EIND 1964 - over Europa's langste brug - van N.-BEVELAND naar SCHOUWEN - Brughistorie: kort en krachtig PIJLERS TER LENGTE VAN HALVE DOMTOREN WORDEN 15 METER IN ZEEBODEM GEPERST WOENSDAG 21 MAART 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Het Wereldgebeuren EIND 1964 ZAL HET VERKEER tussen Schouwen-Duiveland en midden-Zeeland over een vijf kilometer lange brug de langste van Europa lioog boven het diepe water van de Oosterschelde langs een acht meter brede rijbaan snorren, indien althans provin ciaal bestuur en regering het op het ene (ondergeschikte) punt dat nog rest eens worden. Deze overeenstemming wordt uiter lijk begin volgende week verwacht. Het taai volhouden van het provinciaal bestuur om voor dit gigantische project van ongeveer zestig miljoen gulden, de toestemming van de regering te verkrij gen, is thans vrijwel met succes bekroond. Hoewel door het moeizaam overleg vele kost bare maanden aan tijd verloren zijn gegaan, wordt verwacht dat zonder veel tegenslag toch de van het begin af gedachte opleve ringstermijn van eind 1964 kan worden ge handhaafd. Gelijktijdig dus met de reeds in aanbouw zijnde Haringvlietbrug tussen Over- flakkee en de Hoekse Waard, zodat midden Zeeland ook via de dan inmiddels gereed gekomen Grevelingendam een snelle ver- De wachttijd, waarin een druk overleg in de bestuurssector plaats vond, is dus voor de technische uitwerking van de plannen geen totaal verloren tijd geweest. Hoewel dus veel voorbereidend werk doorgang kon vinden, bete kent de thans door de regering verleende toestemming voor de bouw nu ook weer niet, dat direct op de bouwplaats met het werk kan worden begonnen. De start van de werkzaamheden eist veel voorbereiding, zodat het naar verwacht wordt wel tot de zo mermaanden zal duren, voordat men rond de veerhaven van Kats en op de Oosterschelde de water bouwers in actie zal zien. binding met de Randstad krijgt. Zoals bekend zal deze brug, Waarvan de huidige hoofdingenieur-directeur van de Pro vinciale Waterstaat, ir. J. G. Snip, de geeste lijke vader mag worden genoemd worden gebouwd door de N.V. Aannemingsmaat- sckappïj Van Hattum en Blankevoort te Be verwijk en de N.V. Amsterdamse Ballast- maatschappïj, die zelf ook met een plan voor een dergelijke brug bij het provinciaal be stuur kwamen. Het is in januari van liet vorige jaar een wijs besluit van de Provinciale Staten geweest om, al ontbrak nog de goedkeuring van het Rijk, reeds een krediet van maximaal f 125.000 toe te staan voor het door de aannemers te verrichten voorbereidend werk voor de brug genbouw. Het resultaat is, dat inmiddels de voor de bouw zo onontbeerlijke grondborin gen zijn verricht, dat de tekeningen zijn uit gewerkt, de berekeningen meer gedetailleerd zijn uitgevoerd en de constructietekeningen voor de bewapening van de betonskeletten en voor het vervoer en dergelijke, thans groten deels klaar liggen. 2hor/>?ec/e Nu nog op de wal, maar eind 196J/ kunnen burgemeester mr. F. Th. Dijckmeester van Zie- rikzee (links) en burgemeester A. A. Schuit van Kort gene (rechts) midden op de brug elkaar de hand reiken! Foto P.Z.C.) Non-stop Maar als eenmaal het „start schot" zal hebben geklonken,, zal er ook tot eind 1964 prak tisch geen adempauze meer zijn. Het" ligt in de bedoeling zomer en winter met enkele honderden arbeiders en zeer grote werktuigen door te werken, wanneer het weer dit althans maar enigszins mo gelijk zal maken. Voor wie ook maar enige interesse voor de waterbouw heeft wie eigenlijk niet in Zeeland? zal daar in de komende jaren van menige spectaculaire „stunt" getuige kunnen zijn. Want alleen al het transport en het op de plaats zetten van de honderdvijftig ronde put ten van dertig tot vijftig me ter elk, waaruit de pijlers be staan, zal een voor leek en technicus machtig schouw spel worden. Op het eind van vorig jaar heb ben de mannen van de „Grond mechanica" uit Delft in het diep ste gedeelte van de Oosterschelde waar het tracé van de brug door gaat, in een uiterst korte termijn een grondboring verricht. Ook deze boring een huzarenstukje, om dit met zo betrekkelijk een voudige hulpmiddelen voor elkaar te krijgen heeft alleszins aan de verwachtingen voldaan. Zelfs op het diepste punt, waar met hoog water meer dan 35 meter dieptè aanwezig is, iets wat overigens tot dusver in Nederland nog niet gepresteerd werd is het onderzoek vlot verlopen. De uitkomsten waren zodanig, dat er geen wijzigingen in het tracé van do brug behoefden te worden aan gebracht. Behalve het construeren van de ongeveer 50 pijlers elke pijler bestaat uit twee of drie putten, zal de grootste activiteit voor dit grootse bouwwerk zich voorna melijk rond de huidige veerhaven te Kats afspelen. Dit enkele hec tares grote havenplateau, dat voorbestemd was om mettertijd grote veerboten met lcoplading te ontvangen, zal nu als werkhaven en werkterrein voor de brugboüw dienst doen. De destijds hierin ge- investeerde gelden zijn dus niet verloren, daar anders thans een werkhaven had moeten worden aangelegd. Wat ongetwijfeld ook weer een paar miljoen gulden zou hebben gekost. Op dit havenpla teau zal een moderne, sterk ge mechaniseerde betonfabriek wor den gebouwd, die de veie duizen den kubieke meters beton zal le veren, waaruit de gehele brug zal worden vervaardigd. Bij de bouw zal in ruime mate gebruik wor den gemaakt van voorgespannen beton, waardoor het mogelijk is met geringere hoeveelheden be ton een sterke constructie te ma ken. Halve Domtoren De ongeveer vijftig pijlers waarop de overspanningen van elk onge veer 95 meter lengte, komen te rosten, krijgen een bijzondere constructie. Elk van de pijlers zal bestaan uit twee of drie betonnen putten met een diameter van 4.25 ni. De potten die op de wal ge maakt worden, krijgen een leng te van 30 tot 50 meter. Dit betekent, dat de palen van 50 me ter (halve Domtoren) op de diep ste punten nog ongeveer vijftien meter in de zeebodem worden ge perst. Zoals gezegd, zal alleen het plaat sen van deze putten reeds een knap staaltje waterbouw worden. Met behulp van drijvende bokken zullen deze honderden tonnen zware betonnen elementen, die op een speciale wijze moeten worden gesleept, uiteindelijk rechtop ge zet moeten worden. Door de grond uit het putlichaam weg te pom pen en door op een bijzondere, manier de putten nog eens extra zwaar te belasten, zullen de be tonnen kolossen in de bodem wor den gedreven. Vele betonputten zullen de ma ximumlengte van 50 meter krij gen, hoewel de thans aanwezige diepte een kortere lengte zou toe laten. Omdat men echter geen en kel risico wil nemen, wordt niet op de lengte van de putten beknib beld. Het is namelijk helemaal niet uitgesloten, dat in de perio de dat de Oosterschelde nog open 3y ovc/c e/fe/i£e - 3 pa/d blijft, de dieptes zich door uit schuring kunnen verplaatsen. Overigens zullen om dit laatste zoveel mogelijk tegen te gaan, op de grootste dieptes bezinkingen worden uitgevoerd. Daarnaast wordt er welbewust op geweckt om alle pijlers op de diep gelegen, harde ondergrond in deze zeearm te doen rusten. Liever daarom hier en daar wat langere palen plaatsen, dan misschien ei genlijk voor het ogenblik strikt noodzakelijk lijkt. Op de holle palen, welke tot even boven N.A.P. zullen reiken, ko men de eveneens op de wal ge storte betonsegmenten te rusten, waarop uiteindelijk de overspan ningen worden geplaatst. Waarschijnlijk zullen de brugge- deelten op de „klassieke" wijze met behulp van drijvende bakken van de werkhaven naar de pijlers wor den vervoerd, om daarna te wor den ingevaren.' Zoals reeds eerder werd bekend gemaakt, wordt voor de grootste hoogte van de onder rand van de vaste brug 15 m. -f- N.A.P. aangehouden. Dit betekent dus, dat vrijwel alle schepen die de Oosterschelde plegen te bevaren, onder de vaste overspanningen door kunnen varen. Bovendien is er aan de Schouwse kant nog een beweegbare brug met een aoor- vaartwrjdte van 30 meter gepro jecteerd. Acht-meterrijbaan De brug krijgt een rijbaan met een breedte van 8 meter en daarnaast een rijwielpad van 2.85 meter. Ruim voldoende dus om het ver keer te kunnen verwerken. Bre der zelfs dan de rijksweg Middel- burg-Woensdrecht, met een rij baan van 3 meter en ruimer ook dan een onlangs in New Orleans (Ver. Staten) gebouwde „tol"- brug, met een lengte van 38 km!, waar men met een breedte van 8.53 meter heeft volstaan. Dit ter- wijl de Zeeuwse brug, met het rij wielpad mee, totaal 10.85 meter breed wordt! Het is nog niet met zekerheid te zeggen of met de bouw aan één of wel aan beide kanten van de Oosterschelde tegelijk zal worden begonnen. Dit zullen de praktijker varingen met het plaatsen van de eerste brugpijlers moeten uit maken. Wel kan verwacht worden, dat het bouwen van de betonnen brugoverspanningen en het plaat sen hiervan gelijk op zal gaan met de bouw van de pijlers. Ongetwijfeld zullen zich in de komende jaren bij de uitvoe ring van dit werk nog wel eens tegenslagen voordoen. Noordwesterstormen zullen de waterbouwers ook wel eens een halt toeroepen, doch een vaststaand feit is, dat het provinciaal bestuur een van de moeilijkste „barriè res" heeft overwonnen. Overi gens: het project wordt zon der rijksgelden uitgevoerd! Britse rechter verwerpt beroep Nederlandse zeeman Het hof van de Lord Chief Justice in Londen heeft gisteren het beroep verworpen van de Nederlandse zee man H. W. R. die op 26 oktober in Chester tot levenslange gevangenis straf is veroordeeld, wegens moord op de 21-jarige Margaret Hughes, die als dienstmeisje werkte bij een arts in het plaatsje Menai Bridge in Wales. TIJDLIMIET GESTELD IN GENÈVE De ministers van buitenlandse zaken van de grote drie hebben gisteren van de Geneefse 17- ianden ontwapeningsconferentie instructie gekregen om voor het aanstaande weekeinde rapport uit te brengen over de mogelijk heden die er nog bestaan voor een kernstopakkoord. De conferentie stelde deze limiet nadat Amerika en Rusland een In disch voorstel om deze kwestie mid dels inspectie door neutrale landen te regelen hadden afgewimpeld en weer waren teruggekeerd tot de ne telige problemen rond Berlijn. De ministers van Amerika, Rusland en Engeland is verzocht om de kansen op de verwezenlijking van een kernstop persoonlijk te bestude ren en dit niet aan hun delegatie leiders over te laten. India stelde voor naast de reeds bestaande registratiemiddelen in oost en west die volgens het Kremlin afdoende zijn voor de in spectie op een moratorium een serie waarnemingsstations in te richten op het grondgebied van de neutrale of niet-gebonden landen. De Indische minister voerde als ar gument aan dat deze stations gezien hun status in de wereld objectieve rapporten zouden indienen, waardoor niet alleen de mogelijkheid, maar bovendien de zekerheid van controle op een kernstop in belangrijke mate zouden worden vergroot. Officiële notering Rokco in Londen De aandelen „Robeco" zullen met in gang van dinsdag 27 maart officieel genoteerd worden aan de effecten beurs te Londen. In Engeland be staat volgens het bestnur "an Robeco reeds enkele jaren grote belangstel ling voor het Rotterdamsche Bëleg- gingsconsortïuni. Liquidateur Hoewel de ontwapeningsconferentie in Genève feitelijk de mensheid intensiever moest beroeren dan welke andere aangelegenheid ook. houdt men zich in West Europa heel wat drukker bezig met de Algerijnse onafhankelijkheid. Het is alsof men de conferentie van Genève nog altijd niet kan zien als een serieuze zaak, waartegenover de Algerijnse affaire een brok harde werkelijkheid is. De discussies in de Europese hoofd steden liepen maandag en gisteren over de vraag, welke mannen van Al gerijnse en van Franse zijde de taak zouden krijgen het nieuwe bewind in Algerije voor te bereiden. Men heeft met de namen van die man nen wat geheimzinnig gedaan, omdat men beducht was voor aanslagen van de O.A.S. of voor ongewenste beïn vloeding. Intussen heeft De Gaulle de laatste hoge commissaris voor Algerije benoemd, die gouverneur over het land zal zijn tot de eerste Algerijnse regering in functie treedt. Nadat enkele vooraanstaande Fran se figuren hadden geweigerd deze post te aanvaarden, heeft De Gaulle de Franse ambassadeur in De nemarken Christian Fouchet bereid gevonden het Franse gezag in Alge- rijë als laatste hoge commissaris te liquideren. De 49-jarige Fouchet, die zijn nieuwe functie naar verwachting gedurende een zestal maanden zal bekleden, zal ongetwijfeld doelwit worden van de Franse fanatici, die gezworen hebben Algerijë koste wat kost Frans te hou den. Maar het zal niet de eerste maal zijn dat de lange, donkerharige jurist zijn leven moet wagen. Hij heeft dat in de jongste wereldoorlog herhaalde lijk gedaan. De jonge advocaat Chris tian Fouchet wachtte de opmars van de nazi's naar Parijs niet af, maar ontsnapte naar Londen, waar hij zich ter beschikking stelde van generaal De Gaulle. Van 1941 tot 1944 voerde Fouchet riskante missies uit. Hij keerde uiteindelijk naar Frankrijk te rug met de bevrijdingslegers, en be gon aan zijn politieke loopbaan. In 1954 nam Pierre Mendès-France Fouchet in zijn kabinet op als minis ter voor Marokkaanse en Tunesische zaken. Samen met Mendès-France als premier en maarschalk Alphonse Juin, woonde Fouchet in Tunesië de onafhankelijkheidsfeesten bij. In 1956 verliet Fouchet de politiek om in de diplomatieke dienst te gaan. Hij werd ambassadeur in Denemar ken in 1958. Toen hij daar was ge accrediteerd, nam hij het voorzitter schap op zich van de zeslandencom- missie, die de politieke eenmaking van Europa te bestuderen kreeg. De com missie werd bekend als de commissie- Fouehet. Men meent in Parijs dat de ze man bq uitstek geschikt is voor de riskante positie in Algerijë. Er is ook al iets bekend over de man, die aan het hoofd zal komen van het tijdelijke regeringscomi té, dat in Algerijë de leiding op zich zal nemen en dat het referendum van 8 april a.s. zal voorbereiden. Hoewel eerst een andere naam werd genoemd, zal nu blijkbaar de heer Ab- der Rahman Fares aan het hoofd van dit gemengde Frans-Algerijnse be stuurslichaam komen te staan. Hij werd te Akboe in het district Con- stantine geboren op 30 januari 1911 en studeerde rechten in Algiers waar na hij in de politiek ging. Van 1946 tot 1956 propageerde hij de integratie van Algerië met Frankrijk. In mei 1953 werd Fares tot voorzitter van de Algerijnse assemblée gekozen en tot ridder in het legioen van eer geslagen. Het jaar daarop maakte hij een reis door de Verenigde Staten en kort daarop veranderde zijn politieke ziens wijze. Hij ging over naar de „groep '61", bestaande uit leden van de Al gerijnse assemblée, die voor het Al gerijnse volk de onafhankelijkheid opeisten. Hij wilde toen ook niet lan ger in de assemblée zitting hebben. In 1956 sprak Fares zich openlijk uit voor rechtstreekse besprekingen tus sen Frankrijk en het nationale bevrij dingsfront (F.L.N.). Na de terugkeer van De Gaulle aan de macht, werd Fares dikwijls genoemd als mogelijke bemiddelaar tussen Frankrijk en de voorlopige Algerijnse regering. In november vorig jaar werd hij ge- Sinds de P. Z. C. op S september 1960 het verrassende nieuws bracht, dat Ge deputeerde Staten van Zeeland een plan in stu die hadden voor de bouw van een brug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duivelandis deze voor de ontwikke ling van Zeeland van zo groot belang zijnde ver keersverbinding, een on derwerp van veie studies en beraadslagingen ge weest. Beraadslagingen zowel binnen als buiten de provincie, waarbij in vele toonaarden en met klemvan argumenten het belang van de tot standkoming van deze vaste oeververbinding is betoogd. Nu Schouwen einde 196lf via de Grevelingendam en de Haringvlietbrug een snelle verbinding met de Randstad krijgt, heeft het Provinciaal Bestuur het juist gesteld dat de gehele provincie hiervan dient te profi teren. Hiertoe zal een betere verbinding tussen Schouwen en Midden- Zeeland nodig zijn. Toen het Provinciaal Bestuur becijferde dat een verbe tering van het veer Kats- Zierikzee door het schep pen van een outillage als op de lijn Vlissingen- Breskens, op een jaar- lijlcs exploitatieverlies van plm. f 2'/2 miljoen zou komen, is de gedach te geopperd voor een brugverbinding. De Provinciale Water staat begon onder lei ding van ir. J. G. Snip een voorlopige studie 'en bijna gelijktijdig bleek dat twee aannemers- maatschappijen, de Aan nemingsmaatschappij Van Hattum en Blanke voort N.V. te Bevenvijlc en de N.V. Amsterdam- sche Ballastmaatschap- pij te Amsterdam, een plan voor een brug over de Oosterschelde had den. De financiering vormde ook al geen pro bleem meer. Hiervoor hadden d een banksyhdicaat onder leiding van firma Pier- son, Heldring en Pierson geïnteresseerd. Geen wonder dat dit plan, dat zowel technisch en fi nancieel voor de provin cie zeer aantrekkelijk was, dankbaar werd ont vangen. Geen wonder ook, dat er in de statenzit- ting van januari 1961 groot enthousiasme was voor dit door Ged- Staten ingediende plan. G. S. werden gemach tigd een overeenkomst met de aannemers aan te gaan voor de bouw en bovendien werd de aannemers de betaling gegarandeerd tot een maximum van f 125.000 voor de voorbereidings werkzaamheden. De rijksgoedkeuring voor de bouw ontbrak op dat mo ment nog wel, doch men wilde geen tijd verloren laten gaan. Bij de financiële opzet werd uitgegaan van een totaal aan kosten van f 60 miljoen vóór de toéleidende wegen. Het bouw van de brug en de Provinciaal Bestuur wil voor de exploitatie een naamloze vennootschap slichten. en essentieel onder- deel van het plan is, zoals bekend, het heffen van tolgelden. Hierbij wordt er aan ge dacht, dat de brug na genoeg schuldvrij zal kunnen zijn op het mo ment, dat door de af damming van de Ooster schelde het verkeer over de brug zal worden ont last. Een zeer aantrekkelijk punt bij het bepleiten van de bruggenbouw was ook steeds dat van het rijk geen financiële bijstand wordt gevraagd. Van groot belang is on getwijfeld ook geweest, dat het bedrijfsleven dat een groot deel van de tolgelden zal moeten betalen zich achter liet brugplan heeft ge schaard. arresteerd en in Frankrijk gevangen gezet. Hij werd ervan beschuldigd dat hij via een maatschappij in onroerend goed gelden, in Frankrijk ten behoeve van de F.L.N. bijeenbracht, naar het buitenland overmaakte. De Franse regering heeft maandag zijn vrijla ting gelast en nu verwacht men, dat hij in Algerijë belangrijk werk zal doen. Christian Fouchet De Egyptische geheime dienst betaalt zijn spionnen zeer slecht aldus verklaar de een Arabische lood, Jasr Elmarbua, voor een rechtbank Ln -Jeruzalem waar hij onder beschuldiging van spionage te recht staat. „Commandant Said, van de inlichtingendienst in Gaza, betaalde ons slechts drie Egyptische ponden voor elke inlichting die wij hem uit Israël stuur den", aldus Elmarbua.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 3