JIaIic spreehi weer eevx motie) woor^e Karei Appel maakt zomerse textieldessins mee PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 21 MAAKT 1Ö62 VOOR NEDERLANDSE KATOENCOLLECTIES-1962: Voor de avond: katoenen jurkjes mei één blote schouder (Van een speciale verslaggeefster). Een man op een modeshow is voor ons net zoiets als een vlieg in de suikerpot. We zouden met de hand willen wapperen om 'm weg te jagen, maar de man die onlangs naast ons zat op de show van de textiel fabriek Kigtersbleek uit Enschede was Karei Appel, en die jaagt men niet weg. Breeduit zat hij in het Amsterdamse Carlton te kijken naar de katoenen stofjes die Kigtersbleek voor de komende zomer heeft bestemd. Hij zat er overigens niet voor de stofjes en niet voor de meisjes die de jurkjes van de stofjes droegen, hij zat er voor de film: de film over Karei Appel en daar moest dan een modeshow in, omdat Karei Appels vrouw eens mannequin is geweest in een Parijs' modehuis. Govers en Kamphuis geloven kenne lijk in een zonnige zomer, vandaar, dat ze alle modellen mouwloos maak ten en in de meeste jurkjes een de colleté van hier tot gunder knipten. Voor de tieners waren er deux-pièces Een nogal onartistiek ideetje, als men het ons vraagt, en dat verklaart dan waarom Karei Appel een nogal sullig gezicht trok en maar wat aan zijn snor plukte terwijl de camera's snorden. Meer dan dat gezicht had hij niet bij zich en om toch een beet- tje houding te hebben te midden van hem aangapende vrouwen begon hij te babbelen. En wat een aardige en nette man bleek toen Karei Appel, die als U het ons vraagt nooit echt heeft gezegd en zeker niet heeft bedoeld: dat hij maar wat rot zooit. Hij zei heel ernstig: Ik heb mijn werk en ik ben maar even uit Parijs gekomen om een ten toonstelling in tc richten in Ne derland. Ik heb al vijf tentoon stellingen tegelijk in Amerika langs de westkust en een in Toronto, en om voor al die ten toonstellingen schilderijen te heb ben moet je werken, hoor. In Amerika wordt mijn werk door miljonairs gekocht, maar wat het oplevert weet ik niet; wat de gek er voor geeft, of wat mijn agent er voor vraagt. Ik ben nu bezig met litho's, die kan ik verko pen voor 120 gulden per stuk en dat is dan te betalen ook als je geen miljoniar bent. Sinds jaren maakt Appel ook textiel dessins, maar op deze show kregen we geen Appel-dessins te zien, doch, integendeel bijna, do aluode bloemen in de vertrouwde kleuren en wat ab stracte figuurtjes in pasteltinten; voorts wat moesjes, stipjes, ruitjes en streepjes. Het nieuws voor voorjaar en zomer 1962 zitten dus niet zo zeer in de dessins als wel in de stoffen, in sa menstelling en leefeffect. Om en om wiegelden de mannequins rond in katoentjes die glansden als satijn, door de finish op de stof. Een finish die meteen zorgt voor een kreukherstellend effect en dus strij ken overbodig maakt. Behalve zuivere katoentjes werden er mengsels getoond van katoen met terlenka en t'ibrenka, of battist-ter- lenka en t'ibrenka. We zagen voorts jurkjes van zuiver acetaat en meng sels van acetaat met rayonvezel. Zo'n acetaatjurkje is wel een beetje een gevaarlijk bezit, omdat acetaat moeilyk is in de was en moeilijk in het strijken: een te warm zeepsopje of een te warme strijkbout doet de acetaat smelten of aan de bout vast kleven. De ontwerpers Govers en Kamphuis hadden met alle stofjes handig ge manoeuvreerd en eenvoudige en toch modieuze ontwerpen bedacht om de aandacht vooral bij de stoffen te laten. Zo waren van katoentjes, bedrukt met witte, rose en zacht rode ro zen, gladde mouwloze jurkjes ge maakt, met een ietwat uitstaande rok waarover op heuphoogte een verlaagd ceintuur was aange bracht. Een battistachtige katoen met een oranje-geel bloemmotief was verwerkt tot een geheel van half tot zoom geplooide jurk ook al met een verlaagde taille. met matrozenkraag; de stof bedrukt met een ruit of bloemdessin. Voor de avond zowel voor teenager of jong vrouwtje jurkjes met één blote schou der, of een draperie van de schouder af, om als stola om te slaan als de zo meravond wat koel mocht zijn. Zijn de dessins voor de jeugdige vrouw en teenager van groot tot heel groot, voor de oudere vrouw die bovendien vól-slank is, had men het gezocht in kleine figuurtjes die in pasteltinten uitgevoerd, bijzonder smaakvol aan deden. Die stof, tot jurkjes verwerkt, kleedde heel slank af. Het allermooiste vonden we het bleu- witte jurkje waarvoor de ontwerpers de achterkant van de fijne katoen ge bruikt hadden, een zomers frivoli- teitje dus. En zonnig-zomers was heel de show; dat was het leuke. Vond Karei Appel dat ook? We zijn bang van niet. „Mag ik nou weg?", vroeg hij, in de pauze. Dit is model 29 „Kalief", een cock tailjurkje van veelkleurige katoen, gedrapeerd op een schouder, welke deel uitmaakt van de collectie voor de komende lente en zomer van het Parijse modehuis Carven. De rok is wijd en rijk geplisseerd. De jurk kan ook bij kléin-gala worden gedragen. „Antonelli" uit Rome presenteert de ze witte kanten japon met rond de colleté en klokrok. Er hoort een vlammend-rode zijden cape bij met splitten aat\ de zijkant, waar de han den door kunnen worden gestonken. Gestrikte lintjes op de schouders. De collectie voor het komende voor jaar, die de jonge Italiaanse mode ontwerper Roberto Capucci in Parijs heeft gepresenteerd, valt op door de jeugdige lijn en de ongebruikelijke kleurencombinaties. Dit charmante pakje is van bladgroene wol (kort jasje en rok), de blouse, die in de rok wordt gedragen, is roze, evenals de brede As'cot-sjaal. Ook de bijpas sende sombrero is roze. Advertentie RICHTLIJNEN voor de NTEUWE MODE vindt U in de modebladen: Burda, Beyer, Neue Schnitt, Vogue, Jardin des Modes, Succes des Paris, etc. Ook speciale bladen voor bruids- en kinderkleding. HILDERNISSE Middelburg, L. Noordstraat 2, tel. 2356 Mèt Parijs spreekt ook dit voorjaar Italië een hartig (mode) woordje meeeen woordje waarnaar we gerust kunnen lui steren, want de Italiaanse mode is aan trekkelijk als altijd. Stijlvolle jersey-pakjes komen uit Italië, zoals bovenstaand exemplaar van effen materiaal. Het is van de Florentijnse ont werper Dc Luca en zou uiterst 3impel te noemen zijn, wanneer de ontwerper aan het pakje niet een witte strook had gezet en er bovendien ter verlevendiging twee zwarte biezen op had geplaatst. Een zwart strooien hoedje wordt erbij gedragen. De enorme strik valt het eerst op bij het andere pakje van de ontwerpers Mingolani en Gugenheim uit Rome. Heldergroene wol is het materiaal, de blouse is van bedrukte stof in groen, bruin en zwart. Die blouse is langer dan het korte jakje met de halve mouwen. Een wit hoedje maakt het en semble dubbel voorjaarsachtig. De taillepartij van de meeste modellen wordt door Cardiu ge accentueerd door verticale plooitjes. Dit is duidelijk* te zien by deze mosterdkleurige wol len mantel, die een sluiting heeft van kleine kogelknoop jes. De modellen uit Cardins collectie mantels en pakjes zyn voor het merendeel kraagloos en vallen op door hun smalle schouders. KATOENTJES IN Veel inprimés in pasteltinten, Voor dc lente en zomer mag de Nederlandse en de Europese vrouw een ryk assortiment van imprimés in pasteltinten verwach ten, in doorgaans schaduwige des sins. In zulke meesta' door fi nish glanzende katoentjes is elke vrouw en elk meisje een liefelijke verschijning cn voor wie meer dan zomaar lieflyk wil zijn, presenteert do katoenindustrie dan iets heel anders: liet grote, forse, soms a- symmetrische patroon. We hebben katoentjes gezien met wat ie noemt taferelen erop ge drukt en dat is soms leuk en soms niet. Leuk vonden we wel een grove linnenachtige katoen met erop gedrukt dikke, leren rie men met koperen ringen, eu een wapenschild met. een paardekop erop. Een meisje dat er een sportief jurkje van draagt mag rekenen op dubbele belangstel ling: eerstens voor haarzelf maar niet minder van plaatjosky- kers. Van de modellen niets dan goeds. De ontwerper Eberlé heeft nog wat gevarieerd op do mode van de voorbije zomer en er wat plooien en klepjes en zakjes aan toege voegd. Dlck Holthaus heeft ook klepjes op zijn modellen gezet, maar dan doorgestikt en in plaats LENTEMODE én forse patronen van plooien brengt hij splitten aan in de jurken. Vakkundig is zijn opvatting: als een imprimé gelan ceerd wordt In velerlei kleurstel ling, dan moet ik een model ma ken dat in al die kleurstellingen mooi is. Voor de blonde, de zwar te, de roodharige en ook de grijze vrouw. Even vakkundig is zijn op vatting: de doelmatigheid en de bruikbaarheid van een im primé wordt bewezen als Ik er een wandeltoiletje van kan ma liën, maar ook een zonnejurk, een lailleurtje, maar ook een cocktailtje. Herkenbaar zijn de Holtliaus- modellen altijd weer door liet hemdachtige bovenstukje, dat de sofisticated-lady pikante gratie verleent. Geraffineerd zijn vooral de pakjes van denim in tere pasteltinten. De stof lijkt vooral geschikt voor een ietwat potige, of op z'n minst pittige teenager, maar de kleur past weer veel meer een salon poppetje. Dat Holthaus zelf iets heel bijzonders maakt van ver- plcegsterslinnen, verwondert nie mand die Holthaus kent. Ferry Offerman heeft de ka toen gezien als vooral een sier- liijk plooibare en toch vorm- houdende stof: hij werkt met strikken en dan zo groot dat de vrouw er zich achter verschuilen kan. Op een slank, lang avondtoilet van goudgele imprimé in schaduwmotief is dat zeker sierlijk. Voor Max He.vmans de moesjes, of juist de scherpgelijnde grote abstracte figuur-dessins. Hy maakt er een Coco Chanel-pakje van met een smalschouderig bla zer-jasje en eronder een kunstig geplooid rokje. Voor Heymans is ook aantrekkelijk een neel brede, zwartwitte, of bruimvittc streep. En voor de zomer hebben we van hem de tip: geen stip. Schoenen mode voor haardie dc op het ogenblik wel zeer luchtige Ita liaanse stijlvaak met open zij kanten niet, kan waarderen: van links naar rechts de degelijke cn tocli, elegante pump met eenvoudige stik selgarnering die zowel bij dag uls bij avond kan worden gedragen; het jeugdige schoentje mei vierkante neus en strikgarneringvoor de vrouw met niet-zo-gemakkelijke voet en flatje met klep- en biesgarnering en voor de uit gaansuren een gladde zwarte pump met kleine glinstervcr- siering opzij, die men ook een vol gend, modeseizoen waarschijnlijk nog zal kunnen dragenzonder onmiddel lijk „old-fashioned" te lijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 19