ubica
noodlottige
lacht
Pendelen vanuit Zeeland neemt
in geringe mate af
VERSER
ÉL EIS
KLËM
nierk
ttv**
PILOOT STORM onlvoerd in de stratosfeer
wat is
dan
punt -
uit!
ÏMHHHHBBI
MATRASSEN
MATRASSEN
DONDERDAG 15 FEBRUARI 1962
PROVINCIALE ZEEUW8COURANT
19
NAAR DE ROTTERDAMSE HAVEN
„Als de lonen hier maar
wat hoger waren"
IS ER een daling in het aan
tal pendelaars te constate
ren? In Sint-Jansteen is
Frans de Letter niet meer de
ploegbaas in één van de bus
sen, die op Rotterdam rijdt.
Zes man gaan niet meer mee
in de bus naar de Rotterdam
se scheepvaartbedrijven; zij
hebben ander werk gevonden
in Terneuzen. Eén bus rijdt
er minder en Frans de Letter
is met de rest van de mannen
uit de opgeheven bus overge
heveld naar een andere wa
gen. Sint-Jansteen is echter
maar één voorbeeld.
P. J. Peeters, vroeger betonvlecli-
ter, nu werkzaam in de haven,
zegt: „Als ik hier in de buurt te
gen de 100 kan verdienen (een
tientje lager dan in de Rotter
damse haven), dan deed ik het".
Dergelijke geluiden kan men ook
bij andere pendelaars beluisteren.
Dit wil echter niet zeggen, dat de
pendelaars het op en neer rijden
in de bus naar Rotterdam moe
zijn. „Er wordt goed voor ons ge
zorgd en de verdienste is prima".
Het zjju de bekende opmerkingen.
De omstreeks 30 pendelaars uit
West-Zeeuwsch-Vlaanderen zijn
ondergebracht in een gedeelte van
een kamp voor Deltawerkers in
Hellevoetsluis. Zij zijn de weelc-
pendelaars: maandag beginnen,
vrijdagavond naar huis rijden. In
het kamp wordt voor voldoende
recreatie gezorgd. De 100 Oost-
Zeeuwsch-Vlamingen, de 350 man
van Tholen, St.-Philipsland en
Schouwen rijden nog steeds in de
bussen op en neer. De mensen uit
Hulst doen er het langst over:
5% uur per dag. Van de reisuren
krQgt men er 1 uitbetaald. De
maanden januari en februari zijn
de slappe maanden in de Rotter
damse haven: een paar bussen zijn
thuisgebleven: geen werk, maar
men wordt doorbetaald.
Bussen
„ZE BELLEN mij op en zeggen:
ik moet zoveel bussen van je heb
ben. En die krijgen ze dan". H. J.
Harberts (tegen de vijftig) gaat
over 3000 („georganiseerde") van
de 5000 pendelaars in de Rotter
damse haven. Onder deze 3000 val
len ook de meeste Zeeuwen. De
lieer Harberts is directeur van de
Centrale van de Arbeidsvoorzie
ning in de Rotterdamse haven,
welke instantie optreedt als werk
gever voor de pendelaars. Hij
denkt in bussen.
„Vroeger moesten we maar zoe
ken, waar we havenarbeiders van
daan konden halen. Nu hoeft men
maar op te geven hoeveel bussen
rnen nodig heeft. Er rijden nu 115
bussen totaal. Het is een miljoe
nenzaak geworden".
Blijven er wel eens pendelaars
thuis? „Er moeten wel eens bus
sen niet rijden, meestal weten we
het wel van tevoren. We geven dat
telegrafisch door aan de buson
dernemingen. Wanneer de arbei
ders in de pendelgebieden dan
's morgens op de plaats van verza
melen komen, horen ze, dat ze
morgen weer op dezelfde tyd moe
ten verschijnen".
Maar het komt ook wel eens voor,
dat de havenarbeiders in de haven
komeu, en dat er dan pas kan
worden gezegd, dat er geen werk
is. „Om twee uur 's middags moet
worden opgegeven, hoeveel bussen
er de volgende dag nodig zijn,
maar soms kan dat niet". De bus
sen keren dan onverrichterzake
met de pondelaars er in naar hun
woongebied terug.
„Wanneer het Rotterdamse ha
vengebied nu eens self-supporting
zou wordenWanneer er geen ar
beiders meer nodig zün uit de pen
delgebieden?" „Dan halen we
geen bussen meer, dan hebben we
geen bussen meer nodig. Overi
gens is de heer Harberts van me
ning, dat dat haast niet kun ge
beuren. Er is hier altijd werk".
De pendelaars hebben weinig of
geen bezwaar in het heen en weer
ryden. Gaat het verenigings- en
gezelligheidsleven er aan Bij een
enkele wel, maar Peeters uit Hulst
zegt: „de voetbalclub heeft de ver
gaderingen speciaal verzet, zodat
ik "ër bij" kan zijn". Zijn vrouw
voegt cr aan toe: „alleen met het
eten is het wat vervelend, 's
Avonds pas zo laat".
Dat is een veel gehoorde klacht
overigens bij de vrouwen van de
pendelaars. Het is in wezen ook
de enige klacht. Men is gewend
geraakt aan de pendel. Er zijn
mannen, die het al een paar jaar
Advertentie)
doen. Of er zijn er, die voordat ze
in de haven van Rotterdam gin
gen werken, naar België reden of
naar Limburg.
Sinds 1 januari j.l. is er een c.a.o.
in de Rotterdamse haven, waar
van de pendelaars meeprofiteren.
„Rauschen op de arbeidsmarkt is
er niet meer bij", zegt de direc
teur van de Rotterdamse Centrale
voor de Arbeidsvoorziening. Wordt
er nog geronseld
„Wij treden te vuur en te zwaard
op tegen de koppelbazen. De bus
sen, die wij naar de haven halen,
zijn in vaste dienst van de scheep
vaartvereniging Zuid en van de
stuwadoors, enz.". Behalve de 3000
pendelaars, die onder de Centrale
voor Arbeidsvoorziening vallen,
zijn er nog 2000 pendelaars in de
haven, die door de stuwadoors
zélf zijn aangesteld. Daarover
heeft de heer Harberts dus geen
controle. „Dat zijn groepen, dié
wat moeilijker waren in te passen
in het-werk in de havett".
De heer Harberts vertelt nog, dat
ook de pendelaars in aanmerking
komen voor de opleiding aan de
Havenvakschool in Rotterdam.
Deze school is de „enige in Euro
pa, waarop jongens tot havenar
beider worden opgeleid". Er zijn
zoons van pendelaars, die de
school bezoeken. „Vader in de ha
ven, de jongens op school", aldus
de heer Harberts.
Er zijn enige Zeeuws-Vlaamse
jongens op de Havenvakschool, die
speciaal op de mentale training
van de toekomstige havenarbeider
let: ze krijgen scholing in het
werk in de haven met apparaten
en materiaal, dat ook in de ha
ven wordt gebruikt. Verder wordt:
veel aandacht besteed aan team-
werk en lichamelijke conditie van
de leerlingen.
De pendelaars uit Zeeland worden
in groepen ingezet per bus.
Enige van hen zijn in staat gesteld
om de opleiding voor volwassenen
aan de Havenvakschool in Rotter
dam te volgen. Het' zijn er echter
nog niet veel. De scholing gaat on
der werktijd en wordt door de
werkgevers betaald.
Goede moed
HET IS daarom ook, dat de pen
delaars wel goede moed hebben
om te blijven rijden in de bussen.
„We hebben een kans om hoger op
te komen". De jongens, die van de
vakschool komen, beginnen al
meteen als baas en krijgen een
controlerende functie. Functies,
die nu nog voornamelijk door de
Rotterdamse havenarbeiders wor
den verricht „die hebben ook
meer ervaring dan wij in het ha
venwerk". zeggen de pendelaars.
De groepen pendelaars zijn tevre
den over de samenwerking met de
Rotterdammers. „Dat gaat best".
De pendelaars in Zeeland houden:
alleen mogelijk door gelijke of bij
na gelijke lonen, als de Rotter
damse haven uitbetaalt. Ook de
afwisseling in het werk is een trek
pleister voor de pendelaars. „We
worden dan hier, dan daar inge
zet. Er is afwisseling". Deson
danks: het aantal pendelaars
neemt af. Nog slechts heel weinig,
maar het aantal mindert.
ANTI-HERNIA
BINNENVERING
TOONZALEN TE AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT. BREDA
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Kalm en licht verdeeld
BEURSOVERZICIIT.
Ter beurze blijft het meest de aandacht
trekken de opwaartse richting van Hoog
ovens. Nadat de laatste dagen dit fonds
sterk de belangstelling van de markt had
genoten, en dinsdag diverse geruchten
ter ondersteuning van de vaste stem
ming in omloop waren gekomen, waren
ook gisteren de certificaten Hoogovens
het drukst besproken en verhandelde
beursfonds. Ten opzichte van de vorige
slotkoers werd woensdag een koerswinst
geboekt van ruim acht punten. Dit bete
kende een stijging van de koers tot circa
817, waarmee Hoogovens ten opzichte
van jongstleden vrijdag een avance heb
ben behaald van veertig punten. Woens
dag kwam een nieuw gerucht omtrent
het staalconcern in omloop. Men be
weerde dat de Amerikaanse Fordmaat
schappij een belang in Hoogovens zou
willen nemen. Dit betekende uiteraard
een nieuwe stimulans, waarbij echter op
viel dat de omzetten- minder levendig
van karakter waren dan dinsdag het
geval is geweest.
In de overige internationale fondsen
heerste een zeer kalme stemming zonder
fluctuaties van betekenis. AKU trok een
4-tal punten aan tot 393. Philips daarente
gen brokkelde een viertal punten af en
trok weinig belangstelling. Unilever was
dertig cent lager op f 190. Koninklijke
Olie liep achteruit overeenkomstig de
lagere notering in Wallstreet en werd in
Amsterdam zelfs beneden Amerikaanse
pariteit verhandeld. De gehele middag
bewoog het hoofdfonds van de markt
zich rondom f 130. Over het algemeen
overheerste tijdens de gehele duur van
de beurs een kalme stemming waarbij
Hoogovens de toon aangaven.
Ook overigens bood de markt weinig
bijzondere aspecten. Nederlandse Staats
fondsen waren prijshoudend en stil.
Scheepvaartpapieren lieten nauwelijks
enige verandering zien. Alleen Konink
lijke Boot toonde enige neiging tot her
stel. Daarentegen waren K.P.M. iets in
mineur, evenals Rotterdamsche Lloyd.
Cultures ongeanimeerd en prijshoudend.
Op het twee procent lagere dividend-
voorstel van brouwerij d' Oranjeboom
•aren deze aandelen lager geadviseerd.
Daarentegen -werden Bührmann Papier
tiental punten hoger gewaardeerd in
afwachting van een gunstig bericht. De
markt sloot in zeer kalme stemming zon
der koersschommelingen van betekenis.
13-2 14-2
103% 103.',
98% 98%
9IV* 91&
92 92%
93J3 93%
93',2b 93%
90% 91ft
92 93gb
*VVW\*WW\*W\*WWW*
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 14 april 1962.
Londen 10.18%—10.19%: New York
3.61%—3.62%: Montreal 3.44%—
3.45jV. Parijs 73.85%—73.90%; Brus
sel 7.27—7.27%; Frankfort 90.53%—
90.58%; Stockholm 70.17—70.21;
Zürich 83.70%—83.75%; Milaan
58,29%—58.34VjKopenhagen 52.57
—52.62; Oslo 50.30%—50.85%: We
nen 14.01Vil4.02%- Lissabon 12.70—
12.71%.
Invesieringscert. 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indië 1937 3
lOOftgb |00ft
100%gl 100'Agb
Nederland 1959 <4V*>
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 <3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%)
Nederland 1937 3
Nederland 1957 (3'/«)
Dollarlening 1947 3
2021. Het werd een luid
ruchtige begroeting tussen
kapitein Mare en zijn Aard
se-vrienden, daar bij de uit
gang van de luchthaven en
menige voorbijganger sloeg
het tafereel met belangstel
ling gade. De blonde haar
dossen van Arend en zijn
verloofde trokken sterk de
aandacht, omdat blond haar
op Valeron een bijzonderheid
is. In New York, Parijs of
Amsterdam zou er onmid
dellijk een reuze-oploop van
nieuwsgierig-gapende men
sen zyn ontstaan. De Shas-
tarianen echter waren netjes
opgevoed en liepen glimlachend door. Men was
trouwens heel wat gewend in die machtige
Metropolis, vooral zo dicht b(j de luchthaven,
waar voortdurend schepen kwamen of gingen.
„Wat ben ik blij jullie weer eens te zien 1" baste
Marc met zijn zware stem. „Ik hoorde van
Vuldun, dat jullie hier'waren. Jullie zijn natuur
lijk bij mij te gast. Ik woon even buiten de stad
in een mooie omgeving. O, ja, enne Daar
bloosde hij warempel al weer „Ik ben inmid
dels getrouwd, weet je En daar keken zijn
drie vrienden werkelijk van op In Marcs nieu
we zweefwagen suisden zij even later langs de
enorm drukke verkeersbanen, die zich als bre
de betonlinten over de stad heen slingerden.
6 Woningbouwlening 1957 109'/»
109%
Grootboek 1946 3
93%
93%
Ned. Handelmij.
352%
353
Alg. Kunstzijde Unie
389
392%
Berghs' en Jurgens
303%
303%
Calvé-Delft
935
933
Hoogovens n.r.
807
814
Ned. Kabelfabriek
616
615
Philips
966gb
961%
Ünilever
90.20 18
9.70gb
Wilton-Feijenoord
311
315
Billiton 2e R
51G
512
Kon. Petroleum Mij.
31.20gb
130gb
Amsterdam Rubber
115%gb
115gb
Holland Amerika Lijn
149
148%
Kon. Paketvaart
153gb
152
Rotterdamsche Lloyd
152%
150
Scheepvaart Unie
150%
150%
Stv. Mij. Nederland
163%
162
K.N.S.M.
185
186gh
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
132%
131%
Deli Mij.
163
166.50
Bank voor Ned. Gem. 4
105
lCHii
Bank voor Ned. Gem. 5-195
101
Van Berkels Patent
315
317
Albert Heijn
745
Bronswerk
102%
192
Centrale Suiker
403
Kon. Mij. De Schelde N.B
290
293
Intern. Nickel
80%
81
American Motors
17&
17£
Anaconda
5014
50%
Baltimore en Ohio
31%
Bethlehem Steel
42%
42%
General Motors
56*,
56tf
Kennecott
82%
82
Pennsylvania
17%
17%
Republic Steel
57%
57%
Shell Oil Comp.
38%
38%
Tide Water
21%
21 tl
U.S. Steel
73%
73%
Nat. Can. Corp.
15%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
85%
86%
Breda 1954
83%
83
Eindhoven 1954
83%
Enschede 1954
84V*
Den Haag 1952 I
96%
95%
Den Haag 1952 II
93%
Rotterdam 1952 I
95
94%
Rotterdam 1952 II
98%b
99
Rotterdam 1957
94%
94%
Utrecht 1952
93%
|Si
Amsterdam 1956 I
86%
86
Amsterdam 1956 II
92%
91%
Amsterdam 1956 ni
92%
91%
Dordrecht 1956
85
Zuid-Holland 1957
91%
91%
Zuid-Holland 1939
1051
104" i
ANP-CBS BEURSINDICES.
12-2
13-2
14-2
Int. conc. 566 47
570.40
569.95
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel enz.
Algemeen
389 41 390.02 392.25
182.60 181.72 182.16
257.57 259.12 259.97
168.45 169,74 169.53
416.81 419.03 419.43
Lager dividend
d'Oranjeboom
De directie van de Verenigde Neder
landse Brouwerijen d'Oranjeboom
N.V. Rotterdam deelt in overleg met
commissarissen mede dat aan de in
maart tc houden algemene vergade
ring van aandeelhouders zal worden
voorgesteld een dividend van twaalf
procent (v.j. 14 pet.) uit te keren
over het boekjaar 1960-1961.
icitilldnn
19
Rodney kwam tot de slotsom, dat ook
dé zaakwaarnemer toch wel levendig
belang kon stellen in sommige din
gendingen, die hem, Rodney,
volmaakt koud lieten, 't Zou hem
niet kunnen schelen, als Nairobi een
verzameling lemen hutten in het
open veld was, behalve dat dan al
les van overzee zou moeten komen,
wat veel vertraging zou geven, 't
Was zeker prettig, dat hij nu het
benodigde kon bestellen bij enige
grote firma's ter plaatse, die hem
uit hun voorraden zouden leveren wat
hij begeerde.
Toén de financiële aangelegenheden
zonder moeite waren geregeld, was
Rodney in staat, zijn koop-campagne
te beginnen. Hij vond het -heerlijk,* nu
allerlei dure artikelen te mogen be
stellen en dan luchtigweg te zeggen
„Zend U de rekening maar aan lord
Tallant, per adres Spencer Arnold".
Ja, de eerste paar dagen zou hij zich
er best mee amuseren, geloofde hij,
maar dan kwamen het karde werk
en de verantwoordelijkheid.
Dezelfde avond vertelde Dan hem. dat
hg zijn tegenwoordige baan met het
eind van dc maand, dus over drie da-
duur Nurgrove '1 hurley
gen, vaarwel kon zeggen. Rodney ried
hem aan een volledig stel kasboeken
enz. aan te schaffen en op staande
voet met de taak van secretaris-boek
houder te beginnen.
„Je zult ook een draagbare schrijf
machine nodig hebben. Ik ben niet
sterk in het schrijven van brieven,
maar. zal je wol zoggen wat je- erin
moet zetten. We moeten alles strikt
zakelijk doen. Och, dé oude Tallant
zou me, geloof ik, het geld zonder
meer hebben gegeven, met de bood
schap, dat ik maar moest zien, het
er mee t.e. handelen, maar Arnold is
anders; hij zal het „waarom" en
„waarvoor" van elke uitgaaf willen
weten. Als jij dat nu netjes opknapt,
kan er niets misgaan."
„Denk je dan, dat Arnold alle reke
ningen van je zal goedkeuren?" vroeg
Dak weifelend.
„Dat zal hij wel moeten", antwoordde
Rodney beslist. „Zonder de nodige uit
rusting kunnen we niets beginnen en
als ik ze niel: krijg, ga ik naar Tallant
zelf. Hij is nog niet weg."
„Koop dan alles voor het zover is",
adviseerde Dan. „Wanneer hij een
maal zijn hielen heeft gelicht, zal Ar
nold zich met alles gaan bemoeien
en waar blijven wij dan In de narig
heid, wat ik je zeg
Rodney maakte zich echter niet onge
rust. Alles liep van een leien dakje en
hij was vol vertrouwen. In zijn ge
dachten zag hij het Boeni-wildpark
reeds als een schitterende openlucht-
„show", een der beste van heel Afrika.
Er zouden artikelen in tijdschriften
en dagbladen over verschijnen, films
worden gemaakt, de toeristen zouden
van heinde en ver komen om de wilde
dieren in hun natuurlijke omgeving
te zien... en de jonge reservaat-op
zichter zou een bekende figuur wor
den.
De volgende morgen stond een hele
deputatie van inboorlingen op hem
te wachten, onder leiding van Kazi
Kidogo, de kok bij Rodney's jacht-
expedities. Juma, Wampi en Saidi
vergezelden hem. Kazi Kidogo was
zeker de lelijkste neger, die Rodney
ooit had gezien; volgens Dan had de
kok het gezicht van een gorilla, die
een flinke klap met een slaghout had
gehad. Middenin die chaos van ver
minkte gelaatstrekken gluurden twee
kleine bruine oogjes met een onbe
schrijflijk treurige uitdrukking je
aan. Rodney kende hem als een deug
niet, die nochthans zijn „bazen" ta
melijk trouw diende en or wijf "ld
uitstekend kon koken.
De negers hadden op de ge-ieuuzm-i
nige manier, waarvan geen Euro
peaan ook slechts het minste begrip
heeft, gehoord dat Rodney zijn oude
beroep "eraan had gegeven, om ergens
een of ander zakelijk plan ten uit
voer te brengen en dat hij bedienden
nodig had. Nu wilden ze allemaal bij
hem dienst nemen. Deze aanhankelijk
heid was iets zeer ongewoons, zodat
Rodney dan ook onmiddellijk ver
moedde, dat ze moeilijkheden hadden
gekregen met Mathews Ley en al
lemaal de laan waren uitgestuurd. Bij
navraag bleek dat dit inderdaad het
geval was; er zouden voorraden en
uitrustingsstukken van de Hamlin-
expeditie zijn vermist, zodat de
„boys" van diefstal werden beschul
digd. Evenwel kon niets worden be
wezen; de firma had dus moeten vol
staan met hun ontslag, aan te zeggen
onder waarschuwing dat ze voortaan
wel konden wegblijven.
„We hebben niets bijzonders wegge
nomen", protesteerde Kazi Kidogo,
„omdat we wisten dat we dan schul
dig zouden zijn. Die zonen van een
varken in het pakhuis hebben het ge
daan."
Rodney wist wel beter. Toen zijn be
dienden zonder toezicht de terugreis
moesten aanvaarden, hadden ze alles,
vat maar even verhandelbaar was
stiekum gestolen en in de bazaars
onderweg verkwanseld. Tegen zo'n
verzoeking zou trouwens wel geen
enkele „safari" helper bestand zijn
geweest, want die „jongens" werken
hard. hebben een ruw leven en raken
in hun vrije tijd al gauw aan dc drank.
zoals menig zeeman die na een lange
reis aan wal komt. Alles bij elkaar
was het oen oneerlijk stelletje maar
anderzijds hadden ze deugden, die
Rodney naar waarde' schatte. Hij be
greep hen en zij begrepen hem, ten
minste genoeg om van zijn eigendom
af tc blyven. Rodney kon zo nodig
fors optreden en dat was feitelijk het
enige waarvoor ze respect hadden. Hij
wist echter ook hoe hij diensten moest
belonen en was daarom een „baas"
naar hun smaak, by wie ze graag
kwamen werken.
Hij wees er allereerst op, dat ze bij
de onderneming welke hem was toe
vertrouwd niet de lonen van vroeger
zouden verdienen en deelde mee, wat
hij hun wilde betalen. Gelach en spot
ontvingen dit relaas, makr Rodney
sloeg cr geen acht op. Hij nam een
boek en schreef er al hun namen in.
„Ik verwacht jullie hier maandag bij
zonsopgang", zei hij, „Wie niet ver
schijnt, zal zich wegens contractbreuk
bij het departement van Landbouw
moeten verantwoorden. Jullie krijgt
een goede baan met behoorlijk loon;
ik weet wat het beste voor jullie is.
Een vaste betrekking zal op den duur
voordeliger blijken dan misschien
maandenlang wachten op een nieuwe
„safari", rondhangen om de bazaars
en hevig in de schuld raken bij een
Indiër, die als je werk krijgt beslag
op je loon zal leggen."
Het troepje droop luid morrend af,
maar Rodney twijfelde niet of ze zou
den op het aangegeven tijdstip ver
schijnen.
„Broeder", zei Dan bewonderend, „je
hebt een merkwaardig talent om de
wet min of meer een hak te zetten. Ik
geloof, dat iedereen hier de koning te
rijk zou zijn als jij de lakens uitdeelde.
Volgens mij moet negentiende van het
mensdom eens flink op zijn vingers
worden getikt; dat lost m.i. alle
vraagstukken op. Zie b.v. naar mij...
ik heb evenmin als die lui ook maar
een kans om met jou te redetwisten!"
En ik ben in jaren niet zo voldaan ge
weest
„Och grinnikte Rodney, een beetje
verontschuldigend, ..je kunt geen en
kele expeditie leiden zonder dat je
inderdaad de baas bent."
„Dat is mannentaal riep zijn vriend
goedkeurend. „En wat ben jij graag
baas! Ik begin heus medelijden met
die arme Hamlins te krijgen."
Onwillekeurig fronste Rodney het
voorhoofd. Die Hamlin-affaire zat
beril nog geweldig dwars en hij vond,
dat hg er allerellendigst was afgeko
men.
Die nacht droomde hij van hen. Op
nieuw jaagde hij in de wouden van
het Kenya-gebergte op olifanten,
daarbg vergezeld van het tweetal,
dat hij wantrouwde en bijna haatte.
Overal dreigen gevaren en telkens
wanneer hij zijn geweer ophief om
een op aanval belust dier af te we
ren. wendde het zich in dolle, ver
nietigende woede tegen een der ge
broeders... Rodney ontwaakte totaal
bezweet uit deze nachtmerrie en kon
daarna de slaap niet moer vatten.
(Wordt vervolgd).