ubica noodlottige lacht Pendelen vanuit Zeeland neemt in geringe mate af VERSER ÉL EIS KLËM nierk ttv** PILOOT STORM onlvoerd in de stratosfeer wat is dan punt - uit! ÏMHHHHBBI MATRASSEN MATRASSEN DONDERDAG 15 FEBRUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUW8COURANT 19 NAAR DE ROTTERDAMSE HAVEN „Als de lonen hier maar wat hoger waren" IS ER een daling in het aan tal pendelaars te constate ren? In Sint-Jansteen is Frans de Letter niet meer de ploegbaas in één van de bus sen, die op Rotterdam rijdt. Zes man gaan niet meer mee in de bus naar de Rotterdam se scheepvaartbedrijven; zij hebben ander werk gevonden in Terneuzen. Eén bus rijdt er minder en Frans de Letter is met de rest van de mannen uit de opgeheven bus overge heveld naar een andere wa gen. Sint-Jansteen is echter maar één voorbeeld. P. J. Peeters, vroeger betonvlecli- ter, nu werkzaam in de haven, zegt: „Als ik hier in de buurt te gen de 100 kan verdienen (een tientje lager dan in de Rotter damse haven), dan deed ik het". Dergelijke geluiden kan men ook bij andere pendelaars beluisteren. Dit wil echter niet zeggen, dat de pendelaars het op en neer rijden in de bus naar Rotterdam moe zijn. „Er wordt goed voor ons ge zorgd en de verdienste is prima". Het zjju de bekende opmerkingen. De omstreeks 30 pendelaars uit West-Zeeuwsch-Vlaanderen zijn ondergebracht in een gedeelte van een kamp voor Deltawerkers in Hellevoetsluis. Zij zijn de weelc- pendelaars: maandag beginnen, vrijdagavond naar huis rijden. In het kamp wordt voor voldoende recreatie gezorgd. De 100 Oost- Zeeuwsch-Vlamingen, de 350 man van Tholen, St.-Philipsland en Schouwen rijden nog steeds in de bussen op en neer. De mensen uit Hulst doen er het langst over: 5% uur per dag. Van de reisuren krQgt men er 1 uitbetaald. De maanden januari en februari zijn de slappe maanden in de Rotter damse haven: een paar bussen zijn thuisgebleven: geen werk, maar men wordt doorbetaald. Bussen „ZE BELLEN mij op en zeggen: ik moet zoveel bussen van je heb ben. En die krijgen ze dan". H. J. Harberts (tegen de vijftig) gaat over 3000 („georganiseerde") van de 5000 pendelaars in de Rotter damse haven. Onder deze 3000 val len ook de meeste Zeeuwen. De lieer Harberts is directeur van de Centrale van de Arbeidsvoorzie ning in de Rotterdamse haven, welke instantie optreedt als werk gever voor de pendelaars. Hij denkt in bussen. „Vroeger moesten we maar zoe ken, waar we havenarbeiders van daan konden halen. Nu hoeft men maar op te geven hoeveel bussen rnen nodig heeft. Er rijden nu 115 bussen totaal. Het is een miljoe nenzaak geworden". Blijven er wel eens pendelaars thuis? „Er moeten wel eens bus sen niet rijden, meestal weten we het wel van tevoren. We geven dat telegrafisch door aan de buson dernemingen. Wanneer de arbei ders in de pendelgebieden dan 's morgens op de plaats van verza melen komen, horen ze, dat ze morgen weer op dezelfde tyd moe ten verschijnen". Maar het komt ook wel eens voor, dat de havenarbeiders in de haven komeu, en dat er dan pas kan worden gezegd, dat er geen werk is. „Om twee uur 's middags moet worden opgegeven, hoeveel bussen er de volgende dag nodig zijn, maar soms kan dat niet". De bus sen keren dan onverrichterzake met de pondelaars er in naar hun woongebied terug. „Wanneer het Rotterdamse ha vengebied nu eens self-supporting zou wordenWanneer er geen ar beiders meer nodig zün uit de pen delgebieden?" „Dan halen we geen bussen meer, dan hebben we geen bussen meer nodig. Overi gens is de heer Harberts van me ning, dat dat haast niet kun ge beuren. Er is hier altijd werk". De pendelaars hebben weinig of geen bezwaar in het heen en weer ryden. Gaat het verenigings- en gezelligheidsleven er aan Bij een enkele wel, maar Peeters uit Hulst zegt: „de voetbalclub heeft de ver gaderingen speciaal verzet, zodat ik "ër bij" kan zijn". Zijn vrouw voegt cr aan toe: „alleen met het eten is het wat vervelend, 's Avonds pas zo laat". Dat is een veel gehoorde klacht overigens bij de vrouwen van de pendelaars. Het is in wezen ook de enige klacht. Men is gewend geraakt aan de pendel. Er zijn mannen, die het al een paar jaar Advertentie) doen. Of er zijn er, die voordat ze in de haven van Rotterdam gin gen werken, naar België reden of naar Limburg. Sinds 1 januari j.l. is er een c.a.o. in de Rotterdamse haven, waar van de pendelaars meeprofiteren. „Rauschen op de arbeidsmarkt is er niet meer bij", zegt de direc teur van de Rotterdamse Centrale voor de Arbeidsvoorziening. Wordt er nog geronseld „Wij treden te vuur en te zwaard op tegen de koppelbazen. De bus sen, die wij naar de haven halen, zijn in vaste dienst van de scheep vaartvereniging Zuid en van de stuwadoors, enz.". Behalve de 3000 pendelaars, die onder de Centrale voor Arbeidsvoorziening vallen, zijn er nog 2000 pendelaars in de haven, die door de stuwadoors zélf zijn aangesteld. Daarover heeft de heer Harberts dus geen controle. „Dat zijn groepen, dié wat moeilijker waren in te passen in het-werk in de havett". De heer Harberts vertelt nog, dat ook de pendelaars in aanmerking komen voor de opleiding aan de Havenvakschool in Rotterdam. Deze school is de „enige in Euro pa, waarop jongens tot havenar beider worden opgeleid". Er zijn zoons van pendelaars, die de school bezoeken. „Vader in de ha ven, de jongens op school", aldus de heer Harberts. Er zijn enige Zeeuws-Vlaamse jongens op de Havenvakschool, die speciaal op de mentale training van de toekomstige havenarbeider let: ze krijgen scholing in het werk in de haven met apparaten en materiaal, dat ook in de ha ven wordt gebruikt. Verder wordt: veel aandacht besteed aan team- werk en lichamelijke conditie van de leerlingen. De pendelaars uit Zeeland worden in groepen ingezet per bus. Enige van hen zijn in staat gesteld om de opleiding voor volwassenen aan de Havenvakschool in Rotter dam te volgen. Het' zijn er echter nog niet veel. De scholing gaat on der werktijd en wordt door de werkgevers betaald. Goede moed HET IS daarom ook, dat de pen delaars wel goede moed hebben om te blijven rijden in de bussen. „We hebben een kans om hoger op te komen". De jongens, die van de vakschool komen, beginnen al meteen als baas en krijgen een controlerende functie. Functies, die nu nog voornamelijk door de Rotterdamse havenarbeiders wor den verricht „die hebben ook meer ervaring dan wij in het ha venwerk". zeggen de pendelaars. De groepen pendelaars zijn tevre den over de samenwerking met de Rotterdammers. „Dat gaat best". De pendelaars in Zeeland houden: alleen mogelijk door gelijke of bij na gelijke lonen, als de Rotter damse haven uitbetaalt. Ook de afwisseling in het werk is een trek pleister voor de pendelaars. „We worden dan hier, dan daar inge zet. Er is afwisseling". Deson danks: het aantal pendelaars neemt af. Nog slechts heel weinig, maar het aantal mindert. ANTI-HERNIA BINNENVERING TOONZALEN TE AMSTERDAM. ROTTERDAM. UTRECHT. BREDA AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Kalm en licht verdeeld BEURSOVERZICIIT. Ter beurze blijft het meest de aandacht trekken de opwaartse richting van Hoog ovens. Nadat de laatste dagen dit fonds sterk de belangstelling van de markt had genoten, en dinsdag diverse geruchten ter ondersteuning van de vaste stem ming in omloop waren gekomen, waren ook gisteren de certificaten Hoogovens het drukst besproken en verhandelde beursfonds. Ten opzichte van de vorige slotkoers werd woensdag een koerswinst geboekt van ruim acht punten. Dit bete kende een stijging van de koers tot circa 817, waarmee Hoogovens ten opzichte van jongstleden vrijdag een avance heb ben behaald van veertig punten. Woens dag kwam een nieuw gerucht omtrent het staalconcern in omloop. Men be weerde dat de Amerikaanse Fordmaat schappij een belang in Hoogovens zou willen nemen. Dit betekende uiteraard een nieuwe stimulans, waarbij echter op viel dat de omzetten- minder levendig van karakter waren dan dinsdag het geval is geweest. In de overige internationale fondsen heerste een zeer kalme stemming zonder fluctuaties van betekenis. AKU trok een 4-tal punten aan tot 393. Philips daarente gen brokkelde een viertal punten af en trok weinig belangstelling. Unilever was dertig cent lager op f 190. Koninklijke Olie liep achteruit overeenkomstig de lagere notering in Wallstreet en werd in Amsterdam zelfs beneden Amerikaanse pariteit verhandeld. De gehele middag bewoog het hoofdfonds van de markt zich rondom f 130. Over het algemeen overheerste tijdens de gehele duur van de beurs een kalme stemming waarbij Hoogovens de toon aangaven. Ook overigens bood de markt weinig bijzondere aspecten. Nederlandse Staats fondsen waren prijshoudend en stil. Scheepvaartpapieren lieten nauwelijks enige verandering zien. Alleen Konink lijke Boot toonde enige neiging tot her stel. Daarentegen waren K.P.M. iets in mineur, evenals Rotterdamsche Lloyd. Cultures ongeanimeerd en prijshoudend. Op het twee procent lagere dividend- voorstel van brouwerij d' Oranjeboom •aren deze aandelen lager geadviseerd. Daarentegen -werden Bührmann Papier tiental punten hoger gewaardeerd in afwachting van een gunstig bericht. De markt sloot in zeer kalme stemming zon der koersschommelingen van betekenis. 13-2 14-2 103% 103.', 98% 98% 9IV* 91& 92 92% 93J3 93% 93',2b 93% 90% 91ft 92 93gb *VVW\*WW\*W\*WWW* Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 14 april 1962. Londen 10.18%—10.19%: New York 3.61%—3.62%: Montreal 3.44%— 3.45jV. Parijs 73.85%—73.90%; Brus sel 7.27—7.27%; Frankfort 90.53%— 90.58%; Stockholm 70.17—70.21; Zürich 83.70%—83.75%; Milaan 58,29%—58.34VjKopenhagen 52.57 —52.62; Oslo 50.30%—50.85%: We nen 14.01Vil4.02%- Lissabon 12.70— 12.71%. Invesieringscert. 3 Nederland 1962-64 3 Ned. Indië 1937 3 lOOftgb |00ft 100%gl 100'Agb Nederland 1959 <4V*> Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 <3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 1947 (3%) Nederland 1937 3 Nederland 1957 (3'/«) Dollarlening 1947 3 2021. Het werd een luid ruchtige begroeting tussen kapitein Mare en zijn Aard se-vrienden, daar bij de uit gang van de luchthaven en menige voorbijganger sloeg het tafereel met belangstel ling gade. De blonde haar dossen van Arend en zijn verloofde trokken sterk de aandacht, omdat blond haar op Valeron een bijzonderheid is. In New York, Parijs of Amsterdam zou er onmid dellijk een reuze-oploop van nieuwsgierig-gapende men sen zyn ontstaan. De Shas- tarianen echter waren netjes opgevoed en liepen glimlachend door. Men was trouwens heel wat gewend in die machtige Metropolis, vooral zo dicht b(j de luchthaven, waar voortdurend schepen kwamen of gingen. „Wat ben ik blij jullie weer eens te zien 1" baste Marc met zijn zware stem. „Ik hoorde van Vuldun, dat jullie hier'waren. Jullie zijn natuur lijk bij mij te gast. Ik woon even buiten de stad in een mooie omgeving. O, ja, enne Daar bloosde hij warempel al weer „Ik ben inmid dels getrouwd, weet je En daar keken zijn drie vrienden werkelijk van op In Marcs nieu we zweefwagen suisden zij even later langs de enorm drukke verkeersbanen, die zich als bre de betonlinten over de stad heen slingerden. 6 Woningbouwlening 1957 109'/» 109% Grootboek 1946 3 93% 93% Ned. Handelmij. 352% 353 Alg. Kunstzijde Unie 389 392% Berghs' en Jurgens 303% 303% Calvé-Delft 935 933 Hoogovens n.r. 807 814 Ned. Kabelfabriek 616 615 Philips 966gb 961% Ünilever 90.20 18 9.70gb Wilton-Feijenoord 311 315 Billiton 2e R 51G 512 Kon. Petroleum Mij. 31.20gb 130gb Amsterdam Rubber 115%gb 115gb Holland Amerika Lijn 149 148% Kon. Paketvaart 153gb 152 Rotterdamsche Lloyd 152% 150 Scheepvaart Unie 150% 150% Stv. Mij. Nederland 163% 162 K.N.S.M. 185 186gh Ver. H.V.A. Mij. N.V. 132% 131% Deli Mij. 163 166.50 Bank voor Ned. Gem. 4 105 lCHii Bank voor Ned. Gem. 5-195 101 Van Berkels Patent 315 317 Albert Heijn 745 Bronswerk 102% 192 Centrale Suiker 403 Kon. Mij. De Schelde N.B 290 293 Intern. Nickel 80% 81 American Motors 17& 17£ Anaconda 5014 50% Baltimore en Ohio 31% Bethlehem Steel 42% 42% General Motors 56*, 56tf Kennecott 82% 82 Pennsylvania 17% 17% Republic Steel 57% 57% Shell Oil Comp. 38% 38% Tide Water 21% 21 tl U.S. Steel 73% 73% Nat. Can. Corp. 15% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 85% 86% Breda 1954 83% 83 Eindhoven 1954 83% Enschede 1954 84V* Den Haag 1952 I 96% 95% Den Haag 1952 II 93% Rotterdam 1952 I 95 94% Rotterdam 1952 II 98%b 99 Rotterdam 1957 94% 94% Utrecht 1952 93% |Si Amsterdam 1956 I 86% 86 Amsterdam 1956 II 92% 91% Amsterdam 1956 ni 92% 91% Dordrecht 1956 85 Zuid-Holland 1957 91% 91% Zuid-Holland 1939 1051 104" i ANP-CBS BEURSINDICES. 12-2 13-2 14-2 Int. conc. 566 47 570.40 569.95 Industrie Scheepvaart Banken Handel enz. Algemeen 389 41 390.02 392.25 182.60 181.72 182.16 257.57 259.12 259.97 168.45 169,74 169.53 416.81 419.03 419.43 Lager dividend d'Oranjeboom De directie van de Verenigde Neder landse Brouwerijen d'Oranjeboom N.V. Rotterdam deelt in overleg met commissarissen mede dat aan de in maart tc houden algemene vergade ring van aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend van twaalf procent (v.j. 14 pet.) uit te keren over het boekjaar 1960-1961. icitilldnn 19 Rodney kwam tot de slotsom, dat ook dé zaakwaarnemer toch wel levendig belang kon stellen in sommige din gendingen, die hem, Rodney, volmaakt koud lieten, 't Zou hem niet kunnen schelen, als Nairobi een verzameling lemen hutten in het open veld was, behalve dat dan al les van overzee zou moeten komen, wat veel vertraging zou geven, 't Was zeker prettig, dat hij nu het benodigde kon bestellen bij enige grote firma's ter plaatse, die hem uit hun voorraden zouden leveren wat hij begeerde. Toén de financiële aangelegenheden zonder moeite waren geregeld, was Rodney in staat, zijn koop-campagne te beginnen. Hij vond het -heerlijk,* nu allerlei dure artikelen te mogen be stellen en dan luchtigweg te zeggen „Zend U de rekening maar aan lord Tallant, per adres Spencer Arnold". Ja, de eerste paar dagen zou hij zich er best mee amuseren, geloofde hij, maar dan kwamen het karde werk en de verantwoordelijkheid. Dezelfde avond vertelde Dan hem. dat hg zijn tegenwoordige baan met het eind van dc maand, dus over drie da- duur Nurgrove '1 hurley gen, vaarwel kon zeggen. Rodney ried hem aan een volledig stel kasboeken enz. aan te schaffen en op staande voet met de taak van secretaris-boek houder te beginnen. „Je zult ook een draagbare schrijf machine nodig hebben. Ik ben niet sterk in het schrijven van brieven, maar. zal je wol zoggen wat je- erin moet zetten. We moeten alles strikt zakelijk doen. Och, dé oude Tallant zou me, geloof ik, het geld zonder meer hebben gegeven, met de bood schap, dat ik maar moest zien, het er mee t.e. handelen, maar Arnold is anders; hij zal het „waarom" en „waarvoor" van elke uitgaaf willen weten. Als jij dat nu netjes opknapt, kan er niets misgaan." „Denk je dan, dat Arnold alle reke ningen van je zal goedkeuren?" vroeg Dak weifelend. „Dat zal hij wel moeten", antwoordde Rodney beslist. „Zonder de nodige uit rusting kunnen we niets beginnen en als ik ze niel: krijg, ga ik naar Tallant zelf. Hij is nog niet weg." „Koop dan alles voor het zover is", adviseerde Dan. „Wanneer hij een maal zijn hielen heeft gelicht, zal Ar nold zich met alles gaan bemoeien en waar blijven wij dan In de narig heid, wat ik je zeg Rodney maakte zich echter niet onge rust. Alles liep van een leien dakje en hij was vol vertrouwen. In zijn ge dachten zag hij het Boeni-wildpark reeds als een schitterende openlucht- „show", een der beste van heel Afrika. Er zouden artikelen in tijdschriften en dagbladen over verschijnen, films worden gemaakt, de toeristen zouden van heinde en ver komen om de wilde dieren in hun natuurlijke omgeving te zien... en de jonge reservaat-op zichter zou een bekende figuur wor den. De volgende morgen stond een hele deputatie van inboorlingen op hem te wachten, onder leiding van Kazi Kidogo, de kok bij Rodney's jacht- expedities. Juma, Wampi en Saidi vergezelden hem. Kazi Kidogo was zeker de lelijkste neger, die Rodney ooit had gezien; volgens Dan had de kok het gezicht van een gorilla, die een flinke klap met een slaghout had gehad. Middenin die chaos van ver minkte gelaatstrekken gluurden twee kleine bruine oogjes met een onbe schrijflijk treurige uitdrukking je aan. Rodney kende hem als een deug niet, die nochthans zijn „bazen" ta melijk trouw diende en or wijf "ld uitstekend kon koken. De negers hadden op de ge-ieuuzm-i nige manier, waarvan geen Euro peaan ook slechts het minste begrip heeft, gehoord dat Rodney zijn oude beroep "eraan had gegeven, om ergens een of ander zakelijk plan ten uit voer te brengen en dat hij bedienden nodig had. Nu wilden ze allemaal bij hem dienst nemen. Deze aanhankelijk heid was iets zeer ongewoons, zodat Rodney dan ook onmiddellijk ver moedde, dat ze moeilijkheden hadden gekregen met Mathews Ley en al lemaal de laan waren uitgestuurd. Bij navraag bleek dat dit inderdaad het geval was; er zouden voorraden en uitrustingsstukken van de Hamlin- expeditie zijn vermist, zodat de „boys" van diefstal werden beschul digd. Evenwel kon niets worden be wezen; de firma had dus moeten vol staan met hun ontslag, aan te zeggen onder waarschuwing dat ze voortaan wel konden wegblijven. „We hebben niets bijzonders wegge nomen", protesteerde Kazi Kidogo, „omdat we wisten dat we dan schul dig zouden zijn. Die zonen van een varken in het pakhuis hebben het ge daan." Rodney wist wel beter. Toen zijn be dienden zonder toezicht de terugreis moesten aanvaarden, hadden ze alles, vat maar even verhandelbaar was stiekum gestolen en in de bazaars onderweg verkwanseld. Tegen zo'n verzoeking zou trouwens wel geen enkele „safari" helper bestand zijn geweest, want die „jongens" werken hard. hebben een ruw leven en raken in hun vrije tijd al gauw aan dc drank. zoals menig zeeman die na een lange reis aan wal komt. Alles bij elkaar was het oen oneerlijk stelletje maar anderzijds hadden ze deugden, die Rodney naar waarde' schatte. Hij be greep hen en zij begrepen hem, ten minste genoeg om van zijn eigendom af tc blyven. Rodney kon zo nodig fors optreden en dat was feitelijk het enige waarvoor ze respect hadden. Hij wist echter ook hoe hij diensten moest belonen en was daarom een „baas" naar hun smaak, by wie ze graag kwamen werken. Hij wees er allereerst op, dat ze bij de onderneming welke hem was toe vertrouwd niet de lonen van vroeger zouden verdienen en deelde mee, wat hij hun wilde betalen. Gelach en spot ontvingen dit relaas, makr Rodney sloeg cr geen acht op. Hij nam een boek en schreef er al hun namen in. „Ik verwacht jullie hier maandag bij zonsopgang", zei hij, „Wie niet ver schijnt, zal zich wegens contractbreuk bij het departement van Landbouw moeten verantwoorden. Jullie krijgt een goede baan met behoorlijk loon; ik weet wat het beste voor jullie is. Een vaste betrekking zal op den duur voordeliger blijken dan misschien maandenlang wachten op een nieuwe „safari", rondhangen om de bazaars en hevig in de schuld raken bij een Indiër, die als je werk krijgt beslag op je loon zal leggen." Het troepje droop luid morrend af, maar Rodney twijfelde niet of ze zou den op het aangegeven tijdstip ver schijnen. „Broeder", zei Dan bewonderend, „je hebt een merkwaardig talent om de wet min of meer een hak te zetten. Ik geloof, dat iedereen hier de koning te rijk zou zijn als jij de lakens uitdeelde. Volgens mij moet negentiende van het mensdom eens flink op zijn vingers worden getikt; dat lost m.i. alle vraagstukken op. Zie b.v. naar mij... ik heb evenmin als die lui ook maar een kans om met jou te redetwisten!" En ik ben in jaren niet zo voldaan ge weest „Och grinnikte Rodney, een beetje verontschuldigend, ..je kunt geen en kele expeditie leiden zonder dat je inderdaad de baas bent." „Dat is mannentaal riep zijn vriend goedkeurend. „En wat ben jij graag baas! Ik begin heus medelijden met die arme Hamlins te krijgen." Onwillekeurig fronste Rodney het voorhoofd. Die Hamlin-affaire zat beril nog geweldig dwars en hij vond, dat hg er allerellendigst was afgeko men. Die nacht droomde hij van hen. Op nieuw jaagde hij in de wouden van het Kenya-gebergte op olifanten, daarbg vergezeld van het tweetal, dat hij wantrouwde en bijna haatte. Overal dreigen gevaren en telkens wanneer hij zijn geweer ophief om een op aanval belust dier af te we ren. wendde het zich in dolle, ver nietigende woede tegen een der ge broeders... Rodney ontwaakte totaal bezweet uit deze nachtmerrie en kon daarna de slaap niet moer vatten. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 11