Voorontwerp bijdragewetDelta'
nu spoedig in ministerraad
„Ruimtelijk beleid
zeehavenbekkens"
GED. STATEN ORIËNTEREN ZICH
OVER HET SUBSIDIEBELEID
SCHAKER LANGEWEG NA ZEGE
ALLEEN OP EERSTE PLAATS
Waar zijn onze schepen?
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 19 JANUARI 1962
MINISTER IN TWEEDE KAMER
Bij afdamming zeegaten „van
klein naar groot" werken
(Slot van pag. I
Geen toename
Hel Tweede-Kamerlid Assmann
(k.v.p.) had de verwachting uit
gesproken, dat het verkeer over
de Westerschelde aanzienlijk zou
toenemen als er een tunnel bij
Engeland is gekomen.
De heer Korthals deelde deze me
ning echter niet. „Van verkeers
toename over de Westerschelde in
dit geval heb ik geen grote ver
wachting", zo zei hij, „want de af
stand is te groot".
Ook bracht minister Korthals het
veer Kruiningen-Perkpolder ter
sprake. Verschillende Kamerleden
hadden er hun teleurstelling over
uit gesproken, dat er voor dit
ve>er voorlopig slechts een „tus
senoplossing" komt. Met klem
wees de heer Korthals er echter
op, dat hij bepaald niet beoogt,
deze tussenoplossing in de plaats
te stellen van het definitieve plan.
„De uitvoering van dit definitieve
plan zal ter "hand worden geno
men, zodra de middelen beschik
baar komen", zo zei hjj. „Over de
bouw van een nieuwe veerboot
van 120 nieter lengte, hoop ik zo
spoedig mogelijk een beslissing te
nemen", verklaarde de heer Kort
hals voorts, met betrekking tot
dit veer.
Overigens was de „tussenoplos
sing" gevonden in overeenstem
ming met G.S. van Zeeland.
De minister deelde verder mee,
dat de verbetering aan de veer
boten „Koningin Juliana". „Prins
Bernhard" en „Dordrecht" zonder
bezwaar voor de veerdienst zal
geschieden. Er is namelijk reserve
aanwezig om stagnatie te voor
komen. Hij wees erop, dat inmid
dels met de verbetering van de
„Dordrecht'" een aanvang is ge
maakt.
Stationsbrug
Begrip toonde de minister voor de
moeilijke verkeerssituatie, die met
name in de zomermaanden is ont
staan bij de stationsbrug te Mid
delburg. Hij zegde met klem toe
de verwezenlijking van het plan
om tussen Vlissingen en Nieuw
en Sint-Joosland een nieuwe rijks
weg aan te leggen „zoveel als
mogelijk te bespoedigen". Voorts
verklaarde de minister, dat „voor
het verdere gedeelte van de rijks
weg Vlissingen-Bergen op Zoom
een grondige verbetering in studie
is genomen".
De heer Van der Peijl had zijn
bezorgdheid uitgesproken over hel
personeelstekort bij rijkswater
staat. waarvan hij vreesde dat
het stagnerend zou werken bij de
uitvoering van de werken van het
Deltaplan in 1962. Dhr Korthals
wees erop, dat rijkswaterstaat en
de ambtenaren al het mogelijke
doen om het programma in 1962
op tijd af te werken. Wel kon
hij bevestigen, dat er grote moei
lijkheden zijn door het tekort aan
technisch personeel. In dit verband
wees hij er ook op. dat men er
naar streeft het vorstverlet zoveel
mogelijk te beperken.
De staatssecretaris van verkeer
en waterstaat, de heer Stijkel,
bracht onder meer het spoorweg
verkeer in het Deltagebied ter
sprake. Er was namelijk op aan
gedrongen om dit spoorwegver
keer aan een nauwkeurige studie
te onderwerpen. De heer Stijkel
zei, dat hij zich nog nader beraden
moest over deze studie van het
spoorwegverkeer in het Deltage
bied.
Het Zeeuwse Tweede-Kamerlid
de heer Van der Peijl, had ge
steld, dat de uitwerking van de
zogenaamde zelfstandigenre
geling en de migratieregeling
die worden toegepast in af
wachting van de definitieve
regeling ex artikel 8 van de
Deltawet, enigszins stroef ver
lopen. De minister zegde toe,
zich in verbinding te zullen
stellen met zijn ambtgenoot
van sociale zaken om deze za
ken beter te doen marcheren.
Hij verklaarde nog, dat hij al
het mogelijke zal doen om de
definitieve regeling ex artikel
8 van de "Deltawet, waarin de
schade aan gedupeerden wordt
geregeld, zo spoedig mogelijk
gereed te krijgen.
Kreekrak
Opnieuw verklaarde minister
Korthals, dat hij het Kreekrak-
plan niet zag als een nationaal
project, dat moet worden uitge
voerd door het rijk. Hij zag in dit
plan in de eerste plaats een be
lang voor de streek. Dit in tegen
stelling tot de opmerkingen van
het Tweede-Kamerlid de heer
Assmann (k.v.p.), die een dag te
voren een vurig pleidooi voor het
Kreekrakplan had gehouden. De
heer Assmann had daarbij onder
meer gesteld, dat het Kreekrak
plan los moet worden gezien van
de Schelde-Riin-verbinding en dat
het plan zeker niet vertraagd
mag worden door deze verbin
ding. De heer Korthals wees er
echter op. dat het Kreekrakplan
in geen enkel opzicht vertraagd
zal worden door de Schelde-Rijn-
verbinding, maar dat belde zaken
toch niet geheel los kunnen wor
den gezien. Wat betreft het zee
havengedeelte van het Kreekrak
plan zegde hij toe, dit nog weer
eens in studie te zullen nenjen.
Sloeplan
Minister Korthals kon voorts
slechts weinig nadere mededelin
gen doen over het Sloeplan. Hij
vertelde, dat de uitvoering thans
in volle gang is. zowel wat be
treft de aanleg van de afsluitdijk
en het veranderen van de onder
zeese oever als wat betreft de
vestiging van de industrie van de
Koninklijke Maatschappij „De
Schelde". H|j verwachtte wel. dat
de haven voor gebruik gereed zal
zijn op het moment, dat het pro
ject van de scheepswerf „De
Schelde" ook klaar is gekomen.
Er is volgens de heer Korthals
weinig aan te doen, dat geïnteres
seerde industrieën voor het Sloe-
project zich thans moeten wenden
tot twee ministeries. Hij meende
echter, dat hy een ieder kon ge
ruststellen: „Er bestaat namelijk
een grote mate van coördinatie
tussen deze twee ministeries ter
zake van deze materie". Wat be
treft het gereedkomen van een
beheersorgaan voor het Zuidsloe
zei hij, dat het tijdstip van dit ge
reedkomen in sterke mate afhan
kelijk is van het overleg met de
streek. Het zal mede daarvan af
hangen of er snel een beslissing
kan worden genomen.
Ook bracht de heer Korthals
nog de grondaankopen in
Sluiskil ter sprake. „Het is op
het moment zeker niet meer
zo, dat er bij de bewoners nog
onzekerheid bestaat over het
feit, of hun grond al dan niet
betrokken zal zijn bij de uit
breiding van het kanaal Ter-
neuzen-Gent".
Wel wees de minister er nog
eens op, dat door technische en
administratieve beslommerin
gen de zaak in sommige geval
len wel lang kan duren.
Saeftinge
Weinig nieuws had de heer Kort
hals over het Land van Saeftinge.
In België is thans een onderzoek
gaande naar de verbetering van
de vaarweg door de Westerschel
de. waarbij de bedijking van het
Land van Saeftinge niet uitgeslo
ten is. Dit onderzoek is echter
nog niet in een zodanig stadium
gekomen, dat hierover reeds me
dedelingen gedaan kunnen wor
den. Overigens deelde h|j de heer
Kodde desgevraagd mee, dat er
wel degelijk overleg op dit punt
met België wordt gepleegd.
RH de replieken wees het Kamer
lid Kodde er op, dat alle wegen
op Walcheren leiden naar Middel
burg. Veel verkeer zal dan ook op
de Zeeuwse hoofdstad gericht bly-
ven, ook ais de nieuwe ryksweg
VlissingenNieuwland gereed
komt. Deze nieuwe weg zal dan
ook zeker geen volledige oplos
sing brengen voor het nijpende
verkeersprobleem bij de Middel
burgse stationsbrug. Daarom
drong hij nog weer eens aan op
een radicale oplossing: namelijk
een verbetering van de brugsitua-
tie in Middelburg. De heer Kort
hals zei hierover," dat h|j deze ver
keerssituatie nog eens in studie
zal nemen. De heer Kodde vestig
de de aandacht van de minister
ook op het feit, dat de haven in
('olijnsplaat toch niet volledig aan
de verwachting voldoet. „Zelfs
niet als de schepen binnen lig
gen", aldus de heer Kodde.
Laatste stadium
„Het lijkt er heel aardig op, dat
we nu definitief het laatste sta
dium hebben bereikt, wat betreft
de bijdragewet Deltawerken", zo
zei minister Korthals gisteravond
in zijn verdediging van de begro
ting voor verkeer en waterstaat.
Hij wees er op. dat deze wet thans
na het binnenkomen van de ad
viezen is herzien en toegezonden
aan beide andere ministers, die
deze wet hebben ondertekend. Het
is zijn verwachting, dat het voor
ontwerp nu zeer spoedig in de mi
nisterraad zal komen. In deze wet
is de bekende 4060 procent re
geling vervangen door een garan
tieclausule. De minister lichtte
deze clausule verder niet toe. Ook
wees de heer Korthals er op, dat
de wet van 1870 voor de calami-
teuze polders niet zo kan blijven
bestaan. Hij wees er op, dat er
nog geen wetsontwerp in bespre
king is.
Zelf heeft hjj zyn standpunt in
deze nog niet bepaald. Wel
heeft hij contact opgenomen
aangaande dit plan met de
raad van waterstaat, aan wel
ke instantie hij adviezen heeft
gevraagd. Inmiddels z|jn ver
scheidene besprekingen ge
voerd, ook met vertegenwoor
digers van de provincie Zee
land. De minister wacht, alvo
rens zijn standpunt te bepalen,
de verschillende adviezen af.
Wat betreft de sociale en econo
mische inlichtingen aangaande
de Deltawerken een zaak,
waarnaar de heer Westerhout ge
ïnformeerd had stelde de mi
nister, dat het Deltaplan eigen
lijk nog maar in het beginstadium
van ontwikkeling is. Nu de grote
projecten in het Deltaplan tot ont
wikkeling komen, mag verwacht
worden, dat ook aangaande de so
ciale en economische aspecten
van de Deltawerken zeer binnen
kort meer nieuws te verwachten
zal zijn.
Volgorde afdamming
Ook de volgorde van afdamming
van de zeegaten in het Deltaplan
werd door de minister nogmaals
onder de loep genomen, naar aan
leiding van een vraag, gesteld
door het Tweede-Kamerlid Kodde,
Hij zei, dat het advies van des
kundigen had geleerd, dat het niet
mogelijk is, eerst de Oosterschelde
al' te dammen. Hjj wees er op, dat
hij zelfs de schijn niet wilde wek
ken, dat deskundigen in deze de
beslissing hebben genomen. Hy
vertelde echter wel, dat indien
deskundigen adviseren, in een zo
belangrijke zaak als deze, hij wei
nig anders kan doen dan dit ad
vies op te volgen. Er slaan hier
namelijk zeer grote belangen en
zeer grote bedragen op het spel.
Daarom moet er bij de afdam
ming van klein naar groot worden
gewerkt, eerst dus het Brouwers-
havense Gat en daarna de Ooster
schelde.
MINISTER POSITIEF OVER:
Antwoord op vragen
van drs. Westerhout
(Van een onzer redacteuren)
„De regering is wel degelijk be
reid bij de ontwikkeling van de
Nederlandse liavenbekkens een
ruimtelijk beleid te voeren".
Dit verklaarde minister Kort
hals gisteravond in de Tweede
Kamer naar aanleiding van de
opmerkingen van de lieer Wes
terhout. Dit Zeeuwse Kamerlid
had zich namelijk afgevraagd,
of de regering bij het nemen
van een beslissing aangaande
het Europoortplan de belangen
van andere Nederlandse haven
bekkens wel voldoende afgewo
gen heeft. De heer Westerhout
had daarbij met name het Wes-
terscheldebekken en de Eems-
monding genoemd.
„Allerwege wordt de enorme econo
mische betekenis van onze zeehavens
Ingezien", aldus de minister. „Het
eist van ons een grote krachtsinspan
ning om deze zeehavens te ontwik
kelen. Het zijn met name de nabuur
landen. die ons min of meer tot deze
krachtsinspanning dwingen, want in
deze landen worden havens gebouwd
voor grote schepen met veel diep
gang. Nederland moet daarbij niet
achterop komen, vandaar dat liet
Europoortplan thans tot ontwikke
ling wordt gebracht", aldus de minis
ter.
Het bewijs voor zijn stelling ech
ter. dat de regering wel degelijk
hereid is bij de ontwikkeling van
de Nederlandse zeehavenbeKkens
ccn ruimtelijk beleid te voeren, is
volgens de heer Korthals, dat ook
ruime aandacht wordt besteed
aan andere havengebieden. Met
name noemde hij het Zuidsloe, het
Kreekrakplan, de verbreding van
het kanaal Gent-Terneuzen en de
haven van Delfzijl.
yyV oorlopen"
Bij de replieken zei de heer Wester
hout er wel van overtuigd te zijn,
dat voor de beslissing inzake bet
Europoortplan wel degelijk alle pla
nologische aspecten zijn belicht.
Maar hij verklaarde dat het beslist
niet zo mag zijn, dat Nederland bij
het bepalen van de prioriteiten op
havengebied min of meer wordt ge
dwongen door de nabuurlanden. „Het
is hier meer een zaak van steeds
voorlopen, zodat we bij de ontwikke
ling niet door de feiten worden ach
terhaald". zo zei dit Zeeuwse Ka
merlid. Hij wees cr dan ook op, dat
we niet alleen voor dit ogenblik een
plan moeten maken, maar ook voor
een verre toekomst voorzieningen op
het gebied van havenbekkens moeten
bewerkstelligen. In dit verband be
pleitte hij nog eens het gereedkomen
van een havennola.
In zijn slotbeschouwing wees de heer
Korthals er nog op, dat de zaak van
het Europoortplan beslist niet alleen
door rijkswaterstaat is bekeken. Hij
stelde onder meer dat deze materie
ook in de raad voor de ruimtelijke
ordening uit en te na overwogen is.
Winstdaling A.K.U.
De Algemene Kunstzijde luie. N.V.
te Arnhem heeft haar eyfers over
het vierde kwartaal van 1961 bekend
gemaakt, zodat ook liet voorlopige
resultaat over het gehele boekjaar
1961 samengesteld kon worden.
Hieruit blijkt dat de nettowinst over
1961 ten opzichte van 1960 met 17.3
pet. gedaald is van 39,3 min. tot
32,5 min.
Geen contact met Harriman
Mr. Luns terug in
Nederland
De minister van buitenlandse zaken,
mr. J. M. A. H. Luns, heeft, alle be
richten ten spijt, de Amerikaanse
onderminister Harriman niet gespro
ken. Beleefdheidshalve de in grote
getale verschenen journalisten ont
vangend, toen hij gistermiddag om 5
uur uit Genève op .Schiphol terug
kwam, deelde hij mede uitsluitend
voor privédoeleinden in Zwitserland
te zyn geweest. Naar bekend, ver
trok hij daarheen vorige week vrij
dag.
Ook een tweede gerucht sprak hij
met nadruk tegen. n.l. dat zijn zwak
ke gezondheidstoestand hem binnen
kort tot aftreden zou nopen.
„Ik ga nog wel een weekje mee", zei
hij gekscherend, cloch later vrezend
dat deze opmerking tot misverstan
den aanleiding zou geven, onder
streepte hij zekerheidshalve de iro
nie ervan.
Overigens was hij uiteraard op de
hoogte gebleven van de laatste ge
beurtenissen. Hij had daarover met
de Nederlandse missie bij de V.N.
telefonisch contact opgenomen.
„Ik kan alleen betreuren dat Indo
nesië een dergelijke gewapende infil
tratiepoging heeft ondernomen. U
kunt begrijpen dat ik met de rege
ring nauwlettend volg wat zich tlians
in Indonesië afspeelt" en daarbij
doelde de minister naar hij verdui
delijkte o.m. op de arrestaties van
gematigde Indonesische politieke lei
ders.
Op de vraag of hij commentaar wil
de leveren over de kwestie van de
territoriale wateren. waarin het
vuurgevecht zich al of niet zou heb
ben afgespeeld, antwoorde hij: „U
kunt van mij niet verlangen dat ik
hier een cursus in het internationale
zeerecht ga geven".
Ch. van Biene overleden
Op 72-.jarigc leeftijd is overleden de
heer Ch. van Biene, oudste direc
teur van de Astra-filmiuaatschappy
te Arnhem. De heer Van Biene, die
in Amsterdam werd geboren, was
eerst explicateur, later bedrijfsleider
bij een theater in Amsterdam.
In 1916 werd hij benoemd tot direc
teur van de H.A.P.-film en ook is hij
directeur geweest van een film-ver
huurkantoor. De heer Van Biene was
ridder in de Orde van Oranje-Nas-
VOORSTELLEN IN STATEN BEHANDELD
„Waarderingsbijdrage" voor
verschillende diensten
la hun antwoord op het algemeen
verslag van de Statenafdelingen over
het subsïdievoorstel aan de stichting
„Provinciale Gezondheidsdienst voor
dieren" merken Ged. Staten van
Zeeland op. dat liet subsidiebeleid
van de overheid de laatste tijd in het
centrum van de belangstelling staat,
getuige al hetgeen hierover in de
vakliteratuur wordt gepubliceerd.
Enige colleges van Ged. Staten heb
ben hierover nota's samengesteld,
waarover Ged. Staten van Zeeland
zich nu nader oriënteren.
Een der Statenleden had namelijk
gevraagd of subsidieverlening niet in
strijd is met de daarvoor geldende
verordening, omdat volgens hem de
exploitatie van de dienst voordelig
zou sluiten. G.S. verklaren, dat dit
juist is. echter voor de dienst 1960-
1961. niet voor de dienst 1961-1962,
waarvoor de stichting op een verlies
rekent. Gedeputeerden leggen er nog
maals de nadruk op, dat de provincie
niet verder moet gaan dan het geven
van een blijk van waardering en
sympathie voor het werk van de ge
zondheidsdienst. Een bedrag van
2500,achten zij daarom redelijk.
Bij de behandeling van het subsi-
dievoorstel aan het provinciaal
onderzoekcentrum voor de land
bouw (P.O.C. Zeeland) vroegen
enkele Statenleden waarom G.S.
de door de commissie waterbe
heersing en ontzilting gevraagde
7000 gulden wel willen toestaan,
maar de subsidie voor het P.O.C.
slechts op 2500,willen stellen,
terwijl 6000,gevraagd is.
Bezwaarlijk
G.S. antwoorden, dat de subsidie
voor de commissie waterbeheersing
bezwaarlijk verminderd kan worden,
omdat deze commissie reeds geduren
de 5 jaar op de ontvangst van dit
bedrag Is ingesteld. Voorts geven zy
toe, dat de subsidie van 2500 voor
het P.O.C. vrü willekeurig gekozen
is, maar dat zij het bedrag redelijk
achten als blijk van waardering en
belangstelling.
Over de subsidie aan de vereniging
„De Hollandse Molen" vroeg een der
Statenleden of Zeeland niet te gul
is, omdat meer gegeven wordt dan
een elfde deel. G.S. antwoorden, dat
de jaarlijkse bijdrage is afgerond op
1500 gulden per provincie, mede om
dat verwacht moest worden, dat
Zuid-Holland niet geheel aan het
subsidieverzoek zou kunnen voldoen,
omdat deze provincie een eigen mo-
lendeskundige heeft.
Monumenten
Bij de behandeling van de subsidie
aanvragen voor de restauratie van
monumenten van geschiedenis en
kunst vroeg één der Statenleden of
het mogelijk is aan deze subsidies de
voorwaarde te verbinden dat de ge
bouwen voor bezichtiging door het
publiek opengesteld worden.
In hun antwoord verklaren G.S. dat
het rijk subsidieert op voorwaarde,
dat „na afloop van de werkzaamhe
den de eigenaar het monument koste
loos ter bezichtiging stelt. Wenst hij
toegangsgeld te heffen, dan heeft hij
toestemming nodig van de minister
van O. K. en W."
Voorts wordt toegezegd, dat Gedepu
teerden over de bezichtiging Aan slot
Haamstede contact willen opnemen
met de eigenares.
HOOGOVENSCHAAKTOERNOOI
Donner brak partij
tegen Henneberke af
Kick Langeweg is door een zege op
de Indiër Aaron in de zevende ronde-
van het Hoogovenschaaktoernooi al
leen op de eerste plaats gekomen met
een score van 4'/2 uit 7. De Oosten
rijkse grootmeester Robatsch verloor
gisteren van BisgniPr. terwijl de
Zuidslaaf dr. Trifunovic tegen Kott-
nauer niet verder kwam dan een
remise. De partijen tussen Donner
en Henneberke en Van Scheltinga en
O'Kelly werden afgebroken.
De resultaten waren: grootmeester-
groep: Henneberke (Ned.)Donner
(Ned.) afgebr.; Van Scheltinga
(Ned.)O'Kelly de Galway (België)
afgebr.; Kottnauer (Eng.)Trifuno
vic (Zuidsl.) YzYzAaron (India)
Langeweg (Ned.) 01: Robatsch
(Oostenrijk)Bisguier (V.S.) 01.
De afgebroken partij uit de zesde
ronde tussen Trifunovic en Van
Scheltinga werd opnieuw afgebroken.
Na zeven ronden luidt de stand: 1.
Langeweg 4Yz pnt.; 2. Donner 4
pnt. en 1 afgebr. partij; 3. Robatsch
4 pnt.; 4. Trifunovic 3% pnt. en 1
afg. partij; 5-6 Kottnauer en Bis
guier, beiden 3% pnt.; 7. O'Kelly
de Galway 3 pnt. en 1 afgebr. partij;
8. Aaron 2Yz pnt.; 9. Henneberke
2 pnt. en 1 afgebr. partij; 10. Van
Scheltinga 1% pnt. en 2 afgebr. par
tijen.
Meestergroep A: Durao (Port.)
Eising (Did.) afgebr.; Scafarelli
(It.)Parma (Zuidsl.) YjFaze-
kas (Eng.)Wade (Nw. Zeel.) Ys
Yz', Barendregt (Ned.) Kuijpers
(Ned.) 10;- Puig (Spanje) Bink
(Ned.) afgebroken.
De afgebroken partij uit de zesde
ronde tussen Kuijpers en Fazekas
eindigde in een overwinning voor de
Engelsman.
Utrechtse commandant
van Rode Kruis biedt
excuses aan
I)e commandant van de Rode-Kruis-
colonne in Utrecht, dr. G. Her
schel, heeft aan het A.N.P. de vol
gende vcrklarig verstrekt: „Terug
ziend op de droeve spoorwegramp hy
Harmelen, betreur ik het ten zeerste
op een onjuist tijdstip en een on
juiste plaats uiting te hebben gege
ven aan mijn zienswijze inzake de
hulpverlening.
Ik betreur het eveneens dat daardoor
bij velen de mening heeft post gevat
dat het Nederlandse Rode Kruis
slechts tot hulpverlening overgaat,
dan na daartoe een officiële oproep
te hebben ontvangen. Niets is minder
waar. Als één van do vele vrijwilli
gers van het Roode Kruis besef ik
dat ik niet mijn in het openbaar ge
maakte opmerkingen het Nederland
se volk volkomen ongewild heb ge
kwetst en daarnaast de naam van
het Nederlandse Rode Kruis in het
geding heb gebracht. Voor dit alles
bied ik mijn oprechte verontschuldi
gingen aan".
Panna heeft de leiding in het klasse
ment met 5 Va pnt. Tweede is Sca
farelli met 4 V> en derde Barendregt
met 4 pnt.
Meestergroep B: Kramer (Ned.)
Mohrlock (Did.) YiYz: Smedere-
vac (Zuidsl.)De Rooi (Ned.) afge
broken; Perez (Spanje)Castagne
(Zwits.) afgebroken; Bakker (Ned.)
Rellstab (Did.) V£; Sandor
(Hong.)—Gereben (Israël) 0I.
De afgebroken partij uit de vijfde
ronde tussen Bakker en Sador ein
digde in een zege voor de Hongaar,
diê uit de zesde ronde tussen De Rooi
en Kramer eindigde in het voordeel
van de laatste.
De eerste plaats is hier in handen
van Gereben die 5'/i pnt, heeft. Mohr
lock is tweede met 5 en Kramer der
de met 4 pnt.
H. B. Vink overleden
Op de leeftijd van 57 jaar is in Den
Haag overleden de heer H. B. Vink,
voorzitter van de Nederlandse Ka
tholieke Bond van Werknemers
(sters) in Industriële Bedrijven „Sint
Willibrordus". De heer vink was
voorts lid van het verbondsbestuur
van de Nederlandse Katholieke Ar
beidersbeweging. Hij was ridder in
de Orde van Sint Gregorius de Gro
te.
Jo de Roo en Rentmeester
in het Sportpaleis
Jo de Roo (Kruiningen) en I'iet
Rentmeester (Yerseke) nemen zater
dagavond in het Sportpaleis te Ant
werpen deel aan een internationale
koppelwedstrijd. In dit programma
50 km ploegkoers starten nog 13
koppels, waaronder de Nederlandse
renners M. StolkcrW. van Est en
J. v. d. RldndertP. van Hees. On
der de verdere deelnemers bevinden
zich onder meer Simpson, Hoeve-
naers, v. Daele, Proost en Covens.
Theo Verschueren uit Sint-Jansteen,
die de laatste maanden steeds in het
Antwerpse zaterdagavond-program
ma voorkomt, start in een koers van
15 km achter derny-motoren tegen
5 Belgen. De nummers één en twee
uit deze wedstrijd starten binnen
kort met de bestgeplaatsten uit
soortgelijke wedstrijden te Brussel en
Gent, in één finale om het kampioen
schap van België.
Om de „Savelkoul-armband" rijdt de
Antwerpenaar A. Covens zaterdag
avond tegen de Deense achtervolger
F. Eugen. Op 6 januari j.l. eindigden
beiden in dezelfde tyd.
Hoogtepunt van de avond is het tref
fen tusen Rik van Steenbergen en
Rik van Looy in een omnium. Van
de vier onderdelen mochten beiden
er twee kiezen. Van Steenbergen
koos 1000 m tijdrijden met vliegende
start en een achtervolging over 3 km.
De keuze van v, Looy viel op een
koers van 15 ronden met 5 klasse
menten en 500 meter tijdrijden met
staande start. Mocht een beslissing
nodig zijn, dan zal de directie van
het Sportpaleis een vijfde wedstrijd
inlassen. De wedstrijden beginnen om
half acht.
Post en Van Looy wonnen
zesdaagse van Berlijn
Het Belgisch-Nederlandse koppel Rik
van I,ooy-Peter Post. heeft de 50ste
internationale zesdaagse wielerwed
strijd van Berl|jn gewonnen. Tweede,
werd de Duits-Zwitserse combinatie
van Klaus Bugdahl en Fritz Pfcn-
ninger.
Rik van Steenbergen en Emile Seve-
reyns van België kwamen op de
derde plaats.
Deze drie koppels hadden de leiding
met één ronde. Hun plaatsing in het
algemeen klassement werd bepaald
door punten. Van Looy-Post ver
gaarden 488 punten. Bugdahl-Pfen-
ninger 420 punten en Van Stecnber-
gen-Severeyns 141 punten.
CRAOLE of LIBERTY t
OORESTAD 17 v. fta
I ROTTERDAM I
PRINS MAURITS 17
RIJNKERK 17 v. H
STRAAT CLARENCE
SLOTERKERK
MCRWC
NACSS
STATUS 07 LIBERTY 1
BEEKBERGEN p.
SARENDRECHT I
BCHIIDIJK 17 700 o.
Babi» «II.
SYAO HAARLEM 17 143 n
SKAOI 18 te O.