ZELANDICA
Operatie „Walrus
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
ut de ETHER
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 17 JANUARI 1962
Algemeen ie men het teel erover eens, dut om
te voldoen aan de voorivaarde van levend
erfdeel" een monument een functie moet
blijven vervullen. Een molen moet blijven malen;
een kasteel vraagt bewoners, zo geen kasteelheer
dan desnoods pensiongasten; een kerk moet liefst
kerk blijven, althans een gebouw voor culturele
bijeenkomsten; woon- en winkelhuizen moeten
tenminste uitwendig hun karakter als zodanig
behouden
Dit kunnen we lezen in het monumentennummer van het tijd
schrift „De Nederlandse Gemeente" (15 dec. 1961). Het monu
ment moet passen in zijn omgeving. De ministers van onder
wijs en volkshuisvesting kunnen volgens art. 20 van de Monumen
tenwet vstads- en dorpsgezichten" aanwijzen, die voor bescherming
in aanmerking komen. In hetzelfde nummer schrijft de heer E.
A. Canneman over de restauratie aan St.-Anna ter Muiden. Zijn
slotconclusie is dat het restaureren van het beschermde strads- èn
dorpsbeeld veel moeilijker is dan de afzonderlijke restauraties van
grote monumenten. „Doe het zo onopvallend mogelijk, maak er
nooit een museum van en tracht het leven te behouden." St.-Anna
is inderdaad een voorbeeld van goede restauratie, waar men
storende elementen heeft vervangen zonder het „volmaakte" na te
streven. „Betontegels in de stoepen werden vervangen door natuur
steentegels, de bestrating met keitjes werd hersteld met van
elders aangevoerde oude keitjes en stoepen met IJselklinkertjes
werden weer met ditzelfde materiaal gerepareerd. Met veel zorg
werd de oude Lodewijk XVI dorpspomp hersteld."
Volgens Canneman krijgt men bij een te ver doorgevoerde res
tauratie het gevoel van bedrogen te worden, van in namaak te
wandelen. Men vervalt dan in een „alleen maar" toeristische be
zienswaardigheid. Als voorbeeld van het laatste wordt op Veere
gewezen, dat van de zee afgesloten is tengevolge waarvan „de vis
sers met hun eigen lawaai, hun luchtjes en schepen zijn verdwe
nen". Men kan hier dus spreken van een functieverlies. Wij zouden
echter wel willen vragen of het uitgroeien tot alleen maar be
zienswaardigheid tevens het verlies van echtheid betekent. Op den
duur wordt alles op de rug van de toerist geschoven.
W e kunnen in dit verband nog aanknopen aan een artikel in het
tijdschrift „Bouw" van 9 dec. 1961, een nummer goeddeels
aan het „levend erfdeel" gewijd. De heer J. Stapper schrijft hierin
over de buitenomwalling van de vesting "ulst: „Enkele opmer
kingen bij het herstel van een gedeelte v; 3 vestinggordel in de
oude vorm van 1618." Wie deze restauratie gezien heeft, komt
onder de indruk van het feit hoezeer een vestinggordel door zijn
vorm met het begrip „schoonheid" te maken heeft. Hierbij komt
nog dat men met het herstel van de omwalling van een vestingstad
tevens verzekerd is van een blijvende groenstrook tussen de oude
kern en de uitbreiding. Stapper wijst op de recreatieve functie van
dit herstel. Recreatie dus ook voor de toeristen.
Bij het restaureren van monumenten kan men verstrikt raken
in principes. Het kopiëren herbouwen zoals het geweest is
heeft men hier te lande vaak met een slecht geweten gedaan
aldus ir. Meisehke in het gedenkboek van Heemschut „Strijd om
schoonheid." Men heeft zich te veel laten beïnvloeden door de nega
tieve zijden van de inzichten van de vórige periode. „Vooral in
liet begin van de oorlog na de verwoesting van Rotterdam en
Middelburg is een aantal gebouwen prijsgegeven en niet her
bouwd, hetgeen een blijvend verlies betekent." Als voorbeeld wordt,
de St. Jorisdoelen te Middelburg genoemd.
DONDERDAG 18 JANUARI 1962.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kcft.
Ï.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—
24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d.
jeugd. 7.45 Opdat allen één zijn, lezing.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 3.50 V. d. vrouw.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV:
10.00 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45
Gram. KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Ge
wijde muz, 12.00 Middagklok-noodklok.
12.01 Gram. 12.25 Wij van het land, lezing.
12.35 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz.
13.40 Gevar. progr. (herh.) NCRV: 14.00
Metropole-ork. 14.40 Gram. 15.30 Lichte
muz. 16.000 Verkenningen in de Bijbel.
16.20 Oude kamermuz. 10.50 Gram. 17.00
V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Amus. muz. 13.15 Sportrubriek. 18.30
Vocaal ens. 18.50 Speciaal perspectief,
lezing. 19.00 Nws. en weevber. 19.10-Op de
man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radio
krant. 19.50 Polit. lezing. 20.00 Gevar.
progr. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden-
king. 22.55 Boekbespr. 23.00 Zangrecital.
23.30 Boekbespr. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s.
7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters.
11.00 Kookpraatje. 11.15 Radïo-filh. ork.
12 orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing.
12.43 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded.
en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz.
14.00 Sopr. en clavecimbel. 14.30 V. d.
vrouw. 15.05 Progr. over huisdieren. 15.45
Gram. 16.00 Gevar. progr. 17.00 Gram.
17.30 V.. d. jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Act.
18.20 Gram. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Ge
sproken brief. 18.40 Lichte muz. 19.00 V.
d. kind. 19.05 Gram. 19.30 V. d. jeugd.
20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. t.g.v. de
verjaardag v. H. K. H. Prinses Margriet.
21.05 Vraaggesprek. 21.25 Omr. ork. en
solist.22.30 Nws. en meded. 22.40 Act.
23.00 Sportact. 23.10 Nwe gram. 23.55—
24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz, VPRO:
20.20 Chansoncompetitie. 21.05 Kunstpro-
gr. 21,35 Apollo van Bel/ac, spel.
f Advertentie)
166
VIJZELSTRAAT J-l8
AMSTERDAM
TELEX 11670
THANS WEER ALS HOTEL IN GEBRUIK GENOMEN
EIGEN PARKEERTERREIN
ALLE HOTELKAMERS MET PRIVÉ BADKAMER VINTÉRPRIJZEN OP AANVRAAG
AMSTERDAMSE BEURS
Kleurloos bij kalme handel
De beurs heeft, zich gistermiddag geken
merkt door een kalme handel. De offi
ciële openingskoereen waren vast, verge
leken met de laatste koersen van maan
dagavond toen voor Philips 984, Unilever
187 en voor Kon. Olies 122,30 werd
geregistreerd.
Wallstreet gaf maandag weifelende keor-
sen te zien. hetgeen zeker geen stimulans
was voor Amsterdam. Unilevers en Kon.
Olies waren op de New Yorkse beurs iets
beter. Dit was wel een stimulans voor de
hoofdfondsen op het Damrak. Gebrek aan
kooporders was echter oorzaak, dat de
koersen van de meeste internationale
waarden dinsdag niet boven het slot-
niveau vau maandag uitkwamen. De la
gere koersen op de Westduitse beurzen
voor de chemische waarden werkten rem
mend.
Philips had middenkoers vraag waardoor
hoog werd ingezet, op 995, tegen een vo
rige slotkoers van 991. Later werd 993 ge
daan. Gistermorgen werd in dit fonds ge
handeld van 984 tot 986. Zwitserland en
België hadden belangstelling voor de elek-
tro-aandelen. Unilevers praktisch onver
anderd na een lagere opening. In dit
fonds bestond wederom vraag voor Ame
rikaanse rekening. Aku's min drie pun
ten op 387De Hoogovens konden de
flinke koerswinst van maandag vrijwel
geheel handhaven. Deze stukken werden
twee puntjes op 76.1 verhandeld. Kon.
Olies liep op van f 123.70 tot 324,10, te
gen maandag als slotkoers 124-40. Zoals
gemeld was de omvang van de handel in
HOOG EN LAAG WATER
18 januari
nap
uur meter
19.02 1.79
19.31
20.05
19.40
19.57
1.52
1.72
KERKNIEUWS
Kerkvergadering vermaande
ds. Van Dieren, Ede
l>e commissie vau opzicht van de
provinciale kerkvergadering in Gel
derland heeft een aantal maatregelen
van tucht genomen tegen ds. G. M.
van Dieren, hervormd predikant te
Ede.
Sinds de generale synode van de
Nederlands Hervormde Kerk in 1958
heeft besloten tot de toelating
ingaande 1 januari 1959 van de
vrouw tot het ambt, heeft ds. Van
Dieren de doop en het avondmaal
niet meer bediend. De commissie van
opzicht heeft de predikant „ver
maand" en gevraagd op zijn stand
punt terug te komen. Voorlopig is
hem de toegang tot het avondmaal
ontzegd.
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Vroomshoop W. van den
Hoek. voorheen zendingspredikant,
wonend te Leiderdorp; te Krimpen
aan de Lek F. Langerak te Vin-
keveen: bedankt voor Londen H. J.
Kater te Amsterdam.
GEREF. KERKEN" (VRIJGEM.).
Aangenomen naar Drachten J. M.
Goedhart te Niezijl-Kommerzijl; be
dankt voor Bunschoten-Spakenburg
D. Deddens te Mariënberg.
CHR. GEREF. KERKEN.
Tweetal te Alphen aan den Rijn R.
Kok te Ede en C. Smits te Sliedrecht,
beroepen te Zaamslag F. Bakker te
Driebergen.
GEREF. GEMEENTEN.
Tweetal te Rotterdam-Zuid-Pen-
dreeht-Lombardije L. Rijksen te Rot
terdam-W. en A. Vergunst te Rotter
dam-C.; beroepen te Leiden W. Hage
te Middelburg.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Colijnsplaat J. Slomp,
kandidaat te Baarn; te Haarlem J. C.
Baumfalk te Ommen; te Middelslum
D. H. Borger te Hoogeveen; te Zuid-
Beijerland H. Pilon, kandidaat te
Hilversum.
alle hoeken van de hoofdfondsen gering.
In de scheepvaartsector viel bitter weinig
te beleven. De koersveranderingen waren
van geringe betekenis. In de cultuursec
tor was lokale speculatieve vraag aanwe
zig voor certificaten Deli. De prijs steeg
van 148,60 tot 150. De vorige slotkoers
was 147,50. De staatsfondsen lagen iets
gemakkelijker in de markt.
De omzetten in de lokaie afdelingen ble
ven binnen nauwe grenzen. Aandelen Cu-
racaosche Handelmaatschappij, waarin
maandag nominaal 309.000 werd omge
zet, werden onveranderd op 17 geadvi
seerd. De lagere vangstcjjfers, als gevolg
van het slechte weer. van de „Willem Ba-
rendsz.", kwamen de aandelen van de
maatschappij voor de walvisvaart op een
gering koersverlies te staan. Aandelen
Scholten Foxhol werden onveranderd tot
iets hoger geadviseerd op het voorgestel
de dividend van 20 procent waarvan vijf
procent in agio-aandelen, tegen vorig jaar
20 procent, waarvan tien procent in agio-
aandelen. Zeemvsche Confectie werd iets
hoger geadviseerd op het onveranderde
dividend van 17procent. Op last van
het hèursbestuur mocht wederom geen
notering worden opgemaakt in aandelen
verband met een
15 jan.
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3 Va)
Nederland 1948 (311)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%) 9 lig
Nederland 1947 (3%) 3 92%
Nederland 1937 3 92%
Dollarlening 1947 3 90%
Investeringscert. 3 99ftgb
Nederland 1962-64 3 lOOgb
Ned. Indië 1937 3 99%
64"« Woningbouwlening '57 108%
Grootboek 1946 3 92'/*
Ned. Handelmij345
Alg. Kunstzijde Unie390%
Berghs' en Jurgens 301%
Calvé-Delft 923
Hoogovens n.r. 762
Ned. Kabelfabriek 5S3gb
Philips 991%
Unilever
Wilton-Feijenoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamsehe Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
K.N.S.M
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Deli Mij
16 jan.
102% 102%
99b
91 1/16
91A
190,30
280%
129,40
113gb
347%
352%
162%
90%1
90%
91%
92%
92%
90%
99%gb
99%gb
99 A
108%
92ftgb
190,10
279%
574
123,80
134gl
150%
153
147%
190%
128%gb
3996. Immer voort trok het
bonte gezelschap door het
woeste oerwoud, waar al
leen de Singani's de juiste
weg wisten. Zonder aarze
len kozen zij blijkbaar in
stinctief steeds het goede
pad door het verwarde
struikgewas dat de bodem
bedekte. Er heerste een
vreemde kille stilte onder
het vrijwel aaneengesloten
bladerdak der woudreuzen.
Slechts hier en daar brak
een vermetele zonnestraal
er doorheen om de blauw
groene schemering terug te
dringen. Voortdurend was
rondom de vermoeide reizigers zacht geschui
fel en geritsel van geheimzinnig leven te
horen, doch, nimmer zag men de wezens die
de geluiden veroorzaakten. Het was een
enorme opluchting, toen men eindelijk de rand
van het grote bos bereikte en in de verte het
violette oppervlak van de Ganymedes-Occaan
zag liggen glanzen in het zonlicht. Van de
„Argol leek echter geen spoor te bekennen,
totdat Solon plotseling uitriep: „Ja, daar ligt
onze kruiser! Maar hij is helemaal overwoe
kerd door dat smerige rose mos! We zullen
het er met de handen af moeten peuteren,
mannen! Vooruit! Dat beloofde een groe
zelig karwei te worden!
Amsterdamse
wisselmarkt
Contante prijzen.
Amsterdam, 16-1. Londen 10.13%
10.13%; New York 3.60%—3.60%:
Montreal 3.44%-3.44 H; Parijs 73.54%
—73.59%: Brussel 7.24%—7.24%;
Frankfort 90.27%—90.32%: Stock
holm 69.73—69.78: Ziirieh 83.49—
83,34: Milaan 58.07%58.12%; Ko
penhagen 52,35%52.40'/=; Oslo
50.55%—50.60%; Wenen 13.95—13.96;
Lissabon 12.63—12.64%.
Bank voor Ned. Gem. 4'
104%
104%
Bank v. Ned. Gem. 5-'5
100%
100%
Van Berkels Patent
300
300
725
721
180%
176
373
Kon. Mij. De Schelde NB. 267
266
82 h
81%
17%
17A
51
30
42%
General Motors
54!2
54%
84%
84%
22
20%
Pennsylvania
18%
17%
Republic Steel
58%
58%
Shell Oil Comp
38%
37%
20%
20%
U.S. Steel-
77%
76%
Nat. Can. Corp
IG'VJ
PIIEMIELENINGEN
84%
85»/.
84
Eindhoven 1954
83 %b
84
85b
83%
95»/.
94%b
Den Haag 1952 11
94%
Rotterdam 1952 I
93%
93%
95
94%
94%
Amsterdam 1956 1
84'%
84%
Amsterdam 1956 II
90%
90%
Amsterdam 1956 IIT
90%
90
Amsterdam '33 (C.&A.)
103%
851
841
83
90%
91%
R EU IIS1N DICES
Int. roup.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel enz.
Algemeen
12-1 35-1 36-1
553.77 562.23 561.33
363.40 366.66 365.57*
183 49 184.15 183.93
254,14 255.34 254.65
159 33 160.92 160.51
403.21 408.32 407.51
De beroemde, violist Yehudl Menuhln
heeft geweigerd te Glasgow tc repeteren
in een zaal, waar op het podium „met
het oog op een komende bokswedstrijd
een ring was geplaatst. 11 heb concerten
gegeven in sportpaleizen en stadions,
maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik zou bang zijn, dat er midden in een
concert van Beethoven schimmen van
boksers in de ring zouden verschijnen,
aldus motiveerde de violist zijn weige
ring.
f Advertentie)
Ver koudheidsbacil len
zijn a!s de dood voor
Dit doosje betekent:
protektie tegen infektie
58
Ik dacht aan het diepere water
dicht bij de rots waar H. lag en ik
moest maar proberen de neus zo
dicht mogelijk in de buurt te krij
gen; terwijl ik probeerde te taxeren
hoever ik nog van het strand verwij
derd was, sToot ik het gas af en
draaide de neus van de Walrus naai
de rots. Toen klom ik zo snel als ik
kon naar buiten op de cabine en van
daar naar de voorkant. wind ver
minderde de vaart van de Walrus.
Op zo'n manier zou hij nooit de kust
bereiken. Ik ging plat op het dek lig
gen, llet me over boord in het water
glijden en tot mijn grote opluchting
voelde ik dat mijn voeten de grond
raakten. Ik trok de neus van de Wal
rus langzaam tegen de kant van de
rots waar deze in zee Hep en maak
te hem toen zo goed mogelijk vast.
Ik keek naar de geleerde en daarna
naar de Walrus.
„K4jk uit," zei een zachte stem bin
nen in me, „ze loeren op je." Ik
draaide me snel om. Toen herinnerde
lk me mijn pistool en greep dit on-
door JOHN JOLY
der mijn hoed vandaan.
„Dat deugt niet," zei de stem.
„Haal je tommygun."
„Geen tijd. Ga er vandoor," zei een
andere stem.
„Ga er vandoor! Ga er vandoor!"
Ik bedwong de paniek die bij me
opkwam en die nog verergerd werd
door het langzaam draaien van de
motor van de Walrus. Het zou idioot
zijn om dat hele eind te lopen voor
de tommygun en toch... en toch...
Plotseüng bemerkte ik dat ik langs
het strand liep, terwijl ik vergat dat
Caswells tommygun en zijn munitie
aan boord van de Walrus in een kast
lagen.
„Ga terug idioot," zei de stem, „ze
komen dichterbij."
„Maak dat je wegkomt nu je nog
de kans hebt. Maak dat je weg
komt."
Ik rende door, hijgend en struike
lend. Ik vond mijn spullen, klemde
ze in mijn armen en ging weer terug.
„Kijk uit, kijk uit," gingen de stem
men maar door. Ik hield stil en slin
gerde de tommygun van mijn schou
der. De Walrus leek soms een heel
eind weg en dan weer dichtbij, dan
opnieuw ver weg. Ik strompelde ver
der.
„Ze hebben je gezien. Vlug! Vlug!"
Dan weer snelde ik door het water,
dan weer over het strand. Eindelijk
was ik er; ik leunde happend naar
adem tegen de Walrus.
„Kijk achter je", schreeuwde de stem
men. Ik duwde me tegen de romp
overeind en richtte de tommygun op
de struiken. Daarna keerde ik me
langzaam naar de groene bosrand,
terwijl ik mijn eigen gehijg boven het
lawaai van de motor uitboorde, maar
het bos staarde me zwijgend aan en
niets bewoog zich behalve de boven
ste takken van de hogere bomen, die
door de wind heen en weer werden
bewogen. Ik snelde naar H., pakte
hem bij de schouders en sleepte hem
overeind. En nel zoals ik eerder had
gedaan, probeerde ik hem op zijn be
nen te zetten en hem dan op mijn
schouders te nemen, maar ik kon
hem er niet op krijgen en het werd
zwart voor mijn ogen van inspanning
zodat ik een stap terugdeed en ik viel
zwaar in het water achter me. Ik
kroop er weer uit en knielde naast
hem.
„Wordt in godsnaam wakker en help
me", riep ik aan zijn oor. „Kun je
nou niet even op je benen blijven
staan?" Hij bleef onbeweeglijk zitten,
zijn schouders afgezakt en zijn hoofd
voorover hangend op zijn borst.
„Vervloekt! vervloekt!" riep ik bijna
hysterisch uit en keek hulpeloos om
me heen. Ik dacht aan de twee balken
die ik gebruikt had om het vlot te
versterken. Misschien kon ik een klei
ne helling van zand maken en hem
over de balken naar de voorplecht
rollen. Als ik een plank kon vinden
kon ik daar misschien een soort loop
plank van maken en hem er aan zijn
voeten over trekken. Ik zocht naar de
stukken van het vlot en toen ik
een paar meter verder ontdekte, waar
ze op het strand gespoeld waren,
draaide ik me nog eens om en staar
de naar het zwijgende oerwoud achter
me. Ik hief mijn tommygun op. „Kom
er maar uit. Ik zie je wel", riep ik eu
eer ik wist wat ik deed, trok ik aan de
trekker en een korte vuurstoot ver
joeg het ritme van de gewone gelui
den.
Ook nu bracht de schok va neen dwa
ze en ongewilde handeling me tot be
zinning. Het was duidelijk dat ik niet
de kracht meer had om H. op de voor
kant of op de cabihe te tillen en hem
van daar door het luik naar binnen
te laten zakken, maar ik had het luik
voor de staartschutter vergeten, hal
verwege tussen de cabine en de staart.
Vlug klom ik aan boord van de Wal
rus en maakte het open. Hierna
haastte ik me weer het water in en
het touw losmakend, duwde ik hem
een klein eindje de zee op. Langzaam
en moeizaam draaide ik de oude am
fibie rond in het diepere water, totdat
de staart naar de wal gekeerd was
en een steun van het staartvlak grij
pend, trok ik hem achteruit het
i strand opu
Toen hij tot stilstand kwam met het
staartwiel in het zand gedrukt naast
H.'s voeten wist ik dat ik hem nu aan
boord kon krijgen. Ik hoefde fyem al
leen maar op de romp te slepén, een
meter boven het strand en vandaar
zou het betrekkelijk gemakkeüjk zijn
hem door het luik naar beneden in de
cabine te trekken.
|Ik pakte hem bij zijn schouders en
centimeter voor centimeter keerde ik
hem om en begon hem naar de vlieg
tuigromp te slepen. Elke keer als het
wij door de inspanning zwart voor de
ogen werd of ik kwaad begon te wor
den, stopte ik, maar terwijl ik dat
deed dacht ik opeens aan het dreigen
de oerwoud en de neiging om in de
Walrus te springen en er vandoor te
gaan, H. aan zijn lot overlatend, werd
steeds sterker.
Ik bleef maar tegen mezelf zeggen
dat ik op moest stijgen en een nood
sein over de radio naar de kruiser
moest sturer. Een stem in ruijn bin
nenste antwoordde.
„Waarom ga je er niet vandoor? Laat
H. maar op het strand liggen. Je
kunt hem later nog wel ophalen".
„Nee", zei ik hardop, „Nee, ik moet
hem naar binnen krijgen".
„Straks val je weer flauw", zei de
stem. „Dan kom je misschien nooit
meer weg".
„Nee", zei ik en leunde hijgend van
inspanning tegen de romp. Het trillen
van de motor drong tot mijn gepijnigd
hoofd door en versterkte in mij nog
meer het wilde verlangen om wèg te
komen en terwijl ik mezelf dwong niet
naar het strand te kijken, pakte ik
H. beet voor het laatste eindje.
Hij zat met ztfn rug tegen de romp.
en zijn hoofd en schouders hingen
voorover op zijn borst, zodat hij er uil-
zag als een bankdirecteur met vakan
tie, die op het strand in de zón in
slaap gevallen was.
Ik verknoeide kostbare kracht door
te proberen hem uit zijn zittende hou
ding op te tillen, begreep toen dat ik
daartoe niet in staat was, rolde hem
zonder verdere complimenten om in
het zand en trok en duwde totdat hij
op zijn knieën zat, in de houding van
een biddende mohammedaan, alsof hij
de Walrus vereerde, waartegen hij
met zijn hoofd'leundc. Daarna trok ik
hem verder overeind en liet het bo
venste gedeelte van z'n lichaam op
de romp vallen. Tervyijl zo dus zijn
halve gewicht al ondersteund werd,
slaagde ik erin zijn benen een voor
een schrijlings over de staartvin te
krijgen en daar lag hij met zijn hoofd
boven het luik van de schutter en
met zijn lichaam op dc smalle romp.
Ik was zwak en duizelig, maar ik
wilde niet rusten om krachten te ver
zamelen en klom het luik in, H. bij
de armen pakkend en ik trok hem
zonder omhaal de cabine binnen alsof
hij een zak kolen was. Toen sloot ik
het luik en snelde wankelend naar de
stuurstoel, mijn hoofd tegen het dale
stotend en tegen de wonden botsend.
(Wordt vervolgd)