SIMON VAN COLLEM
Ji
Doet alles voor de
film in half
uurtje televisie
oren, yen en
«cArijvevt
VANDAAG
MORGEN
„SUSANNE" FRIS EN OPRECHT
WERK VAN ZWEEDSE ARTS
VORSTELIJKE KINDEREN MOETEN
OOK GEHOORZAMEN
PROVINCIALE Z E E U W E U OU RA .V T
f Advertentie)
eerste proefopnamen zeiden alle
cameramensen dat liaar gezicht
niet uit de verf kwam. Dat komt,
zei Forst, omdat jullie haar van
twee kanten tegelijk belichten. De
zon komt ook maar van één leant.
Hij mocht haar met één lamp be
lichten en toonde aan dat Mariene
Dietrich een heel mooi gezicht
had.
Sternberg was er voor nodig om
te ontdekken dat het haar mooie
benen waren die dertig jaar roem
zouden schragen. Intussen hebben
we het dan over sterren, „meest
al mannen", zegt Simon van Col-
lem, „want met vrouwen is het
moeilijk praten: ze hebben niets
te zeggen. Ik heb van een collega
gehoord dat dat dan ook de enige
verklaring is voor Greta Garbo's
stilzwijgen dat al jaren en jaren
duurt.
Ik heb wel binnenkort weer een
heel oud Nederlands filmpje er
zijn veel meer Nederlandse films
gemaakt dan de mensen weten. Ik
heb al een filmpje in mijn handen
gehad van 1916:. „Met wijntje en
treintje naar Zandvoort". Van de
zomer breng ik oude films van
Johan Kaart en fragmenten van
Ciske de Hat: een goeie Neder
landse film, die men dan ook weer
in de bioscopen gaat draaien.
Betaling
(Van onze radio- en
t .v.-medewcr kstc r
Simon van Collum zou met
allebei z'n ogen dicht een
radio- of teve-quiz kunnen
winnen met als onderwerp
film, maar liij komt als kan
didaat niet in aanmerking,
want is film voor hem nu be
roep of hobby?
Dat weet hij zelf ook nog niet, ver
moedelijk is hij een van die zeld
zame maar gelukkige mensen voor
wie beroep en liefhebberij samen
vallen: hi] is sales-manager voor
een filmverhuurkantoor, maar om
dat te zijn zou hij niet een hele
boekenwand van filmboeken ver
zameld hebben en evenmin duizen
den filmfoto's. Hij zou niet behoe
ven te corresponderen met regis
seurs en filmsterren die .lang ver
geten zijn behalve door de ken
ners, en hij zou niet door Europa
en door Nederland hoeven kris
krassen om oude filmfragmentjes
op te scharrelen, die soms uit een
vuilnisbak, soms van een rommel
zolder en meestal van een klandes-
tien gapperijtje afkomstig zijn.
Dat deel van zijn werk zou hobby
genoemd kunnen worden. En hij
heeft ook dat merkwaardige ver
legen schuldbewustzijn van een
echte liefhebber: hij meent zich te
moeten eXfcuseren en zegt: „Nou
ja, 't is ook het enige ik ga niet
naar een kegelclub en ik geef niet
zo om sport en ik rook alleen maar
een pijp".
Vraagbrieven
Hij, die filmsterren interviewt, is
zelf op een argeloze manier ook
zoiets als een ster geworden: voor
de televisie vandaar dat hij elke
dag tussen zijn zakenpost fanmail
in de brievenbus vindt.
Hij vertelt dat hij Hans Moser
heeft geïnterviewd en dat dit in
terview eigenlijk een beetje mis
lukt is. „Moser is twee en tachtig",
zegt hij, „en ik dacht hem dus een
complimentje te maken toen ik
tegen hem zei: U ziet er nog heel
vief uit, pai'don, zegt meteen
pinnig zijn vrouw, dat compliment
moet U mij maken, want ik ver
zorg hem. Mevrouw Moser is
overigens al 76, maar toen ik ver
telde, dat mijn t.v.-programma de
oude draaidóos heet, zei ze reso-
luut: o, nee, dat kan niet, mijn man
niet in een programma voor be
jaarden. We hebben er toch een
filmpje gemaakt' maar vraag niet
wat dat aan overredingskracht ge
vergd heeft".
Duits probleem
Zo openhartig als hij spreekt over
een eigenlijk mislukt interview, zo
openhartig is hij ook over een pro
bleem dat hij zichzelf op de hals
gehaald heeft door thans program
ma's te monteren van Duitse en
Oostenrijkse films van vroeger:
hij weet heel goed dat het „vroe
ger" voor velen nog springlevend
is en lijj weet dat nogal wat van
de geliefde sterren van toen zich
gecompromitteerd hebben in en
voor de oorlog.
Hij heeft ook de moed er met die
mensen zelf over te praten, in zijn
gesprek met Willi Forst bijvoor
beeld heeft hij niet net gedaan of
er van 1933 tot 1945 pauze was.
Willi Forst heeft hem verteld dat
Paula Wessely hem na de An
schluss van Oostenrijk opbelde en
vertelde dat ze zou spelen in de
film Heimkehr. Ze zegt er de zin
in: ich kaufe nicht bei Juden ilc
koop niet bij joden. Toen Willi
Forst er kwaad om werd, zei ze:
nou ja, dat kan jij doen, jij kunt je
veroorloven dat Bel Ami verboden
is, on.dat je een man bent. Over
Simo7i van Collem (rechts) met
de 82-jarige Hans Moser tijdens
het interviewdat eigenlijk een
beetje mislukt is.
Bel Ami zei Forst: de film moest
gekeurd worden door het keur
korps van de nazi's: Goebbels zelf
zat er en vond dc film heel geestig
maar middenin de film kwam
Hitier binnen, keek een paar minu
ten, stond op, wuifde met z'n hand
en de film werd afgebroken en ver
boden, zonder opgaaf van redenen.
Later kwam Bel Ami toch in de
roulatie na de blitz van mei
1940 gingen alle Duitse soldaten
en officieren Bel Ami zien in de
bioscopen op de Champs Elysees
in Parijs. In de flitsen die Simon
van Collem laat zien van Forsts
Allotria is niet een fragmentje
weggeknipt van Ilse Werner, een
sterretje dat heel de oorlog door
aan de Duitse hemel schitterde, al
was ze van Nederlandse afkomst.
„Ilse Werner", zegt Simon van
Collem, „is kort - geleden op de
Nederlandse beeldschermen ge
weest éèn dikke juffrouw is ze
nu. En Paula Wessely is in het
Holland Festival opgetreden met
het Burgtheater.
Ouds showgirls
Willi Forst vertelde ook dat hij
Mariene Dietrich ontdekt had, of
althans haar gezicht. Van haar
Ik kan sterren die ik interview
niets betalen, en trouwens: alleen
onbelangrijke sterretjes vragen
oni betaling dat is in Neder
land ook zo, al zal ik maar geen
namen noemen. Een ster als Fer-
nandel moet je anders benaderen.
Hp wou helemaal niet en wat zal
ik dan een zo schatrijk man een
Nederlands fooitje aanbieden?
Ik praatte met hem over oude
films, over Ignace. „Ach, zegt ie,
die film is iedereen in Frankrijk
vergeten en U kent 'm nog... 'zo
kreeg ik mijn interview. En wat
voor een: hij gaf gratis een
prachtig nummertje acteren
weg".
Hij praat maar door met groot
gemak. Hij zegt dat hij binnen
kort Danny Kaye gaat intervie
wen in Rome, dat hg naar Londen
gaat voor Lili Palmers, dat hg
een hele complete Rebecca ont
dekt heeft, dat hij van Duvivier
stukjes Tales of Manhattan zal
tonen, van Lubitsch Merry Widow
en Dinner at eight. Dat hij Ma
zurka een zo knappe film vindt
dat je die zo weer in een bioscoop
kunt vertonen. Hij zegt dat hij
Peter Sellers in Engeland gaat
opzoeken en hij zegt dat hij bezig
is met dc Zwarte Tulp van Edu-
ard Verkade. Hij bereidt een por
tret van Louis Jouvet voor en hij
denkt aan Jean Gabin en dan
moeten we maar doen wat men
hem tot zijn grote ergernis ook
weieens bij de t.v. aandoet: af
breken.
,J)an heb je weken zorgvul
dig zitten monteren op pre
cies dertig minuten en dan
zeggen ze: het worden er ze-
ven-en-twintig, want er komt
sport", zegt hij nog even,
verontwaardigd.
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
T elevisie
Om drie uur een reportage van
de start van de zesdaagse te Ant
werpen, met er bij een beschou
wing over het zesdaagse-verleden.
Een heel oud bravourstuk van
geweldenaar Cecil B. de Mille om
half vijf: Yankee Clipper een
film uit 1926. met in de hoofdrol
William Boyd.
Om half acht een blik in het ver
leden die tegelijkertijd een blik in
de toekomst is: de plaatjes bij de
verhalen van Jules Verne, met
als gast de mooie en intelligente
schrijfster Hella Haasse die over
Jules Verne-de-man wat te zeg
gen heeft. Na het journaal de ver
nissage, een bezoek aan een ten
toonstelling van grafische kunst.
Om half negen „Klaar af", een
jazz-ballet op muziek van Duke
Ellington, gedanst door leden van
het Nederlandse danstheater naar
choreografie van Hans van Ma
nen. Om tien voor negen frag
mentjes van de nieuwe speelfilm
van Kees Brusse, „Kermis ïn de
regen", met commentaartjes van
Simon van Collem. Om negen uur
liedjes uit de musical „Oliver",
een vrolijke bewerking van Lionel
Bart van Charles Dickens' Oliver
Twist.Om elf uur Simon van Col
lem (zie artikel).
De Vlaamse televisie om vijf uur
„Kom toch eens kijken", om ze
ven uur nog levende folklore. Om
half negen Dennis en om negen
uur „Waag je kans". Om tien uur
kunstschaatsen in Genève en van
vijf voor half twaalf af zesdaag
se.
Radio
Hilversum I. Om vijf voor acht
opent het Concertgebouworkest
met populaire klassieken het
avondprogramma, dirigent Sawal-
lisch en Jëan Louis Stuurop. viool.
In de Tierelantijnen als gast Jet
ty Cantor, Jan Gorisscn met zijn
bandoneon wat het dan ook wezen
mag en het meisjeskoor Capric
cio, plus de vaste artiesten.
Om tien uur de Kopstukken en
om elf uur de Meesterwerken.
Hilversum n. De avond begint
met amusementsmuziek om 8.05,
dansmuziek om 9.15 en dan komt
„Man in de stad" van Ton van
Duinhoven. Om tien over half elf
„Vissen in troebel water", ver-
volghoorspel in acht delen. "Na
elven zigeunerwijsjes.
i
T elevisie
Om half negen de oeroude en
oerkluchtige „Tante van Charlie",
met Jan Blaaser als de valse en
Tilly Perin Bouwmeester als de
echte tante, donna Lucia d'Alva-
dorez. Om tien uur Anton Kersjes'
kunstmaandorkest met Theo
Bruins, die een pianoconcert van
Camille Saint Saens speelt.
De Vlaamse televisie presenteert
om half negen het showdagboek:
Tien jaar muziek, dans en zang
van 1920 tot 1930. Om kwart voor
tien zesdaagse. Om tien voor half
twaalf kunstzinnige filmpjes.
Radio
Na „testbemanning" om acht uur
(het 23 ste deel, we schieten op)
een paar Flamenco's en dan om
kwart voor negen voortzetting
van „Het toernooi van het lichte
lied".
Hilversum II. Om tien over half
negen een hoorspel „Fantasie en
werkelijkheid", erna speelt La-
guestra. Om kwart voor tien Ma-
rie-Cecile met Franse chansons.
In „Rijkdom der welluidendheid"
gitarist Segovia, violist Grumiaux,
pianiste Clara Haskil, elf uur
■herinneringen aan Barnabas von
Geczy die 65 jaar wordt, en
dan davert de Swing-express de
huiskamer binnen.
Geen carnaval in Luik
in verband met pokken
De provinciale gezondheidsdienst in
Luik heeft in een aantal gemeenten in
het grensgebied met Duitsland de vie
ring van het carnaval verboden als
een van de maatregelen tegen een uit
breiding van pokken. Aanleiding is de
ontdekking van twee nieuwe gevallen
van deze ziekte in een Duitse fabriek
te Lammersdorf aan dc Duits-Belgi
sche grens, waar een twintigtal Belgi
sche arbeiders werken.
Met ingang van donderdag worden
alle optochten en openbare bijeenkom
sten verboden. Ook zouden scherpe
maatregelen worden overwogen aan
de grens. De beslissing brengt groot
financieel nadeel mee voor gemeenten
els Eupen en Malmédy, waar evenals
in andere plaatsen in de grensstreek
reeds grote uitgaven waren gedaan
voor carnavalsviering.
FILMS IN ZEELAND
Wild-west rond
Audrey Hepburn
Zweedse films hebben de faam op
recht en onthullend te zijn. Die eer-
Me, voornaamste, eigenschap ont
dekken we ook in „Susanna", het
werk van de arts Coifach, die tegen
over de talrijke sensatiefilms over
de „verdorven" jeugd van vandaag
eens iets positiefs wilde zetten zon-
Advertentie)
IQOOOOOOOOQQQOOOOQOOOOOOOft
Prinses Gracia van Monaco
heeft omlijnde denkbeelden
over de opvoeding" van haar
kinderen, prins Albert en prin
ses Caroline. Wat er in dit
opzicht ïn het paleis van Mo
naco precies gebeurt kunt u -
als zovele andere Nederlan
ders - zien en lezen in de
Libelle van volgende week.
Want daarin vindt n betove
rend mooie kleurenfoto's, die
speciaal voor Libelle werden
gemaakt door een van 's we
relds beroemdste fotografen.
Bovendien vindt li in dezelfde
Libelle „patronen om zelf
Chanel-pakjes te maken",
„een nieuw vakantie-gebied ïn
Frankrijk ontdekt", „welke
xvandbekleding na de schoon
maak" en al die andere ver
halen, artikelen en rubrieken,
die Libelle zo levendig en
lezenswaard maken. Wanneer
ook n deze nieuwe Libelle
niet wilt missen, abonneer u
dan per briefkaart bij Libelle,
Nassaupleïn 7, Haarlem.
der zedeprekerige facetten.'ln CITY
(Middelburg), ALHAMBRA (Vlissin-
gen) en GRAND (Goes) kan men
oordelen of Coifach er in geslaagd
is kitsch in dit genre te overscha
duwen.
Coifach heeft zich in de eerste plaats
tot de jeugd willen wenden en daar
om geprobeerd zo reëel mogelijk te
zijn. Zijn figuren zijn levensecht en
hun avontuur is geen fantastisch ver
haaltje, maar een aannemelijk gebeu
ren in een omgeving die de werke
lijkheid geen geweld aandoet. Met
alle eerlijkheid van de maker is „Su-
sanne" een frisse film geworden in
het juiste tempo en met een verbluf
fende originaliteit, die men bij dit
onderwerp niet zou verwachten. De
namen van acteurs en actrices zullen
ons in dit weinig op Zweedse films
getracteerde gebied weinig zeggen.
De titelrol wordt vervuld door Su-
sanne Ulfsater. Arnlod Stackelberg
speelt de jongen.
Audrey Hepburn in een western...
het is een gebeurtenis ftp zichzelf.
In ELECTRO (Middelburg) kan
men zien hoe Audrey Hepburn
betrokken raakt in een conflict
met indianen. Hoewel als een
westerndrama aangekondigd blijft
er van het drama weinig over,
wanneer de gevechten met de in
dianen in alle hevigheid losbar
sten, Dan is het louter actie en
zeker niet van het vervelende
soort. „De onverzoenlijken" heet
de film, een produktie van regis
seur John Huston, beroemd om
zijn groots opgezette avonturen
films met in de hoofdrollen be
halve Audrey Hepburn. Burt Lan
caster. Audie Murphy en John
Saxon.
Avontuur vinden we ook in „De sta
len klauw", LL'XOK (Vlissin^en),
een slecht doortimmerd oorlogsrelaas,
waarin George Montgomery de held
speelt in gezelschap van een tweetal
exotische schoonheden (Charita Luna
en Carmen Austin). Het verhaal
speelt in de Stille Oceaan en de film
is dan ook overvloedig gestoffeerd
met palmenpanorama's.
CITY (Middelburg) presenteert in de
zondagmatinee een kleurige actie
film, getiteld Aladdin in Bagdad".
GRAND (Goes) vertoont zondag de
western „Ford Dobbs" en in ALHAM
BRA (Vlissingen) krijgen we raad
van liet vrolijk tweetal, Laurel en
Hardy: „Zet jc zorgen op zij".
Men heeft ernstige beschadigingen ge
constateerd aan de bedrading van de
Westduitse duikboot U-2. die te Kiel in
aanbouw is. Men denkt aan snhotagp
9 De cycloon „Jenny" ik-. Ti ov.hv .v.-hade
aangericht op het eiland Reunion in de
Indische Oceaan.