Breuklijn met het verleden Som Maloekoe Zierikzeese scholieren exposeren Tien tegen een, dat niemand er bezwaar tegen maakt als je 's zaterdagsavonds het Middelburgse Koorkerkcentrum instapt. En wanneer je toch niets te doen hebt, waarom zou je niet? Want de hervormde instuif gaat van het standpunt uit: „hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Evenals in verschillende andere plaatsen in Zeeland is de Middelburgse hervormde instuif een trefpunt van een groot aantal hervormde jongeren. Maar deze niet alleen. Ook gereformeerde en buitenkerkelijke jeugd, in leeftijd variërend van 16 tot 20 jaar en ouder, bezoekt regelmatig het Koorkerkcentrum: een helverlichte ruimte, waar iedereen ongedwongen en gemakkelijk bij elkaar zit. Hervormde instuif Middelburg Eigen home De Middelburgse Hervormde jeugdraad zal binnenkort de beschikking krijgen over een eigen bureau in het Koorkerk centrum. In dit bureau zal de jeugdraad dus haar eigen „ho me" vinden, er vergaderingen kunnen beleggen en in rustige afzondering van de meestal wat lawaaiige instuifzalen kunnen discussiëren over alle eventueel voorkomende proble men of onderwerpen. Het bu reau, dat geheel nieuw inge richt woidt en de beschikking heeft over een telefoontoestel, is woensdag 21 maart gereed en zal naar alle waarschijn lijkheid op 1 april aanstaande officieel worden geopend. Als dat nu maar geen 1-aprilmop Se Ambonese band en zang groep „Soeara Maloekoe" uit Middelburg heeft de laat ste jaren in Zeeland grote bekend heid verworven. De band is in 1942 te Indonesië opgericht. De Nederlandse geschiedenis van „Soeara Maloekoe" begon pas in 1958, pas zeven jaar nadat de band uit Indonesië naar Neder land was gekomen. Maar de heer Bram Berhitu wilde koste wat het kost de toorts der traditie bran dende houden en het gelukte hem. Met zes jongemannen ging „Soea ra Maloekoe" in Nederland weer; van start. De band heeft nu we derom grote bekendheid. Zij tra-: den onder meer op in Rotterdam, Goes, Maldeghem. Brugge en na tuurlijk ook Middelburg. Hun in strumentarium bestaat uit een handgitaar, twee begeleidingsgi taren en een drumstel In hun re pertoire is krontjong zowel als moderne dansmuziek opgenomen. Op de grote dansavond van de in stuif op 24 maart verzorgt deze band de muziek. Natuurlijk zijn er de gebruikelij ke brave instuif-attributen, zoals het biljart, de tafelten nistafel. schaakbord en dambord. Maar daarnaast bestaat de moge lijkheid tot klassiek, modern en... volksdansen. En af en toe orga niseert de instuifcommissie een filmavond, een gedegen lezing, of zelfs een crêpe papieren modeshow en kun je deelnemen aan een in stuif-songfestival of een wervelend bal-masqué. Men kan vrij aan alle spelen deel nemen. Maar zodra er een „crea tief" spel wordt gespeeld, zoals Marion dat noemt, blijven schaak borden, tennisbals en de biljart queuën eenzaam achter. Eén keer in de maand wordt er 'n bijzondere bijeenkomst belegd: een filmavond (vandaag de discussiefilm „None, but the lonely" en enkele maanden geleden „Battle Hymn" en „Waar om zijn ze tegen ons?"), een volks dansavond of een avond, waarop een bekende persoonlijkheid komt vertellen over vreemde culturen of politieke stromingen, geïllustreerd met kleurendia's. En dan niet te vergeten de normale dansavonden. „HERVORMD" Op het eerste gezicht doet de hervormde instuif helemaal niet zo „hervormd" aan. Ten minste als men aan, dat woord verouderde begrippen verbindt. En hier ligt; misschien wel een om een mooi woord te gebruiken breuklijn met het verleden en daardoor tevens met een oudere, generatie. Vroeger was het jeugd werk toch wel heel erg gebonden aan vrij preciese opvattingen. Laten we eerlijk wezen: voor de oorlog was de dans bijvoorbeeld in vele kerkelyko kringen taboe. De dans behoorde tot een andere we reld en wie zieh er aan overgaf was „wereldgelykvormig". Tot die wereld behoorden nog veel meer zakenamusementsmuziek, jazz, film, kortom er was een reeks ta boes dié het werken met en onder do jeugd beheerste. Tegenwoordig; ligt dat anders. Vandaar dat voor de ouderen deze instuif zo weinig „hervormd" in traditionele zin is. Immers, in die opvatting is een instuif pas goed als de dag eindigt met een dagsluiting, als er bepaalde rege len streng in acht worden geno men. CHRISTELIJKE SFEER Marion van Bovene doelt daar kennelijk op als ze zegt: „Wij zijn van deze tijd, wij willen jeugd van vandaag zijn. Maar te vens zijn we christenen". En ze komt met een opmerking, die wel licht verkeerd uitgelegd kan wor den: „Er hangt hier een christe lijke sfeer" Die verkeerde uitleg kan ook weer door de traditie wor den ingegeven: er wordt dan be doeld een sfeer waarin zoveel ver boden het leven moeilijk maken, dat het moeilijk is je niet te sto ten. Maar wat Marion bedoeld is: „YVij willen in deze moeilijke wereld blij de mensen zyn, jongeren, die met elkaar discusiëren, zich verdiepen in de culturele taal van nu, daarbij wetend dat wij geloven. Geloven zonder dat we daarom met ern stige gezichten moeten lopen". In diezelfde geest spreekt ook wika A. Jansen, een man die deze sfeer goed aanvoelt en even goed een boom kan opzetten over het „waarom" van onze keuze in de wereld, als over de „twist". Waar om ook niet. De hervormde instuif: het lijkt een beetje op die grote, omarmende kerk zelf. Ieder kan er binnenko men. CULTUREEL Hoe gaat het nu met de instuif De dansavonden zijn het drukst bezocht", vertelt Ma rion van Bovene ons. „Daarnaast organiseren wij ook regelmatig culturele „evenementen", zoals le zingen. maar je kunt zien dat de jongelui daar niet zoveel van hou den. De belangstelling voor de instuif verslapt dan wat. Daarom zijn we er maar mee gestopt". Ze kijkt je even onderzoekend aan, en vervolgt dan: „maar misschien ligt dat wel aan het jaargetijde. De be langstelling voor de instuif is tij dens de maanden december, janu ari en februari toch nooit zo groot als anders. Nu gaat het wel weer. Gemiddeld bezochten ons tot nu toe 260 verschillende personen......". Men trekt weer terug naar de in stuif. Om er te praten of aan de biljarttafel te staan. Om er te dan sen of te discussiëren over speci fieke en eigentijdse jeugdproble men eii -zaken". „ISMEN" Vooral praten, discussiëren, is soms een van de sterkste kan ten van de instuif. Men vindt er jongeren van velerlei geaard heid, die als er iets ter tafel komt hun woordje wel kunnen doen. In gesprekken over het existentialis me, het realisme (b.v. in de film), het sur-realisme (in gedichten) of Bovenstaande foto's, die een goede indruk geven van een ongedwon gen balmasquê zijn door de in- stuivers zei] gemaakt. Naar wij mogen aannemen zullen beide heren binnenkort meer van hun omvangrijke oeuvre kunnen publiceren in het heel recent ver schenen eerste exemplaar van „Stuifmail". hel officiële instuifor- gaan. waarin zo een en ander wordt klaargemaakt. De redactie van „Stuifmail" maakt in 't eerste nummer bekend, dat zij altijd open staat voor literaire bijdragen. Een bemoedigende aankondiging. „SOEARA MALOEKOE" Het eerstvolgende grote evene ment dat de instuifcommissie op haar programma heeft is een grote dansavond in „De Scha kel" en wel op 24 maart. Dc be kende Ambonnese band „Soeara Maloekoe" zal daar voor de beno digde vrolijke muziek zorgen. De leiding van deze dansavond berust bij de heer P. Lems. deskundige op het gebied van dansen en zeer in het bijzonder van de buitenland se volksdans. Op 31 maart is er geen instuif in verband met de gro te slota^ond van de 10xl0-actie te Middelburg, die met medewerking van de Whooltown Jazzband in hel Schuttershof gehouden wordt. Marion van Bovene heeft ons nu wel genoeg wegwijs gemaakt. „Wc stoppen pas met de instuif als de belangstelling erg gaat tanen. Het seizoen is echter nog helemaal niet afgelopen De leerlingen van het Zierik zeese „Professor Zeemanly- ceum" hebben dit jaar weer een expositie van eigen tekenin gen in de school ingericht en zet ten daarmee een goede gewoonte voort. Het hoofdmotief is deze keer „Handen". En bij het bekij ken van de tekeningen komen we telkens weer de handen, die dit al lemaal gemaakt hebben, tegen. Handen in potlood, krijt, inkt...... De tekenleraar, onder wiens be zielende leiding alles vervaardigd is, de heer A. S. M Braat, is er niet van uitgegaan, dat alleen het allerbeste in aanmerking komt om in de school tentoongesteld te worden. Er zijn tweehonderdvijf tig tekeningen van bijna alle leer lingen verzameld. Een nagenoeg volmaakt beeld, van wat er op het lyceum gepresteerd wordt. In de tekeningen is Zierikzee dikwijls te herkennen. We zien poorten, to rens, en andere schilderachtige plekjes terug... Die tekeningen zijn dan met de hele klas buiten gemaakt. Maar hoewel we meest al nog wel kunnen-zien, wat het zelfde onderwerp is, zijn de ver schillen vaak hemelsbreed. En dat maakt de hele tentoonstelling juist interressant. De gebruikte technieken zijn vaak verrassend. Duidelijk is te zien, dat er gezocht is. De een probeeH het met dikke lagen vetkrijt, de ander met een paar inktlijnen, sommigen vellen tekenpapier zijn zwaar van de verf, op andere ligt alleen een waasje krijt. Bij de vrije onderwerpen komen we wat abstracties tegen, ook hier: experimenteren Met vaak mooie resultaten, vooral waar het de kleuren betreft. We zier ook een poging tot cy nisme: een tekening, waar, grof opgezet, alleen niaar rokende puinhoopjes te zien zijn en twee figuren. Onderschrift: „Ik zoek mijn blokhoofd, maar ik kan de stad niet vinden".... i Verder zyn er ook een aantal li noleumsneden. Vet zwart-witte afbeeldinkjes van landschapjes, maskertjes of zo maar figuurtjes. Eén jongen heeft er thuis een kleurenafdruk van gemaakt, zo als hij er trots onderschrijft: „Ei gen druk, met verfstift en strijk- y'zer. Iets aparts is het beschilderde ser viesgoed, een nieuwe techniek, waarmee de pupillen van de heer Braat pas begonnen zijn. Van huis hebben zij eenvoudige borden, schoteltjes, glazen meegebracht. Dis worden beschilderd en dan in -• - -•WWWIWIIWWI";.- zelfs het snobisme (in de .jeugd- mode). Alles wat maar eindigt op .isme" of „ogie" is wel eens onder de loep genomen. Natuurlijk beschikt dé Middelburg se instuif over een aantal talent volle en verdienstelijke „would- be" dichters. Bijzonder interessant wordt het als je hen aan het woord Iaat. Met de instuif als inspiratie bron. De instuifdichter-realist Jaap Koning, waarvan wij reeds eerder iets publiceerden, maakte de vol gende sfeertekening: V' ergaüering Rationalistische gedachten weerkaatsen tegen de radiator sigarettenrook stijgt op uit de vuilnisbeltachtige asbak broze woorden scherpe betogen vele beweringen laten indrukken achter op het helverlichte plafond geschraagde woordgolven doen de breinen vertalen alleen de voeten zijn koud na afloop vloedt alles weg naar onbekende verten van het onderbewustzijn Hans van der Slikke heeft zijn ei gen visie. Nee, niet op de instuif, maar op de Delta. Een nadere ana lyse van het „gedicht" leert je meer over de figuur Hans. In een hoek ivordt gegild, Juke Box Rode Tafels Rode Lippen Zwart haar gedrenkt in pils serveert frites hete aardappelen glijden over zoute tongen mayonaise zingt mee DE DELTA een oven tot 150 graden verhit om de afbeelding te verduurzamen. Om er weer aan herinnerd te wor den, dat het een school is: één hoekje is ingericht voor straf werktekeningen. Hoewel je dik wijls niet zou zegen, dat het straf werk is. Hierbij is een soort re bus, die luidt: ,Ik houdt de ande ren van het werk met mijn ge brul...." Al hèt fraais is zaterdag en zon dagmiddag in de school aan de Manhuisstraat te bekijken. Voor wie er belangstelling voor heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5