; 24. geelge-
kleurde aarde; 26. moeder; 28. noopt,
dwingt; 29. zie 12 vert.; 33. bergwei
de; 34. gemeente op de Veluwe; 35.
groen (student); 38. beschadiging;
39. al terend verbruiken; 40. wit (ge
laatskleur); 42 peulvrucht; 44. stad
in Zuid-Frankrijk: 46. gifslang; 47.
elcm. Samarium, afk.; 49. niet breed;
54. gewricht; 55. een grotere hoe
veelheid; 56. waardeloos ding; 57.
Oud Germaans schriftteken; 60. zie
34 verticaal; 61. Ned. Televisie Stich
ting. afk.; 63. rekenkundige opgave.
De oplossing- van de puzzel van vo
rige week is:
Koningin op feest
van huisvrouwen
Koningin Juliana heeft het voorne
men om op 17 april in de Expohal
te Hilversum, een gedeelte van de
herdenking van het 50-jarig bestaan
van de Nederlandse Vereniging van
Huisvrouwen bij te wonen.
0 Eeri rechtbank In Katowice (Polen)
heeft twee leden van een Poolse „wol-
hende" tot levenslange gevangenisstraf
fen veroordeeld. De bende had grote
hoeveelheden Ingevoerde wol ontvreemd.
BANANEN
2071. Admiraal. Vuldun was
eigenlijk wel nieuwsgierig
te weten wat zijn chef-
observator zo had veront
rust en daarom ging hij
snel achter de telescoop in
de neus van zijn vlagge-
schip zitten. Alles stond pre
cies ingesteld en zodra hij
een blik door de lens wierp,
kon hij de oorzaak van Ju-
bals sombere stemming
aanschouwen. Midden in de
cirkelvormig stuitje heelal
hing een dof-glanzende,
oranje-kleurige bol. Vuldun
gromde. „Verdraaid nog toe.
Dat is vreemd! Het is geen komeet, geen me
teoriet, maar het lijkt wel een op hol geslagen
planeet, of een satelliet van een vreemd zonne
stelsel. Wat doet dat ding hier?". „Juist ad
miraal. dat vragen wij ons ook af, want vol-
De oplossing van de puzzel van vo
rige week zaterdag was als volgt.
HORIZONTAAL: 1. genie, 6. koers,
11. vod, 14. etude, 15. opeen, 16. Ede,
17. v.a., 18. Aral, 20. reu, 21. rek, 22.
Aga, 24 trip, 26. fier, 28. terp, 30.
eelt, 32. trage, 35. tuinkers, 38. farm
39. dosis, 41. kous, 43. dam, 44. al,
45. kiem, 48. glos. 50. ge, 51. air,
53. slib, 55. fasen, 57. geer, 59, klap-
raam, 62. sneep. 64. tree, 65 iets, 68.
blok, 70. krek, 72. ten, 73. pro, 75.
rad, 77. stel, 70. de. 80. reu, 81 ïndië,
S3 uiver, 85. ent, 86. Etten, 87. sport.
VERTICAAL: 1. gevat, 2 etage, 3.
nu, 4. Ida, 5. eert, 6. koliek, 7. op, 8.
eer, 9. reef, 10. snuit, 11. verraad, 12.
ode, 13. dek, 19. aren, 23. arts, 25.
plek, 27. erf, 29. puik, 31. trog, 33.
grage, 34. Emmen, 36. Isis, 37. sul,
39. daags. 40. oliën, 42. sofa, 46. elk
47. milt, 49. saai, 52. reebout, 54. bark
56. smet, 58. rel, 60. persen, 61. reet,
63. porie, 66. teder, 67. snert, 69.
kant. 71. keus, 73. pre, 74. ren, 76.
D.D.T., 78 lip, 82 i.e., 84. v.o.
Fier zwaargewonden bij
arbeidersvete in Tracy
Te Tracy in de Canadese staat Que
bec zijn donderdag vier zwaargewon
den gevallen bij een verwoed gevecht
tussen twee arbeidersgroepen van in
totaal 1000 man die elkaar officiële
vakbondserkenning betwisten.
Het gevecht, waarbij stukken buis en
rubberslang en stenen werden ge
bruikt, vond plaats op het terrein van
een in aanbouw zijnde fabriek.
De plaatselijke politie had ruim een
uur nodig om de vechtenden te schei
den.
Tijdens de veldslag werden 20 auto's
in sloten of greppels geduwd en wer
den vier voertuigen in brand gesto
ken.
gens alle bestaande sterrenkaarten hoort dit
hemellichaam helemaal niet hier in de buurt
thuis!" verklaarde Jubal. „We hebben hem
voorlopig maar Platnect X gedoopt. Welnu, de
ze Planeet X kon ons wel eens wat last gaan
bezorgen, want volgens de eerste ruwe calcula
ties beweegt hij zich met grote snelheid in de
richting van onze grote zonnestelsel en zal hij
Valeron onbehaaglijk dicht naderen!" Nu keek
ook Vuldun bezorgd.
2 liter
kostelijke
alpenmelk
in één doosje
n van 170 gram
fijnproevers
"kiezen dus
wsteeds
voor de
feestdagen
Imp. J.C.N. Boering Amsterdam
Feuilleton
"N
door Karl Unselt
10
Ja-ja, merkte Bohme sarcastisch
op, al die machines en motoren, die
het westen aan het oosten levert,
moet het tenslotte zelf betalen, name
lijk met het geld van de gesmokkel
de kousen, koffie en sigaretten. Voor
waar een pikant zaakje, zou mijn
oude leraar zeggen.
De kelner verschean met zilveren
schalen en scholels. Toen hij dc heren
bediend had, overzag hij alles nog
eens onderzoekend en zei toen waar
dig:
Ik wens de lieren smakelijk eten.
Waarna hij zich discreet terugtrok.
Bohme begon met smaak te eten. Het
tafelen was voor hem een soort van
eredienst. Het was werkelijk niet al
leen zijn lichaamsomvang, die hem
als smulpaap verried. Aan de aan
dacht waarmee hij de lekkere hapjes
verorberde, kon men zien dat eten
voor hem niet alleen een lichamelijke,
maar ook een esthetische behoefte
was. En hel hinderde hem helemaal
niet, dat Ludecke zwijgend voor zich
uit zat te staren. Des te devoter kon
hij zich immers aan zijn maalijd wij
den. Na een poosje schoof Ludecke
zijn bord opzij.
Wat is dat nu, vroeg Bohme ver
baasd, houdt U zo ineens op? Er
liggen nog allerhand lekkernijen. Hij
wees naar een paar schalen.
Ik heb genoeg, zei Ludecke. Die
hele atmosfeer hier bevalt me niet.
Dit is immers een smokkelaarshol.
Inderdaad, mijn waarde. En het is
goed, dat U het ziet. Daarom heb ik
U hier naar toe gebracht. Hij veegde
met het servet over zijn mond en leg
de het terzijde.
Ik heb vaak de indruk, dat U tal
van dingen hier in Berlijn nog altijd
te onwezenlijk ziet. Dat doen er ve
len, sommigen uit gemakzucht an
deren uit onwetendheid. Als belas
tingadviseur, die zowel in het westen
als in het oosten cijfers te zien krijgt,
die haast niemand anders ziet, meen
ik te weten, wat er hier en ginds aan
de hand is. Die cijfers betekenen voor
mij niet alleen resultaten, waaruit
men winst of verlies, voor- of achter
uitgang, welvaart of armoede kan be
palen. Met veel omhaal stak hij een
Braziliaanse sigaar op. Zij stellen mij
niet alleen in staat om met kennis van
de betreffende verordeningen van het
oosten en het westen, belastinglacili-
tciton te berekenen. Nee,, nee, meneer
Ludecke. die cijfers zeggen mij meer.
Ieder cijfer kan noodlotig zijn. vEcn
klein, onopvallend getal op een be
paalde plaats is vaak als een gat in
oen gordijn, en door dat gat wordt
mij een blik vergund in de afgrond
van een bestaan, nog voor dat be
staan er zelf erg in heeft, dat er een
afgrond is. Uw schoonvader Ramdohr
bijvoorbeeld heeft niet alleen een ver
moeden van die afgrond, maar hij
weet dat hij er is. Hij heeft er met
mij over gesproken onder vier
ogen natuurlijk en toen ik aanbood
hem te helpen, sloeg hij dat af.
Hij gaat de weg, die hij te
te gaan heeft, zei hij, de weg van zijn
overtuiging. Misschien heeft hij hem
al ingeslagen, die laatste weg naar de
donkere afgrond, waar er ginds nog
verschillende langs zullen trekken.
Maar dat moet men toch kunnen
voorkomen, riep Ludecke onbeheerst
uit. Ik zal proberen, het te verhinde
ren. Iknou ja, ik doe het. Bohme
zat peinzend naar hem te kijken.
U weet natuurlijk even goed als ik,
hoe het met die hulp gesteld is. Hij
trok aan zijn sigaar en keek met een
ernstig gezicht naar de as.
Kijkt U hier toch eens om U heen,
meneer Ludecke. Hier ziet U, in
welk gezelschap U zich zult bevin
den, als U meneer Ramdohr achter
om wilt helpen. Het kan goed aflo
pen zeker maar U moet ook
goed inzien, dat U zich aan deze
nicnsen overlevert. En die zullen er
niet voor terugschrikken, U zonder
aarzelen bij dc Westberlijnsc politie
aan te geven, als U niet doorgaat
met langs omwegen te leveren. Bo
vendien is het helemaal niet zeker
dat meneer Ramdohr uw leveranties
ooit in handen krijgt. Wie ze krijgt
daar beslissen anderen over. Maar
eventueel maken zij ook uit, dat hij
ze zeer zeker niet krijgt, en het
komt mij voor, dat er daar aan de
overkant een of meer heren in het
centrale bestuur of in de controle
commissie zitten, die er belang bij
hebben dat Ramdohr geen hulp
krijgt. En terwijl wij in dit illuste
re gezelschap zo gezellig zitten te
eten, kon het best gebeuren, dat
uw schoon vader aan de overzijde
juist bezig is zijn galgemaal te ge
bruiken. Ik wilde U daarmee alleen
maar duidelijk maken, dat het zin
loos is, als U zich wilt inlaten met
een onderneming, die U de vrijheid
en zelfs het leven kan kosten, zon
der dat U daardoor Ramdohr de
weg kunt besparen, die men waar
schijnlijk al lang voor hem uitge
stippeld heeft.
De kelner kwam en vroeg:
Heeft het gesmaakt, heren?
Uistekend, zei Bohme beleefd.
Kopje mokka nog?
Dank U, zei Ludecke en ook
Bohme wilde geen koffie meer.
De meneer met de courant was
opgestaan en trok zijn jas aan, die
een beetje afgedragen was en een
knoop, miste. Toen hij naar de deur
liep, bemerkte Ludecke dat hij met
zijn rechtervoet trok.
Wilt U mij de rekening even op
maken, verzocht Bohme aan de kel
ner en waarschuwt U meneer Wu-
cherpfcnnig even voor me.
Uitstekend, meneer.
Ludecke liet zijn hoofd in zijn han
den rusten.
De waard, meneer Wucherpfennig,
dook op uit het schemerdonker, een
ronde verschijning, niet bepaald
groot en een en al jovialiteit.
Meneer Bohme, zei hij uit de hoog
te, U hebt mij laten roepen?
Veertig Mark zestig, antwoordde
Bohme en liet hem de rekening zien.
Goed. Wordt afgeboekt. Hoe
staat het leven anders? Alles nog
goed?
Dank U, 't kon beter. Maar zegt U
eens, daarnet zat er naast die twee
smokkelaars daar, een meneer met
een krant, kent U die?
Wucherpfennig, die het helemaal
niet deerde zijn gasten als smokke
laars te horen betitelen, draaide zich
om.
Die meneer met die krant
Wacht eens! Hij scheen ingespannen
na te denken. Ah, die! Ja-ja. Voor
die, meneer Bohme, moet U een beet
je oppassen. Men kan nooit weten.
Toen boog hij zich tot bij het oor
van Bohme en fluisterde zo zachtjes,
dat Ludecke er niets van verstaan
kon.
Aha, zei Bohme tevreden en
stond op. Ik dacht het al half.
Nou dan, tot ziens en vergeet U niet
de tiende de omzetbelasting te beta
len.
Natuurlijk, meneer Bohme, riep
Wucherpfennig nadrukkelijk uit. En
met veel gebuïg bracht liij Bohme
en Ludecke tot bij de deur.
Tot ziens, heren. Prettige mid
dag.
Buiten ademde Ludecke met diepe
teugen de frisse, kille lucht in.
Hè! zei hij opgelucht, alsof hij zo
pas aan de wurgende greep van een
hand ontsnapt was.
Toen zij in de wagen zaten en Boh
me op de starter drukte, wenkte hij
met zijn hoofd in de richting van een
man, die op de hoek van de straat
schijnbaar op iemand stond te wach
ten.
De vent met de krant.
Ludecke nam hem nauwkeurig op en
prentte zich het gezicht goed in zijn
geheugen.
Zij hadden al een heel tijdje gere
den, toen Bohme zei:
Het komt me voor. dat het niet
helemaal ongevaarlijk is, zich met U
te laten zien.
(Wordt vcrvolgd)|