PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
STORMVLOED TEISTERT NOORDEN VAN
DUITSLAND: 132 DODEN
Groot aantal schepen
op zee in nood
PHUVInl.lAIr/rrllWnr til JU HANI
Kokende zee maakte
Hamburg dodenstad
Busdienst Sas van Gent-Breda
komt niet in het spoorboekje
BIESB0SCH
ONDERGELOPEN
Vandaag...
Teken aan de
wand
TIENDUIZENDEN VAN HUIS VERDREVEN
De watersnood in Duitsland.
Foto: Duitse militairen zoeken
in het getroffen gebied naar
mensen, die gered moeten wor
den.
(Van een speciale verslaggever).
Naar gelang de zondag voortschreed heeft zich in Hamburg het
aantal doden in stijgende lijn voortdurend voortgezet. Een
woordvoerder van het stadsbestuur van Hamburg verklaarde
zondag dat moet worden gevreesd, dat alleen al in Wilhelms
burg 200 tot 300 doden te betreuren zullen ziju. Ongetwijfeld
bevinden zich nog slachtoffers in de ondergelopen benedenver
diepingen dei- woonhuizen in deze Hamburgse wijk. Volgens
officiële opgaven bedraagt het aantal doden in Hamburg 107.
Ook in andere streken van Duitsland, onder meer in Sleeswijk-
Holsteïu en Bremen worden tientallen personen na de ongekend
grote stormvloed van vrijdagnacht vermist. Iu totaal zijn 132
doden te betreuren.
Ooggetuigen deden verhalen. Volgens hen was de kracht, waarmee het
woedende Elbewater door de dijken brak zo groot, dat het op enkele
plaatsen in luttele seconden hele huizen van de fundamenten sleurde, die
daarna letterlijk met man en muis spoorloos in de donderende vloed ver
dwenen. Ergens in de buurt van het zwaarst getroffen deel, een stads
wijk van Hamburg, die Wilhelmsburg heet, werden twee aan elkaar ge
bouwde. uit baksteen opgeti-okken huizen middendoor geslagen. De bewo
ners redden zich door zich aan de nog staande resten van hun huis vast
te klampen. ..Bij ons ziet het er uit alsof er een zware bomaanval is ge
weest". zo zei één der ooggetuigen zondagochtend in een ziekenhuis in
Hamburg.
Droef relaas van
overlevenden
De zondagochtend brak aan onder
een wolkenloze blauwe hemel. De
winterzon deed zijn best bet onmete
lijke leed iets te verzachten, maar
zijn stralen waren daartoe allesbe
halve toereikend. Zij konden zelfs de
koude van de nog altijd door de Ham
burgse straten snijdende wind niet
verdrijven, noch de tranen van de
tienduizenden, die niet alleen dakloos
zijn geworden, doch van al hun bezit
tingen slechts datgene konden redden
wat ze droegen, toen de vloed hen za
terdagochtend in hun bed verraste.
„Bij ons in Kirchdorf zijn vele men
sen verdronken", vertelde een man
van 28 jaar. Ik zag het water steeds
dichterbij komen. In de tuin van de
buren was een vrouw in een boom
geklommen. Toen ik later nog eens
keek,, was ze verdwenen. Ze moet
in het water zijn gevallen. Wij zijn
later door een rubberboot gered.
Waar mijn vrouw en kinderen nu
zijn. weet ik niet, want wij zijn na
de redding' elkaar kwijt geraakt';"
Kinderlijk avontuur
In een eivolle school zit de kleine
Renate Oesterrcicher, èen meisje van
zes jaar. monter voor zich uit te kij
ken. Ze is bereid haar avontuur aan
iedereen te vertellen, want gelukkig
beeft ze nog te weinig begrip van
de verschrikking ervan, al krijgt zij
toch de tranen in de ogen, als zij
zich de angst van het wassende wa
ter herinnert.
Zc logeerde bij haar oom en tan
te in een complex van volkstuin
tjes, „en ik werd wakker toen
mijn bed in het water begon te
drijven. Mijn oom kwam gauw en
zette me boven op een kast;. Het
water steeg steeds hoger. Oom en
De watersnood in Duitsland. Foto:
redders brengen een gezin in veilig
heid.
tante verdronken. Toen kwam
een man door het raam naar bin
nen zwemmen. Hij haalde mij er
uit en bracht me naar een bootje.
Daarna was de kleine Renate met
een helikopter in veiligheid ge
bracht.
Aanpakken
Intussen zitten de Hamburgers ze
ker niet bij de pakken neer. Men kon
zondag nog niet zeggen, dat het nor
male leven zich in de stad voortzette,
maar dat kwam omdat het zondag'
was en bijna alles dicht. Maar overi
gens heerst in de Hanzestad geen
rouw en merkt men er weinig van
enige neerslachtigheid. Ijverig waren
grote aantallen Duitsers lakoniek be
zig met het drogen van hun auto's,
die nota bene eergisteren nog tot
aan de rand van het dak onder water
stonden en die zondag dank zij het
snél vallende peil weer op het droge
stonden.
Midden Sn het zo zwaar getroffen
Wilhelmsburg', waarvan naar schat
ting de helft van alle 65.000 inwoners
is geëvacueerd, was naar Neder
landse verslaggevers zondag niet zon
der ontzag constateerden met
Duitse voortvarendheid de Keiehs-
strasse reeds binnen 24 uur na de
aanval van het water grotendeels
hersteld. Voor de voordeur van ieder
huis had de overstroming daar een
gapend meters diep gat achter gela
ten. Overal waren die gaten zondag
reeds gedicht, terwijl de trottoirte
gels keurig in het gelid gereed wa
ren gezet om zo spoedig mogelyk
door ervaren stratenmakers weer op
hun plaats te worden gelegd.
Via riolen
Uit het bovenstaande blykt wel hoe
snel het water is gekomen en hoe
snel het weer aan het verdwijnen is
ook. Zaterdagochtend stond het tot
midden in het oude stadsdeel, het
liep de kelders van het raadhuis bin
nen en het maakte alle telefoons on
klaar. Zaterdagmiddag was van wa
ter in de oude binnenstad niets meer
te bekennen. Wel stond het toen vlak
onder de Elbe (Hamburg strekt zich
aan beide zijden van de rivier uit) in
DEENS EN DUITS SCHIP VERMIST
Nederlandse kustvaarder
Vechtstroom in brand
Het Engelse motorvraebtschip Swift,
onderweg van Engeland naar Ilarlin-
gen, is gisteravond omstreeks kwart
over negen aan de grond gelopen op
een zandbank nabij het Oude Vlie op
de Waddenzee tussen Den Helder en
Harlingen. De gezagvoerder hoopt
het schip op eigen kracht vlot te
brengen en heeft nog geeu sleepbool-
assistentie geaccepteerd. De Swift
meet 757 ton en is eigendom van de
General Steam Company te Londen.
De Nederlandse kustvaarder Vecht
stroom, die zaterdagavond op 22 mijl
afstand van IJmuiden brand meldde,
maar waarvan de bemanning zelf
het vuur wist te lokaliseren, is zater
dagnacht te IJmuiden aangekomen.
Na een inspectie door de brandweer
van Velsen heeft de Vechtstroom toe
stemming gekregen door te varen
naar Amsterdam.
De 199 Ion metende kustvaarder
Tempo, die sinds vrijdagavond op de
Noordzee op 15 mijl ten noorden van
Norderney door maehïnescliade in
lietstadsdeel Veddel op vele plaat-
nog meters hoog, maar zondag was
het ook daar al teruggestroomd naar
de rivier en dat kan nu eenmaal
in Hamburg deels opgeslorpt door
de gewone straatriolen. Gemeente
ambtenaren waadden overal door het
water en zochten naar de rioolput-
ten. Vonden ze die, dan werden de
putten weei' vrijgemaakt van de op
gelopen verstoppingen en dan zag
men het water snei wegstromen.
nood verkeerde, heeft in de nacht van
zaterdag op zondag hulp gekregen
van de zeesleper Titan uit IJmuiden.
I J Ter hoogte van Tie de Saiu bij
Bretagnc is de 495 ton nietende
•Nederlandse kustvaarder Inspec
teur Mellenia van de rederij Van
Bruggen in Groningen in moei-
lijkhedeu gekomen door machine-
schade. Er is sleepboothulp aan
geboden.
Vrijwel gelijktijdig kwam onder de
Nederlandse kust de 1820 ton grote
Duitse vrachtvaarder Bari ter hoogte
van Scheveningen in moeilijkheden.
Uit IJmuiden vertrokken zeeslepers,
maar de Bari kon de maehineschade
later verhelpen.
Op dat ogenblik werd ook de West-
duitse kustvaarder „Zeus 2" voor
vermist opgegeven ter hoogte van het
lichtschip Texel, daar het schip om
twaalf uur bij liet lichtschip zou aan
komen om beloodst te worden naar
Den Helder. Later bleek dit schip nog
ter hoogte van Terschelling in storm
weer te liggen. Alles aan boord was
in orde.
Geen hulp
In de monding van de Weser kwam
het Pakistaanse vrachtschip Yousuf
Baksh in moeilijkheden. Het 5975 ton
metende schip verspeelde zijn ankers.
Het dreef in de noordwester storm de
Weser op en riep sleepbootassistentie
in. Daar deze niet kwam opdagen,
strandde de Pakistaan zaterdagmid
dag omstreeks twee uur op de rob
benplaat in de Wesermonding.
Op 20 mijl uit de kust van de noord
punt van Denemarken verkeerde de
7275 ton grote Griekse schip Treis
Ierarchai zaterdagmiddag om twee
uur in nood, toen de luiken waren in
geslagen door zware zeeën. Het wa-
Ruim de helft van de vele polders ïn
de Brabantse Bïesbosch, die groten
deels tot de gemeente Werkendam
behoort, is vrydag- op zaterdagnacht
ondergelopen, zo heeft de burgemees-
Ier van Werkendam meegedeeld.
Voor zover gisteravond bekend was,
zijn geen mensen of dieren in gevaar.
De meeste boerderijen zijn op terpen
gebouwd. Het water van de Merwede
bereikte de stand van 3.50 meter bo
ven N.A.P., dat van de Biesbosch 2.90
meter. Dit is ongeveer een halve me
ter beneden liet peil, dat werd bereikt
in de rampnacht van 31 januari op 1
februari 1953. Enkele dijken in de
Biesboschpolders zijn bezweken on
der het watergeweld. Vooral de dij
ken van dc Keizersguldenwaard ver
tonen vele breuken.
H ......is het 75 jaar geleden, dat
W de befaamde Nederlandse
fi schrijver Eduard Douwes Dek- =5
e ker, die schreef onder het
pseudoniem Multatuli, te Nie-
deV-mgelhcim overleed. Hij
s werd vooral bekend door zijn
E „Max Havelaar".
ter sloeg in de ruimen en er werd
onmiddellijk om hulp gevraagd. En
kele uren later kon men rapporteren,
dat men het schip weer onder con
trole had. De luiken waren opnieuw
gedicht.
Er waren verder nog doodberichten
van de IJslandse treiler Juni in de
i buurt van Esbjerg, maar dit schip
kreeg assistentie van een andere IJs
landse treiler. Voorts was daar ook
de Noorse Eger in nood. Ook dit
seliip kreeg hulp van een andere
Noor. Als vermist zijn opgegeven het
Deense schip Majlith, onderweg van
Engeland naar Brunsbüttel, en de
Duitse Ute Parchmann onderweg van
Antwerpen naar Kiel. De scheepvaart-
is verzocht naar beide schepen uit te
zien.
De overstromingen, die voorname
lijk het noordwesten van Duits
land hebben getroffen, vervullen
ons met grote deernis. Deernis je
gens de bevolking van dat gebied
daarginds, die door een niets-ontzien-
de zee werd overrompeld. Wij in Zee
land kennen het afschuwelijke beeld
van verwoeste huizen en overstroom
de akkers, wij weten van en herken
nen nu het bittere leed van de door
natuurrampen geslagen mens.
Onze deernis gaat, omdat wij ons
in wezen by gindse watervloed
betrokken weten, gepaard met
verontrusting: vandaag waren zij
het, die door storm en watervloed
werden getroffen, doch wie zal het
morgen zijn? Deze vraag stellen wij,
omdat in het Nederland van 1962 de
donkere februarimaand van het
rampjaar 1953 voor een heel groot
deel is vergeten. Er is toen gezegd:
dat nooit meer en de daarin gelegen
uitdaging leidde tot het grootse Del
taplan, een gigantisch project dat
thans in uitvoering is. In uitvoering-,
zeker, maar nog niet voltooid! Nog
zijn de zeegaten niet afgesloten en de
zeeweringen, die buiten de afsluitin
gen vallen, zijn nog lang niet op del
tahoogte gebracht. Integendeel, in de
afgelopen jaren is zelfs sprake ge
weest van temporisatie! En in de dis
cussies rond de grote openbare wer
ken van ons land wordt meer dan
eens betoogd, dat het Deltaplan wel
wat afgeremd zou kunnen worden
ten bate van an
dere, grote en veel
geld vragende pro
jecten. Daarmee
worden dan meest
al werken bedoeld,
die in de eerste plaats een econo
misch belang uitmaken. Meer dan
eens heben wij over dergelijke op-
merkingen onze verontrusting uït-
gesproken en er bij herhaling op ge
wezen: het Deltaplan is in de aller
eerste plaats een zaal: van veilig
heid! Maar men is in Nederland he
laas geneigd dit laatste te vergeten
en men schudt het hoofd over de vele
miljoenen, die aan het zuidwesten
van ons land worden gespendeerd. De
ramp, zoals die zich thans in noord-
west-Duitsland heeft voorgedaan,
verhoogt onze verontrusting daar
over: deze overstromingen komen
ons voor als een teken aan de wand.
dat Nederland nadrukkelijk en met
klem waarschuwt om niet te tempo
riseren met de eigen veiligheidswer-
ken, en dat voorts regering en volks
vertegenwoordiging voorhoudt dat
het Deltaplan en de dijksverhogïngen
het gaat hier niet alleen om het
zuidwesten - de grootste prioriteit
behoren 'le hebben. Dat geldt niet al
leen voor de uitvoering van de wer-
ken, maar ook voor de wetgeving:
men denke aan de bij dragen wet Del-
f tawerken. Laat men dit Duitse teken
j aan de wand in Nederland niet mis-
j verstaan: elke temporisatie is uit den
boze.
Ook Zeeland behoort hieruit zijn
les te trekken. Men weet: de vei
ligheid is gediend door beheer
van de waterkeringen door grote
waterschappen, hetgeen tot concen
tratie in het grootste deel van de
provincie heeft geleid. Maar in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen is men nog
steeds zo ver niet. Is men soms daar
1953 óók vergeten?
Grote schade in
Oud-Beijerland
Het abnormaal hoge water heeft in
Oud-Beijerland grote schade aange
richt. Honderden woningen aan de
buitenzijde, van en op de dyk, hebben
van bet water, dat tot 3.03 meter bo
ven N.A.P. steeg, te lijden gehad.
In sommige woningen stond het wa
ter anderhalve meter hoog. Ofschoon
de bewoners hebben getracht hun
huisraad op zolders in veiligheid te
brengen, werden velen toch nog zo
verrast, dat zij veel bezittingen"niet
meer konden redden. Van slachtof
fers is geen melding gemaakt.
Dagblad, uitgavo van de firma Sf SI BI Q| ilji 1 Bk Hi H fl JgjH ULg M f&Lg, K™ H fl IBA SL_ frLrj H B B M B H H BW BSkflS fl ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
Hoofdredacteuren
Kleine advertenties
W. Leertouwer cn G. A. de Kofc. regels) 25 cent per regel met een
SST?™5™?, p. IS WAA"IN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
per kw. Losse nummers 15 cent. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60. tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3545, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt2. tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg. tel. 2395, Terneuzen. tel 2116. Zierikzee. red. tel 2425. adm. tel. 2094.
OPGERICHT NA RAMP 1953
Voor Zeeuws-Vlamingen
is lijn onmisbaar
De voorzitter van de Kamer van
Koophandel voor Zeeuwsch-
Vlaanderen, ir. R. H. van Kre
velen, heeft in zijn nieuwjaars
rede onlangs geconcludeerd, dat
de Ncderlandsehe Spoorwegen
nog steeds niet bereid zijn de
busdienst Sas vain Gent-Breda
in het spoorboekje op te nemen.
Waarom doen de Spoorwegen
dat niet? Wij hebben op het
bureau van de Nederlandsche
Spoorwegen te Utrecht ge-
informeerd en kregen als ant
woord: ..Alleen de busdiensten
die aansluiting geven op de
Zeeuwse veerdiensten worden in
het spoorboekje opgenomen. Om
hieraan uitbreiding te geven
zijn wij een beetje huiverig. Dan
is het hek van de dam, want er
zijn zoveel belangrijke busdiens
ten in het land". Ook voerde
men aan, dat de ervaring heeft!
geleerd dat busmaatschappijen
op het laatste moment soms nog
met enkele wijzigingen in de
dienstregeling afkomen, die dan
niet meer in het spoorboekje
kunnen worden opgenomen. Ge
volg: een foutieve regeling in
het boekje.
Alleen Je busdiensten die aanslui
ting geven op de veerdiensten ko
men dus in het spoorboekje. Dit
zou bovendien afgesproken zijn
met de Zeeuwse autoriteiten. Staaf
die antoriteiten weten van niets.
Althans ter Provinciale Griffie
verklaarde mc-n ons categorisch
niets van pen dergelijke afspraak
te weten en op de rijks verkeers-
ïnspectie te Middelburg zei meu
ons zelfs, dat men het verzoek van
dc Z.V.T.M. om opneming iu bet
spoorboekje indertijd had onder
steund. Ölaar ook toen gaven de
spoorwegen een antwoord dat
overeenkwam met wat wij tlians
vernamen.
De houding van de spoorwegen lijkt
ons echter inconsequent, want „De
treinpassagiers, bestemd voor
Zeeuwseh-Vlaanderen wordt aange
raden, hier uit te stappen en de bus
te nemen via Antwerpen". Deze ad-
(Zie slot pag2 kol. 5)