Dames Snip en Snap
Klanken uit de ether
OP elk dubbe^root pak
2<»0000000000a»000000000(xxxxxx»0<xxxx»0(x»00000000000000^^
oren, jjxen en....
«cArijven
TWEE WERKEN VAN FILMERS,
DIE IETS TE ZEGGEN HEBBEN
werklust,
verkwikt bij
spel en rust
WOENSDAG 11 MAART 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
Beroemd om hun
lelijkheid en
vilaine tong
(Van onze radio- en
televisiemedewerkster)
Of de heer Kaldewaay Snip
is dan wel de heer Muyselaar,
in welk geval de heer Kalde
waay Snap is, we weten
het niet; we hebben het wel
gevraagd maar we kunneii ze
niet uit elkaar houden, en het
zal trouwens de heren Kalde
waay en Muyselaar een zorg
zijn, want al sinds drie jaar
zijn ze geen van beiden, noch
Snip noch Snap, maar ge
woon Willy Walden en Piet
Muyselaar, die straks weer
met grote letters op de aan
plakbiljetten staan van René
Sleeswijks revueHarten
Troef.
Goed, ze zijn tweeëntwintig1 jaar
lang wel Snip en Snap geweest,
maar dat was maar per ongeluk:
ze zaten in tijdnood ze moesten
voor de radio optreden voor het
eerst van hun leven, op 16 maart
3937, en ze hadden zo weinig tekst
dat de AVRO twintig minuten
stilte had moeten uitzenden, als
niet iemand had gezegd: ik heb
nog wel een bladvullertje. Het
bladvullertje stond in zo'n boek
met leuke sketches, maar nie
mand had er ooit wat in gezien.
Dat kwam omdat aangegeven
stond dat de dames Snip en Snap
gespeeld moesten worden door
twee dames, en welke echte
dame wil zo te kijk staan als rod
deltante? Dat wilden alleen Piet
Muyselaar en Willy Walden
omdat ze tekst te kort kwamen.
Nu leek Willy Walden noch Piet
Muyselaar van-nature op de rod
delende vriendinnen Snip en Snap,
welke rollen ze voor een zaal met
vijfhonderd mensen zouden moe
ten spelen, en Willy Walden ging
dus als een kleine jongen die een
verkleedpartijtje spelen wilde met
z'n vriendjes naar zijn moeder en
vroeg of moe een ouwe jurk voor
hem had. Dat had ze. En ook nog
een mal hoedje al had zij het
zelf nooit zo gevonden en nog
een door de motten aangevreten
oud marterbontje, dat vijen-
twintig jaar lang de jalouzie zou
opwekken van Piet Muyselaar:
elke keer weer als hij Willy Wal
den met dat legendarisch
„schurftkeesie" zag, brandde het
hem op de tong om te zeggen:
nou, juffrouw, uwes man hep ze
ker de poes geslacht," dattu niet
zo'n bontstola om loopt.
Plet Muyselaar was, omdat hij
voor een vrouw wat aan de zeer
grote kant was, iets minder ge
slaagd niet z'n toiletje, maar zijn
hoedje was leuker. En trouwens,
hy vertelt nóg graag het verhaal
dat, toen Willy Walden die eerste
keer in de gang van de A.V.R.O.-
studio directeur Willem Vogt te
gen het lijf liep, deze zéér gróte
ogen opzette en geschrokken
vroeg: doet U óóit mee?.
De dames Snip en Snap deden
niet alleen mee ze oogstten
daverend applaus en toen ze de
volgende oentend wakker werden,
waren ze beroemd en ze zijn het
vijfentwintig jaar lang gebleven.
Zinnetje zeggen
Dat verguldde veel van het ver
driet van al die jaren, dat ze niet
beroemd waren: by de Bouwmees
ter-revue, waarin Buziau zozeer
de hoofdpersoon was en moest
zijn, dat alle. andere medewerkers,
waaronder Walden en Muyselaar,
niet veel anders waren dan tekst
aangevers. Wol verdienden ze ja
renlang bij Bouwmeester en bij
mevrouw Bouwmeester bet toen
solide loon van driehonderd gul
den per maand, maar bun rollen
waren en bleven zo klein, dat ze
die spieken konden van het dek
seltje vau een sigarettendoosje.
Piet Muyselaar heeft zich eens
een maand lang elke dag voor de
repetitie een uur zitten schmin
ken om er uit te zien als de hon
gerlijder, die tegen Buuz, die de
sweepstake gewonnen had, niets
anders moest zeggen dan: „ge
denk m'n bloedjes van kinderen,
meneer". Op de dag van de pre
mière schrapte mevrouw Bouw
meester dat zinnetje en de heer
Muyselaar schaamt zich er niet
voor to bekennen dat hij die avond
de schmink van z'n gezicht kon
wassen met al het zoute water
dat hil huilde. Willy Walden was
iets beter bedeeld, hij kreeg bij de
rol-uitdeling een blauw schrift,
zodat alle medewerkers die het
doen moesten met een in de helft
gescheurd velletje papier, hem
heftig benijdden. Tot ze tydens de
repetities merkten dat op alle
achtenveertig paginaatjes van
dat schrift maar één enkel zinne
tje stond: Walden komt op en
zegt: ik heb eenentwintig kinde
ren, overal heb ik kinderen; Wal
den gaat af. Hij was gewoon het
mannetje dat in alle sketches van
Buziau en Sicm Nieuwenhuyzen
binnen moest komen om effe te
vertellen hoeveel kinderen hij wel
had. meer niet, een jaar lang.
Staatslieden-Pijp
lierman .Jan Jacob Kiiklcwuuy
was geboren in de Amsterdamse
llyp: de arbeidersbuurt, waar on
geveer te zelfder tijd op straat
speelden een zekere Pietje Bak
ker en een zekere Jopie Heesters,
die allebei Iiallic wel kenden, al
was liet :ilieert al van de Unókpar-
tijljes tussen de verschillende
scholen die ze bezochten. Petrus
Jacobus Muyselaar daarentegen
werd, als nakomertje in het gezin
van een adjudant-onderofficier,
geboren in Zaandam, maar hij
was pas vier toen hij met zijn va
der en moeder mee verhuisde
naar de Van der Hoopstraat in de
Amsterdamse Staatsliedenbuurt,
waar geen staatslieden maar zor
gelijke arbeiders woonden.
Omdat het huwelijk van zijn
strenge vader en goede moeder al
zo ver gevorderd was, toen hij
kwam als stamhouder, droeg hij
nog een kort broekje op de vijfen
twintigjarige bruiloft van pa en
moe dat is nu zowat vijftig
jaar geleden, maar hij kent nóg
uit zijn hoofd de voordracht die
hij toen hield, over een vlo een
vlo is een huisdier, door een ieder
gehaat.
Ooo-in Parijs
Pietje werd loopjongen en post-
zegeiplakkertje, opdat hij een
grijpstuivertje zou kunnen verdie
nen, alvorens hij de hartewens
van zijn vader zou vervullen op
dienstplichtige leeftijd: beroeps
militair worden en opklimmen
van rang tot rang, tot hem het
vaderland zou kunnen worden
toevertrouwd: generaal Petrus
Muyselaar. Hij was al tot korpo
raal gekomen toen de compies-
commaudant tegen hem zei: jij
had liever komiek moeten worden
en dat zette hem aan het denken.
Intussen zat Kallie in de effecten,
hij had de handelsschool bezocht
en hij kon Atcheson Topeca uit
spreken, omdat daar toentertijd
ook een liedje over gezongen
werd. In zijn vrye tijd deed hij aan
toneel, als een van de Pretty Fol
lies: amateurs die aan liefdadig
heid deden in zoverre dat ze men
sen, die er g>een geld voor over
hadden gratis lieten lachen, als
dat een beetje lukken wilde. Voor
hij er goed erg in had trad hij op
in het Paleis voor Volksvlijt: in de
schaduw van de grote kleine man
Louis Davids, Kallie was het
mannetje dat in de revue Hullo
Parijs driemaal „o" zei, maar
langgerekt: en niet
een uitroepteken, zegt de lieer
Walden. Piet Muyselaar trad toen
elders in Amsterdam op, bij Hen-
vo, een geniaal man die zijn tek
sten en liedjes schreef tassen de
coulissen, en ze dan zijn artiesten,
die al op waren, hardop voorzei.
Het geviel dat ééns in de zaal de
man zat, die toen voor alle revue-
artiesten de „baas" heette: Louis
Bouwmeester Junior. Hij liet de
kelner jeune premier l®.^t Muyse
laar een dekseltje van een siga
rettendoosje brengen. waarop
Stond gekrabbeld: driehonderd
gulden, 1 december repetitie. L. B.
Samen sof
Ze hebben elkaar bij de Bouw
meester-revue leren kennen, die
twee Amsterdamse straatjongens,
en ze zyn in een „stilleg" vau de
Bouwmeester-revue samen begon
nen aan een eigen carrière omdat
ze zich al jarenlang hadden staan
opvreten tussen de coulissen: als
Buziau alléén op toneel stond
de grote Buziau, die ze zo bewon
derden.
De grote Buziau die de enige was
die. toen ze met een reuze sof en
met hangende pootjes terugkwa
men, géén pest-grapjes maakte,
maar eerlijk gemeend zei: jam
mer, jongens. Dat was toen ze een
zaaltje gehuurd hadden in Blari-
cum voor hun eigen revue, met
een paar dansmeisjes ërbij en
met Gerard Walden; de kaartjes
zouden worden verkocht door een
bakker en het liep die avond
storm om vers brood. In de
zaal zaten vier mensen, die hun
geld terugkregen omdat de voor
stelling niet doorging: de komie
ken zagen geen reden tot vro
lijkheid.
Samen succes
Al die misère was op slag
vergeten toen ze 's morgens
wakker werden als de be
roemde dames Snip en Snap.
Ze werden de sterren van de
Sleeswijk-revues en bleven
dat, vijfentwintig jaar lang.
Zestien maart is het precies vijfentwintig jaar ge
ledendat een beroemd artiestenduoWilly Wal
den en Piet Muyselaarvoor het eerst samen voor
de radio optradenDat was op lf> maart 1937. De
dames Snip en Snap waren geboren
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
iVWWVWVWW\rtMM(VVW
VANDAAG
T elevisie
I)e middag begint voor de kinde
ren om vijf uur met bet eerste
deel van de Proemei, het nieuwe
vervolghoorspel van Annet van
Battum. Om vyf over lialf zes het
jeugdjournaal. Om acht uur het
dagelijks journaal en het weer-
overzieht. Om tien voor half ne
gen komt Peter van Campen eerst
met zijn Memo's en daarna met
zijn Filmkader.
Om vijf voor negen naar Praag
voor de kampioenschappen kunst
rijden voor paren, commentaar
Siebe van der Zee. Om half tien
van Praag naar 't Frankrijk in
de tijd van Lodewyk de Veertien
de: een programma van zang en
dans van Albert Mol en Fred Be-
navente. Medewerkenden zijn An
nie Delorle, Hetty Blok, Teddy
Schaank, Andrea Jungo. Marjan
Zwart, Ben de Roehemónt, VValter
Kous. Anton Eldering en Ingrid
Valerius. Om kwart over tién van
Frankrijk naar Engeland voor de
V van Victorie: hét tiende deel.
De strijd in het Verre Oosten, de
Japanners verplaatsen hun offen
sief van Zuidoosl-Azië naar tie
Stille Zuidzee, waar. de Amerika
nen de slag' bij Midway winnch op
•1 juni. Oni tien over half elf te
rug naar Bussum waar Trihs Snij
ders mot, medewerking van Dick
Visser, gitaar, gödichten van Bou-
tens, Jacqueline v. d. Waals en
Ad den Besteil zal voordragen.
De Vlaamse televisie presenteert
om zóven uur De ü'öuWc Lassie
(22ste aflevering). Om half acht
een half uurtje voor de automobi
listen en om half negen veertig
minuten voor de schipper die
naast Mathilde vaart. Om tien
over negen een interview met uit
gever-schrijver Eugeen de Boch
bij hem thuis: hij is de uitgever
van de boeken van Felix Timmer
mans, Marnix Gijsen en Paul van
Ostayen en hij is de schrijver van
Hendrik Conscience en de Neder,
landse en Vlaamse Letterkunde.
Om tien uur een documentaire
over IJsland.
Radio
Hilversum 1: Om acht uur bid
stond voor het gewas en arbeid In
de chr. ger. kerk te Mijdrecht,
voorganger ds. P. op den Velde.
Om kwart over negen het Prome
nade Orkest o.l.v. Hugo de Groot
met Slavische dans nr. 10 van
Dvorak. Om tien uur zingt Carla
Briinott, begleid door Johan Ot-
ten op de piano, Venise van Gou
nod, Mignonne en Les filles de
Cadiz van Bernc. Om vijf voor elf
platennnicuws.
Hilversum II: Om kwart over
acht voor de 23sle keer „Zestig
jaar levenservaring" van dr. W.
Drees. Om half negen de Tienstui-
versballade, een hoorspel over de
uilvinder van een zeer merkwaar
dig voedsel, waardoor de eters
daarvan de o en dc a verwisselen
als ze praten. Het pradukt wardt
verbaden, regie Jon C. Hubert.
Om tien over half elf verslaat
Frans Hoekstra de wereldkam
pioenschappen kunBtryden tc
Praag. Om kwart vrtor elf Het
hart op de tong en om elf uur
Boy's Big Band.
Bejaardenboni
Gemeenten
torpederen
A.O.W.-verhoging
„Veel bejaarden gaan geen cent voor- I
uit by de voorgestelde wijziging van
de algemene wet op de ouderdoms
voorziening, zolang elke gemeente
eigen steunnormen kan blijven ge
bruiken". Dit is de mening van de
Nederlandse Bond voor Ouden van
Dagen, die spjjtig constateert, dat bet
effect van de voorgestelde verhoging
met vijftien percent van de A.OAV.,
geheel teniet zal worden gedaan als
verscheidene gemeenten de steun die
aan bepaalde groepen van bejaarden
wordt verleend op grond van de ar
menwet, met eenzelfde bedrag zou
den verlagen.
De voorzitter van de bond, de heer j
P. C. Trouwborst, stelt dat het be
oogde doel. n.l. meer koopkracht voor
de bejaarden, hierdoor getorpedeerd
wordt. Zoals bekend, moeten de be-
jaarden hun inkomsten opgeven aan
sociale zaken. Die geeft deze gege- i
vens door aan de betreffende ge
meenten. Deze kunnen hiermee reke
ning houden by de steunuitkeringen.
Als voorbeeld noemt de heer Trouw
borst de gemeenten Rotterdam en
Schiedam. -De eerste vermindert de
steunnorm wel bij verhoogde inkom
sten, Schiedam niet. Dit kan, omdat
de gemeenten zelfstandig deze steun-
norm mogen bepalen. De regering
kan hierin geen, directe, invloed op
uitoefenen.
Toch heeft dé bond in een brief aan
de raad van ministers en aan de
Tweede Kamér gewezen op de situa
tie die hierdoor kan ontstaan.
Frida Blokzijl wordt
wellicht gesloopt
(Van een onzer verslaggevers)
De 249 brt. metende Nederlandse
kustvaarder „Frida Blokzijl", welke
in januari in de Ierse zee in nood
verkeerde toen deze niet tegen de ho
ge zee kon optornen, en vorige week
woensdag opnieuw in moeilijkheden
kwam en daarby op de rotsen liep,
moét vrywel zeker als afgesclireven
worden beschouwd.
Het schip ligt bijna driehonderd me
ter op de kust. Tussen het schip en
de laagwaterlijn is eén veld van rot
sen van één a andêrhalve meter. Bij
vloed staat het water in het schip
even hoog als buiten. Naar de eige
naar van het schip, de rederij Muller
en Reitsma te Rotterdam, ons mee
deelde zal waarschijnlijk geen enkele
bérgingsmaatschappij bereid zijn te
proberen het schip op basis van de
clausule „geen succes geen beta
ling" los te krijgen. Het schip is
echter verzekerd. Deskundigen van
de assurantiemaatschappij gaan op
het ogenblik na wat er nog met
het schip te doen valt. Aangenomen
moet worden dat het op slopen uit-
draait. De „Frida Blokzijl" werd
weliswaar bog een bruikbaar schip
- beschouwd, maar het is intussen 32
jaar oud.
0 De Engelse acteur Rex Harrison (54) en
dé 34-jarige actrice Rachel Roberts zullen
in het huwéltjk treden. De datum is nog
niet vastgesteld. Harrison Ia getrouwd ge
weest met dê actrice Kay Kendall, die In
1959 aan loukaemle is gestorven. Mevrouw
Roberts Is afgelopen zomer van de toneel
speler Alan Russél gèSehèidên.
(Advêrtentlej
Verdien 24
Ondanks de enorme .korting
op elk pak i* Ideaal-Pérsil
toch voorzien van de kostbare
spaaremmertjes. Ook waardevol 1 gr0ot pak SB
voor U persoonlijk! Benut de li
spaarkaart die U thuis kreeg. -CV ^0/ L I
Ideaal-Persil verzorgt Uw was ideaal!
FILMS IN ZEELAND
Bergman en Weideman
Ingmar Bergman's curieuze
schildering van middeleeuwse
door de pest geterroriseerde fi
guren in zijn film „Het zevende
zegel" is een van de treffendste
bewijzen van de grote artistieke
gaven van deze Zweedse régis
seur. Kort geleden bespraken
wij dit fraaie filmwerk. Deze
week is „Het zevende zegel" op
nieuw te zien in City (Middel
burg)
Bergman ontving de inspiratie voor
dit werk in zijn jeugd. Met zyn va
der, een dominee op het Zweedse
platteland bezocht hij 's zondags de
kerkjes in de omgeving van zyn
woonplaats. In die oude houten ker
ken werd hij getroffen door de reli
gieuze schilderingen van kunstenaars
uit oude tijden, die met naturalistisch
penseel in beeld brachten wat hen
diep beroerde. Uit die afbeeldingen
spraken hoop, geloof en angst en de
zelfde gevoelens heeft Bergman in
zyn film willen uitdrukken.
Tot dezelfde klasse eveneens
een film van niveau behoort de
rolprent van régisseur Alfred
Weideman, die donderdagavond I
DONDERDAG i5 MAAKT 1962.
HILVERSUM I. 403 m. 746 kc-s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00
—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Kamermu
ziek (gr.). 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. S.00
Nws. 8.18 Lichte gram. 8.50 Voor de
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 Gewydê
muz. 10.15 Morgendienst. 10.45 Or-
gelrccital (gr.). KRO: 11.00 Voor dc
zieken. 11.45 Gew. muziek. 12.00 Mid
dagkloknoodklok. 12.04 Lichte muz.
12.25 Voor do boeren. 12.35 Mcclcde-
kngen t.b.v. land- en tuinb. 12.38
Lichte orkestmuz. (gram.). 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40
Kopstukken, licht progr. (herh.). NC
RV: 34.00 Metropole-orkest. 14.45
Kerkorgel (gr.). 15.05 Klass. gram.
15.30 Lichte muz. 16.00 Bybelover-
denking. 16.20 Gewijde liederen. 16.50
Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Danftmuz. (gr.). 17.40 Boursbor.
17.45 Lichte muz. 18.15 Sportvubrièk.
18.80 Vocaal cns. 18.50 Sociaal pers
pectief. lezing. 19.00 Nws. en weer-
ber. 19.10 Op de man af. praatje.
19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Ra-
diokvant. 19.50 Politieke lezing. 20.00
Doiulerdagavondmozaïek. gov. progr.
22 30 Nws. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Boekbcspr. 23.00 Kamermuz.
23.30 Nobelprijswinnaars In vertaling,
lezing (VI). 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s.
7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.09—24.00
AVRO.
AVRO; 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.).
VPRO: 7.50 Dagöpèning. AVRO:
8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00
Gymnastiek voor de vróuw. 9.10 Dè
groenteman. 9.15 Oude muziek (gr.).
9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi
taminen (gr.). 10.50 Voör dè kleuters.
11.00 Huishoudelijke zaken, pfaatjè.
11.15 Kamerorkest en solist. 12.00
Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Me
dedelingen teil behoeve van land- en
tuinbouw. 12.33 Uit het bedryfsleven.
12.43 Harnmondorgelspel, 13.00 Nws.
13.15 Mededelingen en gram. 13.25
Beursber. 13.30 Theaterorkest en
zangsolist. 14.00 Cello en piano. 14.30
Vóór de vrouw. 15.05 Dieren in en
rondom het huis. progr. over huis
dieren. 15.45 Weense muz. (gram.).
16.00 Van vier tot vijf, radioprogr.
in een Notedop. 17.00 Gram. vóór de
jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 18.00
Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Lichte
gram. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Ge
sproken brief. 18.40 Lichte muz. 19.00
Voor de kleuters. 19.05 Lichte gram.
en praatjes. 19.30 Voor de jeugd.
20.00 Nws. 20.05 Radiophilharm. ork.
én soliste: Klassieke muz. In de pau
ze (plm. 20.55) Litterair gesprek.
22.10 Lichte gram. 22.30 Nws. en
meded. 22.40 Act. 23.00 Sportact.
23.10 Discotaria. 23.5524.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20
Achter hot nieuws. 20.35 Documen
taire film. 21.00 Misdrijf by verstok,
spel. NTS: 22.40 Wereldkampioen
schappen kunstrijden op de schaats
te Praag (23.40).
VLAAMS BELG. T.V.-PROGR.
19.00 Voor de jeugd. 19.30 Tele-taal-
les. 20.00 Nws. 20.30 Politiek debat.
21.00 Speelfilm. 22.30 Taptoe: viool
en plano. .22.50 Nws.
In Alliambra (Vlissingen) wordt
afgedraaid onder auspiciën van
de Vereniging van Vryzinnig Her
vormden en Remonstranten in
Vlissingen. „Zo lang er leven is"
confronteert ons met een pro
bleem, dat men dagelijks in het
werkelijke leven ontmoet, maar
waar men liever niet over praat
om de gedachte eraan zo snel mo
gelijk van zich af te zetten. Wei
deman had de moed een film over
dit delicate onderwerp te maken.
In deze film speelt O. E. Hasse de
rol Van de nog vrij jonge li.b.s.-dircc-
teur, die ongeneeslijk ziek wordt.
Door1 één toeval komt hy achter de
waarheid, die men voor hem wilde
verzwygen. De film heeft twee mo
tieven. Er is dé strijd van dè ten dóde
Opgeschreven zieke, die pas nu voélt
wat het betekent te leven, nu hy er
buiten staat en voorts is er het pro
bleem waarvoor de mensen in zyn di
recte omgeving zich geplaatst zien:
mag mén hem de waarheid zeggen of
niet? „Zo lang er leven is" is een in
drukwekkende film met uitmuntend
spel van O. E. Hasse als de man en
Heidémariè Hatheyer als zyrt vrouw.
Acteur en actrice spelen ongetwijfeld
hun moeilijkste rollen in dit prachti
ge filmwerk.
In Electro (Middelburg) wordt
voorts een typische oorlogsfilm
vertoond, te weten „Stryd om de
Géle Rivier", gesitueerd in China
tijdens de strijd tussen nationalis
ten en communisten. Anita Ek-
berg speelt er de hoofdrol in met
als tegenspeler George Marchal en
met honderden Chinezen als figu
ranten.
„Voetstappen in de nacht" Grand
(Goes), is de geschiedenis van twee
juwelendieven en èen jongedame, die
roet in hun misdadig spel dreigt te
gooien. De film werd al eens eerder
hier vertoond. In de hoofdrollen Tre
vor Howard, Edmund Purdom en Do
rothy Dandridge.
Luxor (Vlissingen) brengt ons „In
de catacomben van de onderwe
reld" in het boeiende gezelschap
van de. meesterdetective Charlie
Chan. De catacomben biyken de
gangen van een goudmijn te zijn.
waarin zich adembenemende
avonturen afspelen. Roland Win-
i ters is de acteur, die Chan speelt,
j „Terugkeer naar het dorp der zon
de". ALIIAMBRA (Vlissingen)
brengt Peyton Place nog eens in de
belangstelling. „Terugkeer" is ecu
familiehistórie, waarbij het gehele
dorp betrokken raakt en dat allemaal
naar aanleiding van een boek, waar
in de zonden van dc dorpsbewoners
Worden opgerakeld.
ui
gemeente gelimiteerd
(Van onze parlementaire redacteur).
De Tweede Kamer heeft zich in haar
vergadering van gisteren zonder
hoofdelyke stemming akkoord ver
klaard met een wetsontwerp dat ten
doel heeft het mogeiyk te maken om
een bepaald maximum te stellen aan
het aantal woonwagens, dat behoeft
te worden toegelaten binnen het ge
bied van gemeenten, die een regionaal
kamp hebben ingericht, of wel van
een gemeente, die een kamp heeft
tot stand gebracht dat qua omvang
en outillage daarmee is te vergelij
ken.