Meer interesse voor
licht bedrijfsvervoer
Radio stootte zich
af aan televisie
oraw, en....
schrijven
VANDAAG
De nieuwe Dauphine de Luxe 1962
NU vana. I 4995.»
Garage „Centrum" Van der Vliet en Bak
Automobielbedrijf „De Toekomst" N.V.
Garage W. van Hekken - Tel. 569
16
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 21 FEBRUARI 1962
>ooccoccoccc<xxxxxxxxxx50ooooooooooo!xx!cooccc<xxx5(xxxxxxxxxx)cooocooo(xxxxxxxxx)0oc<x)ooocooooo(xxxxxxxxx)ooocooooooooooocc
Echt grote
kunstenaars
en veel voor
de vrouw....
Wat doet een vrouw als haar
man 's morgens in bed blijft
omdat bij grieperig is? Zij
brengt Item thee en zijn ont
bijt op bed en zegt: „blijf
maar lekker liggen ik bel
je baas wel op". De tweede
dag heeft zij de radio bij zijn
bed gezet.
Acht dagen is de man griepe
rig gebleven en in die acht da
gen heeft hij aan de knoppen
zitten draaien: hij heeft de
radio herontdekt.
Elke dag ontdekte hij wat nieuws
aan de radio, die hij noemde: de
trouwe huisvriend van de eenzame
moeder. De man ontdekte dat alle
eultuurlingen die het in de vrouw
veroordelen dat ze oordeelloos de
hele dag de radio aan heeft staan
ongelijk hebben: de vrouw heeft
de radio aan omdat het anders zo
akelig stil is in huis. De radio is
een attente, vrolijke, beschaafde,
onverstoorbare en ongevaarlijke
huisvriend.
Zielige zieke
Omdat hij dan toch griep had,
draaide hij de knop naar het pro
gramma voor de zieken, maar hij
bleek toch niet ziek genoeg om dit
programma te waarderen: hij had
er nogal wat kritiek op. „Het is
te dierbaar", zei hij, „het is zo
dierbaar dat als je niet ziek bent,
je het wel wordt: Het is een pro
gramma dat de zieken aanpraat
dat ze zielig zijn. Zelfs als het een
vrolijk programma is wordt dat
aangekondigd alsof de zieken niet
alleen ziek maar ook een beetje
kinds zijn". De vrouw werd toen
boos en zei: „Wacht maar tot je
écht ziek bent". Maar dat in zie-
kenprogramma's wel eens te zeer
de zieligheid wordt bespeeld moest
ze toegeven, de radioziekenbezoe
ker zelf citeerde brieven van zie
ken over de „zielige blinde Jules
de Corte" of die wel heus z'n
brood verdient met liedjes zingen
De ziekenbezoeker van de radio zei
toen niet kort en krachtig: Jules
de Corte is wel blind maar om de
drommel niet zielig, hij heeft dik
z'n brood en welverdiend.
Kleutervrouw
Omdat de man een man was had
hij ook een onvervaard oordeel
over de vrouwenprogramma's,
waaronder begrepen de kleuter
programma's. Als vader van
vijf kinderen beweerde hij stellig
dat geen kleuter het geduld op
brengt naar de kleuterprogram
ma's te luisteren en dat dit pro
gramma dan ook alleen in stand
wordt gehouden voor moeders en
grootmoeders.
En verder zei hij: „als jullie vrou
wen zo geëmancipeerd zijn, waar
om laat je je dan door de juf
frouwen en meneren van de radio
zo betuttelen. Om te beginnen
staat de groenteman te keutelen
over al wat die stomme vrouwen
niet weten en in elk vrouwenpro
gramma komt dan nog minstens
één gewichtige dame bet vrouwen
dom aan de luidspreker neerbui
gend beleren over al wat ze niet
weet. Met het kleuterleidstercom
plex", zei de man, „zijn vele radio
spreker en -spreeksters behept.
De enige goede radiosprekers zijn
de heel knappe: professoren en
beroepsmusici die zijn zelf zo
knap dat ze zich niet kunnen voor
stellen dat iemand niet zou weten
wat chromosomen zijn, of wat ru
bato is. Zij praten onbevangen
over hun vak", meende hij.
Sleur
De man vond in dat weekje griep
nogal wat om kritiek op te heb
ben. „Om te beginnen de sleur",
zei hij, „de omroepverenigingen
hebben een weekblad een proces
aangedaan omdat dit hun radio-
en t.v.-programma's publiceerde;
lioe kwam men eraan? Voor de
rechter kon worden aangetoond
dat maar een derde deel van de
programma's verrassend is en
twee derde deel rubriek vaste
prik.
Hat hoorspel „testbemanning", zei
hij, „telt negenentwintig delen
want sleur is makkelijk. Een sleur
is de bonte avond op zaterdag.
Wanneer worden de kopstukken,
die allang niet meer leuk zijn, ge
pensioneerd, zodat ze op de
Olympos om de ooms van Bomans
kunnen gaan zitten lachen Bonte
programma's zijn het zwakke
België begint
schooltelevisie
De Belgische televisie gaat op 1
oktober van dit jaar beginnen met
liet regelmatig uitzenden van
schoolprogramma's. De bedoeling
is voorlopig twee keer per week
een programma van ongeveer een
half uur te verzorgen.
De uitzendingen worden in drie
categorieën verdeeld. Een daar
van is bestemd voor kinderen van
10 tot 12 jaar bij het lager onder
wijs, een voor kinderen van 12 tot
15 jaar van de eerste klassen van
het middelbaar onderwijs en ten
slotte het programma voor leer
lingen van 15 tot 18 jaar.
Het Belgische ministerie van on
derwijs heeft 150 t.v.-toestellen
gekocht, die aan onderwijsinstel
lingen ter beschikking zullen wor
den gesteld. Dit is uiteraard
slechts een begin en het aantal is
lang niet voldoende om aan de
aanvragen te voldoen.
In de eerste proefuitzendingen
voor de jongste kinderen zullen
natuurreservaten en de Schelde
worden behandeld. Als onderwerp
voor de lagere klassen van de
middelbare scholen is gekozen een
hyöro-elektrische centrale en het
leven der bedouienen terwijl voor
de hoogste klassen aandacht zal
worden besteed aan het leven van
de letterkundige Willem Elschot
en de beschaving der Inca's.
punt van de radio geworden, en
de oorzaak ervan moet men bij
de televisie zoeken", redeneerde
hij. En toen ontdekte hij ook goe
de dingen.
Grootheden
„Want, zei hij, dat heeft ook voor
delen. De radio heeft zich afgesto
ten aan de televisie: als je de gids
doorkykt vind je hele avonden
klassieke muziek en kwam
daar vroeger eens om. De radio
heeft het grote voordeel ontdekt
dat men in Hilversum wel betalen
kan wat men in Bussum niet op
kan brengen: het optreden van
werkelijk grote kunstenaars.
Een langspeelplaat van een door
Van Cliburn gespeeld pianocon
cert van Van Beethoven kost een
fractie van een optreden voor de
t.v. S. raison van een paar duizend
dollar.
En dus komen er voor de te
levisie zelden werkelijk grote kun
stenaars maar de radio pre
senteert ze dagelijks, en als de ra
dio een opera uitzendt dan hoort
men Renate Tebaldi en Maria Cal-
las en Mario del Monaco, alsof het
niets kost. Radio heeft, door zich
af te stoten aan de televisie,
enorm gewonnen aan niveau. En
dat geldt zelfs voor niet klassieke
muziek, jongelui die van mo
derne jazz houden moeten bij de
radio wezen en niet by de televi
sie. Overigens", zei de man.
„mocht men voor de teenagers
wel wat meer doen bij de radio.
Waarom zou er voor de teenagers
niet eens per week of desnoods
eens per veertien dagen een hele
avond worden gereserveerd met
dansmuziek om bij te dansen en
moderne jazz om aandachtig naar
te luisteren en chansons en liedjes
om bij te dromen?
Maar dan niet met een meneer
erbij die van de gelegenheid han
dig gebruik wil maken om de op
groeiende jeugd te beleren. En
alsjeblieft ook niet een omroepster
die meent dat ze, zodra het om
lichte muziek gaat, jolig moet we
zen alsof amusementsmuziek spe
ciaal bedoeld is voor a-culturelen
en debielen
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
T elevisie
Van vijf tot zes kinderuurtje
eerst een lesje over veilig verkeer
van inspecteur Gosker, gevolgd
door een bezoekje aan de rjjks-
speurhondenschool met Adrie van
Oorschot, waarna Tom Poes aan
de beurt komt die een spannend
avontuur beleeft in de schatkamer
van opa Bastiaan. Na Tom Poes
het jeugdjournaal en daarna het
logboek.
Om 8.20 nieuws van Arie Kley-
wegt. Om vijf over half negen
film: „Ontmoeting" de Parqse
politieinspecteur krijgt te maken
met een hele gekke vrouw die zo
veel moeiiykheden veroorzaakt
dat er bijna niet uit te komen is.
Ook jeugdige kijkers mogen er bij
opblijven en zelfs vervolgens
meekyken naar „Ons onderwijs"
(9.00) een documentaire die de
onderwijsmethoden in Nederland
behandelt. Om tien voor tien een
goochelwedstrijd van vier Engelse
tegen vier Nederlandse gooche
laars (de beste); een uitzending
in samenwerking met de B.B.C.
Om vijf over half elf sport.
Via dé Vlaamse televisie. Om drie
uur voor hele kleine kindertjes hel
toneelspel Sokkie-Wokkie. Om ze
ven uur de tienerklanken. Om half
acht „Tussen water en wind"
een documentaire over het plaat
sen van een duiker onder het Al-
bertkanaal. Om half negen een
stemmig liedjesprogramma m.m.v.
Lize Marke en Alberto Cortez.
Om tien voor negen. Bonanza, de
Western-feuilleton. Om tien over
half tien „Verover de aarde"
een wetenschappelijke reportage
over de malariabestrijding.
Radio
Hilversum I: Bijna de hele avond
muziek; om tien voor acht koper
klanken voor Munn and Feltons's
Band o.l.v. Harry Mortimer. Zij
spelen o.a. ouverture Zampa, Deep
Harmony en Long, Long Ago. Om
kwart over acht het Radio Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Willem
van Otterloo m.m.v. pianist Theo
Bruins in het concert voor. piano
en oi-kest nr. 27 in bes van Mo
zart. Om 21.20 het Promenade Or
kest o.l.v. Benedict Silberman met
joodse liederen en dansen. Om tien
uur het N.H. Kerk- en Kinderkoor
te Soest. Om vijf voor elf nieuwe
platen en platennieuws.
Hilversum II. Om kwart voor
twee het „Gesproken portret"
professor S. A. Waksman, de in
Rusland geboren Amerikaan die
in 1952 de Nobelprys kreeg voor
zijn uitvinding van de streptomy-
cine, het eerste doelmatige bestrij
dingsmiddel tegen de tuberkelba
cil. Om twee uur een celloconcert
van Amedeo Baldovino, opus
25 nr. 3 van Paul Hindemith. Om
vijf over half negen „Zestig jaar
levenservaring", het twintigste
deel van de herinneringen van dr.
Drees. „Een rustig huis" is een
stemmenspel dat begint om vijf
over negen. Om vyf voor tien hét
„Puik van zoete kelen", grote zan
gers die kleine liedjes zingen. In
de rubriek „Hart op de tong" zeg
gen een aantal mensen hun zegje
over de volkshuisvesting en wat
daarbij komt kyken. Om tien voor
half twaalf: jazz.
Tupisch voorbeeld can een
ine combi voor „klein werk"
i ontspanning): de Morris
l Travelierafgeleid van de
rris 850, die een nuttig laad-
•mogen heeft van 350 kg en
irbij alle eigenschappen
ïft behouden van de perso-
iwagen.
OOK OM ONTSPANNING DENKEN
VERKEERSSITUATIE
BEPAALT MEDE
DE KEUZE
(Van een onzer verslaggevers)
De vraag Wat moet ik nu met
een vrachtauto? en liet onmiddel
lijke antwoord: Niets is in vroe
ger jaren en dan nog niet eens
zo heel lang geleden voor zeer
velen een motief geweest, om de
Vrachtwagen-RAI, zoals de ten
toonstelling van bedrijfswagens
populair genoemd wordt, over te
slaan. Met die redenering komt
men vandaag niet meer uit. Want
al mag de affiche van de 45ste
RAI voor Bedrijfsauto's dan nog
de achterkant van een forse vier-
tonner of daaromtrent tonen, een
bedrijfswagen kan van alles zijn,
te beginnen met de elektrische
huis-aan-huis bezorgwagen, via
de combi-wagen en de heel lichte
bestelauto tot de echte vracht
wagen toe met als sluitstuk het
heel zware materiaal voor spe
ciale doeleinden. En daar komt
dan nog hij, dat de autobns van
vandaag en met name de touring
car door steeds meer mensen ge
bruikt wordt voor dagelijks- en
vakantievervoer. Met andere
woorden: al zal niet in die mate
als bij de personenauto of de
tweewieler zo'n groot deel van de
bevolking betrokken zijn bij _de
bedrijfswagen, het aantal geïn
teresseerden in de bedrijfsvervoer
is toch aanzienlijk groter dan dit
vroeger het geval was. En mede
daaruit mag dan weer een grotere
belangstelling voor deze 45ste be
drijfsautotentoonstelling voor
speld worden.
Symptomatisch voor een ontwik
keling, die in de afgelopen jaren
steeds duidelijker wordt is hot
feit. dat men bij een firma in
Nederland een compleet kampeer
wageninterieur kan krijgen, dat
in korte tijd gemonteerd kan
worden in een- VW-busje of -be
stelwagen. De veelal hardwer
kende middenstander heeft ont
dekt, dat ook hem recreatie
toekomt. Vermoedelijk ontdekte
hij dat al veel vroeger, maar de
conjunctuur maakt het hem mo
gelijk, daar nu ook wat aan te
doen. Diezelfde conjunctuur stelt
hem ook in staat, de bakfiets te
vei-wisselen voor de lichte bestel
wagen en op dat moment komt
hij tot het inzicht: Waarom zou
ik geen wagen „a double usage"
nemen dat vrije weekend en
die vakantie heb ik waarachtig
wel vexdiend.
WERK-EN -HET-MEISJ E
Op deze tentoonstelling zijn maar
liefst 24 verschillende combinatie
auto's of stationcars te vinden.
Het aantal merken bestelauto's
bedraagt 29 en eigenlijk zijn er
maar weinig fabrikanten van per
sonenwagens, die niet van vrijwel
elk type een combi of volledige
bestelwagen hebben afgeleid.
SNELLE VERANDERING
Vroeger had men grote en kleine
vrachtauto's, cn daarmee uit. De
grote voor het. zware werk, de
kleine voor pakjes en in de stad.
Ook dat is snel aan het veran
deren en wel voornamelijk onder
invloed van de verkeersontwikke-
ling in de binnensteden. Een expe
diteur in Amsterdam heeft uit
gerekend, dat zijn chauffeurs,
die voor enkele jaren nog zo'n
zeventig bestellingen op een dag
konden afwerken, nu nog maar
acu veertig toe komen.
Er komt, onder andere door die
verkeersontwikkeling, een sterke
differentiatie tot stand naar spe
cifieke typen bestelwagens voor
specifiek vervoer. Zo zal men voor
wat de Amerikanen noemen
„stop-and-go" werk een andere
wagen eisen, dan voor bezoi'ging
van grotere en kleinere pakketten
een luxe is, waarvoor een fikse
meerprijs wordt gevraagd. Met
één uitzondei'ing: de DAF-Vario-
xnatic-transmissie, maar tenge
volge van de produktiecapaciteit
van het Eindhovense bedrijf
wordt deze voor bedi'ijfsvervoer
alleen nog maar geleverd op een
kléine pick-up met open laadbak.
C-E NIET HAALBAAR
Dat begrip pick-up manusje
van alles is weliswaar ook niet
nieuw meer, maar het type wa
gen! tje) is toch een uitgesproken
exponent van de voortschrijdende
motoi'isering, ook in het platte-
landsbedrijf. Juist voor het agra-
risch bedrijf zal deze tentoonstel
lino' met zijn zeer vele typen be
drijfswagens bijzonder belang
wekkend kunnen zijn, omdat het
aanbod steeds gedifferentieerder
wordt.
Dat ook nog andere dan econo
mische motieven bij de keuze
van eexx bedrijfsvervoex-middel een
rol kunnen spelen blijkt wel uit
het volgende. De EVO (Eigen
Vervoerders Organisatie) had een
bedrijf te „X" een bepaald advies
voor de aanschaffing van de voor
dat bedrijf meest geëigende
zwaardere bestelwagens gegeven.
Per kerende post kreeg men het
antwoord: „Uw advies zal onge
twijfeld juist zijn, maar voor deze
wagens met hun totaalgewicht
van meer dan 3005 kg is een rij
bewijs C-E nodig en onze chauf
feurs weigeren en bloc dit te ha
len, omdat het examen hiervoor
bij ons zo,zwaar wordt gemaakt,
dat het eigenlijk niet haalbaar
is Bij de aanschaffing van
een bestelwagen kan dus ook een
dei'gelijlre kwestie een woordje
meespreken. En dat aan dubbel
gebruik van 'n bestelwagen ook.de
nodige fiscale haken-en-ogen vast
zitten is een bekend feit, dat
menig vakantieganger al heeft
moeten bezuren.
Al met al is de situatie zo. dat
heel wat mensen, die zich vroeger
afvroegen, wat zij „bij die vracht
wagens" te zoeken hadden, nu be
slist wel een nuttige gang zullen
kunnen maken naar het Europa
plein, al was het alleen maar om
zich te oriënteren op de mogelijk
heden van gemotoriseerd vervoer,
ook voor het kleine bedi-ijf. Want
het begint niet bij de combi, zelfs
niet bij de kleinste combi met een
motortje van 425 cc, maar nog
veel kleiner, namelijk bij dè
„ijzeren hond" voor melkboer en
bakker.
Sedert 1950 is het aantal be
drijfsauto's zeer sterk geste-
gen en de raming tot 1965
ziet deze stijging doorzetten.
Uiteraard vormen van deze ca
tegorie liet aantal vrachtauto's
in de periferie van de grote ste- een bestelauto's het grootste
den of zelfs in een gehele streek, en toonaangevende gedeelte.
In Amerika is men in dit opzicht Behoudens vracht- en bestel-
reeds vei-der. Zo heeft men daar auto's rekenen wij in deze
de automatische versnellingsbak grafiek ook autobussen en spe-
reeds lang ingevoerd op bestel- ciale voertuigen (brandweer
wagens, terwijl de automatische auto's e.d.) tot de categoric
transmissie in Europa nog altijd bedrijfsauto's.
ONT WIKKELING VAK HET AASTAL BEDRIJFSAUTO'S IN NEOERLANO
2401—
aantel x TOOO
220 -
200 -
180
160 -
140 -
120 -
100
80
60 -
1950 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
VPELTlMRO») riPOHCBS
mmiiiimiiiiiuiiiiHiuminmiiuini
VRAAG
VRIJBLIJVEND
INLICHTINGEN
OP PROEFRIT BIJ
ZUINIG 1 op 17
COMFORT 4 deurs
4 zitplaatsen
Aérostabielvering
Nu ook in
de eerste versnelling
gesynchroniseerd
inclusief verwarming.
Dealer voor Z. en N.-Beveland en Walcheren
Telefoon 5352 - Goes.
B-dcalcr voor Walcheren
Vlissingen Tel. 3908 Middelburg - Tel. 3220.
Sub-dealer voor Oostlcapelle en omgeving