Het concurrentiesprookje van Finnair LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ DIE WINST MAAKT... „BRITSE TOETREDING MAG NIET VERTRAGEND WERKEN" HOFNAR lanceert z'n nieuwe 20 ct, Bourguiba gaat trouwen DONDERDAG 12 APRIL 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Finnair-DC -3 met Lappen op het vliegveld Rovaniemi. MET HET TIJDPERK DER STRAALVER- KEERSTOESTELLEN schijnt ook het tijdperk der miljoenenverliezen van de luchtvaartmaat schappijen te zijn ingetreden. Onze eigen KLM zit met een strop van niet minder dan 80 mil joen gulden. Maar niettemin is er één Euro pese luchtvaartmaatschappij, die ondanks het feit dat zij met straalvliegtuigen vliegt toch winst maakt. Dat is de kleine Finse maatschap pij Finnair. Die wint is niet spectaculair - over I960 bedroeg zij 180.000 op een totaal aan inkomsten van 47,3 miljoen gulden maar het is toch altijd beter dan een verlies van 80 miljoen. Wij wilden het geheim van de (Finse) smid te weten komen en daarom hebben we in Helsinki een gesprek gehad met een paar func tionarissen van Finnair, welke maatschappij samen met de kantoren van een kopermijn on derdak in een prachtig nieuw gebouw heeft gevonden vlak bij de Rijksdag. En uit dat ge sprek bleek dat er twee sleutels zijn die het geheim ontsluiten. Aan de ene sleutel hangt een kaartje met „alleen Europese lijndiensten", aan de andere een kaartje met „onafhanke lijk van internationale vervoersmarkt" DE FINNEN hebben er van afgezien om als kleine maatschappij mee te gaan doen met de moordende concurrentie op de transatlantische vluchten. Het zijn juist deze vluchten, die de grote maatschappijen enorme verliezen opleve ren. Zij zijn er dus opgebrand om passagiers op deze lijnen te krijgen. Omdat Finnair zich beperkt tot de Europese diensten en dus op de hoofdlijnen geen concurrent is, is men bereid deze Finse maatschappij de bal toe te spelen, als Finnair op zijn beurt de grote maatschap pijen in de kaart speelt. „Voedingsdienst" En nu doet liet merkwaardige feit zich voor, dat Finnair met zijn diensten naar Londen, Parijs, Amsterdam, Zurich, Frankfort, Keulen, Hamburg. Kopenhagen. Oslo, Stockholm en Moskou als een ,,voedings"-dienst optreedt voor de maatschappijen die dc oceaan overvliegen. De concur rentie is zo groot, dat dc verschil lende grote maatschappijen el- kaars diensten niet opnemen in hun dienstregelingen, tenzij zij uiteraard bepaalde „pool"-over- eenkomsten hebben. Finnair kan men echter in prak tisch alle vlieggidsen aantreffen, wat is bedoeld als vriendelijk ge baar omdat Finnair passagiers levert voor het transatlantische verkeer. En dat allemaal zonder dat er enige overeenkomst met welke maatschappij ook is geslo ten. Wij zouden" natuurlijk wel met een of andere maatschappij kunnen poolen. Maar dan zouden we negen vrienden kwijtraken, terwijl we er nu tien hebben", al dus een der functionarissen. De lijn van Helsinki naar West-Eu ropa is bijna exclusief in handen van Finnair. Zodra een van de grote maatschappijen Helsinki gaat. aandoen (de Panam doet zulks al driemaal per week) en dus een concurrent voor Finnair op het Europese gebied gaat wor den, hebben de Finnen minder ambitie om hun de passagiers op de lange lijnen toe te spelen. Dat is ook een van de redenen, waar om de K.L.M. niet op Helsinki vliegt. Tot nog toe maakt Finnair dagelijkse vluchten van Amster dam naar Helsinki en omgekeerd. „Als de K.L.M. ons meer passa giers geeft, zullen we de dienst nog uitbreiden", zo zei men bij Finnair. De lucratieve lijn naar Helsinki heeft verschillende maatschappijen met enige jaloe zie vervuld en zo zal de B.E.A. bijvoorbeeld in april viermaal per week via Stockholm de Fin se hoofdstad aandoen, daarbij het ri§ico minder of geen passagiers van Finnair voor de lange lijnen meer te krijgen, op de koop toe nemend. Men vreest bij Finnair dan ook in de niet al te verre toe komst een „bloody competition" (een bloedige concurrentie), zoals men het uitdrukte. Geen reclame De bezettingsgraad op de buiten landse diensten is niet zo indruk wekkend (46,8%), maar men heeft het enorme financiële voor deel dat men in het buitenland geen reclame hoeft te maken noch kostbare kantoren (behalve dan in Europa natuurlijk) in stand te houden. Integendeel de „recommandatie" komt van de grote maatschappijen die uit toe komstig eigenbelang zeggen: „als U in Europa aankomt kunt II met Finndir verder reizen...." Wie dc bikkelharde concurrentiestrijd in de vliegvervoerswereld kent, klinkt dit als een sprookje in de oren, maar het is desulniettemin de nuchtere waarheid. En clan de tweede sleutel: de on afhankelijkheid van de internatio nale markt. Finnair heeft daar toe een kostbare, maar wellicht zeer doeltreffende weg ingesla gen. Men heeft een intensief bin nenlands net opgebouwd, dat in 1960 niet minder dan 310.000 pas sagiers heeft vervoerd, een cijfer dat vooral aanspreekt als men weet dat op de buitenlandse lij nen nauwelijks 190.000 passa giers werden geteld. Dat hoge bin- nanlandse vervoer wordt bereikt door de zeer lage tarieven. Een retour van de Finse hoofdstad naar Rovaniemi aan de poolcir kel, op een afstand van bijna 1000 km van Helsinki, kost bijvoor beeld maar f 180.Zo kan men tegen betrekkelijk lage prijzen van Helsinki uit veertien andere plaatsen in Finland bereiken en deze zijn ook onderling met elk aar verbonden. „Dit binnenlandse vervoer is helemaal niet winstge vend. Maar het gaat ons erom het Finse volk te onderwijzen dat het moet vliegen. We zijn daar al voor een deel in geslaagd, want de Finnen vliegen meer dan welk Europees volk ook, met uitzonde ring van IJsland maar dat ligt.- voor de hand. Het binnenlandse net is de basis waarop ons inter nationale verkeer is gebouwd. Want de Finnen leren niet alleen om te vliegen, vliegen betekent voor hen ook: Finnair vliegen. Onze buitenlandse dienst is dan ook hoofdzakelijk gegrondvest op Op het Europese net vliegt Finnair Fins reispotentieel. Het is gemali- met Kie caravelles. keiijker de eigen markt op je hand te krijgen, dan de internati- onale en reeds nu bestaat 70 van onze passagiers uit Finnen", aldus de Finnairfunctionaris. Caravelles Voor de buitenlandse dienst ge bruikt de Finnair de tweemotori- ge Caravelles, de Franse straal- verkeerstoestellen. Uit ervaring kunnen we vertellen, dat ze sta bieler vliegen dan een trein rijden kan. Met een stop van vijftig mi nuten in Hamburg ben je binnen drieënhalf uur van Amsterdam in Helsinki. Alleen staan de stoelen in de toeristenklasse wel heel dicht op elkaar. Finnair onderhoudt zijn diensten met vier Caravelles (de vierde is onlangs gearriveerd), 7 Convair Metropolftains en 8 DC-3's, welke laatste uitsluitend op de binnen landse lijnen worden gebruikt. Wij hebben een reis van Helsinki naar Rovaniemi per Convair ge maakt. De motoren maken wat meer lawaai dan de straalpijpen van de Caravelles, maar om in te zitten zijn de Convairs veel rui mer en gerieflijker. De ramen zijn veel groter en ook handiger geplaatst dan bij de Caravelles, waarin je een stijve nek krijgt als je naar buiten wil kij ken. Maar ja die kleinere ra men schijnen noodzakelijk te zijn om de hoge drukverschillen tus sen binnen en buiten op te van gen op de grote hoogte, waarmee straaltoestellen nu eenmaal vlie gen. En die grote hoogte (om streeks 10.000 m) betekent weer grotere stabiliteit, wat voor mensen die aanleg heb ben voor luchtziekte ook zijn voordelen kan hebben. Zo moet het ene comfort worden opgeofferd voor het andere. De Hongaarse posterijen hebben onder de naam „Van Icarus fvogelmens tot ruimteraket" een nieuwe serie postzegels uitgegeven, waarvan venvacht wordt., dat deze zeer in de smaak zul vallen bij de verzamelaars. Foto: een zegel van 10 forints met de beeltenis van de ruimtevaarders Yoeri Ga garin, Gherman Titov en John Glenn. LANDBOUWSCHAP OVER E.E.G.: Positie gemenebest eist wereldomvattend verdrag In verband met de besprekingen die thans worden gevoerd over het toe treden van het Verenigd Koninkrijk tot de E.E.G. heeft het Landbouw schap in een brief aan de minister van landbouw zijn standpunt uiteen gezet. Een afschrift van deze brief is gezonden aan de ministers van economische zaken en van buiten landse zaken. Het Landbouwschap gaat er van uit dat de ontwikkeling van dc E.E.G. door het toetreden van Engeland niet mag worden vertraagd. Wil de ont wikkeling op landbouwgebied niet geheel of gedeeltelijk teruggedraaid worden dan zal bij toetreding een nieuw lid zo spoedig mogelijk de ta rieven en contingenten tegenover de huidige E.E.G.-landen in gelijke mate moeten verminderen als de E.E.G.- landen dan reeds onderling hebben gedaan. Voorts zal het nieuwe lid de E.E.G.-besluiten van 14 januari om trent o.a, de heffingenstelsels moeten erkennen terwijl daarin zo min moge lijk wijzigingen moeten worden aan gebracht. Tijdens de onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk hebben de En gelse vertegenwoordigers enkele ver langens t.a.v. de landbouw geuit, die aan dc genoemde algemene beginse len moeten worden getoetst. Zo vragen de Britten om het in voeren van een „annual review" waarbij jaarlijks wordt gerappor teerd over de economische en so ciale situatie van de landbouwen de bevolking. Het Landbouwschap kan zich verenigen met een derge lijk periodiek onderzoek: het over nemen van de gedachte van een jaarlijks overzicht mag echter niet een wijziging van het te voeren markt- en prijsbeleid betekenen. Ook verlangt Engeland de verlenging van de overgangsperiode voor de En gelse landbouw, in het bijzonder voor de tuinbouw. Het Landbouwschap meent, dat de structuur van de En gelse land- en tüinbouw geen langere overgangsperiode noodzakelijk maakt en dat in het algemeen het Verenigd Koninkrijk in vergélijking met de E.E.G.-landen geen uitzonderlijke grote moeilijkheden bij de groei naar een gemeenschappelijke landbouw markt te wachten staan. In dit verband wijst het Landbouw schap nog in het bijzonder op het grote belang dat de Nederlandse tuinbouw heeft brj het verdwijnen van de huidige Engelse tarieven, die in vele gevallen 50 tot 100 van de waarde der produkten bedragen. Het is van groot belang, dat deze tarie ven binnen de in de E.E.G. gestelde overgangsperiode zullen zijn afgebro ken, aldus het Landbouwschap. Het Landbouwschap is zich er van bewust, dat een oplossing moet wor den gevonden voor de bestaande han delsbetrekkingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de andere leden van het gemenebest. Het ziet echter geen mogelijkheid om de bestaande prefe renties vari het gemenebest in het stadium van een gemeenschappelijke E.E.G.-markt te handhaven. Bovendien moet aldus het Landbouw schap zoveel mogelijk worden vast gehouden aan het beginsel van non discriminatie, dat het verdrag van Rome voor de gemeenschappelijke handelspolitiek voorschrijft. Een be vredigende oplossing van de met de positie van het gemenebest samen hangende problemen zal eerst kun nen worden gevonden in een wereld omvattende overeenkomst. Advertentie President Habib Bourguiba van Tu- nesiëë zal vandaag in het huwelijk treden met de 50-jarige Ouassila Ben Amar, aldus is in Tunis bekendge maakt. De huwelijksplechtigheid wordt in het presidentiële paleis in Marsa, even buiten de Tunesische hoofdstad, ge sloten. President Bourguiba (56) is op 8 augustus gescheiden van zqn Franse vrouw, Mathilda Lorrain. Zijn toekomstige echtgenote is ge trouwd geweest met de hereboer Mo- hamed Ben Chedli, maar is kortge leden van hem gescheiden. Uit haar eerste huwelijk heeft zij een dochter, die getrouwd is met de Tu nesische ambassadeur in Zwitser land. Welingelichte kringen geloven dat het paar de wittebroodsweken in de stad Skanes, waar Bourguiba werd gebo ren, zal doorbrengen. in 50, 25, 10 en 5 stuks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9