BETERE FILMS
VOOR DE JEUGD
fwm
l Qardot
Ér Fel I
fi I'M IHF
Of'S'tte"fyoJZ)
Bioscoopdirecteuren:
„Het kan"
Wyf
f mism
Eigen lijst
Woensdag 10 januari: voorzitter van de jonge Goese
Jeugdgemeenschap, wika D. E. Hiensch doet suggestie:
„Zijn
TE DRAAIEN IN DE BIOSCOPEN VOORAL IN DE VAKANTIES
SUGGESTIE WORDT VAAG PLAN: CONTACT OPNEMEN MET
BIOSCOOPDIRECTEUREN. LATER WORDT SUGGESTIE VOOR „ZIG
ZAG" AANLEIDING ZICH AF TE VRAGEN „WAT VERSTAAT MEN
IN GOESE JEUGDGEMEENSCHAP ONDER BETERE FILMS?" EN
„WELKE MOGELIJKHEDEN BIEDEN SAMENWERKING EN NAUW
CONTACT MET ZEEUWSE BIOSCOOPDIRECTIES
De deelnemers aan het film-
gesprek in Goes van links
naar rechts ZIGZAG, Joop
Oele, Betsy Hamerlinck,
Frank Kloosterman, Huib Ca-
pello, Louise Nonnekes, J. C.
J. IJssel en Henk Kloosterziel.
Dinsdag 30 januari: ZIGZAG
gaat nieuwsgierigheid bevredigen
door in de lounge van „De Koren
beurs" te Goes met tien (min 1
ziek, min twee zonder kennisge
ving afwezig) dus zeven uitgeno
digde vertegenwoordigers van de
Goede Jeugdgemeenschap een
filmgesprek te voeren onder het
motto „Wat is een betere film?
Aan welke eisen moet een film
voldoen om het predikaat GOED
te verkrijgen
Aan onze uitnodiging geven ge
hoor Louise Nonnekes (19, typis
te, vertegenwoordigster C.J.V.-
meisjes), Betsy Hamerlinck (30,
analiste, katholieke padvindsters),
Joop Oele (20, bankbediende, C.J.
V.), Henk Kloosterziel (18, ulo-
scholier, hervormde instuif), Huib
Capello (20, machinezetter, Katho
lieke Arbeiders Jeugd), Frank
Kloosterman (18, leerling acade
mie beeldende kunsten, Gerefor
meerd Jeugdverband) en de heer
J. C. J. IJssel (kantoorchef, jeugd-
zorgwerk 't Honk).
SEX GOED VERKOCHT
Wij willen eerlijke gezonde, goede
en waardevolle films. Films waar
we iets aan hebben wordt opge
merkt.
ZIGZAGWaaraan hebben we
niets
Allen Sex, goedkope erotiek, gooi
en smijtwerk, bloed, vechtpartijen.
Sex dus. Films met B. Bardot of
andere sexbommen. Films, opge
bouwd rond een goed gepropor
tioneerde doch spaarzaam geklede
vrouw. Begrijpelijk dat het trekt.
De producent speculeert erop cn
de jeugd is zo gek er in te trappen.
Kasmagneet van formaat en nog'
net geen pornografie. Sex om du
sex, een best verkocht artikel.
Frank Kloosterman „En dan
knippen ze de blote stukjes nog
weg ook. Begrijp ik niet, want in
andere films laat men rustig een
moord zien. Wat heeft een scha
delijker invloed op de jeugdige
kijker, een stukje bloot of honderd
doden Wat de sex betreft het
is een kwestie van mentaliteit. Hoe
ga je naar een film met sex-scènus
toe
Joop Oele Sex om de sex Waar
deloos Het gros van de films
geeft geen eerlijke liefde. Er steekt
altijd gemenigheid achter. Eerlijke
liefde met eerlijke, niet sensatio
nele sex kan ik aanvaarden.
ZIGZAGDe Zweedse regisseur
Ingmar Bergman gebruikt liefde
en erotiek op een eerlijke cn deli
cate wijze. Niet uit zijn films weg
te denken. Nog verder gaat de
in Nederland verboden film „Les
amants", waarin de intiemste rela
tie tussen man en vrouw zuiver
worden verfilmd. Zouden we zo'n
film op een lijst zetten die we ge
schikt achten voor de jeugd La
ten we aannemen, dat we van
avond een lijst moeten samenstel
len van goede films voor ons
„ideale programma."
Allen „Les amants" zou er op
kunnen. Maar, toch zal de massa
dan op die bewuste scène afkomen,
Toch weer sensatie dus.
Dhr. IJsselDeze film in besloten
kring vertonen met nabespreking.
De opgroeiende jeugd is nog niet
aan zo'n film toe.
Frank Kloosterman Het sexuele
hoeft niet zondig of aanstootge
vend te zijn. De vraag is hoe is je
eigen houding en hoe is het onder
werp behandeld. Liever geen na
bespreking. Dan neem je gauw de
mening van een ander over. De
film kan je beter rustig in jezelf
verwerken.
Henk Kloosterziel De bioscopen
moeteö strenger de hand houden
aan* de leeftijdsgrenzen. Kleintjes
zien rustig films waarvoor ze veel
te jong zijn.
TITELS
Volgend object van algemene ver
ontwaardiging zijn de filmtitels
plus slagzinnen. Vooral de in de
lucht hangende vertalingen.
ZIGZAG Bijvoorbeeld de titel
„Victim" wordt „Slachtoffers van
hun driften", „Strangers when we
met" wordt„Heimelijke verhou
ding", „Schwarzer Kies": „Zonder
zeden en moraal". Retour de Mani-
velle": „Zondige vrouwen" en ga
zo maar door. En dan de slagzin
nen, de ondertitels. Een stukje
goedkoop schandaal wordt: een fel
realistisch filmwerk, waarin een
misstand eerlijk en openhartig aan
de kaak wordt gesteld en nog veel
meer. Titels en slagzinnen beloven
veel, maar dekken de lading niet.
Ze liegen er bewust om en specu
leren om commerciële redenen op
instinctieve neigingen van Jan Pu
bliek.
Henk KloosterzielEr wordt in
derdaad op de zwakke eigenschap
pen van de jeugd gespeculeerd.
Dat is funest
Huib Capello Het is goedkoop, je
trekt er gemakkelijk volk mee.
Frank Kloosterman Vorm van
misbruik maken in de reclame. Zie:
„De verborgen verleiders".
Louise Nonnekes Het stoot mij
af. Met sex geld afdwingen is ba
naal.
GOEDE FILMS
ZIGZAG Dus geen sex om de sex,
geen gooi en smijt, geen bloed.
Wat dan wel
Frank Kloosterman Een goede
film moet voldoen aan hoge ethi
sche en esthetische normen. Een
kunstwerk, uitgaande van een
grondgedachte Zo'n film zie ik
dan ook niet als ontspanning. Voor
ontspanning ga ik niet naar Berg-
man-filnis. Daar ga ik "neen om te
genieten. Dat zijn de films die tot
nadenken stemmen.
ZIGZAG Goede ontspanning is
oen andere vorm van inspanning.
Dhr, IJssel Ik vind Bergman te
moeilijk om te begrijpen. Vooral
voor de jeugd.
Betsy HamerlinckZe zijn wat
vreemd.
ZIGZAG Te knap, te diepgaand
om voor het grote publiek licht
verteerbaar te zijn. Maar men
moet films leren zien, leren ver
staan.
Huib Capello „The five Sullivans"
vond ik een goede film.
Louise Nonnekes „Don Camillo"
of „Wir Wunaerkinder".
Frank Kloosterman Ik voel meer
voor de experimentele richting.
Nouvelle Vague bijvoorbeeld met
„Hiroshima mon Amour" hoewel
er aanmerkingen op zijn. Voorts
(nogmaals) Bergman en de films
„Shadows", „Too late blues" van
de Amerikaanse regisseur Cassa
vetes en „Karei Reisz" met Satur-
daynight en Sundaymorning.
Dhr. IJssel„Waarom zijn ze te
gen ons." Dat vond ik nu een goede
film voor de jeugd.
PROBLEEMFILMS
En dan zijn we bij het problema
tische probleempunt van de jeugd
problematiek gekomen. „Waarom
zijn ze tegen ons
Henk Kloosterziel Een goede film
die voorlichtend en vormend werkt.
ZIGZAG „Les Tricheurs", in het
Nederlands „Zondaars in spijker
broek", behandelt ook een jeugd
probleem.
Joop OeleInderdaad, een vrij
goede film. (Geen algemene in
stemming: de ouderen die deze
film zien gaan alle jeugd over de
nozem kam scheren).
Iemand „Die Brücke
Allen Ja, goed voorbeeld van goe
de jeugdfilm met jeugdprobleem:
De film is knap gemaakt, toont de r
waanzin van een oorlog en van fa
natisme. De film stemt tot naden
ken. We plaatsen hem op onze
lijst.
De lijst groeit.
HUMOR-KOLDER
Van probleem naar plezier.
Louise Nonnekes Wat lachfilms
betreft voel ik het meest voor Don
Camillo-films. Ontspanning voor
iedereen, maar toch hebben deze
films meer zeggingskracht dan de
typische Amerikaanse kolderfilms
van Jerry Lewis of Norman Wis
dom. Die zijn te oppervlakkig.
Henk Kloosterziel „The Dictator"
van Chaplin vind ik een goed voor
beeld van een humoristische film
met diepere betekenis. De film is
puur menselijk, vol humor, maar je
gaat niet gillend de bioscoop uit.
ZIGZAG Een kolderfilm op onze
onze lijst
Allen Nee
Dhr. IJsselEen zuivere humoris
tische film van gehalte vind ik
„Mon Oncle" van Jacques Tati. Ik
ben er erg door getroffen. Tati op
de lijst.
ZIGZAG Wat denken we van
„Fanfare?"
Allen Matig.
Henk Kloosterziel: We onderschat
ten de Nederlandse speelfilm te
veel.
Frank Kloosterman De vondsten
in „Fanfare" zijn aardig, maar het
is een pretentieloos verhaal. De
spelers spelen geen film maar to
neel. Een ontspanningsfilm.
Louise Nonnekes Om lekker op
je stoel onderuit te zakken.
Joop Oele Wat koop je d'r voor
Huib Capello Ik ga niet naar Ne
derlandse films.
Betsy Hamerlinck „Fanfare" is
niet geschikt voor onze lijst.
ZIGZAG Een detective op de
lijst
Allen Een goede Geen bezwaar
tegen.
Dhr. IJsselEen goede Hitchcock
bijvoorbeeld. Maar we moeten
voorzichtig zijn met geweld. Voor
de jongere jeugd zijn er aardige
films van de Rank-organisation.
Spanning zonder geweld.
Louise Nonnekes(plotseling)
Wat denken we van zogenaamde
Bijbelse films
Allen in verschillende bewoordin
gen Afkeer, afschuw zelfs.
ZIGZAG Ook deze zijn, spottend
met alle begrippen voor verhou
ding, rond sexytaferelen opge
bouwd.
Joop Oele Profaan
CONCLUSIES
De lijst is gegroeid. Tijdens het
gesprek zijn smaken en opvattin
gen duidelijk geworden. Voor
waarden voor een goede film
zijn genoemd. Wat nu Ideaal
zou zijn een wekelijkse cyclus
van goede films, toegankelijk
voor iedereen (in de regel van
af 18 jaar), in de normale bio
scopen. In de verschillende ver
enigingsbladen zouden deze
films tijdig aangekondigd en
besproken moeten worden op de
artistieke waarden van de film.
Voorts zou de georganiseerde
jeugd zelf met voorstellen moe
ten komen, wat betreft de keuze
van de film. Is dit allemaal mo
gelijk Zijn de Zeeuwse bio
scoopdirecties hiervoor te vin
den
Een voorlopige lijst van „bete
re films" sou er, gezien de re
sultaten van ons film gesprek
met vertegenwoordigers van de
Goese Jeugdgemeenschap, on
geveer als volgt uitzien:
9 Zevende zegel
Wilde Aardbeien
9 Het Gezicht
(alle van Bergmann)
Die Brücke
On the Beach
The five Sullivans
9 Hiroshima mon Amour
9 Les Amants
9 Het mes
9 Om het leven van ecu kind
Humoristische films
9 Don Camillo
9 Chaplin
9 Jacques Tati
Voorts:
9 Waarom zyn zij tegen ons
9 Wir Wunderkïnder
en voorts: een opera/operette-
flim, enkele detectives en en
kele experimentele films, bij
voorbeeld van de Franse Nou
velle Vague.
Woensdag 31 jan.: Zigzag heetf korte vraaggesprekken met de
bioscoopdirecteuren de heer H. Wöhler te Middelburg en de heer
M. A. van Liere te Vlïssingen van de firma C. J. van Liere Zn.,
waartoe ook het Grand Theater te Goes behoort.
Beide heren verklaren, dat een wekelijkse cyclus van goede films
met onderling overleg tussen jeugdorganisaties en bioscoopdirecties,
bespreking en aankondiging van de films in verenigingsorganen zeer
goed mogelijk is.
„Zoiets kan heel goed", aldus de heer W'öhler, „bet spijt me dat ik niet
bij het filmgesprek in Goes aanwezig was, want ik had graag de menin
gen over film gehoord. Reken er wel mee, dat de meeste goede films
voor boven de 18 jaar gekeurd zijn. Alle Bergman-films bijvoorbeeld."
De heer Wöhler betreurt het dat op de scholen zo weinig over de film
als kunstuiting wordt gesproken, in tegenstelling tot schilderkunst enzo
voorts. Goede films zijn bijna allemaal een financieel debacle. Ik heb
eens hier de reizende tentoonstelling „Film in beeld" georganiseerd. Het
was een heel gesjouw. Alle scholen aangeschreven, grondig geprepa
reerd. Maar er kwamen geloof ik maar één of twee scholen. Maar een
vaste cyclus is zeer goed mogelijk en praktisch uitvoerbaar. De georga
niseerde jeugd moet maar eens iets van zich laten horen
„Zoiets is best te verwezenlijken en zeker de moeite waard", is de reactie
van de heer Van Liere. Ook hier praktisch uitvoerbaar en passend in
een kader waarin de jeugd vertrouwd wordt gemaakt met de werkelijk
goede films, met de films van hoog en goed artistiek gehalte.
Ook de lieer Van Liere geeft toe Bergman is niet rendabel. Toch moe
ten de bioscopen het voor een belangrijk deel van de jeugd hebben en dus,
commercieel gezien „brengen wat de jeugd vraagt". En dat is dan juist
sex, geweld en rock 'n roll en nog veel meer.
Maar de jeugd ken ook andere films vragen. Dat is duidelijk gewor
den tijdens het gesprek in Goes. Goede films Het kan. De bioscoop
directies kunnen meewerken. Laat de jeugd dan iets van zich laten
horen