RITTHEM, een kleine zelfstandige Vijftig jaar geleden zonk de „Titanic" VRIJDAG 13 APRIL 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT RITTHEM, zoals het in het uiterste zuidoosten van Walcheren ligt, een kleine ge meente, qua inwonertal een van de kleinste van Zeeland, maar nog altijd zelfstandig, zij het dan dat die zelfstan digheid wordt bedreigd sinds het eerste ontwerp voor eeu gemeentelijke herindeling van Walcheren het licht zag. Een kleine zelfstandige met 570 inwoners. Sinds de ge meentelijke herindeling van Schouwen-Duiveland zijn er nog zeven gemeenten in Zee land, die een lager inwonertal hebben, Overslag met 295 in woners de allerkleinste, 's-Heer-Abtskerke (404) Nieuwvliet (429), Ellewouts- dijk (438)Waterlandkerkje (491), Retranchement (520) en Driewegen (562). Van die 570 inwoners van Ritthem wonen er zo'n vier honderd in de kom, hier van uit een vliegtuig vereeuwigd. Toch is dit, wat de opper vlakte aangaat, maar een klein stukje Ritthem. Ongeveer vijf van de 974 hectare, die de gemeente groot is: zij strekt zich uit van de molen van Nieuw- en Sint-Joosland tot aan de bui tenhaven van Vlissingen. Een andere uitloper: de boerderij ..Kleine Abeele", die aan de Oude Vlissingseweg tussen Souburg en Middelburg staat. Té uitgestrekt om op één foto te vangen; De kom dus die links onder begint met de Zuidwateringstraat, die over gaat in de Dorpsweg en de Ramekmensweg, die rechts uit het beeld loopt. Links bo ven de Dorpsstraat met op het eind een wit. wat hoger gebouw: de hervormde pasto rie, vlak bij de hervormde kerk. Eén openbaar gebouw: geheel linksonder, de christe lijke lagere school, die voor de grootste helft op de foto kwam. Het sportterrein ten slotte, waarvan men geheel op de voorgrond, rechts, nog juist een hoekje kan zien. Vermeld, opdat geen verwar ring zou ontstaan met het keurige perceeltje, dat in het centrum van het dorp tussen de huizen ligt. Dat is een per ceeltje aardbeien en bloem kool, van de tuinder A. de Pagter Jzn. Een keurig per ceeltje van een kleine zelf standige. (Luchtfoto Central Aviation) HET SCHIP, DAT NIET KON ZINKEN Atlantische Oceaan maakte 1490 slachtoffers Op 14 april 1912 het was zondag avond doorploegde de „Titanic" op Jiaar maiden-trip de Atlantische Oce aan van Engeland op weg naar New York. Een aantal passagiers van dit grootste mailschip ter wereld begaf zich na het avondeten naar de salon van de tweede klas om daar koralen te gaan zingen. Tot slot klonk het lied „Voor hen die zich in nood be vinden".-Enkele uren later het was precies 2.15 uur in de nacht speel de het schcepsorkest als laatste stuk een religieuze hymne. Toen werden de musici met hun instrumenten door «le watermassa's weggesleurd. Vijf minuten later richtte de oceaanreus zich steil op om dan met de boeg naar voren in het ijzige water te ver dwijnen. De betrouwbaarste schattin gen spreken van 1490 mensen, die de dood vonden. Behalve 139 beman ningsleden werden slechts 119 man nen en 193 vrouwen en kinderen ge red. Onder de slachtoffers was ook kapitein Smith. De lot dat tijdstip grootste scheeps- catastrofe alier tijden betekende een harde slag voor Engelands aanzien als leidende zeevarende natie. Men had de Titanic voor de afvaart als een wonder van scheepsbouwtechniek men vreesde vooral ook in die ja ren de Duitse concurrentie over matig geprezen: „God zelf zou dit schip niet tot zinken kunnen bren gen!". Een Brits vakblad voor de scheepsbouw had voor de maiden-trip verklaard: ..De kapitein kan door eenvoudig één schakelaar over te ha len onmiddellijk alle schotten sluiten en daarmee zijn schip onzinkbaar maken". Men roemde het schip niet z'n 66 duizend ton. zijn lengte van 269 meter, zijn 50.000 pk machinever mogen en zijn 53 m hoogte van kiel tot bovenrand der 4 schoorstenen als een wereldwonder. Daar de Titanic 24 tot 25 knopen, dit wil dus zeggen 46 km per uur kon halen, zou zij de „Blauwe Wimpel" van de oceaan ge makkelijk kunnen winnen. Zo meende de trotse „White Star Line". Een zo illuster gezelschap als in dc eerste klas van de Titanic reis de. was voorheen nog nooit in één maal over de oceaan getranspor teerd. De rijkste passagiers verte genwoordigden te zamen een ver mogen van meer dan een miljard. Aan do top stond de Amerikaanse multimiljonair John Jacob As- tor, die als zovele anderen tot de slachtoffers behoorden. Enorme waarden aan bijous en contant geld zonken in de oceaan. Om van het kostbare scliip nog niet te spreken. Hoe kon deze catastrofe ontstaan, die ,'n het voorjaar van 1912 weken lang de wereld bezighield? Het staat vast dat op die vierde reisdag, de on geluksdag, zich op de noordelijke At lantische route een aantal ijsbergen- bevond en dat de scheepsleiding 5 verschillende waarschuwingen ont ving. De zesde waarschuwing echter gaf de telegrafist om 23 uur niet eens door naar de brug. Voelde men zich zó sterk, dat men met dit grootste schip tor wereld het gevaar van ijs bergen eenvoudigweg kon negeren De Titanic liep 22,5 knopen, toen om 23.15 uur de uitkijk in het kraaie- nest recht vooruit een ijsberg aan de brug meldde en tegelijkertijd alarm sloeg. De ijsberg stak 30 m hoog bo ven het water uit. Weliswaar maakte in de laatste seconde het schip nog een uitwijkmanoeuvre naar bakboord, maar de geweldige ijsberg scheurde onder water aan stuurboord de scheepswand open tot één enorm lek. Onvoorstelbare massa's water stroomden het schip binnen. Vijf mi nuten na middernacht kwam het commando: „Boten gereed maken!" en kort daarop: „Vrouwen en kinde ren in de boten!" Het eerste S.O.S. Maar in welke boten Het mo dernste en grootste schip ter we reld had in zyn boten slechts plaats voor 1178 mensen. Er wa ren er echter 2141 volgens een andere lezing 2207 mensen aan boord! De Titanic kon immers niet vergaan! Precies om 0.45 uur liet de kapitein door de telegrafist noodseinen uitzenden, het interna tionale teken C.Q.D. Toen herin nerde h\j zich dat men kort tevo ren als nieuw noodsignaal het „S.O.S." internationaal was over eengekomen. Het werd de eer ste. maal dat ih de zeevaart het „S.O.S." uitgezonden en ontvan gen werd. Toen om 1.45 uur de machinekamer onder water stond, begon een storm loop op de schaarse reddingboten. De scheepsofficieren moesten vertwijfel de mannen met pistoolschoten terug jagen om de vrouwen en kinderen voorrang te geven. Er vonden talloze tragedies aan boord plaats, wanneer de vrouw van haar man, de vader van zijn kind moest scheiden. Er wa ren echter ook voorbeelden van grote moed, terwijl de Titanic steeds sneller zonk. Het dappere scheepsorkest speelde ononderbroken, tot het zelf werd weggespoeld. Om 2.20 uur kwam het einde. Met gedeeltelijk nog brandende lampen verdween het reu- zenschip in de diepte. Nooit is er een antwoord gekomen op deze vraag: „Waarom heeft valse eei'zucht ondanks herhaalde waar schuwingen de Titanic in een ijsveld gedreven?" Men heeft wel snel lering getrokken uit de catastrofe: de noordelijke route werd gedurende de winter voor het passagiersverkeer gesloten en de waarschuwingsdienst voor ijsbergen werd verbeterd. Bij nieuwbouw werd gezorgd dat er ook voor de laatste passagier plaats in de reddingboten zou zijn. En bjj alle ellende zat er nog een sociale kant aan de zaak, die het trotse En geland zeer scherp gevoeld heeft: van de 143 vrouwen in de eerste klas kwamen er slechts 4 om, van de 93 vi ouwen in de tweede klas 15, van de 179 vrouwen op het tussendek echter 81! En bij de kinderen was het nog erger: het percentage omgekomen kinderen van tussendekspassagiers Lag hoger dan van alle mannelijke passagiers van de eerste klas. Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9