MAGGI Operatie „Walrus" Gemakkelijke wedstrijden voor Feijenoord, Ajax en P.S.V. PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer KORFBAL PROGRAMMA DONDERDAG IS JANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 BETAALD VOETBAL Blauw Wit in Velo niet verder dan gelijkspel De spanning- in de eredivisie voor Avat betreft de bezetting: van de bo venste plaats, is er momenteel ge heel uit. In het begin van de compe titie was het een stuivertje wisselen tussen PSV en Feijenoord. Maar nu de helft van het aantal te spelen wedstrijden achter de rug is, liggen de papieren anders. Feijenoord leidt met maar liefst zes punten voor sprong op PSV. Tussen deze twee ploegen heeft zich nog Ajax gedron gen, dat met drie punten minder dan de Rotterdammers, de tweede plaats bezet. Een nederlaag van Feijenoord zou uiteraard de spanning aan de kop Aan de eredivisie zeer ten goede ko men. De Rotterdammers gaan echter rus tig door met het behalen van over- Zaterdag worden in Goes slechts 4 seniorenwedstrijden gespeeld A-oor de microkorfbalcompetitie. In IA is er de belangrijke wedstrijd Swift 1 Togo 2. Beide ploegen kwamen reeds legen VIOS 1 in het veld, en wonnen Swift 1 zal echter wel lering hebben getrokken uit de eerste wedstrijd en we geloven, dat de ploeg zal zege vieren. In IB zal Tjoba I ongetwijfeld aan het langste eind trekken tegen EIto 3. In 2A gaat De Poel een nederlaag tegemoet tegen Togo 3, terwijl in SA BlauAV Wit 2 van VIOS 2 kan winnen. Prognose voor de Goese veilinghal: IA: Swift 3—Togo 2 (1); IB Elto 1 - Tjoba 1 (2); 2A De Poel—Togo 3 (2); 3A BI. Wit 2—Vios 2 (1). Junioren A: BI. WitSwift 1 (2), Swift 1—Tjoba (1); Jun. B: Swift 2 —Togo (1); Adsp. C: Luctor—VIOS (2), BI. Wit B—Togo (2); Pup. A: BI. Wit A—DOS A (1); pup. B: DOS BOlympia (2). Op het terrein aan de Bloemenlaan in Vlissingen treedt Animo 1 twee maal binnen de lijnen. Tegen Swift 2 zullen de gestreepten het niet ge makkelijk krijgen, daar we een klei ne zege voor de Middelburgers ver wachten. Ook de wedstrijd Swift 2 TOP belooft spannend te worden, Avaarbij we de kansen van Swift iets hoger aanslaan. KVL 2 gaat twee nederlagen tegemoet tegen Animo 5 en Vedo 2. In de ontmoeting tussen de beide laatste ploegen zijn de Vlis- singers favoriet. Prognose: Animo 1Swift 2 (1), TOPAnimo 3 (2), Swift 2—TOP (1), KVL 2— Animo 5 (2), Animo Vedo 2 (2), Vedo 2—KVL 2 (1). Op het Bonedijkeplein zal-de Swift 4- ploeg van Ondo 2 kunnen winnen, maar tegen Vedo 3 mogen de Mid delburgers tevreden zijn met de hal ve winst. Voor de organiserende Vedo 1-ploeg verwachten we twee overwinningen, namelijk tegen Ani mo 3 en Atlas 3. hoewel de Vlissin- gers volgens handicap tegen de laat ste ploeg beginnen met een 20- achtcrstand. De ontmoeting Animo 3 --Atlas zal wel een gelijkspel.ople veren. Verder kan Vedo '3 van Ondo 2 winnen. Prognose Bonedijkeplein: Atlas 3Animo 3 (3), Vedo 3— At las 3 (3). Animo 3—Vedo 3 (2), Vedo 3Swift 4 (3), Swift 4Ondo 2 (1), Ondo 2—Vedo 3 (2). Advertentie) winningen, al komen deze soms wat moeilijk tot stand. Zondag zal Feijen oord wel niet van het pad der over winningen afwijken. Tegenstander is stadgenoot Sparta. In de beide laat ste seizoenen is Sparta in eigen huis steeds door Feijenoord verslagen. Ook ditmaal ziet het er niet naar uit, dat de Spartanen een overwin ning van de kampioenspretendenten zullen kunnen verhinderen. Ajax krijgt het een stuk gemakkelijker dan afgelopen zondag. De Amsterdammers trekken naar Enschede om daar de strijd aan te binden met de sportclub uit die stad. Opnieuw een moeilijke thuis wedstrijd voor Sportclub Enschede, dat drie achtereenvolgende thuisne derlagen tegen Rapid JC, DOS en GVAV moest incasseren. Het uitspe lend nog ongeslagen Ajax zal dan ook niet veel moeite hebben, beide punten mee naar Amsterdam te ne men. Hoewel, een ploeg, die in de gradatiegevaar verkeert, kan voor verrassende uitslagen zorgen... Voor PSV staat er een uitwed- strijd tegen ADO op het program ma. Hoewel de EïndhoA'enaren te gen WV niet konden imponeren, geven Avij hen de beste papieren. Temeer omdat de Hagenaars er afgelopen zondag tegen Fortuna '54 niet in slaagden ook maar één doelpunt te maken. Blauw Wit heeft een zAvare uitwed strijd tegen VW. De Limburgers we ten in eigen huis dikwijls flink van zich af te bijten. We verwachten dan ook niet. dat Blauw Wit zal kunnen winnen. Een puntenverdeling lijkt als uitslag \'oor deze ontmoeting waar schijnlijker. DWS/A staat voor een moeilijke op gave, nu Volendam te gast is. Dege nen, die achter deze wedstrijd een twee op het pooiformulier zetten, zullen het niet ver mis hebben. DOS komt op eigen veld uitstekend voor de dag. Willem II zal dan ook met een puntenverdeling meer dan tevreden moeten zijn. Het volledige programma luidt: EREDIVISIE GVAV—MVV (I), DWS/A—Volen dam (2). Spel. EnschedeAjax (2), DOSWillem H (3), Sparta Feijenoord (2), Rapid JC—NAC (2), VolewycltersFortuna '54 (2), ADO—PSV (2), VVV—Blauw Wit (3). REST SPORTTOTO EindhovenDFC (3), VitesseLeeu warden' (3), StormvogelsHaarlem lAgano Geniet er van SALVATORE.27*t (3), Alkmaar—Veendam (2), HVC— VSV (1), ZFC—Limburgia (3), Hil versumEnsch. Boys (2), Baronie Roda Sport (3). EERSTE DIVISIE A Sittardia't Gooi, DHCHelmond, Fortuna—Go Ahead, AGOWKFC SVV—BW. EERSTE DIVISIE B RBCHermes, WilhelminaSch. H. Sport. HVCVSV, ExcelsiorHera cles, NoadElinkwijk, Heerenveen Be Quick, EBOHWageningen. TWEEDE DIVISIE NECZwartemeer, PkCHZwolse Boys, Helmondia.Tubantia, UVS Velox, PECOldenzaal, LongaDe Graafschap. smakelijk gezond licht verteerbaar Volgens de Joegoslavische sporlfedé- ratie neemt de wildstand in het land met vijfentwintig procent per jaar toe.- Er waren nu ongeveer 15.000 herten, 280.000 reebokken, 8000 berggeiten, 7000 wilde zwijnen, twee miljoen konijnen, etc. In de afgelopen tien jaar zijn meer dan 50.000 vossen. 230.000 wolven en tal loze andere schadelijke dieren afgescho ten. AMSTERDAMSE BEURS Overwegend, kleine koersverliezen BEURSOVERZICHT. Behoudens Philips, welk fonds op 983 circa negen punten lager was, bleven de koersverliezen voor de overige hoofd fondsen binnen zeer nauwe grenzen. De omzetten waren minimaal. Ook de arbi trage kon internationaal weinig uitrich- Aku's, waarvan vandaag de jaarcijfers zullen worden gepubliceerd, lagen op 384 circa vier punten beneden het slot van dinsdag. Unilevers min vijftig cent op 189.80. Kon. Olies praktisch onveran der op 183. Hoogovens min zes punten 755. De Westduitse beurzen waren goed prijshoudend met weinig zaken. Aan de vaste stemming in de cultuur sector voor certificaten Deli van de bei de voorgaande beursdagen kwam woens dag een einde. Na een vijftig cent hogere koers op 149.50 werd lal er op de middag 147,50 gedaan. Ook Amsterdam Rubber HVA waren iets gemakkelijker, de scherpe daling van de vrachttarieven in de afgelopen weken in de wilde vaart had geen invloed op de koersvorming van de scheepvaartaandelen. De koersen bewogen zich rond het voorgaande slot. Ook in deze afdeling werden weinig za ken tot stand gebracht. De staatsfondsen waren opnieuw iets gemakkelijker. In de lokale afdelingen kwamen meren deels geringe koersverliezen tot stand bij geringe omzetten. De grote belangstelling van de laatste tijd voor de aandelen van de Curagaosche Handel Maatschappij te gen oplopende koersen- berust op her nieuwde geruchten over een te verwach ten bod op deze aandelen. Desgevraagd heeft de directie van genoemde maat schappij medegedeeld dat zij van een bod op de aandelen niets af weet. Het fonds werd iets lager op circa 170 geadviseerd, De dividendverhoging van 14 tot 15 pro cent bracht de aandelen van de meelfa brieken der Nederlandsche Bakkerijen een koerswinst van circa vijf punten op 490. De eerste koers van 4V'j procent obliga ties Willem Smit Transformatorenfabriek werd getaxeerd op 101 A 102. De uitgifte koers was 100. Van de grootbanken lagen aandelen Rotterdatnschc Bank wat ge makkelijker in de markt. In verband met het nieuwe bod van 300 procent op de aandelen „De Wereldhaven" werden deze aandelen gistermiddag op 300 bieden ge adviseerd. Een voorgaande bieding voor deze aandelen werd uitgebracht op 250 procent. Voor de oprichtersbewijzen wordt nu f 5000 meer geboden namelijk 20.000 per stuk. 16 jan. 17 jan. Nederland 1959 (4%) 102',4 102-14 Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 (3',4) 90^41 90',4 Nederland 1955 (3>.4) 21% 91% Nederland 1947 (3%) 3 921. 92 4 Nederland 1937 3 92V« 92% Dollarlening 1947 3 90% 90%I Investeringscert. 3 99%gb 99% Nederland 1962-64 3 99}Jgb Ned. Indië 1937 3 99ft 99'4 6% Woningb.lening '57 108% 108% Grootboek 1946 3 92,Jagb 92%gb Ned. Handelmij344% 346% Alg. Kunstzijde Unie 380% V 383% Berghs' en Jurgens 302 Calvé-Delft 926 926 Hoogovens n.r. 761 752gb Ned. Kabelfabriek 585 591 Philips 991 980gb Unilever 190.10 189.90 Wilton-Feijenoord 279% 276 Amsterdamse wisselmarkt Contante prijzen. Amsterdam. 17 jan. Londen 10.13% —10.13%: New York 3.6094—3.60% Montreal 3.45%—3.45%: Parijs 73.56 '/2-73.61V3: Brussel 7.24%-7.24% Frankfort 90.27'/2—90.3294: Stock holm 69.70%—69.75%; Zürich 83.52 —83.57: Milaan 58.08%—53.13%: Kopenhagen 52.35—52.40: Oslo 50.54 —50.59: Wenen 13.94%—13,95%; Lis sabon 12.62%—12.64%. Billiton 574 Kon. Petroleum Mij123.80 I23.80gb Amsterdam Rubber lMgl 113% Holland Amerika Ljjn 150% 150% Kon. Paketvaart153 152 Rotterdamsche Lloyd 147% 147% Scheepvaart Unie 15114 Stv. Mij. Nederland 164 163 K.N.S.M. 190% 18 Ver. H.V.A. Mij. N.V. 128%gb 125% Deli Mij184.50 147,60 Bank voor Ned. Gem. 4% 104% 104%,, Bank v. Ned. Gem. 5-'58 100% 100% Van Berkels Patent300 Albert Heijn 721 Bronswerk 176 179% Centrale Suiker Kon. Mij. De Schelde N.B. 266 265 Intern. Nickel 81% 80% American Motors 17& 17 Anaconda 51 50% Baltimore en Ohio 30 30 Bethlehem Steel 42% 42,», General Motors 54% 53% Kennecott 84% 84% New York Central 20% 20% Pennsylvania 17% 17% Reppblic Steel583, 5-6% Shell Oil Comp37% 37% Tide Water 20% U.S. Steel 76% Nat. Can. Corp15% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 85% 84% Breda 1954 Eindhoven 1954 84 Enschede 1954 85% 34% Den Haag 3952 I 94%b 94% Den Haag 1952 H94% Rotterdam 1952 I 93% 92% Rotterdam 1952 II 947« 951 Rotterdam 1957 94fl 94% Utrecht 1952 941 Amsterdam 1956 I 84% 84% Amsterdam 1956 II 90% 91% Amsterdam 1956 III90 91 Amsterdam '33 fC&A) Dordrecht 1956 851 84% Alkmaar 1956 83 83% Zuid-Holland 1957 91% 91% BEURSINDICES 15 jan. 16 jan. 17 jan. 562,23 561,33 557,40 3G6.66 365.57 365.12 184.15 183.93 183,05 255,34 234.65 252.9' 160-92 160.51 159.74 408.32 407.51 405.25 Int. conc. Industrie Scheepvaart Banken Handel enz. Algemeen KERKNIEUWS NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Garderen B. Haverkamp te Groenekan-Maartensdijk-Utrecbt; beroepen te Oldebroek C. Vos te Bennekom; bedankt voor Wemeldin- ge J. P. van Roon te Ermelo. GER. KERKEN Beroepen te Monnikendam H. Pilon, kandidaat te Hilversum. 1997. In onbegrijpelijk korte tijd was de Argol, evenals haar twee zuster schepen. door het voort woekerende mos vrijwel ge heel bedekt. Het vreemde, van leven sidderende groei sel hulde nu heel het schip in een Avaltige. rose deken en het spul was zelfs door de opengelaten luchtsluis naar binnen gedrongen. Er viel geen tijd te verliezen Avant niemand kon zeggen wanneer de toestand van razernij waarin de Targa- ni's verkeerden, Aveer zou omslaan en zij opnieuw achter hun ontsnapte gevangenen zouden aan komen. De Shastarmannen moesten wel eerst hun afkeer overwinnen voordat zij ertoe waren te bewegen om het walgelijke groeisel met de handen te verwijderen. Het voelde akelig klam aan en het leek onder de aan raking met de handen te pulseren, maar het liet betrekkelijk vlug los en weldra kon men wat gereedschap vrijmaken, waarmee het weerzinwekkende karwei aanmerkelijk vlug ger vorderde. En dat was maar goed ook. want op 'n gegeven ogenblik werd Telmor, de tolk, door een geagiteerde Singani opmerk zaam gemaakt op een aantal zwarte figuren die over de heuvelrug kwamen aangewaggeld. De Targani's „Allemaal aan boord En luchtsluis sluiten 1" bulderde kapitein Solon. omdat U nü zoveel Aroma gebruikt in stamppotten, jus, soepen en sausen Profiteer ervan! Cas Mulder uitstekende derde in Houtland I11 het Belgische plaatsje Houtland heeft Cas Mulder (Dynamo-Middel burg) een fraaie derde plaats ver overd in een cross-country die daar gehouden Averd. Direct na de stai't nestelde Mulder zich in de kopgroep en tijdens de ge hele wedstrijd, die over een afstand van 9600 meter voerde heeft hij zich in het voorste gelid kunnen handha ven, zodat hij als zeer goede derde de eindstreep passeerde. Eerste werd Vanhoutte van H.A.C., tweede Seroels (Union) en derde dus Cas Mulder. Er kwamen 31 lopers aan de start. FEUILLETON 57 I k bracht de Walrus met. een angst aanjagende vaart naar de andere kant van de baai, draaide hem naar links om de rotseilandjes waar hij een week gelegen had en trapte toen krachtig op het rechterroerpedaal om in de richting A'an de ingang te komen. Ik wist dat ik te hard ging, maar ik wilde met alle geweld de baai uit. Toen we omzwaaiden en ik dc open zee voor me zag, dook de bakboord vleugel omlaag en de drijver kwam bijna onder water. Ik voelde het hele toestel wringen en nog steeds ang stig over mijn schouder kijkend, dwong ik mezelf vaart te minderen. De Walrus schoot overeind en met een kalmer vaartje gin^ het. nu ver der, maar impulsief gaf ik weer meer gas en we schoten door de monding van de baai. Net op tijd zag ik het rif en herinner de ik me z'n scherpe, half onder wa ter stekende rotspunten. Mezelf ver vloekend cn terwijl het zweet langs me neerliep. minderde ik gas. De neus langzaam draaiend, herhaalde ik door JOHN JOLY hardop de verschillende, voorbereidse len voor de start en zo nu cn dan schreeuwde ik zelfs tegen mezelf om er maar zeker van te zijn, dat mijn handen ook inderdaad deden wat hun opgedragen werd. Met angstige blikken naar rechts op de rotsige uitloper van de baai richt te ik de neus midden tussen de kust en het witte schuim van het rif cn gaf vol gas. De zee was wat woelig en de wind kwam van bakboord, maar na een lange aanloop met veel stoten trok ik dé stuurknuppel langzaam achteruit. De Walrus kwam uit het water en begon gestaag omhoog te klimmen. Mijn armen deden pijn en mijn hele lichaam verlangde naar rust, maar ik was opgetogen over onze ontsnap ping. Ik reikte achter me en trok mijn ransel naast me op de stoel, die eigenlijk voor Colin bestemd was. On dertussen hield ik met mijn linker hand de neus A'an de Walrus omhoog cn klom gestadig door. Ik haalde het pak met medicijnen eruit en gooide de hele inhoud over de grond, op zoek naar benzedrine. Ik nam twee tablet ten en daarna een teug rum. Vervol gens haalde ik de kaarten voor de dag en vond die, welke Colin gebruikt had om ons van het schip naar de baai te brengen. Ik zag, dat.de koers terug naar de ontmoetingsplaats ook al aangegeven was en de gyro met het kompas afstellend, draaide ik op de juiste koers. Ik zette de radio aan en wachtte tot het toestel warm was. Er was radio stilte geboden en die moest strikt ge handhaafd blijven, uitgezonderd in ge val van uiterste nood ik herinner de me Pearsons juiste woorden. Ik wist niet of het de zesde of >"c zeven de dag was; bijgevolg was dit een noodgeval. Door nu het schip op te roepen kon ik misschien verhinderen, dat hij onverrichterzake weg zou va ren als dit de zevende dag was. Ik drukte de zendscliakelaar omlaag. „Jager, dit is de Zeemeeuw. Over". Ik liet de schakelaar los en luisterde. Stilte. Ik liet de Walrus hoger klimmen en probeerde opnieuw. „JagerJager... Dit is Zeemeeuw. Hoort U mij? Over". Weer stilte. De hoogtemeter wees nu duizend voel. en ik klom door, elke paar minuten het schip oproepend, maar zonder succes. Toen keek ik op mijn horloge en voor het eerst die dag drong het tot mijn hersens door wat mijn ogen op de wijzerplaat zagen. Het was hall' zes. Het kon niet in de ochtend zijn. Het was dus avond Indien dit de ze vende dag zou zjjn, Avas de kruiser. al vertrokken en bevond zich nu al meer dan tweehonderd mijl uit de buurt. Ik bleef stijgen terwijl mijn geest probeerde de gevolgen van de ze nieuwe ontdekking te bevatten. Hoe kon het avond zijn? Nog maar een ogenblik geleden was het vroeg in de ochtend geweest. Had ik er dan de hele dag oA'er gedaan om H. aan boord te krijgen? Als het de zevende dag was, was het al te laat. Ik ging de bijzonderheden van dc afgelopen week na. telde de verschillende nach ten op mijn vingers af en probeerde me-te herinneren waar we ze hadden doorgebracht. Alles draaide erom hoe lang ik op het strand had geslapen, nadat het vlot over de stroomversnel ling geschoten was. Toen kwam er weer een nieuwé twijfel bij me op: hoeveel nachten waren er in het man grovemoeras verlopen? Hoe lang hadden we aan die wortel vastgezeten toen die inlanders ons vonden? Ik pi'obeerde de radio nog eens. zon der succes, zodat ik op drie duizend voet horizontaal ging vliegen en de roeren \'an dc Walrus zo bijstelde dat hij rechtdoor bleef vliegen. Misschien was het de zesde dag. On waarschijnlijk, maar het kon toch. Wal dan? Wat zou ik dan nu doen? De kruiser zou morgen vroeg weer terugkomen. Dat zou over twaalf uur zijn. Ik kon niet al die tijd in de lucht blijven cn intussen zou het over iets meer dan een half uur donker zijn, zodat ik dus op zee moest landen om de nacht door te brengen maar Avaar In mijn wanhoop zond ik weer een radiobericht uit, maar later, wetend dat ik weldra moest landen bedacht ik dat het gebruik van de radio op on verantwoorde wijze de aandacht op mijn aanwezigheid vestigde en ik ge bruikte hem dan ook niet meer. Op mijn horloge was het zes uur en met een plotselinge schrik bedacht ik dat ik het op de gis gelijk gezet had met de zonsondergang in de donkere tun nels van 't mangi'OA'cmoeras. Het kon niet gelijk lopen en ik moest niet in dc lucht door de ongelooflijk snel- invallende duisternis worden overval len. Ik keek naar de zon en duwde de stuurknuppel naar voren. Terwijl de neus omlaag ging en de snelheid vermeerderde, kwam de groep eilanden in zicht waar \ve Cas well hadden begraven. Aan de uiterste vechterzijde zag ik heel duidelijk het kleine atol waar we geland waren. Dit was zeker een goede plaats om de ochtend af te wachten. Mijn han den maakten zich klaar om de knup pel naar voren te duwen en de Wal rus in een steile bocht te brengen zo dat ik de inham kon bekijken en zien hoe de wind stond. Maar de stuur knuppel bewoog niet. De gedachte aan dat stille, sinistere koraaleiland dat er als een hinderlaag uitzag, kwam bij me op, en ik kon het idee niet verdragen van een lange nacht van wachten met het visioen van de dode Caswell zo dicht voor mijn overspan nen verbeelding. Bovendien A'oelde ik me na dc vreemde manier Avaarop ik met de Walrus was omgesprongen bij onze ontsnapping uit de baai niet in staat om een goede landing te maken op deze door Tand ingesloten kleine ruimte. Misschien was er in mijn ach terhoofd ook nog de angst dat het Japanse oorlogsschip het noordelijke gedeelte van de eilandengroep in de gaten zou houden. Ik vloog kalm door in een langzame daling terwijl de wind door de vleu gelsteunen en draden gierde en floot vanwege de ongewone snelheid. De eilanden gleden onder me Aveg toen we nog op tweeduizend A'oet zaten en ik keek er nauwelijks naar, behalve dan om vluchtig mijn positie te con troleren. De zon scheen al heel dicht bij de horizon te staan, zodat ik de knuppel nog verder naar voren druk te en terwijl we nog sneller gingen, hield ik de naald van de snelheids meter in de gaten, die boven de rode lijn trilde, die de maximum veilige snelheid aangaf. Ik begon nu het op pervlak van de zee te bekijken en be treurde mijn besluit de beschutting van de eilanden te hebben versmaad. Hel was niet ruw maar ook helemaal niet kalm, en de Walrus was niet ge bouwd voor gebruik in de open zee. Het zou 's nachts wel kunnen gaan stormen en dan zou de kleine amfibie femakkelijk in stukken kunnen bre- en, mrj zodoende hulpeloos zwem mend achterlatend zonder dinghy om de bewusteloze geleerde in onder te brengen. (Wordt A'eiwolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9