MAGGI
Operatie „Walrus"
Gemakkelijke wedstrijden voor
Feijenoord, Ajax en P.S.V.
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
KORFBAL
PROGRAMMA
DONDERDAG IS JANUARI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
BETAALD VOETBAL
Blauw Wit in Velo niet
verder dan gelijkspel
De spanning- in de eredivisie voor
Avat betreft de bezetting: van de bo
venste plaats, is er momenteel ge
heel uit. In het begin van de compe
titie was het een stuivertje wisselen
tussen PSV en Feijenoord. Maar nu
de helft van het aantal te spelen
wedstrijden achter de rug is, liggen
de papieren anders. Feijenoord leidt
met maar liefst zes punten voor
sprong op PSV. Tussen deze twee
ploegen heeft zich nog Ajax gedron
gen, dat met drie punten minder dan
de Rotterdammers, de tweede plaats
bezet. Een nederlaag van Feijenoord
zou uiteraard de spanning aan de kop
Aan de eredivisie zeer ten goede ko
men.
De Rotterdammers gaan echter rus
tig door met het behalen van over-
Zaterdag worden in Goes slechts 4
seniorenwedstrijden gespeeld A-oor de
microkorfbalcompetitie. In IA is er
de belangrijke wedstrijd Swift 1
Togo 2. Beide ploegen kwamen reeds
legen VIOS 1 in het veld, en wonnen
Swift 1 zal echter wel lering hebben
getrokken uit de eerste wedstrijd en
we geloven, dat de ploeg zal zege
vieren.
In IB zal Tjoba I ongetwijfeld aan
het langste eind trekken tegen EIto
3. In 2A gaat De Poel een nederlaag
tegemoet tegen Togo 3, terwijl in
SA BlauAV Wit 2 van VIOS 2 kan
winnen.
Prognose voor de Goese veilinghal:
IA: Swift 3—Togo 2 (1); IB Elto 1
- Tjoba 1 (2); 2A De Poel—Togo 3
(2); 3A BI. Wit 2—Vios 2 (1).
Junioren A: BI. WitSwift 1 (2),
Swift 1—Tjoba (1); Jun. B: Swift 2
—Togo (1); Adsp. C: Luctor—VIOS
(2), BI. Wit B—Togo (2); Pup. A:
BI. Wit A—DOS A (1); pup. B:
DOS BOlympia (2).
Op het terrein aan de Bloemenlaan
in Vlissingen treedt Animo 1 twee
maal binnen de lijnen. Tegen Swift 2
zullen de gestreepten het niet ge
makkelijk krijgen, daar we een klei
ne zege voor de Middelburgers ver
wachten. Ook de wedstrijd Swift 2
TOP belooft spannend te worden,
Avaarbij we de kansen van Swift iets
hoger aanslaan. KVL 2 gaat twee
nederlagen tegemoet tegen Animo 5
en Vedo 2. In de ontmoeting tussen
de beide laatste ploegen zijn de Vlis-
singers favoriet.
Prognose:
Animo 1Swift 2 (1), TOPAnimo
3 (2), Swift 2—TOP (1), KVL 2—
Animo 5 (2), Animo Vedo 2 (2),
Vedo 2—KVL 2 (1).
Op het Bonedijkeplein zal-de Swift 4-
ploeg van Ondo 2 kunnen winnen,
maar tegen Vedo 3 mogen de Mid
delburgers tevreden zijn met de hal
ve winst. Voor de organiserende
Vedo 1-ploeg verwachten we twee
overwinningen, namelijk tegen Ani
mo 3 en Atlas 3. hoewel de Vlissin-
gers volgens handicap tegen de laat
ste ploeg beginnen met een 20-
achtcrstand. De ontmoeting Animo 3
--Atlas zal wel een gelijkspel.ople
veren. Verder kan Vedo '3 van Ondo
2 winnen.
Prognose Bonedijkeplein:
Atlas 3Animo 3 (3), Vedo 3— At
las 3 (3). Animo 3—Vedo 3 (2),
Vedo 3Swift 4 (3), Swift 4Ondo
2 (1), Ondo 2—Vedo 3 (2).
Advertentie)
winningen, al komen deze soms wat
moeilijk tot stand. Zondag zal Feijen
oord wel niet van het pad der over
winningen afwijken. Tegenstander is
stadgenoot Sparta. In de beide laat
ste seizoenen is Sparta in eigen huis
steeds door Feijenoord verslagen.
Ook ditmaal ziet het er niet naar
uit, dat de Spartanen een overwin
ning van de kampioenspretendenten
zullen kunnen verhinderen. Ajax
krijgt het een stuk gemakkelijker
dan afgelopen zondag.
De Amsterdammers trekken naar
Enschede om daar de strijd aan te
binden met de sportclub uit die
stad. Opnieuw een moeilijke thuis
wedstrijd voor Sportclub Enschede,
dat drie achtereenvolgende thuisne
derlagen tegen Rapid JC, DOS en
GVAV moest incasseren. Het uitspe
lend nog ongeslagen Ajax zal dan
ook niet veel moeite hebben, beide
punten mee naar Amsterdam te ne
men. Hoewel, een ploeg, die in de
gradatiegevaar verkeert, kan voor
verrassende uitslagen zorgen...
Voor PSV staat er een uitwed-
strijd tegen ADO op het program
ma. Hoewel de EïndhoA'enaren te
gen WV niet konden imponeren,
geven Avij hen de beste papieren.
Temeer omdat de Hagenaars er
afgelopen zondag tegen Fortuna
'54 niet in slaagden ook maar één
doelpunt te maken.
Blauw Wit heeft een zAvare uitwed
strijd tegen VW. De Limburgers we
ten in eigen huis dikwijls flink van
zich af te bijten. We verwachten dan
ook niet. dat Blauw Wit zal kunnen
winnen. Een puntenverdeling lijkt als
uitslag \'oor deze ontmoeting waar
schijnlijker.
DWS/A staat voor een moeilijke op
gave, nu Volendam te gast is. Dege
nen, die achter deze wedstrijd een
twee op het pooiformulier zetten,
zullen het niet ver mis hebben.
DOS komt op eigen veld uitstekend
voor de dag. Willem II zal dan ook
met een puntenverdeling meer dan
tevreden moeten zijn.
Het volledige programma luidt:
EREDIVISIE
GVAV—MVV (I), DWS/A—Volen
dam (2). Spel. EnschedeAjax (2),
DOSWillem H (3), Sparta
Feijenoord (2), Rapid JC—NAC
(2), VolewycltersFortuna '54 (2),
ADO—PSV (2), VVV—Blauw Wit
(3).
REST SPORTTOTO
EindhovenDFC (3), VitesseLeeu
warden' (3), StormvogelsHaarlem
lAgano
Geniet er van SALVATORE.27*t
(3), Alkmaar—Veendam (2), HVC—
VSV (1), ZFC—Limburgia (3), Hil
versumEnsch. Boys (2), Baronie
Roda Sport (3).
EERSTE DIVISIE A
Sittardia't Gooi, DHCHelmond,
Fortuna—Go Ahead, AGOWKFC
SVV—BW.
EERSTE DIVISIE B
RBCHermes, WilhelminaSch. H.
Sport. HVCVSV, ExcelsiorHera
cles, NoadElinkwijk, Heerenveen
Be Quick, EBOHWageningen.
TWEEDE DIVISIE
NECZwartemeer, PkCHZwolse
Boys, Helmondia.Tubantia, UVS
Velox, PECOldenzaal, LongaDe
Graafschap.
smakelijk
gezond
licht verteerbaar
Volgens de Joegoslavische sporlfedé-
ratie neemt de wildstand in het land met
vijfentwintig procent per jaar toe.- Er
waren nu ongeveer 15.000 herten, 280.000
reebokken, 8000 berggeiten, 7000 wilde
zwijnen, twee miljoen konijnen, etc. In
de afgelopen tien jaar zijn meer dan
50.000 vossen. 230.000 wolven en tal
loze andere schadelijke dieren afgescho
ten.
AMSTERDAMSE BEURS
Overwegend, kleine koersverliezen
BEURSOVERZICHT.
Behoudens Philips, welk fonds op 983
circa negen punten lager was, bleven de
koersverliezen voor de overige hoofd
fondsen binnen zeer nauwe grenzen. De
omzetten waren minimaal. Ook de arbi
trage kon internationaal weinig uitrich-
Aku's, waarvan vandaag de jaarcijfers
zullen worden gepubliceerd, lagen op 384
circa vier punten beneden het slot van
dinsdag. Unilevers min vijftig cent op
189.80. Kon. Olies praktisch onveran
der op 183. Hoogovens min zes punten
755. De Westduitse beurzen waren
goed prijshoudend met weinig zaken.
Aan de vaste stemming in de cultuur
sector voor certificaten Deli van de bei
de voorgaande beursdagen kwam woens
dag een einde. Na een vijftig cent hogere
koers op 149.50 werd lal er op de middag
147,50 gedaan. Ook Amsterdam Rubber
HVA waren iets gemakkelijker, de
scherpe daling van de vrachttarieven in
de afgelopen weken in de wilde vaart
had geen invloed op de koersvorming
van de scheepvaartaandelen. De koersen
bewogen zich rond het voorgaande slot.
Ook in deze afdeling werden weinig za
ken tot stand gebracht. De staatsfondsen
waren opnieuw iets gemakkelijker.
In de lokale afdelingen kwamen meren
deels geringe koersverliezen tot stand bij
geringe omzetten. De grote belangstelling
van de laatste tijd voor de aandelen van
de Curagaosche Handel Maatschappij te
gen oplopende koersen- berust op her
nieuwde geruchten over een te verwach
ten bod op deze aandelen. Desgevraagd
heeft de directie van genoemde maat
schappij medegedeeld dat zij van een bod
op de aandelen niets af weet. Het fonds
werd iets lager op circa 170 geadviseerd,
De dividendverhoging van 14 tot 15 pro
cent bracht de aandelen van de meelfa
brieken der Nederlandsche Bakkerijen een
koerswinst van circa vijf punten op 490.
De eerste koers van 4V'j procent obliga
ties Willem Smit Transformatorenfabriek
werd getaxeerd op 101 A 102. De uitgifte
koers was 100. Van de grootbanken lagen
aandelen Rotterdatnschc Bank wat ge
makkelijker in de markt. In verband met
het nieuwe bod van 300 procent op de
aandelen „De Wereldhaven" werden deze
aandelen gistermiddag op 300 bieden ge
adviseerd. Een voorgaande bieding voor
deze aandelen werd uitgebracht op 250
procent. Voor de oprichtersbewijzen
wordt nu f 5000 meer geboden namelijk
20.000 per stuk.
16 jan. 17 jan.
Nederland 1959 (4%) 102',4 102-14
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3',4) 90^41 90',4
Nederland 1955 (3>.4) 21% 91%
Nederland 1947 (3%) 3 921. 92 4
Nederland 1937 3 92V« 92%
Dollarlening 1947 3 90% 90%I
Investeringscert. 3 99%gb 99%
Nederland 1962-64 3 99}Jgb
Ned. Indië 1937 3 99ft 99'4
6% Woningb.lening '57 108% 108%
Grootboek 1946 3 92,Jagb 92%gb
Ned. Handelmij344% 346%
Alg. Kunstzijde Unie 380% V 383%
Berghs' en Jurgens 302
Calvé-Delft 926 926
Hoogovens n.r. 761 752gb
Ned. Kabelfabriek 585 591
Philips 991 980gb
Unilever 190.10 189.90
Wilton-Feijenoord 279% 276
Amsterdamse
wisselmarkt
Contante prijzen.
Amsterdam. 17 jan. Londen 10.13%
—10.13%: New York 3.6094—3.60%
Montreal 3.45%—3.45%: Parijs
73.56 '/2-73.61V3: Brussel 7.24%-7.24%
Frankfort 90.27'/2—90.3294: Stock
holm 69.70%—69.75%; Zürich 83.52
—83.57: Milaan 58.08%—53.13%:
Kopenhagen 52.35—52.40: Oslo 50.54
—50.59: Wenen 13.94%—13,95%; Lis
sabon 12.62%—12.64%.
Billiton 574
Kon. Petroleum Mij123.80 I23.80gb
Amsterdam Rubber lMgl 113%
Holland Amerika Ljjn 150% 150%
Kon. Paketvaart153 152
Rotterdamsche Lloyd 147% 147%
Scheepvaart Unie 15114
Stv. Mij. Nederland 164 163
K.N.S.M. 190% 18
Ver. H.V.A. Mij. N.V. 128%gb 125%
Deli Mij184.50 147,60
Bank voor Ned. Gem. 4% 104% 104%,,
Bank v. Ned. Gem. 5-'58 100% 100%
Van Berkels Patent300
Albert Heijn 721
Bronswerk 176 179%
Centrale Suiker
Kon. Mij. De Schelde N.B. 266 265
Intern. Nickel 81% 80%
American Motors 17& 17
Anaconda 51 50%
Baltimore en Ohio 30 30
Bethlehem Steel 42% 42,»,
General Motors 54% 53%
Kennecott 84% 84%
New York Central 20% 20%
Pennsylvania 17% 17%
Reppblic Steel583, 5-6%
Shell Oil Comp37% 37%
Tide Water 20%
U.S. Steel 76%
Nat. Can. Corp15%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951 85% 84%
Breda 1954
Eindhoven 1954 84
Enschede 1954 85% 34%
Den Haag 3952 I 94%b 94%
Den Haag 1952 H94%
Rotterdam 1952 I 93% 92%
Rotterdam 1952 II 947« 951
Rotterdam 1957 94fl 94%
Utrecht 1952 941
Amsterdam 1956 I 84% 84%
Amsterdam 1956 II 90% 91%
Amsterdam 1956 III90 91
Amsterdam '33 fC&A)
Dordrecht 1956 851 84%
Alkmaar 1956 83 83%
Zuid-Holland 1957 91% 91%
BEURSINDICES
15 jan. 16 jan. 17 jan.
562,23 561,33 557,40
3G6.66 365.57 365.12
184.15 183.93 183,05
255,34 234.65 252.9'
160-92 160.51 159.74
408.32 407.51 405.25
Int. conc.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel enz.
Algemeen
KERKNIEUWS
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Garderen B. Haverkamp
te Groenekan-Maartensdijk-Utrecbt;
beroepen te Oldebroek C. Vos te
Bennekom; bedankt voor Wemeldin-
ge J. P. van Roon te Ermelo.
GER. KERKEN
Beroepen te Monnikendam H. Pilon,
kandidaat te Hilversum.
1997. In onbegrijpelijk
korte tijd was de Argol,
evenals haar twee zuster
schepen. door het voort
woekerende mos vrijwel ge
heel bedekt. Het vreemde,
van leven sidderende groei
sel hulde nu heel het schip
in een Avaltige. rose deken
en het spul was zelfs door
de opengelaten luchtsluis
naar binnen gedrongen. Er
viel geen tijd te verliezen
Avant niemand kon zeggen
wanneer de toestand van
razernij waarin de Targa-
ni's verkeerden, Aveer zou
omslaan en zij opnieuw
achter hun ontsnapte gevangenen zouden aan
komen. De Shastarmannen moesten wel eerst
hun afkeer overwinnen voordat zij ertoe
waren te bewegen om het walgelijke groeisel
met de handen te verwijderen. Het voelde
akelig klam aan en het leek onder de aan
raking met de handen te pulseren, maar het
liet betrekkelijk vlug los en weldra kon men
wat gereedschap vrijmaken, waarmee het
weerzinwekkende karwei aanmerkelijk vlug
ger vorderde. En dat was maar goed ook.
want op 'n gegeven ogenblik werd Telmor,
de tolk, door een geagiteerde Singani opmerk
zaam gemaakt op een aantal zwarte figuren
die over de heuvelrug kwamen aangewaggeld.
De Targani's „Allemaal aan boord En
luchtsluis sluiten 1" bulderde kapitein Solon.
omdat U nü zoveel
Aroma gebruikt
in stamppotten, jus,
soepen en sausen
Profiteer ervan!
Cas Mulder uitstekende
derde in Houtland
I11 het Belgische plaatsje Houtland
heeft Cas Mulder (Dynamo-Middel
burg) een fraaie derde plaats ver
overd in een cross-country die daar
gehouden Averd.
Direct na de stai't nestelde Mulder
zich in de kopgroep en tijdens de ge
hele wedstrijd, die over een afstand
van 9600 meter voerde heeft hij zich
in het voorste gelid kunnen handha
ven, zodat hij als zeer goede derde
de eindstreep passeerde.
Eerste werd Vanhoutte van H.A.C.,
tweede Seroels (Union) en derde dus
Cas Mulder. Er kwamen 31 lopers
aan de start.
FEUILLETON
57
I k bracht de Walrus met. een angst
aanjagende vaart naar de andere kant
van de baai, draaide hem naar links
om de rotseilandjes waar hij een week
gelegen had en trapte toen krachtig
op het rechterroerpedaal om in de
richting A'an de ingang te komen.
Ik wist dat ik te hard ging, maar ik
wilde met alle geweld de baai uit.
Toen we omzwaaiden en ik dc open
zee voor me zag, dook de bakboord
vleugel omlaag en de drijver kwam
bijna onder water. Ik voelde het hele
toestel wringen en nog steeds ang
stig over mijn schouder kijkend,
dwong ik mezelf vaart te minderen.
De Walrus schoot overeind en met
een kalmer vaartje gin^ het. nu ver
der, maar impulsief gaf ik weer meer
gas en we schoten door de monding
van de baai.
Net op tijd zag ik het rif en herinner
de ik me z'n scherpe, half onder wa
ter stekende rotspunten. Mezelf ver
vloekend cn terwijl het zweet langs
me neerliep. minderde ik gas. De neus
langzaam draaiend, herhaalde ik
door JOHN JOLY
hardop de verschillende, voorbereidse
len voor de start en zo nu cn dan
schreeuwde ik zelfs tegen mezelf om
er maar zeker van te zijn, dat mijn
handen ook inderdaad deden wat hun
opgedragen werd.
Met angstige blikken naar rechts op
de rotsige uitloper van de baai richt
te ik de neus midden tussen de kust
en het witte schuim van het rif cn
gaf vol gas. De zee was wat woelig en
de wind kwam van bakboord, maar
na een lange aanloop met veel stoten
trok ik dé stuurknuppel langzaam
achteruit. De Walrus kwam uit het
water en begon gestaag omhoog te
klimmen.
Mijn armen deden pijn en mijn hele
lichaam verlangde naar rust, maar
ik was opgetogen over onze ontsnap
ping. Ik reikte achter me en trok
mijn ransel naast me op de stoel, die
eigenlijk voor Colin bestemd was. On
dertussen hield ik met mijn linker
hand de neus A'an de Walrus omhoog
cn klom gestadig door. Ik haalde het
pak met medicijnen eruit en gooide
de hele inhoud over de grond, op zoek
naar benzedrine. Ik nam twee tablet
ten en daarna een teug rum. Vervol
gens haalde ik de kaarten voor de
dag en vond die, welke Colin gebruikt
had om ons van het schip naar de
baai te brengen. Ik zag, dat.de koers
terug naar de ontmoetingsplaats ook
al aangegeven was en de gyro met
het kompas afstellend, draaide ik op
de juiste koers.
Ik zette de radio aan en wachtte tot
het toestel warm was. Er was radio
stilte geboden en die moest strikt ge
handhaafd blijven, uitgezonderd in ge
val van uiterste nood ik herinner
de me Pearsons juiste woorden. Ik
wist niet of het de zesde of >"c zeven
de dag was; bijgevolg was dit een
noodgeval. Door nu het schip op te
roepen kon ik misschien verhinderen,
dat hij onverrichterzake weg zou va
ren als dit de zevende dag was. Ik
drukte de zendscliakelaar omlaag.
„Jager, dit is de Zeemeeuw. Over".
Ik liet de schakelaar los en luisterde.
Stilte.
Ik liet de Walrus hoger klimmen en
probeerde opnieuw.
„JagerJager... Dit is Zeemeeuw.
Hoort U mij? Over". Weer stilte.
De hoogtemeter wees nu duizend voel.
en ik klom door, elke paar minuten
het schip oproepend, maar zonder
succes. Toen keek ik op mijn horloge
en voor het eerst die dag drong het
tot mijn hersens door wat mijn ogen
op de wijzerplaat zagen. Het was hall'
zes. Het kon niet in de ochtend zijn.
Het was dus avond Indien dit de ze
vende dag zou zjjn, Avas de kruiser.
al vertrokken en bevond zich nu al
meer dan tweehonderd mijl uit de
buurt. Ik bleef stijgen terwijl mijn
geest probeerde de gevolgen van de
ze nieuwe ontdekking te bevatten.
Hoe kon het avond zijn? Nog maar
een ogenblik geleden was het vroeg
in de ochtend geweest. Had ik er dan
de hele dag oA'er gedaan om H. aan
boord te krijgen? Als het de zevende
dag was, was het al te laat. Ik ging
de bijzonderheden van dc afgelopen
week na. telde de verschillende nach
ten op mijn vingers af en probeerde
me-te herinneren waar we ze hadden
doorgebracht. Alles draaide erom hoe
lang ik op het strand had geslapen,
nadat het vlot over de stroomversnel
ling geschoten was. Toen kwam er
weer een nieuwé twijfel bij me op:
hoeveel nachten waren er in het man
grovemoeras verlopen? Hoe lang
hadden we aan die wortel vastgezeten
toen die inlanders ons vonden?
Ik pi'obeerde de radio nog eens. zon
der succes, zodat ik op drie duizend
voet horizontaal ging vliegen en de
roeren \'an dc Walrus zo bijstelde dat
hij rechtdoor bleef vliegen.
Misschien was het de zesde dag. On
waarschijnlijk, maar het kon toch.
Wal dan? Wat zou ik dan nu doen?
De kruiser zou morgen vroeg weer
terugkomen. Dat zou over twaalf uur
zijn. Ik kon niet al die tijd in de lucht
blijven cn intussen zou het over iets
meer dan een half uur donker zijn,
zodat ik dus op zee moest landen om
de nacht door te brengen maar
Avaar
In mijn wanhoop zond ik weer een
radiobericht uit, maar later, wetend
dat ik weldra moest landen bedacht
ik dat het gebruik van de radio op on
verantwoorde wijze de aandacht op
mijn aanwezigheid vestigde en ik ge
bruikte hem dan ook niet meer. Op
mijn horloge was het zes uur en met
een plotselinge schrik bedacht ik dat
ik het op de gis gelijk gezet had met
de zonsondergang in de donkere tun
nels van 't mangi'OA'cmoeras. Het kon
niet gelijk lopen en ik moest niet in
dc lucht door de ongelooflijk snel-
invallende duisternis worden overval
len. Ik keek naar de zon en duwde de
stuurknuppel naar voren.
Terwijl de neus omlaag ging en de
snelheid vermeerderde, kwam de
groep eilanden in zicht waar \ve Cas
well hadden begraven. Aan de uiterste
vechterzijde zag ik heel duidelijk het
kleine atol waar we geland waren.
Dit was zeker een goede plaats om
de ochtend af te wachten. Mijn han
den maakten zich klaar om de knup
pel naar voren te duwen en de Wal
rus in een steile bocht te brengen zo
dat ik de inham kon bekijken en zien
hoe de wind stond. Maar de stuur
knuppel bewoog niet. De gedachte aan
dat stille, sinistere koraaleiland dat
er als een hinderlaag uitzag, kwam
bij me op, en ik kon het idee niet
verdragen van een lange nacht van
wachten met het visioen van de dode
Caswell zo dicht voor mijn overspan
nen verbeelding. Bovendien A'oelde ik
me na dc vreemde manier Avaarop ik
met de Walrus was omgesprongen bij
onze ontsnapping uit de baai niet in
staat om een goede landing te maken
op deze door Tand ingesloten kleine
ruimte. Misschien was er in mijn ach
terhoofd ook nog de angst dat het
Japanse oorlogsschip het noordelijke
gedeelte van de eilandengroep in de
gaten zou houden.
Ik vloog kalm door in een langzame
daling terwijl de wind door de vleu
gelsteunen en draden gierde en floot
vanwege de ongewone snelheid.
De eilanden gleden onder me Aveg toen
we nog op tweeduizend A'oet zaten en
ik keek er nauwelijks naar, behalve
dan om vluchtig mijn positie te con
troleren. De zon scheen al heel dicht
bij de horizon te staan, zodat ik de
knuppel nog verder naar voren druk
te en terwijl we nog sneller gingen,
hield ik de naald van de snelheids
meter in de gaten, die boven de rode
lijn trilde, die de maximum veilige
snelheid aangaf. Ik begon nu het op
pervlak van de zee te bekijken en be
treurde mijn besluit de beschutting
van de eilanden te hebben versmaad.
Hel was niet ruw maar ook helemaal
niet kalm, en de Walrus was niet ge
bouwd voor gebruik in de open zee.
Het zou 's nachts wel kunnen gaan
stormen en dan zou de kleine amfibie
femakkelijk in stukken kunnen bre-
en, mrj zodoende hulpeloos zwem
mend achterlatend zonder dinghy om
de bewusteloze geleerde in onder te
brengen.
(Wordt A'eiwolgd)