PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT GEHEIMZINNIGHEID OP SCHIPHOL BIJ VERTREK MILITAIREN KLM-toestel voor Biak urenlang onderzocht Zeeuws-Vlaamse „Kanaal-burgemeesters" zijn niet erg op herindeling gemeenten gesteld „Landsbelang eist geen overmatige publiciteit" TIJDBOM (IN CONSERVENBLIK WERD NIET GEVONDEN Vandaag.. Kobolden rond het hemelbed 205e jaargang - no. 29 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. do Pagter. Hoofdredacteuren: \y. Leertouwer cn G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE. GOESE. BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 3 febr. 1962 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Mlnim. p. advertentie 4,-* Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (maximum 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. ..Brieven bu« reau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, teL 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51. tel. 3841<b.g.g. red. adv. 2375); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg, teL 2395. Terneuzen. tel 2116. Zierikzee red. tel 2425 a dm. tel. 2094. FAMILIELEDEN DREIGDEN MET OPSTAND Met een K.L.B1. DC-8 zijn vrijdag middag 110 militairen in burger van Schiphol via een onbekende route, naar Biak vertrokken. Foto: voor dit jonge vrouwtje was het afscheid te machtig. Ze had ook heel lang moe ten wachten, want eerst werden zelfs familieleden niet bij de soldaten toe gelaten. (Van een onzer verslaggevers)'. SCHIPHOL, VRIJDAG Nadat om half twee vrijdagmiddag- de ongeveer 110 Nederlandse militairen in burger, bestemd voor de aflossing van bet Nieuw-Guineadetachement aan boord wa ren gegaan van de DC-8 Henry Dunant, die door de regering voor dit transport van de K.L.M. was gecharterd, is de machine opgehouden door technische omstandigheden een uur later van Schiphol vertrokken. Op bevel van de legerleiding wa ren er door de marechaussee op Schiphol zodanige maatregelen genomen, dat enig contact met deze militairen, anders dan door familieleden, volkomen onmogelijk was. Persvertegenwoordigers werden op hun geldige doorlaatbewijzen slechts in de visitatie- ruimte van de mterncontinentale vertrekhal toegelaten en de toegang tot het platform van Schiphol werd hun eveneens ont zegd. Toen de militairen op Schiphol aau- kwamen, dreigden de maatregelen van de marechaussee er zelfs toe te leiden, dat ook de per circulaire door de commandant van (le vertrekkende militairen gewaarschuwde naaste ouders niet tot hen werden toegela ten. Pas toen de familielden „in op stand" kwamen en de ruiten van de scheidingswand met de visitatieruim te dreigden te sneuvelen, werden de verwanten, die was toegezegd, dat zij van de militairen afscheid zou den kunnen nemen, toegelaten tot de intercontinentale wachtkamer. Naar het hoofd van de legervooiiich- tingsdienst later meedeelde, is het nooit de bedoeling geweest de ouders niet tot de militairen toe te laten en berustte het incident op een verkeer de uitleg van de genomen „isolatie- maatregelen". Niet de bedoeling Van militaire zijde werd meegedeeld dat aan de vertrekkende militairen een verbod was opgelegd, om met wie dan ook behalve familieleden te spreken. Teneinde hen niet in moeilijkheden te brengen, wanneer door persvertegenwoordigers vragen zouden worden gesteld, had men be sloten ieder contact onmogelijk te maken. Door het hoofd van de leger- voorlichtingsdienst, de heer Kiès werd er de nadruk op gelegd, dat het bepaald nooit de bedoeling is ge weest het vertrek van deze groep in geheimziningheid te hullen, doch dat het landsbelang onder de gegeven omstandigheden niet is gediend met een overmatige publiciteit. Niets mee te delen Het is ongetwijfeld al valt dit niet te bewijzen aan de publi citeit rond bet kort geding van de Amsterdamse soldaat, die als militair wil reizen, te wijten, dat Japan thans de landingsfacilitei ten voor charters naar Nieuw- Guinea weigert, zo werd te ver staan gegeven. De heer Kiès zei naar Schiphol te zijn gekomen om mee te delen, „dat cr niets mede te delen was". ..De route van de machine", zo zei hij desgevraagd, „is niet geheim, maar wij vertellen deze alleen maar niet..." Over deze route zijn reeds veel gissingen gemaakt. Het is vrij wel zeker, dat via de pool naar An chorage in Alaska wordt gevlogen en vandaar via Honoloeloe en het eilandje Wake naar Biak. Dit werd ook bevestigd door het routebord in ginnniniiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiininiiiii| P.Z.C.-zatenlagnummer H DE „ZIGZAG"-redaetio bad W= deze week een gesprek met le- 3 den van de Goese jeugdge- S meenschap over de mogelijk- 3 beden om tijdens de vakantie 3 p= „betere films" te gaan zien. 3 3 Dok bioscoopdirecteuren wer- s g den in het gesprek betrokken, g g De resultaten vindt men op H pagina 11. Dit 24 pagina's tel- .ende P.Z.C.-zatordagnummer 3 omvat: Stemmen uit (le ker- g ken (pag. 3); Kroniek van g Zwin tot Zijpe (pag. 6); „Ci- g g Lroentjes mét. suiker", impres- g g sies van de beurs in St.-M&ar- =j 3 lensdijk, met tekeningen van Jac, Prince (pag. 9); „Zig- j= j§ sag"-jeugdpagina (pag. lij; s= H letterkundige kroniek en inter- g g view met de schrijver W. F. g Hermans (pag. 17); „Uw pa- g gina, mevrouw!" (pag. 19); Kerken en Maatschappij met H feuilleton en puzzel (pag. 20); 3 3 Radio en t.v. met Films in 3 g Zeeland (pag. 21) en de kin- 3 g derkrant met klanken uit de g g ïther op pagina 23. lanniiiiBiiiiiiiiiiiiiniuiiiiiiiiiiiiiiiniiHininiiiiiiiiiiiil de passagehal, dat vermeldde: vlucht no 5650 Biak via Honoloeloe. Een vertegenwoordiger van de KJL/.M. vertelde dat zich in de ma chine, die op het eerste traject on der gezagvoerder Ravenhill vliegt, een tweede bemanning aanwezig is, die de machine op de tweede etappe, dus na Anchorage, overneemt. Deze bemanning staat onder gezagvoerder Bosman. Een derde bemanning onder gezagvoerder Watt is rechtstreeks overgebracht naar „een volgend punt op de route". Welk punt dit was, Icon ook de zegsman van du K.L.M. niet meedelen. (Dit moet dan Hono loeloe zijn). Wel zei hij, dat de gehe le reis ongeveer 38 uur zou duren. Normale aflossing De heer Kiès deelde voorts mee, dat van versterking van de militairen op Nieuw-Guinea geen sprake is. De minimumverblijfsduur van militairen op Nieuw-Guinea is een jaar. Elke twee maanden wordt een zesde deel van het Niemv-Guineadetacliement afgelost. Ook deze vlucht is een nor male aflossing. Of de nu vertrekken de DC-8 de afgeloste militairen direct zou meenemen op de terugreis, kon niet worden meegedeeld. Evenmin of er nog en zo ja hoeveel char tervluchten zouden volgen. Russen namen kernproef Het Amerikaanse bureau voor kern energie in Washington heeft meege deeld dat de Sowjet-Unie vrijdag naar alle waarschijnlijkheid een on dergrondse kernproef lieeft genomen. Volgens het Amerikaanse bureau vond de explosie plaats op het Rus sische kernproefterreïn in Centraal Azië. V.S. GEVEN TOESTEMMING K.L.M.-vliegtuig mag tussenlandingen maken op Amerikaanse bodem Hefc Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft vrijdagavond bekendgemaakt, dat een gecharterd K.L.M.- vliegtuig met 110 Nederlandse militairen voor Nieuw-Guinea aan boord op verscheidene Amerikaanse burger vliegvel den tussenlandingen zal ma ken. De woordvoerder, Lincoln White, zei dat de Nederland- 3c regering <le Verenigde Sta ten had laten weten, dat de mi litairen in burger zouden zijn en geen wapens zouden dra gen. White zei: „de Nederlandse re gering heeft ons ook meege deeld dat het gaat om aflossing van personeel dat Nieuw-Gui nea al verlaten heeft en dat het geen versterking van de Nederlandse militaire positie in dat gebied betekent". Amerikaanse functionarissen zeiden dat het transport van de Nederlandse militairen „geen ongebruikelijke proce dure" is en ook in het verleden wel eens heeft plaatsgehad. Voor zover zij wisten, had Ne derland Amerika geen mede deling gedaan van plannen om langs dezelfde route nog meer militairen over te brengen. Tot dusver was in Washington geen protest van Indonesië ont vangen. Genoemde Amerikaan se functionarissen hadden ver nomen, dat het K.L.M.-vlieg tuig tussenlandingen zou ma ken in Anchorage (Alaska), Honoloeloe en het eiland Wake. DOOR ANONIEME TELEFONISCHE MEDEDELING: u t K.L.M.-ljjnvlicgtuig I'H-DSL, een DC 7C machine, die onder leiding van gezagvoerder West gisteravond 9 uur niet een dertigtal militairen plus eeu tiental burgerpassagiers van Schiphol naar Biak zou vertrekken, is op het laatste moment van dc startbaan teruggeroepen, nadat by de inlichtingendienst van de K.L.M. een anonieme telefonische medede ling was ontvangen. Een stem aan de andere kant van de lijn deelde mede, dat zich aan boord van het toestel een tijdbom bevond. Het resultaat was dat het toestel door de verkeers toren terstond naar het platform werd teruggeroepen. Vlak na dit eerste telefoongesprek meldde dezelfde anoniem gebleven stem, dat de tijdbom verborgen was in een conservenblik dat zich in het vrachtruim moest bevinden. De bom zou over vier a vijf uur ontploffen, te weten tussen een en twee uur vannacht. Hoewel hier naar ruen bijna met ze kerheid mag aannemen, van een mis plaatste grap sprake is, meenden K. L.M., rijksluchtvaartdienst en rijks politie dat er geen risico mocht wor den genomen. Urenlang werd de 111a- mine dus minutieus onderzocht, ter wijl de 43 passagiers in het verfcrek- restauranfc van de intercontinentale hal bet resultaat kalm afwachtten. Niets gevonden Nadat het hele vrachtruim was door zocht en men ook in de overige delen van het vliegtuig niets had kunnen vinden dat de vlucht in gevaar had kunnen brengen werd het vliegtuig vrijgegeven, doch gezagvoerder West achtte het niet verantwoord jjm met de machine op te stijgen. Hij'wenste daarmee te wachten totdat de tijd van vier a vijf uur ruimschoots was verstreken. wordt in het Singer Mu seum te Laren de herden kingstentoonstelling van wer ken van de Nederlandse schil der Jozef Israels (18241911) geopend. MORGEN wordt de Amerikaanse vliegenier Charles A. Lind bergh Darien in Connecti cut, 60 jaar. Lindbergh vloog op 20 en 21 mei 1927 geheel alleen met het éénmotorige vliegtuig „Spirit of St. Louis" rechtstreeks van New York naar Parijs. EEN SCHIJNBAAR onschul dige vraag over wijziging van gemeentegrenzen en een niet geheel bevredigend ant woord daarop hebben in de Zeeuws-VIaamse Kanaalzone enige beroering teweegge bracht. Men kent de feiten. I11 de raad van Terneuzen vroeg het P.v.d.A.-raadslid S. W. Henry of het b. en w.-col- lege. iets bekend is over voorgenomen gemeentelijke herindelingen in Zeeuwseh- Vlaanderen en over de aan spraken, die Terneuzen zou maken op enkele vrij grote stukken van Axel, Zaamslag en Hoek. „Een gevoelige zaak", aldus burgemeester H, Rïjpstra, die de berichten over Terneuzense aanspraken voorbarig noemde. Fel was daarop de reactie van burge meester M. K. vac Dijke van Axel, omdat zijn Terneuzen se collega bet bericht niet ontkende, noch tegensprak. Van de zijde van Hoek en Zaamslag kwamen nog geen reacties omdat die gemeente raden sindsdien nog niet bij een zijn geweest. Voorzover bekend is deze ge meentelijke herindelings kwestie op provinciaal niveau nog slechts in een voorfase van studie zonder dat men zich bij voorbaat op uit gangspunten heeft vastge legd. Inmiddels is wel geble ken ook uit onze gesprek ken dat van bepaalde ge meenten op dit ogenblik wei nig medewerking zal worden verkregen voor herindeling. Daarom zou men op dit mo ment bezig zijn de gehele in deling van Zeeuwsch-Vlaan- deren nog eens te bestuderen. Los van de „kwestie" tussen de twee met name genoemde ge meenten leek het ons wel interes sant in de Zeeuws-VIaamse Ka naalzone eens een peiling te ver richten naar de noodzaak, c.q. wenselijkheid van gemeentelijke herindeling en hoe men daar in algemene zin denkt over toe te passen wijzigingen of correcties. Daaruit is gebleken dat men van de zijcle der gemeentebestuurders bepaald niet zit te springen om herindelingen, waarvan men de noodzaak niet direct inziet. Wèl bleek ons uit de verschil lende gesprekken de wens en de grote bereidheid, de handen ineen te slaan om gezamenlijk de verdere ontwikkeling van de Kanaalzone aan te vatten. In de leringen der industrie, zo bleek ons verder, is men wél voor wijziging der grenzen maar dan die van de gemeente als „kern". Met andere woor den: men wil de- kernaanwij zing (met premie) van Econo mische Zaken uitgebreid zien. Oud probleem Het mag als bekend worden ver ondersteld dat het probleem der gemeentegrenzen in de Kanaal zone niet vandaag of gisteren is ontstaan. De afbakening der ge biedsdelen is in strijd met alle lo gica; de grilligheid der grenzen is haast belachelijk. Het zal bij voorbeeld bij weinig Terneuzena- ren bekend zijn dat het grondge bied van hun gemeente op een be paalde plaats slechts 1100 meter van de Belgische grens en niet meer dan 750 meter van de kom van Philippine is verwijderd. De gemeentegrens van Sas van Gent loopt zelfs door de bebouwde kom van Philippine zodat het voor komt dat van twee buren die bei= den naar het gemeentehuis moe ten, er één 100 meter moet lopen terwijl de ander een reisje van 10 km naar Sas van Gent moet ma ken! Logisch dat deze Sassenaren zich volledig op Philippine hebben georiënteerd. Het kerkje van de buurtschap Zandstraat staat op grondgebied van Westdorpe, de ingang op dat van Sas van Gent. Het gemeentelijk territorium van het in het uiterste zuidoosten van de Kanaalzone gelegen West dorpe strekt zich in het midden van die Kanaalzone uit tot ver over de westelijke oever. Mét een uitgebreide bebouwde kom en een eigen industrieterrein. De door de gemeenten Terneuzen en West dorpe geprojecteerde uitbreidings plannen voor Sluiskil, lopen in dit dorp gewoon in elkaar. De ge meentegrenzen van Terneuzen, Axel en Westdorpe ontmoeten elkaar in Sluiskil ten westen van het kanaal. De grenzen van Axel en Terneuzen lopen verder midden door de zware industrieën van (Zie slot pag. 5 kol1 IJK De burgemeester van Wolpliaarts- dijk heeft ernstige kritiek uitge oefend op Gedeputeerde Staten van Zeeland over de houding van dit college rond de verdeling van het bouwvolume. Gedeputeerden zouden zich in slaap laten sussen door een adviserend driemanschap, dat „maar niet wenst in te zien dat een toewij zing van tien woningen in zes jaar tijd aan Wolphaartsdijk onherroepe lijk moet leiden tot een seniele afta keling van wat eertijds een bloeiende dorpsgemeenschap was." Dat is scherpe taal, waarmee twee vliegen in één klap worden geraakt: Gedepu teerden plus hun adviseurs. Die drie zijn voor zover wij weten de direc teur van de Planologische Dienst, van het Economisch-Teehnologisehe Insti tuut en de hoofdingenieur-directeur van Volkshuisvesting en Bouwnijver heid. Maar het is goed een belangrijk punt duidelijk te stellen: Gedepu teerden (en zij alléén) zijn verant woordelijk voor het verdelingsbeleid en niet de raadge vers. Het drieman schap adviseert en het verantwoorde lijke beleid neemt de beslissing. Het lijkt ons in dit geval een te eenvou dige redenering de drie raadgevers voor te stellen als boze kobolden rond het hemelbed van dommelende Gedeputeerden. We hebben de indruk, dat die wel wakker zijn als het op de verdeling van woningen aankomt. De kritiek van de heer Ter Haar Romeny behoort zich dus uit sluitend tot het college van G.S. te richten. Maar dan nog is het de vraag of zij hout snijdt. In de eerste plaats moet worden opge merkt, dat de gemeente Wolphaarts dijk voor de thans aan de orde zijn de toewijzing niet heeft gereageerd op een verzoek van het provinciaal bestuur om bepaalde gegevens te willen verstrekken: er zijn ditmaal als onze informaties juist zijn vijf gemeenten, die dit hebben na gelaten, onder welke vijf zich uitge rekend Wolphaartsdijk bevindt. Wan neer men kritiek uitoefent, dan moet men toch wel de zekerheid hebben, dat men zelf niets heeft nagelaten om voor een toewijzing in aanmer king te komen, zelfs al gaat het om. een inventarisatie, waarvan men geen heil verwacht. In de tweede plaats behoort men zich op de basis van de feiten te stellen. En dit zijn de feiten, die thans aan de orde zijn: er moeten zevenhonderd woningwet woningen worden verdeeld, waarvan er vierhonderd zijn bestemd voor sa nering en voor opruiming van krot en noodwoningen. Voor deze catego rie heeft Wolphaartsdijk kennelijk geen belangstelling, want indien dit zo was dan zou deze gemeente zich wel hebben gehaast de door G.S. ver langde en juist op dit punt belangrij ke inventarisatie in te dienen. Maar zoals wij reeds vaststelden: men liet niets van zich horen. Op grond van de recente nieuwjaarsrede van de burgemeester moet men nu wel aan nemen, dat. Wolphaartsdijk wil mee delen van de resterende driehonderd. Let wel: driehonderd woningen, waarom wordt gevochten! Het komt ons voor. dat de distributie een uiterst moeilijke taak is. waarover een lichtvaardig oordeel snel is uit gesproken. Ziehier enkele aspecten, die bij de verdeling een rol spelen. Wanneer het college uitsluitend rekening zou houden met de ontvol king van het platteland, dan is er een gerede kans dat ontwikkelingen in de grotere kernen niet doorgaan. Er zijn daar nieuwe industrieën, er zijn aanvragen van bedrijven, er is spra ke van een opgaande lijn, welke lijn kan worden gehandhaafd mede door het ter beschikking stellen van wo ningen. Deze gemeenten behoren naar billijkheid en rede voor een toewij zing zeker in aanmerking te komen. Maar er zijn helaas slechts driehon derd stuks te verdelen, d.w.z. als aan de ontwikkelingsgemeenten een aan tal is toegewezen, blijft er voor de overige niet veel over. De distributie van dit restant stelt bovendien nog bijzondere problemen, want zo bleek tijdens de jongste Statenzitting er moet tenminste in coupures van drie worden gebouwd, omdat anders de curveprijs niet wordt gehaald. Het restant dus delen door drie... Wat blijft er nog over? Het is dunkt ons duidelijk, dat elk verdelingsresultaat bittere kritiek zal. uitlokken, zo niet van deze dan toch wel van gene bur gemeester. Wij geloven, dat men er in beleidsl>ringen goed aan zal doen de realiteit voor ogen te houden, niet die van drie nare kobolden rond een knikkebollend college, maar die van een naar eer en geweten uiteevoerd vervelend karwei. tt 7 anneer men kritiek heeft op de W woningbouw, dan kan men die tot Den Haag richten, dat in woord en geschrift spreiding belijdt onder meer in de Nota Ruimtelij ke Ordening maar in de dfiad van het woningbeleid deze belijdenis ver geet. De kern van de zaak gaat ech ter nog dieper: het Nederlandse volk maakt zich in wezen niet druk om deze kwestie. De veel geciteerde uit spraak van professor Pen, da.t men blijkbaar liever bromfietsen en tele visietoestellen heeft dan goede wo= ningen moge eenzijdig zijn, maar raakt in zijn generaliserende vaag heid eerder de kern dan menige ge detailleerde beschouwing. Op London Airport zijn uit een bestel auto twee doosjes met platina gestolen. De waarde is ten minste 100.009 gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1