Wét -
li
noodlottige
jacht
DE KERKEN
Onduidelijkheid is
nadeel voor oecumene
Klanken uit de ether
T
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
maatschappij
HONGAARS VERZET TEGEN
REGERINGS-ATHEÏSME
POTTER SS
„LINIA
ONDERWIJZERSEXAMEN
RESA-HILVERSUM
ZATERDAG 27 JANUARI 19G2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
en
de
VISIE VAN R.-K. BISSCHOPPEN
Samenzijn zelfs
minimale wenselijkheid
In liet blad voor r.-k.-gees-
telijken Ana Lecta zijn on
langs richtlijnen opgenomen,
die de r.-k. bisschoppen heb
ben uitgegeven voor oecume
nische samenkomsten. Hun
aanwijzingen beperken zich
tot het aangeven van de
„grenzen en mogelijkheden
van een godsdienstige ge
meenschap tussen rooms-
katholieken en protestanten",
daar zij er zich van bewust
zijn, dat het geven van voor
schriften en concrete bepalin
gen op dit gebied zowel on
mogelijk als ongewenst is. Zij
beperken zich derhalve tot
het aangeven van normen.
De bisschoppen zeggen o.m. dat
de groeiende aandacht voor dat
gene wat de gelovigen in de
scheiding verenigt, naar buiten
moet worden gemanifesteerd. Dit
kan alleen door een openbaar
samengaan midden in de geschei
denheid, door een gemeenschap
pelijk samenzijn op religieus ge
bied, zonder dat dit een volledige
deelneming aan eikaars officiële
kerkelijke eredienst impliceert.
Een samenzijn buiten de kerk
gebouwen achten zij niet alleen
geoorloofd, maar zelfs een mini
male wenselijkeheid. Binnen eik
aars kerkgebouwen is samen
komst toegestaan, wanneer er
geen regel van wordt gemaakt.
Zo bijvoorbeeld achten zij een
samen bidden tijdens de thans
aan de gang zijnde „bidweek"
zeer zinvol. Zij achten het moge
lijk hiervoor rooms-katholieke
kerken beschikbaar te stellen,
waarbij de aanwezigheid der
eucharistie geen bezwaar behoeft
te zijn, omdat van aanwezige
protestanten geloof daarin noch
gevraagd noch verwacht wordt.
Geen dienst
Als voornaamste richtlijn stellen
zij, dat bij het tot stand brengen
van een godsdienstige gemeen
schap steeds de schijn van een
volledige deelneming aan eikaars
officiële eredienst moet worden
vermeden. Niet mag de vorm
worden gekozen, die de suggestie
wekt van een gemeenschappelijke
eredienst. Als strikt ontoelaat
baar bij de nog heersende ver
deeldheid noemen zij de ambte
lijke gemeenschap bij eikaars
diensten, zoals gemeenschap in
kansel en avondmaalsbediening.
en intercommunie. Daarom zal bij
gemeenschappelijke samenkom
sten het woord „dienst" angst
vallig moeten worden vermeden.
Onduidelijkheid ten deze achten
zij niet voordelig voor de zuivere
uitbloei van de oecumenische ge
dachte en zelfs in vierkante te
genstelling met een waarachtig
oecumenisch denken. Het lijkt
hun dienstig telkens te wijzen'op
Tekenwedstrijd G.J.O.
Geslaagde Nutsavond
In verband met het gouden jubi
leum van de bond voor gerefor
meerde jeugdorganisatie is een
landeiyke tekenwedstrijd uitge
schreven voor de gehele Neder
landse jeugd van 8 tot 16 jaar.
Aan deze wedstrijd kan elke jon
gen of meisje, lid of geen lid van
een club, meedoen.
De jubileum-tekenwedstrijd be
staat uit het maken van een teke
ning bij het gedichtje „Circus"
van Mies Bouhuys. Voor de jon
gens is de eerste prijs een twee
persoons kampeertent, voor de
meisjes een platespeler.
De tekeningen moeten voor 1 fe
bruari worden ingezonden aan het
Bondsbureau G.J.O., Maliestraat
la te Utrecht, waar ook uitvoeri
ge informaties over de wedstrijd
kunnen worden ingewonnen.
het uitzonderlijk karakter van elk
samenzijn in eikaars kerkgebou
wen.
Overigens wijzen zij op de nood
zaak van het bevorderen van een
echt oecumenisch besef door ziel-
zorgers, godsdienstleraren en on
derwijs, waarvoor zij de aandacht
vestigen op de vele instituten,
leergangen, conferenties en cur
sussen, die zich daarvoor eigenen.
De Hongaarse autoriteiten lijken
te hebben uitgemaakt dat er te
weinig voortgang wordt gemaakt
met het bevorderen van „socialis
tische" plechtigheden ter vervan
ging van de godsdienstige. Een
driedaagse cursus is te Boedapest
over dit onderwerp gehouden, en
vertegenwoordigers van de cultu
rele afdelingen der volksraden uit
het gehele land hebben deze moe
ten volgen.
Het te Györ verschijnend commu
nistische blad „Kisalföld" berichtte
op 1 december dat de deelnemers
de lessen volgden, hun ervaringen
uitwisselden en ook de gelegen
heid hadden om zich in de prak
tijk vertrouwd te maken met de
„juiste socialistische familiege-
brbruiken". Ze werden naar
„naamgeving"-plechtigheden en
„socialistische huwelijksvoltrek
kingen" gebracht; men instrueer
de hen inzake de „juiste soort mu
ziek die voor de verschillende
plechtigheden passend is" en toon-
- de, hun., het „paleis voor de socia
listische huwelijken" dat op het
ogenblik in Boedapest in aanbouw
is. Thuis, alclus de krant, zouden
alle deelnemers de arbeiders in
hun districten door middel van le
zingen bijbrengen wat ze gedu
rende de cursus hadden gezien en
geleerd.
De partij-organen klagen vaak dat
vele partijleden nog altijd in de
kerk willen trouwen, hun kinde
ren christelijk laten dopen
vaak in een andere parochie of
gemeente, waar ze herkenning
hopen te vermijden en er voor
zorgen dat hun familieleden een
christelijke begrafenisdienst krij
gen vóórdat partijfunctionarissen
komen opdagen om hun atheïsti
sche plechtigheid te houden.
Op 3 november berichtte het blad
Csongrad Megyei Hirlap dat het
heel moeilijk was geweest om er
achter te komen waarom leden
van de Communistische pioniers
(kinderen van zeven tot veertien
jaar) niet alleen naar de kerk
gingen, maar ook optraden als
misdienaars en helpers van de
priesters tijdens de mis. Een ver
tegenwoordiger van het blad had
met de ouders gesproken en hun
gevraagd dit te verklaren. Ze wei
gerden te antwoorden.
Toen had hij de koster gevraagd,
die verklaarde, dat hij tegen het
jonge volkje zei, dat ze de pionier
klassen moesten volgen, omdat
ze daar heel wat konden Ieren.
De verslaggever vermoedde dat de
koster in werkelijkheid tot de
kinderen zei: „Ga naar de pio
nier-cursussen om jezelf onple
zierige dingen te besparen".
Advertentie
MÏNTHOLPELIETS
Teden hoest en Keelpij"
Uitwerking frappant
KERKNIEUWS
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Huizen (N.-H.) H.
Goedhart te Rotterdam-Delfshaven.
GER. KERKEN
Beroepen te Capelle aan den IJsel W.
Bos te Bennebroek; aan de theologi
sche hogeschool te Kampen slaagde
voor het kandidaatsexamen de lieer
J. L. Bel te Den Helder en voor het
propaedeutisch examen de heer R. H.
Nieuwenhuis te Visvliet.
CHR. GER.. KERKEN
Beroepen te Alphen aan den Rijn
R. Kok te Ede: beroepen te Schie
dam C. den Hertog te Den Haag-W.
GER. GEMEENTEN
Beroepen te Tricht A. Hofman te
Zeist; bedankt voor Utrecht W. C.
Lamain te Grand Rapid U.S.A.
„VRAAG 7" BESTE FILM
VAN VORIG JAAR
De American National Board of
Review of Motion Pictures (lande
lijke organisatie voor het beoor
delen van speelfilms) heeft de
.Amerikaanse film „Vraag 7" tot
de beste film van het jaar 1961
verklaard. De film behandelt het
conflict van een christelijk gezin
met de atheïstische overheid in de
D.D.R.
De voorzitter van de Amerikaanse
commissie van juryleden, Henry
Hart, noemde de uitgekomen film
een „uitstekende filmieke behan
deling van het belangrijkste the
ma van de twintigste eeuw, het
ingrijpen van de staat in de gebie
den van het persoonlijke geweten
en geloof".
ZONDAG 28 JANUARI 1962.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc-s. 8.00 NC
KV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
NCRV: 3.00 Nws. en weerber. 8.15 Orgel
spel. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Vocaal ens.
cn orgeL KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55
Inleiding hoogmis. 10.90 Hoogmis. 11.3(
Gram, 11.35 Pianorecital. 12.15 Buitenl.
comm. 12.2? Joodse uitz. 12.55 De hand
aan de ploeg, lezing. 13.00 Nws.- 13.05
Licht progr. 13.30 V. d. jeugd. 14.00 De
luister van uw huis, klankb. 14.30 Ka-
mermuz. 15.00 Boekbespr. 15.10 Kamer-
muz. 15.35 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Hei
heilige boek in de Kerk, overdenking.
IKOR: 17.00 V. d. jeugd. 17.15 Oecumeni
sche zangdienst. 17.45 Mensen, lezing.
18.00 Het geladen schip, lezingen. 18
Act. op hel kerkelijk err. 18.40 Hydepark
open U, klankb. NCRV: 19.00 Nws. uit
de kerken. 19.05 Dubbelkwartet. 19.30
Door een geopende deur in de hemel,
lezing. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Testbeman
ning. hoorsp. 20.45 Lichte muz. 21J'
Er zijn geen Belgen, lezing. 21.25 Kamer-
rnuz. 22.00 Licht progr. 22.20 22.25
Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 In het land
van de dichter, lit. lezing. 23.00 Avond
gebed. 23.15 Orgel en sopr. 23.55—24.0"
Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s. 8.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45
VPRO. 12-00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30
VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nws. 8.18 Trombone kwart.
8.25 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven,
toespr. VPRO: 10.00 V. d. jeugd. IKOR:
10.30 Doopsgez. kerkdienst. 11.30 Vragen-
beantw. VRP: 11.45 VPRO-nws. AVRO:
12.00 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.17 Meded.
of gram. 13.20 Gevar. progr. v. d. sold.
14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.30 Toneel
beschouwing. 14.40 Conoertgeb. ork. 16.00
Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VPRO:
0 De universiteit van Durham, in Gr.-
Brittannië, zal op 6 juli het eredoctoraat
in de letteren verlenen aan de filmacteur
Charles Chaplin.
0 De ruimtereis van de Amerikaanse
astronaut John Glenn is opnieuw uitge
steld. Welingelichte kringen in Cape Ca
naveral hebben meegedeeld, dat een man
kement aan de koelingsinstallatie van het
ruimtepak van Glenn de oorzaak van het
uitstel is. De lancering is nu bepaald op
24 januari.
de enige
i echte
voor mensen die kwaliteit verlangen
Nu heeft de tuinman
tijd voor V!
Laat juist in deze
maanden Uw tuin
v verzorgen.
Straks als het
h voorjaar is ziet
if. U daarvan het
fleurige resultaat!
2005. Nadat volgens aan
wijzingen der twee Singa-
ni-passagiers alle radiatie
koepels door de dissolvo-
stralen van de Argol waren
vernietigd, zette men koers
naar de woonplaats der
twee vreemde passagiers.
Piloot Storm had haast dur
ven zweren, dat er tranen,
van aandoening in hun gro
te ogen glinsterden, toen zij
de volgende morgen de to
rengebouwen van hun eigen
stad zagen opdoemen. Het
was ongetwijfeld een
schouwspel dat zij na hun
gevangenneming door de
zwarte Gani's nooit meer meenden te zullen
zien. Voor de andere opvarenden van de Argol
was het een prettige gedachte, eindelijk eens
ergens te landen waar men welkom was. En
daarover hoefde werkelijk geen twijfel meer
te bestaan, toen de grote schotel zich aan de
Het oude Egypte cn zijn betekenis voor
het heden, lezing. 17.1? Kunst kron. VARA.
17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws. sportuitsl..
en sportjourn. 18.25 Journulistcnforum.
19.00 Lichte muz. 19.28 Openbare zitting.
AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.4".
Lor.den en Parijs, hoorsp. (dl. 4». 21.25
Zang en instr.ens. 21.45 Voordr. 22.00
Gram. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Meded.
en sportuitsl. 23.00 Nieuwe gram. 23.30
Kamermuz. 23.55—24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
15.0015.45 Eurovisie: Rep. Bloemencorso
San Remo. 15.45—17.00 Eurovisie: Rep.
intern, zwemcompetitie in Bremen. NTS:
19.30 Journ. 20.00 Sport in beeld. VARA
20.30 De wereld van vandaag. 20.4» Peli
kaaneiland, TV-spel.
VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR.
14.00 Progr. over China. 14.30 Progr. over
dieren. 15.00 Eurovisie. Bloemencorso in
San Remo. 15.45 Eurovisie: 'intern, zwem-
wedstr. in Bremen, 17.0» V. d. kleuters.
17.2017.50 Weekjourn. 19.00 V. d. jeugd.
19.4? Tekenfilm. 20.00 Nws. 20.25 Het
manneke. 20.30 Gevar. progr. 21.30 Sport-
act. 21.55 Eenakter. 22.30 Nws.
FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR.
'11.00—11.45 H. mis. 15.00—18.00 Gevar.
progr. 19.15 V. d. jeugd 20.00 Journ.
20.30 Film. 20.45 Negen miljoen. 22.00
Gevar. progr. 22.30 Joum.
MAANDAG 29 JANUARI.
HILVERSUM I. '102 m. 746 bc-s. 7.00—
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.13 Gram.
7.20 Sportuitsl. 7.30 Gewijde muz. 7.50
Het brood des levens, meditatie. 8.00
Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00
V. d. zieken. 9.35 Waterst. 9.40 V. <1.
vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische
etherleergang. 11.05 Gram. 11.55 Kamer
muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12 33 Gram. 12.45
Nieuw huis voor hervormd seminarium,
rep. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 13.45
Gram. 14.05 Schoolradio 14.35 Gevar.
progr. (herh.). 13.35 Lichte muz. 16.00
.Bijbeloverdenking. 16.30 Volksliederen.
17.00 V. d. kleuters. 17 15 V. d. jeugd.
17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Rege-
ringsuitz. Het tienjarenplan voor Suri
name. door tnr. Th. van der Peijl. 18.00
Orgelspel. 18,30 Gram, 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Op de man af. praatje.
19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Volks-
muz. 21.30 In Christus' naam: Voorwaarts,
hoorsp. 21.30 Psalmen. 22.00 Volk en
staal: ParL comm. .22.15 Pianoduo. 22.30
Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek
bespr. 23.05 Het. probleem: atonale mu
ziek, muzik lezing. 23.35 Gram. 23.55
24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc-s. 8.00—
24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d.
oudere luisteraars. 9.15 Gram. 9.40 Mcr
genwjjding. 10.00 Gram. 11.00 Radio-fil-
harm. ork. 11.45 Voordr 12.00 Zang en
piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.:::;
Voor ons platteland, lezing. 12.43 Ham-
mondorgespel. 13.00 Nws. 13.15 Meded.
of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Metropole-
ork. 14.00 Zangrecital. 14.25 Gram. 14.30
Bezoek aan Curacao, praatje. 15.03 Gram.
16.25 Gram. 17.00 V. d. padvinders. 17."
Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nws. 18.15
Polit, lezing. 18.25 Fanfaremuz. 18.5»
Openbaar kunstbezit. 19 00 Gram. 20.0»
Nws. 20.05 Radioscoop. 22.30 Nws. cn me-
TELEVISIEPROGRAMM.VS.
NTS: 20.00 Journ. on weeroverz. AVRO:
20.20 De wereld kreeg televisie, film.
21.45—22.13 Muziekmozaïek,
VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR.
i.OO V. d. teenagers. 19.30 Tekenfilmpjesi
19.45 Cult. act. 20.00 Nws. 20.25 Het
ineke. 20.30 Cabaret. 21.00 Film. 21.45
Literair progr. 22.15 Nws.
FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR.
18.30 V. d. kind. 19.00 Sport. 19.40 Film.
20.00 Journ. 20.30 Film. 21.45 Wetensch.
uitz. 22.30 Journ.
rand van de stad neerzette en de deur van de
luchtsluis opendraaide. Er ging namelijk zo'n
ooi-verdovend gekwetter op. dat de heelalpio-
niers zich in een enorme volière waanden. De
twee geredde Singani's waren blijkbaar nogal
belangrijke personages, want zij hielden latei-
lange toespraken voor een muisstille massa
vergadering. En zelfs Telmor, de tolk, kon
niet alles volgen wat zij zeiden. Maar het was
in ieder geval zéér ten gunste van hun red
ders. Zoals wel zou blijken!...
Advertentie)
De kortste en voordeligste opleiding
(Bekende schriftelijke cursus).
Nieuw adres Utrechtseweg 33,
tel. 15738 en 45432.
icuillctuii
Rodney had zijn standpunt uiteen
gezet. *Hij had betoogd, dat men, om
de bamboebossen te bereiken, onge
veer twaalf mijlen door vrijwel onge
rept tropisch oerwoud zou moeten
trekken, een gebied vol steile afgron
den, omgevallen boomstammen, door-
eengestrengelde klimplanten en
struikgewas, waarin men zich al stij
gende een weg moest zien te hanen.
Wat lang niet altijd zou gelukken,
zodat de kans bestond, dat men weer
van voren af aan diende te beginnen.
En dit alles terwijl zc nog maar over
weinig hulpmiddelen beschikten.
Toch zouden de vele bezwaren wel
overkomelijk zijn, als de jagers ten
slotte op beloning voor al hun moeite
mochten rekenen, maar ze konden
slechts afgaan op vage, misschien
weinig betrouwbare gegevens, moge
lijk enkel en alleen uit de vruchtbare
fantasie van de inboorling ontspro
ten. Hij, Rodney, achtte het beter,
dour Norgrovc Tluirluv
zover als mogelijk was per auto
langs de rivier af te zakken, tot ze
in een vrij wat gemakkelijker en vei
liger streek waren aangeland, waar
ze ongetwijfeld zowel olifanten als
buffels zouden aantreffen.
„Hm", wierp Noel misnoegd hem te
gen, „we zyn nu al een heel eind
afgezakt zonder iets noemenswaar
dig te vinden en nu stel je voor, dat
we op die manier zullen voortgaan,
zeker wilde varkens of waterbokken
te schieten".
Rodney dacht bij zichzelf, dat zulks
verreweg de veiligste bezigheid voor
hen zou zijn, maar dat kon hij uiter
aard niet zeggen. Hij volstond dus
met de opmerking: „Tk verzeker je
dat je daar meer plezier van zou
hebben dan van jagen in de bamboe
bossen".
Derek vatte dit als een belediging
op en wond er bij zijn antwoord geen
doekjes om. „Hoor eens", zei hij
langzaam met een felle blik op het
onverstoorbare bruine gelaat van de
jonge jager, „je houding bevalt ons
allerminst, Rodney. Je weet opper
best, dat we groot wild kwamen ja
gen en tot dusver hebben we slechts
een halfwas rhinoceros, een luipaard
en een paar vrij armzalige leeuwen
geschoten. Van de olifanten en buf
fels waarover je in Nairobi zo hoog
opgaf, tot nog toe geen spoor. En nu
wc de kans krijgen, iets dat de moei
te waard is onder schot te krijgen,
weiger je? Wat steekt daarachter?
Ben je soms bang voor olifanten. Ik
heb wel eens gehoord, dat sommigen
van jouw soort in het jachtveld over
hun zenuwen raken, ofschoon je dat
natuurlijk nooit zult toegeven, omdat
je broodje ermee gemoeid is".
Rodney kreeg een kleur van woede
bjj deze minachtende en belachelijke
uitval, waarmee Noel blijkbaar vol
komen instemde. De jager zou liet
liefst de hoofden van deze twee kwa
jongens tegen elkaar hebben gesla
gen, waartoe hij ongetwijfeld in staat
zou zijn geweest. Hij bedwong zich
echter en antwoordde kalm: „Als
met de leiding van dit gezelschap
belaste jager heb ik tc beslissen waai
en hoe er gejaagd zal worden. Vol
gens mij moeten beginnelingen zich
niet tussen de bamboewas wagen en
daarmee uit. Als je van bang zijn
spreekt, dan wil ik je wel zeggen, dat
ieder die eens met olifanten te doen
heeft gehad bang voor ze is. Een oli-
fantenjacht in dat gebied behoort tot
de allergevaarlijkste waagstukken.
Ik weet er uit ervaring van mee te
praten. Bovendien heb ik gehoord,
dat .er zich in het gebergte een stuk
of wat buitengewoon woeste dieren
bevinden, die een mens onmiddellijk
zullen aanvallen. Wie krijgt de
schuld als ik je daarheen breng en
je gewond raakt of erger? De „blan
ke jager" moet zorgen, dat hij zijn
klanten veilig en ongedeerd weer af
levert".
„Zo, zo. dus je bent werkelijk bang",
herhaalde Derek met een hatelijke
glimlach. „Ik dacht al dat daar "de
schoen wrong!"
Rodney zag hem verbaasd aan, niet
begrijpend, dat sommige zogenaamd
verstandige mensen zulke domkop
pen konden zijn. Hy probeerde even
wel, zijn standpunt nader uit te leg
gen.
„Ik neem aan, dat je nooit een bam
boewoud hebt gezien, 't Is precies een
veld reusachtige korenaren, met
stammen zo dik als het been van een
mens. Je kunt maar een paar meter
om je heen zien cn alleen vooruil-
komen over de paden, die dc grote
wilde dieren zich hebben gebaand,
tenzij je jezelf met behulp van een
„panga", een weg er doorheen hakt.
Welnu, het is een feit, dat olifanten
de kunst verstaan, in zo'n bos vrijwel
onhoorbaar naderbij te komen en dan
plotseling met geweldige vaart aan
te vallen. Je merkt dat eerst op het
laatste ogenblik als het dier uit de
bamboes recht voor je op je toe
springt. In dat geval rest slechts één
ding: snel en zeker te schieten.
Wanneer de olifant het inderdaad
op je voorzien heeft, besluipt hij je
als een kat en gaat dan tot de aanval
over, met een grote kans van slagen.
Zo'n aanval stelt zelfs de zenuwen
van een ervaren jager op een zware
proef slechts met de uiterste koel
bloedigheid kan hij er zich misschien
doorheen slaan".
..Heus", zo besloot Rodney nadrukke
lijk, „ik herhaal, dat nieuwelingen
zich niet aan een olifantenjacht in
zo'n streek moeten wagen. Ik zou in
geen geval kunnen instaan voor de
mogelijke gevolgen".
„Je hebt blijkbaar wel een paar nogal
schokkende ervaringen opgedaan",
zei Noel belangstellend.
„En óf! Onlangs kregen ze mijn ge
weerdrager te pakken en vertrapten
hem. Nu, daar waren de autoriteiten
allesbehalve over te spreken. Ik be
sloot toen, dat zoiets me niet weer
zou overkomen".
Rodney's verhaal had ongetwijfeld
indruk gemaakt maar de gebroeders
allesbehalve afgeschrikt: eer het te
gendeel. „Mooi!" riep Derek, terwijl
hij zijn broer opgewonden aankeek,
„dat klinkt als een echt jachtavon
tuur en daarvoor zijn wc immers hier
gekomen. Als we in zulke omstandig
heden een olifant schieten mogen we
er met recht trots op zijn. Ik kwam
niet in Afrika voor een kinderspelle
tje".
„Daar ben ik het volkomen mee
eens", verklaarde Noel geestdriftig
en liet er met een wat minachtende
blik in Rodney's richting op volgen:
„Als nu onze voorzichtige gids maar
bereid is. ons een handje te helpen!"
„Och", blufte Derek, „dat vind ik
niet absoluut nodig. We zijn toch al
lebei volwassen mensen, zou ik me
nen. Wanneer we maar recht-toe
recht-aan de bergen beklimmen, kun
nen we nooit verdwalen, maar nu we
eenmaal voor een gids betaald heb
ben, is het niet meer dan billijk, dat
hij zijn werk doet, zou ik zeggen.
Rodney schudde vastberaden het
hoofd. „Ik wil jullie bloed niet op
mijn geweten hebben. Bovendien ben
ik mijn werkgevers verantwoording
schuldig; zij verwachten dat een jager
in de eerste plaats zorgt voor de vei
ligheid van de hem toevertrouwde
mensen". „Maar lieve hemel!" protes
teerde Derek ongeduldig. Wij nemen
de verantwoordelijkheid op ons! Als
wij liet er nu op willen wagen
Hij onderbrak zichzelf even en ging
toen, na Rodney afkeurend te hebben
aangezien, op schampere toon voort:
„Ik moet zeggen, dat je een eigenaar
dig soort jager van groot wild bent.
hoor. Je schijnt allereerst op eigen
veiligheid bedacht, terwijl ik altyd ge
meend heb, dat lui van jullie soort
desperado's waren, die als 't moest
leeuwen met tanden bevochten! „Nu",
voegde hij er lachend aan toe. „jij
bent zeker niet van die kracht: dat
heb ik al meermalen opgemerkt"
(Wordt vervolgd