dolle dingen met
anderhalve ee
mengsel van petroleum,
ether en wonderolie
PIKEUR
Onze 7
woensdag
tip
JONGENS
PANTALON
9.50
BOEKENWEEK 1962 VESTIGT
AANDACHT OP VLAANDEREN
DINSDAG 20 MAART 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COORAN1
7
Advertentie
DE VLISSINGERS A. de Ruijsscher en G. Meulmees-
ter zijn serieuze zakenmensen. Bedaagde middenstan
ders, al een klein beetje gearriveerd. Maar in hun
schaarse vrije ogenblikken spelen ze met vliegtuigjes.
Vindt men ze op een weitje tussen Middelburg en
Koudekerke. Voorbijgangers blijven vertwijfeld
staanKeurige heren, zo te zien, maar ach Totdat
zij hun vliegtuigjes in actie laten komen. Dan is er
verbazing over de door beide heren in Zeeland ge-
introduceerde sport. Zij doen
DE BREEWEG onder Middelburg, in de omgeving van het
slot „Ter Hooge", is echt zo'n rustig weggetje, waar rustige
mensen op een rustige zondagmorgen rustig gaan wandelen.
Het is er niet met de rust gedaan, sinds de
heren De Ruijsscher en Meulmeester er
I hun operaties houden. Maar het is wel even
vreemd, als de daar als rustige wandelaar
wk 'zwn Tof héél in de verte een vliegtuig meent te zien,
dat plotseling heel dichtbij blijkt te zijn:
de bedriegelijkheid van een natuurgetrouw miniatuur. Een
vriendelijk landbouwer, de heer Reijnierse, heeft een stuk
weiland beschikbaar gesteld als vliegveld.
De Ruijsscher (links) en Meulmeester met hun nieuwste „kisten"*.
Aan die meneer Reijnierse is de
Vlissingse politie veel dank
verschuldigd. De Ruijsscher
en Meulmeester vlogen aanvanke
lijk bij het begin van de Nolledijk
in Vlissingen. Gevolg: honderden
kijkers, massa's geparkeerde au
to's verkeersopstoppingen. Het
kon zo niet langer. Bovendien heb
ben de beide vliegtuigbouwers hun
radiografisch gedirigeerde toestel
letjes nog altijd niet geheel in de
hand. Een klein mankement aan
de zender: de besturing valt uit en
de dingen nemen hun eigen loop.
In zo'n geval stonden de heren De
Ruijsscher en Meulmeester wat
melancholiek bij De Nolle. Ze ston-
Een gedwongen landing - brand
stofgebrek. Tot nu toe heb
ben de beide Vlissingers alléén
de besturing radiografisch in de
hand gehad eerst over enkele
weken komen zij met een toestel
letje in de lucht, waarvan via de
zender ook het toerental van de
motor is te regelen.
Tweeëneenhalve kubieke centime
ter, aandrijving voor een twintig
centimeter lange propeller, die
krachtig genoeg wordt rondgesla
gen om een tachtig centimeter
lang toestel met een vleugelspan
wijdte van anderhalve meter tot
een hoogte van negenhonderd me
ter té laten stijgen.
De „kistjes", zoals De Ruijsscher
en Meulmeester hun handenarbeid-
produkten aanduiden, zijn uiter
aard van ultra-licht materiaal ver
vaardigd. Spanten van balsa-hout
lichter dan kurk bekleed met
tissu papier en Japanzijde.
„In '59", zo vertelde De Ruijsscher,
„ben ik er mee begonnen. Een
cliënt van me, in Zierikzee, was
er mee bezig. Voor m'n eerste kist
gebruikte ik een bouwdoos, nu is
alles zelfbouw. Het eerste exem
plaar was een radiografisch be
stuurde zweefkist, die met een lijn
in de lucht werd getrokken. Toén
ik daarmee bezig was kwam Meul
meester, die ik zakelijk kende. Hij
was er enthousiast over en ik
op mijn beurt over zijn enthousias
me, omdat hij een kei op radio-
technisch gebied is. Meulmeester
kocht ook zo'n zweefkist, met een
vleugelspanwijdte van 2.25 meter.
Maar het beviel niet. Er is te wei
nig termiek in Zeeland. Ze bleven
niet langer dan een minuut in de
lucht. Daarom gingen we toestel
len bouwen met motortjes, die zijn
zo te koop, Duits fabrikaat.
Het werd een succes. We kwamen
tot acht- a negenhonderd meter
hoogte, lieten ze uit de wolken dui
den aan de dijk, als hun kistjes in
de richting Engeland verdwenen en
het geluid verloren ging boven het
geraas van de branding. Een wei
tje, dat was veiliger. Ze bouwden
nieuwe verbeterde toestelletjes en
trokken naar de Breeweg. Nu
durfden ze ook de cylinderinhoud
van de motoren wat op te voeren:
van anderhalve kubieke centimeter
schakelden ze over naar de zware
klasse van tweeëneenhalve cc.
Onmogelijk kleine motortjes, één
cylinder, diesel-tweetact: ze zijn te
klein om klepjes te kunnen bevat
ten. Deze wonderlijke machientjes
lópeii op een
INHOUD van de brandstoftankzeventig kubieke centimeter.
Met opzet klein gehouden om het gewicht van de toestelletjes
niet onnodig op te voeren en ookom de vliegtuigjes na een
vlucht van ongeveer een kwartier weer te laten landen.
ken, vluchten van een kwartier
waren geen uitzonderingen meer.
Ik maakte zelfs reclame voor m'n
eigen zaak door met een spandoek
te vliegen, een reep verbandgaas,
waarop ik zwarte letters had ge
plakt.
In het begin, toen de radiografi
sche besturing nog minder geper
fectioneerd was, hadden we de dol
ste dingen. Eenmaal vloog een toe
stelletje loopings makend van de
Nolledijk tot bij Koudekerke. Één
maal raakte ik het helemaal kwijt.
Het was in Gapinge terechtgeko
men. De politie was zo vriendelijk
me te bellen. M'n naam stond er
niet in, maar gelukkig waren wij
al aardig bekend..."
en gunstige bekendheid, ge
sanctioneerd door de P.T.T.,
die een zendvergunning ver
strekte en de Kon. Ned. Vereniging
voor Luchtvaart, die voor de vlieg-
licentie zorgde.
De Ruijsscher en Meulmeester zijn
voorlopig de enigen in Zeeland, die
met radiografisch bestuurde mi
niaturen vlieQen. „Waren er maar
meer", verzuchten zij „dan
kwam er misschien wel ergens een
startbaan. Normaal horen er wie
len onder de kistjes, voor het op
stijgen en het dalen. Jammer ge
noeg hebben we die nog niet nodig.
Nu starten we ze uit de hand. Een
helper loopt er een meter of acht
mee, totdat hij voelt, dat de kist
hem uit de hand wordt getrokken.
Dalen gebeurt in een glijvlucht op
het gras. Daarvoor kun je geen
wielen gobruiken".
De Vlissingers hopen hun monopo
liepositie spoedig te kunnen af
staan. „Dan kunnen we hier mis
schien wedstrijden organiseren. Zo
willen we dit jaar ook in Holland
aan wedstrijden meedoen. De Ruijs
scher heeft z'n eerste tweedekker
bijna voltooid; Meulmeester werkt
aan een toestel, waarvan behalve
hoogte- en richtingsroer ook de
motor radiografisch te commande
ren zal zijn.
De perfectie wordt hoog opge
voerd.
Om de bewering ..kinder
speelgoed' moeten ze maar
eens lachen. ..Het is sport"
zeggen ze en ze vatten zo'n
veronderstelling sportief op.
,We blijven jong, omdat we
vliegen". Over enkele weken,
als het écht voorjaar gewor
den is. gaan ze de weide in.
nylon propeller, 2'/2 cc. motor
ontvanger in cockpit
brandstoftank rechts boven van 70 cc
(Foto's P.Z.C.)
•Heen geldig 21 maart a.s.
kamgaren met nylon
versterkt, slank model,
entl-sllpband. 7 laar
nü
kl.st. p.m.
25 zaken in Nederland.
Voor Zeeland
Lange Delft 60 - 62,
Middelburg
Walstraat 84 - Vlissingen
op aanvrage bezoeken wij
U gaarne.
Manifestaties in
teken der samenwerking
De boekenweek 1962 (31 maart7
april) werpt haar fleurige stralen
reeds vooruit. Een bijzondere stra
lenbundel ditmaal, en wel omdat het
speelse licht zijn'spel niet abrupt
staakt bij onze zuidelijke grenspa
len. De schijnwerper draait door en
flitst ook over de flonkerende facette
der Vlaamse Ietteren.
Het Vlaamse element is direct aan
wezig in de uitgaven, die deze 27ste
boekenweek vergezellen. In de eerste
plaats in het fraaie en vernuftige
Speels A.B.C. der Nederlanden. De
letters van ons alfabet volgend met
foto's, prenten en teksten, komt de
Nederlands-Vlaamse band weer bij
zonder tot uitdrukking.
Ook het bekende muze-boekje,
voor jongeren, ditmaal getiteld De
muze en de zeventien provinciën,
samengesteld door de zo zeer des
kundige Anton van Duinkerken,
en voortreffelijk uitgevoerd, neemt
Heemaf verwacht veel
van fusie met Smit
Ter aanvulling op het. bericht inzake
samensmelting van Heemaf met de
N.V. Elektrotechnische Industrie v.h.
"•Willem Smit en Co. te Slikkerveer
heeft ir. H_ I. Keus, president-com
missaris van Heemaf N.V. in de gis
teren te Hengelo gehouden algemene
vergadering van aandeelhouders o.m.
meegedeeld, dat het in de bedoeling
ligt beide vennootschappen onder
eigen naam en directie te doen voort
bestaan, maar tot een economische
en fiscale eenheid te komen.
De beidé fabricageprogrammas zul
len elkaar voor een groot deel over
lappen, waardoor de mogelijkheden
voor rationalisatie en specialisatie
zijn gegeven. Geldt dit met name voor
de middelgrote machines, daarnaast
vullen de programma's elkaar op ge
lukkige wijze aan, daar Heemaf ook
kleine machines en schakel- en ver-
deelinstallaties fabriceert, en Smit
Slikkerveer ook zeer grote machines.
Voorts is het een gunstige omstan
digheid dat de combinatie beschikt
over twee fabrieken die elk voor zich
geografisch gunstig zijn gelegen. Wij
zijn ervan overtuigd, aldus ir. Keus,
dat het samengaan goede resultaten
zal kunnen opleveren, die echter,
door de uiteraard noodzakelijke aan
passingsperiode, grotendeels in een
verdere toekomst te verwachten zul
len zijn.
Ir. Keus deelde tenslotte mede dat
mr J. de Wilde de taak van presi
dent-commissaris van hem zal over
nemen. De directie verwacht in 1962
geen bijzondere investeringen te be
hoeven maken. In verband met perso-
neelsschaarste kan niet tot uitbrei
ding van het produktieapparaat in
Hengelo worden overgegaan.
Onder zoek naar roken van
onderwijzers voor de klas
Op verzoek van het raadslid, me
vrouw G.E. Steert-Brouwer (p.v.d.a.)
zal het gemeentebestuur van Pur-
merend een onderzoek instellen naar
het naleven van het rookverbod voor
onderwijzers tijdens de lesuren.
Aangenomen wordt, dat vele onder
wijskrachten voor de klas staan te
roken. Mevrouw Steert acht dit niet
alleen een slecht voorbeeld voor de
jeugd, maar bovendien schadelijk
voor de kinderen, aangezien haar uit
een rapport over roken is gebleken,
dat het inademen van sigaretterook
al schadelijke gevolgen kan hebben.
Genoemd raadslid heeft het gemeen
tebestuur verzocht zijn bevindingen
te bespreken in de oudercommissie
van Purmerend. De burgemeester van
deze gemeente, mr. R. Kooiman,
heeft inmiddels medegedeeld nog een
stap verder le zullen gaan door de
inspecteur bij het lager onderwijs bij
het onderzoek in te schakelen.
ons mee over de voor de geest
onaanvaardbare grens naar het
Vlaamse land.
Om deze extra nadruk op de Vlaam
se letteren te onderstrepen, brengt
Rotterdam een tentoonstelling, gewijd
aan Willem Elsschot, spelen acteurs
uit Antwerpen op dertig maart tij
dens een gala-avond in de Amster
damse Stadsschouwburg een satyre
van Teirlinck, komt Hugo Claus naar
Bergen in Noord-Holland en brengt
Utrecht een Nederlands-Vlaams ban
ket.
Het geschenk is dit jaar Een schot
in de lucht, van Anton Koolhaas, die
zich met andere merkwaardige die
renverhalen reeds faam verwierf.
NETTOWINST SHELL OIL
IETS GEDAALD
De Shell Oil Company heeft bekend
gemaakt dat haar bruto-inkomsten
over 1961 hoger waren dan ooit te
voren, maar dat haar nettowinst iets
is gedaald.
Het jaarverslag van de maatschappij
over 1961 vermeldt een geconsoli
deerd netto-resultaat na aftrek
van belastingen van 140,4 miljoen
dollar, of 2,32 dollar per aandeel, op
basis van 60.579.768 op 31 december
uitstaande aandelen. Het nettoresul
taat over 1960 was 144,6 miljoen
dollar, wat overeenkwam met 2,39
dollar per aandeel, berekend over het
zelfde aantal aandelen.
Wat let u
nog...
voor 1.25 heeft u
immers ai de proef.
Ritmeester
licht en geurig