Het concurrentiesprookje van Finnair
LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ
DIE WINST MAAKT...
„BRITSE TOETREDING MAG
NIET VERTRAGEND WERKEN"
HOFNAR lanceert z'n nieuwe 20 ct,
Bourguiba
gaat trouwen
DONDERDAG 12 APRIL 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
Finnair-DC -3 met Lappen op het
vliegveld Rovaniemi.
MET HET TIJDPERK DER STRAALVER-
KEERSTOESTELLEN schijnt ook het tijdperk
der miljoenenverliezen van de luchtvaartmaat
schappijen te zijn ingetreden. Onze eigen KLM
zit met een strop van niet minder dan 80 mil
joen gulden. Maar niettemin is er één Euro
pese luchtvaartmaatschappij, die ondanks het
feit dat zij met straalvliegtuigen vliegt toch
winst maakt. Dat is de kleine Finse maatschap
pij Finnair. Die wint is niet spectaculair - over
I960 bedroeg zij 180.000 op een totaal aan
inkomsten van 47,3 miljoen gulden maar
het is toch altijd beter dan een verlies van 80
miljoen.
Wij wilden het geheim van de (Finse) smid
te weten komen en daarom hebben we in
Helsinki een gesprek gehad met een paar func
tionarissen van Finnair, welke maatschappij
samen met de kantoren van een kopermijn on
derdak in een prachtig nieuw gebouw heeft
gevonden vlak bij de Rijksdag. En uit dat ge
sprek bleek dat er twee sleutels zijn die het
geheim ontsluiten. Aan de ene sleutel hangt
een kaartje met „alleen Europese lijndiensten",
aan de andere een kaartje met „onafhanke
lijk van internationale vervoersmarkt"
DE FINNEN hebben er van afgezien om als
kleine maatschappij mee te gaan doen met de
moordende concurrentie op de transatlantische
vluchten. Het zijn juist deze vluchten, die de
grote maatschappijen enorme verliezen opleve
ren. Zij zijn er dus opgebrand om passagiers
op deze lijnen te krijgen. Omdat Finnair zich
beperkt tot de Europese diensten en dus op de
hoofdlijnen geen concurrent is, is men bereid
deze Finse maatschappij de bal toe te spelen,
als Finnair op zijn beurt de grote maatschap
pijen in de kaart speelt.
„Voedingsdienst"
En nu doet liet merkwaardige feit
zich voor, dat Finnair met zijn
diensten naar Londen, Parijs,
Amsterdam, Zurich, Frankfort,
Keulen, Hamburg. Kopenhagen.
Oslo, Stockholm en Moskou als
een ,,voedings"-dienst optreedt
voor de maatschappijen die dc
oceaan overvliegen. De concur
rentie is zo groot, dat dc verschil
lende grote maatschappijen el-
kaars diensten niet opnemen in
hun dienstregelingen, tenzij zij
uiteraard bepaalde „pool"-over-
eenkomsten hebben.
Finnair kan men echter in prak
tisch alle vlieggidsen aantreffen,
wat is bedoeld als vriendelijk ge
baar omdat Finnair passagiers
levert voor het transatlantische
verkeer. En dat allemaal zonder
dat er enige overeenkomst met
welke maatschappij ook is geslo
ten. Wij zouden" natuurlijk wel
met een of andere maatschappij
kunnen poolen. Maar dan zouden
we negen vrienden kwijtraken,
terwijl we er nu tien hebben", al
dus een der functionarissen. De
lijn van Helsinki naar West-Eu
ropa is bijna exclusief in handen
van Finnair. Zodra een van de
grote maatschappijen Helsinki
gaat. aandoen (de Panam doet
zulks al driemaal per week) en
dus een concurrent voor Finnair
op het Europese gebied gaat wor
den, hebben de Finnen minder
ambitie om hun de passagiers op
de lange lijnen toe te spelen. Dat
is ook een van de redenen, waar
om de K.L.M. niet op Helsinki
vliegt. Tot nog toe maakt Finnair
dagelijkse vluchten van Amster
dam naar Helsinki en omgekeerd.
„Als de K.L.M. ons meer passa
giers geeft, zullen we de dienst
nog uitbreiden", zo zei men bij
Finnair. De lucratieve lijn naar
Helsinki heeft verschillende
maatschappijen met enige jaloe
zie vervuld en zo zal de B.E.A.
bijvoorbeeld in april viermaal
per week via Stockholm de Fin
se hoofdstad aandoen, daarbij het
ri§ico minder of geen passagiers
van Finnair voor de lange lijnen
meer te krijgen, op de koop toe
nemend. Men vreest bij Finnair
dan ook in de niet al te verre toe
komst een „bloody competition"
(een bloedige concurrentie), zoals
men het uitdrukte.
Geen reclame
De bezettingsgraad op de buiten
landse diensten is niet zo indruk
wekkend (46,8%), maar men
heeft het enorme financiële voor
deel dat men in het buitenland
geen reclame hoeft te maken
noch kostbare kantoren (behalve
dan in Europa natuurlijk) in
stand te houden. Integendeel
de „recommandatie" komt van de
grote maatschappijen die uit toe
komstig eigenbelang zeggen: „als
U in Europa aankomt kunt II
met Finndir verder reizen...." Wie
dc bikkelharde concurrentiestrijd
in de vliegvervoerswereld kent,
klinkt dit als een sprookje in de
oren, maar het is desulniettemin
de nuchtere waarheid.
En clan de tweede sleutel: de on
afhankelijkheid van de internatio
nale markt. Finnair heeft daar
toe een kostbare, maar wellicht
zeer doeltreffende weg ingesla
gen. Men heeft een intensief bin
nenlands net opgebouwd, dat in
1960 niet minder dan 310.000 pas
sagiers heeft vervoerd, een cijfer
dat vooral aanspreekt als men
weet dat op de buitenlandse lij
nen nauwelijks 190.000 passa
giers werden geteld. Dat hoge bin-
nanlandse vervoer wordt bereikt
door de zeer lage tarieven. Een
retour van de Finse hoofdstad
naar Rovaniemi aan de poolcir
kel, op een afstand van bijna 1000
km van Helsinki, kost bijvoor
beeld maar f 180.Zo kan men
tegen betrekkelijk lage prijzen
van Helsinki uit veertien andere
plaatsen in Finland bereiken en
deze zijn ook onderling met elk
aar verbonden. „Dit binnenlandse
vervoer is helemaal niet winstge
vend. Maar het gaat ons erom
het Finse volk te onderwijzen dat
het moet vliegen. We zijn daar al
voor een deel in geslaagd, want
de Finnen vliegen meer dan welk
Europees volk ook, met uitzonde
ring van IJsland maar dat ligt.-
voor de hand. Het binnenlandse
net is de basis waarop ons inter
nationale verkeer is gebouwd.
Want de Finnen leren niet alleen
om te vliegen, vliegen betekent
voor hen ook: Finnair vliegen.
Onze buitenlandse dienst is dan
ook hoofdzakelijk gegrondvest op Op het Europese net vliegt Finnair
Fins reispotentieel. Het is gemali- met Kie caravelles.
keiijker de eigen markt op je
hand te krijgen, dan de internati-
onale en reeds nu bestaat 70
van onze passagiers uit Finnen",
aldus de Finnairfunctionaris.
Caravelles
Voor de buitenlandse dienst ge
bruikt de Finnair de tweemotori-
ge Caravelles, de Franse straal-
verkeerstoestellen. Uit ervaring
kunnen we vertellen, dat ze sta
bieler vliegen dan een trein rijden
kan. Met een stop van vijftig mi
nuten in Hamburg ben je binnen
drieënhalf uur van Amsterdam in
Helsinki. Alleen staan de stoelen
in de toeristenklasse wel heel
dicht op elkaar.
Finnair onderhoudt zijn diensten
met vier Caravelles (de vierde is
onlangs gearriveerd), 7 Convair
Metropolftains en 8 DC-3's, welke
laatste uitsluitend op de binnen
landse lijnen worden gebruikt.
Wij hebben een reis van Helsinki
naar Rovaniemi per Convair ge
maakt. De motoren maken wat
meer lawaai dan de straalpijpen
van de Caravelles, maar om in te
zitten zijn de Convairs veel rui
mer en gerieflijker. De ramen
zijn veel groter en ook handiger
geplaatst dan bij de Caravelles,
waarin je een stijve nek
krijgt als je naar buiten wil kij
ken. Maar ja die kleinere ra
men schijnen noodzakelijk te zijn
om de hoge drukverschillen tus
sen binnen en buiten op te van
gen op de grote hoogte, waarmee
straaltoestellen nu eenmaal vlie
gen.
En die grote hoogte (om
streeks 10.000 m) betekent
weer grotere stabiliteit, wat
voor mensen die aanleg heb
ben voor luchtziekte ook zijn
voordelen kan hebben. Zo
moet het ene comfort worden
opgeofferd voor het andere.
De Hongaarse posterijen hebben onder de naam „Van Icarus fvogelmens
tot ruimteraket" een nieuwe serie postzegels uitgegeven, waarvan venvacht
wordt., dat deze zeer in de smaak zul vallen bij de verzamelaars. Foto:
een zegel van 10 forints met de beeltenis van de ruimtevaarders Yoeri Ga
garin, Gherman Titov en John Glenn.
LANDBOUWSCHAP OVER E.E.G.:
Positie gemenebest eist
wereldomvattend verdrag
In verband met de besprekingen die
thans worden gevoerd over het toe
treden van het Verenigd Koninkrijk
tot de E.E.G. heeft het Landbouw
schap in een brief aan de minister
van landbouw zijn standpunt uiteen
gezet. Een afschrift van deze brief
is gezonden aan de ministers van
economische zaken en van buiten
landse zaken.
Het Landbouwschap gaat er van uit
dat de ontwikkeling van dc E.E.G.
door het toetreden van Engeland niet
mag worden vertraagd. Wil de ont
wikkeling op landbouwgebied niet
geheel of gedeeltelijk teruggedraaid
worden dan zal bij toetreding een
nieuw lid zo spoedig mogelijk de ta
rieven en contingenten tegenover de
huidige E.E.G.-landen in gelijke mate
moeten verminderen als de E.E.G.-
landen dan reeds onderling hebben
gedaan. Voorts zal het nieuwe lid de
E.E.G.-besluiten van 14 januari om
trent o.a, de heffingenstelsels moeten
erkennen terwijl daarin zo min moge
lijk wijzigingen moeten worden aan
gebracht.
Tijdens de onderhandelingen met het
Verenigd Koninkrijk hebben de En
gelse vertegenwoordigers enkele ver
langens t.a.v. de landbouw geuit, die
aan dc genoemde algemene beginse
len moeten worden getoetst.
Zo vragen de Britten om het in
voeren van een „annual review"
waarbij jaarlijks wordt gerappor
teerd over de economische en so
ciale situatie van de landbouwen
de bevolking. Het Landbouwschap
kan zich verenigen met een derge
lijk periodiek onderzoek: het over
nemen van de gedachte van een
jaarlijks overzicht mag echter niet
een wijziging van het te voeren
markt- en prijsbeleid betekenen.
Ook verlangt Engeland de verlenging
van de overgangsperiode voor de En
gelse landbouw, in het bijzonder voor
de tuinbouw. Het Landbouwschap
meent, dat de structuur van de En
gelse land- en tüinbouw geen langere
overgangsperiode noodzakelijk maakt
en dat in het algemeen het Verenigd
Koninkrijk in vergélijking met de
E.E.G.-landen geen uitzonderlijke
grote moeilijkheden bij de groei naar
een gemeenschappelijke landbouw
markt te wachten staan.
In dit verband wijst het Landbouw
schap nog in het bijzonder op het
grote belang dat de Nederlandse
tuinbouw heeft brj het verdwijnen
van de huidige Engelse tarieven, die
in vele gevallen 50 tot 100 van de
waarde der produkten bedragen. Het
is van groot belang, dat deze tarie
ven binnen de in de E.E.G. gestelde
overgangsperiode zullen zijn afgebro
ken, aldus het Landbouwschap.
Het Landbouwschap is zich er van
bewust, dat een oplossing moet wor
den gevonden voor de bestaande han
delsbetrekkingen tussen het Verenigd
Koninkrijk en de andere leden van
het gemenebest. Het ziet echter geen
mogelijkheid om de bestaande prefe
renties vari het gemenebest in het
stadium van een gemeenschappelijke
E.E.G.-markt te handhaven.
Bovendien moet aldus het Landbouw
schap zoveel mogelijk worden vast
gehouden aan het beginsel van non
discriminatie, dat het verdrag van
Rome voor de gemeenschappelijke
handelspolitiek voorschrijft. Een be
vredigende oplossing van de met de
positie van het gemenebest samen
hangende problemen zal eerst kun
nen worden gevonden in een wereld
omvattende overeenkomst.
Advertentie
President Habib Bourguiba van Tu-
nesiëë zal vandaag in het huwelijk
treden met de 50-jarige Ouassila Ben
Amar, aldus is in Tunis bekendge
maakt.
De huwelijksplechtigheid wordt in het
presidentiële paleis in Marsa, even
buiten de Tunesische hoofdstad, ge
sloten. President Bourguiba (56) is
op 8 augustus gescheiden van zqn
Franse vrouw, Mathilda Lorrain.
Zijn toekomstige echtgenote is ge
trouwd geweest met de hereboer Mo-
hamed Ben Chedli, maar is kortge
leden van hem gescheiden.
Uit haar eerste huwelijk heeft zij een
dochter, die getrouwd is met de Tu
nesische ambassadeur in Zwitser
land.
Welingelichte kringen geloven dat het
paar de wittebroodsweken in de stad
Skanes, waar Bourguiba werd gebo
ren, zal doorbrengen.
in 50, 25,
10 en 5 stuks