SCHEEPSMOTOREN IN GEDISCIPLINEERD SYSTEEM Motorenfabriek Smit Bolnes N.V.-Zierikzee ZATERDAG 24 MAART 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 0 ..licht en ruimte in de fabricagehal.. Scheepsmotoren maken ze bij de Motorenfabriek Smit Bolnes n.v. te Zierikzee en wel voortstuwingsmotoren voor kustvaarders, hulpmotoren voor grote zeeschepen en de aandrijvingen voor bag- gerpompen. Op het ogenblik doen ze dat met o.m. 67 zogeheten uurloners, die gehuld in blauwe overalls, met op de borst in rood de initialen „S B", de indrukwekkend ruime machinehal (65x77 m en 8 en 12 meter hoog) aan de Steenbakkerij weg bevolken. Aan het einde van dit jaar zullen het honderd mannen moeten zijn. Het begon in september van het vorig jaar met negen knapen van de ambachtsschool, die onder aanvoering van een voorman en een baas, afkomstig van L. Smit Zn., Kin derdijk, pionierden in de pas verezen staal constructie, waarvan de muren ten dele nog A an het hoofd van de N.V. in Zierikzee staan o.a. de heren G. van Weelden, C. Mulder en M. J. S. Schults, respec tievelijk algemeen bedrijfsleider, personeelschef en technisch- administrateur, oftewel chef-tekenkamer en chef-inkoop. De bevestiging in Zierikzee groeide uit een samenwerking tussen Bolnes in Krimpen aan de Lek en Smit in Kinderdijk, die in eendracht en vereniging een nieuwe dieselmotor ont wikkelden, met een grote geschiktheid voor het stoken van zware olie. Die motoren worden thans in Zierikzee gemaakt. Waarom in Zierikzee? De heer Van Wedden noemt de voorziening oriënteerde men zich o langzamerhand klassieke fac- yja het arbeidsbureau en daarbij tor van het personeelstekort in de speelde ook de goede outülage randstad Holland, voegt er aan van de technische school in Zie- toe,dat men op Schouweu-Duiye- rikzee een grote rol. Plus de ac- land een zekere bereidheid tot - - tiviteiten van 't gemeentebestuur, omschakeling onder de agran- (jat aldus de heer Van Weelde sche bevolking meende te consta- voelde dat er iets moest ge- teren en dat het thans gekozen beuren". Daarnaast achtte men de terrein voldeed aan een primaire gunstige geografische ligging ten eis. ligging aan diep vaarwater. opzichte van Rotterdam en van Ten aanzien van de personeels- de moederbedrijven van betekenis. overige komen ze allemaal „van het eiland", met en zonder am bachtsschooldiploma, al dan niet herschoold op de regionale Werk plaats'' in Bergen op Zoom en al dan niet na een „training" in de fabriek, te Kinderdijk. Van de huidige' werknemers kregen er 22 een dergelijke training. „Zo hebben we een jongeman, die na de ambachtsschool in een garage ging werken. Hij was dus niet wat wij noemen „me taalvreemd". Maar de knaap klom op een bakfiets van een kruidenier om boodschappen rond te gaan brengen en daar vandaan kwam hij hier. In Kinderdijk getraind: één week toegekeken, toen meegedaan en na vier weken op eigen be nen". Dat zijn resultaten, die de be drijfsleiding van Smit Bolnes tevreden stemmen. De combinatie regionale werkplaatstraining Kin derdijk acht men overigens wel de meest ideale vorm om tot goede resultaten te komen. Ook al om dat de regionale werkplaats de mensen went aan het krijgen van instructie en dat acht men van groot belang. De lieer Van Weelden: „Vereisten zijn een zekere intelligentie, niet eigenwijs zijn en luisteren wat de baas zegt. Anders komen ze met werkstuk en al op de schroot hoop terecht. En dat laatste is hier gelukkig nog niet gebeurd. Het gaat tot dusver opvallend goed. We hopen van harte, dat het zo blijft". Voorts prijst men zich ook geluk kig met de gemiddelde leeftijd van de werknemers: van 30 tot 35 jaar. Geen geloei In het sociale vlak streven wij naar de grootst mogelijke menselijkheid, naar het kweken ook van eigen verant woordelijkheidsgevoel. Een fa- brieksfluit kennen we niet. Dat f'eloei is goed voor kuddedieren, edereen wordt hier geacht op de klok te Ietten", aldus de heer Van Weelden, die dit werkgeversstand punt nóg nader toelicht: „We ko men door dezelfde deur binnen, van krullejongen tot directeur en dan vinden we allemaal rechts de wasgelegenheid met de toilet ten en lmks de kantine. In de kof fiepauze gaan de overalls uit; er is besték om te gebruiken bij het eten van de boterham en er is kof fie. Die koffie is er ook om negen uur 's morgens; dan is er even ge legenheid om onder het werk door een boterham te eten. Dat is no dig. De mensen moeten vroeg van huis. Maar ze moeten er natuur lijk geen vergadering van maken. De zaak niet rekken, zodat we tot tegenmaatregelen gedwongen zouden zijn". De heer Van Weelden weet pre cies hoe hij het wil hebben. Een vurige voorstander van een sfeer in het bedrijf, waarin men met elkaar rond de tafel kan gaan zit ten en besluiten nemen. Maar die moeten dan ook bindend zijn. Gtoepsvervoer Ook bij Smit Bolnes kent men het groepsvervoer voor het personeel. Noodzakelijk omdat de lijndiensten in het alge meen zijn afgestemd op de door- i.scliëepsmotor in wording ..bedrijfsruimte in het polderland.. ..een der moderne machines.. kijken, aan de ene kant recht dè polder in en aan de andere kant op een bijzonder fraai panorama van Zierikzee. Een wereldje van staal, tegels, glas en beton in de ruimte van het Zeeuwse land, waar mensen werken, die niet „me taalvreemd" meer zijn; man nen in blauwe overalls met in rood de initialen S B, met een enkeling in een gele overall. „Dat zijn bazen en leermeesters", merkt de heer Mulder op en met een blik op een loopkraan als laat ste toelichting „Er wordt hier niets getild. Alles gaat met de kraan". Een efficiënt bedrijf, de Mo torenfabriek Smit Bolnes N.V. De sfeer is er voor een metaalindustrie opmerkelijk rustig Zo te zien weet een ie der haarfijn wat hij te doen heeft. En dat is vast geen ge zichtsbedrog. opgetrokken moesten worden, nog maar een deel van de vloer betegeld was en met slechts een paar vierkante meter dakbedekking. Om bij regen tenminste droog te kunnen staan. Ze begonnen met het in eigen beheer maken van transportafels. Op het ogenblik gonst het in de gaaf afge bouwde machinehal, met efficiënte kantoor ruimten, een ruime kantine, doeltreffende wasgelegenheid, van een rustige, onverzette lijk aandoende bedrijvigheid. In een gerust gedisciplineerd te noemen systeem groeien er uit immense plakken plaatijzer en vele kleine onderdelen de motoren, die afgewerkt en wel met een gewicht van soms zo'n kleine tachtig ton via de eigen loswal per schip de weg naar hun bestemming vinden. Zierikzee kreeg er een grootscheepse indus trie bij. Men ging dus (uiteraard) niet over één nacht ijs, hoewel het voor wat betreft de personeelsvoorziening wel een beetje gekraakt heeft. Het arbeidspotentieel viel tegen; er moest (en er moet) hard aan gewerkt worden om de bezetting" op peil te houden en vooral om haar straks uit te breiden tot honderd man. De heer Mulder: „Men is nog te veel onbekend met het werk. Een tractor bedienen is nu eenmaal heel iets anders dan een motor maken. Bovendien valt er in de agrarische sector met seizoenwerk overuren een weekloon te verdienen, dat gemiddeld hoger ligt dan van de strikt via de C.A. O. geregelde lonen in de metaal industrie, waar de 45-urige werk week bindend is voorgeschreven". Over een jaar genomen, liggen de verdiensten bij een vaste baan in de metaalindustrie, echter hoger. Uil de streek Niettemin komt er van de 67 uurloners, die Smit Bolnes thans in dienst hebben, maar één van elders en dat is dan nog een Zeeuw van geboorte. Voor het Of het binnen werken niet zwaar weegt? De heer Mulder citeert één van de werknemers, waneer hij zegt: „Dat valt mee. Het aantal dagen dat de mussen van het dak vallen zijn tenslotte te tellen". Voorts licht hij toe hoe men er be wust naar streeft de massapro- duktie zoveel mogelijk tegen te gaan. Het werk is gevarieerd, klein seriewerk, waarbij een man niet drie maanden achtereen pre cies hetzelfde staat te doen. Op manshoogte J n de bedrijfshal gonzen de machines, loopkra nen glijden langs de dakcon structie en in de plaatwerke rij is het gonzen dreunen ge worden. De talrijke ramen zijn op manshoogte aange bracht; je kunt e-r van je af- verbindingen en maar om de twee uur rijden. Voor de mensen uit zo wel Duiveland als de Westhoek rijden 's morgens speciale bussen; de „Westhoekers" kunnen 's avonds van de lijndienst gebruik maken. Werk- en vervoerstrjden zijn zo geregeld, dat er 's middags om half vijf gestopt wordt. „Dan zijn de mensen mooi op tijd thuis". Mensen, van wie er veel tot voor kort in de agrarische sector werk ten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5