PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT OP NIEUW-GUINEA HEERSTE RUST „Ellewoutsdijk" bij Ierse kust terecht Indonesiërs willen zeegevechtwreken' Traject Zierikzee-Moerdijk kandidaat voor wegenwacht-hulp OUDSTRIJDERS BRENGEN MARINE HULDE OVEREENKOMST AMERIKA-E.E.G. Zeeland en het verkeer Vandaag... 205e jaargang - no. 14 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week. 7.00 p. kw.; Ir. p. p. f 7,25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 17 jan. 1962 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per nun. Minim, p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1.25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3847/3643; Middelburg, Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red, 2078/3169, adv. 2375); Goes Gr. Markt 2,tel.6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg, tel. 2396, Terneuzen, tel. 2116; Zierlkzee, red. tel. 2425. adm. tel. 2094. WOENSDAG ZULLEN WE DE FEITEN WETEN" Gouverneur Platteel van Nederlands Nieuw-Guinea heeft dins dagmorgen schriftelijk aan de commandant van de Nederlandse strijdkrachten in het gebied, schout-bij-nacht L. E. H. Reeser, zijn bijzondere waardering geuit voor de gebleken paraatheid en het effectieve optreden van de koniklijke marine. De direc teur van binnenlandse zaken in Nieuw-Guinea, de heer H. Veldkamp, deelde dinsdag in antwoord op een vraag mee dat de Indonesische agressie zonder een voorafgaande oorlogsver klaring geen aanleiding geeft tot de afkondiging' van de staat van beleg of tot bijzondere bestuursmaatregelen. Er gebeurt verder niets, aldus de heer Veldkamp. Indonesië zal Nederland er bij de Verenigde Naties van be schuldigen een niet uitgelokte aanval te hebben gedaan op Indo nesische vaartuigen in open zee. President Soekarno heeft bovendien zijn operationeel commando voor de „bevrijding van West-Irian" in bijzondere zitting bijeen geroepen om de botsing tussen Indonesische en Nederlandse marine-eenheden van maandag te bespreken. CENSUUR IN DJAKARTA Prinses Margriet negentien jaar Vrijdag a.s. hoopt H.K.H. prinses Margriet haar ne gentiende verjaardag te socialistische leider Soetan Sjah- die te Djakarta is gearresteerd. B (Van onze Haagse redactie) B De federatie van Nederlandse S oudstrijders organisaties heeft a in een telegram aan staatssec- S retaris van marine P. J. S. de C Jong hulde betuigd aan de ko- S 5 ninklijke marine. Het optreden 5 S van de Nederlandse marine te- S gen,de Indonesische motortor- a pedoboten wordt in het tele- a 5 gram als snel en doeltreffend a B gekenschetst. lïiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiniiiiuiiiT Impasse in Genève De Verenigde Staten en Engeland hebben dinsdag tijdens de 350ste zit ting van de Geneefse kernstopconfe- rentie geweigerd dc Russische eis in zake goedkeuring van een morato rium op ondergrondse kernproeven zonder bepalingen betreffende con trole of. tijdsduur in te willigen, waardoor het overleg tussen de drie mogendheden dieper dan ooit tevo- ren in een impasse is geraakt. De Indonesische autoriteiten beves tigden dat de botsing had plaats ge had, maar weigerden er bijzonderhe den over te geven. De regering heeft de twee voornaamste persbureaus van het land bevolen geen berichten over het incident te publiceren. Alle telegrammen van buitenlandse cor respondenten die over het incident handelden, werden opgehouden. Na een bijeenkomst van de belang rijkste ministers en diensthoofden in Djakarta is een officiële verklaring uitgegeven over het treffen ter zee tussen schepen van de Nederlandse marine en Indonesische motortorpe doboten. Hierin wordt gezegd dat de Indonesische regering' onmiddellijk maatregelen zal nemen „om deze aanvallen te wreken". In het verle den hebben Indonesische en Neder landse patrouilleboten elkaar her haaldelijk ontmoet en geobserveerd maar, zo luidt de verklaring verder, „nu vallen de Nederlanders welbe wust cn plotseling aan". Schepen bouwen De Indonesische regering heeft een grote scheepswerf in Djakarta op dracht gegeven schepen te bouwen zonder orders af te wachten. GEEN SPOOR VAN BELGISCHE TRAWLER Motorschip June aan de grond gelopen Het cargadoorsbedrijf Solleveld en Van der Meer in Rotterdam heeft van de Ierse kustwacht bericht ontvan gen, dat de „Ellewoutsdijk" op de rede van Movillc (Noord-Ierland) lijft, waar het schuilt voor het slechte weer. De Ierse kustwacht deelde me de, dat moet worden verwacht, dat het schip hier wegens de weersom standigheden nog 'ii. lot 48 uur zal blijven liggen. Het schip heeft de Ierse kustwacht meegedeeld, dat het 2 januari wegens het slechte weer een schuilplaats heeft gezocht bij Rathlin Island (Ier se kust). Later, vermoedelijk 11 ja nuari, moest het wegens de windver- andering teruggaan naar Cushen- dall Bay, vanwaar het 14 januari is vertrokken naar Moville. De Elle- woutsdijk, die met een lading hout op weg was naar Westport (Wcst- lerland), zou daar 5 januari zijn aan gekomen, Van liet, cargadoorsbedrijf is vernomen dat de bemanning van het schip (neigen mensen) zich in goede welstand bevindt. Aan de grond Gisteren is fo Galway aan de west kust van Ierland, tijdens zwaar weer het Nederlandse motorschip dune aan de grond gelopen. Dc 396 ton meten de June had als bestemming de plaats Sligo, verderop aan «Ie wéslkusl van Ierland. De thuishaven van de June is Groningen De .Tune, die in «Ie baai van Gulway (Ierland) op dc kust is gelopen, is eigendom van dc in Ierland wonende T. W. Bosscher. Het schip een z.g. •'addekker meet 480 ton dw, is in 34 gebouwd en vaart voor Kamp's scheepvaart- en handelsmaatschappij N.V. te Groningen. Oj) deze reis voer de June echter in time-charter voor een Ierse firma. Met een lading potas was het schip op weg van Antwerpen naar Ierland. Aan boord zijn acht of negen opva renden. Kapitein is de heer R. Dan- tuma uit Delfzijl. Naar van de re derij is vernomen, bestaat geen ge vaar voor schip of bemanning, daar het schip op vlakke grond vastzit. De verwachting is, dat het vandaag zal loskomen. Van de de uit Zeebrugge afkomstige Belgische trawler Golvenzang is nog niets bekend. De werf behoort aan «le Indonesi sche Scheepsbouw Onderneming die voor de nationalisatie. Het "Verenigd Prauwenveer heette. Op de werf wor den gewoonlijk kustvaarders ge bouwd. Uit welingelichte bron in Singapore is vernomen, dat zes leiders van de Indonesische Masjoemi-partij en de socialistische partij te Djakarta zijn gearresteerd. Onder de gearresteerden bevinden zich de socialistische leider Soetan Sjahrir en een voormalige ambassa deur in Parijs. Verhoren Marinekringen in Hollandia heb ben desgevraagd meegedeeld, dat de Indonesische krijgsgevangenen op het ogenblik worden verhoord. Vermoedelijk zullen woensdag «1e volledige gegevens van het ge beurde worden bekendgemaakt. „Wij zijn op het ogenblik geko men in een situatie waarin wij Indonesië beschuldigen van agres sie, terwijl Indonesië Nederland beschuldigt van een aanval op open zee. Woensdag zullen wij precies de feiten weten", aldus genoemde marinekringen. Geen contact Naar aanleiding van persberichten over contacten, die particulieren heb ben trachten te leggen tussen de re gering en Indonesische autoriteiten, wordt van officiële zijde medege deeld, dat de minister-president en de minister van buitenlandse zaken aan de desbetreffende particuliere tussenpersonen hebben medegedeeld, dat zij bgreid waren een Indonesi sche ambassadeur in Nederland te ontvangen, indien deze een verzoek daartoe zou doen en op voorwaarde dat het gesprek zou dienen om de ambassadeur de gelegenheid te ge ven de beide Nederlandse bewinds lieden in kennis te stellen van de In donesische inzichten t.a.v. het pro bleem Nederlands Nieuw-Guinea. Het gesprek heeft niet plaats gehad, aangezien een verzoek tot dit on derhoud van Indonesische zijde niet aan de Nederlandse tussenpersoon schijnt te zijn gedaan. Papoea-vrijwilligers In antwoord op daarover gestelde vragen heeft een woordvoerder van liet ministerie van defensie gister morgen nog medegedeeld, dat een versterking van het Papoea-vrijwilli gerskorps op korte termijn waar de Papoeleider Jouwe om gevraagd heeft op zeer grote praktische be zwaren zou stuiten. Er is voor de opleiding van dit korps, aldus de woordvoerder, maar een beperkt aan tal instructeurs ter beschikking. De woordvoerder zei het dan ook het op het eerste gezicht onwaarschijnlijk te achten, dat een snelle uitbreiding van het korps tot de mogelijkheden zou behoren. Hoewel officieel geen stappen bij de volkerenorganisatie zijn genomen, houden de Verenigde Naties het oog op de plotseling explosief geworden Nederlands-Indonesische situatie. De plaatsvervangende secretaris-ge neraal van de V.N., Thant, deed in spoedboodschappen aan de respectie ve ministers van buitenlandse zaken een beroep op Nederland en Indone sië om te streven naar een vreedza me regeling van hun geschil. Volgens gewoonlijk goed ingelichte kringen in New York, is Nederland niet van plan het geschil over Nieuw- Guinea thans aan de Veiligheids raad voor te leggen. Vernomen wordt dat het hoofd van de permanente Nederlandse verte genwoordiging bij de V.N., mr. Schürmann, dinsdag een onderhoud heeft gehad met de huidige voorzit ter van de raad, sir Patrick Dean. Er werden echter geen bijzonderhe den over hun gesprek meegedeeld. De bijzondere adviseur van president- Kennedy op het gebied van tarief- vraagstukken, Howard Petersen, heeft dinsdag medegedeeld dat hoog geplaatste vertegenwoordigers van de Verenigde Staten en de Europese Economische Gemeenschap (E.E.G.) dinsdag overeenstemming hebben be reikt over wederzijdse tariefsverla gingen in het kader van de algeme ne overeenkomst inzake handel en tarieven (G.A.T.T.) Het betreft ver lagingen voor een groot aantal in dustriële en agrarische produkten. De overeenkomst zal nog moeten worden geratificeerd door de minis terraad van de E.E.G. Op een na afloop van de bijeenkomst gehouden persconferentie zijn geen bijzonderheden over de betrokken produkten verstrekt. Een van de le den van EJL.G.-delegatie, M. T. Hij zen, bevestigde echter, dat de ge meenschappelijke markt heeft inge stemd met het consolideren van haar lineaire tariefsverlaging van twintig procent in haar buitentarief voor in dustriële produkten, waarover in mei 1960 een voorlopig besluit is geno men. GOEDE KANS OP „UITBREIDING ROUTE" ACHTER het bureau van de chef buitendienst Wegenwacht op een van de bovenverdiepingen in het Haagse A.N.W.B.- kantoor waarop het traject Zierikzee-Moerdijk met een onder- land, waarop het traject Zierikzee-Moerdijk met een onder broken lijn staat aangegeven. Dat is de code voor „uitbrei ding routes": een term, die kort en bondig inhoudt, dat eer tijds ook op deze wegen pechduivels zullen worden bestreden door de mannen op gele motoren, waaraan het overbekende zijspan wordt meegevoerd, dat op alle eventualiteiten is voor bereid. Gele rijders ook op Deltadammen Kr zyu neig meer van ili«: «»iik«?l« 'Jaren geleden misschien wat aar zelend getrokken lijnen: Tor Apel-Gronïngen, Tilburg-Goirle, maar ook Bergen op Zoont-FUitte (grens), Tholen-Bergen op Zoom. Toch zijn deze trajecten niet voor bestemd om alleen muur de goede wil van «1e A.N.W.B. te tonen en verder als vrome wensen in dc or ganisatie van «le „ridders-van-de- weg" te blijven voortbestaan. per etmaal. Daarop schudde het hoofd: „Nee, nóg niet hij ftantlijn Nee. men heeft in het Haagse hart van de Koninklijke Ncder- landsche Toeristenbond serieuze plannen met deze wegenwacht- routes. ..Enige lijd geleden heb ik even buiten Ziêrikzee, op de weg' naar Zijpe nog eens zitten tellen". De lieer A. J. M. Mosheuvel kwam toen op een aantal voertuigen dat over een etmaal gerekend in het verkeer 18 urenop 1200 kon worden gesteld. Even heeft de chef buitendienst toen een verge lijking getrokken met de beruch te rijksweg 13 tussen Den Haag en Rotterdam: 30.000 voertuigen Maar deze conclusie wil niet zeg gen, dat de Wegenwacht in de toekomst Sehouwen-Duiveland nu maar links zal laten liggen. Be slist niet. Af en toe geeft dc heer Mosheuvel zijn Zeeuwse rayonin specteur of de man, die zuidelijk Nederland onder zijn hulpvaardi ge controle heeft, de wenk": „Ga er nog eens kijken..." Vooruitgang liet traject Zierikzee-Moerdijk is dus nog steeds kandidaat voor een bezetting niet wegenwachten, die gestrande automobilisten, scooter- cn motorrijders opspo ren, dc handen uit «le mouwen steken, liefst het mankement her- stelle» of als «lat helemaal niet gaat, In ieder guval een deskun dig advies geven aan de onfor tuinlijke weggebruiker. Er wordt nog steeds gewerkt aan het plan om ook de pechgevallen op deze route onder te brengen in het totale jaarcijfer, dat voor 1960 over het gehele land gere kend 1.299.726 technische storin gen en 25.223 ongevallen beliep, waarbij EJ33.0.-hulp werd ver leend. In ieder geval staat het thans wel vast, dat over de nieuwe verbin ding momenteel in aanleg tussen Roosendaal en Moerdijk wegenwachten zullen patrouille ren. Dat betekent voor de automo bilisten van en naar Sehouwen- Duiveland al een vooruitgang. l-Ioo vlugger zy op deze snelweg zien te komen, des te eerder zy zich mechanisch en motorisch als het ware beveiligd kunnen voelen. Daarnaast houdt men de ver keersintensiteit op het resterende gedeelte van Oud-Gastel naar Zie- rikzee nauwkeurig in het oog. Wanneer de aantrekkingskracht van Sehouwen-Duiveland in de komende jaren duidelijk merk baar wordt in het verkeerscijfer per dag zal dit magnetisme niet aan het A.N.W.B.-hoofdkantoor of liever aan de aandacht van de heer Mosheuvel voorbijgaan. Vermindering Wanneer de Deltadammen ge reedkomen blijft op dit traject natuurlijk alleen het verkeer van en naar Noord-Brabant cn verder Een commissie van de Nederland se Maatschappij voor Nijverheid en Handel heeft deze maand een gedegen rapport het licht doen zien over de ontwikkeling van het ver keer in ons land. Het is een goed leesbaar stuk. voortreffelijk uitge voerd, en het behandelt de problema tiek van het verkeer in de uitgebreid ste zin: spoorwegen en wegverkeer, post-, telegraaf- en telefoonverkeer, zelfs het transport via pijpleidingen, dat alles vindt men in dit boekje sa mengebundeld. Er wordt met klem van redenen betoogd, dat verdere in dustrialisatie in Nederland niet denk baar is indien aan handel en indu strie niet die verkeersmogelijkheden worden verschaft, die zij nodig heb ben voor hun ontplooiing. En voorts wordt uiteengezet dat de financiering tot en met 1970 worden de beno digde investerin gen op rond 33.000 miljoen gulden ge schat niet tot ernstige moeilijkheden behoeft te lei den. Maar wel wordt het noodzake lijk geacht dat dan een Wegenbouw- raad wordt ingesteld, alsmede een autonoom Wegenfonds. Over het al gemeen voelt, zoals men weet, de re gering voor zulk een fonds maar heel weinig, maar niettemin meent de commissie, dat het door de rege ring verkozen systeem van uitkerin gen aan de provincies niet afdoende is om aan de moelijkheden het hoofd te bieden. Een autonoom Wegenfonds zou wél een oplossing zijn, stelt de commissie vast: een conclusie, waar toe men ook in België en West- Duitsland is gekomen. Interessant voor Zeeland met name zijn de opmerkingen, die de com missie heeft gemaakt over tolhef fing. Deze zaak speelt immers ook bij het bekende project van het provin ciaal bestuur, de Oosterscheldebrug, een kunstwerk waarvan de financie ring afhankelijk is van tolheffing. De commissie staat in principe afwijzend jegens een dergelijke heffing, maar wil niettemin uit overwegingen van doelmatigheid van dit standpunt af wijken. Daarvoor stelt zij echter drie voorwaarden: in de eerste plaats mag pas tot tolheffing worden over gegaan indien de financiering niet binnen ee.n redelijke termijn kan wor den opgezet via een gewone begro tingspost; voorts mag het bewuste kunstwerk slechts betekenis hebben voor het regionale verkeer, zodat de tolheffing moet worden beëindigd op het moment waarop het doorgaande verkeer er gebruik van gaat maken: tenslotte moeten waarborgen worden gesteld voor een redelijke termijn, waarbinnen de tol dient te verdwij nen. Deze conclusies lijken ons moeilijk voor bestrijding vatbaar. Het is wellicht in dit verband niet overbodig er op te wijzen, dat het plan voor de Zeeuwse Oosterschelde brug geheel aan de hier genoemde drie voorwaarden voldoet. Ën voorts willen wij er op attenderen, dat de- commissie, die deze voorwaarden heeft geformuleerd, was samenge steld uit wat men zou kunnen noe men „belanghebbenden". Zo was een van de leden mr. D. van Setten, voor zitter van de Koninklijke Nederland se Vereniging van Transportonder nemingen. Ook de directeur Wegen en Verkeer van dc A.N.W.B., de heer A. G. M. Boost, had zitting in de commissie. Zij erkennen dus, dat tol heffing in bepaalde gevallen onver mijdelijk is! Welnu, de Zeeuwse brug is zo'n geval! In het rapport is met behulp van de resultaten, die de verkeerstellin gen van 1960 hebben opgeleverd, de verkeersdichtheid voor het jaar 1970 geschat. En op een kaart zijn daarbij aangegeven die rijkswegen, waarop in 1971 de verkeersintensi teit tussen de 6000 en 8000 motor voertuigen per dag zal bedragen. Dat betekent, dat deze wegen voor 1970 als autosnelwegen met één rijbaan (dus met twee rijstroken) dienen te zyn uitgevoerd. Onder deze wegen nu behoort ook rijksweg 58 door Zeeland vanaf Bergen op Zoom. Dit vestigt er nog weer ééns de aandacht op, dat in Zeeland met nog steeds een toe nemend intensief seizoenverkeer en met nieuwe industriële aanzetpunten wel heel nadrukkelijk de aan dacht moet worden geschonken aan het wegennet. Met name moet daar bij worden ge«iacht aan de grote ver- keersslagader: de rijksweg door Zuid-Beveland. En wij weten allen, dat daaraan nog heel veel moet wor den verbeterd ...is het 50 geleden, dat de be roemde Engelse zeeofficier en ontdekkingsreiziger Robert Fal con Scott, samen met dr. Wil son, kapitein Oates, luitenant Bowérs en onderofficier Evans de Zuidpool bereikte. Hier kwa men de mannen echter tot ont dekking, dat de Noor lïoald Amundsen hen op 14 december was voor geweest. Gedesillusio neerd aanvaardden de vijf pool- vorsers de rampzalige terug tocht. Evans stierf op 17 febru ari in waanzin, vervolgens kwam Oates met bevroren lede maten om het leven. Tenslotte overleden ook de drie overigen op 29 of 30 maart door gehele uitputting en gebrek aan voed sel. Zij bevonden zich toen op 18 kilometer van een rijk voor zien depot. (Zie slot pag. 2 kol. 4) vvvvvvvvvwvn^a/vvvvvvvvv

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1