JIaIic spreehi weer eevx motie) woor^e
Karei Appel maakt zomerse textieldessins
mee
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 21 MAAKT 1Ö62
VOOR NEDERLANDSE KATOENCOLLECTIES-1962:
Voor de avond: katoenen jurkjes
mei één blote schouder
(Van een speciale verslaggeefster).
Een man op een modeshow is voor ons net zoiets als een vlieg in de
suikerpot. We zouden met de hand willen wapperen om 'm weg te jagen,
maar de man die onlangs naast ons zat op de show van de textiel
fabriek Kigtersbleek uit Enschede was Karei Appel, en die jaagt
men niet weg. Breeduit zat hij in het Amsterdamse Carlton
te kijken naar de katoenen stofjes die Kigtersbleek voor de komende
zomer heeft bestemd. Hij zat er overigens niet voor de stofjes en niet
voor de meisjes die de jurkjes van de stofjes droegen, hij zat er voor
de film: de film over Karei Appel en daar moest dan een modeshow
in, omdat Karei Appels vrouw eens mannequin is geweest in een Parijs'
modehuis.
Govers en Kamphuis geloven kenne
lijk in een zonnige zomer, vandaar,
dat ze alle modellen mouwloos maak
ten en in de meeste jurkjes een de
colleté van hier tot gunder knipten.
Voor de tieners waren er deux-pièces
Een nogal onartistiek ideetje, als
men het ons vraagt, en dat verklaart
dan waarom Karei Appel een nogal
sullig gezicht trok en maar wat aan
zijn snor plukte terwijl de camera's
snorden. Meer dan dat gezicht had
hij niet bij zich en om toch een beet-
tje houding te hebben te midden van
hem aangapende vrouwen begon hij
te babbelen.
En wat een aardige en nette man
bleek toen Karei Appel, die
als U het ons vraagt nooit echt
heeft gezegd en zeker niet heeft
bedoeld: dat hij maar wat rot
zooit. Hij zei heel ernstig: Ik heb
mijn werk en ik ben maar even
uit Parijs gekomen om een ten
toonstelling in tc richten in Ne
derland. Ik heb al vijf tentoon
stellingen tegelijk in Amerika
langs de westkust en een in
Toronto, en om voor al die ten
toonstellingen schilderijen te heb
ben moet je werken, hoor. In
Amerika wordt mijn werk door
miljonairs gekocht, maar wat
het oplevert weet ik niet; wat de
gek er voor geeft, of wat mijn
agent er voor vraagt. Ik ben nu
bezig met litho's, die kan ik verko
pen voor 120 gulden per stuk
en dat is dan te betalen ook als
je geen miljoniar bent.
Sinds jaren maakt Appel ook textiel
dessins, maar op deze show kregen
we geen Appel-dessins te zien, doch,
integendeel bijna, do aluode bloemen
in de vertrouwde kleuren en wat ab
stracte figuurtjes in pasteltinten;
voorts wat moesjes, stipjes, ruitjes
en streepjes.
Het nieuws voor voorjaar en zomer
1962 zitten dus niet zo zeer in de
dessins als wel in de stoffen, in sa
menstelling en leefeffect.
Om en om wiegelden de mannequins
rond in katoentjes die glansden als
satijn, door de finish op de stof. Een
finish die meteen zorgt voor een
kreukherstellend effect en dus strij
ken overbodig maakt.
Behalve zuivere katoentjes werden
er mengsels getoond van katoen met
terlenka en t'ibrenka, of battist-ter-
lenka en t'ibrenka. We zagen voorts
jurkjes van zuiver acetaat en meng
sels van acetaat met rayonvezel.
Zo'n acetaatjurkje is wel een beetje
een gevaarlijk bezit, omdat acetaat
moeilyk is in de was en moeilijk in
het strijken: een te warm zeepsopje
of een te warme strijkbout doet de
acetaat smelten of aan de bout vast
kleven.
De ontwerpers Govers en Kamphuis
hadden met alle stofjes handig ge
manoeuvreerd en eenvoudige en toch
modieuze ontwerpen bedacht om de
aandacht vooral bij de stoffen te
laten.
Zo waren van katoentjes, bedrukt
met witte, rose en zacht rode ro
zen, gladde mouwloze jurkjes ge
maakt, met een ietwat uitstaande
rok waarover op heuphoogte een
verlaagd ceintuur was aange
bracht. Een battistachtige katoen
met een oranje-geel bloemmotief
was verwerkt tot een geheel van
half tot zoom geplooide jurk ook
al met een verlaagde taille.
met matrozenkraag; de stof bedrukt
met een ruit of bloemdessin. Voor de
avond zowel voor teenager of jong
vrouwtje jurkjes met één blote schou
der, of een draperie van de schouder
af, om als stola om te slaan als de zo
meravond wat koel mocht zijn. Zijn
de dessins voor de jeugdige vrouw
en teenager van groot tot heel groot,
voor de oudere vrouw die bovendien
vól-slank is, had men het gezocht in
kleine figuurtjes die in pasteltinten
uitgevoerd, bijzonder smaakvol aan
deden. Die stof, tot jurkjes verwerkt,
kleedde heel slank af.
Het allermooiste vonden we het bleu-
witte jurkje waarvoor de ontwerpers
de achterkant van de fijne katoen ge
bruikt hadden, een zomers frivoli-
teitje dus. En zonnig-zomers was
heel de show; dat was het leuke.
Vond Karei Appel dat ook? We
zijn bang van niet. „Mag ik nou
weg?", vroeg hij, in de pauze.
Dit is model 29 „Kalief", een cock
tailjurkje van veelkleurige katoen,
gedrapeerd op een schouder, welke
deel uitmaakt van de collectie voor
de komende lente en zomer van het
Parijse modehuis Carven. De rok is
wijd en rijk geplisseerd. De jurk kan
ook bij kléin-gala worden gedragen.
„Antonelli" uit Rome presenteert de
ze witte kanten japon met rond de
colleté en klokrok. Er hoort een
vlammend-rode zijden cape bij met
splitten aat\ de zijkant, waar de han
den door kunnen worden gestonken.
Gestrikte lintjes op de schouders.
De collectie voor het komende voor
jaar, die de jonge Italiaanse mode
ontwerper Roberto Capucci in Parijs
heeft gepresenteerd, valt op door de
jeugdige lijn en de ongebruikelijke
kleurencombinaties. Dit charmante
pakje is van bladgroene wol (kort
jasje en rok), de blouse, die in de
rok wordt gedragen, is roze, evenals
de brede As'cot-sjaal. Ook de bijpas
sende sombrero is roze.
Advertentie
RICHTLIJNEN voor de NTEUWE
MODE vindt U in de modebladen:
Burda, Beyer, Neue Schnitt, Vogue,
Jardin des Modes, Succes des Paris,
etc. Ook speciale bladen voor bruids-
en kinderkleding.
HILDERNISSE
Middelburg, L. Noordstraat 2, tel. 2356
Mèt Parijs spreekt ook dit voorjaar Italië
een hartig (mode) woordje meeeen
woordje waarnaar we gerust kunnen lui
steren, want de Italiaanse mode is aan
trekkelijk als altijd.
Stijlvolle jersey-pakjes komen uit Italië,
zoals bovenstaand exemplaar van effen
materiaal. Het is van de Florentijnse ont
werper Dc Luca en zou uiterst 3impel te
noemen zijn, wanneer de ontwerper aan
het pakje niet een witte strook had gezet
en er bovendien ter verlevendiging twee
zwarte biezen op had geplaatst. Een zwart
strooien hoedje wordt erbij gedragen.
De enorme strik valt het eerst op bij het
andere pakje van de ontwerpers Mingolani
en Gugenheim uit Rome. Heldergroene wol
is het materiaal, de blouse is van bedrukte
stof in groen, bruin en zwart. Die blouse
is langer dan het korte jakje met de halve
mouwen. Een wit hoedje maakt het en
semble dubbel voorjaarsachtig.
De taillepartij van de meeste
modellen wordt door Cardiu ge
accentueerd door verticale
plooitjes. Dit is duidelijk* te zien
by deze mosterdkleurige wol
len mantel, die een sluiting
heeft van kleine kogelknoop
jes. De modellen uit Cardins
collectie mantels en pakjes zyn
voor het merendeel kraagloos
en vallen op door hun smalle
schouders.
KATOENTJES IN
Veel inprimés in pasteltinten,
Voor dc lente en zomer mag de
Nederlandse en de Europese
vrouw een ryk assortiment van
imprimés in pasteltinten verwach
ten, in doorgaans schaduwige des
sins. In zulke meesta' door fi
nish glanzende katoentjes is elke
vrouw en elk meisje een liefelijke
verschijning cn voor wie meer dan
zomaar lieflyk wil zijn, presenteert
do katoenindustrie dan iets heel
anders: liet grote, forse, soms a-
symmetrische patroon.
We hebben katoentjes gezien met
wat ie noemt taferelen erop ge
drukt en dat is soms leuk en
soms niet. Leuk vonden we wel
een grove linnenachtige katoen
met erop gedrukt dikke, leren rie
men met koperen ringen, eu een
wapenschild met. een paardekop
erop. Een meisje dat er een
sportief jurkje van draagt mag
rekenen op dubbele belangstel
ling: eerstens voor haarzelf
maar niet minder van plaatjosky-
kers.
Van de modellen niets dan goeds.
De ontwerper Eberlé heeft nog
wat gevarieerd op do mode van de
voorbije zomer en er wat plooien
en klepjes en zakjes aan toege
voegd. Dlck Holthaus heeft ook
klepjes op zijn modellen gezet,
maar dan doorgestikt en in plaats
LENTEMODE
én forse patronen
van plooien brengt hij splitten aan
in de jurken. Vakkundig is zijn
opvatting: als een imprimé gelan
ceerd wordt In velerlei kleurstel
ling, dan moet ik een model ma
ken dat in al die kleurstellingen
mooi is. Voor de blonde, de zwar
te, de roodharige en ook de grijze
vrouw.
Even vakkundig is zijn op
vatting: de doelmatigheid en
de bruikbaarheid van een im
primé wordt bewezen als Ik er
een wandeltoiletje van kan ma
liën, maar ook een zonnejurk,
een lailleurtje, maar ook een
cocktailtje.
Herkenbaar zijn de Holtliaus-
modellen altijd weer door liet
hemdachtige bovenstukje, dat
de sofisticated-lady pikante
gratie verleent.
Geraffineerd zijn vooral de pakjes
van denim in tere pasteltinten. De
stof lijkt vooral geschikt voor een
ietwat potige, of op z'n minst
pittige teenager, maar de kleur
past weer veel meer een salon
poppetje. Dat Holthaus zelf iets
heel bijzonders maakt van ver-
plcegsterslinnen, verwondert nie
mand die Holthaus kent.
Ferry Offerman heeft de ka
toen gezien als vooral een sier-
liijk plooibare en toch vorm-
houdende stof: hij werkt met
strikken en dan zo groot
dat de vrouw er zich achter
verschuilen kan. Op een slank,
lang avondtoilet van goudgele
imprimé in schaduwmotief is
dat zeker sierlijk.
Voor Max He.vmans de moesjes,
of juist de scherpgelijnde grote
abstracte figuur-dessins. Hy
maakt er een Coco Chanel-pakje
van met een smalschouderig bla
zer-jasje en eronder een kunstig
geplooid rokje. Voor Heymans is
ook aantrekkelijk een neel brede,
zwartwitte, of bruimvittc streep.
En voor de zomer hebben we van
hem de tip: geen stip.
Schoenen mode voor haardie dc op
het ogenblik wel zeer luchtige Ita
liaanse stijlvaak met open zij
kanten niet, kan waarderen: van
links naar rechts de degelijke cn tocli,
elegante pump met eenvoudige stik
selgarnering die zowel bij dag uls
bij avond kan worden gedragen; het
jeugdige schoentje mei vierkante
neus en strikgarneringvoor de
vrouw met niet-zo-gemakkelijke voet
en flatje met klep- en biesgarnering
en voor de uit gaansuren een gladde
zwarte pump met kleine glinstervcr-
siering opzij, die men ook een vol
gend, modeseizoen waarschijnlijk nog
zal kunnen dragenzonder onmiddel
lijk „old-fashioned" te lijken.