Gedenkboek wegenbouw werd een
boeiend stuk cultuurhistorie
mmoRD
A.N.W.B. GESTART MET DE
RIJPROEF VOOR GEVORDERDEN
REGELING WERKTIJDEN VAN
BAKKERS NIET MOGELIJK
JONGEREN MET DE NEDERLAND NAAR DE NOORSE FJORDEN
DINSDAG 30 JANUARI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Van een onzer verslaggevers)
De Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers bestond gis
teren 25 jaar. Ter gelegenheid hiervan heeft het bestnor van
de vereniging in het Concertgebouw te Amsterdam aan de mi
nister van verkeer en waterstaat, zijne excellentie drs. H. A.
Korthals, een gedenkboek, getiteld „Wegen naar morgen",
aangeboden, dat onder redactie van ir. M. Ie Cosqmno de
Bussy werd samengesteld en geschreven door Max Dender-
monde en ir. H. T. M. C. Dibbits, hoofdingenieur-directeur
van de rijkswaterstaat.
Samenwerking van
ir. Dibbits en
Max Dendermonde
„Wegen naar morgen" ïs veel
meer geworden dan een gedenk
boek. In feite is de jubilerende
vereniging in dit boek een plaats
toegekend, die bepaald niet in
overeenstemming is met dit jubi
leum. Waarom De schrijvers zeg
gen het na een korte schets
van de geschiedenis van de ver
eniging zo: „over de werk
zaamheden van do Nederlandse
Vereniging voor Wegenbouwers
valt nog veel meer te zeggen. Dat
dit hierna nog slechts incidenteel
en tamelijk summier zal gebeu
ren, heeft tot reden, dat haar ar
beid een nuttig onderdeel is van
een veel groter geheel, en tenslot
te gaat dit boek over dat geheel".
Speelwagen
Zo komt dan de vereniging, die
het boek liet samenstellen, pas
ver over de helft van het werk
ter sprake. En de schrijvers gaan
dan verder: „vraag: wat bedoelen
de auteurs met „dat geheel"
Antwoord: het enorme complex
van wijzigingen in het totale le
ven gedurende deze eeuw. wijzi
gingen, die enerzijds de noodzaak
brachten een „speelwagen" als de
automobiel te aanvaarden als een
nieuw en uiterst belangrijk vcr-
voermiddel en die anderzijds, juist
door die auto zijn ontstaan of ver
sneld. Dit boek wil er dus spe
ciaal de nadruk op leggen, dat de
mens zeer sterk mede door de
nieuwe verkeersmiddelen in
een geheel nieuwe fase van zijn
beschavingsgeschiedenis is aange
land, een fase, die zich kemnerkt
door nooit vermoede problematie-
ken".
Alles tegelijk
Het boeiende van dit boek is, dat
de weg niet gezien wordt als de
„verbinding tussen twee punten"
maar in zyn functie in die veel
meer omvattende weg: de weg
van de mens. De wegenbouwer en
wegenontwerper is in deze visie
niet alleen maar technicus, hij is
tegelijkertijd econoom, socioloog,
psycholoog.
Bijna verbijsterend is, om ïn dit
boek te lezen, wat wij bijna ver
geten hadden, ondanks het feit,
dat het nog zo kort achter ons
ligt: de vrijwel volledige afwezig-
beid van fantasie, die nog in de
twintiger jaren kon worden ge
constateerd ten aanzien van de
ontwikkeling van het wegverkeer.
En verblijdend in dit verband is 't,
te lezen, welk een enorme ontwik
keling het Nederlandse wegennet
heeft doorgemaakt tussen toen en
nu, nauwelijks dertig jaar. Toen
in 1938 in Scheveningen het in
ternationale wegencongres plaats
vond en men de delegaties uit de
vele Europese landen een pas
klaargekomen stuk van de auto
snelweg Den Haag - Amsterdam
liet zien, zeiden de Britten: „Ja,
dat is erg mooi maar waar is
jullie verkeer Die uitspraak
wijst op een ommekeer, want toen
was de visie op de toekomst er
wèl. Immers rijksweg no. 4 kan
nog steeds het verkeer zeer rede
lijk verwelken.
Schat van gegevens
Dendermonde en Dibbits hebben
in dit boekwerk een schat van ge
gevens en materiaal bijeenge
bracht. Wat meer is: zij hebben
het boeiend, indringend geschre
ven met de mens als middelpunt.
Bovendien is het naast een „lees"-
en bijna studieboek ook een mo
dern. strak uitgevoerd plaatjes
boek geworden. Carel Blazer
maakte de foto's, Mart Kempers
verzorgde de lay-out, Opland le
verde Cartoons en Meyer, Wor-
merveer verzorgde de druk.
„Wegen naar morgen" is
een gedenkboek geworden,
dat als zodanig zijn waarde
heeft, maar daar bovenuit
een werk is, dat elke ver-
keersdeskundige, maar te
vens ook elke in het heden en
straks van Nederland geïnte
resseerde geboeid zal lezen
en bekijken.
Het Wereldgebeuren
WAARSCHUWING AAN OUDERS:
Officier: kinderen niet
in dansgelegenheden
De officier van justitie bij de recht
bank te Maastricht heeft gistermid
dag straffen van vier en twee jaar
geëist tegen twee Duitse arbeiders
uit Alsdorf bij Aken, een 19-jarige
en een 23-jarige, ter zake van een
poging tot doodslag op een meisje
uit Kerkrade.
Op 14 juni waren zij naar Neder
land gekomen om in een paviljoen
in het Aambos te Heerlen te dansen.
Daar hadden zij het 15-jarige Kerk-
raadse meisje A. C. F. ontmoet, dat
dienstbode is te Heerlen. Toen zij
omstreeks half elf met de twee jon
ge Duitsers door het bos naar huis
wilde gaan, zou één van de knapen
haar hebben aangegrepen en ge
tracht te wurgen.
De officier van justitie heeft in zyn
requisitoir nogmaals de ouders ge
waarschuwd hun jonge kinderen niet
laat in dansgelegenheden en op een
zame wegen rond te laten lopen, daar
zij hierdoor zelf de verantwoording
op zich laden voor ernstige gevol
gen.
HOOG TIJD. Hoewel de andere toe
schouwers de scheidsrechter bij de
voetbalwedstrijd Stoke Cit.y-Black-
burn Rovers hebben uitgefloten en
nagejouwd, heeft de liefhebber der
voetbalsport Cyril Cliff gezegd dat
hij het er niet bij zal laten zitten
hij is van plan scheidsrechter Webb
voor het gerecht te dagen omdat hij
zijn uitje heeft bedorven.
Cliff zei dat de beslissing van de
scheidsrechter had geleid tot de 1-0
nederlaag van het elftal van Stoke
City, dat hem zeer na aan het hart
lag.
„Als de zaak voorkomt bij het hoog
gerechtshof zal ik geen schadever
goeding eisen. Het is echter tijd dat
er iets aan wordt gedaan", zei hij.
MR. GIEBEN: „NUTTIGE ERVARING"
Rit van twee uur
haalt er alles uit
(Van onze Haagse redactie)
Zeer geruisloos heeft ïn de afgelopen
maanden do A.N.W.B. zich voorbe
reid op en ingewerkt in het project,
dat 17 maart 1961 aangekondigd
werd als voortgezette rij-opleiding.
Op die datum deelde de A.N.W.B.
mee, dat men in de herfst een proef
wilde nemen met een zogenaamde
voortgezette rijopleiding. Men dacht
hierbij o.a. aan dé voortgezette op
leiding, zoals die in Rotterdam door
de politie wordt gegeven aan politie
mensen en aan soortgelijke opleidin
gen in o.a. Engeland.
Direct na dé eerste publikatie meld
den zich reeds een tachtig leden van
de toeristenbond. Tijdens de jaarlijkse
politieverkeersleergang te Utrecht in
mei 1961 is voortgeborduurd op dc
wenselijkheid van een cursus, waarin
goedwillende automobilisten hun rijstijl
zouden kunnen verbeteren en even
tueel aangeleerde fouten zouden kun
nen afleren. In oktober van het vo
rig jaar is men, na een diepgaande
studie van de te stellen eisen begon
nen met deze cursus, die nu een an
dere naam heeft gekregen, namelijk
„rijproef voor gevorderden" en ook
geen eigenlijke cursus is geworden.
Geen cursus
Men heeft deze naam thans gekozen,
omdat by <le gevolgde methode ge
bleken is, dat er aan een cursus wei
nig behoefte bestaat. De kandidaten
en dat zijn er intussen ruim hon
derd geweest rijden namelijk ge
durende twee urenachtereen, liefst
in hnn eigen wagen, ïn stadsverkeer,
op boitenwegen en op autosnelwegen.
Tijdens deze rit worden zij, zonder
dat cijfers worden gegeven, door een
instructeur beoordeeld en worden hun
fouten met hen besproken.
Voor de beoordeling is een lijst van
102 punten opgesteld, waaraan uiter
aard voortdurend is gedokterd, zodat
men nu by de A.N.WJ3. het gevoel
heeft, dat de zaak rond is. Men is
ook tot de conclusie gekomen, dat
er bij het publiek naar een cursus
geen vraag is. maar wel naar wat men
dan noemt: een „instructieve proef
rit".
Gunstig resultaat Geveke
In de buitengewone vergadering van
aandeelhouders van Geveke en Co's
technisch bnrean N.V. heeft de direc
tie desgevraagd medegedeeld dat de
resultaten over 1961 bepaald tot te
vredenheid stemmen en zeker niet
minder zullen zijn dan over 1960.
Het bestuursvoorstel tot uilkering
van een bonus van 40 pet in.aandelen
benevens 10 pet in contanten werd
met algemene stemmen goedgekeurd.
Dit als compensatie voor het verlies
van de belangen der maatschappij in
Indonesië, welke regeling- met de
fiscus werd getroffen.
De mensen, die zich tot nu toe aan
meldden en de „rijproef voor gevor
derden" aflegden, vallen uiteen in
verschillende categorieën. Een vrij
grote groep van mensen, die nu eens
voor zichzelf zekerheid willen hebben,
dat zij het goed kunnen. Maar ook
is er zo'n 20 procent gegadigden, die
onzeker van zichzelf zijn en nu wil
len weten, wat er aan schort. Daar
zijn ook vaak oudere mensen bij, te
gen wie gezegd: wordt het geen tijd,
dat je eens ophoudt met het rijden?
Bij de eerste honderd waren ook en
kele gevallen van werkgevers, die
personeelsleden op hun rijden wilden
laten beoordelen. De A.N.W.B. heeft
hier principieel gesteld: dit willen wij
ook doen, maar alleen, wanneer de
werknemer een afschrift van het rap
port krijgt. Gaat de werkgever daar
niet mee akkoord, dan wordt de aan
vraag niet geaccepteerd. Er is zelfs
reeds een geval geweest, dat iemand
en sollicitant liet testen, omdat hij
het bezit van een rijbewijs onvoldoen
de bewijs vond voor goed autorijden.
Ook hier kreeg de sollicitant een af-
schrift.
Een van de eerste honderd was
mr. Giebcn, de secretaris-generaal
van het ministerie van verkeer en
waterstaat, die zich zeer enthousiast
toonde en de rijproef een „uiterst
nuttige ervaring" noemde.
GEVLUCHTE ARRESTANT
IN CAFÉ" GEPAKT
Zondagavond is uit de ccl, waarin hy
was opgesloten, de 24-jarige M. O.
uit Zalk (gemeente IJsselmuiden)
ontsnapt. De man wordt verdacht
van een aantal aanrandingen, in
sluipingen en inbraken. Maandag
werd hij gepakt.
De gearresteerde, wiens opsporing
was verzocht op donderdag jongst
leden en diezelfde avond werd aange
houden. zag zijn kans schoon nadat
hem zijn avondeten was gebracht.
Het zogenaamde „doorgeef-luikje" in
de deur van de cel bleef namelijk
openstaan, omdat alsnog een kopje
thee zou worden gebracht.
De gearresteerde heeft kans ge
zien zich door het luikje (afmetin
gen 30 bij 60 centimeter) te „wrin
gen, waarna de weg naar de vrijheid
voor hem open lag.
De arrestatie van O. geschiedde gis
termiddag omstreeks vijf uur. Hij
bevond zich in een café in de buurt
schap Lenthe bij Dalfsen. Men had
hem daar herkend van de foto, die
in de kranten was gepubliceerd, en
men had de politie gewaarschuwd.
Door drie man rijkspolitie uit Dalf
sen werd O. daarop ingerekend. De
man liet zich zonder verzet meene
men. Hrj werd naar IJsselmuiden ge
bracht om te worden verhoord en zal
waarschijnlijk in de loop van de
avond worden overgebracht naar het
huis van 'bewaring in Zwolle.
Jordaans kabinet
naar huis
Premier Bahjat Talhormi van Jor
danië heeft zaterdagavond het ont
slag van zijn kabinet aangeboden aan
koning Hoesein, die dit ontslag di
rect aanvaardde.
STAATSSECRETARIS ANTWOORDT:
Economische toestand
is onevenwichtig
De economische toestand in het
broodbakkersbedrijf is onevenwich
tig. De bedrijfstak bevat een zeer
groot aantal bedrijven met veelal een
te geringe omzet per bedryf. Verder
bestaat er een teveel aan installatie-
capaciteit. Dit- wordt opgemerkt in
dc memorie van antwoord van
staatssecretaris Roolvink op het ver
slag dat de vaste Tweede-Kamercom
missie voor sociale zaken en volks
gezondheid heeft uitgebracht naar
aanleiding van het wetsontwerp tot
wijziging van de arbeidswet.
Het gevolg van een en ander is, al
dus deze memorie van antwoord, een
voortdurende scherpe ondorling-e con
currentie, die soms latent is, soms
tot uitbarsting komt en dan bijvoor
beeld in de vorm van een prijzenoor
log. Naar schatting van de arbeids
bureaus bedroeg dat arbeiderstekort
in 1954: 255, en in de volgende ja
ren: 335, 265, 295, 240 en 315 in 1959.
De scherpe concurrentie en het
gebrek aan opvolgers in het bak
kersbedrijf heeft tot gevolg gehad
dat na de laatste oorlog, het aan
tal broodbakkerijen jaarlijks met
ongeveer 250 a 300 is verminderd,
hetgeen dus betekent, dat gemid
deld elke werkdag opnieuw een
broodbakkery met brood bakken
is opgehouden.
Preciese getallen geeft de staatsse
cretaris voor de jaren 1959 en 1960.
In deze jaren verdwenen namelijk 334
en 456 bedrijven, hetgeen neerkomt
op respectievelijk 3 en 4 procent van
het totaal aantal thans bestaande. De
staatssecretaris van sociale zaken en
volksgezondheid schrijft dat het ein
de van dit saneringsproces, naar het
zich laat aanzien nog niet is bereikt.
Ingaande op opmerkingen die inder
tijd gemaakt zijn, zegt staatssecreta
ris Roolvink, dat ook hij gaarne een
oplossing ran het probleem van de
arbeids- en rusttijden in het gehele
broodbakkerijbedrijf had gezien. On
der de huidige omstandigheden is
een afdoende oplossing echter slechts
te hereiken door een zo ingrijpende
wijziging in de structuur van deze
bedrijfstak, dat fleze oplossing thans
niet meer bereikbaar moet worden
geacht.
Lx Finland heerst grote activi
teit. Het kiescollege, dat een
nieUtpe president x:oor de, pe
riode van zes jaar zal kiezen, is
gekozen en de presidentsver
kiezing zal op 15 februari wor
den gehoudenVoor die tijd zal
evenwel nog een nieuw parle
ment van tweehonderd leden
moeten worden gekozen omdat
de volksvertegenwoordiging
door de president is ontbonden
na ontvangst, van de Russische S
nota. Overal in Finland heb- S
ben de afficheplakkers dan ook S
bijzonder hun best gedaan.
mrmmmum/mmuutrm/M
WERELDBEROEMD VIOLIST
Fritz Kreisler
(88) overleden
Dé Amerikaanse violist Fritz Kreis
ler is maandag op 88-jarige leeftijd
in een ziekenhuis in New York over
leden. Volgens zijn dokter overleed
Kreisler, die sedert 13 januari in een
ziekenhuis lag, aan een hartaanval.
Fritz Kreisler is in Wenen geboren.
In de eerste wereldoorlog streed hij
in het Oostenrijkse leger. Kort voor
de tweede wereldoorlog kreeg hij de
Franse nationaliteit. Hij vestigde zich
in de Verenigde Staten toen de Duit
sers in 1940 Frankrijk binnenvielen.
In 1943 werd hij Amerikaans staats
burger. Hij trad in 1950 in een ra
dioprogramma voor het laatst in het
openbaar op.
Na zijn eerste concertreis op 25-ja-
rige leeftijd, verwierf hij vermaard
heid over de gehele wereld. Hij com
poneerde en arrangeerde vele wer
ken, voor de viool.
Westerling neemt
zangles op
rijkskosten
(Van onze Haagse redactie)
De bekende 42-jarige oud-kapitein
van het K.N.I.Ë., Raymond Paul
Pierre Westerling, wiens naam ge
noemd is in de zaken Aernout-Van
der Potten, volgt op het ogenblik een
zangstndie bij de Nederlandse Opera
te Amsterdam, waarvan de kosten
worden betaald door het ministerie
van onderwijs, kunsten en weten
schappen.
Het betreft hier nog een „proef", al
dus verklaarde een woordvoerder van
het ministerie. De Nederlandse Opera
is een bedrag van circa tweeduizend
gulden ter beschikking gesteld. Uit
dit bedrag betaalt de Nederlandse
Opera de repetitoren, waarvan Wes
terling les ontvangt. Ook krijgt de
ex-kapitein nog een vergoeding voor
reiskosten, die hij moet maken en
die nogal hoog zijn. omdat hij in
Marssum (Fr.) woont.
De woordvoerder van het departe
ment legde er de nadruk op, dat al
leen de „blote" studie wordt betaald
plus reiskosten.
Een bijdrage in het gezinsonderhoud
is hierin niet begrepen. Het geld is
door het ministerie ter beschikking
gesteld, omdat bij een keuring door
de Nederlandse Opera, was komen
vast te staan, dat Westerling een
stem had. Hij zou het stemtype van
heldentenor bezitten, dat waard was
ontwikkeld te worden. „Mocht de
proef met Westerling goed uitvaLlen,
zodat de zaak lonend blijkt, dan zijn
verdere dingen mogelijk", aldus de
woordvoerder van het ministerie.
In de heilige kamer
van het lange leven
Generalissimus Tsjiang Kai Sjek,
maarschalk en opperheer van
het nationalistische China, heeft
dit weekeinde dappere taal gespro
ken. Oorlogszuchtige taal zelfs. Dat
komt bij miniatuur-heersers wel meer
voor maar verbazingwekkender is
het feit dat Tsjiang heeft aangekon
digd gereed te zijn voor de oorlog te
gen het communistische China, het
land van Mao Tse Toeng. Het lijkt
wel wat op een gevecht tussen een
muis en een olifant, maar daar trekt
Tsjiang zich niets van aan. Hij is er
van overtuigd, voor een rechtvaardi
ge zaak te vechten en hij is van plan
dat ook grondig te doen. Zoals hij
vertelde, staan zijn legers gereed.
Een beetje grappig deed zijn verkla
ring aan, toen hij zei niet bang te
zyn voor atoombommen van rood-
China, want „daarover zullen zij wel
licht niet de beschikking hebben".
Helemaal gerust is Tsjiang er echter
niet op. In zijn oorlogspropaganda
staat Tsjiang overigens alleen, maar,
zo zei hrj. „eenzaam klimmen is on
ontbeerlijk om de bergtop te berei
ken". Men kan zich in gemoede af
vragen wat Tsjiang bezielt met zijn
oproep tot „bevrijding van China".
Het doet alles wat grappig aan. Ook
we! wat riskant, want dc wereld is er
niet mee gehaat dat in Oost-Azië het
machtsevenwicht, dat men na „Ko
rea", heeft hersteld, wordt geschon
den.
Er ïs dat kan gerust worden
vooropgesteld natuurlijk geen
sprake van dat de 75-jarige ge
neralissimus nog eens aan het hoofd
van Chinese bevrijdingstroepen zege
vierend Peking binnentrekt. De klok
van de historie laat zich nu eenmaal
niet terugdraaien. Overigens zal men
in Peking niet op dc bevrijding door
Tsjiang wachten: men kent hem daar
nog maar al te goed. Zelfs al heeft
men nog zo'n intensieve afkeer van
het rode regime van Mao. dan nog
is de hoop niet gevestigd op het leger
ran Tsjiang Kai Sjek. Een overigens
klein leger, dat al jarenlang wordt
geoefend en nooit in de gelegenheid
is geweest, iets daadwerkelijks te on
dernemen. Het lijkt wel alsof Tsjiang
zijn compagnieën tot dusver alleen
maar heeft gebruikt bij parades en
défilés. Op beide evenementen is
Tsjiang verzot en hij is altijd wel be
reid een défilé af te nemen en nog
een korte toespraak te houden als
slot. Een toespraak die steevast ein
digt met zijn profetie, dat „de vreem
de heersers uit China moeten ver
dwijnen".
Nu Is Mao in het Rode China be
paald niet op legale wijze aan
de macht gekomen. Zijn heer
schappij kwam op een wat vreemde
manier tot stand. Maar dat heeft hy
gemeen met Tsjiang, die ook nogal
een „vreemde" is geweest. Grappig
wellicht, dat mevrouw Tsjiang kai
Sjek geen oorlog wil en alleen maar
behoefte heeft aan rust. Rust bete
lcent voor haar veel bezoek van toe
risten aan Taipeh. Veel Amerikaanse
toeristen vooral, die in het restantje
van het nationalistisch China dat
nog bereikbaar is, nog graag een
kijkje nemen. Die Amerikanen moe
ten een onderdak hebben en daar
weet mevrouw Tsjiang alles van. Zij
beheert twee grote luxueuze hotels
in Tapeh, voor welker boutv zij drie
miljoen dollar van Amerikaanse in
stellingen „leende". Een strijd van
haar man tegen het „andere" China,
hoe dwaas op zichzelf al, zou de
maarschalksvrouw direct in haar
kasboek merken.
Natuurlijk zal Tsjiang. wanneer
hij alleen in zijn werkkamer zit,
die heel breedsprakerig „heilige
kamer van het lange leven" heet,
over die aangezegde oorlog wel an
ders denken dan hij zo nu en dan in
redevoeringen voorgeeft. Zijn levens
loop is misschien wat grillig geweest,
maar aan gezond verstand heeft het
hem niet altijd ontbroken. Mocht
Tsjiang werkelijk een beetje te oor
logszuchtig zijn, dan zal zijn eega
hem wel intomen. Vanwege het ho
telierschap. Voor Tsjiang geldt, dat
hij als hij het grote Chinese rijk
wil veroveren, eerst zijn vrouw zal
moeten overwinnen. Hetgeen door
gaans veel moeilijker is.
TARAKAN-TRADITIE VOORTGEZET
WEEKTOCHTEN MET
DE „BORNEO"
(Van onze correspondent)
De Stoomvaart Maatschappij Neder
land zal dit jaar de jongensreïzen
naar Noorwegen hervatten. Met
de „Borneo" zullen deze zomer
tien reizen van een week worden
gemaakt naar Oslo en de Sogne
fjord, terwijl ook een bezoek zal
worden gebracht aan de Zweedse
haven Gotenborg. De kosten zul
len 190,zijn, dat is aanmerke
lijk hoger dan voor de oorlog, toen
deze reizen 25,en later 85,
kostten.
Maar aangezien het prijspeil sedert
dien ongeveer vijf leeer zo hoog is
geworden kan men de passage-
prijs nog spotgoedkoop noemen.
Tn dit bedrag is namelijk alles in-1
1 begrepèn. Zelfs de reis naar en
van Den Helder, waar de Borneo
zaterdags meert.
Voor de oorlog heeft de Nederland
duizenden jongens aan zich ver
plicht met de Tarakan-reizen in
1935, 1936 en 1939, die van IJmui-
den uit naar de Noorse fjorden
werden georganiseerd.
De Tarakan, inmiddels in Japan
gesloopt, móest tóen worden opge
legd en de Nederland heeft van de
nood een deugd gemaakt en richt
te het achtduizend ton grote pel
grimsschip in als kampeerschip,
waarmee elke reis zo'n 600 jon
gens naar het machtige fjorden
landschap konden worden ver
voerd. De tochten ging toen na
melijk alleen naar de Nporse west
kust Hardangerfjord, Sognefjord
en in 1939 zelfs naar de Storfjord
bij Alesund.
Peddelen
Dc Tarakan voer tijdens de lichte
nachten en 's morgens werden de
jongens weer in de nieuwe, fjord
ontscheept met de sloepen die zij
zelf naar de wal moesten pedde
len. Duizenden zijn op deze ma
nier onder de bekoring gekomen
van de woeste natuur van Noor
wegen. Zij beklommen bergen,
maakten lange wandelingen naar
gietschers en immens hoge water
vallen en verkenden de stad Ber
gen die op sommige van deze
tochten werd aangedaan.
De Nederland-reizen van dit jaar zul
len een wat ander karakter heb
ben. Begonnen wordt met een be
zoek aan de Zweedse haven Go
tenborg, Een stad die in vele op
zichten een Nederlandse geest
ademt.
Daarna vaart de Borneo de Oslo
fjord binnen en in de Noorse
hoofdstad zal men onder meer het
museumeiland Bygdöy bezoeken,
waar de oude vikingschepen het
poolschip Fram en het Kontikivlot
zijn geëxposeerd. Vandaar gaat de
Borneo om de zuid en tussen de
scheren door naar de Sognefjord
één van de mooiste van de gehele
Noorse westkust.
Groepen
De bedoeling is dat de reis openstaat
voor jongens van 13 tot 18 jaar.
Zij zullen gaan in groepen van
16 en kiezen zelf hun leider, b.v.
een leraar van hun school of een
leider van een jeugdorganisatie.
De Nederland zal zich namelijk
met haar propaganda voor deze
reizen voornamelijk richten tot de
middelbare scholen en de jeugd
organisaties.
Op elke reis (de eerste begint op za
terdag 7 juni, de laatste op zater
dag 8 september), zullen 49 groe
pen kunnen worden vervoerd. Dat
is dus per reis 784 jongens en 49
leiders.
In totaal zullen dit jaar dns 8000
jongeren met de imponerende na-
tnor van Noorwegen en met de
zee eb de koopvaardij kennis gaan
maken.
TSJIANG KAI SJEK
eerst zege op z'n vrouw
Derde ontvluchte
arrestant gepakt
De derde van de drie gevangenen
uit het huis van bewaring in Utrecht,
die op 16 januari waren ontvlucht,
is maandag gepakt.
De beide anderen, „Gerrit de Stotte
raar" en J. S. konden de volgende
dag naar hun cel worden terugge
bracht, maar J. V. uit Voorburg heeft
zich tot gistermiddag half zes voor
het speurend oog van de politie we
ten te verbergen. Op dat tijdstip werd
mj in de Haagse „rosse buurt" ge
arresteerd.