Dames Snip en Snap Klanken uit de ether OP elk dubbe^root pak 2<»0000000000a»000000000(xxxxxx»0<xxxx»0(x»00000000000000^^ oren, jjxen en.... «cArijven TWEE WERKEN VAN FILMERS, DIE IETS TE ZEGGEN HEBBEN werklust, verkwikt bij spel en rust WOENSDAG 11 MAART 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 Beroemd om hun lelijkheid en vilaine tong (Van onze radio- en televisiemedewerkster) Of de heer Kaldewaay Snip is dan wel de heer Muyselaar, in welk geval de heer Kalde waay Snap is, we weten het niet; we hebben het wel gevraagd maar we kunneii ze niet uit elkaar houden, en het zal trouwens de heren Kalde waay en Muyselaar een zorg zijn, want al sinds drie jaar zijn ze geen van beiden, noch Snip noch Snap, maar ge woon Willy Walden en Piet Muyselaar, die straks weer met grote letters op de aan plakbiljetten staan van René Sleeswijks revueHarten Troef. Goed, ze zijn tweeëntwintig1 jaar lang wel Snip en Snap geweest, maar dat was maar per ongeluk: ze zaten in tijdnood ze moesten voor de radio optreden voor het eerst van hun leven, op 16 maart 3937, en ze hadden zo weinig tekst dat de AVRO twintig minuten stilte had moeten uitzenden, als niet iemand had gezegd: ik heb nog wel een bladvullertje. Het bladvullertje stond in zo'n boek met leuke sketches, maar nie mand had er ooit wat in gezien. Dat kwam omdat aangegeven stond dat de dames Snip en Snap gespeeld moesten worden door twee dames, en welke echte dame wil zo te kijk staan als rod deltante? Dat wilden alleen Piet Muyselaar en Willy Walden omdat ze tekst te kort kwamen. Nu leek Willy Walden noch Piet Muyselaar van-nature op de rod delende vriendinnen Snip en Snap, welke rollen ze voor een zaal met vijfhonderd mensen zouden moe ten spelen, en Willy Walden ging dus als een kleine jongen die een verkleedpartijtje spelen wilde met z'n vriendjes naar zijn moeder en vroeg of moe een ouwe jurk voor hem had. Dat had ze. En ook nog een mal hoedje al had zij het zelf nooit zo gevonden en nog een door de motten aangevreten oud marterbontje, dat vijen- twintig jaar lang de jalouzie zou opwekken van Piet Muyselaar: elke keer weer als hij Willy Wal den met dat legendarisch „schurftkeesie" zag, brandde het hem op de tong om te zeggen: nou, juffrouw, uwes man hep ze ker de poes geslacht," dattu niet zo'n bontstola om loopt. Plet Muyselaar was, omdat hij voor een vrouw wat aan de zeer grote kant was, iets minder ge slaagd niet z'n toiletje, maar zijn hoedje was leuker. En trouwens, hy vertelt nóg graag het verhaal dat, toen Willy Walden die eerste keer in de gang van de A.V.R.O.- studio directeur Willem Vogt te gen het lijf liep, deze zéér gróte ogen opzette en geschrokken vroeg: doet U óóit mee?. De dames Snip en Snap deden niet alleen mee ze oogstten daverend applaus en toen ze de volgende oentend wakker werden, waren ze beroemd en ze zijn het vijfentwintig jaar lang gebleven. Zinnetje zeggen Dat verguldde veel van het ver driet van al die jaren, dat ze niet beroemd waren: by de Bouwmees ter-revue, waarin Buziau zozeer de hoofdpersoon was en moest zijn, dat alle. andere medewerkers, waaronder Walden en Muyselaar, niet veel anders waren dan tekst aangevers. Wol verdienden ze ja renlang bij Bouwmeester en bij mevrouw Bouwmeester bet toen solide loon van driehonderd gul den per maand, maar bun rollen waren en bleven zo klein, dat ze die spieken konden van het dek seltje vau een sigarettendoosje. Piet Muyselaar heeft zich eens een maand lang elke dag voor de repetitie een uur zitten schmin ken om er uit te zien als de hon gerlijder, die tegen Buuz, die de sweepstake gewonnen had, niets anders moest zeggen dan: „ge denk m'n bloedjes van kinderen, meneer". Op de dag van de pre mière schrapte mevrouw Bouw meester dat zinnetje en de heer Muyselaar schaamt zich er niet voor to bekennen dat hij die avond de schmink van z'n gezicht kon wassen met al het zoute water dat hil huilde. Willy Walden was iets beter bedeeld, hij kreeg bij de rol-uitdeling een blauw schrift, zodat alle medewerkers die het doen moesten met een in de helft gescheurd velletje papier, hem heftig benijdden. Tot ze tydens de repetities merkten dat op alle achtenveertig paginaatjes van dat schrift maar één enkel zinne tje stond: Walden komt op en zegt: ik heb eenentwintig kinde ren, overal heb ik kinderen; Wal den gaat af. Hij was gewoon het mannetje dat in alle sketches van Buziau en Sicm Nieuwenhuyzen binnen moest komen om effe te vertellen hoeveel kinderen hij wel had. meer niet, een jaar lang. Staatslieden-Pijp lierman .Jan Jacob Kiiklcwuuy was geboren in de Amsterdamse llyp: de arbeidersbuurt, waar on geveer te zelfder tijd op straat speelden een zekere Pietje Bak ker en een zekere Jopie Heesters, die allebei Iiallic wel kenden, al was liet :ilieert al van de Unókpar- tijljes tussen de verschillende scholen die ze bezochten. Petrus Jacobus Muyselaar daarentegen werd, als nakomertje in het gezin van een adjudant-onderofficier, geboren in Zaandam, maar hij was pas vier toen hij met zijn va der en moeder mee verhuisde naar de Van der Hoopstraat in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt, waar geen staatslieden maar zor gelijke arbeiders woonden. Omdat het huwelijk van zijn strenge vader en goede moeder al zo ver gevorderd was, toen hij kwam als stamhouder, droeg hij nog een kort broekje op de vijfen twintigjarige bruiloft van pa en moe dat is nu zowat vijftig jaar geleden, maar hij kent nóg uit zijn hoofd de voordracht die hij toen hield, over een vlo een vlo is een huisdier, door een ieder gehaat. Ooo-in Parijs Pietje werd loopjongen en post- zegeiplakkertje, opdat hij een grijpstuivertje zou kunnen verdie nen, alvorens hij de hartewens van zijn vader zou vervullen op dienstplichtige leeftijd: beroeps militair worden en opklimmen van rang tot rang, tot hem het vaderland zou kunnen worden toevertrouwd: generaal Petrus Muyselaar. Hij was al tot korpo raal gekomen toen de compies- commaudant tegen hem zei: jij had liever komiek moeten worden en dat zette hem aan het denken. Intussen zat Kallie in de effecten, hij had de handelsschool bezocht en hij kon Atcheson Topeca uit spreken, omdat daar toentertijd ook een liedje over gezongen werd. In zijn vrye tijd deed hij aan toneel, als een van de Pretty Fol lies: amateurs die aan liefdadig heid deden in zoverre dat ze men sen, die er g>een geld voor over hadden gratis lieten lachen, als dat een beetje lukken wilde. Voor hij er goed erg in had trad hij op in het Paleis voor Volksvlijt: in de schaduw van de grote kleine man Louis Davids, Kallie was het mannetje dat in de revue Hullo Parijs driemaal „o" zei, maar langgerekt: en niet een uitroepteken, zegt de lieer Walden. Piet Muyselaar trad toen elders in Amsterdam op, bij Hen- vo, een geniaal man die zijn tek sten en liedjes schreef tassen de coulissen, en ze dan zijn artiesten, die al op waren, hardop voorzei. Het geviel dat ééns in de zaal de man zat, die toen voor alle revue- artiesten de „baas" heette: Louis Bouwmeester Junior. Hij liet de kelner jeune premier l®.^t Muyse laar een dekseltje van een siga rettendoosje brengen. waarop Stond gekrabbeld: driehonderd gulden, 1 december repetitie. L. B. Samen sof Ze hebben elkaar bij de Bouw meester-revue leren kennen, die twee Amsterdamse straatjongens, en ze zyn in een „stilleg" vau de Bouwmeester-revue samen begon nen aan een eigen carrière omdat ze zich al jarenlang hadden staan opvreten tussen de coulissen: als Buziau alléén op toneel stond de grote Buziau, die ze zo bewon derden. De grote Buziau die de enige was die. toen ze met een reuze sof en met hangende pootjes terugkwa men, géén pest-grapjes maakte, maar eerlijk gemeend zei: jam mer, jongens. Dat was toen ze een zaaltje gehuurd hadden in Blari- cum voor hun eigen revue, met een paar dansmeisjes ërbij en met Gerard Walden; de kaartjes zouden worden verkocht door een bakker en het liep die avond storm om vers brood. In de zaal zaten vier mensen, die hun geld terugkregen omdat de voor stelling niet doorging: de komie ken zagen geen reden tot vro lijkheid. Samen succes Al die misère was op slag vergeten toen ze 's morgens wakker werden als de be roemde dames Snip en Snap. Ze werden de sterren van de Sleeswijk-revues en bleven dat, vijfentwintig jaar lang. Zestien maart is het precies vijfentwintig jaar ge ledendat een beroemd artiestenduoWilly Wal den en Piet Muyselaarvoor het eerst samen voor de radio optradenDat was op lf> maart 1937. De dames Snip en Snap waren geboren RADIO- EN T.V.-RUBRIEK iVWWVWVWW\rtMM(VVW VANDAAG T elevisie I)e middag begint voor de kinde ren om vijf uur met bet eerste deel van de Proemei, het nieuwe vervolghoorspel van Annet van Battum. Om vyf over lialf zes het jeugdjournaal. Om acht uur het dagelijks journaal en het weer- overzieht. Om tien voor half ne gen komt Peter van Campen eerst met zijn Memo's en daarna met zijn Filmkader. Om vijf voor negen naar Praag voor de kampioenschappen kunst rijden voor paren, commentaar Siebe van der Zee. Om half tien van Praag naar 't Frankrijk in de tijd van Lodewyk de Veertien de: een programma van zang en dans van Albert Mol en Fred Be- navente. Medewerkenden zijn An nie Delorle, Hetty Blok, Teddy Schaank, Andrea Jungo. Marjan Zwart, Ben de Roehemónt, VValter Kous. Anton Eldering en Ingrid Valerius. Om kwart over tién van Frankrijk naar Engeland voor de V van Victorie: hét tiende deel. De strijd in het Verre Oosten, de Japanners verplaatsen hun offen sief van Zuidoosl-Azië naar tie Stille Zuidzee, waar. de Amerika nen de slag' bij Midway winnch op •1 juni. Oni tien over half elf te rug naar Bussum waar Trihs Snij ders mot, medewerking van Dick Visser, gitaar, gödichten van Bou- tens, Jacqueline v. d. Waals en Ad den Besteil zal voordragen. De Vlaamse televisie presenteert om zóven uur De ü'öuWc Lassie (22ste aflevering). Om half acht een half uurtje voor de automobi listen en om half negen veertig minuten voor de schipper die naast Mathilde vaart. Om tien over negen een interview met uit gever-schrijver Eugeen de Boch bij hem thuis: hij is de uitgever van de boeken van Felix Timmer mans, Marnix Gijsen en Paul van Ostayen en hij is de schrijver van Hendrik Conscience en de Neder, landse en Vlaamse Letterkunde. Om tien uur een documentaire over IJsland. Radio Hilversum 1: Om acht uur bid stond voor het gewas en arbeid In de chr. ger. kerk te Mijdrecht, voorganger ds. P. op den Velde. Om kwart over negen het Prome nade Orkest o.l.v. Hugo de Groot met Slavische dans nr. 10 van Dvorak. Om tien uur zingt Carla Briinott, begleid door Johan Ot- ten op de piano, Venise van Gou nod, Mignonne en Les filles de Cadiz van Bernc. Om vijf voor elf platennnicuws. Hilversum II: Om kwart over acht voor de 23sle keer „Zestig jaar levenservaring" van dr. W. Drees. Om half negen de Tienstui- versballade, een hoorspel over de uilvinder van een zeer merkwaar dig voedsel, waardoor de eters daarvan de o en dc a verwisselen als ze praten. Het pradukt wardt verbaden, regie Jon C. Hubert. Om tien over half elf verslaat Frans Hoekstra de wereldkam pioenschappen kunBtryden tc Praag. Om kwart vrtor elf Het hart op de tong en om elf uur Boy's Big Band. Bejaardenboni Gemeenten torpederen A.O.W.-verhoging „Veel bejaarden gaan geen cent voor- I uit by de voorgestelde wijziging van de algemene wet op de ouderdoms voorziening, zolang elke gemeente eigen steunnormen kan blijven ge bruiken". Dit is de mening van de Nederlandse Bond voor Ouden van Dagen, die spjjtig constateert, dat bet effect van de voorgestelde verhoging met vijftien percent van de A.OAV., geheel teniet zal worden gedaan als verscheidene gemeenten de steun die aan bepaalde groepen van bejaarden wordt verleend op grond van de ar menwet, met eenzelfde bedrag zou den verlagen. De voorzitter van de bond, de heer j P. C. Trouwborst, stelt dat het be oogde doel. n.l. meer koopkracht voor de bejaarden, hierdoor getorpedeerd wordt. Zoals bekend, moeten de be- jaarden hun inkomsten opgeven aan sociale zaken. Die geeft deze gege- i vens door aan de betreffende ge meenten. Deze kunnen hiermee reke ning houden by de steunuitkeringen. Als voorbeeld noemt de heer Trouw borst de gemeenten Rotterdam en Schiedam. -De eerste vermindert de steunnorm wel bij verhoogde inkom sten, Schiedam niet. Dit kan, omdat de gemeenten zelfstandig deze steun- norm mogen bepalen. De regering kan hierin geen, directe, invloed op uitoefenen. Toch heeft dé bond in een brief aan de raad van ministers en aan de Tweede Kamér gewezen op de situa tie die hierdoor kan ontstaan. Frida Blokzijl wordt wellicht gesloopt (Van een onzer verslaggevers) De 249 brt. metende Nederlandse kustvaarder „Frida Blokzijl", welke in januari in de Ierse zee in nood verkeerde toen deze niet tegen de ho ge zee kon optornen, en vorige week woensdag opnieuw in moeilijkheden kwam en daarby op de rotsen liep, moét vrywel zeker als afgesclireven worden beschouwd. Het schip ligt bijna driehonderd me ter op de kust. Tussen het schip en de laagwaterlijn is eén veld van rot sen van één a andêrhalve meter. Bij vloed staat het water in het schip even hoog als buiten. Naar de eige naar van het schip, de rederij Muller en Reitsma te Rotterdam, ons mee deelde zal waarschijnlijk geen enkele bérgingsmaatschappij bereid zijn te proberen het schip op basis van de clausule „geen succes geen beta ling" los te krijgen. Het schip is echter verzekerd. Deskundigen van de assurantiemaatschappij gaan op het ogenblik na wat er nog met het schip te doen valt. Aangenomen moet worden dat het op slopen uit- draait. De „Frida Blokzijl" werd weliswaar bog een bruikbaar schip - beschouwd, maar het is intussen 32 jaar oud. 0 De Engelse acteur Rex Harrison (54) en dé 34-jarige actrice Rachel Roberts zullen in het huwéltjk treden. De datum is nog niet vastgesteld. Harrison Ia getrouwd ge weest met dê actrice Kay Kendall, die In 1959 aan loukaemle is gestorven. Mevrouw Roberts Is afgelopen zomer van de toneel speler Alan Russél gèSehèidên. (Advêrtentlej Verdien 24 Ondanks de enorme .korting op elk pak i* Ideaal-Pérsil toch voorzien van de kostbare spaaremmertjes. Ook waardevol 1 gr0ot pak SB voor U persoonlijk! Benut de li spaarkaart die U thuis kreeg. -CV ^0/ L I Ideaal-Persil verzorgt Uw was ideaal! FILMS IN ZEELAND Bergman en Weideman Ingmar Bergman's curieuze schildering van middeleeuwse door de pest geterroriseerde fi guren in zijn film „Het zevende zegel" is een van de treffendste bewijzen van de grote artistieke gaven van deze Zweedse régis seur. Kort geleden bespraken wij dit fraaie filmwerk. Deze week is „Het zevende zegel" op nieuw te zien in City (Middel burg) Bergman ontving de inspiratie voor dit werk in zijn jeugd. Met zyn va der, een dominee op het Zweedse platteland bezocht hij 's zondags de kerkjes in de omgeving van zyn woonplaats. In die oude houten ker ken werd hij getroffen door de reli gieuze schilderingen van kunstenaars uit oude tijden, die met naturalistisch penseel in beeld brachten wat hen diep beroerde. Uit die afbeeldingen spraken hoop, geloof en angst en de zelfde gevoelens heeft Bergman in zyn film willen uitdrukken. Tot dezelfde klasse eveneens een film van niveau behoort de rolprent van régisseur Alfred Weideman, die donderdagavond I DONDERDAG i5 MAAKT 1962. HILVERSUM I. 403 m. 746 kc-s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00 —24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Kamermu ziek (gr.). 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. S.00 Nws. 8.18 Lichte gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gewydê muz. 10.15 Morgendienst. 10.45 Or- gelrccital (gr.). KRO: 11.00 Voor dc zieken. 11.45 Gew. muziek. 12.00 Mid dagkloknoodklok. 12.04 Lichte muz. 12.25 Voor do boeren. 12.35 Mcclcde- kngen t.b.v. land- en tuinb. 12.38 Lichte orkestmuz. (gram.). 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Kopstukken, licht progr. (herh.). NC RV: 34.00 Metropole-orkest. 14.45 Kerkorgel (gr.). 15.05 Klass. gram. 15.30 Lichte muz. 16.00 Bybelover- denking. 16.20 Gewijde liederen. 16.50 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Danftmuz. (gr.). 17.40 Boursbor. 17.45 Lichte muz. 18.15 Sportvubrièk. 18.80 Vocaal cns. 18.50 Sociaal pers pectief. lezing. 19.00 Nws. en weer- ber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Ra- diokvant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Doiulerdagavondmozaïek. gov. progr. 22 30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbcspr. 23.00 Kamermuz. 23.30 Nobelprijswinnaars In vertaling, lezing (VI). 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.09—24.00 AVRO. AVRO; 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO: 7.50 Dagöpèning. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Gymnastiek voor de vróuw. 9.10 Dè groenteman. 9.15 Oude muziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi taminen (gr.). 10.50 Voör dè kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, pfaatjè. 11.15 Kamerorkest en solist. 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Me dedelingen teil behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedryfsleven. 12.43 Harnmondorgelspel, 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Theaterorkest en zangsolist. 14.00 Cello en piano. 14.30 Vóór de vrouw. 15.05 Dieren in en rondom het huis. progr. over huis dieren. 15.45 Weense muz. (gram.). 16.00 Van vier tot vijf, radioprogr. in een Notedop. 17.00 Gram. vóór de jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Lichte gram. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Ge sproken brief. 18.40 Lichte muz. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Lichte gram. en praatjes. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Radiophilharm. ork. én soliste: Klassieke muz. In de pau ze (plm. 20.55) Litterair gesprek. 22.10 Lichte gram. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23.5524.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter hot nieuws. 20.35 Documen taire film. 21.00 Misdrijf by verstok, spel. NTS: 22.40 Wereldkampioen schappen kunstrijden op de schaats te Praag (23.40). VLAAMS BELG. T.V.-PROGR. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Tele-taal- les. 20.00 Nws. 20.30 Politiek debat. 21.00 Speelfilm. 22.30 Taptoe: viool en plano. .22.50 Nws. In Alliambra (Vlissingen) wordt afgedraaid onder auspiciën van de Vereniging van Vryzinnig Her vormden en Remonstranten in Vlissingen. „Zo lang er leven is" confronteert ons met een pro bleem, dat men dagelijks in het werkelijke leven ontmoet, maar waar men liever niet over praat om de gedachte eraan zo snel mo gelijk van zich af te zetten. Wei deman had de moed een film over dit delicate onderwerp te maken. In deze film speelt O. E. Hasse de rol Van de nog vrij jonge li.b.s.-dircc- teur, die ongeneeslijk ziek wordt. Door1 één toeval komt hy achter de waarheid, die men voor hem wilde verzwygen. De film heeft twee mo tieven. Er is dé strijd van dè ten dóde Opgeschreven zieke, die pas nu voélt wat het betekent te leven, nu hy er buiten staat en voorts is er het pro bleem waarvoor de mensen in zyn di recte omgeving zich geplaatst zien: mag mén hem de waarheid zeggen of niet? „Zo lang er leven is" is een in drukwekkende film met uitmuntend spel van O. E. Hasse als de man en Heidémariè Hatheyer als zyrt vrouw. Acteur en actrice spelen ongetwijfeld hun moeilijkste rollen in dit prachti ge filmwerk. In Electro (Middelburg) wordt voorts een typische oorlogsfilm vertoond, te weten „Stryd om de Géle Rivier", gesitueerd in China tijdens de strijd tussen nationalis ten en communisten. Anita Ek- berg speelt er de hoofdrol in met als tegenspeler George Marchal en met honderden Chinezen als figu ranten. „Voetstappen in de nacht" Grand (Goes), is de geschiedenis van twee juwelendieven en èen jongedame, die roet in hun misdadig spel dreigt te gooien. De film werd al eens eerder hier vertoond. In de hoofdrollen Tre vor Howard, Edmund Purdom en Do rothy Dandridge. Luxor (Vlissingen) brengt ons „In de catacomben van de onderwe reld" in het boeiende gezelschap van de. meesterdetective Charlie Chan. De catacomben biyken de gangen van een goudmijn te zijn. waarin zich adembenemende avonturen afspelen. Roland Win- i ters is de acteur, die Chan speelt, j „Terugkeer naar het dorp der zon de". ALIIAMBRA (Vlissingen) brengt Peyton Place nog eens in de belangstelling. „Terugkeer" is ecu familiehistórie, waarbij het gehele dorp betrokken raakt en dat allemaal naar aanleiding van een boek, waar in de zonden van dc dorpsbewoners Worden opgerakeld. ui gemeente gelimiteerd (Van onze parlementaire redacteur). De Tweede Kamer heeft zich in haar vergadering van gisteren zonder hoofdelyke stemming akkoord ver klaard met een wetsontwerp dat ten doel heeft het mogeiyk te maken om een bepaald maximum te stellen aan het aantal woonwagens, dat behoeft te worden toegelaten binnen het ge bied van gemeenten, die een regionaal kamp hebben ingericht, of wel van een gemeente, die een kamp heeft tot stand gebracht dat qua omvang en outillage daarmee is te vergelij ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9