Gedenkboek wegenbouw werd een boeiend stuk cultuurhistorie mmoRD A.N.W.B. GESTART MET DE RIJPROEF VOOR GEVORDERDEN REGELING WERKTIJDEN VAN BAKKERS NIET MOGELIJK JONGEREN MET DE NEDERLAND NAAR DE NOORSE FJORDEN DINSDAG 30 JANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers bestond gis teren 25 jaar. Ter gelegenheid hiervan heeft het bestnor van de vereniging in het Concertgebouw te Amsterdam aan de mi nister van verkeer en waterstaat, zijne excellentie drs. H. A. Korthals, een gedenkboek, getiteld „Wegen naar morgen", aangeboden, dat onder redactie van ir. M. Ie Cosqmno de Bussy werd samengesteld en geschreven door Max Dender- monde en ir. H. T. M. C. Dibbits, hoofdingenieur-directeur van de rijkswaterstaat. Samenwerking van ir. Dibbits en Max Dendermonde „Wegen naar morgen" ïs veel meer geworden dan een gedenk boek. In feite is de jubilerende vereniging in dit boek een plaats toegekend, die bepaald niet in overeenstemming is met dit jubi leum. Waarom De schrijvers zeg gen het na een korte schets van de geschiedenis van de ver eniging zo: „over de werk zaamheden van do Nederlandse Vereniging voor Wegenbouwers valt nog veel meer te zeggen. Dat dit hierna nog slechts incidenteel en tamelijk summier zal gebeu ren, heeft tot reden, dat haar ar beid een nuttig onderdeel is van een veel groter geheel, en tenslot te gaat dit boek over dat geheel". Speelwagen Zo komt dan de vereniging, die het boek liet samenstellen, pas ver over de helft van het werk ter sprake. En de schrijvers gaan dan verder: „vraag: wat bedoelen de auteurs met „dat geheel" Antwoord: het enorme complex van wijzigingen in het totale le ven gedurende deze eeuw. wijzi gingen, die enerzijds de noodzaak brachten een „speelwagen" als de automobiel te aanvaarden als een nieuw en uiterst belangrijk vcr- voermiddel en die anderzijds, juist door die auto zijn ontstaan of ver sneld. Dit boek wil er dus spe ciaal de nadruk op leggen, dat de mens zeer sterk mede door de nieuwe verkeersmiddelen in een geheel nieuwe fase van zijn beschavingsgeschiedenis is aange land, een fase, die zich kemnerkt door nooit vermoede problematie- ken". Alles tegelijk Het boeiende van dit boek is, dat de weg niet gezien wordt als de „verbinding tussen twee punten" maar in zyn functie in die veel meer omvattende weg: de weg van de mens. De wegenbouwer en wegenontwerper is in deze visie niet alleen maar technicus, hij is tegelijkertijd econoom, socioloog, psycholoog. Bijna verbijsterend is, om ïn dit boek te lezen, wat wij bijna ver geten hadden, ondanks het feit, dat het nog zo kort achter ons ligt: de vrijwel volledige afwezig- beid van fantasie, die nog in de twintiger jaren kon worden ge constateerd ten aanzien van de ontwikkeling van het wegverkeer. En verblijdend in dit verband is 't, te lezen, welk een enorme ontwik keling het Nederlandse wegennet heeft doorgemaakt tussen toen en nu, nauwelijks dertig jaar. Toen in 1938 in Scheveningen het in ternationale wegencongres plaats vond en men de delegaties uit de vele Europese landen een pas klaargekomen stuk van de auto snelweg Den Haag - Amsterdam liet zien, zeiden de Britten: „Ja, dat is erg mooi maar waar is jullie verkeer Die uitspraak wijst op een ommekeer, want toen was de visie op de toekomst er wèl. Immers rijksweg no. 4 kan nog steeds het verkeer zeer rede lijk verwelken. Schat van gegevens Dendermonde en Dibbits hebben in dit boekwerk een schat van ge gevens en materiaal bijeenge bracht. Wat meer is: zij hebben het boeiend, indringend geschre ven met de mens als middelpunt. Bovendien is het naast een „lees"- en bijna studieboek ook een mo dern. strak uitgevoerd plaatjes boek geworden. Carel Blazer maakte de foto's, Mart Kempers verzorgde de lay-out, Opland le verde Cartoons en Meyer, Wor- merveer verzorgde de druk. „Wegen naar morgen" is een gedenkboek geworden, dat als zodanig zijn waarde heeft, maar daar bovenuit een werk is, dat elke ver- keersdeskundige, maar te vens ook elke in het heden en straks van Nederland geïnte resseerde geboeid zal lezen en bekijken. Het Wereldgebeuren WAARSCHUWING AAN OUDERS: Officier: kinderen niet in dansgelegenheden De officier van justitie bij de recht bank te Maastricht heeft gistermid dag straffen van vier en twee jaar geëist tegen twee Duitse arbeiders uit Alsdorf bij Aken, een 19-jarige en een 23-jarige, ter zake van een poging tot doodslag op een meisje uit Kerkrade. Op 14 juni waren zij naar Neder land gekomen om in een paviljoen in het Aambos te Heerlen te dansen. Daar hadden zij het 15-jarige Kerk- raadse meisje A. C. F. ontmoet, dat dienstbode is te Heerlen. Toen zij omstreeks half elf met de twee jon ge Duitsers door het bos naar huis wilde gaan, zou één van de knapen haar hebben aangegrepen en ge tracht te wurgen. De officier van justitie heeft in zyn requisitoir nogmaals de ouders ge waarschuwd hun jonge kinderen niet laat in dansgelegenheden en op een zame wegen rond te laten lopen, daar zij hierdoor zelf de verantwoording op zich laden voor ernstige gevol gen. HOOG TIJD. Hoewel de andere toe schouwers de scheidsrechter bij de voetbalwedstrijd Stoke Cit.y-Black- burn Rovers hebben uitgefloten en nagejouwd, heeft de liefhebber der voetbalsport Cyril Cliff gezegd dat hij het er niet bij zal laten zitten hij is van plan scheidsrechter Webb voor het gerecht te dagen omdat hij zijn uitje heeft bedorven. Cliff zei dat de beslissing van de scheidsrechter had geleid tot de 1-0 nederlaag van het elftal van Stoke City, dat hem zeer na aan het hart lag. „Als de zaak voorkomt bij het hoog gerechtshof zal ik geen schadever goeding eisen. Het is echter tijd dat er iets aan wordt gedaan", zei hij. MR. GIEBEN: „NUTTIGE ERVARING" Rit van twee uur haalt er alles uit (Van onze Haagse redactie) Zeer geruisloos heeft ïn de afgelopen maanden do A.N.W.B. zich voorbe reid op en ingewerkt in het project, dat 17 maart 1961 aangekondigd werd als voortgezette rij-opleiding. Op die datum deelde de A.N.W.B. mee, dat men in de herfst een proef wilde nemen met een zogenaamde voortgezette rijopleiding. Men dacht hierbij o.a. aan dé voortgezette op leiding, zoals die in Rotterdam door de politie wordt gegeven aan politie mensen en aan soortgelijke opleidin gen in o.a. Engeland. Direct na dé eerste publikatie meld den zich reeds een tachtig leden van de toeristenbond. Tijdens de jaarlijkse politieverkeersleergang te Utrecht in mei 1961 is voortgeborduurd op dc wenselijkheid van een cursus, waarin goedwillende automobilisten hun rijstijl zouden kunnen verbeteren en even tueel aangeleerde fouten zouden kun nen afleren. In oktober van het vo rig jaar is men, na een diepgaande studie van de te stellen eisen begon nen met deze cursus, die nu een an dere naam heeft gekregen, namelijk „rijproef voor gevorderden" en ook geen eigenlijke cursus is geworden. Geen cursus Men heeft deze naam thans gekozen, omdat by <le gevolgde methode ge bleken is, dat er aan een cursus wei nig behoefte bestaat. De kandidaten en dat zijn er intussen ruim hon derd geweest rijden namelijk ge durende twee urenachtereen, liefst in hnn eigen wagen, ïn stadsverkeer, op boitenwegen en op autosnelwegen. Tijdens deze rit worden zij, zonder dat cijfers worden gegeven, door een instructeur beoordeeld en worden hun fouten met hen besproken. Voor de beoordeling is een lijst van 102 punten opgesteld, waaraan uiter aard voortdurend is gedokterd, zodat men nu by de A.N.WJ3. het gevoel heeft, dat de zaak rond is. Men is ook tot de conclusie gekomen, dat er bij het publiek naar een cursus geen vraag is. maar wel naar wat men dan noemt: een „instructieve proef rit". Gunstig resultaat Geveke In de buitengewone vergadering van aandeelhouders van Geveke en Co's technisch bnrean N.V. heeft de direc tie desgevraagd medegedeeld dat de resultaten over 1961 bepaald tot te vredenheid stemmen en zeker niet minder zullen zijn dan over 1960. Het bestuursvoorstel tot uilkering van een bonus van 40 pet in.aandelen benevens 10 pet in contanten werd met algemene stemmen goedgekeurd. Dit als compensatie voor het verlies van de belangen der maatschappij in Indonesië, welke regeling- met de fiscus werd getroffen. De mensen, die zich tot nu toe aan meldden en de „rijproef voor gevor derden" aflegden, vallen uiteen in verschillende categorieën. Een vrij grote groep van mensen, die nu eens voor zichzelf zekerheid willen hebben, dat zij het goed kunnen. Maar ook is er zo'n 20 procent gegadigden, die onzeker van zichzelf zijn en nu wil len weten, wat er aan schort. Daar zijn ook vaak oudere mensen bij, te gen wie gezegd: wordt het geen tijd, dat je eens ophoudt met het rijden? Bij de eerste honderd waren ook en kele gevallen van werkgevers, die personeelsleden op hun rijden wilden laten beoordelen. De A.N.W.B. heeft hier principieel gesteld: dit willen wij ook doen, maar alleen, wanneer de werknemer een afschrift van het rap port krijgt. Gaat de werkgever daar niet mee akkoord, dan wordt de aan vraag niet geaccepteerd. Er is zelfs reeds een geval geweest, dat iemand en sollicitant liet testen, omdat hij het bezit van een rijbewijs onvoldoen de bewijs vond voor goed autorijden. Ook hier kreeg de sollicitant een af- schrift. Een van de eerste honderd was mr. Giebcn, de secretaris-generaal van het ministerie van verkeer en waterstaat, die zich zeer enthousiast toonde en de rijproef een „uiterst nuttige ervaring" noemde. GEVLUCHTE ARRESTANT IN CAFÉ" GEPAKT Zondagavond is uit de ccl, waarin hy was opgesloten, de 24-jarige M. O. uit Zalk (gemeente IJsselmuiden) ontsnapt. De man wordt verdacht van een aantal aanrandingen, in sluipingen en inbraken. Maandag werd hij gepakt. De gearresteerde, wiens opsporing was verzocht op donderdag jongst leden en diezelfde avond werd aange houden. zag zijn kans schoon nadat hem zijn avondeten was gebracht. Het zogenaamde „doorgeef-luikje" in de deur van de cel bleef namelijk openstaan, omdat alsnog een kopje thee zou worden gebracht. De gearresteerde heeft kans ge zien zich door het luikje (afmetin gen 30 bij 60 centimeter) te „wrin gen, waarna de weg naar de vrijheid voor hem open lag. De arrestatie van O. geschiedde gis termiddag omstreeks vijf uur. Hij bevond zich in een café in de buurt schap Lenthe bij Dalfsen. Men had hem daar herkend van de foto, die in de kranten was gepubliceerd, en men had de politie gewaarschuwd. Door drie man rijkspolitie uit Dalf sen werd O. daarop ingerekend. De man liet zich zonder verzet meene men. Hrj werd naar IJsselmuiden ge bracht om te worden verhoord en zal waarschijnlijk in de loop van de avond worden overgebracht naar het huis van 'bewaring in Zwolle. Jordaans kabinet naar huis Premier Bahjat Talhormi van Jor danië heeft zaterdagavond het ont slag van zijn kabinet aangeboden aan koning Hoesein, die dit ontslag di rect aanvaardde. STAATSSECRETARIS ANTWOORDT: Economische toestand is onevenwichtig De economische toestand in het broodbakkersbedrijf is onevenwich tig. De bedrijfstak bevat een zeer groot aantal bedrijven met veelal een te geringe omzet per bedryf. Verder bestaat er een teveel aan installatie- capaciteit. Dit- wordt opgemerkt in dc memorie van antwoord van staatssecretaris Roolvink op het ver slag dat de vaste Tweede-Kamercom missie voor sociale zaken en volks gezondheid heeft uitgebracht naar aanleiding van het wetsontwerp tot wijziging van de arbeidswet. Het gevolg van een en ander is, al dus deze memorie van antwoord, een voortdurende scherpe ondorling-e con currentie, die soms latent is, soms tot uitbarsting komt en dan bijvoor beeld in de vorm van een prijzenoor log. Naar schatting van de arbeids bureaus bedroeg dat arbeiderstekort in 1954: 255, en in de volgende ja ren: 335, 265, 295, 240 en 315 in 1959. De scherpe concurrentie en het gebrek aan opvolgers in het bak kersbedrijf heeft tot gevolg gehad dat na de laatste oorlog, het aan tal broodbakkerijen jaarlijks met ongeveer 250 a 300 is verminderd, hetgeen dus betekent, dat gemid deld elke werkdag opnieuw een broodbakkery met brood bakken is opgehouden. Preciese getallen geeft de staatsse cretaris voor de jaren 1959 en 1960. In deze jaren verdwenen namelijk 334 en 456 bedrijven, hetgeen neerkomt op respectievelijk 3 en 4 procent van het totaal aantal thans bestaande. De staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid schrijft dat het ein de van dit saneringsproces, naar het zich laat aanzien nog niet is bereikt. Ingaande op opmerkingen die inder tijd gemaakt zijn, zegt staatssecreta ris Roolvink, dat ook hij gaarne een oplossing ran het probleem van de arbeids- en rusttijden in het gehele broodbakkerijbedrijf had gezien. On der de huidige omstandigheden is een afdoende oplossing echter slechts te hereiken door een zo ingrijpende wijziging in de structuur van deze bedrijfstak, dat fleze oplossing thans niet meer bereikbaar moet worden geacht. Lx Finland heerst grote activi teit. Het kiescollege, dat een nieUtpe president x:oor de, pe riode van zes jaar zal kiezen, is gekozen en de presidentsver kiezing zal op 15 februari wor den gehoudenVoor die tijd zal evenwel nog een nieuw parle ment van tweehonderd leden moeten worden gekozen omdat de volksvertegenwoordiging door de president is ontbonden na ontvangst, van de Russische S nota. Overal in Finland heb- S ben de afficheplakkers dan ook S bijzonder hun best gedaan. mrmmmum/mmuutrm/M WERELDBEROEMD VIOLIST Fritz Kreisler (88) overleden Dé Amerikaanse violist Fritz Kreis ler is maandag op 88-jarige leeftijd in een ziekenhuis in New York over leden. Volgens zijn dokter overleed Kreisler, die sedert 13 januari in een ziekenhuis lag, aan een hartaanval. Fritz Kreisler is in Wenen geboren. In de eerste wereldoorlog streed hij in het Oostenrijkse leger. Kort voor de tweede wereldoorlog kreeg hij de Franse nationaliteit. Hij vestigde zich in de Verenigde Staten toen de Duit sers in 1940 Frankrijk binnenvielen. In 1943 werd hij Amerikaans staats burger. Hij trad in 1950 in een ra dioprogramma voor het laatst in het openbaar op. Na zijn eerste concertreis op 25-ja- rige leeftijd, verwierf hij vermaard heid over de gehele wereld. Hij com poneerde en arrangeerde vele wer ken, voor de viool. Westerling neemt zangles op rijkskosten (Van onze Haagse redactie) De bekende 42-jarige oud-kapitein van het K.N.I.Ë., Raymond Paul Pierre Westerling, wiens naam ge noemd is in de zaken Aernout-Van der Potten, volgt op het ogenblik een zangstndie bij de Nederlandse Opera te Amsterdam, waarvan de kosten worden betaald door het ministerie van onderwijs, kunsten en weten schappen. Het betreft hier nog een „proef", al dus verklaarde een woordvoerder van het ministerie. De Nederlandse Opera is een bedrag van circa tweeduizend gulden ter beschikking gesteld. Uit dit bedrag betaalt de Nederlandse Opera de repetitoren, waarvan Wes terling les ontvangt. Ook krijgt de ex-kapitein nog een vergoeding voor reiskosten, die hij moet maken en die nogal hoog zijn. omdat hij in Marssum (Fr.) woont. De woordvoerder van het departe ment legde er de nadruk op, dat al leen de „blote" studie wordt betaald plus reiskosten. Een bijdrage in het gezinsonderhoud is hierin niet begrepen. Het geld is door het ministerie ter beschikking gesteld, omdat bij een keuring door de Nederlandse Opera, was komen vast te staan, dat Westerling een stem had. Hij zou het stemtype van heldentenor bezitten, dat waard was ontwikkeld te worden. „Mocht de proef met Westerling goed uitvaLlen, zodat de zaak lonend blijkt, dan zijn verdere dingen mogelijk", aldus de woordvoerder van het ministerie. In de heilige kamer van het lange leven Generalissimus Tsjiang Kai Sjek, maarschalk en opperheer van het nationalistische China, heeft dit weekeinde dappere taal gespro ken. Oorlogszuchtige taal zelfs. Dat komt bij miniatuur-heersers wel meer voor maar verbazingwekkender is het feit dat Tsjiang heeft aangekon digd gereed te zijn voor de oorlog te gen het communistische China, het land van Mao Tse Toeng. Het lijkt wel wat op een gevecht tussen een muis en een olifant, maar daar trekt Tsjiang zich niets van aan. Hij is er van overtuigd, voor een rechtvaardi ge zaak te vechten en hij is van plan dat ook grondig te doen. Zoals hij vertelde, staan zijn legers gereed. Een beetje grappig deed zijn verkla ring aan, toen hij zei niet bang te zyn voor atoombommen van rood- China, want „daarover zullen zij wel licht niet de beschikking hebben". Helemaal gerust is Tsjiang er echter niet op. In zijn oorlogspropaganda staat Tsjiang overigens alleen, maar, zo zei hrj. „eenzaam klimmen is on ontbeerlijk om de bergtop te berei ken". Men kan zich in gemoede af vragen wat Tsjiang bezielt met zijn oproep tot „bevrijding van China". Het doet alles wat grappig aan. Ook we! wat riskant, want dc wereld is er niet mee gehaat dat in Oost-Azië het machtsevenwicht, dat men na „Ko rea", heeft hersteld, wordt geschon den. Er ïs dat kan gerust worden vooropgesteld natuurlijk geen sprake van dat de 75-jarige ge neralissimus nog eens aan het hoofd van Chinese bevrijdingstroepen zege vierend Peking binnentrekt. De klok van de historie laat zich nu eenmaal niet terugdraaien. Overigens zal men in Peking niet op dc bevrijding door Tsjiang wachten: men kent hem daar nog maar al te goed. Zelfs al heeft men nog zo'n intensieve afkeer van het rode regime van Mao. dan nog is de hoop niet gevestigd op het leger ran Tsjiang Kai Sjek. Een overigens klein leger, dat al jarenlang wordt geoefend en nooit in de gelegenheid is geweest, iets daadwerkelijks te on dernemen. Het lijkt wel alsof Tsjiang zijn compagnieën tot dusver alleen maar heeft gebruikt bij parades en défilés. Op beide evenementen is Tsjiang verzot en hij is altijd wel be reid een défilé af te nemen en nog een korte toespraak te houden als slot. Een toespraak die steevast ein digt met zijn profetie, dat „de vreem de heersers uit China moeten ver dwijnen". Nu Is Mao in het Rode China be paald niet op legale wijze aan de macht gekomen. Zijn heer schappij kwam op een wat vreemde manier tot stand. Maar dat heeft hy gemeen met Tsjiang, die ook nogal een „vreemde" is geweest. Grappig wellicht, dat mevrouw Tsjiang kai Sjek geen oorlog wil en alleen maar behoefte heeft aan rust. Rust bete lcent voor haar veel bezoek van toe risten aan Taipeh. Veel Amerikaanse toeristen vooral, die in het restantje van het nationalistisch China dat nog bereikbaar is, nog graag een kijkje nemen. Die Amerikanen moe ten een onderdak hebben en daar weet mevrouw Tsjiang alles van. Zij beheert twee grote luxueuze hotels in Tapeh, voor welker boutv zij drie miljoen dollar van Amerikaanse in stellingen „leende". Een strijd van haar man tegen het „andere" China, hoe dwaas op zichzelf al, zou de maarschalksvrouw direct in haar kasboek merken. Natuurlijk zal Tsjiang. wanneer hij alleen in zijn werkkamer zit, die heel breedsprakerig „heilige kamer van het lange leven" heet, over die aangezegde oorlog wel an ders denken dan hij zo nu en dan in redevoeringen voorgeeft. Zijn levens loop is misschien wat grillig geweest, maar aan gezond verstand heeft het hem niet altijd ontbroken. Mocht Tsjiang werkelijk een beetje te oor logszuchtig zijn, dan zal zijn eega hem wel intomen. Vanwege het ho telierschap. Voor Tsjiang geldt, dat hij als hij het grote Chinese rijk wil veroveren, eerst zijn vrouw zal moeten overwinnen. Hetgeen door gaans veel moeilijker is. TARAKAN-TRADITIE VOORTGEZET WEEKTOCHTEN MET DE „BORNEO" (Van onze correspondent) De Stoomvaart Maatschappij Neder land zal dit jaar de jongensreïzen naar Noorwegen hervatten. Met de „Borneo" zullen deze zomer tien reizen van een week worden gemaakt naar Oslo en de Sogne fjord, terwijl ook een bezoek zal worden gebracht aan de Zweedse haven Gotenborg. De kosten zul len 190,zijn, dat is aanmerke lijk hoger dan voor de oorlog, toen deze reizen 25,en later 85, kostten. Maar aangezien het prijspeil sedert dien ongeveer vijf leeer zo hoog is geworden kan men de passage- prijs nog spotgoedkoop noemen. Tn dit bedrag is namelijk alles in-1 1 begrepèn. Zelfs de reis naar en van Den Helder, waar de Borneo zaterdags meert. Voor de oorlog heeft de Nederland duizenden jongens aan zich ver plicht met de Tarakan-reizen in 1935, 1936 en 1939, die van IJmui- den uit naar de Noorse fjorden werden georganiseerd. De Tarakan, inmiddels in Japan gesloopt, móest tóen worden opge legd en de Nederland heeft van de nood een deugd gemaakt en richt te het achtduizend ton grote pel grimsschip in als kampeerschip, waarmee elke reis zo'n 600 jon gens naar het machtige fjorden landschap konden worden ver voerd. De tochten ging toen na melijk alleen naar de Nporse west kust Hardangerfjord, Sognefjord en in 1939 zelfs naar de Storfjord bij Alesund. Peddelen Dc Tarakan voer tijdens de lichte nachten en 's morgens werden de jongens weer in de nieuwe, fjord ontscheept met de sloepen die zij zelf naar de wal moesten pedde len. Duizenden zijn op deze ma nier onder de bekoring gekomen van de woeste natuur van Noor wegen. Zij beklommen bergen, maakten lange wandelingen naar gietschers en immens hoge water vallen en verkenden de stad Ber gen die op sommige van deze tochten werd aangedaan. De Nederland-reizen van dit jaar zul len een wat ander karakter heb ben. Begonnen wordt met een be zoek aan de Zweedse haven Go tenborg, Een stad die in vele op zichten een Nederlandse geest ademt. Daarna vaart de Borneo de Oslo fjord binnen en in de Noorse hoofdstad zal men onder meer het museumeiland Bygdöy bezoeken, waar de oude vikingschepen het poolschip Fram en het Kontikivlot zijn geëxposeerd. Vandaar gaat de Borneo om de zuid en tussen de scheren door naar de Sognefjord één van de mooiste van de gehele Noorse westkust. Groepen De bedoeling is dat de reis openstaat voor jongens van 13 tot 18 jaar. Zij zullen gaan in groepen van 16 en kiezen zelf hun leider, b.v. een leraar van hun school of een leider van een jeugdorganisatie. De Nederland zal zich namelijk met haar propaganda voor deze reizen voornamelijk richten tot de middelbare scholen en de jeugd organisaties. Op elke reis (de eerste begint op za terdag 7 juni, de laatste op zater dag 8 september), zullen 49 groe pen kunnen worden vervoerd. Dat is dus per reis 784 jongens en 49 leiders. In totaal zullen dit jaar dns 8000 jongeren met de imponerende na- tnor van Noorwegen en met de zee eb de koopvaardij kennis gaan maken. TSJIANG KAI SJEK eerst zege op z'n vrouw Derde ontvluchte arrestant gepakt De derde van de drie gevangenen uit het huis van bewaring in Utrecht, die op 16 januari waren ontvlucht, is maandag gepakt. De beide anderen, „Gerrit de Stotte raar" en J. S. konden de volgende dag naar hun cel worden terugge bracht, maar J. V. uit Voorburg heeft zich tot gistermiddag half zes voor het speurend oog van de politie we ten te verbergen. Op dat tijdstip werd mj in de Haagse „rosse buurt" ge arresteerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5