Voorontwerp bijdragewetDelta' nu spoedig in ministerraad „Ruimtelijk beleid zeehavenbekkens" GED. STATEN ORIËNTEREN ZICH OVER HET SUBSIDIEBELEID SCHAKER LANGEWEG NA ZEGE ALLEEN OP EERSTE PLAATS Waar zijn onze schepen? 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 19 JANUARI 1962 MINISTER IN TWEEDE KAMER Bij afdamming zeegaten „van klein naar groot" werken (Slot van pag. I Geen toename Hel Tweede-Kamerlid Assmann (k.v.p.) had de verwachting uit gesproken, dat het verkeer over de Westerschelde aanzienlijk zou toenemen als er een tunnel bij Engeland is gekomen. De heer Korthals deelde deze me ning echter niet. „Van verkeers toename over de Westerschelde in dit geval heb ik geen grote ver wachting", zo zei hij, „want de af stand is te groot". Ook bracht minister Korthals het veer Kruiningen-Perkpolder ter sprake. Verschillende Kamerleden hadden er hun teleurstelling over uit gesproken, dat er voor dit ve>er voorlopig slechts een „tus senoplossing" komt. Met klem wees de heer Korthals er echter op, dat hij bepaald niet beoogt, deze tussenoplossing in de plaats te stellen van het definitieve plan. „De uitvoering van dit definitieve plan zal ter "hand worden geno men, zodra de middelen beschik baar komen", zo zei hjj. „Over de bouw van een nieuwe veerboot van 120 nieter lengte, hoop ik zo spoedig mogelijk een beslissing te nemen", verklaarde de heer Kort hals voorts, met betrekking tot dit veer. Overigens was de „tussenoplos sing" gevonden in overeenstem ming met G.S. van Zeeland. De minister deelde verder mee, dat de verbetering aan de veer boten „Koningin Juliana". „Prins Bernhard" en „Dordrecht" zonder bezwaar voor de veerdienst zal geschieden. Er is namelijk reserve aanwezig om stagnatie te voor komen. Hij wees erop, dat inmid dels met de verbetering van de „Dordrecht'" een aanvang is ge maakt. Stationsbrug Begrip toonde de minister voor de moeilijke verkeerssituatie, die met name in de zomermaanden is ont staan bij de stationsbrug te Mid delburg. Hij zegde met klem toe de verwezenlijking van het plan om tussen Vlissingen en Nieuw en Sint-Joosland een nieuwe rijks weg aan te leggen „zoveel als mogelijk te bespoedigen". Voorts verklaarde de minister, dat „voor het verdere gedeelte van de rijks weg Vlissingen-Bergen op Zoom een grondige verbetering in studie is genomen". De heer Van der Peijl had zijn bezorgdheid uitgesproken over hel personeelstekort bij rijkswater staat. waarvan hij vreesde dat het stagnerend zou werken bij de uitvoering van de werken van het Deltaplan in 1962. Dhr Korthals wees erop, dat rijkswaterstaat en de ambtenaren al het mogelijke doen om het programma in 1962 op tijd af te werken. Wel kon hij bevestigen, dat er grote moei lijkheden zijn door het tekort aan technisch personeel. In dit verband wees hij er ook op. dat men er naar streeft het vorstverlet zoveel mogelijk te beperken. De staatssecretaris van verkeer en waterstaat, de heer Stijkel, bracht onder meer het spoorweg verkeer in het Deltagebied ter sprake. Er was namelijk op aan gedrongen om dit spoorwegver keer aan een nauwkeurige studie te onderwerpen. De heer Stijkel zei, dat hij zich nog nader beraden moest over deze studie van het spoorwegverkeer in het Deltage bied. Het Zeeuwse Tweede-Kamerlid de heer Van der Peijl, had ge steld, dat de uitwerking van de zogenaamde zelfstandigenre geling en de migratieregeling die worden toegepast in af wachting van de definitieve regeling ex artikel 8 van de Deltawet, enigszins stroef ver lopen. De minister zegde toe, zich in verbinding te zullen stellen met zijn ambtgenoot van sociale zaken om deze za ken beter te doen marcheren. Hij verklaarde nog, dat hij al het mogelijke zal doen om de definitieve regeling ex artikel 8 van de "Deltawet, waarin de schade aan gedupeerden wordt geregeld, zo spoedig mogelijk gereed te krijgen. Kreekrak Opnieuw verklaarde minister Korthals, dat hij het Kreekrak- plan niet zag als een nationaal project, dat moet worden uitge voerd door het rijk. Hij zag in dit plan in de eerste plaats een be lang voor de streek. Dit in tegen stelling tot de opmerkingen van het Tweede-Kamerlid de heer Assmann (k.v.p.), die een dag te voren een vurig pleidooi voor het Kreekrakplan had gehouden. De heer Assmann had daarbij onder meer gesteld, dat het Kreekrak plan los moet worden gezien van de Schelde-Riin-verbinding en dat het plan zeker niet vertraagd mag worden door deze verbin ding. De heer Korthals wees er echter op. dat het Kreekrakplan in geen enkel opzicht vertraagd zal worden door de Schelde-Rijn- verbinding, maar dat belde zaken toch niet geheel los kunnen wor den gezien. Wat betreft het zee havengedeelte van het Kreekrak plan zegde hij toe, dit nog weer eens in studie te zullen nenjen. Sloeplan Minister Korthals kon voorts slechts weinig nadere mededelin gen doen over het Sloeplan. Hij vertelde, dat de uitvoering thans in volle gang is. zowel wat be treft de aanleg van de afsluitdijk en het veranderen van de onder zeese oever als wat betreft de vestiging van de industrie van de Koninklijke Maatschappij „De Schelde". H|j verwachtte wel. dat de haven voor gebruik gereed zal zijn op het moment, dat het pro ject van de scheepswerf „De Schelde" ook klaar is gekomen. Er is volgens de heer Korthals weinig aan te doen, dat geïnteres seerde industrieën voor het Sloe- project zich thans moeten wenden tot twee ministeries. Hij meende echter, dat hy een ieder kon ge ruststellen: „Er bestaat namelijk een grote mate van coördinatie tussen deze twee ministeries ter zake van deze materie". Wat be treft het gereedkomen van een beheersorgaan voor het Zuidsloe zei hij, dat het tijdstip van dit ge reedkomen in sterke mate afhan kelijk is van het overleg met de streek. Het zal mede daarvan af hangen of er snel een beslissing kan worden genomen. Ook bracht de heer Korthals nog de grondaankopen in Sluiskil ter sprake. „Het is op het moment zeker niet meer zo, dat er bij de bewoners nog onzekerheid bestaat over het feit, of hun grond al dan niet betrokken zal zijn bij de uit breiding van het kanaal Ter- neuzen-Gent". Wel wees de minister er nog eens op, dat door technische en administratieve beslommerin gen de zaak in sommige geval len wel lang kan duren. Saeftinge Weinig nieuws had de heer Kort hals over het Land van Saeftinge. In België is thans een onderzoek gaande naar de verbetering van de vaarweg door de Westerschel de. waarbij de bedijking van het Land van Saeftinge niet uitgeslo ten is. Dit onderzoek is echter nog niet in een zodanig stadium gekomen, dat hierover reeds me dedelingen gedaan kunnen wor den. Overigens deelde h|j de heer Kodde desgevraagd mee, dat er wel degelijk overleg op dit punt met België wordt gepleegd. RH de replieken wees het Kamer lid Kodde er op, dat alle wegen op Walcheren leiden naar Middel burg. Veel verkeer zal dan ook op de Zeeuwse hoofdstad gericht bly- ven, ook ais de nieuwe ryksweg VlissingenNieuwland gereed komt. Deze nieuwe weg zal dan ook zeker geen volledige oplos sing brengen voor het nijpende verkeersprobleem bij de Middel burgse stationsbrug. Daarom drong hij nog weer eens aan op een radicale oplossing: namelijk een verbetering van de brugsitua- tie in Middelburg. De heer Kort hals zei hierover," dat h|j deze ver keerssituatie nog eens in studie zal nemen. De heer Kodde vestig de de aandacht van de minister ook op het feit, dat de haven in ('olijnsplaat toch niet volledig aan de verwachting voldoet. „Zelfs niet als de schepen binnen lig gen", aldus de heer Kodde. Laatste stadium „Het lijkt er heel aardig op, dat we nu definitief het laatste sta dium hebben bereikt, wat betreft de bijdragewet Deltawerken", zo zei minister Korthals gisteravond in zijn verdediging van de begro ting voor verkeer en waterstaat. Hij wees er op. dat deze wet thans na het binnenkomen van de ad viezen is herzien en toegezonden aan beide andere ministers, die deze wet hebben ondertekend. Het is zijn verwachting, dat het voor ontwerp nu zeer spoedig in de mi nisterraad zal komen. In deze wet is de bekende 4060 procent re geling vervangen door een garan tieclausule. De minister lichtte deze clausule verder niet toe. Ook wees de heer Korthals er op, dat de wet van 1870 voor de calami- teuze polders niet zo kan blijven bestaan. Hij wees er op, dat er nog geen wetsontwerp in bespre king is. Zelf heeft hjj zyn standpunt in deze nog niet bepaald. Wel heeft hij contact opgenomen aangaande dit plan met de raad van waterstaat, aan wel ke instantie hij adviezen heeft gevraagd. Inmiddels z|jn ver scheidene besprekingen ge voerd, ook met vertegenwoor digers van de provincie Zee land. De minister wacht, alvo rens zijn standpunt te bepalen, de verschillende adviezen af. Wat betreft de sociale en econo mische inlichtingen aangaande de Deltawerken een zaak, waarnaar de heer Westerhout ge ïnformeerd had stelde de mi nister, dat het Deltaplan eigen lijk nog maar in het beginstadium van ontwikkeling is. Nu de grote projecten in het Deltaplan tot ont wikkeling komen, mag verwacht worden, dat ook aangaande de so ciale en economische aspecten van de Deltawerken zeer binnen kort meer nieuws te verwachten zal zijn. Volgorde afdamming Ook de volgorde van afdamming van de zeegaten in het Deltaplan werd door de minister nogmaals onder de loep genomen, naar aan leiding van een vraag, gesteld door het Tweede-Kamerlid Kodde, Hij zei, dat het advies van des kundigen had geleerd, dat het niet mogelijk is, eerst de Oosterschelde al' te dammen. Hjj wees er op, dat hij zelfs de schijn niet wilde wek ken, dat deskundigen in deze de beslissing hebben genomen. Hy vertelde echter wel, dat indien deskundigen adviseren, in een zo belangrijke zaak als deze, hij wei nig anders kan doen dan dit ad vies op te volgen. Er slaan hier namelijk zeer grote belangen en zeer grote bedragen op het spel. Daarom moet er bij de afdam ming van klein naar groot worden gewerkt, eerst dus het Brouwers- havense Gat en daarna de Ooster schelde. MINISTER POSITIEF OVER: Antwoord op vragen van drs. Westerhout (Van een onzer redacteuren) „De regering is wel degelijk be reid bij de ontwikkeling van de Nederlandse liavenbekkens een ruimtelijk beleid te voeren". Dit verklaarde minister Kort hals gisteravond in de Tweede Kamer naar aanleiding van de opmerkingen van de lieer Wes terhout. Dit Zeeuwse Kamerlid had zich namelijk afgevraagd, of de regering bij het nemen van een beslissing aangaande het Europoortplan de belangen van andere Nederlandse haven bekkens wel voldoende afgewo gen heeft. De heer Westerhout had daarbij met name het Wes- terscheldebekken en de Eems- monding genoemd. „Allerwege wordt de enorme econo mische betekenis van onze zeehavens Ingezien", aldus de minister. „Het eist van ons een grote krachtsinspan ning om deze zeehavens te ontwik kelen. Het zijn met name de nabuur landen. die ons min of meer tot deze krachtsinspanning dwingen, want in deze landen worden havens gebouwd voor grote schepen met veel diep gang. Nederland moet daarbij niet achterop komen, vandaar dat liet Europoortplan thans tot ontwikke ling wordt gebracht", aldus de minis ter. Het bewijs voor zijn stelling ech ter. dat de regering wel degelijk hereid is bij de ontwikkeling van de Nederlandse zeehavenbeKkens ccn ruimtelijk beleid te voeren, is volgens de heer Korthals, dat ook ruime aandacht wordt besteed aan andere havengebieden. Met name noemde hij het Zuidsloe, het Kreekrakplan, de verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen en de haven van Delfzijl. yyV oorlopen" Bij de replieken zei de heer Wester hout er wel van overtuigd te zijn, dat voor de beslissing inzake bet Europoortplan wel degelijk alle pla nologische aspecten zijn belicht. Maar hij verklaarde dat het beslist niet zo mag zijn, dat Nederland bij het bepalen van de prioriteiten op havengebied min of meer wordt ge dwongen door de nabuurlanden. „Het is hier meer een zaak van steeds voorlopen, zodat we bij de ontwikke ling niet door de feiten worden ach terhaald". zo zei dit Zeeuwse Ka merlid. Hij wees cr dan ook op, dat we niet alleen voor dit ogenblik een plan moeten maken, maar ook voor een verre toekomst voorzieningen op het gebied van havenbekkens moeten bewerkstelligen. In dit verband be pleitte hij nog eens het gereedkomen van een havennola. In zijn slotbeschouwing wees de heer Korthals er nog op, dat de zaak van het Europoortplan beslist niet alleen door rijkswaterstaat is bekeken. Hij stelde onder meer dat deze materie ook in de raad voor de ruimtelijke ordening uit en te na overwogen is. Winstdaling A.K.U. De Algemene Kunstzijde luie. N.V. te Arnhem heeft haar eyfers over het vierde kwartaal van 1961 bekend gemaakt, zodat ook liet voorlopige resultaat over het gehele boekjaar 1961 samengesteld kon worden. Hieruit blijkt dat de nettowinst over 1961 ten opzichte van 1960 met 17.3 pet. gedaald is van 39,3 min. tot 32,5 min. Geen contact met Harriman Mr. Luns terug in Nederland De minister van buitenlandse zaken, mr. J. M. A. H. Luns, heeft, alle be richten ten spijt, de Amerikaanse onderminister Harriman niet gespro ken. Beleefdheidshalve de in grote getale verschenen journalisten ont vangend, toen hij gistermiddag om 5 uur uit Genève op .Schiphol terug kwam, deelde hij mede uitsluitend voor privédoeleinden in Zwitserland te zyn geweest. Naar bekend, ver trok hij daarheen vorige week vrij dag. Ook een tweede gerucht sprak hij met nadruk tegen. n.l. dat zijn zwak ke gezondheidstoestand hem binnen kort tot aftreden zou nopen. „Ik ga nog wel een weekje mee", zei hij gekscherend, cloch later vrezend dat deze opmerking tot misverstan den aanleiding zou geven, onder streepte hij zekerheidshalve de iro nie ervan. Overigens was hij uiteraard op de hoogte gebleven van de laatste ge beurtenissen. Hij had daarover met de Nederlandse missie bij de V.N. telefonisch contact opgenomen. „Ik kan alleen betreuren dat Indo nesië een dergelijke gewapende infil tratiepoging heeft ondernomen. U kunt begrijpen dat ik met de rege ring nauwlettend volg wat zich tlians in Indonesië afspeelt" en daarbij doelde de minister naar hij verdui delijkte o.m. op de arrestaties van gematigde Indonesische politieke lei ders. Op de vraag of hij commentaar wil de leveren over de kwestie van de territoriale wateren. waarin het vuurgevecht zich al of niet zou heb ben afgespeeld, antwoorde hij: „U kunt van mij niet verlangen dat ik hier een cursus in het internationale zeerecht ga geven". Ch. van Biene overleden Op 72-.jarigc leeftijd is overleden de heer Ch. van Biene, oudste direc teur van de Astra-filmiuaatschappy te Arnhem. De heer Van Biene, die in Amsterdam werd geboren, was eerst explicateur, later bedrijfsleider bij een theater in Amsterdam. In 1916 werd hij benoemd tot direc teur van de H.A.P.-film en ook is hij directeur geweest van een film-ver huurkantoor. De heer Van Biene was ridder in de Orde van Oranje-Nas- VOORSTELLEN IN STATEN BEHANDELD „Waarderingsbijdrage" voor verschillende diensten la hun antwoord op het algemeen verslag van de Statenafdelingen over het subsïdievoorstel aan de stichting „Provinciale Gezondheidsdienst voor dieren" merken Ged. Staten van Zeeland op. dat liet subsidiebeleid van de overheid de laatste tijd in het centrum van de belangstelling staat, getuige al hetgeen hierover in de vakliteratuur wordt gepubliceerd. Enige colleges van Ged. Staten heb ben hierover nota's samengesteld, waarover Ged. Staten van Zeeland zich nu nader oriënteren. Een der Statenleden had namelijk gevraagd of subsidieverlening niet in strijd is met de daarvoor geldende verordening, omdat volgens hem de exploitatie van de dienst voordelig zou sluiten. G.S. verklaren, dat dit juist is. echter voor de dienst 1960- 1961. niet voor de dienst 1961-1962, waarvoor de stichting op een verlies rekent. Gedeputeerden leggen er nog maals de nadruk op, dat de provincie niet verder moet gaan dan het geven van een blijk van waardering en sympathie voor het werk van de ge zondheidsdienst. Een bedrag van 2500,achten zij daarom redelijk. Bij de behandeling van het subsi- dievoorstel aan het provinciaal onderzoekcentrum voor de land bouw (P.O.C. Zeeland) vroegen enkele Statenleden waarom G.S. de door de commissie waterbe heersing en ontzilting gevraagde 7000 gulden wel willen toestaan, maar de subsidie voor het P.O.C. slechts op 2500,willen stellen, terwijl 6000,gevraagd is. Bezwaarlijk G.S. antwoorden, dat de subsidie voor de commissie waterbeheersing bezwaarlijk verminderd kan worden, omdat deze commissie reeds geduren de 5 jaar op de ontvangst van dit bedrag Is ingesteld. Voorts geven zy toe, dat de subsidie van 2500 voor het P.O.C. vrü willekeurig gekozen is, maar dat zij het bedrag redelijk achten als blijk van waardering en belangstelling. Over de subsidie aan de vereniging „De Hollandse Molen" vroeg een der Statenleden of Zeeland niet te gul is, omdat meer gegeven wordt dan een elfde deel. G.S. antwoorden, dat de jaarlijkse bijdrage is afgerond op 1500 gulden per provincie, mede om dat verwacht moest worden, dat Zuid-Holland niet geheel aan het subsidieverzoek zou kunnen voldoen, omdat deze provincie een eigen mo- lendeskundige heeft. Monumenten Bij de behandeling van de subsidie aanvragen voor de restauratie van monumenten van geschiedenis en kunst vroeg één der Statenleden of het mogelijk is aan deze subsidies de voorwaarde te verbinden dat de ge bouwen voor bezichtiging door het publiek opengesteld worden. In hun antwoord verklaren G.S. dat het rijk subsidieert op voorwaarde, dat „na afloop van de werkzaamhe den de eigenaar het monument koste loos ter bezichtiging stelt. Wenst hij toegangsgeld te heffen, dan heeft hij toestemming nodig van de minister van O. K. en W." Voorts wordt toegezegd, dat Gedepu teerden over de bezichtiging Aan slot Haamstede contact willen opnemen met de eigenares. HOOGOVENSCHAAKTOERNOOI Donner brak partij tegen Henneberke af Kick Langeweg is door een zege op de Indiër Aaron in de zevende ronde- van het Hoogovenschaaktoernooi al leen op de eerste plaats gekomen met een score van 4'/2 uit 7. De Oosten rijkse grootmeester Robatsch verloor gisteren van BisgniPr. terwijl de Zuidslaaf dr. Trifunovic tegen Kott- nauer niet verder kwam dan een remise. De partijen tussen Donner en Henneberke en Van Scheltinga en O'Kelly werden afgebroken. De resultaten waren: grootmeester- groep: Henneberke (Ned.)Donner (Ned.) afgebr.; Van Scheltinga (Ned.)O'Kelly de Galway (België) afgebr.; Kottnauer (Eng.)Trifuno vic (Zuidsl.) YzYzAaron (India) Langeweg (Ned.) 01: Robatsch (Oostenrijk)Bisguier (V.S.) 01. De afgebroken partij uit de zesde ronde tussen Trifunovic en Van Scheltinga werd opnieuw afgebroken. Na zeven ronden luidt de stand: 1. Langeweg 4Yz pnt.; 2. Donner 4 pnt. en 1 afgebr. partij; 3. Robatsch 4 pnt.; 4. Trifunovic 3% pnt. en 1 afg. partij; 5-6 Kottnauer en Bis guier, beiden 3% pnt.; 7. O'Kelly de Galway 3 pnt. en 1 afgebr. partij; 8. Aaron 2Yz pnt.; 9. Henneberke 2 pnt. en 1 afgebr. partij; 10. Van Scheltinga 1% pnt. en 2 afgebr. par tijen. Meestergroep A: Durao (Port.) Eising (Did.) afgebr.; Scafarelli (It.)Parma (Zuidsl.) YjFaze- kas (Eng.)Wade (Nw. Zeel.) Ys Yz', Barendregt (Ned.) Kuijpers (Ned.) 10;- Puig (Spanje) Bink (Ned.) afgebroken. De afgebroken partij uit de zesde ronde tussen Kuijpers en Fazekas eindigde in een overwinning voor de Engelsman. Utrechtse commandant van Rode Kruis biedt excuses aan I)e commandant van de Rode-Kruis- colonne in Utrecht, dr. G. Her schel, heeft aan het A.N.P. de vol gende vcrklarig verstrekt: „Terug ziend op de droeve spoorwegramp hy Harmelen, betreur ik het ten zeerste op een onjuist tijdstip en een on juiste plaats uiting te hebben gege ven aan mijn zienswijze inzake de hulpverlening. Ik betreur het eveneens dat daardoor bij velen de mening heeft post gevat dat het Nederlandse Rode Kruis slechts tot hulpverlening overgaat, dan na daartoe een officiële oproep te hebben ontvangen. Niets is minder waar. Als één van do vele vrijwilli gers van het Roode Kruis besef ik dat ik niet mijn in het openbaar ge maakte opmerkingen het Nederland se volk volkomen ongewild heb ge kwetst en daarnaast de naam van het Nederlandse Rode Kruis in het geding heb gebracht. Voor dit alles bied ik mijn oprechte verontschuldi gingen aan". Panna heeft de leiding in het klasse ment met 5 Va pnt. Tweede is Sca farelli met 4 V> en derde Barendregt met 4 pnt. Meestergroep B: Kramer (Ned.) Mohrlock (Did.) YiYz: Smedere- vac (Zuidsl.)De Rooi (Ned.) afge broken; Perez (Spanje)Castagne (Zwits.) afgebroken; Bakker (Ned.) Rellstab (Did.) V£; Sandor (Hong.)—Gereben (Israël) 0I. De afgebroken partij uit de vijfde ronde tussen Bakker en Sador ein digde in een zege voor de Hongaar, diê uit de zesde ronde tussen De Rooi en Kramer eindigde in het voordeel van de laatste. De eerste plaats is hier in handen van Gereben die 5'/i pnt, heeft. Mohr lock is tweede met 5 en Kramer der de met 4 pnt. H. B. Vink overleden Op de leeftijd van 57 jaar is in Den Haag overleden de heer H. B. Vink, voorzitter van de Nederlandse Ka tholieke Bond van Werknemers (sters) in Industriële Bedrijven „Sint Willibrordus". De heer vink was voorts lid van het verbondsbestuur van de Nederlandse Katholieke Ar beidersbeweging. Hij was ridder in de Orde van Sint Gregorius de Gro te. Jo de Roo en Rentmeester in het Sportpaleis Jo de Roo (Kruiningen) en I'iet Rentmeester (Yerseke) nemen zater dagavond in het Sportpaleis te Ant werpen deel aan een internationale koppelwedstrijd. In dit programma 50 km ploegkoers starten nog 13 koppels, waaronder de Nederlandse renners M. StolkcrW. van Est en J. v. d. RldndertP. van Hees. On der de verdere deelnemers bevinden zich onder meer Simpson, Hoeve- naers, v. Daele, Proost en Covens. Theo Verschueren uit Sint-Jansteen, die de laatste maanden steeds in het Antwerpse zaterdagavond-program ma voorkomt, start in een koers van 15 km achter derny-motoren tegen 5 Belgen. De nummers één en twee uit deze wedstrijd starten binnen kort met de bestgeplaatsten uit soortgelijke wedstrijden te Brussel en Gent, in één finale om het kampioen schap van België. Om de „Savelkoul-armband" rijdt de Antwerpenaar A. Covens zaterdag avond tegen de Deense achtervolger F. Eugen. Op 6 januari j.l. eindigden beiden in dezelfde tyd. Hoogtepunt van de avond is het tref fen tusen Rik van Steenbergen en Rik van Looy in een omnium. Van de vier onderdelen mochten beiden er twee kiezen. Van Steenbergen koos 1000 m tijdrijden met vliegende start en een achtervolging over 3 km. De keuze van v, Looy viel op een koers van 15 ronden met 5 klasse menten en 500 meter tijdrijden met staande start. Mocht een beslissing nodig zijn, dan zal de directie van het Sportpaleis een vijfde wedstrijd inlassen. De wedstrijden beginnen om half acht. Post en Van Looy wonnen zesdaagse van Berlijn Het Belgisch-Nederlandse koppel Rik van I,ooy-Peter Post. heeft de 50ste internationale zesdaagse wielerwed strijd van Berl|jn gewonnen. Tweede, werd de Duits-Zwitserse combinatie van Klaus Bugdahl en Fritz Pfcn- ninger. Rik van Steenbergen en Emile Seve- reyns van België kwamen op de derde plaats. Deze drie koppels hadden de leiding met één ronde. Hun plaatsing in het algemeen klassement werd bepaald door punten. Van Looy-Post ver gaarden 488 punten. Bugdahl-Pfen- ninger 420 punten en Van Stecnber- gen-Severeyns 141 punten. CRAOLE of LIBERTY t OORESTAD 17 v. fta I ROTTERDAM I PRINS MAURITS 17 RIJNKERK 17 v. H STRAAT CLARENCE SLOTERKERK MCRWC NACSS STATUS 07 LIBERTY 1 BEEKBERGEN p. SARENDRECHT I BCHIIDIJK 17 700 o. Babi» «II. SYAO HAARLEM 17 143 n SKAOI 18 te O.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 6