John Glenn Jr. eerste Amerikaan die door de ruimte reist Taal noch teken van Carstenz-expeditie Indonesische Migs boven Nieuw-Guinea flfOEKSDA G 21 FEBRUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUW SE COU RANT luuor £1 veren, vvujjlj j UITENANT-KOLONEL JOHN HERSCHEL GLENN L< heeft. Amerika eeii plaats direct achter de Russen bezorgd in de race naar de maan. Amcrika's Ruimtevaartbureau (National Aeronauties arid Space- Agency - NASA) had er op gehoopt tegen het einde van 1961 in eJk geval Yuri Gaga- rins vlucht van eenmaal de wereld rond te kunnen evenaren. Maar de omstandigheden waren ongunstig en zo moest men genoegen nemen met „Astrochïmp" (of zo lnen wil „Chim- ponaut") Enos' dubbele omcirkeling van de aarde In een Mercury-capsule op 29 november 1961 en kon Glenn's tocht door de ruimte pas in 1962 een feit worden. mening-, dat deze mannen, daar zij tenslotte de machine zouden moe ten vliegen, ook een stem dienden te hebben in de plaatsing van de bedieningsorganen en instrumen ten, opdat zij de capsule zo goed mogelijk zouden kunnen besturen. Na keiharde training D e wetenschapsmensen leerden zeer veel van de proef- lancering met de aap Enos en vooral ook over de praktijk van de veiligheidsmaatregelen, die het mogelijk maken de capsule veilig te doen dalen in het doel gebied, nadat zich een fout had gemanifesteerd tijdens de tweede van de drie geplande vluchten. Aangemoedigd door dit succes we zen zij onmiddellijk John Glenn als derde van de zeven astronau ten voor het Mercury-project aan om deel te nemen aan de prak tische voorbereidingen en zeiden, dat zij zouden trachten hem in de ruimte te brengen tegen het einde van 1961. Op 6 december kondigde NASA echter aan, dat de poging verschoven was naar „het begin van januari". En ook dit is weer achterhaald. John Glenn legde de weg af, die in 1961 werd geplaveid door com mander Alan B. Shepard Jr. en kapitein Virgil I. Grissom, die beiden succesvolle vluchten maak ten tot een hoogte van 115 mijl boven het aardoppervlak en daar bij 150 mijl van de basis Cape Canaveral in de Atlantische Oce aan terechtkwamen. Bauanenpil of schok Gedurende de afgelopen twee-en-een-half jaar zijn de zeven astronauten getraind tot machines-van-vlees-en-bloed, zodat zij, geplaatst in de dode machine, er een eenheid mee vor- Uren voor de lance ring stapte John Glènn in de ruimte capsule en controleer den technici voor de laatste maal de- appa ratuur in de capsule. Nadat het aftellen en- hele malen icas on derbroken m verband met storingen, die vlug verholpen waren ging de raket ojh der tien minuten voor vier_ Nederlandse tijd gis termiddag de lucht in. Vier uur en zesen vijftig minuten later landde Glenn in de Atlantische Oceaan. Korte tijd later was hij veilig aan boord van de torpedoboot Noah. acuut, xjuentvaartgeneeskundigen zeggen, dat het beslist niet waar was, dat Ham zijn proeven met opzet slecht deed, omdat hij ge noeg had van de ruimtevaart. Enos was getraind op het verrich ten van bepaalde handelingen tij dens de vlucht. Periodiek gingen rode, groene en gele lichtjes bran den op het instrumentenbord. ten teken, dat het tijd was, een be paalde handel over te halen. In één geval betekende het missen van een handel of knop na een bepaald tijdsverloop een elektri sche schok om zijn geheugen op te frissen. In andere gevallen bete kende het verrichten van de juiste handelingen, dat hij beloond werd met een slok water en een naar bananen smakende pil. Enos maakte een fout, kreegj echter geen schok maar wel zijn water en zijn pil. De reacties van de chimpansee en- de invloed van de ruimtereis hebben de geleerden vele gegevens verschaft voor toekomstige ruim tevaarten en zullen dit nog doen. Maar het belangrijkste voor de NASA-mensen is toch, dat zij eruit konden concluderen, dat men De „Old Man" f K SPANNING van het wach- ten was niet nieuw voor Glenn, daar hij destijds re serve was voor zowel Shepard als Grissom. Glenn, 1.75 meter lang en krachtig gebouwd met zijn 80 kilo, is 40 jaar oud en de „old man" van het astronauten-team. Ook is h(j de enige marine-vlie ger in deze groep. Sinds zij zich in 1959 vrijwillig opgaven voor het ruimtevaartpro gramma, maakten deze mannen een onmenselijke zware training door, waarin zij niet alleen moes ten leren, hoe zij de machine, waarin zij zouden vliegen, moesten bedienen, maar ook die machine volledig moesten leren kennen. Behalve de training in de verschil lende gebieden van de astronautiea en het ondergaan van hun weer stand tegen gewichtloosheid, hit te. koude" en de enorme krachten; die tijdens de start op het lichaam inwerken, na te gaan, moesten de ze mannen ook daadwerkelijk meewerken aan het ontwerp en de constructie van de Mercury- capsule. De geleerden waren van LUITENANT-KOLONEL JOHN HERSCHEL GLENN is er in geslaagd Amerika één stap achter de Russen te brengen in de race naar de maan. Drie jaren van onmenselijk harde training voor het Mer cury-project maakten Glenn gereed om Shepard en Gris som te volgen in de strijd om de ruimte en brachten hem op het toppunt van zijn lichamelijke en geestelijke conditie. Hoe voelde hij zich hieronder? Waarom gaf hij zich op voor het Mercury-ruimteprogramma? Hoe dachten zijn vrouw en kinderen 011 ouders over zijn werk? Was hij bang voor zijn veiligheid? In dit artikel vertelt UPI-correspondent Everett Wolf over John Glenn's gevoelens, toen hij zich voorbereidde op het aftellen van die laatste seconden voor het geweld van de raketten hem de ruimte in slingerde. men, noodzakelijk om de ruimte vaart tot een goed einde te bren gen. Het menselijk element is na tuurlijk van vitaal belang voor de onderzoekers van de ruimte, maar toch speelt ook de chimpan see zijn rol. Naast astronauten hebben vijf chimpansees een op leiding gekregen, die zeer veel leek op die van de astronauten. Zij werden aan dezelfde tests onder worpen als hun menselijke col lega's. En, evenals bij de astro nauten wordt hun naam pas ge noemd vlak voor de start. Ham was de eerste chimpansee in de ruimte. Kort voor Shepard maakte hij een soprtgelijke korte sprong in de kosmos. Toen werd Enos uitgekozen, met Rocky zo genoemd naar zijn bloemkool oor en zijn vechtlustige aard als reserve en Ham als derde, voor een generale repetitie van een eerste bemande vlucht rond de werd hij invlieger bij het korps Mariniers en in 1957 kwam hij in het nieuws als eerste man, die een straalmachine met superso nische snelheid dwars over de Verenigde Staten vloog. Zijn tijd van Los Angeles naar New York was drie uur en 23 minuten. Zoals de meeste dappere manpen geeft hij toe, vrees te kennen. „Zeker", zegt hij, „er zijn momen ten geweest, dat ik daarboven bang was, als er iets mis ging. Op zo'n moment is het belangrijk ste, je in te prenten, dat de vrees niet je oordeelsvermogen mag ver troebelen. Zolang je voldoende controle over jezelf houdt om alle noodzakelijke handelingen goed uit te voeren, is het in orde. Er varing in gevaar is", zo meent hij, „een voordeel voor opdrachten als deze. Ervaring in gevaarlijke en onverwachte situaties is zelfs nog waardevoller dan een goede con ditie", zegt Glenn. „De ruimte vaarder, alleen, waar niemand ooit tevoren geweest is, zal het vertrouwen nodig hebben, dat al leen ervaring hem geven kan". Dicht bij de hemel OP DE VRAAG, waarom hij zich als vrijwilliger voor het Mercury-programma had op gegeven, antwoordde hij: „Wel, ik had bedacht dat ik hiermee het dichtst hij de hemel zou kunnen komen". John Glenn is ongetwijfeld een diep religieus man. Zowel hij als zijn vrouw Anna zijn Presbyteria nen en toen de vraag, of hij zich moest opgeven -bepaalde ethische problemen met zich meebracht, hebben zij die doorgepraat met hun vriend dominee Frank Erwin. „We spraken erover", zei Reve rend Erwin, „en we werden het erover eens, dat dit werk inder daad onze keniris van het univer sum vergroot en dat het niet al leen behoort tot de taken van de mens, maar dat zelfs van ons ver wacht wordt, dat wjj alles wat wij kunnen te weten zien te komen over het heelal". Deze verzekering van dominee Er win was voldoende voor Glenn. Hij gaf zich op voor een missie, die hem in de geschiedenis een plaats zou geven als pionier van het ruimtetijdperk. Voor een ruim-1 teman lijkt zijn leven op aarde wellicht wat saai. Een comforta bel huis in Arlington (Virginia) herbergt zijn vrouw Anna, zijn zoon David, 14 jaar en zijn doch ter Lynn, 12 jaar. Om in vorm te blijven loopt. Glenn elke dag ruim drie kilometer in looppas. Hun hobby's zijn waterskiën en motorbootvaren en zij maakten zich nooit de geringste zorgen over het Mercury-project. „Ik had groot vertrouwen in het project", zegt mevrouw Glenn, „we keken allemaal betfieuwd uit naar zijn ruimtereis". Vooral David is erg trots op zijn vader. Hij is een fervent aanhan- ger van de ruimtevaart. Glenns vader zegt: dat hij en zijn vrouw zich evenmin zorgen maakten. Glenn zelf zegt: „Deze pro jecten hebben Iets even groots en onmetelijks als dat van de gebroeders Wright 50 jaar geleden, toen die bij hun Kitty Hawk stonden en een muntje gooiden om uit te ma ken, wie van hen de ander die heuvel af zou duwen. Wij heb ben het geluk, dat wij geze gend zijn met gaven, goed genoeg om uitgekozen te wor den voor iets als dit". veilig astronaut John Glenn de ruimte in kon zenden. Onderscheidingen GLENN, die Yuri Gagarin en majoor Gherman Titov op volgde de laatste cirkelde 17 maal rond de narde in 27 uur en 18 minuten op 6 en 7 augustus 1961 is de derde mens, die in een baan rond de aarde is ge bracht. Hij werd in Cambridge (Ohio) geboren als 7,0011 van een Iood- gietersbaas, hij ging' daar naar Muskingham College, maar ver liet dit na drie jaar om een oplei ding als officier-vlieger bij de ma rine te volgen. Sindsdien is hij altijd vlieger geweest. Gedurende de tweede wereldoor log en de Koreaanse oorlog voerde hij in totaal 149 opdrachten uit en hij werd beloond met niet min der dan vijf Vliegerkruisen en 19 Vliegermedailles. Na de oorlog Zo stapte John Glenn Jr. naar zijn plaats in de capsule. Vliegtuigen gaan zoeken Onderzoekingen in bergland van Nieuw-Guinea Het is thans bijna drie weken geleden, dat iemand iets heeft gehoord van de expeditie die on der leiding van de heer Heinrich Harrer een poging onderneemt, om de Carstensz-pyramide in Nieuw-Guinea van de noordzij de te beklimmen. Het laatst is omstreeks 1 februari van deze expeditie iets vernomen, toen Dani's die als dragers fungeer den, van het basiskamp der expeditie aan de voet van het gebergte, naar beneden zijn gekomen, naar de Ilaga- vallei, omdat zij erg verlangden naar zoete patatten. Wel hadden zij een voorraad rijst bij zich en enkelen hunner waren ziek geworden van de kou. Daar het in Ilaga zeer moeilijk was, Dani's te vinden om post en andere zaken naar het basiskamp te brengen, is van de expeditie sedersdien niets meer vernomen. Het is uiteraard mogelijk, dat het radio-zendtoestelletje van Harrer is uitgevallen, hoewel er geen uren schijnen te zijn afgesproken voor radio-contact met wie ook. Op verzoek van de correspondent van het A.N.P. in Nieuw-Guinea, heeft de „Christian and Missio nary Alliance (de CAMA) te Sen- tani. radioverbinding gezocht met de Balliemvallei en de Haga-vlak- te. vanwaar de aanval op de Carstensz-top is begonnen: de vestiging van de Cama daar had echter ook niets vernomen. Wel is het basiskamp van de ex peditie op 1 februari flink van voorraden voorzien vanuit de lucht door vliegtuigen van de Amerikaanse zendings luchtvaart vereniging. Vandaag zullen in Nabire (aan de Geelvinkbaai) en te Wamena (in de Baliemvalleigestationeerde Cess na's van de zendingsluchtvaart trach ten. het basiskamp waar te nemen. Indertijd is met de heer Harrer een signaalsysteem afgesproken dat zou- worden uitgevoerd door op de grond uitgespreide doeken. Als er iets ver keerd mocht zijn gegaan, kan een eventueel uitgelegd sein voor de pi loten een waarschuwing inhouden. Uit Ilaga werd gistermorgen gemold, dat daar gedurende enige tijd geen radiobericht werd verwacht van de expeditie van Harrer. Protest in Bonn Westduitse hulp bij aanleg van bases voor straaljagers (Van onze Haagse redactie) Indonesische Mig-straaljagers blij ken vorige week voor het eerst In de onmiddellijke nabijheid van de kus ten van Nieuw-Guinea te zijn ver schenen. Tot voor kort konden deze snelle gevechtsvliegtuigen, waarvan Indonesië .er tientallen van de Sow- jet-Unie heeft geleverd gekregen, niet in de buurt van Nieuw-Guina komen. Eind vorige week bleek daar plotseling verandering in te zijn gekomen, en dat betekent een fun damentele vereandering in de mili taire situatie rondom Nieuw-Guinea en in dezelfde mate een toeneming van het gevaar voor een gewapend conflict. Andermaal is deze toespitsing van de militaire situatie in het gebied van Nieuw-Guinea het gevolg van leveranties van belangrijk militair materieel door een Navo-land. Dat de Mig-straalvliegtuigen, waarover Indonesië beschikking had tot voor kort niet tot het gebied van Nieuw- Guinea konden doordringen, was ge volg van het feit. dat de vliegvelden in Indonesië waar de Mig-jagers konden opstijgen en landen te ver waren verwijderd van de kust van Nieuw-Guinea. Toen vorige week voor het eerst op Nieuw-Guinea alarm moest worden gegeven voor „onbekende vliegtui gen" die zich in de nabijheid van de noordwest-kust van Nieuw-Guinea bevonden, bleek dat Indonesië erin was geslaagd in korte tijd landings banen op de eilanden in de onmiddel lijke omgeving van Nieuw-Guinea gereed te maken. Dat blijkt nu te zijn gebeurd met behulp van speciale staalplaten voor landingshanen, die door de Westduitse Bondsrepubliek aan Indonesië worden geleverd. Indonesië heeft volgens onze infor maties voor niet minder dan 20 lan dingsbanen voor straalvliegtuigen, die moeten wórden aangelegd in: de Molukken en op de Kei en Aroe- eilanden, Westduits materieel be steld. Inmiddels zijn met de eerste van deze leveringen reeds zes van deze landingsbanen in gereedheid ge bracht. Dat wil zeggen, dat Indo nesië van nu af operaties zoals het onlangs in de Etna-baai heeft onder nomen. met Mig-straalvliegtuigen kan beschermen en ondersteunen. Ook het optreden van Indonesische transportvliegtuigen, die parachutis ten kunnen overbrengen, kan onder deze nieuwe omstandigheden worden beschermd tegen de verdediging met Nederlandse Hunter-vliegtuigen, die van de verafgelegen basis Biak moe ten opereren. Onderzoek De Nederlandse regering heeft de ambassade in Bonn opdracht ge geven onverwijld een onderzoek in te stellen naar deze nieuwe Westduitse militaire leveranties. Enkele weken geleden, na het in cident in de Etna-baai, dat met door West-Duitsland geleverde motor-torpedoboten werd veroor zaakt, had de regering van de Bondsrepubliek toegezegd, dat zij geen uitvoervergunningen voor militair materieel bestemd voor Indonesië meer zou laten afgeven. De Bondsrepubliek verdedigde zich toen tegen het Nederlandse verwijt over de levering van de voor agres sie gebruikte motortorpedoboten met het argument, dat de boten als kar kas zonder bewapening waren ge leverd, en dat zij voor alle doelein den bruikbaar waren. Toch stemde Bonn toen met een nieuwe gedrags lijn in. Niettegenstaande deze nieuwe gedragslijn wordt thans in feite nog veel belangrijker militair materieel geleverd. Want de speciale platen voor landingsstrips stellen Indonesië in staat om in zeer korte tijd lan dingsbanen voor straaljagers aan te leggen, waarvan de constructie in dien ze met ander materiaal zou moeten geschieden zeer veel tijd vergt. Verwacht wordt dat Den Haag op korte termijn bij Bonn een nieuw protest zul indienen. f Advertentie) ^^óedrnamm Het fijnste truitje yoor uw baby Anneke Beekman beschikt over haar vermogen Mejuffrouw Anneke Beekman, het in november 1961 meerderjarig ge worden en toen in ons land terug gekeerde joodse weesmeisje (zij was jaren met haar r.-k. pleegmoeder in 't buitenland ondergedoken), beschikt nu „over haar vermogen, dat sedert 1945 door de joodse voogdijvereni- ging, de stichting „Le-Ezrath Ha- Jeled", voor haar werd beheerd. Ten overstaan van de kantonrechter te Amsterdam heeft de stichting, ver tegenwoordigd door haar voorzitter, mr. Polak, gisteren aan mej. Beek man rekening en verantwoording af gelegd over het gevoerde beheer. Mej. Beekman, die vergezeld was van haar raadsman, mr. M. M. G. Th. de Kort, heeft de stichting decharge verleend voor het beheer. Soktroakje,katoen vanaf 1.35 jaar dooi' te aragen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 3