DE KERKEN Puzzel-rubriek PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Aantal christenen in Japan gering ill maatschappij Nieuws van overal CHALET KAAS C IN DE GREEP VAN DE ANGST ZATERDAG 14 APRIL 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 mm en de TWEE TEGENOVERGESTELDEN Westerse godsdienst in Oosterse cultuur Over de bijzondere dreigingen voor het christendom in Japan schreef William P. Woodward in „The Christian Century", waaruit wij één en ander citeren. Voor de oor log zou het antwoord zijn geweest: de totalitaire staat met zijn staats godsdienst, het Shïntoïsme. Nu is dit geheel anders. Ondanks het feit dat de Japanse christenen vaak sleutelposities innemen in politieke, handels- en industriële kringen en dat de christelijke ethiek de vroegere confuciaanse standpunten vervangt, is het aan tal christenen betrekkelijk gering. Dit getal neemt ook niet zo ge weldig toe. Hiervoor ziet Wood ward drie redenen. De eerste is de culturele en reli gieuze gerichtheid van de Japan se geest. Afgezien van een enkele fanatieke sekte is het volk tole rant tegenover de verschillende godsdiensten en verwacht het ook tolerantie van anderen. Allerlei in vloeden van buiten als Taoïsme, Chinees dualisme, Confucianisme, Boeddhisme en later het christen dom hebben samen het aanzijn „Sozialpfarrer": dominee in Berlijnse industrie „Sozialpfarrer" is de titel voor een bepaalde domineesfunktie in Ber lijn. Dit „soort" predikant doet zijn werk onder de industriearbei- ders; de „operaties" vinden plaats vanuit een villa. Drie dominees trachten in Berlijn 't contact van kerk met fabrieksarbeider te her stellen. Na tien jaar arbeid kan men zeggen, dat de afstand inder daad kleiner is geworden. Het praktische werk bestaat uit het contact met groepen van om streeks 40 personen, die elkaar kennen van de fabriek en samen- komen in het centrum voor stu die, voor een gesprek of voor re creatie. In groeps- en persoon lijke gesprekken wordt niet alleen het evangelie gebracht, maar ook worden de problemen, waarmee deze mensen kampen, behandeld. Voorts wordt een uitgebreide cor respondentie gevoerd met predi kanten, in wier wijk industrieën zijn gevestigd. (Zie ook „Stemmen uit de Ker- gegeven aan één geloof: de gods dienst van het Japanse volk. Deze kent geen schepper en geen schepping. De mens is een deel van de natuur en die is goed. Er is geen bewustzijn van zonde. De mens maakt deel uit van het goddelijke. Hij kan de goddelijke toestand in dit leven bereiken of wel daar na. Goed en kwaad zijn betrek kelijke waarden. Het gedrag van een mens is in eerste in stantie bepaald door zjjn so ciale positie, maar dan wordt hoge waarde gehecht aan het juiste handelen. Het voornaam ste element van de godsdien stige handelingen is eerbetoon en zelfs verering van de zielen der voorouders. Verzet Het tweede is het westerse karak ter van de christelijke kerk en van haar handelen en wel omdat het christendom zich hardnekkig verzet tegen alle inpassing in de Japanse cultuur. „Vele Japanners die nog geen christen zijn verwel komen het christendom om wat het kan bijdragen tot hun per soonlijke, maatschappelijke en na tionale leven. Zij lezen de bijbel, luisteren naar preken, genieten van christelijke muziek, stellen christelijke lectuur op prijs en be schouwen zichzelf in sommige op zichten zelfs als christenen. Maar zij aarzelen om het christendom te aanvaarden als hun uitsluiten de religie of om zich persoonlijk te binden aan een bepaalde groep, wat er toe zou leiden, dat ze veel zouden moeten opgeven of zelfs afwijzen, dat hun leven in het ver leden heeft verrijkt". De derde moeilijkheid voor het evangelie in Japan is de manier van getuigen van dit westerse christendom. Vroeger werden de christelijke werkers beschouwd als specimina van de westerse maat schappij. Nu blijken de massa communicatiemiddelen een heel ander beeld te geven van dat ..christelijke westen". De schrijver geeft dan enkele richtlijnen voor wat tredaan kan worden om deze moeilijkheden te overwinnen. Allereerst moeten do chrïsteljjke werkers, zowel wester* se als Japanse, pogen de eigen •- Jananse geestelijke opvattingen en cultuur te leren verstaan. Verder moeten ze bereid zijn met an dersdenkenden samen te werken bij liet opbouwen van een betere maatschappij. Daarnaast: bijzon dere acties en ook het gewone zendingswerk moeten geheel in handen zijn van de Japanners zelf. Ten derde is het werk van leken uiterst belangrijk. Marc Chagall over zijn „religieuze kunst" Twaalf gebrandschilderde ramen van de kunstenaar Marc Chagall zijn aangebracht in het Hadassah ziekenhuis te Jeruzalem. Bij de in wijding hiervan hield Chagall een kort toespraakje, aldus „Hadde- rech", het orgaan van de Ned. Vereniging van Joodse Christenen. „Hoe kan het zijn, dat de hemel en de aarde van mijn geboorte plaats Witebsk (in het westen van Europees Rusland) en de duizen den jaren van ballingschap elkaar terugvinden in de hemel en de aarde van Jeruzalem? Ik heb mij nooit eerder gerealiseerd, dat niet alleen mijn handen mij hebben ge leid in mijn werk, maar ook de handen van mijn ouders en van ontelbare anderen en van nog meer anderen, die zich achter mij verzamelen en die mij met hun ge sloten lippen en hun gesloten ogen aanspoorden, alsof ook zij deel wilden hebben aan mijn leven en aan mijn scheppingen", aldus Chagall. „Ook voel ik alsof de tragische en heroïsche strijd in de getto's en uw strijd hier in dit land, gemengd zijn met mijn bloemen en in mijn dieren en in mijn kleuren. Deze gedachten schonken mij de durf mijn bescheiden gift aan het jood se volk te brengen. Deze kunst, die vandaag „i-eligieuze kunst" wordt genoemd". Expositie in Eindhoven „De bijbel in de kunst van onze tijd" Een expositie over Bijbel en kunst is dezer dagen geopend in het stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven. Op deze tentoonstel ling „De Bijbel in de kunst van onze tijd" treft men grafische wei'ken aan van vele vooraan staande, voornamelijk buitenland se, kunstenaars als Barlach, Bau- meister, Buffet, Chagall, Kokosch- ka, Manessier, Marc en Friso ten Holt. De expositie is geopend tot 6 mei a.s. Mgr. W. Bekkers, r.-k. bisschop van Den Bosch heeft bij de opening onder meer gezegd het merkwaardig en verheugd te ach ten, dat in het godgelovige den ken van nu steeds meer de vraag om wat hij noemde „herbronning" op Gods woord wordt gehoord. Het is verblijdend, dat ook in r.-k. kring de Bijbel thans in het volle licht wordt getrokken. Het is daarbij niet verwonderlijk ,dat ook de kunstenaar zich roert. In de ^expositie heeft de samenwerking -van een geseheiden christenheid uitdrukking gegeven aan de-over tuiging, dat de kerk leeft van de Bijbel. Prof. dr. C. W. Mönnich van de gemeentelijke universiteit te Am sterdam hield een inleiding, waar in hij stelde, dat de Bijbel een per soonlijk antwoord vraagt van de gehele mens aan God, een ant woord als „Heer, hier ben ik". Voorlichting over de verzorgen de beroepen ziekenhuizen, maatschappelijk werk, enz. is in Den Helder gegeven door een comité, waarin zowel zijn verte genwoordigd het Humanistisch Verbond als de diverse kerkge nootschappen (doopsgezind, gere formeerd, hervormd, luthers, oud katholiek en rooms-katholiek). Meisjes, die van school komen en een beroep moeten kiezen kregen een brief met als motto „Een mens leeft niet alleen voor zichzelf"; er waren voorlichtingsbijeenkomsten en de meisjes werden opgewekt na de schooltijd een jaar te geven voor het werk in het beroep „hel pen". Aansluiting bij de Oecumeni sche Raad van Kerken in Neder land vraagt de Vrije Evangelische Jeugd Organisatie in Nederland in een brief aan de kerkeraden van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland. De jeugdorganisatie zelf is lid van de Oecumenische Jeugdraad in Nederland. „Wij geloven", zo schrijft de organisatie, „dat onze bondsgemeenschap daardoor wordt bewaard voor het gevaar van be krompenheid en zelfvoldaanheid, van verabsolutering van eigen ge dachten, zoals dat aan elke ge- isoleerde gemeenschap dreigt". Een inzameling van voedsel voor Oost-Duitsland zal de Oecu menische Jeugdraad van Middel burg zondag 15 april (Palmzon dag) houden bij de uitgangen van de kerken in Middelburg. Er zul len manden worden geplaatst, waarin men levensmiddelen kan deponeren. Alleen houdbare arti kelen komen voor doorzending in aanmerking. Een dergelijke inza meling was eerder in december vorig jaar. Een nieuw goodwill-centrum van het Leger des Heils in Am sterdam zal over omstreeks tien dagen in gebruik worden genomen aan de Oude Zijds Achterburgwal. Het centrum, gevestigd in een voormalig voddenpakhuis, krijgt de naam van „De Ruytenburgh". Verhuizen zal nog dit jaar de Hervormde Schippersschool van de Amsterdamse Brouwersgracht naar de Nassaustraat. Men wil uiteindelijk een nieuw schoolge bouw het oude vertoont vele gebreken maar dit zal voorlopig nog niet kunnen worden verwe zenlijkt. De school telt zowel kin deren, die continu het onderwijs volgen (en daarom in het Bea- trixinternaat wonen) als jeugd, die het „ligplaatsonderwijs" volgt, wanneer de schepen, waarop deze vaart, binnen ligaen. Voor de eer ste categorie zijn er vier leer krachten, voor de tweede groep drie aan de school verbonden. De Russiscli-Orthodoxe kerk stelt voorwaarden bij aanvaarding van een mogelijke uitnodiging tot het zenden van een waarnemer naar het Vaticaans Concilie. Op zichzelf is de kerk bereid positief te antwoorden op een uitnodiging, maar alleen als er tijdens het concilie niets gebeurt, dat tegen de orthodoxe kerken of tegen Rusland is gericht, aldus aarts bisschop Nikodim van Moskou. De bisschop deelde verder mee, dat aartspriester VitaLy Borovov als permanente vertegenwoordiger van zijn kerk naar Genève zal worden gezonden, naar het se cretariaat-generaal van de We reldraad van Kerken. De nieuwe puzzelopgave luidt: HORIZONTAAL: 1. iemand die bloed afstaat, 5. goed onderhouden gras veld; 10. niet verstandig; 11. om haar zonden verwoeste stad (O.T.); 13. groen worden; 15. lijdende aan lepra; 18. niet brandend (kachel); 19. voegwoord; 21. bloedverwante; 22. aarden of metalen vaatwerk; 23. to- talisat.or; 25. bovenste deel van. een huis; 26. tijding; 27. slak (gew. z. Nederl.); 30. behoeftige; 31. eer; 32. kaatsnet in beugel m. handvat; 35. een ongenoemde, afk.; 36. rail (nwe sp.) 37. schilderstuk; 39. ruüd; 41. vettige zelfstandigheid; 43. vlug; 45. ontstemd; 48. dokter; 50. hetzelfde; 51. van '52. groot of klein - terin bij bridge; 53. gemeente op de Ve- luwe; 54. lengtemaat, afk.; 56. poste restante, afk.; 58. tijdperk; 59. zijn handtekening zetten; 62. stad in Bel gië; 64. middelnederlands; 65. organ, v. ver. naties, afk.; 66. vorm v. h. werkw. heersen; 67. drank van melk met kruiden. VERTICAAL: 2. lofgedicht; 3. inter val van 9 tonen; 4. voorteken; 5. plakmiddel; 6. lucht in de longen; 7. bekend Frans schrijver; 8. groot moeder; 9. figuren van 3 noten; 12. harde wind; 13. steekbeitel; 14. roof dier; 16. gescheiden; 17. immer, voortdurend; 20. dikwijls; 24. geelge- kleurde aarde; 26. moeder; 28. noopt, dwingt; 29. zie 12 vert.; 33. bergwei de; 34. gemeente op de Veluwe; 35. groen (student); 38. beschadiging; 39. al terend verbruiken; 40. wit (ge laatskleur); 42 peulvrucht; 44. stad in Zuid-Frankrijk: 46. gifslang; 47. elcm. Samarium, afk.; 49. niet breed; 54. gewricht; 55. een grotere hoe veelheid; 56. waardeloos ding; 57. Oud Germaans schriftteken; 60. zie 34 verticaal; 61. Ned. Televisie Stich ting. afk.; 63. rekenkundige opgave. De oplossing- van de puzzel van vo rige week is: Koningin op feest van huisvrouwen Koningin Juliana heeft het voorne men om op 17 april in de Expohal te Hilversum, een gedeelte van de herdenking van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen bij te wonen. 0 Eeri rechtbank In Katowice (Polen) heeft twee leden van een Poolse „wol- hende" tot levenslange gevangenisstraf fen veroordeeld. De bende had grote hoeveelheden Ingevoerde wol ontvreemd. BANANEN 2071. Admiraal. Vuldun was eigenlijk wel nieuwsgierig te weten wat zijn chef- observator zo had veront rust en daarom ging hij snel achter de telescoop in de neus van zijn vlagge- schip zitten. Alles stond pre cies ingesteld en zodra hij een blik door de lens wierp, kon hij de oorzaak van Ju- bals sombere stemming aanschouwen. Midden in de cirkelvormig stuitje heelal hing een dof-glanzende, oranje-kleurige bol. Vuldun gromde. „Verdraaid nog toe. Dat is vreemd! Het is geen komeet, geen me teoriet, maar het lijkt wel een op hol geslagen planeet, of een satelliet van een vreemd zonne stelsel. Wat doet dat ding hier?". „Juist ad miraal. dat vragen wij ons ook af, want vol- De oplossing van de puzzel van vo rige week zaterdag was als volgt. HORIZONTAAL: 1. genie, 6. koers, 11. vod, 14. etude, 15. opeen, 16. Ede, 17. v.a., 18. Aral, 20. reu, 21. rek, 22. Aga, 24 trip, 26. fier, 28. terp, 30. eelt, 32. trage, 35. tuinkers, 38. farm 39. dosis, 41. kous, 43. dam, 44. al, 45. kiem, 48. glos. 50. ge, 51. air, 53. slib, 55. fasen, 57. geer, 59, klap- raam, 62. sneep. 64. tree, 65 iets, 68. blok, 70. krek, 72. ten, 73. pro, 75. rad, 77. stel, 70. de. 80. reu, 81 ïndië, S3 uiver, 85. ent, 86. Etten, 87. sport. VERTICAAL: 1. gevat, 2 etage, 3. nu, 4. Ida, 5. eert, 6. koliek, 7. op, 8. eer, 9. reef, 10. snuit, 11. verraad, 12. ode, 13. dek, 19. aren, 23. arts, 25. plek, 27. erf, 29. puik, 31. trog, 33. grage, 34. Emmen, 36. Isis, 37. sul, 39. daags. 40. oliën, 42. sofa, 46. elk 47. milt, 49. saai, 52. reebout, 54. bark 56. smet, 58. rel, 60. persen, 61. reet, 63. porie, 66. teder, 67. snert, 69. kant. 71. keus, 73. pre, 74. ren, 76. D.D.T., 78 lip, 82 i.e., 84. v.o. Fier zwaargewonden bij arbeidersvete in Tracy Te Tracy in de Canadese staat Que bec zijn donderdag vier zwaargewon den gevallen bij een verwoed gevecht tussen twee arbeidersgroepen van in totaal 1000 man die elkaar officiële vakbondserkenning betwisten. Het gevecht, waarbij stukken buis en rubberslang en stenen werden ge bruikt, vond plaats op het terrein van een in aanbouw zijnde fabriek. De plaatselijke politie had ruim een uur nodig om de vechtenden te schei den. Tijdens de veldslag werden 20 auto's in sloten of greppels geduwd en wer den vier voertuigen in brand gesto ken. gens alle bestaande sterrenkaarten hoort dit hemellichaam helemaal niet hier in de buurt thuis!" verklaarde Jubal. „We hebben hem voorlopig maar Platnect X gedoopt. Welnu, de ze Planeet X kon ons wel eens wat last gaan bezorgen, want volgens de eerste ruwe calcula ties beweegt hij zich met grote snelheid in de richting van onze grote zonnestelsel en zal hij Valeron onbehaaglijk dicht naderen!" Nu keek ook Vuldun bezorgd. 2 liter kostelijke alpenmelk in één doosje n van 170 gram fijnproevers "kiezen dus wsteeds voor de feestdagen Imp. J.C.N. Boering Amsterdam Feuilleton "N door Karl Unselt 10 Ja-ja, merkte Bohme sarcastisch op, al die machines en motoren, die het westen aan het oosten levert, moet het tenslotte zelf betalen, name lijk met het geld van de gesmokkel de kousen, koffie en sigaretten. Voor waar een pikant zaakje, zou mijn oude leraar zeggen. De kelner verschean met zilveren schalen en scholels. Toen hij dc heren bediend had, overzag hij alles nog eens onderzoekend en zei toen waar dig: Ik wens de lieren smakelijk eten. Waarna hij zich discreet terugtrok. Bohme begon met smaak te eten. Het tafelen was voor hem een soort van eredienst. Het was werkelijk niet al leen zijn lichaamsomvang, die hem als smulpaap verried. Aan de aan dacht waarmee hij de lekkere hapjes verorberde, kon men zien dat eten voor hem niet alleen een lichamelijke, maar ook een esthetische behoefte was. En hel hinderde hem helemaal niet, dat Ludecke zwijgend voor zich uit zat te staren. Des te devoter kon hij zich immers aan zijn maalijd wij den. Na een poosje schoof Ludecke zijn bord opzij. Wat is dat nu, vroeg Bohme ver baasd, houdt U zo ineens op? Er liggen nog allerhand lekkernijen. Hij wees naar een paar schalen. Ik heb genoeg, zei Ludecke. Die hele atmosfeer hier bevalt me niet. Dit is immers een smokkelaarshol. Inderdaad, mijn waarde. En het is goed, dat U het ziet. Daarom heb ik U hier naar toe gebracht. Hij veegde met het servet over zijn mond en leg de het terzijde. Ik heb vaak de indruk, dat U tal van dingen hier in Berlijn nog altijd te onwezenlijk ziet. Dat doen er ve len, sommigen uit gemakzucht an deren uit onwetendheid. Als belas tingadviseur, die zowel in het westen als in het oosten cijfers te zien krijgt, die haast niemand anders ziet, meen ik te weten, wat er hier en ginds aan de hand is. Die cijfers betekenen voor mij niet alleen resultaten, waaruit men winst of verlies, voor- of achter uitgang, welvaart of armoede kan be palen. Met veel omhaal stak hij een Braziliaanse sigaar op. Zij stellen mij niet alleen in staat om met kennis van de betreffende verordeningen van het oosten en het westen, belastinglacili- tciton te berekenen. Nee,, nee, meneer Ludecke. die cijfers zeggen mij meer. Ieder cijfer kan noodlotig zijn. vEcn klein, onopvallend getal op een be paalde plaats is vaak als een gat in oen gordijn, en door dat gat wordt mij een blik vergund in de afgrond van een bestaan, nog voor dat be staan er zelf erg in heeft, dat er een afgrond is. Uw schoonvader Ramdohr bijvoorbeeld heeft niet alleen een ver moeden van die afgrond, maar hij weet dat hij er is. Hij heeft er met mij over gesproken onder vier ogen natuurlijk en toen ik aanbood hem te helpen, sloeg hij dat af. Hij gaat de weg, die hij te te gaan heeft, zei hij, de weg van zijn overtuiging. Misschien heeft hij hem al ingeslagen, die laatste weg naar de donkere afgrond, waar er ginds nog verschillende langs zullen trekken. Maar dat moet men toch kunnen voorkomen, riep Ludecke onbeheerst uit. Ik zal proberen, het te verhinde ren. Iknou ja, ik doe het. Bohme zat peinzend naar hem te kijken. U weet natuurlijk even goed als ik, hoe het met die hulp gesteld is. Hij trok aan zijn sigaar en keek met een ernstig gezicht naar de as. Kijkt U hier toch eens om U heen, meneer Ludecke. Hier ziet U, in welk gezelschap U zich zult bevin den, als U meneer Ramdohr achter om wilt helpen. Het kan goed aflo pen zeker maar U moet ook goed inzien, dat U zich aan deze nicnsen overlevert. En die zullen er niet voor terugschrikken, U zonder aarzelen bij dc Westberlijnsc politie aan te geven, als U niet doorgaat met langs omwegen te leveren. Bo vendien is het helemaal niet zeker dat meneer Ramdohr uw leveranties ooit in handen krijgt. Wie ze krijgt daar beslissen anderen over. Maar eventueel maken zij ook uit, dat hij ze zeer zeker niet krijgt, en het komt mij voor, dat er daar aan de overkant een of meer heren in het centrale bestuur of in de controle commissie zitten, die er belang bij hebben dat Ramdohr geen hulp krijgt. En terwijl wij in dit illuste re gezelschap zo gezellig zitten te eten, kon het best gebeuren, dat uw schoon vader aan de overzijde juist bezig is zijn galgemaal te ge bruiken. Ik wilde U daarmee alleen maar duidelijk maken, dat het zin loos is, als U zich wilt inlaten met een onderneming, die U de vrijheid en zelfs het leven kan kosten, zon der dat U daardoor Ramdohr de weg kunt besparen, die men waar schijnlijk al lang voor hem uitge stippeld heeft. De kelner kwam en vroeg: Heeft het gesmaakt, heren? Uistekend, zei Bohme beleefd. Kopje mokka nog? Dank U, zei Ludecke en ook Bohme wilde geen koffie meer. De meneer met de courant was opgestaan en trok zijn jas aan, die een beetje afgedragen was en een knoop, miste. Toen hij naar de deur liep, bemerkte Ludecke dat hij met zijn rechtervoet trok. Wilt U mij de rekening even op maken, verzocht Bohme aan de kel ner en waarschuwt U meneer Wu- cherpfcnnig even voor me. Uitstekend, meneer. Ludecke liet zijn hoofd in zijn han den rusten. De waard, meneer Wucherpfennig, dook op uit het schemerdonker, een ronde verschijning, niet bepaald groot en een en al jovialiteit. Meneer Bohme, zei hij uit de hoog te, U hebt mij laten roepen? Veertig Mark zestig, antwoordde Bohme en liet hem de rekening zien. Goed. Wordt afgeboekt. Hoe staat het leven anders? Alles nog goed? Dank U, 't kon beter. Maar zegt U eens, daarnet zat er naast die twee smokkelaars daar, een meneer met een krant, kent U die? Wucherpfennig, die het helemaal niet deerde zijn gasten als smokke laars te horen betitelen, draaide zich om. Die meneer met die krant Wacht eens! Hij scheen ingespannen na te denken. Ah, die! Ja-ja. Voor die, meneer Bohme, moet U een beet je oppassen. Men kan nooit weten. Toen boog hij zich tot bij het oor van Bohme en fluisterde zo zachtjes, dat Ludecke er niets van verstaan kon. Aha, zei Bohme tevreden en stond op. Ik dacht het al half. Nou dan, tot ziens en vergeet U niet de tiende de omzetbelasting te beta len. Natuurlijk, meneer Bohme, riep Wucherpfennig nadrukkelijk uit. En met veel gebuïg bracht liij Bohme en Ludecke tot bij de deur. Tot ziens, heren. Prettige mid dag. Buiten ademde Ludecke met diepe teugen de frisse, kille lucht in. Hè! zei hij opgelucht, alsof hij zo pas aan de wurgende greep van een hand ontsnapt was. Toen zij in de wagen zaten en Boh me op de starter drukte, wenkte hij met zijn hoofd in de richting van een man, die op de hoek van de straat schijnbaar op iemand stond te wach ten. De vent met de krant. Ludecke nam hem nauwkeurig op en prentte zich het gezicht goed in zijn geheugen. Zij hadden al een heel tijdje gere den, toen Bohme zei: Het komt me voor. dat het niet helemaal ongevaarlijk is, zich met U te laten zien. (Wordt vcrvolgd)|

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 15