Meer interesse voor licht bedrijfsvervoer Radio stootte zich af aan televisie oraw, en.... schrijven VANDAAG De nieuwe Dauphine de Luxe 1962 NU vana. I 4995.» Garage „Centrum" Van der Vliet en Bak Automobielbedrijf „De Toekomst" N.V. Garage W. van Hekken - Tel. 569 16 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 21 FEBRUARI 1962 >ooccoccoccc<xxxxxxxxxx50ooooooooooo!xx!cooccc<xxx5(xxxxxxxxxx)cooocooo(xxxxxxxxx)0oc<x)ooocooooo(xxxxxxxxx)ooocooooooooooocc Echt grote kunstenaars en veel voor de vrouw.... Wat doet een vrouw als haar man 's morgens in bed blijft omdat bij grieperig is? Zij brengt Item thee en zijn ont bijt op bed en zegt: „blijf maar lekker liggen ik bel je baas wel op". De tweede dag heeft zij de radio bij zijn bed gezet. Acht dagen is de man griepe rig gebleven en in die acht da gen heeft hij aan de knoppen zitten draaien: hij heeft de radio herontdekt. Elke dag ontdekte hij wat nieuws aan de radio, die hij noemde: de trouwe huisvriend van de eenzame moeder. De man ontdekte dat alle eultuurlingen die het in de vrouw veroordelen dat ze oordeelloos de hele dag de radio aan heeft staan ongelijk hebben: de vrouw heeft de radio aan omdat het anders zo akelig stil is in huis. De radio is een attente, vrolijke, beschaafde, onverstoorbare en ongevaarlijke huisvriend. Zielige zieke Omdat hij dan toch griep had, draaide hij de knop naar het pro gramma voor de zieken, maar hij bleek toch niet ziek genoeg om dit programma te waarderen: hij had er nogal wat kritiek op. „Het is te dierbaar", zei hij, „het is zo dierbaar dat als je niet ziek bent, je het wel wordt: Het is een pro gramma dat de zieken aanpraat dat ze zielig zijn. Zelfs als het een vrolijk programma is wordt dat aangekondigd alsof de zieken niet alleen ziek maar ook een beetje kinds zijn". De vrouw werd toen boos en zei: „Wacht maar tot je écht ziek bent". Maar dat in zie- kenprogramma's wel eens te zeer de zieligheid wordt bespeeld moest ze toegeven, de radioziekenbezoe ker zelf citeerde brieven van zie ken over de „zielige blinde Jules de Corte" of die wel heus z'n brood verdient met liedjes zingen De ziekenbezoeker van de radio zei toen niet kort en krachtig: Jules de Corte is wel blind maar om de drommel niet zielig, hij heeft dik z'n brood en welverdiend. Kleutervrouw Omdat de man een man was had hij ook een onvervaard oordeel over de vrouwenprogramma's, waaronder begrepen de kleuter programma's. Als vader van vijf kinderen beweerde hij stellig dat geen kleuter het geduld op brengt naar de kleuterprogram ma's te luisteren en dat dit pro gramma dan ook alleen in stand wordt gehouden voor moeders en grootmoeders. En verder zei hij: „als jullie vrou wen zo geëmancipeerd zijn, waar om laat je je dan door de juf frouwen en meneren van de radio zo betuttelen. Om te beginnen staat de groenteman te keutelen over al wat die stomme vrouwen niet weten en in elk vrouwenpro gramma komt dan nog minstens één gewichtige dame bet vrouwen dom aan de luidspreker neerbui gend beleren over al wat ze niet weet. Met het kleuterleidstercom plex", zei de man, „zijn vele radio spreker en -spreeksters behept. De enige goede radiosprekers zijn de heel knappe: professoren en beroepsmusici die zijn zelf zo knap dat ze zich niet kunnen voor stellen dat iemand niet zou weten wat chromosomen zijn, of wat ru bato is. Zij praten onbevangen over hun vak", meende hij. Sleur De man vond in dat weekje griep nogal wat om kritiek op te heb ben. „Om te beginnen de sleur", zei hij, „de omroepverenigingen hebben een weekblad een proces aangedaan omdat dit hun radio- en t.v.-programma's publiceerde; lioe kwam men eraan? Voor de rechter kon worden aangetoond dat maar een derde deel van de programma's verrassend is en twee derde deel rubriek vaste prik. Hat hoorspel „testbemanning", zei hij, „telt negenentwintig delen want sleur is makkelijk. Een sleur is de bonte avond op zaterdag. Wanneer worden de kopstukken, die allang niet meer leuk zijn, ge pensioneerd, zodat ze op de Olympos om de ooms van Bomans kunnen gaan zitten lachen Bonte programma's zijn het zwakke België begint schooltelevisie De Belgische televisie gaat op 1 oktober van dit jaar beginnen met liet regelmatig uitzenden van schoolprogramma's. De bedoeling is voorlopig twee keer per week een programma van ongeveer een half uur te verzorgen. De uitzendingen worden in drie categorieën verdeeld. Een daar van is bestemd voor kinderen van 10 tot 12 jaar bij het lager onder wijs, een voor kinderen van 12 tot 15 jaar van de eerste klassen van het middelbaar onderwijs en ten slotte het programma voor leer lingen van 15 tot 18 jaar. Het Belgische ministerie van on derwijs heeft 150 t.v.-toestellen gekocht, die aan onderwijsinstel lingen ter beschikking zullen wor den gesteld. Dit is uiteraard slechts een begin en het aantal is lang niet voldoende om aan de aanvragen te voldoen. In de eerste proefuitzendingen voor de jongste kinderen zullen natuurreservaten en de Schelde worden behandeld. Als onderwerp voor de lagere klassen van de middelbare scholen is gekozen een hyöro-elektrische centrale en het leven der bedouienen terwijl voor de hoogste klassen aandacht zal worden besteed aan het leven van de letterkundige Willem Elschot en de beschaving der Inca's. punt van de radio geworden, en de oorzaak ervan moet men bij de televisie zoeken", redeneerde hij. En toen ontdekte hij ook goe de dingen. Grootheden „Want, zei hij, dat heeft ook voor delen. De radio heeft zich afgesto ten aan de televisie: als je de gids doorkykt vind je hele avonden klassieke muziek en kwam daar vroeger eens om. De radio heeft het grote voordeel ontdekt dat men in Hilversum wel betalen kan wat men in Bussum niet op kan brengen: het optreden van werkelijk grote kunstenaars. Een langspeelplaat van een door Van Cliburn gespeeld pianocon cert van Van Beethoven kost een fractie van een optreden voor de t.v. S. raison van een paar duizend dollar. En dus komen er voor de te levisie zelden werkelijk grote kun stenaars maar de radio pre senteert ze dagelijks, en als de ra dio een opera uitzendt dan hoort men Renate Tebaldi en Maria Cal- las en Mario del Monaco, alsof het niets kost. Radio heeft, door zich af te stoten aan de televisie, enorm gewonnen aan niveau. En dat geldt zelfs voor niet klassieke muziek, jongelui die van mo derne jazz houden moeten bij de radio wezen en niet by de televi sie. Overigens", zei de man. „mocht men voor de teenagers wel wat meer doen bij de radio. Waarom zou er voor de teenagers niet eens per week of desnoods eens per veertien dagen een hele avond worden gereserveerd met dansmuziek om bij te dansen en moderne jazz om aandachtig naar te luisteren en chansons en liedjes om bij te dromen? Maar dan niet met een meneer erbij die van de gelegenheid han dig gebruik wil maken om de op groeiende jeugd te beleren. En alsjeblieft ook niet een omroepster die meent dat ze, zodra het om lichte muziek gaat, jolig moet we zen alsof amusementsmuziek spe ciaal bedoeld is voor a-culturelen en debielen RADIO- EN T.V.-RUBRIEK T elevisie Van vijf tot zes kinderuurtje eerst een lesje over veilig verkeer van inspecteur Gosker, gevolgd door een bezoekje aan de rjjks- speurhondenschool met Adrie van Oorschot, waarna Tom Poes aan de beurt komt die een spannend avontuur beleeft in de schatkamer van opa Bastiaan. Na Tom Poes het jeugdjournaal en daarna het logboek. Om 8.20 nieuws van Arie Kley- wegt. Om vijf over half negen film: „Ontmoeting" de Parqse politieinspecteur krijgt te maken met een hele gekke vrouw die zo veel moeiiykheden veroorzaakt dat er bijna niet uit te komen is. Ook jeugdige kijkers mogen er bij opblijven en zelfs vervolgens meekyken naar „Ons onderwijs" (9.00) een documentaire die de onderwijsmethoden in Nederland behandelt. Om tien voor tien een goochelwedstrijd van vier Engelse tegen vier Nederlandse gooche laars (de beste); een uitzending in samenwerking met de B.B.C. Om vijf over half elf sport. Via dé Vlaamse televisie. Om drie uur voor hele kleine kindertjes hel toneelspel Sokkie-Wokkie. Om ze ven uur de tienerklanken. Om half acht „Tussen water en wind" een documentaire over het plaat sen van een duiker onder het Al- bertkanaal. Om half negen een stemmig liedjesprogramma m.m.v. Lize Marke en Alberto Cortez. Om tien voor negen. Bonanza, de Western-feuilleton. Om tien over half tien „Verover de aarde" een wetenschappelijke reportage over de malariabestrijding. Radio Hilversum I: Bijna de hele avond muziek; om tien voor acht koper klanken voor Munn and Feltons's Band o.l.v. Harry Mortimer. Zij spelen o.a. ouverture Zampa, Deep Harmony en Long, Long Ago. Om kwart over acht het Radio Phil- harmonisch Orkest o.l.v. Willem van Otterloo m.m.v. pianist Theo Bruins in het concert voor. piano en oi-kest nr. 27 in bes van Mo zart. Om 21.20 het Promenade Or kest o.l.v. Benedict Silberman met joodse liederen en dansen. Om tien uur het N.H. Kerk- en Kinderkoor te Soest. Om vijf voor elf nieuwe platen en platennieuws. Hilversum II. Om kwart voor twee het „Gesproken portret" professor S. A. Waksman, de in Rusland geboren Amerikaan die in 1952 de Nobelprys kreeg voor zijn uitvinding van de streptomy- cine, het eerste doelmatige bestrij dingsmiddel tegen de tuberkelba cil. Om twee uur een celloconcert van Amedeo Baldovino, opus 25 nr. 3 van Paul Hindemith. Om vijf over half negen „Zestig jaar levenservaring", het twintigste deel van de herinneringen van dr. Drees. „Een rustig huis" is een stemmenspel dat begint om vijf over negen. Om vyf voor tien hét „Puik van zoete kelen", grote zan gers die kleine liedjes zingen. In de rubriek „Hart op de tong" zeg gen een aantal mensen hun zegje over de volkshuisvesting en wat daarbij komt kyken. Om tien voor half twaalf: jazz. Tupisch voorbeeld can een ine combi voor „klein werk" i ontspanning): de Morris l Travelierafgeleid van de rris 850, die een nuttig laad- •mogen heeft van 350 kg en irbij alle eigenschappen ïft behouden van de perso- iwagen. OOK OM ONTSPANNING DENKEN VERKEERSSITUATIE BEPAALT MEDE DE KEUZE (Van een onzer verslaggevers) De vraag Wat moet ik nu met een vrachtauto? en liet onmiddel lijke antwoord: Niets is in vroe ger jaren en dan nog niet eens zo heel lang geleden voor zeer velen een motief geweest, om de Vrachtwagen-RAI, zoals de ten toonstelling van bedrijfswagens populair genoemd wordt, over te slaan. Met die redenering komt men vandaag niet meer uit. Want al mag de affiche van de 45ste RAI voor Bedrijfsauto's dan nog de achterkant van een forse vier- tonner of daaromtrent tonen, een bedrijfswagen kan van alles zijn, te beginnen met de elektrische huis-aan-huis bezorgwagen, via de combi-wagen en de heel lichte bestelauto tot de echte vracht wagen toe met als sluitstuk het heel zware materiaal voor spe ciale doeleinden. En daar komt dan nog hij, dat de autobns van vandaag en met name de touring car door steeds meer mensen ge bruikt wordt voor dagelijks- en vakantievervoer. Met andere woorden: al zal niet in die mate als bij de personenauto of de tweewieler zo'n groot deel van de bevolking betrokken zijn bij _de bedrijfswagen, het aantal geïn teresseerden in de bedrijfsvervoer is toch aanzienlijk groter dan dit vroeger het geval was. En mede daaruit mag dan weer een grotere belangstelling voor deze 45ste be drijfsautotentoonstelling voor speld worden. Symptomatisch voor een ontwik keling, die in de afgelopen jaren steeds duidelijker wordt is hot feit. dat men bij een firma in Nederland een compleet kampeer wageninterieur kan krijgen, dat in korte tijd gemonteerd kan worden in een- VW-busje of -be stelwagen. De veelal hardwer kende middenstander heeft ont dekt, dat ook hem recreatie toekomt. Vermoedelijk ontdekte hij dat al veel vroeger, maar de conjunctuur maakt het hem mo gelijk, daar nu ook wat aan te doen. Diezelfde conjunctuur stelt hem ook in staat, de bakfiets te vei-wisselen voor de lichte bestel wagen en op dat moment komt hij tot het inzicht: Waarom zou ik geen wagen „a double usage" nemen dat vrije weekend en die vakantie heb ik waarachtig wel vexdiend. WERK-EN -HET-MEISJ E Op deze tentoonstelling zijn maar liefst 24 verschillende combinatie auto's of stationcars te vinden. Het aantal merken bestelauto's bedraagt 29 en eigenlijk zijn er maar weinig fabrikanten van per sonenwagens, die niet van vrijwel elk type een combi of volledige bestelwagen hebben afgeleid. SNELLE VERANDERING Vroeger had men grote en kleine vrachtauto's, cn daarmee uit. De grote voor het. zware werk, de kleine voor pakjes en in de stad. Ook dat is snel aan het veran deren en wel voornamelijk onder invloed van de verkeersontwikke- ling in de binnensteden. Een expe diteur in Amsterdam heeft uit gerekend, dat zijn chauffeurs, die voor enkele jaren nog zo'n zeventig bestellingen op een dag konden afwerken, nu nog maar acu veertig toe komen. Er komt, onder andere door die verkeersontwikkeling, een sterke differentiatie tot stand naar spe cifieke typen bestelwagens voor specifiek vervoer. Zo zal men voor wat de Amerikanen noemen „stop-and-go" werk een andere wagen eisen, dan voor bezoi'ging van grotere en kleinere pakketten een luxe is, waarvoor een fikse meerprijs wordt gevraagd. Met één uitzondei'ing: de DAF-Vario- xnatic-transmissie, maar tenge volge van de produktiecapaciteit van het Eindhovense bedrijf wordt deze voor bedi'ijfsvervoer alleen nog maar geleverd op een kléine pick-up met open laadbak. C-E NIET HAALBAAR Dat begrip pick-up manusje van alles is weliswaar ook niet nieuw meer, maar het type wa gen! tje) is toch een uitgesproken exponent van de voortschrijdende motoi'isering, ook in het platte- landsbedrijf. Juist voor het agra- risch bedrijf zal deze tentoonstel lino' met zijn zeer vele typen be drijfswagens bijzonder belang wekkend kunnen zijn, omdat het aanbod steeds gedifferentieerder wordt. Dat ook nog andere dan econo mische motieven bij de keuze van eexx bedrijfsvervoex-middel een rol kunnen spelen blijkt wel uit het volgende. De EVO (Eigen Vervoerders Organisatie) had een bedrijf te „X" een bepaald advies voor de aanschaffing van de voor dat bedrijf meest geëigende zwaardere bestelwagens gegeven. Per kerende post kreeg men het antwoord: „Uw advies zal onge twijfeld juist zijn, maar voor deze wagens met hun totaalgewicht van meer dan 3005 kg is een rij bewijs C-E nodig en onze chauf feurs weigeren en bloc dit te ha len, omdat het examen hiervoor bij ons zo,zwaar wordt gemaakt, dat het eigenlijk niet haalbaar is Bij de aanschaffing van een bestelwagen kan dus ook een dei'gelijlre kwestie een woordje meespreken. En dat aan dubbel gebruik van 'n bestelwagen ook.de nodige fiscale haken-en-ogen vast zitten is een bekend feit, dat menig vakantieganger al heeft moeten bezuren. Al met al is de situatie zo. dat heel wat mensen, die zich vroeger afvroegen, wat zij „bij die vracht wagens" te zoeken hadden, nu be slist wel een nuttige gang zullen kunnen maken naar het Europa plein, al was het alleen maar om zich te oriënteren op de mogelijk heden van gemotoriseerd vervoer, ook voor het kleine bedi-ijf. Want het begint niet bij de combi, zelfs niet bij de kleinste combi met een motortje van 425 cc, maar nog veel kleiner, namelijk bij dè „ijzeren hond" voor melkboer en bakker. Sedert 1950 is het aantal be drijfsauto's zeer sterk geste- gen en de raming tot 1965 ziet deze stijging doorzetten. Uiteraard vormen van deze ca tegorie liet aantal vrachtauto's in de periferie van de grote ste- een bestelauto's het grootste den of zelfs in een gehele streek, en toonaangevende gedeelte. In Amerika is men in dit opzicht Behoudens vracht- en bestel- reeds vei-der. Zo heeft men daar auto's rekenen wij in deze de automatische versnellingsbak grafiek ook autobussen en spe- reeds lang ingevoerd op bestel- ciale voertuigen (brandweer wagens, terwijl de automatische auto's e.d.) tot de categoric transmissie in Europa nog altijd bedrijfsauto's. ONT WIKKELING VAK HET AASTAL BEDRIJFSAUTO'S IN NEOERLANO 2401— aantel x TOOO 220 - 200 - 180 160 - 140 - 120 - 100 80 60 - 1950 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 VPELTlMRO») riPOHCBS mmiiiimiiiiiuiiiiHiuminmiiuini VRAAG VRIJBLIJVEND INLICHTINGEN OP PROEFRIT BIJ ZUINIG 1 op 17 COMFORT 4 deurs 4 zitplaatsen Aérostabielvering Nu ook in de eerste versnelling gesynchroniseerd inclusief verwarming. Dealer voor Z. en N.-Beveland en Walcheren Telefoon 5352 - Goes. B-dcalcr voor Walcheren Vlissingen Tel. 3908 Middelburg - Tel. 3220. Sub-dealer voor Oostlcapelle en omgeving

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 8