BETERE FILMS VOOR DE JEUGD fwm l Qardot Ér Fel I fi I'M IHF Of'S'tte"fyoJZ) Bioscoopdirecteuren: „Het kan" Wyf f mism Eigen lijst Woensdag 10 januari: voorzitter van de jonge Goese Jeugdgemeenschap, wika D. E. Hiensch doet suggestie: „Zijn TE DRAAIEN IN DE BIOSCOPEN VOORAL IN DE VAKANTIES SUGGESTIE WORDT VAAG PLAN: CONTACT OPNEMEN MET BIOSCOOPDIRECTEUREN. LATER WORDT SUGGESTIE VOOR „ZIG ZAG" AANLEIDING ZICH AF TE VRAGEN „WAT VERSTAAT MEN IN GOESE JEUGDGEMEENSCHAP ONDER BETERE FILMS?" EN „WELKE MOGELIJKHEDEN BIEDEN SAMENWERKING EN NAUW CONTACT MET ZEEUWSE BIOSCOOPDIRECTIES De deelnemers aan het film- gesprek in Goes van links naar rechts ZIGZAG, Joop Oele, Betsy Hamerlinck, Frank Kloosterman, Huib Ca- pello, Louise Nonnekes, J. C. J. IJssel en Henk Kloosterziel. Dinsdag 30 januari: ZIGZAG gaat nieuwsgierigheid bevredigen door in de lounge van „De Koren beurs" te Goes met tien (min 1 ziek, min twee zonder kennisge ving afwezig) dus zeven uitgeno digde vertegenwoordigers van de Goede Jeugdgemeenschap een filmgesprek te voeren onder het motto „Wat is een betere film? Aan welke eisen moet een film voldoen om het predikaat GOED te verkrijgen Aan onze uitnodiging geven ge hoor Louise Nonnekes (19, typis te, vertegenwoordigster C.J.V.- meisjes), Betsy Hamerlinck (30, analiste, katholieke padvindsters), Joop Oele (20, bankbediende, C.J. V.), Henk Kloosterziel (18, ulo- scholier, hervormde instuif), Huib Capello (20, machinezetter, Katho lieke Arbeiders Jeugd), Frank Kloosterman (18, leerling acade mie beeldende kunsten, Gerefor meerd Jeugdverband) en de heer J. C. J. IJssel (kantoorchef, jeugd- zorgwerk 't Honk). SEX GOED VERKOCHT Wij willen eerlijke gezonde, goede en waardevolle films. Films waar we iets aan hebben wordt opge merkt. ZIGZAGWaaraan hebben we niets Allen Sex, goedkope erotiek, gooi en smijtwerk, bloed, vechtpartijen. Sex dus. Films met B. Bardot of andere sexbommen. Films, opge bouwd rond een goed gepropor tioneerde doch spaarzaam geklede vrouw. Begrijpelijk dat het trekt. De producent speculeert erop cn de jeugd is zo gek er in te trappen. Kasmagneet van formaat en nog' net geen pornografie. Sex om du sex, een best verkocht artikel. Frank Kloosterman „En dan knippen ze de blote stukjes nog weg ook. Begrijp ik niet, want in andere films laat men rustig een moord zien. Wat heeft een scha delijker invloed op de jeugdige kijker, een stukje bloot of honderd doden Wat de sex betreft het is een kwestie van mentaliteit. Hoe ga je naar een film met sex-scènus toe Joop Oele Sex om de sex Waar deloos Het gros van de films geeft geen eerlijke liefde. Er steekt altijd gemenigheid achter. Eerlijke liefde met eerlijke, niet sensatio nele sex kan ik aanvaarden. ZIGZAGDe Zweedse regisseur Ingmar Bergman gebruikt liefde en erotiek op een eerlijke cn deli cate wijze. Niet uit zijn films weg te denken. Nog verder gaat de in Nederland verboden film „Les amants", waarin de intiemste rela tie tussen man en vrouw zuiver worden verfilmd. Zouden we zo'n film op een lijst zetten die we ge schikt achten voor de jeugd La ten we aannemen, dat we van avond een lijst moeten samenstel len van goede films voor ons „ideale programma." Allen „Les amants" zou er op kunnen. Maar, toch zal de massa dan op die bewuste scène afkomen, Toch weer sensatie dus. Dhr. IJsselDeze film in besloten kring vertonen met nabespreking. De opgroeiende jeugd is nog niet aan zo'n film toe. Frank Kloosterman Het sexuele hoeft niet zondig of aanstootge vend te zijn. De vraag is hoe is je eigen houding en hoe is het onder werp behandeld. Liever geen na bespreking. Dan neem je gauw de mening van een ander over. De film kan je beter rustig in jezelf verwerken. Henk Kloosterziel De bioscopen moeteö strenger de hand houden aan* de leeftijdsgrenzen. Kleintjes zien rustig films waarvoor ze veel te jong zijn. TITELS Volgend object van algemene ver ontwaardiging zijn de filmtitels plus slagzinnen. Vooral de in de lucht hangende vertalingen. ZIGZAG Bijvoorbeeld de titel „Victim" wordt „Slachtoffers van hun driften", „Strangers when we met" wordt„Heimelijke verhou ding", „Schwarzer Kies": „Zonder zeden en moraal". Retour de Mani- velle": „Zondige vrouwen" en ga zo maar door. En dan de slagzin nen, de ondertitels. Een stukje goedkoop schandaal wordt: een fel realistisch filmwerk, waarin een misstand eerlijk en openhartig aan de kaak wordt gesteld en nog veel meer. Titels en slagzinnen beloven veel, maar dekken de lading niet. Ze liegen er bewust om en specu leren om commerciële redenen op instinctieve neigingen van Jan Pu bliek. Henk KloosterzielEr wordt in derdaad op de zwakke eigenschap pen van de jeugd gespeculeerd. Dat is funest Huib Capello Het is goedkoop, je trekt er gemakkelijk volk mee. Frank Kloosterman Vorm van misbruik maken in de reclame. Zie: „De verborgen verleiders". Louise Nonnekes Het stoot mij af. Met sex geld afdwingen is ba naal. GOEDE FILMS ZIGZAG Dus geen sex om de sex, geen gooi en smijt, geen bloed. Wat dan wel Frank Kloosterman Een goede film moet voldoen aan hoge ethi sche en esthetische normen. Een kunstwerk, uitgaande van een grondgedachte Zo'n film zie ik dan ook niet als ontspanning. Voor ontspanning ga ik niet naar Berg- man-filnis. Daar ga ik "neen om te genieten. Dat zijn de films die tot nadenken stemmen. ZIGZAG Goede ontspanning is oen andere vorm van inspanning. Dhr, IJssel Ik vind Bergman te moeilijk om te begrijpen. Vooral voor de jeugd. Betsy HamerlinckZe zijn wat vreemd. ZIGZAG Te knap, te diepgaand om voor het grote publiek licht verteerbaar te zijn. Maar men moet films leren zien, leren ver staan. Huib Capello „The five Sullivans" vond ik een goede film. Louise Nonnekes „Don Camillo" of „Wir Wunaerkinder". Frank Kloosterman Ik voel meer voor de experimentele richting. Nouvelle Vague bijvoorbeeld met „Hiroshima mon Amour" hoewel er aanmerkingen op zijn. Voorts (nogmaals) Bergman en de films „Shadows", „Too late blues" van de Amerikaanse regisseur Cassa vetes en „Karei Reisz" met Satur- daynight en Sundaymorning. Dhr. IJssel„Waarom zijn ze te gen ons." Dat vond ik nu een goede film voor de jeugd. PROBLEEMFILMS En dan zijn we bij het problema tische probleempunt van de jeugd problematiek gekomen. „Waarom zijn ze tegen ons Henk Kloosterziel Een goede film die voorlichtend en vormend werkt. ZIGZAG „Les Tricheurs", in het Nederlands „Zondaars in spijker broek", behandelt ook een jeugd probleem. Joop OeleInderdaad, een vrij goede film. (Geen algemene in stemming: de ouderen die deze film zien gaan alle jeugd over de nozem kam scheren). Iemand „Die Brücke Allen Ja, goed voorbeeld van goe de jeugdfilm met jeugdprobleem: De film is knap gemaakt, toont de r waanzin van een oorlog en van fa natisme. De film stemt tot naden ken. We plaatsen hem op onze lijst. De lijst groeit. HUMOR-KOLDER Van probleem naar plezier. Louise Nonnekes Wat lachfilms betreft voel ik het meest voor Don Camillo-films. Ontspanning voor iedereen, maar toch hebben deze films meer zeggingskracht dan de typische Amerikaanse kolderfilms van Jerry Lewis of Norman Wis dom. Die zijn te oppervlakkig. Henk Kloosterziel „The Dictator" van Chaplin vind ik een goed voor beeld van een humoristische film met diepere betekenis. De film is puur menselijk, vol humor, maar je gaat niet gillend de bioscoop uit. ZIGZAG Een kolderfilm op onze onze lijst Allen Nee Dhr. IJsselEen zuivere humoris tische film van gehalte vind ik „Mon Oncle" van Jacques Tati. Ik ben er erg door getroffen. Tati op de lijst. ZIGZAG Wat denken we van „Fanfare?" Allen Matig. Henk Kloosterziel: We onderschat ten de Nederlandse speelfilm te veel. Frank Kloosterman De vondsten in „Fanfare" zijn aardig, maar het is een pretentieloos verhaal. De spelers spelen geen film maar to neel. Een ontspanningsfilm. Louise Nonnekes Om lekker op je stoel onderuit te zakken. Joop Oele Wat koop je d'r voor Huib Capello Ik ga niet naar Ne derlandse films. Betsy Hamerlinck „Fanfare" is niet geschikt voor onze lijst. ZIGZAG Een detective op de lijst Allen Een goede Geen bezwaar tegen. Dhr. IJsselEen goede Hitchcock bijvoorbeeld. Maar we moeten voorzichtig zijn met geweld. Voor de jongere jeugd zijn er aardige films van de Rank-organisation. Spanning zonder geweld. Louise Nonnekes(plotseling) Wat denken we van zogenaamde Bijbelse films Allen in verschillende bewoordin gen Afkeer, afschuw zelfs. ZIGZAG Ook deze zijn, spottend met alle begrippen voor verhou ding, rond sexytaferelen opge bouwd. Joop Oele Profaan CONCLUSIES De lijst is gegroeid. Tijdens het gesprek zijn smaken en opvattin gen duidelijk geworden. Voor waarden voor een goede film zijn genoemd. Wat nu Ideaal zou zijn een wekelijkse cyclus van goede films, toegankelijk voor iedereen (in de regel van af 18 jaar), in de normale bio scopen. In de verschillende ver enigingsbladen zouden deze films tijdig aangekondigd en besproken moeten worden op de artistieke waarden van de film. Voorts zou de georganiseerde jeugd zelf met voorstellen moe ten komen, wat betreft de keuze van de film. Is dit allemaal mo gelijk Zijn de Zeeuwse bio scoopdirecties hiervoor te vin den Een voorlopige lijst van „bete re films" sou er, gezien de re sultaten van ons film gesprek met vertegenwoordigers van de Goese Jeugdgemeenschap, on geveer als volgt uitzien: 9 Zevende zegel Wilde Aardbeien 9 Het Gezicht (alle van Bergmann) Die Brücke On the Beach The five Sullivans 9 Hiroshima mon Amour 9 Les Amants 9 Het mes 9 Om het leven van ecu kind Humoristische films 9 Don Camillo 9 Chaplin 9 Jacques Tati Voorts: 9 Waarom zyn zij tegen ons 9 Wir Wunderkïnder en voorts: een opera/operette- flim, enkele detectives en en kele experimentele films, bij voorbeeld van de Franse Nou velle Vague. Woensdag 31 jan.: Zigzag heetf korte vraaggesprekken met de bioscoopdirecteuren de heer H. Wöhler te Middelburg en de heer M. A. van Liere te Vlïssingen van de firma C. J. van Liere Zn., waartoe ook het Grand Theater te Goes behoort. Beide heren verklaren, dat een wekelijkse cyclus van goede films met onderling overleg tussen jeugdorganisaties en bioscoopdirecties, bespreking en aankondiging van de films in verenigingsorganen zeer goed mogelijk is. „Zoiets kan heel goed", aldus de heer W'öhler, „bet spijt me dat ik niet bij het filmgesprek in Goes aanwezig was, want ik had graag de menin gen over film gehoord. Reken er wel mee, dat de meeste goede films voor boven de 18 jaar gekeurd zijn. Alle Bergman-films bijvoorbeeld." De heer Wöhler betreurt het dat op de scholen zo weinig over de film als kunstuiting wordt gesproken, in tegenstelling tot schilderkunst enzo voorts. Goede films zijn bijna allemaal een financieel debacle. Ik heb eens hier de reizende tentoonstelling „Film in beeld" georganiseerd. Het was een heel gesjouw. Alle scholen aangeschreven, grondig geprepa reerd. Maar er kwamen geloof ik maar één of twee scholen. Maar een vaste cyclus is zeer goed mogelijk en praktisch uitvoerbaar. De georga niseerde jeugd moet maar eens iets van zich laten horen „Zoiets is best te verwezenlijken en zeker de moeite waard", is de reactie van de heer Van Liere. Ook hier praktisch uitvoerbaar en passend in een kader waarin de jeugd vertrouwd wordt gemaakt met de werkelijk goede films, met de films van hoog en goed artistiek gehalte. Ook de lieer Van Liere geeft toe Bergman is niet rendabel. Toch moe ten de bioscopen het voor een belangrijk deel van de jeugd hebben en dus, commercieel gezien „brengen wat de jeugd vraagt". En dat is dan juist sex, geweld en rock 'n roll en nog veel meer. Maar de jeugd ken ook andere films vragen. Dat is duidelijk gewor den tijdens het gesprek in Goes. Goede films Het kan. De bioscoop directies kunnen meewerken. Laat de jeugd dan iets van zich laten horen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 7