Aandacht voor
H.D.SUL
Miljonairsmama zoekt
nette schoondochter
kou gevat?
KRUIER N.S.
LONDENS GEMEENTEBESTUUR
TROTSEERT „THEATERSP00K"
DONDERDAG 8 MAART 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COC RANT
13
Geen geld,
geen bezwaar
Hüwbare jongedames, wat zouden
jullie denken van een grote, ge
zonde, sportieve jonge miljonair
Volgens mama's annonce in het
Westduitse blad Welt heeft hij al
le „attributen", maar is er on
danks dat tot dusver niet in ge
slaagd zelf een huwelijkspartner
te vinden.
Er is niets mis met de 25-jarigc
kunstliefhebber, die ook op het
sportveld en in de gymnastiekzaal
zijn mannetje staat, zo verzekert
mama nadrukkelijk, maar het
schijnt in het economische won
derland van bondskanselier Aden
auer bijzonder moeilijk te zijn om
een „geschikte echtgenote" te vin
den.
Mama stelt aan haar schoondochter-
in-spé alle denkbare eisen behal
ve geld, hetgeen zij als „niet
belangrijk" aanmerkt. Zij heeft in
de regeringsstatistieken gekeken
en tot haar schrik gezien dat het
vrouwenoverschot van enkele ja
ren geleden niet meer bestaat.
Zestig uit elke honderd Westduitse
Eva'tjes hebben eigen man en, als
alles goed gaat, een huis voor ze
de teenager jaren zijn ontgroeid; 36
op de honderd trouwen als vroege
of late twintigers, en een van de
overblijvende vier loopt voor haar
veertigste tegen de ware Johann
op.
Luie stoel
Ja, en daar zit mama nu met haar
knappe zoon, die zijn slanke fi
guur ook regelmatig in een luie
stoel vlijt om zich over te geven
aan een culturele douche in de
vorm van Beethoven's pianocon
certen.
Zoals bekend, leggen bezorgde moe
ders somstijds een buitengemene
activiteit aan de dag. Zag zij mis
schien in een angstige droom haar
spruit de verkeerde weg opgaan,
heeft zij wellicht een eenzame blik
in zijn ogen waargenomen toen hjj
zich in een melancholieke bui
overgaf aan de meeslepende klan
ken van Moussorgsky's „een nacht
op de kale berg".
Joost mag het weten, zoonlief niet.
Dat zegt mama eerlijk. Hij weet
niets van deze advertentie af.
Waarschijnlijk zou de „bijna twee
meter lange en welopgevoede"
jongeman het niet zo leuk vinden.
Moeder heeft het wel goed met hem
voor. Dat moge blijken uit de
strenge selectie die zij toepast ten
einde verstopping van haar spe
ciaal voor het huwelijksgeluk van
haar zoon gehuurde postbox te
voorkomen.
Stoet personeel
„Mijn schoondochter dient in staat te
zijn de touwtjes in handen te hou
den van een representatief opge
zet huishouden".
„Zij krijgt de beschikking over een
kamenierster, twee koks, huis
houdster, wasmeisje, dienstmeisje,
drie huisknechten, een zilverpoet
ser, chauffeur en een tuinman".
„Haar gezondheid moet niets te wen
sen overlaten, haar verleden dient
vlekkeloos te zijn".
Mama vindt het verder nodig dat
haar schoondochter een weinig
verstand heeft van boekhouden en
voor alles wat er in haar huis om
gaat de verantwoording kan dra
gen. Zij wenst de kandidates te
kunnen beoordelen op grond van
de toe te sturen „levensbeschrij
ving, bewys van goed gedrag, fo
to's en aanbevelingsbrief".
Daarna zal een persoonlijk gesprek
met de zorgzame moeder uitma
ken of het meisje tot de laatste
proef kan worden toegelaten, want,
zo schrijft moeder in haar annon
ce. „de uiteindelijke beslissing
wordt bepaald aan de hand van de
graad van wederzijdse genegen
heid".
(Advertentie)
Minder doorgaande
internationale
treinen
Het ligt niet in de bedoeling van de
Nederlandse Spoorwegen, om de
doorgaande verbindingen (Amster
dam -Den Haag-Eindhoven-Venlo-
Keulen-Dusseldorp v.v., die voor de
zomerdienst 1961 waren gepland, dit
jaar op'dezelfde wjjze te verwezen
lijken als in de zomer van 1961.
De zorgelijke situatie, waarvoor het
bedrijf zich ziet geplaatst bij het nog
steeds toenemend personeelstekort,
dwingt tot een beperking van deze
dienstverlening. In de dienstregeling
1962 zal dit o.a. tot uiting komen in
een beperking (t.o.v. de zomer van
1961), van het aantal sneltreinen
naar en van Eindhoven, waarmede
noodzakelijk erwijze het verbreken
van de bovengenoemde doorgaande
relatie gepaard gaat.
Wél zal met ingang van de komende
zomer een vijftal doorgaande treinen
de verbinding met het Rijnland en
het Roergebied via Venlo gaan onder
houden. Deze treinen beginnen en
eindigen te Eindhoven met aanslui
tingen aldaar op de treinen van de
binnenlandse dienst van en naar de
richtingen Den Haag, Utrecht en Nij
megen.
Voor de a.s. zomerdienst zullen ook
in de internationale treinenloop en
kele wijzigingen worden aangebracht.
9 Het. aantal werklozen In West-Duitsland
met inbegrip van West-Berlijn bedroeg
vorige maand een kleine 273.800 ofwel 1.2
procent. Een jaar geleden waren er
48.000 meer.
ADELPHI-THEATER VERDWIJNT
Dramatische moord
achter de coulissen
Het gemeentebestuur van Londen
loopt het risico zich de gramschap van
één der beroemdste Londense „spo
ken" op de bals te balen, daar het
opdracht heeft gegeven tot het afbre
ken van liet bekende Adelphï-theater,
dat eens getuige was van een moord,
dramatischer dan ooit hier op de plan
ken ten tonele is gebracht.
Het gemeentebestuur keurde een sa
neringsprogramma goed voor de
strand, in de buurt van Trafalgar
Square, in het hartje van Londen,
waar een wolkenkrabber de plaats zal
innemen van het theater, dat hier
sinds '1806 heeft gestaan.
De opdrachtgevers hadden op de be
gane grond ver dieping een grote zelf
bedieningswinkel willen inrichten,
maar het gemeentebestuur bepaalde,
dat hier een nieuw Adelphi-theater
zou moeten komen, in afmetingen ge
lijk aan de oude schouwburg.
Het feit, dat deze nieuwe schouwburg
ook de naam Adelphi zal dragen,
werkt wellicht verzoenend op de geest
van William Terriss, die in het thea
ter rondwaart sinds de matineeheld
van het Victoriaanse Londen 65 jaar
geleden voor de toneeluitgang werd
doodgestoken.
Nachtmerrie
Op 16 december 1897 kwam Levison
Lane, de invaller van Terriss, 's mor
gens bij de repetitie met het verhaal
van wat hij de vorige nacht had ge
droomd. Hij zei Terriss te hebben zien
praten met een man in de gang die
naar de kleedkamers leidde.
Plotseling had de man, wiens gezicht
hij niet kon zien omdat hrj in de
schaduw stond, een mes te voorschijn
gehaald waarmee hij Terriss had ge
stoken. De acteur was het theater in
gestrompeld waar hij de laatste adem
uitblies in de armen van een der ac
teurs, terwijl de anderen om hem heen
stonden.
Die avond werd Terriss voor de
aanvang van de voorstelling, bij
terugkeer uit een restaurant, aan
gesproken door een toneelspeler
die" hij geen rol had gegeven in een
nieuw stuk. De man, Richard
Prince, luid eerder wat geld van
Terriss geleend. Hiermee had hij
een slagersmes gekocht, dat hij nu
Terris in de borst stak. Deze
strompelde het theater in en stierf
op vrijwel dezelfde wijze als Lane
in zijn droom had gezien.
Suis vluchtige vrijage in Seroos-
kerke: een oude foto uit de -pe
riode 19IJ/'IS, toen hij bij bak
ker Markusse nu rustend bak
ker was ingekwartierd. Hij
wist er de hand te leggen op het
winkelmeisje, hetgeen hier tref
fend in beeld is gebracht. Geheel
links dus de heer Sul, rechts van
hem het. meisje, waarmee hij aan
het eind van de oorlog, bij het af
zwaaien in 191S, in het huwelijk
zou treden.
Sul". Voordat 's morgens om aelit
uur het bestel-apparaat van Van
Gend en Loos begint te werken,
heeft Sul er al anderhalf uur op
zitten.
Het dienstverband met Van Gend
en Loos bestaat voor hem dus uit
liet transport van snel- en expres-
scgoed: honorering per kilogram.
Bij de N.S. is Sul aangesteld als
kruier, ongehonoreerd, hoewel het
-kruierschap uiteraard toch een in
komstenbron is. Tenslotte: „eigen
baas", voor de stadsvrachtjes is
Sul door iedereen te ontbieden.
Zelf vat hij zijn werkzaamheden in
het volgende rijmpje samen;
,,'s Morgens vroeg of 's avonds
laat,
Sul zie je op de straat,
dus mensen sleep je toch niet
dood,
gun die man ook een stuk brood,
heb je 'n vrachtje buiten 't spoor,
daar zorgt hij ook voor".
Een hele zorg. Allemaal zonder
agenda. Een paar vluchtige
notities, door zijn vrouw bij
de telefoon gemaakt: z'ii énige
geheugensteuntje.
En dat is gering, als kruierschap,
snelgoed en particulier werk sa
menvallen en dooreen lopen. Maar
het loopt Sul niet uit de hand.
Z'n tempo en stiptheid zijn be
faamd. „Hij heeft de mensen ver
wend" meent z'n vrouw z'n op
volger zal het niet gemakkelijk
krijgen.
Achtenzestig is hij, maar eigen
lijk heeft hij nu pas z'n draai ge
vonden. „Ilc zou eigenlijk twintig
jaar jonger moeten zijn. Maar ik
ga gewoon door. Zolang m'n be
nen goed zijn en de wielen rond,
blijf ik karren".
H. D. Sul: een leven lang karren.
Pas in de tweede wereldoorlog be
gonnen als kruier met een da
mesfiets en een klein handwagen
tje. De tijden werden beter. Maar
Sul zou eerst nog drie bakfietsen
verslijten, eer hij z'n eerste ge
motoriseerde exemplaar kon ko
pen. Nu is hij al weer aan z'n der
de carrier bezig.
Sul was altijd met karren doende.
Ook vóór de tweede wereldoorlog,
toen hij in Middelburg en omstre
ken met vis en vooral met fruit
leurde. Eerst met een handwagen
vervolgens met een ponywagen en
later weer met een handwagen,
toen de tijden slechter werden.
Fruit was zijn eerste passie: vóór
zijn achttiende jaar werkte hij in
Zwolle zijn geboorteplaats
bij een fruithandelaar. De mobili
satie 1914-1918 voerde hem als
militair naar Walcheren. Inkwar
tiering bij bakker Markusse te
Serooskerke nu rustend bak
ker Markusse en een vluch
tige vrijage met het winkelmeis
je. die aan het einde van de oor
log, bij hel afzwaaien van Sul in
een huwelijk resultoerde en een
permanente vestiging in Middel
burg.
Karren tussen twee oorlogen
en vooral: karren na de
tweede wereldoorloghet
kruierschap zou Sul's beste
tijd worden. Op Sul kan men
rekenen. De mensen met hun
hondjes, katjes en pietjes. De
vishandelaren met hun verse
vis en levende paling. De ga
rages met hun onderdelen.
Sul heeft in al die dingen de
hand. Vandaaraandacht
voor Sul.
leven lang karren
vette bougie
(Foto's P.Z.C.).
SULS snelheid is niet de
illegale snelheid van een
rossende brozem. Zijn motor
carrier, waarmee hij een beet
je vergroeid lijkt, mag welis
waar niet geruisloos zijnhet
is een bedaagd en gelimiteerd
vervoermiddel, betrouwbaar
en herkenbaar door z'n eigen
geluid. Het geheim van Suis
tempo: vroeg opstaan en een
uitgebalanceerde organisatie.
Sul zélf blijft bij de resulta
ten van zijn snelheid wat op
de achtergrond. Een voor
beeld: het is maandag, er
wordt een auto naar een ga
rage gesleept. Onderdeel no
dig, dat niet in voorraad is.
Een telefoontje: het zal de
zelfde dag nog worden af
gestuurd. Dinsdagmorgen
rond negen uur: de auto is ge
reed. Sul leverde het pakketje
in alle vroegte af. Maar er
is uiteraard niet één automo
bilist, die dan denkt: „Dat heb
ik nu aan Sul te danken
Vandaag aandacht voor
HD. Sul, „Kruier N.S.,
1 x bellenzoals een sim
pel bordje aan het pand
Lange Noordstraat 51 ver
meld. Dat bordje is zijn
enige reclame. Een klein
email plaatjeniet gro
ter dan de afbeelding
rechts boven. Geen uit
hangbord. Dat heeft Sul
niet nodig.
Zijn bekendheid begint
bij zijn gemotoriseerde
bakfiets, zijn onafschei
delijke pet van „het
spoor", zijn fenomenaal
geheugen, dat hem in
staat stelt dagelijks tien
tallen door elkaar lopen
de opdrachten stipt en op
tijd uit te voeren en het
tempo, waarmee hij 's
morgens vroeg het „snel
goed" van het station
naar de belanghebbenden
vervoert.
Even later rijden ze Sul voorbij.
Sul in wind en regen, wat schuin
op z'n open carrier, na negenen
al lang bezig met de vrachtjes,
waar minder, haast bij is. Eerst
heeft hij het „snelgoed" wegge
bracht: levende dieren en waren,
die aan bederf onderhevig zijn,
zoals vis. Om half zeven is hij be
gonnen. Een paar nertsen voor de
Oude Vlissingseweg, de poes van
mevrouw De Vries, een nieuwe
postduif voor een melkende lief
hebber, met de komst van Sul
voer ogen vroeg uit de veren ge
komen, een kanariepietje in een
karton omsloten kooitje, dat hij
op de stoep van een bejaardente
huis overhandigt. Levende paling
voor de vishandelaren, een hond in
een volledig hok, een schildpad,
die zijn kop verdwaasd uit een
opengewerkt kistje steekt: de we
reld gaat vlug voorbij op de car
rier van Sul.
Het is gauw gebeurd. Sul heeft
z'n route nauwkeurig uitgestip
peld, hij rijdt geen meter te veel.
Ver voor half acht is hij „los", het
snelgoed op z'n bestemming.
Het expressegoed nu. Eerst de ga
rages. „Als ik in de reparatie sta.
wil ik ook vlug geholpen worden",
in de zomermaanden de souve
nirs. Belgen, Fransen, Engelsen
en Duitsers hebben de beschilder
de prullen weggevoerd, in ijltempo
zijn er klompjes bijbesteld. Sul
vult in alle vroegte de gegunde
voorraden aan.
Negen uur. Er zijn telefoontjes
gekomen, zijn vrouw heeft ze
aangenomen. Of Sul attent
wil zijn, als er een bepaald pakje
op het. station arriveert. Opdrach
ten voor stadwerk, lokale vracht
jes, Anderen hebben Sul nodig in
zijn oorspronkelijke kwaliteit:
graag een kruier aan de trein van
tien uur.
Het loopt bij Sul een beetje door
elkaar. „Van Gend en Loos is m'n
chef, maar ik ben ook m'n eigen
baas en ik sta bovendien in
dienst bij de Spoorwegen".
Een gecompliceerde status, waar
bij hij nog toelicht: „Vrachtgoed
is Van Gend en Loos. snelgoed is
(Advertentie)
19 cent per rol