SIMON VAN COLLEM Ji Doet alles voor de film in half uurtje televisie oren, yen en «cArijvevt VANDAAG MORGEN „SUSANNE" FRIS EN OPRECHT WERK VAN ZWEEDSE ARTS VORSTELIJKE KINDEREN MOETEN OOK GEHOORZAMEN PROVINCIALE Z E E U W E U OU RA .V T f Advertentie) eerste proefopnamen zeiden alle cameramensen dat liaar gezicht niet uit de verf kwam. Dat komt, zei Forst, omdat jullie haar van twee kanten tegelijk belichten. De zon komt ook maar van één leant. Hij mocht haar met één lamp be lichten en toonde aan dat Mariene Dietrich een heel mooi gezicht had. Sternberg was er voor nodig om te ontdekken dat het haar mooie benen waren die dertig jaar roem zouden schragen. Intussen hebben we het dan over sterren, „meest al mannen", zegt Simon van Col- lem, „want met vrouwen is het moeilijk praten: ze hebben niets te zeggen. Ik heb van een collega gehoord dat dat dan ook de enige verklaring is voor Greta Garbo's stilzwijgen dat al jaren en jaren duurt. Ik heb wel binnenkort weer een heel oud Nederlands filmpje er zijn veel meer Nederlandse films gemaakt dan de mensen weten. Ik heb al een filmpje in mijn handen gehad van 1916:. „Met wijntje en treintje naar Zandvoort". Van de zomer breng ik oude films van Johan Kaart en fragmenten van Ciske de Hat: een goeie Neder landse film, die men dan ook weer in de bioscopen gaat draaien. Betaling (Van onze radio- en t .v.-medewcr kstc r Simon van Collum zou met allebei z'n ogen dicht een radio- of teve-quiz kunnen winnen met als onderwerp film, maar liij komt als kan didaat niet in aanmerking, want is film voor hem nu be roep of hobby? Dat weet hij zelf ook nog niet, ver moedelijk is hij een van die zeld zame maar gelukkige mensen voor wie beroep en liefhebberij samen vallen: hi] is sales-manager voor een filmverhuurkantoor, maar om dat te zijn zou hij niet een hele boekenwand van filmboeken ver zameld hebben en evenmin duizen den filmfoto's. Hij zou niet behoe ven te corresponderen met regis seurs en filmsterren die .lang ver geten zijn behalve door de ken ners, en hij zou niet door Europa en door Nederland hoeven kris krassen om oude filmfragmentjes op te scharrelen, die soms uit een vuilnisbak, soms van een rommel zolder en meestal van een klandes- tien gapperijtje afkomstig zijn. Dat deel van zijn werk zou hobby genoemd kunnen worden. En hij heeft ook dat merkwaardige ver legen schuldbewustzijn van een echte liefhebber: hij meent zich te moeten eXfcuseren en zegt: „Nou ja, 't is ook het enige ik ga niet naar een kegelclub en ik geef niet zo om sport en ik rook alleen maar een pijp". Vraagbrieven Hij, die filmsterren interviewt, is zelf op een argeloze manier ook zoiets als een ster geworden: voor de televisie vandaar dat hij elke dag tussen zijn zakenpost fanmail in de brievenbus vindt. Hij vertelt dat hij Hans Moser heeft geïnterviewd en dat dit in terview eigenlijk een beetje mis lukt is. „Moser is twee en tachtig", zegt hij, „en ik dacht hem dus een complimentje te maken toen ik tegen hem zei: U ziet er nog heel vief uit, pai'don, zegt meteen pinnig zijn vrouw, dat compliment moet U mij maken, want ik ver zorg hem. Mevrouw Moser is overigens al 76, maar toen ik ver telde, dat mijn t.v.-programma de oude draaidóos heet, zei ze reso- luut: o, nee, dat kan niet, mijn man niet in een programma voor be jaarden. We hebben er toch een filmpje gemaakt' maar vraag niet wat dat aan overredingskracht ge vergd heeft". Duits probleem Zo openhartig als hij spreekt over een eigenlijk mislukt interview, zo openhartig is hij ook over een pro bleem dat hij zichzelf op de hals gehaald heeft door thans program ma's te monteren van Duitse en Oostenrijkse films van vroeger: hij weet heel goed dat het „vroe ger" voor velen nog springlevend is en lijj weet dat nogal wat van de geliefde sterren van toen zich gecompromitteerd hebben in en voor de oorlog. Hij heeft ook de moed er met die mensen zelf over te praten, in zijn gesprek met Willi Forst bijvoor beeld heeft hij niet net gedaan of er van 1933 tot 1945 pauze was. Willi Forst heeft hem verteld dat Paula Wessely hem na de An schluss van Oostenrijk opbelde en vertelde dat ze zou spelen in de film Heimkehr. Ze zegt er de zin in: ich kaufe nicht bei Juden ilc koop niet bij joden. Toen Willi Forst er kwaad om werd, zei ze: nou ja, dat kan jij doen, jij kunt je veroorloven dat Bel Ami verboden is, on.dat je een man bent. Over Simo7i van Collem (rechts) met de 82-jarige Hans Moser tijdens het interviewdat eigenlijk een beetje mislukt is. Bel Ami zei Forst: de film moest gekeurd worden door het keur korps van de nazi's: Goebbels zelf zat er en vond dc film heel geestig maar middenin de film kwam Hitier binnen, keek een paar minu ten, stond op, wuifde met z'n hand en de film werd afgebroken en ver boden, zonder opgaaf van redenen. Later kwam Bel Ami toch in de roulatie na de blitz van mei 1940 gingen alle Duitse soldaten en officieren Bel Ami zien in de bioscopen op de Champs Elysees in Parijs. In de flitsen die Simon van Collem laat zien van Forsts Allotria is niet een fragmentje weggeknipt van Ilse Werner, een sterretje dat heel de oorlog door aan de Duitse hemel schitterde, al was ze van Nederlandse afkomst. „Ilse Werner", zegt Simon van Collem, „is kort - geleden op de Nederlandse beeldschermen ge weest éèn dikke juffrouw is ze nu. En Paula Wessely is in het Holland Festival opgetreden met het Burgtheater. Ouds showgirls Willi Forst vertelde ook dat hij Mariene Dietrich ontdekt had, of althans haar gezicht. Van haar Ik kan sterren die ik interview niets betalen, en trouwens: alleen onbelangrijke sterretjes vragen oni betaling dat is in Neder land ook zo, al zal ik maar geen namen noemen. Een ster als Fer- nandel moet je anders benaderen. Hp wou helemaal niet en wat zal ik dan een zo schatrijk man een Nederlands fooitje aanbieden? Ik praatte met hem over oude films, over Ignace. „Ach, zegt ie, die film is iedereen in Frankrijk vergeten en U kent 'm nog... 'zo kreeg ik mijn interview. En wat voor een: hij gaf gratis een prachtig nummertje acteren weg". Hij praat maar door met groot gemak. Hij zegt dat hij binnen kort Danny Kaye gaat intervie wen in Rome, dat hg naar Londen gaat voor Lili Palmers, dat hg een hele complete Rebecca ont dekt heeft, dat hij van Duvivier stukjes Tales of Manhattan zal tonen, van Lubitsch Merry Widow en Dinner at eight. Dat hij Ma zurka een zo knappe film vindt dat je die zo weer in een bioscoop kunt vertonen. Hij zegt dat hij Peter Sellers in Engeland gaat opzoeken en hij zegt dat hij bezig is met dc Zwarte Tulp van Edu- ard Verkade. Hij bereidt een por tret van Louis Jouvet voor en hij denkt aan Jean Gabin en dan moeten we maar doen wat men hem tot zijn grote ergernis ook weieens bij de t.v. aandoet: af breken. ,J)an heb je weken zorgvul dig zitten monteren op pre cies dertig minuten en dan zeggen ze: het worden er ze- ven-en-twintig, want er komt sport", zegt hij nog even, verontwaardigd. RADIO- EN T.V.-RUBRIEK T elevisie Om drie uur een reportage van de start van de zesdaagse te Ant werpen, met er bij een beschou wing over het zesdaagse-verleden. Een heel oud bravourstuk van geweldenaar Cecil B. de Mille om half vijf: Yankee Clipper een film uit 1926. met in de hoofdrol William Boyd. Om half acht een blik in het ver leden die tegelijkertijd een blik in de toekomst is: de plaatjes bij de verhalen van Jules Verne, met als gast de mooie en intelligente schrijfster Hella Haasse die over Jules Verne-de-man wat te zeg gen heeft. Na het journaal de ver nissage, een bezoek aan een ten toonstelling van grafische kunst. Om half negen „Klaar af", een jazz-ballet op muziek van Duke Ellington, gedanst door leden van het Nederlandse danstheater naar choreografie van Hans van Ma nen. Om tien voor negen frag mentjes van de nieuwe speelfilm van Kees Brusse, „Kermis ïn de regen", met commentaartjes van Simon van Collem. Om negen uur liedjes uit de musical „Oliver", een vrolijke bewerking van Lionel Bart van Charles Dickens' Oliver Twist.Om elf uur Simon van Col lem (zie artikel). De Vlaamse televisie om vijf uur „Kom toch eens kijken", om ze ven uur nog levende folklore. Om half negen Dennis en om negen uur „Waag je kans". Om tien uur kunstschaatsen in Genève en van vijf voor half twaalf af zesdaag se. Radio Hilversum I. Om vijf voor acht opent het Concertgebouworkest met populaire klassieken het avondprogramma, dirigent Sawal- lisch en Jëan Louis Stuurop. viool. In de Tierelantijnen als gast Jet ty Cantor, Jan Gorisscn met zijn bandoneon wat het dan ook wezen mag en het meisjeskoor Capric cio, plus de vaste artiesten. Om tien uur de Kopstukken en om elf uur de Meesterwerken. Hilversum n. De avond begint met amusementsmuziek om 8.05, dansmuziek om 9.15 en dan komt „Man in de stad" van Ton van Duinhoven. Om tien over half elf „Vissen in troebel water", ver- volghoorspel in acht delen. "Na elven zigeunerwijsjes. i T elevisie Om half negen de oeroude en oerkluchtige „Tante van Charlie", met Jan Blaaser als de valse en Tilly Perin Bouwmeester als de echte tante, donna Lucia d'Alva- dorez. Om tien uur Anton Kersjes' kunstmaandorkest met Theo Bruins, die een pianoconcert van Camille Saint Saens speelt. De Vlaamse televisie presenteert om half negen het showdagboek: Tien jaar muziek, dans en zang van 1920 tot 1930. Om kwart voor tien zesdaagse. Om tien voor half twaalf kunstzinnige filmpjes. Radio Na „testbemanning" om acht uur (het 23 ste deel, we schieten op) een paar Flamenco's en dan om kwart voor negen voortzetting van „Het toernooi van het lichte lied". Hilversum II. Om tien over half negen een hoorspel „Fantasie en werkelijkheid", erna speelt La- guestra. Om kwart voor tien Ma- rie-Cecile met Franse chansons. In „Rijkdom der welluidendheid" gitarist Segovia, violist Grumiaux, pianiste Clara Haskil, elf uur ■herinneringen aan Barnabas von Geczy die 65 jaar wordt, en dan davert de Swing-express de huiskamer binnen. Geen carnaval in Luik in verband met pokken De provinciale gezondheidsdienst in Luik heeft in een aantal gemeenten in het grensgebied met Duitsland de vie ring van het carnaval verboden als een van de maatregelen tegen een uit breiding van pokken. Aanleiding is de ontdekking van twee nieuwe gevallen van deze ziekte in een Duitse fabriek te Lammersdorf aan dc Duits-Belgi sche grens, waar een twintigtal Belgi sche arbeiders werken. Met ingang van donderdag worden alle optochten en openbare bijeenkom sten verboden. Ook zouden scherpe maatregelen worden overwogen aan de grens. De beslissing brengt groot financieel nadeel mee voor gemeenten els Eupen en Malmédy, waar evenals in andere plaatsen in de grensstreek reeds grote uitgaven waren gedaan voor carnavalsviering. FILMS IN ZEELAND Wild-west rond Audrey Hepburn Zweedse films hebben de faam op recht en onthullend te zijn. Die eer- Me, voornaamste, eigenschap ont dekken we ook in „Susanna", het werk van de arts Coifach, die tegen over de talrijke sensatiefilms over de „verdorven" jeugd van vandaag eens iets positiefs wilde zetten zon- Advertentie) IQOOOOOOOOQQQOOOOQOOOOOOOft Prinses Gracia van Monaco heeft omlijnde denkbeelden over de opvoeding" van haar kinderen, prins Albert en prin ses Caroline. Wat er in dit opzicht ïn het paleis van Mo naco precies gebeurt kunt u - als zovele andere Nederlan ders - zien en lezen in de Libelle van volgende week. Want daarin vindt n betove rend mooie kleurenfoto's, die speciaal voor Libelle werden gemaakt door een van 's we relds beroemdste fotografen. Bovendien vindt li in dezelfde Libelle „patronen om zelf Chanel-pakjes te maken", „een nieuw vakantie-gebied ïn Frankrijk ontdekt", „welke xvandbekleding na de schoon maak" en al die andere ver halen, artikelen en rubrieken, die Libelle zo levendig en lezenswaard maken. Wanneer ook n deze nieuwe Libelle niet wilt missen, abonneer u dan per briefkaart bij Libelle, Nassaupleïn 7, Haarlem. der zedeprekerige facetten.'ln CITY (Middelburg), ALHAMBRA (Vlissin- gen) en GRAND (Goes) kan men oordelen of Coifach er in geslaagd is kitsch in dit genre te overscha duwen. Coifach heeft zich in de eerste plaats tot de jeugd willen wenden en daar om geprobeerd zo reëel mogelijk te zijn. Zijn figuren zijn levensecht en hun avontuur is geen fantastisch ver haaltje, maar een aannemelijk gebeu ren in een omgeving die de werke lijkheid geen geweld aandoet. Met alle eerlijkheid van de maker is „Su- sanne" een frisse film geworden in het juiste tempo en met een verbluf fende originaliteit, die men bij dit onderwerp niet zou verwachten. De namen van acteurs en actrices zullen ons in dit weinig op Zweedse films getracteerde gebied weinig zeggen. De titelrol wordt vervuld door Su- sanne Ulfsater. Arnlod Stackelberg speelt de jongen. Audrey Hepburn in een western... het is een gebeurtenis ftp zichzelf. In ELECTRO (Middelburg) kan men zien hoe Audrey Hepburn betrokken raakt in een conflict met indianen. Hoewel als een westerndrama aangekondigd blijft er van het drama weinig over, wanneer de gevechten met de in dianen in alle hevigheid losbar sten, Dan is het louter actie en zeker niet van het vervelende soort. „De onverzoenlijken" heet de film, een produktie van regis seur John Huston, beroemd om zijn groots opgezette avonturen films met in de hoofdrollen be halve Audrey Hepburn. Burt Lan caster. Audie Murphy en John Saxon. Avontuur vinden we ook in „De sta len klauw", LL'XOK (Vlissin^en), een slecht doortimmerd oorlogsrelaas, waarin George Montgomery de held speelt in gezelschap van een tweetal exotische schoonheden (Charita Luna en Carmen Austin). Het verhaal speelt in de Stille Oceaan en de film is dan ook overvloedig gestoffeerd met palmenpanorama's. CITY (Middelburg) presenteert in de zondagmatinee een kleurige actie film, getiteld Aladdin in Bagdad". GRAND (Goes) vertoont zondag de western „Ford Dobbs" en in ALHAM BRA (Vlissingen) krijgen we raad van liet vrolijk tweetal, Laurel en Hardy: „Zet jc zorgen op zij". Men heeft ernstige beschadigingen ge constateerd aan de bedrading van de Westduitse duikboot U-2. die te Kiel in aanbouw is. Men denkt aan snhotagp 9 De cycloon „Jenny" ik-. Ti ov.hv .v.-hade aangericht op het eiland Reunion in de Indische Oceaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 13