Aandacht voor H.D.SUL Miljonairsmama zoekt nette schoondochter kou gevat? KRUIER N.S. LONDENS GEMEENTEBESTUUR TROTSEERT „THEATERSP00K" DONDERDAG 8 MAART 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COC RANT 13 Geen geld, geen bezwaar Hüwbare jongedames, wat zouden jullie denken van een grote, ge zonde, sportieve jonge miljonair Volgens mama's annonce in het Westduitse blad Welt heeft hij al le „attributen", maar is er on danks dat tot dusver niet in ge slaagd zelf een huwelijkspartner te vinden. Er is niets mis met de 25-jarigc kunstliefhebber, die ook op het sportveld en in de gymnastiekzaal zijn mannetje staat, zo verzekert mama nadrukkelijk, maar het schijnt in het economische won derland van bondskanselier Aden auer bijzonder moeilijk te zijn om een „geschikte echtgenote" te vin den. Mama stelt aan haar schoondochter- in-spé alle denkbare eisen behal ve geld, hetgeen zij als „niet belangrijk" aanmerkt. Zij heeft in de regeringsstatistieken gekeken en tot haar schrik gezien dat het vrouwenoverschot van enkele ja ren geleden niet meer bestaat. Zestig uit elke honderd Westduitse Eva'tjes hebben eigen man en, als alles goed gaat, een huis voor ze de teenager jaren zijn ontgroeid; 36 op de honderd trouwen als vroege of late twintigers, en een van de overblijvende vier loopt voor haar veertigste tegen de ware Johann op. Luie stoel Ja, en daar zit mama nu met haar knappe zoon, die zijn slanke fi guur ook regelmatig in een luie stoel vlijt om zich over te geven aan een culturele douche in de vorm van Beethoven's pianocon certen. Zoals bekend, leggen bezorgde moe ders somstijds een buitengemene activiteit aan de dag. Zag zij mis schien in een angstige droom haar spruit de verkeerde weg opgaan, heeft zij wellicht een eenzame blik in zijn ogen waargenomen toen hjj zich in een melancholieke bui overgaf aan de meeslepende klan ken van Moussorgsky's „een nacht op de kale berg". Joost mag het weten, zoonlief niet. Dat zegt mama eerlijk. Hij weet niets van deze advertentie af. Waarschijnlijk zou de „bijna twee meter lange en welopgevoede" jongeman het niet zo leuk vinden. Moeder heeft het wel goed met hem voor. Dat moge blijken uit de strenge selectie die zij toepast ten einde verstopping van haar spe ciaal voor het huwelijksgeluk van haar zoon gehuurde postbox te voorkomen. Stoet personeel „Mijn schoondochter dient in staat te zijn de touwtjes in handen te hou den van een representatief opge zet huishouden". „Zij krijgt de beschikking over een kamenierster, twee koks, huis houdster, wasmeisje, dienstmeisje, drie huisknechten, een zilverpoet ser, chauffeur en een tuinman". „Haar gezondheid moet niets te wen sen overlaten, haar verleden dient vlekkeloos te zijn". Mama vindt het verder nodig dat haar schoondochter een weinig verstand heeft van boekhouden en voor alles wat er in haar huis om gaat de verantwoording kan dra gen. Zij wenst de kandidates te kunnen beoordelen op grond van de toe te sturen „levensbeschrij ving, bewys van goed gedrag, fo to's en aanbevelingsbrief". Daarna zal een persoonlijk gesprek met de zorgzame moeder uitma ken of het meisje tot de laatste proef kan worden toegelaten, want, zo schrijft moeder in haar annon ce. „de uiteindelijke beslissing wordt bepaald aan de hand van de graad van wederzijdse genegen heid". (Advertentie) Minder doorgaande internationale treinen Het ligt niet in de bedoeling van de Nederlandse Spoorwegen, om de doorgaande verbindingen (Amster dam -Den Haag-Eindhoven-Venlo- Keulen-Dusseldorp v.v., die voor de zomerdienst 1961 waren gepland, dit jaar op'dezelfde wjjze te verwezen lijken als in de zomer van 1961. De zorgelijke situatie, waarvoor het bedrijf zich ziet geplaatst bij het nog steeds toenemend personeelstekort, dwingt tot een beperking van deze dienstverlening. In de dienstregeling 1962 zal dit o.a. tot uiting komen in een beperking (t.o.v. de zomer van 1961), van het aantal sneltreinen naar en van Eindhoven, waarmede noodzakelijk erwijze het verbreken van de bovengenoemde doorgaande relatie gepaard gaat. Wél zal met ingang van de komende zomer een vijftal doorgaande treinen de verbinding met het Rijnland en het Roergebied via Venlo gaan onder houden. Deze treinen beginnen en eindigen te Eindhoven met aanslui tingen aldaar op de treinen van de binnenlandse dienst van en naar de richtingen Den Haag, Utrecht en Nij megen. Voor de a.s. zomerdienst zullen ook in de internationale treinenloop en kele wijzigingen worden aangebracht. 9 Het. aantal werklozen In West-Duitsland met inbegrip van West-Berlijn bedroeg vorige maand een kleine 273.800 ofwel 1.2 procent. Een jaar geleden waren er 48.000 meer. ADELPHI-THEATER VERDWIJNT Dramatische moord achter de coulissen Het gemeentebestuur van Londen loopt het risico zich de gramschap van één der beroemdste Londense „spo ken" op de bals te balen, daar het opdracht heeft gegeven tot het afbre ken van liet bekende Adelphï-theater, dat eens getuige was van een moord, dramatischer dan ooit hier op de plan ken ten tonele is gebracht. Het gemeentebestuur keurde een sa neringsprogramma goed voor de strand, in de buurt van Trafalgar Square, in het hartje van Londen, waar een wolkenkrabber de plaats zal innemen van het theater, dat hier sinds '1806 heeft gestaan. De opdrachtgevers hadden op de be gane grond ver dieping een grote zelf bedieningswinkel willen inrichten, maar het gemeentebestuur bepaalde, dat hier een nieuw Adelphi-theater zou moeten komen, in afmetingen ge lijk aan de oude schouwburg. Het feit, dat deze nieuwe schouwburg ook de naam Adelphi zal dragen, werkt wellicht verzoenend op de geest van William Terriss, die in het thea ter rondwaart sinds de matineeheld van het Victoriaanse Londen 65 jaar geleden voor de toneeluitgang werd doodgestoken. Nachtmerrie Op 16 december 1897 kwam Levison Lane, de invaller van Terriss, 's mor gens bij de repetitie met het verhaal van wat hij de vorige nacht had ge droomd. Hij zei Terriss te hebben zien praten met een man in de gang die naar de kleedkamers leidde. Plotseling had de man, wiens gezicht hij niet kon zien omdat hrj in de schaduw stond, een mes te voorschijn gehaald waarmee hij Terriss had ge stoken. De acteur was het theater in gestrompeld waar hij de laatste adem uitblies in de armen van een der ac teurs, terwijl de anderen om hem heen stonden. Die avond werd Terriss voor de aanvang van de voorstelling, bij terugkeer uit een restaurant, aan gesproken door een toneelspeler die" hij geen rol had gegeven in een nieuw stuk. De man, Richard Prince, luid eerder wat geld van Terriss geleend. Hiermee had hij een slagersmes gekocht, dat hij nu Terris in de borst stak. Deze strompelde het theater in en stierf op vrijwel dezelfde wijze als Lane in zijn droom had gezien. Suis vluchtige vrijage in Seroos- kerke: een oude foto uit de -pe riode 19IJ/'IS, toen hij bij bak ker Markusse nu rustend bak ker was ingekwartierd. Hij wist er de hand te leggen op het winkelmeisje, hetgeen hier tref fend in beeld is gebracht. Geheel links dus de heer Sul, rechts van hem het. meisje, waarmee hij aan het eind van de oorlog, bij het af zwaaien in 191S, in het huwelijk zou treden. Sul". Voordat 's morgens om aelit uur het bestel-apparaat van Van Gend en Loos begint te werken, heeft Sul er al anderhalf uur op zitten. Het dienstverband met Van Gend en Loos bestaat voor hem dus uit liet transport van snel- en expres- scgoed: honorering per kilogram. Bij de N.S. is Sul aangesteld als kruier, ongehonoreerd, hoewel het -kruierschap uiteraard toch een in komstenbron is. Tenslotte: „eigen baas", voor de stadsvrachtjes is Sul door iedereen te ontbieden. Zelf vat hij zijn werkzaamheden in het volgende rijmpje samen; ,,'s Morgens vroeg of 's avonds laat, Sul zie je op de straat, dus mensen sleep je toch niet dood, gun die man ook een stuk brood, heb je 'n vrachtje buiten 't spoor, daar zorgt hij ook voor". Een hele zorg. Allemaal zonder agenda. Een paar vluchtige notities, door zijn vrouw bij de telefoon gemaakt: z'ii énige geheugensteuntje. En dat is gering, als kruierschap, snelgoed en particulier werk sa menvallen en dooreen lopen. Maar het loopt Sul niet uit de hand. Z'n tempo en stiptheid zijn be faamd. „Hij heeft de mensen ver wend" meent z'n vrouw z'n op volger zal het niet gemakkelijk krijgen. Achtenzestig is hij, maar eigen lijk heeft hij nu pas z'n draai ge vonden. „Ilc zou eigenlijk twintig jaar jonger moeten zijn. Maar ik ga gewoon door. Zolang m'n be nen goed zijn en de wielen rond, blijf ik karren". H. D. Sul: een leven lang karren. Pas in de tweede wereldoorlog be gonnen als kruier met een da mesfiets en een klein handwagen tje. De tijden werden beter. Maar Sul zou eerst nog drie bakfietsen verslijten, eer hij z'n eerste ge motoriseerde exemplaar kon ko pen. Nu is hij al weer aan z'n der de carrier bezig. Sul was altijd met karren doende. Ook vóór de tweede wereldoorlog, toen hij in Middelburg en omstre ken met vis en vooral met fruit leurde. Eerst met een handwagen vervolgens met een ponywagen en later weer met een handwagen, toen de tijden slechter werden. Fruit was zijn eerste passie: vóór zijn achttiende jaar werkte hij in Zwolle zijn geboorteplaats bij een fruithandelaar. De mobili satie 1914-1918 voerde hem als militair naar Walcheren. Inkwar tiering bij bakker Markusse te Serooskerke nu rustend bak ker Markusse en een vluch tige vrijage met het winkelmeis je. die aan het einde van de oor log, bij hel afzwaaien van Sul in een huwelijk resultoerde en een permanente vestiging in Middel burg. Karren tussen twee oorlogen en vooral: karren na de tweede wereldoorloghet kruierschap zou Sul's beste tijd worden. Op Sul kan men rekenen. De mensen met hun hondjes, katjes en pietjes. De vishandelaren met hun verse vis en levende paling. De ga rages met hun onderdelen. Sul heeft in al die dingen de hand. Vandaaraandacht voor Sul. leven lang karren vette bougie (Foto's P.Z.C.). SULS snelheid is niet de illegale snelheid van een rossende brozem. Zijn motor carrier, waarmee hij een beet je vergroeid lijkt, mag welis waar niet geruisloos zijnhet is een bedaagd en gelimiteerd vervoermiddel, betrouwbaar en herkenbaar door z'n eigen geluid. Het geheim van Suis tempo: vroeg opstaan en een uitgebalanceerde organisatie. Sul zélf blijft bij de resulta ten van zijn snelheid wat op de achtergrond. Een voor beeld: het is maandag, er wordt een auto naar een ga rage gesleept. Onderdeel no dig, dat niet in voorraad is. Een telefoontje: het zal de zelfde dag nog worden af gestuurd. Dinsdagmorgen rond negen uur: de auto is ge reed. Sul leverde het pakketje in alle vroegte af. Maar er is uiteraard niet één automo bilist, die dan denkt: „Dat heb ik nu aan Sul te danken Vandaag aandacht voor HD. Sul, „Kruier N.S., 1 x bellenzoals een sim pel bordje aan het pand Lange Noordstraat 51 ver meld. Dat bordje is zijn enige reclame. Een klein email plaatjeniet gro ter dan de afbeelding rechts boven. Geen uit hangbord. Dat heeft Sul niet nodig. Zijn bekendheid begint bij zijn gemotoriseerde bakfiets, zijn onafschei delijke pet van „het spoor", zijn fenomenaal geheugen, dat hem in staat stelt dagelijks tien tallen door elkaar lopen de opdrachten stipt en op tijd uit te voeren en het tempo, waarmee hij 's morgens vroeg het „snel goed" van het station naar de belanghebbenden vervoert. Even later rijden ze Sul voorbij. Sul in wind en regen, wat schuin op z'n open carrier, na negenen al lang bezig met de vrachtjes, waar minder, haast bij is. Eerst heeft hij het „snelgoed" wegge bracht: levende dieren en waren, die aan bederf onderhevig zijn, zoals vis. Om half zeven is hij be gonnen. Een paar nertsen voor de Oude Vlissingseweg, de poes van mevrouw De Vries, een nieuwe postduif voor een melkende lief hebber, met de komst van Sul voer ogen vroeg uit de veren ge komen, een kanariepietje in een karton omsloten kooitje, dat hij op de stoep van een bejaardente huis overhandigt. Levende paling voor de vishandelaren, een hond in een volledig hok, een schildpad, die zijn kop verdwaasd uit een opengewerkt kistje steekt: de we reld gaat vlug voorbij op de car rier van Sul. Het is gauw gebeurd. Sul heeft z'n route nauwkeurig uitgestip peld, hij rijdt geen meter te veel. Ver voor half acht is hij „los", het snelgoed op z'n bestemming. Het expressegoed nu. Eerst de ga rages. „Als ik in de reparatie sta. wil ik ook vlug geholpen worden", in de zomermaanden de souve nirs. Belgen, Fransen, Engelsen en Duitsers hebben de beschilder de prullen weggevoerd, in ijltempo zijn er klompjes bijbesteld. Sul vult in alle vroegte de gegunde voorraden aan. Negen uur. Er zijn telefoontjes gekomen, zijn vrouw heeft ze aangenomen. Of Sul attent wil zijn, als er een bepaald pakje op het. station arriveert. Opdrach ten voor stadwerk, lokale vracht jes, Anderen hebben Sul nodig in zijn oorspronkelijke kwaliteit: graag een kruier aan de trein van tien uur. Het loopt bij Sul een beetje door elkaar. „Van Gend en Loos is m'n chef, maar ik ben ook m'n eigen baas en ik sta bovendien in dienst bij de Spoorwegen". Een gecompliceerde status, waar bij hij nog toelicht: „Vrachtgoed is Van Gend en Loos. snelgoed is (Advertentie) 19 cent per rol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5