PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT STORMVLOED TEISTERT NOORDEN VAN DUITSLAND: 132 DODEN Groot aantal schepen op zee in nood PHUVInl.lAIr/rrllWnr til JU HANI Kokende zee maakte Hamburg dodenstad Busdienst Sas van Gent-Breda komt niet in het spoorboekje BIESB0SCH ONDERGELOPEN Vandaag... Teken aan de wand TIENDUIZENDEN VAN HUIS VERDREVEN De watersnood in Duitsland. Foto: Duitse militairen zoeken in het getroffen gebied naar mensen, die gered moeten wor den. (Van een speciale verslaggever). Naar gelang de zondag voortschreed heeft zich in Hamburg het aantal doden in stijgende lijn voortdurend voortgezet. Een woordvoerder van het stadsbestuur van Hamburg verklaarde zondag dat moet worden gevreesd, dat alleen al in Wilhelms burg 200 tot 300 doden te betreuren zullen ziju. Ongetwijfeld bevinden zich nog slachtoffers in de ondergelopen benedenver diepingen dei- woonhuizen in deze Hamburgse wijk. Volgens officiële opgaven bedraagt het aantal doden in Hamburg 107. Ook in andere streken van Duitsland, onder meer in Sleeswijk- Holsteïu en Bremen worden tientallen personen na de ongekend grote stormvloed van vrijdagnacht vermist. Iu totaal zijn 132 doden te betreuren. Ooggetuigen deden verhalen. Volgens hen was de kracht, waarmee het woedende Elbewater door de dijken brak zo groot, dat het op enkele plaatsen in luttele seconden hele huizen van de fundamenten sleurde, die daarna letterlijk met man en muis spoorloos in de donderende vloed ver dwenen. Ergens in de buurt van het zwaarst getroffen deel, een stads wijk van Hamburg, die Wilhelmsburg heet, werden twee aan elkaar ge bouwde. uit baksteen opgeti-okken huizen middendoor geslagen. De bewo ners redden zich door zich aan de nog staande resten van hun huis vast te klampen. ..Bij ons ziet het er uit alsof er een zware bomaanval is ge weest". zo zei één der ooggetuigen zondagochtend in een ziekenhuis in Hamburg. Droef relaas van overlevenden De zondagochtend brak aan onder een wolkenloze blauwe hemel. De winterzon deed zijn best bet onmete lijke leed iets te verzachten, maar zijn stralen waren daartoe allesbe halve toereikend. Zij konden zelfs de koude van de nog altijd door de Ham burgse straten snijdende wind niet verdrijven, noch de tranen van de tienduizenden, die niet alleen dakloos zijn geworden, doch van al hun bezit tingen slechts datgene konden redden wat ze droegen, toen de vloed hen za terdagochtend in hun bed verraste. „Bij ons in Kirchdorf zijn vele men sen verdronken", vertelde een man van 28 jaar. Ik zag het water steeds dichterbij komen. In de tuin van de buren was een vrouw in een boom geklommen. Toen ik later nog eens keek,, was ze verdwenen. Ze moet in het water zijn gevallen. Wij zijn later door een rubberboot gered. Waar mijn vrouw en kinderen nu zijn. weet ik niet, want wij zijn na de redding' elkaar kwijt geraakt';" Kinderlijk avontuur In een eivolle school zit de kleine Renate Oesterrcicher, èen meisje van zes jaar. monter voor zich uit te kij ken. Ze is bereid haar avontuur aan iedereen te vertellen, want gelukkig beeft ze nog te weinig begrip van de verschrikking ervan, al krijgt zij toch de tranen in de ogen, als zij zich de angst van het wassende wa ter herinnert. Zc logeerde bij haar oom en tan te in een complex van volkstuin tjes, „en ik werd wakker toen mijn bed in het water begon te drijven. Mijn oom kwam gauw en zette me boven op een kast;. Het water steeg steeds hoger. Oom en De watersnood in Duitsland. Foto: redders brengen een gezin in veilig heid. tante verdronken. Toen kwam een man door het raam naar bin nen zwemmen. Hij haalde mij er uit en bracht me naar een bootje. Daarna was de kleine Renate met een helikopter in veiligheid ge bracht. Aanpakken Intussen zitten de Hamburgers ze ker niet bij de pakken neer. Men kon zondag nog niet zeggen, dat het nor male leven zich in de stad voortzette, maar dat kwam omdat het zondag' was en bijna alles dicht. Maar overi gens heerst in de Hanzestad geen rouw en merkt men er weinig van enige neerslachtigheid. Ijverig waren grote aantallen Duitsers lakoniek be zig met het drogen van hun auto's, die nota bene eergisteren nog tot aan de rand van het dak onder water stonden en die zondag dank zij het snél vallende peil weer op het droge stonden. Midden Sn het zo zwaar getroffen Wilhelmsburg', waarvan naar schat ting de helft van alle 65.000 inwoners is geëvacueerd, was naar Neder landse verslaggevers zondag niet zon der ontzag constateerden met Duitse voortvarendheid de Keiehs- strasse reeds binnen 24 uur na de aanval van het water grotendeels hersteld. Voor de voordeur van ieder huis had de overstroming daar een gapend meters diep gat achter gela ten. Overal waren die gaten zondag reeds gedicht, terwijl de trottoirte gels keurig in het gelid gereed wa ren gezet om zo spoedig mogelyk door ervaren stratenmakers weer op hun plaats te worden gelegd. Via riolen Uit het bovenstaande blykt wel hoe snel het water is gekomen en hoe snel het weer aan het verdwijnen is ook. Zaterdagochtend stond het tot midden in het oude stadsdeel, het liep de kelders van het raadhuis bin nen en het maakte alle telefoons on klaar. Zaterdagmiddag was van wa ter in de oude binnenstad niets meer te bekennen. Wel stond het toen vlak onder de Elbe (Hamburg strekt zich aan beide zijden van de rivier uit) in DEENS EN DUITS SCHIP VERMIST Nederlandse kustvaarder Vechtstroom in brand Het Engelse motorvraebtschip Swift, onderweg van Engeland naar Ilarlin- gen, is gisteravond omstreeks kwart over negen aan de grond gelopen op een zandbank nabij het Oude Vlie op de Waddenzee tussen Den Helder en Harlingen. De gezagvoerder hoopt het schip op eigen kracht vlot te brengen en heeft nog geeu sleepbool- assistentie geaccepteerd. De Swift meet 757 ton en is eigendom van de General Steam Company te Londen. De Nederlandse kustvaarder Vecht stroom, die zaterdagavond op 22 mijl afstand van IJmuiden brand meldde, maar waarvan de bemanning zelf het vuur wist te lokaliseren, is zater dagnacht te IJmuiden aangekomen. Na een inspectie door de brandweer van Velsen heeft de Vechtstroom toe stemming gekregen door te varen naar Amsterdam. De 199 Ion metende kustvaarder Tempo, die sinds vrijdagavond op de Noordzee op 15 mijl ten noorden van Norderney door maehïnescliade in lietstadsdeel Veddel op vele plaat- nog meters hoog, maar zondag was het ook daar al teruggestroomd naar de rivier en dat kan nu eenmaal in Hamburg deels opgeslorpt door de gewone straatriolen. Gemeente ambtenaren waadden overal door het water en zochten naar de rioolput- ten. Vonden ze die, dan werden de putten weei' vrijgemaakt van de op gelopen verstoppingen en dan zag men het water snei wegstromen. nood verkeerde, heeft in de nacht van zaterdag op zondag hulp gekregen van de zeesleper Titan uit IJmuiden. I J Ter hoogte van Tie de Saiu bij Bretagnc is de 495 ton nietende •Nederlandse kustvaarder Inspec teur Mellenia van de rederij Van Bruggen in Groningen in moei- lijkhedeu gekomen door machine- schade. Er is sleepboothulp aan geboden. Vrijwel gelijktijdig kwam onder de Nederlandse kust de 1820 ton grote Duitse vrachtvaarder Bari ter hoogte van Scheveningen in moeilijkheden. Uit IJmuiden vertrokken zeeslepers, maar de Bari kon de maehineschade later verhelpen. Op dat ogenblik werd ook de West- duitse kustvaarder „Zeus 2" voor vermist opgegeven ter hoogte van het lichtschip Texel, daar het schip om twaalf uur bij liet lichtschip zou aan komen om beloodst te worden naar Den Helder. Later bleek dit schip nog ter hoogte van Terschelling in storm weer te liggen. Alles aan boord was in orde. Geen hulp In de monding van de Weser kwam het Pakistaanse vrachtschip Yousuf Baksh in moeilijkheden. Het 5975 ton metende schip verspeelde zijn ankers. Het dreef in de noordwester storm de Weser op en riep sleepbootassistentie in. Daar deze niet kwam opdagen, strandde de Pakistaan zaterdagmid dag omstreeks twee uur op de rob benplaat in de Wesermonding. Op 20 mijl uit de kust van de noord punt van Denemarken verkeerde de 7275 ton grote Griekse schip Treis Ierarchai zaterdagmiddag om twee uur in nood, toen de luiken waren in geslagen door zware zeeën. Het wa- Ruim de helft van de vele polders ïn de Brabantse Bïesbosch, die groten deels tot de gemeente Werkendam behoort, is vrydag- op zaterdagnacht ondergelopen, zo heeft de burgemees- Ier van Werkendam meegedeeld. Voor zover gisteravond bekend was, zijn geen mensen of dieren in gevaar. De meeste boerderijen zijn op terpen gebouwd. Het water van de Merwede bereikte de stand van 3.50 meter bo ven N.A.P., dat van de Biesbosch 2.90 meter. Dit is ongeveer een halve me ter beneden liet peil, dat werd bereikt in de rampnacht van 31 januari op 1 februari 1953. Enkele dijken in de Biesboschpolders zijn bezweken on der het watergeweld. Vooral de dij ken van dc Keizersguldenwaard ver tonen vele breuken. H ......is het 75 jaar geleden, dat W de befaamde Nederlandse fi schrijver Eduard Douwes Dek- =5 e ker, die schreef onder het pseudoniem Multatuli, te Nie- deV-mgelhcim overleed. Hij s werd vooral bekend door zijn E „Max Havelaar". ter sloeg in de ruimen en er werd onmiddellijk om hulp gevraagd. En kele uren later kon men rapporteren, dat men het schip weer onder con trole had. De luiken waren opnieuw gedicht. Er waren verder nog doodberichten van de IJslandse treiler Juni in de i buurt van Esbjerg, maar dit schip kreeg assistentie van een andere IJs landse treiler. Voorts was daar ook de Noorse Eger in nood. Ook dit seliip kreeg hulp van een andere Noor. Als vermist zijn opgegeven het Deense schip Majlith, onderweg van Engeland naar Brunsbüttel, en de Duitse Ute Parchmann onderweg van Antwerpen naar Kiel. De scheepvaart- is verzocht naar beide schepen uit te zien. De overstromingen, die voorname lijk het noordwesten van Duits land hebben getroffen, vervullen ons met grote deernis. Deernis je gens de bevolking van dat gebied daarginds, die door een niets-ontzien- de zee werd overrompeld. Wij in Zee land kennen het afschuwelijke beeld van verwoeste huizen en overstroom de akkers, wij weten van en herken nen nu het bittere leed van de door natuurrampen geslagen mens. Onze deernis gaat, omdat wij ons in wezen by gindse watervloed betrokken weten, gepaard met verontrusting: vandaag waren zij het, die door storm en watervloed werden getroffen, doch wie zal het morgen zijn? Deze vraag stellen wij, omdat in het Nederland van 1962 de donkere februarimaand van het rampjaar 1953 voor een heel groot deel is vergeten. Er is toen gezegd: dat nooit meer en de daarin gelegen uitdaging leidde tot het grootse Del taplan, een gigantisch project dat thans in uitvoering is. In uitvoering-, zeker, maar nog niet voltooid! Nog zijn de zeegaten niet afgesloten en de zeeweringen, die buiten de afsluitin gen vallen, zijn nog lang niet op del tahoogte gebracht. Integendeel, in de afgelopen jaren is zelfs sprake ge weest van temporisatie! En in de dis cussies rond de grote openbare wer ken van ons land wordt meer dan eens betoogd, dat het Deltaplan wel wat afgeremd zou kunnen worden ten bate van an dere, grote en veel geld vragende pro jecten. Daarmee worden dan meest al werken bedoeld, die in de eerste plaats een econo misch belang uitmaken. Meer dan eens heben wij over dergelijke op- merkingen onze verontrusting uït- gesproken en er bij herhaling op ge wezen: het Deltaplan is in de aller eerste plaats een zaal: van veilig heid! Maar men is in Nederland he laas geneigd dit laatste te vergeten en men schudt het hoofd over de vele miljoenen, die aan het zuidwesten van ons land worden gespendeerd. De ramp, zoals die zich thans in noord- west-Duitsland heeft voorgedaan, verhoogt onze verontrusting daar over: deze overstromingen komen ons voor als een teken aan de wand. dat Nederland nadrukkelijk en met klem waarschuwt om niet te tempo riseren met de eigen veiligheidswer- ken, en dat voorts regering en volks vertegenwoordiging voorhoudt dat het Deltaplan en de dijksverhogïngen het gaat hier niet alleen om het zuidwesten - de grootste prioriteit behoren 'le hebben. Dat geldt niet al leen voor de uitvoering van de wer- ken, maar ook voor de wetgeving: men denke aan de bij dragen wet Del- f tawerken. Laat men dit Duitse teken j aan de wand in Nederland niet mis- j verstaan: elke temporisatie is uit den boze. Ook Zeeland behoort hieruit zijn les te trekken. Men weet: de vei ligheid is gediend door beheer van de waterkeringen door grote waterschappen, hetgeen tot concen tratie in het grootste deel van de provincie heeft geleid. Maar in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen is men nog steeds zo ver niet. Is men soms daar 1953 óók vergeten? Grote schade in Oud-Beijerland Het abnormaal hoge water heeft in Oud-Beijerland grote schade aange richt. Honderden woningen aan de buitenzijde, van en op de dyk, hebben van bet water, dat tot 3.03 meter bo ven N.A.P. steeg, te lijden gehad. In sommige woningen stond het wa ter anderhalve meter hoog. Ofschoon de bewoners hebben getracht hun huisraad op zolders in veiligheid te brengen, werden velen toch nog zo verrast, dat zij veel bezittingen"niet meer konden redden. Van slachtof fers is geen melding gemaakt. Dagblad, uitgavo van de firma Sf SI BI Q| ilji 1 Bk Hi H fl JgjH ULg M f&Lg, K™ H fl IBA SL_ frLrj H B B M B H H BW BSkflS fl ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per Hoofdredacteuren Kleine advertenties W. Leertouwer cn G. A. de Kofc. regels) 25 cent per regel met een SST?™5™?, p. IS WAA"IN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN per kw. Losse nummers 15 cent. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3545, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg. tel. 2395, Terneuzen. tel 2116. Zierikzee. red. tel 2425. adm. tel. 2094. OPGERICHT NA RAMP 1953 Voor Zeeuws-Vlamingen is lijn onmisbaar De voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch- Vlaanderen, ir. R. H. van Kre velen, heeft in zijn nieuwjaars rede onlangs geconcludeerd, dat de Ncderlandsehe Spoorwegen nog steeds niet bereid zijn de busdienst Sas vain Gent-Breda in het spoorboekje op te nemen. Waarom doen de Spoorwegen dat niet? Wij hebben op het bureau van de Nederlandsche Spoorwegen te Utrecht ge- informeerd en kregen als ant woord: ..Alleen de busdiensten die aansluiting geven op de Zeeuwse veerdiensten worden in het spoorboekje opgenomen. Om hieraan uitbreiding te geven zijn wij een beetje huiverig. Dan is het hek van de dam, want er zijn zoveel belangrijke busdiens ten in het land". Ook voerde men aan, dat de ervaring heeft! geleerd dat busmaatschappijen op het laatste moment soms nog met enkele wijzigingen in de dienstregeling afkomen, die dan niet meer in het spoorboekje kunnen worden opgenomen. Ge volg: een foutieve regeling in het boekje. Alleen Je busdiensten die aanslui ting geven op de veerdiensten ko men dus in het spoorboekje. Dit zou bovendien afgesproken zijn met de Zeeuwse autoriteiten. Staaf die antoriteiten weten van niets. Althans ter Provinciale Griffie verklaarde mc-n ons categorisch niets van pen dergelijke afspraak te weten en op de rijks verkeers- ïnspectie te Middelburg zei meu ons zelfs, dat men het verzoek van dc Z.V.T.M. om opneming iu bet spoorboekje indertijd had onder steund. Ölaar ook toen gaven de spoorwegen een antwoord dat overeenkwam met wat wij tlians vernamen. De houding van de spoorwegen lijkt ons echter inconsequent, want „De treinpassagiers, bestemd voor Zeeuwseh-Vlaanderen wordt aange raden, hier uit te stappen en de bus te nemen via Antwerpen". Deze ad- (Zie slot pag2 kol. 5)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1