Niet elke restauratie is hoge uitgaaf waard Lezers schrijven STEMMEN UIT DE KERKEN JAARVERSLAG 1960-1961 VAN STICHTING VEEVOEDERBUREAU 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 20 JANUARI 1962 Werken aanbesteed voor de „Serlippenspolder" In het gemeeentehuis te Terneuzen werd donderdagmorgen aanbesteed het uitvoeren van grond-, riolerings- en bestratingswerken in de exploita tieplannen „Serlippenspolder" 2e ge deelte en zuid ten oosten van de Es doornlaan met' bijkomende werken. De inschrijvingen luiden als volgt: Aannemingsbedrijf W. J. de Bruyn, Terneuzen 446.984,Fa. De Ruijs- scher Zn., Biervliet 461.800, M. P. Lukasse, Kloosterzancle 474.000,—. J. de Oude N.V., Bier vliet 490.000,Aannemingsbedrijf M. P. Hol. Hulst 492.000,—, Fa. Gebr. de Bokx, Terneuzen 493.000, Fa. Noordenne, Magrette, Axel f 494.000 en N.V. „E.L.K.", Schoon- dijke 495.000,—. Negen maanden cel voor offerbloklichter De Middelburgse rechtbank heeft vrijdagmorgen uitspraak gedaan in de zaak tegen de 23-jarige bouw kundig tekenaar W. de H. uit Alme lo, die op 20 juli van het vorig jaar in de r.-k. kerk te Aardenburg een bedrag van f 100 uit een tweetal of ferblokken stal. Conform de eis van de officier van justitie werd hij ver oordeeld tot een gevangenisstraf van 9 maanden met aftrek, waarvan 3 voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar. De H. zit al van 25 juli 1961 af in voorarrest. Vorige week vrijdag, tijdens de be handeling van deze zaak, wees de of ficier, mr. J. L. Andreae, er op, dat Subsidie voor restauratie stadswallen in Veere Het Coördinatie College voor Open bare Werken (C.O.W.) heeft aan de gemeente Veere. subsidie toegezegd voor de voorbereiding het opma ken van een plan e.d. van de res tauratie der voormalige stadswallen. het onderzoek iets langer dan nor maal heeft geduurd, door ziekte van enkele deskundigen. Mr. Andreae vond de feiten zeer ernstig. De De raadsman van De H., mr. H. Bruin, had verzocht het lange voor arrest in de straf te verdisconteren en daarom zijn cliënt direct in vrij heid te stellen. Na raadkamer stond de rechtbank dit verzoek niet toe. (Slot van pag. 1 Niemand zal over de noodzaak van restauratie van deze gebouwen met eigen functie willen twisten. De plaats die zij in het landschaps- of stadsbeeld innemen, hun functie en cultuur-historische waarde zijn evi dent. Er zijn echter ook andere res tauratieprojecten in Zeeland onder handen of in studie, waarbij de vraag opnieuw naar voren komt: is restau ratie verantwoord Daarnaast kan de vraag gesteld worden: welk van de reeds genoemde argumenten moet voorop staan en het zwaarst wegen? Teneinde ons hieromtrent te oriënte ren voerden wij gesprekken met ir. H. de Lussanet de la Sablonière, hoofdarchitect rijksgebouwendienst ie Middelburg, architect M. J. J. van Beveren te Middelburg en ir. P. J. 't Hooft, architect Ic Goes. Beide eerstgenoemden zijn bijna uitsluitend bij restauratic betrokken, de heer 't Hooft beweegt zich voornamelijk op het terrein van de nieuwbouw. De Gevangentoren van Vlissingen, een klein bouwwerk waarvoor moei lijk een functie gevonden zal kunnen worden. Veel argumenten pleitten voor sloopmaar Vlissingen wilde de toren niet missen en de raad besloot tot restauratie. Kosten: f,02.100 gul den (Foto P.Z.C.) Intensieve voorlichting Verschenen is het jaarverslag over 1960-1961 van de Stichting Provinci aal Veevoederbureau voor Zeeland, welke stichting zich met name be weegt op liet terrein van de voorlich ting. In het ambtsgebied van de rijkslandbouwcousulent voor de Zeeuwse eilanden is de intensieve veevoedervoorlichting in kernver- band gegeven in een viertal kernen, die elk over een gewest werken. Het betrof hier het rundvee. RESULTATEN VAN ONDERZOEKINGEN De vernieuwde torenspits van de ba siliek te Hulst. Een vorm van eigen tijdse oplossing, waarover meningen en smaken verdeeld zijn. (Foto P.Z.C.) Bewaren Ir. De Lussanet ziet de cultuur-his torische waarde van een gebouw of monument; als belangrijkste argu ment voor restauratie. „We kunnen op die wyze een stuk kunstgeschie denis bewaren", motiveert hij, waar*1 na hij het functionele argument graag op de tweede plaats zou zetten. Een voorbeeld: de monumentale gievcl van omstreeks 1700 van de voorma lige provinciale bibliotheek te Mid delburg is na 1940 zorgvuldig afge broken en ais grote genummerde blokkendoos opgeslagen in de kelders van het pand Dam 6 te Middelburg. Is het verantwoord deze gevel als nog tegen een hedendaags pand te plaatsen? Gaat men hier, afgezien van de buitengewoon hoge kosten, niet de weg van het oneerlijk bou wen op? Monumentenzorg heeft zich altijd voorstander van het bewaren van deze gevel getoond, evenals ir. De Lussanet. Principieel acht hij her bouw mogelijk. Hij geeft echter toe dat het hier om een gevel zonder bestemming gaat, en men heeft tot nu toe geen gegadigden kunnen vin den die zich achter deze gevel met de smalle zeventïende-eeuwse ramen zouden willen vestigen. Wat de Gevangentoren te Vlis singen betreft geeft ir. De Lussa net als persoonlijke mening dat afbraak hier beter op zijn plaats zou zijn dan de dure restauratie: nuchtere argumenten voor res tauratie zijn hier niet aanwezig. Wat het Belfort van Sluis betreft meent ir. De Lussanet dat de dure restauratie en gedeeltelijke nieuwbouw volkomen op hun plaats zijn geweest, alleen al van wege de grote cultuur-historische waarde als specimen van een be paalde bouwstijl uit het verleden. Ir. De Lussanet toont zich geen voorstander van de eigentijdse aan passing, dat wil zeggen dat verwoes te gedeelten van bouwwerk of mo nument in de originele vorm zouden moeten worden hersteld. De oplos sing van de betonnen spits op de fotisehe basiliektoren van Hulst acht ij dan ook geen succes. Details Restaurateur M. J. >T. van Beveren te Middelburg, die vele Zeeuwse pro jecten onder handen heeft en heeft behandeld zegt wel iets te voelen voor de eigentijdse oplossing en de torenspits te Hulst vindt hij redelijk geslaagd. Ook hij stelt cultuur-his torische waarde van het bouwwerk voorop: „Anders doe ik de historie geweld aan". In zijn project Gevan gentoren zal de historie tot in details bewaard blijven. Oorspronkelijk was deze toren een deel van een dubbele poort en de aanzetpunten van de verdwenen I kleinere toren zullen straks in de muren zichtbaar zijn. Zo werden twee stookplaatsen en kruiskozijnen teruggevonden en deze zullen in hel restauratieprogram worden opgeno men. Voorts zal de toren ongeveer drie meter omhoog komen omdat de boulevardhoogte als zeewering in de loop ter tijden drie meter boven de begane grond van de toren uitrees. Men zou kunnen zeggen dat de „Bomvrije" op Deltahoogte wordt gebracht. Dit alles maakt deze res tauratie uitzonderlijk duur. De heer Van Beveren geeft toe dat weinig termen pleiten voor het bewaren van deze toren en dat eigenlijk al leen de Vlissingse monumentenar- moede een argument is om het bouwwerkje niet te slopen. Te meer daar het zeer moeilijk zal zijn deze toren een functie tc geven en de cultuur-lüstorischo waarde van geen betekenis is. En wat de hoge kosten van restauratie betreft meent de heer Van Beveren dat men na afloop al gauw zegt: „Het is mooi gewor den" en de hoge uitgaaf vergeet. Ir. P. J. 't Hooft noemt als belang rijkste en als doorslaggevend argu ment voor restauratie: de functie van het gebouw. Is het niet juist de blijvende functie geweest die veie van de bestaande monumenten in de historie voor sloop hebben benaard? Het inonumentennnmmer van het tijdschrift „De Nederlandse Gemeen te" (15 dec. 1961) schrijft hierom trent terecht: „Algemeen is men het wel erover eens, dat om te voldoen aan de voorwaarden van „levend erfdeel" een monument een functie moet blijven vervullen." „Een onge bruikt gebouw gaat dood", zo stelt de lieer 't Hooft, „de functie gaat voor en wanneer die functie door het gebouw wordt bemoeilijkt zal in zo'n geval sloop voorkeur hebben boven ingrijpende restauratie." Op de tweede plaats stelt hii het argument architectonisch cultuur historische waarde van een ge bouw of monument. En dan is voor hem de belangrijkste vraag: „Hoe wordt gerestaureerd „Monumentenzorg gaat wel eens te ver. Vaak vervallen we bij restauratie in een slaafse navol ging van het oude en zelfs als de indicaties voor de oude vorm ontbreken moet toch de ambach telijke opzet van vroeger gehand haafd blijven. Dat is geen bouwen meer Ir. 't Hooft toont zich dan ook een voorstander van de eigentijdse op lossing, die naar hij meent veel eer lijker is. Het moet volgens hem mo gelijk zijn met moderne visie aan te passen. De spits te Hulst acht hij in het landschap goed, maar in de tails minder geslaagd. Bijna uitsluitend wordt gekozen voor restauratie in plaats van de eigentijdse oplossing: „Ik geloof dat de gemeenschap te weinig vertrou wen heeft in de bouwprestaties van de eigen tijd", zegt ir. 't Hooft en dat het vroeger wel kon illustreert hij met de fraaie goed aangepaste barokke Noordstraat-vleugel van het Middelburgse stadhuis die na de oor log werd herbouwd in een stijl die niets met die van deze tijd te maken heeft. Do eigentijdse oplossing, met eerbied voor schaal eu ritme van het bestaande gebouw en de omge ving, vergt volgens de heer 't Hooft veel meer van de bouwer dan het klakkeloos namaken van de oude toestand. Een oude toestand, die op sentimen tele gronden vaak wordt terugver langd. Een gerestaureerde Gevangen toren acht ir. 't Hooft alleen aardig voor toerisme, maar dat is op zich zelf geen argument om een dermate dure restauratie uit te voeren als het zoals hier een gebouw zonder functie of architectonisch cultuur-historische waarde betreft. Naar ir. 't Hooft meent, heeft wederopbouw van de provinciale bibliotheekgevel te Mid delburg geen enkele zin: „Lachen wij ook niet om de Amerikanen die in Europa kastelen kopen en elders in elkaar zetten Als een calamiteit een verlies heeft opgeleverd moeten we dat verlies kunnen aanvaarden." Dit zijn enkele op verschillende punten sterk uiteenlopende meningen van ten nauwste bij restauratie in Zeeland betrokken architecten. De hoge kosten van restauratie moeten tot beperking dwingen en wanneer de sentimentsfactor zou worden uit gebannen zou reeds van een ernstige beperking sprake zijn. In het verslag wordt gezegd, dat de akkerbouw op de meeste bedrijven op de eerste plaats komt en de veehou derij wordt bedreven om de bjjpro- dukten van het bouwland zoveel mo gelijk tot waarde te brengen. Het aantal kernen voor varkenshou derij werd uitgebreid met een kleine kern op Schouwen-Duiveland. Het totaal aantal deelnemers in Zeeland was 146 in 1961 tegen 97 in 1960. Er zijn voorts verschillende onderzoekin gen geweest, waarvan in het verslag de uitslag is opgenomen, o.m. van een rentabilitcitsonderzoek onder de varkenshouderij. In Zeeland is de varkensfokkerij en -mestery niet van zulk een- betekenis als in vele andere streken van ons land. In de Zeeuws- Vlaamse grensstrook heeft het fok ken van varkens echter wel enige betekenis. Van een sterke ontwikke ling van de varkensfokkerij is echter geen sprake. Geconcludeerd wordt, dat het geen zin heeft bij een aantal leden van de kernen aan te dringen op uitbreiding van do varkensstapel. De resultaten van het houden van varkens blijken zeer wisselvallig te sqjn. Voorts is een voederproef met vlees stieren genomen. Uitvoerig worden de resultaten van deze proef belicht, hetgeen eveneens het geval is met de praktische resultaten met het mestvee.. Nader worden toegelicht 4e arbeid. Het gewichtsverloop, de voe ding, het financiële resultaat enz. Ook werden drie wedstrijden georga niseerd betreffende het opfokken van kalveren, die eveneens interessante gegevens opleverden. Bij het jaarver slag is gevoegd het werkplan van de stichting. Slot van pag. 3) vonden, vooral bij de leden van de Kerk van Engeland die nog al hoog kerkelijk dachten. Nadien lieeft een rooms-katholleke Franse abbé zich bij lien aangeslo ten en in 1909 heeft paus Pius X zyn zegen gegeven aan deze bidweek en daarmee was zij, wel niet geheel, maar dan toch voornamelijk een roonis-katholieke aangelegenheid ge worden. Wanneer men in de kerk van Rome bad voor de eenheid der christenheid, had men bepaalde ge dachten. Ze zijn aangegeven in die begindatum, het feest van St. Petrus' stoel te Rome. Zoals er in en sinds de tweede we reldoorlog zoveel is veranderd, zo is er ook in deze week der gebeden ver andering gekomen. Dat comité in Rotterdam, waar men deze gebeds week op bredere leest wil schoeien, is daarvan een teken en naast de Maas stad zyn er meerdere plaatsen in ons land te noemen, zij het dan ook dat men het daar niet zo oorspron kelijk doet. En zo is er weer eens een wending gekomen in deze internationale bid week. De oecumenische gedachten- gang vinden we er nu in terug. Wan neer dr. Hoenderdaal spreekt over wat Ned Delhi ons gebracht heeft, is het daardoor voldoende gekenschetst. De laatste dag van die week is het feest van Paulus' bekering. Het is een gebeurtenis waarbij protes tanten zich meer thuis zullen gevoe len en zo is het dan toch wel heel tekenend dat die bidweek inhangt tussen deze twee dagen. Het ene deel van do christenheid zal natuurlyk meer binding gevoe len met het feest van de 18e en liet andere deel met dat van de 25ste en niemand zal meedoen aan deze bidweek met de gedach te dat we er nu feitelyk reeds zijn. We bidden voor de eenheid. Te midden van de spanningen, waar mee alle kerk op dit ogenblik staat in de wereld, worden zjj naar elkaar toegedreven om ge zamenlijk te bidden en wanneer mensen samen weer biddende voor des Heren aangezicht kun- Weekends van Hervormde Jeugdraad op Hedenesse De Hervormde Jeugdraad te Mid delburg en het vormingscentrum He denesse organiseren een vijftal week ends voor de jeugd van 16 jaar en ouder uit scholen en bedrijven. Het thema van deze weekends is „le vensstijl". Normen, ze.den en gewoon ten van diverse volken zullen verge leken worden met die van ons. Ook eigen omgangsvormen en humane en christelijke levensstijl komen aan de orde. Op de bijeenkomst, die vandaag en morgen (20 en 21 januari) wordt ge houden, vertellen een Surinaamse zendeling en jonge me.nsen uit Am- bon iets over de normen, zeden en gewoonten in hun eigen land. Verder zijn de weekends gewijd aan spel, zang, dans en sport. Zij worden ge houden op Hedenesse. B. en w. St.-Annaland: akkoord grenswijziging Aangezien de gemeentelijke herinde ling van Tholen voor de gemeente Sint Annaland geen belangrijke wijzi ging van de grenzen inhoudt cn 'dus weinig ingrijpend is, stellen b. en \v van Sint Annaland de raad voor Ge deputeerde Staten te berichten met de voorgestelde grenswijziging voor wat Sint Annaland betreft akkoord te kunnen gaan. Over dit voorstel zal de raad van Sint Annaland in zijn eerstvolgende vergadering, die vastgesteld op dinsdag 23 januari a. 's ochtends om tien uur, beslissen. In deze vergadering komt verder een voorstel aan de orde betreffende vast stelling van het hierziene uitbreidings plan. Het vast te stellen plan omvat drie gebieden: de Cureelanden, het ge bied achter de molen en het gebied achter de bogerds. Hiervan onderging alleen het gebied achter de bogerds een belangrijke wijziging. Vergeleken met het oude plan is het namelijk in zuidelijke richting uitgebreid met woningen. Het nieuwe plan voorziet onder meer in de bouw van 143 wo ningen en drie openbare gebouwen. Voorts vermeldt de raadsagenda gen voorstel over de reorganisatiemogc- lijkheden van de centrale dienst „Noord-Beveland" en een voorstel tot aankoop van de krotwoning Javadijk 46 van de erfgenamen van wijlen we duwe A. de Witte te besluiten. De aankoopwaarde van de woning is ge schat op 975. Regionale omroep voor Zeeland Toen een paar weken geleden de P.Z.C. zijn jaaroverzicht 1961 publi ceerde en gewaagde van de enorme veranderingen, die Zeeland in de toekomst te wachten staan (Delta-r plan, industrialisatie en toerisme), moest ik onwillekeurig denken aan ons Zeeuws dialect. Het is een be kend feit, dat het Zeeuws vrij snel aan het verdwijnen is. Door de ont wikkeling. die Zeeland nu doormaakt, zal dit tempo nog versneld worden. Bezien we in dit verband het ver schil tussen Friesland en Zeeland, ten opzichte van hun respectievelijke streektaal, dan valt ons op dat som mige Friezen overdrijven, ten aanzien van het behoud van hun streektaal („Friese nationale partij"), terwijl er in Zeeland zeer weinig geschiedt voor het behoud van ons dialect. Hoewel de betekenis van een Zeeuws woordenboek moeilijk te overschat ten is, ligt de waarde van een der gelijk werk m.i. voornamelijk in het historische vlak en zal het weinig of geen invloed uitoefenen op het behoud van on* Zeeuws dialect. Nu is bij mij het denkbeeld ontstaan om, met gebruikmaking van de com municatiemiddelen, de stryd tegen de verdwijning van het Zeeuws aan te. binden. We denken dan in de eerste plaats aan de krant (P.Z.C.). Of schoon het alleen maar toe te jui chen zal zijn als de Zeeuwse dagbla den regelmatig artikelen ln het Zeeuws publiceren, zal dit niet vol doende zijn om het Zeeuws te laten voortbestaan. Immers, velen vinden het Zeeuws moeilijk tc lezen en zul len dergelijke artikelen vaak over slaan bij het lezen der krant. Een groter effect sorteert volgens mij de radio. Er bestaan reeds re gionale omroepen noord (Groningen, Frieseland en Drente) en zuid (Lim burg). Waarom dan geen regionale omroep Zeeland? Zou het niet mogelijk zijn, om deze uitzendingen vanuit de te levisietoren in Goes te laten uitzen den? Ik hoop, dat voor dit denkbeeld be langstelling bestaat. Het is be vreemdend, dat door de bevoegde in stanties zo weinig wordt gedaan, om het Zeeuws dialect en het Zeeuwse volkslied tc laten voortbestaan in de toekomst. Apeldoorn, P. A. Berman Bax Barkerlaan 3 non staan, Is dit een gebeurtenis die een visioen opent voor de toe komst. Loos gebaar? Maar toch zal liet er bij velen nog niet goed in willen dat men in al die vijf kerken waarlijk kan bid den voor de eenheid der christen heid. We horen reeds allerlei kriti sche vragen en opmerkingen. Zal het meer zijn dan een loos gebaar? Hoe kan het enige betekenis hebben als we bedenken dat Rome zich al leen kerk weet? Zal het niet dezelf de richting uitgaan als die Watson, die met deze bidweek is begonnen, insloeg, terwijl anderen eveneens vervuld van de hoop op de eenheid der kerk, ook deze richting zijn uit gegaan Ge kent deze vragen. Bij Rome kent men deze gedachten waarlijk ook wel en daar heeft men er ook wel iets van verstaan dat het alleen maar af stoot wanneer in hooghartigheid ver maand wordt naar de „moeder-kerk" terug te keren. We kunnen er zeker van zijn dat de brieven die dit jaar vanuit Rome tot andere kerken wor den gericht, geheel anders van toon en van inhoud zullen wezen dan die, welke zijn uitgegaan voor het eerste Vaticaanse concilie van 1870. In» het nummer van „De Bazuin" van 13 januari vonden we een hoofd artikel over de internationale bid week: „Samen biddend vragen". „Voor de zoveelste keer internatio nale bidweek, maar zeker niet als altijd" Daarvoor is er te veel veran derd, „zowel onze kijk op de ande ren als op ons zelf". De schrijver con stateert dat „de anderen", zoals ze vroeger op het lijstje van de ge bedsintenties stonden, „minder an ders zijn dan voorheen". „Wij kijken niet meer naar hen als naar vreem den, ginds verweg. We zijn in onze gezindheid minder gelijkhebberig ge worden". Samen bidden We denken niet meer dat de anderen zich. maar moeten hekeren. terwijl wij de deur openmaken om ze te ontvangen. En daarom lukt het ons niet nicer voor die anderen te bid den, zoals ecu gezonde bidt voor de genezing van een ziclce". En dan be toogt de schrijver in De Bazuin dat. men bij Rome die anderen anders is gaan zienomdat onze kijk op ons zelf anders geworden is". „Wij voelen ons niet meer de gelukkige waarheldsbezitters, die precies we ten, hoe het allemaal verder moet". Nadat de schrijver heeft af gerekend met „een denken in zicart-wit-tegen- stellingen", zoals dat vroeger heel. gewoon was, zegt hij, beter dan voor heen te weten dat er bij de anderen soms veel en duidelijk, soms aarze lend en versluierd" toch aanwezig is de „gelovige verbondenheid met onze Heer". Daarmee is gegeven zo stelt hij dan vast dat de rooms-katholiekè voorstellen van „hereniging" en van „bekering" niet zo rechtlijnig meer zijn als vroeger. En zo is het nu mo gelijk om „samen biddend te vragen" „Niet langer meer voelen wij ons de schaapjes op het droge, die rustig afwachten al willen ze best wel eens daarvoor bidden tot de an deren zo verstandig zijn zich bij ons aan te sluiten. Gelovig weten wij, dat God aan het werk is bij ons én bij de anderen". Zo zullen we samen moeten bidden voor de eenheid der christenheid. „Wij moeten samen bid dend vragen, dat wat wij ondernemen en proberen om tot elkaar te komen in God, in Christus Jezus en Zijn Kerk, vervulling moge zijn van Gocls soevereine wil". We kunnen nu nog wel allerlei vra gen gaan stellen, maar er wordt ge vraagd om samen te bidden, in Rot terdam en ook in Zeeland, waar in de komende week niets gebeurt. In dit klimaat als ons tegenkomt uit De Bazuin, kunnen wij dat zonder reserve doen. H. KERKNIEUWS NED. IIERV. KERK. Bedankt voor Wierden H. C. Bult- man te Papendrecht; bedankt voor Arnemuiden B. Havekamp te Groe- nekan. Beroepen te Putten P- J. Bos le Sprang; beroepen te Woldendorp E. J. C. Hamminga, vicaris te Voor schoten. GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede J. G. Baum- falk te Ommen; te Raamsdonk c.a. H. Pilon, kandidaat te Hilversum. Beroepen te Klundert H. Pestman te Appingedam: beroepen te Hyum- Finkum F. Dijkstra, kandidaat te I eeuwarden: de classis Leeuwarden heeft préparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer F. Dijkstra, kandidaat te Leeuwarden die terstond beroepbaar is. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Borssele C. van Dam te Rotterdam. Tweetal te St.-Annaland A. F. Hon- koop te Goes en A. Hofman te Zeist, van wie laatstgenoemde is beroepen; beroepen tc Kijsen, tweede predi kantsplaats. C. van Dam te Rotter - dam-Z. CHR. GER. KERKEN Tweetal te Hillegom D. Henstra te Delft en J. Kampman te Rijnsburg; tweetal te Rotterdam-W N. de Jong fe Katwijk aan Zee en H. van Leeuwen te Arnhem.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 18