HAMBURG - SPIEGEL VAN HOLLAND
(Ramp van Noord-West-Duitsland f
I lijkt oo Nederlandse in 1953
Ambonezen kunnen
alsnog vertrekken
Koopvaardij
zegt c.a.o. op
DINSDAG 27 FEBRUARI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
rj//i//////////f//f////M////f/A
1
Een onzer verslaggevers is
tijdens het weekeinde naar
Hamburg gevlogen om zich
op de hoogte te stellen van
c
S de oorzaken en achter-
gronden, die hebben ge-
T J Int «-In 7
leid tof de catastrofe
noordwest Duitsland.
Hij zal zijn bevindingen in
een drietal artikelen
die uiteraard voornamelijk
op de situatie in Hamburg
betrekking hebben uit
eenzetten. Het eerste van
deze drie treft men hierbij
aan onder de titel „Ham-
spiegel van Hol
land".
r////f/f///J/////////Sff//////////j
Om deze Hamburgse situatie wat
duidelijker voor Nederlandse be
grippen te maken, wil ik eraan
herinneren, dat de twee beruch
te en laatstgesloten gaten van
Ouwerkerk in Zeeland een breed
te hadden van respectievelijk
honderd en tweehonderd meter.
Nog een voorbeeld: de eveneens
befaamde doorbraak van Kruinin-
gen op Zuid-Beveland was drie
honderdvijftig meter breed. In dit
verband een parallel van geheel
andere aard: bij Kruiningen werd
fjsA destijds een veerboot door de
Igl'plP stormvloed kilometers het land
§§?0è" ingesmeten, bij Hamburg was het
MË&s een vrachtschip...
Wat nu? E
Oorzaken
Dijken gingen aan achterzijde
schuiven en stortten in
(Van een onzer verslaggevers).
Er wil mij hier in de Hanzestad aan de Elbe de titel van een
Nederlandse film niet uit de gedachten. Deze titel namelijk
„Spiegel van .Holland". Want de situatie hier in de vrije
stad Hamburg in 1962 gelijkt in velerlei opzicht als twee
druppels water op de toestand in zuid-west-Nederland tijdens
en na de ramp van '53. Ik ben naar dit Westduitse rampgebied
gevlogen om te proberen enig inzicht te krijgen in het hoe
en waarom van deze catastrofe. En na vele gesprekken met
allerlei overheidsfiguren is me het beeld zo langzamerhand
duidelijk geworden: inderdaad, spiegel van Holland. Er zijn
verschillen, vanzelfsprekendde ramp is hier in wezen ge
ringer van omvang dan wat zich in 1953 in Nederland af
speelde. Maar de grondlijnen liggen niettemin gelijk.
Uit de dagen na de eerste febru
ari 1953 herinner ik ine een lang
gesprek niet een waterstaats-
ingenieur over de oorzaak van de
honderden doorbraken en dijkbe-
schadigingen in liet Nederlandse
rampgebied. En hij vertelde mij
toen, dat overal in het zuidwesten
hetzelfde proces was geconsta
teerd, namelijk overslag van het
zeewater over de kruin van de
dijk, daarna gTondiit'scliuivïngen
aan do binnenkant en tenslotte
instortingen.
Deze globale schets Is in veel
verfijnder vorm ook terug te
vinden in allerlei rapporten uit
1953 van de Nederlandse water-
staatsdiensten en polders. Welnu:
het is hier langs de Westduitse
Noorzeekust precies zo gegaan.
Er zijn in het gebied van de stad
Hamburg om mij daartoe te
beperken zestig doorbraken
ontstaan in de rampnacht, waar
van de meeste achtenveertig
aan de zuidelijke Elbe-oever...
cn zij zijn vrijwel allemaal er een
gevolg van dat de dijken aan de
achterzijde zijn gaan schuiven.
Een beeld, van de enorme ver-
woestijing die de storm in en rond
Hamburg aanrichtte.
waren er verder hier en daar
zoals in Nederland beschou
wingen in de dijk, zodat op zes
tig plaatsen het water de laag
gelegen gebieden instroomden.
Twintig procent van het Ham-
burgse stadsgebied meer dan
100 vierkante kilometer - werd ge
ïnundeerd, terwijl de totale lengte
van de dijkbreuken 2,5 km be
droeg. En het had nog heel wat
erger kunnen zijn, want het was
in de rampnacht geen spring
vloed: die kwam pas op 22 fe
bruari, dus zes dagen later.
Niel verwacht
Het patroon
Oorzaak en gevolgen. Ik stipte er
hierboven al een enkele aan, na
melijk hel steile binnentalnd van
«Ie dijken. Maar dat is, wat men
zou kunnen noemen, al de tweede
fase: wil men weten wat hier
allemaal is gebeurd, dan moet
men de situatie in de rampnacht
zelf in ogenschouw nemen. En
daarbij valt in de eerste plaats
op ook alweer spiegel van
Holland het samengaan van
storm en hoog water.
Men leent hier in noordwest
Duitsland drie typen van storm
vloeden, namelijk het Jutland-,
het Skagerrak- en het Scandina
vische type. Het laatste komt het
minst voor, maar is voor de kust
verreweg het gevaarlijkste: het
hoog water is in dat geval meest
al ver boven normaal, terwijl de
wind over het algemeen lang
aanhoudt. |g
In de nacht van 16 op 17 febru- sj
ari was er sprake van zulk een
Scandinavische storm. Zij joeg
met windsterkte tien het hoge
Noordzeewater de betrekkelijk
smalle EIbe-monding in. De storm s
had op dat moment precies de-
zelfde richting als de Elbe... de
gevolgen waren rafschuwelijk.
Ziehier dus de situatie, waarmee
de Hamliurgse waterbouwkundi
gen op dit moment hebben te
maken. En hoewel de toestand
in Nederland direct na de ramp
in '53 aanzienlijk ernstiger was,
toch is dit alles voor de Hambur
gers geen geringe 2aak.
Aanvankelijk meende men, dat
het met de breedte van de dijk
doorbraken nogal meeviel. Een
waterstaatsman sprak mij in dit
verband over zeventig tot tachtig
meter, maar juist op dat ogenblik
werden de gegevens van de laatste
luchtkartering binnengebracht.
Een breuk was tweehonderdveei--
tig meter breed, en er waren er
voorts gemeten van honderdvijf
enveertig en honderd meter breed.
Mijn zegsman steunde zijn hoofd
in de handen: dat had'hij niet"
verwacht.
Wal dient nu te gebeuren? Men
moet erkennen dat men in Ham
burg het antwoord niet schuldig
blijft. Onder de meer dan ener
gieke leiding van senator Helmut
Schmidt zijn de zaken grondig
aangepakt. Een soort noodwet-
dijkherstel is al uit de bus geko
men. Voorts ligt het in de bedoe
ling de dijken grondig te vernieu
wen en te verbeteren, waarbij
men gebruik zal maken van in
Nederland opgedane ondervindin
gen.
Nadat het voorlopige herstel zal
zijn uitgevoerd, zullen nieuwe wa
terkeringen worden aangelegd,
waarbij wordt gedacht aan een
kruinhoogte van zeven meter plus
en een basisbreedte van zelfs hon-
derdvijfentwintig tot honderdvijf-
'lig nieter.
Men ziet: het is als bij ons.
Eu als men nu door het
Hamburgse rampgebied
komt, met zijn honderden
huizen in het water, met zijn
vele hectaren ondergelopen
grond, wanneer men spreekt
met getroffenen, met autori
teiten en ingenieurs en men
luistert naar hun vaak tries
te verhalen, en men dan
hoort van de hulp die van
overal komt aanzetten, dan
is de conclusie onvermijde
lijk: dit is „Spiegel van Hol
land".
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllllllH
De, centrale van zeevarenden der
koupvaardg en visserij heeft, als ge
volg van de afwijzende houding van
de raad voor bestuur voor de zee
vaart tegenover de voorstellen van
de C.K.V. ter verbetering van de ar
beidsvoorwaarden voor de Nederland
se zeevarenden, de collectie arbeids
overeenkomst voor de koopvaardij
opgezegd.
Het besluit werd maandag genomen
op een bestuursvergadering in Rot
terdam. nadat vorige week in ver
scheidene plaatsen van het land re
gionale bijeenkomsten voor de leden
waren gehouden.
Bij de c.a.o. zijn betrokken officieren
en het lager personeel van de grote
handelsvaart, de kustvaart en de zee
sleepvaart. De consequentie van de
opzegging is. dat er voor de koop
vaardij op 1 mei een contractloos
tijdperk intreedt, hetgeen naar de
mening van de C.V.K. ernstige gevol
gen kan hebben voor de arbeidsvrede
in deze bedrijfstak. De C.K.V. tekent
hierbij aan, dat het toenemende
vreèmdelingenbestand op de Neder
landse koopvaardij op een totaal
van 30.000 scheepsgezellen zijn er
momenteel 11.000 van vreemde na
tionaliteit grote zorgen baart.
De C.V.K. is van oordeel dat deze
ontwikkeling in het personeelsbe
stand in belangrijke mate wordt ver
oorzaakt door de onwil van de Ne
derlandse reders om bij de vaststel
ling van de loon- en arbeidsvoorwaar-
den der zeevarenden in voldoende
mate rekening te houden met de op
offeringen, die van deze zeevarenden
worden verlangd, in de vorm van af
wezigheid uit hun gezinnen en het
gemis van de normale ontspanning
en recreatie, die het 'even aan de wal
biedt. De C.V.K. zegt, niet bereid te
zijn medeverantwoordelijkheid te
dragen voor deze ontwikkeling.
Kartelverordening
E.E.G. treedt in
werking 13 maart
(Van onze Haagse redactie)
Op 13 maart treedt binnen de landen
van de Europese Economische Ge
meenschap de kartelverordening in
werkiug, die door de raad van minis
ters van de E.E.G. op 6 februari een
stemmig werd goedgekeurd. Deze
verordening is een toepassing van de
artikelen 85 en 86 van het verdrag
van Rome en houdt een verbod in om
de ondernemingsafspraken door con
currentie te beperken en de tussen-
staatse handel te belemmeren.
In een maandag te Den Haag gehou
den persconferentie noemde de heer
P. VerLoren van Themaat, directeur-
generaal mededinging bij de commis
sie van de E.E.G., deze verordening
een waarborg, dat bij de samenwer
king in de industrie voldoende met
de belangen van de verbruikei-s reke
ning zal worden gehouden. Deze ver
ordening vraagt van het bedrijfsle
ven zelfdiscipline. De Europese com
missie is bereid om met het bedrijfs
leven overleg te plegen in zake de
aanpassing.
De door artikel 85 van het E.E.G.-
verdrag bedoelde ovei-eenkomsten
moeten bij de commissie worden
aangemeld.
Voor de overeenkomsten die
bestaan op het tijdstip, dat de veror
dening in werking treedt, dient deze
aanmelding voor 1 augustus 1962
plaats te vinden.
Dividend Figee elf pet.
Dc raad van commissarissen van de
N.V. machinefabriek Figee te Haar
lem heeft besloten, in de algemene
vergadering aan aandeelhouders voor
tc stellen, het dividend over het boek
jaar 1961 op elf procent (onveran
derd) te bepalen.
Het Wereldgebeuren
De Hamburgse gemeëritewèrken
beginnen nu zo langzamerhand
enig inzicht te krijgen in het
totale technische patroon van deze
ramp. Merkwaardig overigens:
het beheer van <le waterkeringen
van Hamburg berust weliswaar
bij zeven grote waterschappen,
maar liet toezicht heeft de dienst
van gemeentewerken, meer in het
bijzonder (Ie afdeling laagbouw.
Over dit. laatste zijn de afgelopen
dagen al heftige discussies ont
brand. want tot 1954 was het
toezicht opgedragen aan de ge
meentelijke dienst havenaanleg,
waarvan men nu zegt dat die in
„natte" zaken veel deskundiger
zou zijn dan gemeentewei-ken. De
ingenieurs van „laagbouw" zou
den namelijk niet alles af weten
van „natte" waterstaat, zo kan
men in kritische commentaren
van sommige Hamburgse kranten
lézen. Hoe liet. ook zij: de coördi
natie van bet herstel in Hamburg
is thans niet in handen van een
„natte" waterstaatsman, maar
va'n een „droge", namelijk profes
sor Otto Sill, chef van.'het Tief-
bau-Amt, een technicus, die voor
al bekendheid heeft verworven als
ontwerpei- en uitvoerder van au
tosnelwegen.
Het Tiefbau-Amt in Hamburg is
belast met herstel on vernieuwing
van de Hamburgse dijken. En op
dat bureau begint men mede
dank zrj medewerking van allerlei
diensten en instituten een beeld
tc krijgen van dc rampoorzaken
en -gevolgen. Daar ook worden
de herstelplannen met grote
voortvarendheid aangepakt.
Als een muur i
De Noordzee viel als een enorme =j
muur bovenop de Duitse klist
en verpletterde dc zeeweringen
op vele plaatsen. In Hamburg
kwam de vloed in die rampzalige
nacht ruim een halve meter hoger
dan liet peil dat tot dusver ooit g
hier was gemeten, namelijk fe-
bruuri 1825.
Het water kwam nu op 5.78 me-
ter plus, terwijl toen „slechts" =g
5.24 meter werd gehaald. Boven-
dien deed zich ditmaal hel merk-
waardige feit voor voor zover
men kan nagaan voor het eerst
in de Hamburgse geschiedenis
dat de waterstand bij Cuxhaven
aan het begin van de EIbcmond
lager was dan in Hamburg. Wij
zouden zeggen: de vloed bij Hoek
van Holland was lager dan die
in het centrum van Rotterdam.
Men kan zich voorstellen welke
enormo watermassa's op dat mo-
ment zich uitstortten op de Ham-
burgse dijken. Dijken, die voor
liet grootste deel slechts waren
aangepast aan de stormvloed van
1825. De gemiddelde Hamburgse
dijkhoogte is ongeveer 5.605.80
nieter plus, terwijl het waterpeil
dus tol 5.78 plus opliep. De toch
toch al geringe reserve van veer-
tig tot zestig centimeter was in
dal geval uiteraard volkomen on-
voldoende en het water stroomde
met kracht over de dijkltruinen.
Aan de andere kant van de dijk s
was er een vrij steil talud en zelfs
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniliiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiii
Geen maatregelen
tegen
pokken-gevaar
Het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid te Den Haag ziet op
het ogenblik geen aanleiding tot liet
nemen van speciale maatregelen aan
de grens in verband met het pokken-
gevaar in Duitsland. De indruk be
staat, dat men in Duitsland de zaak
goed in de band heeft, zodat er men
selijkerwijs weinig kans bestaat, dat
de epidemie naar Nederland zal over
slaan.
De woordvoerder van het ministerie
grondde deze mening op de maatre
gelen, die in Duitsland zijn genomen.
Alle personen, die in contact zijn ge
weest met de lijders aan de ziekte,
zijn in quarantaine genomen.
Wel volgt de hoofdinspectie van de
volksgezondheid de zaak nauwlet
tend. maar Den Haag acht het nog
steeds niet nodig, dat pokkenbriefjes
van de grensarbeiders moeten wor
den geëist.
Benelux-wegvervoer per
1 juli geliberaliseerd
Met ingang van 1 juli zal liet gehele
wegvervoer tussen de landen van
dc Benelux onderling zonder bijzon
dere vergunning of machtiging voor
grensoverschrijdend vervoer moge
lijk zijn. Volgens de Niwo is dit
tijdens <lc laatste ministerraad van
de Benelux besloten.
Het. genoemde vervoer zal tegen een
dwingend voorgeschreven tarief
moeten geschieden, echter met dien
verstande, dat tussen maximum- en
minimumprijzen een marge van der
tig procent zal zijn toegestaan. Op
naleving van dit tarief wordt dooi
de overlieden controle gehouden.
Voorts is bepaald, dat de asdruk van
een enkele as 10 ton'zal mogen zijn
en van een dubbele as 16 ton. De
lengte van een motorwagen-aanhan-
gercoinbinatïe zal de 18 meter niet
mogen overschrijden. De lengte van
een t.rekker-oplëgger-eombinatic zal
hoogstens 1-1,5 .meter mogen zijn.
PER TREIN NAAR ITALIË
Groep-Tauran krijgt
visa voor Indonesië
Stad des doods
Op de laatste dag van het vorige
jaar knalden in Caracas, de
hoofdstad van de Zuidameri-
kaanse republiek Venezuela, schoten,
die niet bepaald waren bedoeld als
feestelijk uitluiden van het oude jaar.
Sinds die eenendertigste december
is het tot vandaag de dag toe onrus
tig gebleven in deze prachtige stad,
aantrekkelijk gelegen in een met
koffieheesters en. vruchtbomen be
plant dal. Tenminste vierenveertig
personen weiden gedood en honderd-
zestig zijn gewond geraakt bij deze
relletjes in 1962 tegen dc regering-
Bétancourt. Tot dusver want er
is jaarlijks wel één of andere opstand
in de Venezolaanse republiek be
perkte de terreur zich tot de arme
wijken van dc stad. stadswijken die
meestal broeinesten van communis
ten en oproerige elementen vormen.
Sinds januari echter staat de gehele
stad in het teken van een slagveld.
Overal ziet men de sporen van een
onzichtbare oorlog, die een miljoen
'mensen in zijn ban houdt. Nu eens
hier, dan weer daar breekt de terreur
los, die mensenlevens kost en voor
tonnen schade aanricht. Caracas, is
een „stad des doods" geworden.
axi's en bussen vormen geen
vertrouwde beelden meer in het
anders zo drukke en gézellige
stadscentrum. Men is gedwongen
lange wandelingen van zijn werk
naar huis te maken. Zelfs als men
een taxi of een autobus heeft gevon
den. dan nog blijft het riskant. Want
overal kan opeens een opstootje van
ontevredenen losbarsten. Bussen en
auto's moeten het dan als eerste ont
gelden. Overdreven Wie de krant
van afgelopen zaterdag grijpt, zoals
de Venezolanen die hebben gelezen,
ziet op de voorpagina een foto van
een op een brancard liggende vrouw.
Een „verdwaalde" kogel trof haar.
Op een andere foto ziet men een va
der die zijn elfjarig dochtertje naar
een ziekenhuis draagt. Weer een an
der dagblad brengt een foto van een
gearresteerde sluipschutter. In de
rustige en deftige wijk Francisco Mi
randa, waar men al jarenlang ge
wend is hautain en van een afstand
de troebelen in de binnenstad te be
kijken is het al even onrustig. De
alerchicste wijk is Chacao, maar op
de huizen van deze achtenswaardige
burgers staan sluipsehuttersnesten.
Zo nu en dan komen soldaten van de
regering-Bétancourt om een eind te
maken aa"n de straatterreur. Dan is
Caracas voor een uur één groot slag
veld. Huizen worden doorzocht of
gewoonweg in brand gestoken, gij
zelaars moeten over en weer „goe
de" diensten bewijzen en winkels
worden geplunderd. Wanneer de
nacht zich over de prachtige stad
heeft gelegd, klinken zo nu en dan
de forse dreunen van ontploffende
bommen.
omulo Bétancourt. de president
van dit koffie- en olieland,
weet zelf ook wat bommen be
tekenen. Tot driemaal toe was hij
bijna het slachtoffer van een hefse
machine. Hij weet maar al te goed
dat de sociale toestand in zijn land
allesbehalve rooskleurig is. Hij is er
v.a? op de hoogte dat de kleine agra
riërs met moeite in hun levensonder
houd kunnen voorzien. Aan de ande
re kant steunt de grootindustrie de
vrij linkse regering van Bétancourt.
omdat de handel floreert, zoals
nooit tevoren. De Venezolaanse ar
beider geeft er echter de voorkeur
aan slechts zoveel met werken te
verdienen, dat aan de hoognodige le
vensbehoeften kan worden voldaan.
Zijn grootste zorg daarbij is het dat
de koffieprijs niet daait (want dat
betekent lager loon) en dat de rege
ring de maïsprijs niet verhoogt
(want dat wil zeggen dat de maal
tijd duurder wordt èn er langer moet
worden gewerkt). Want de Venezo
laan wil ook nog wat tijd overhouden
voor het gebruikelijke "„verzet tegen
de regering". Welke regeringsvorm
dit is, doet er minder toe.
Zo ligt dan nu de schaduw van dood
en verderf over deze levenslustige
stad. Winkels en scholen zijn geslo
ten. Alleen de Amerikaanse legatie
is actief. Nauwkeurig worden de ver
wikkelingen op de voet gevolgd.
Amerika heeft er het grootste be
lang bij dat Venezuela's bewind aan
blijft. Want de V.S.-ïnvloed op het
zuidelijk halfr.iud is toch al tanend.
R
(Van onze Haagse redactie)
De Indonesische ambassade ïu Brus
sel heeft zondagavond laat de heer
Tauran, leider van de groep van 189
Ambonezen, welke niet de „Fair
Sea" naar Indonesië zou terugkeren,
laten weten dat de autoriteiten te
Djakarta de noodzakelijke visa als
nog hebben vrijgegeven. Het Ita
liaanse schip was inmiddels echter
reeds uit Cuxhafen vertrokken.
Dc heer Tauran is maandagochtend
naar Brussel gereisd om de visa op
te halen. De Nederlandse regering
wilde geen risico meer nemen en
zond een ambtenaar van het ministe
rie van maatschappelijk werk mee.
Deze moest buiten de deur van de
ambassade wachten tot de lieer Tau
ran de visa kon tonen, Eerst dan zou
Den Haag gewaarschuwd worden al
les in het werk te stellen de groep
Ambonezen ergens onderweg alsnog
aan boord van de „Fair Sea" te krij
gen. De heer Tauran kon zijn visa
echter niet onmiddellijk meenemen en
had dus ook maandagmiddag nog
niet het officiële bewijs, dat Djakar
ta hem en dc zijnen toelaat. Toch is
Den Haag, dat zelf geen contact kon
opnemen met de Indonesische ambas
sade, omdat er nu eenmaal geen di
plomatieke betrekkingen zijn, alvast
aan het organiseren gegaan, want al
liggen de visa nog niet op tafel, ook
de Italiaanse rederij heeft van de In
donesische autoriteiten de verzeke
ring gekregen dat de visa er inder
daad zullen komen. Dc bevestiging
van twee zijden is voor de Nederland
se autoriteiten voldoende om er reke
ning mee te houden dat de repatrië
ring doorgang kan vinden.
Men zal proberen te regelen dat de
„Fair Sea" builen de normale route
om, ook Messina in Zuid-Italië aan
doet. Dat kan op 3 maart gebeuren.
Per trein kunnen de Ambonezen Mes
sina op tijd halen, mits Zwitserland
en Italië bereid zijn de groep zonder
persoonlijke visa door te laten. Daar
zijn nog moeilijkheden mee. Er wordt
diplomatiek overleg gepleegd opdat
beide landen, evenals Duitsland, op
korte termijn een gezamenlijk groeps-
visum verstrekken. De zeebaeage
kan niet worden meegenomen en zal
worden nagezonden met het Duitse
schip „Darmstadt" dat vaart van
Amsterdam naar Djakarta.
Het commissariaat voor de Ambone
zen zorg ziet dc groep-Tauran inmid
dels ongaarne vertrekken. De groep
heelt nooit politieke moeilijkheden
veroorzaakt en de mannen zijn altijd
bereid geweest zelf voor hun kost 'te
zorgen. De heer Tauran is betontim-
merinan. Hij verdiende 120 per
week. Hij weet dat de economische
omstandigheden op Ambon zeer pri
mitief zijn, maar zijn heimwee naar
zijn familie en zijn geboortegrond
was groter dan de economische en
sociale zekerheid welke hij zich in
Nederland had weten te verwerven.
Man door gas gedood
Een bejaarde man is gisterochtend in
zijn woning in de Anjelierenstraat te
Amsterdam door gasverstikkïng ora
het leven gekomen. Een boven hem
wonende vrouw is in bewusteloze
toestand naar een ziekenhuis over
gebracht.
KOMUI.O BÉTANCOURT
...tussen links en rechts...
VERPLEEGSTER RIJDT
DOOR OVERWEGBOMEN
De 29-jarige verpleegster tncj. M.
Lijeklama A Nijeholt is zaterdag
avond omstreeks half tien, toen zij
met haar auto de gesloten spoorweg
overgang in M oerden ramde, door de
sneltrein Den Haag-Utrecht gegrepen
en op slag gedood.
Haar 28-jarige broer, Jelte, werd
zwaar gewond naar het ziekenhuis in
Woerden gebracht. Mej. Lijeklama A.
Nijeholt bad geen rijbewijs. De auto
matische halve overwegbomen func
tioneerden normaal.