Nederlandse koopvaardijvloot daalde op wereldranglijst St.-Maartensdijk, smalstad met smalle straatjes OPBRENGSTRAMING 1961 VAN OOGST AKKERBOUWGEWASSEN VRIJDAG 12 .1ANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VAN ZEVENDE NAAR NEGENDE PLAATS Moeilijkheden bij tankervaart blijven aanhouden De Nederlandse koopvaardijvloot lieeft vorig jaar een verdere, krachtige verjonging ondergaan, hetgeen haar concurrentiepositie zeer ten goede zal komen. Dat staat in liet jaaroverzicht van de Koninklijke Nederlandsche Reedersvereeniging, dat in liet algemeen een niet-pessimistische tendens heeft. Men komt namelijk tot de conclusie dat door het doorzetten van de algemene economische groeiprocessen, ondanks de politieke spanningen, een goede basis is gelegd voor het herstel van gunstiger verhoudingen in de zeescheepvaart. In de eerste elf maanden van 1961 de jaarcijfers zijn nog niet bekend is de uitbreiding van de Nederlandse vloot met slechts 160.000 b.r.t. be scheiden geweest. Maar niettemin werd een aanzienlijk aantal nieuwe schepen in de vaart gebracht: voor 220.000 b.r.t. aan tankers en voor 145.000 b.r.t. aan droge-ladingschepen. Afgevoerd is een aantal oudere schepen tot een totaal van 205.000 b.r.t. Volgens de gegevens van Lloyd's re gister of shipping van 30 juni 1961 is de Nederlandse vloot op de we reldranglijst qua omvang gedaald van de zevende naar de negende plaats. Ons land werd namelijk voor bijgestreefd door Griekenland en Frankrijk. Maar procentueel bleef het Nederlandse aandeel in de we- reldvloot vrijwel gelijk. Nederland had medio 1961 een vloot van 4,9 miljoen bruto-register-ton. De we- reldvloot bedroeg toen 135.9 miljoen bruto-register-tcn. Door de verjon ging was de groei van de Neder landse vloot in een jaar tijds slechts procent, tegen het wereldgemid delde van 5 procent. Negatieve factoren in 1961 waren o.m. de daling van het olievervoer en voor Nederland de beschermen de maatregelen van andere landen, alsmede de revaluatie. De Koninklij ke Nederlandsche Reedersvereeni- ging heeft begroot dat de herwaarde ring van de gulden voor de gehele Nederlandse koopvaardijvloot jaar lijks een verlies van 60,S miljoen gul den aan netto-inkomsten zal ople veren. Graantankers Het vraehtenpeil in de (wereld)olie- vaart bleef vor ig jaar onder het ge middelde van 1960. Men verwacht voorlopig geen verbetering. Het ge volg was dat een aanzienlijk aantal tankers werd ingelegd in de graan- vaart, die nu de belangrijkste cate gorie van massavervoer van droge lading is geworden. ITad deze ontwikkeling niet plaats gehad, dan zou tengevolge van de toegenomen vraag naar scheeps- ruinitc voor droge lading hoogst waarschijnlijk een tekort aan ruimte in de traditionele tramp vaart zijn opgetreden. De vraag in deze sector was namelijk zo sterk toegenomen, dat; vrijwel alle opgelegde tonnage, die nog enigs zins economisch exploitabel was, in de vaart kon worden gebracht. Door het inzetten van tankers ver toonde ook het vraehtenpeil in de trampvaart slechts een bescheiden verbetering ten opzichte van 1960, t.w. 7 a 8 procent voor reischarters en bijna 13 procent voor timechar ters. Hoewel deze stijging percen tueel niet onaanzienlijk is, had zij in absolute cijfers, gezien de lage vrachten waarop zrj betrekking heeft, weinig te betekenen. De verbetering werd bovendien veelal teniet gedaan door de sterke kostenstijging. Concurrentie Resumerend wordt gesteld dat een aanzienlijke verbetering in de scheep- vaartconjunctuur zou kunnen worden tegemoet gezien, indien de moeilijk heden in de tankvaart verdwijnen. De vernieuwing van de vloot zal bij terugkeer van gustiger verhoudin gen voor de Nederlandse koopvaar dij goede resultaten hebben. Ook nu al kan worden geconstateerd dat het in de huidige scherpe concurren tieverhoudingen mogelijk is om met moderne schepen deze concurrentie met succes te blijven voeren. Van groot belang wordt echter geacht in hoeverre de overheid bereid zal zijn aan de wensen van de Nederlandse scheepvaart op fiscaal gebied tege moet te komen. Geen strafvervolging van Njjmeegse ambtenaren De opzienbarende klachten, die en kele lager geplaatste gemeenteamb tenaren van Nijmegen bijna een jaar gjeleden bij de justitie hebben inge diend tegen vijf van hun chefs, allen hoofdambtenaar van de gemeente, zullen niet leiden tot een strafvervol- ging. Na een zeer diepgaand onderzoek door de rijksrecherche heeft de offi cier van justitie te Arnhem besloten, een klacht wegens meineed van de kraandrijver Papenhoven tegen dc havenmeester Kleinjan te seponeren en ook geen vervolging in te stellen tegen de hoofdambtenaren van de plantsoendienst en de openbare nuts bedrijven, die van wanbeleid waren beticht. Tijdens de gemeenteraadsvergade ring heeft de burgemeester, mr. Ch. Hustinx, m'et vreugde hiervan gewag gemaakt en meegedeeld, dat het per soneelsbeleid bij de gemeente Nijme gen onveranderd zal worden gehand haafd. LAATSTE VAN OUDSTE TWEELING OVERLEDEN Gisternacht is op 94-jarige leeftijd overleden de lieer Jan Bleek. Di 1958 stonden de heer Jan Bleek en zijn broer Cornelïs Bleek, die op 91-jarige leei'tyd in Alkmaar overleed, bekend als de oudste tweeling van Neder land. De heer Jan Bleek bekleedde op zijn 94-jarige leeftijd nog" tal van be stuursfuncties in vele verenigingen. Prof. Dupstee acht zich door mr. Luns beledigd Prof. mr. F. J. F. 31. Duynstee heeft zo deelt hij mede dinsdag aan de minister van buitenlandse zaken mr. J. 31. A. H. Luns geschreven, dat hij vanwege de uitlatingen van de minister op 3 januari in de Tweede Kamer, zich niet langer ter beschik king ban stellen voor het lïdmaat- scliap van de examencommissie voor de buitenlandse dienst. Deze uitlatin gen acht prof. Duynstee beledigend. Prof. Duynstee verklaart dat hij hier bij doelt op de opmerking van minis ter Luns dat het Tweede-Kamerlid Van de Wetering naar het oordeel van de regering zeer terecht heeft opgemerkt dat de buiten-parlemen taire groeperingen „op zeer onnatio nale wijze de regering voor de voeten hebben gelopen". - - - want Akkertjes zijn instant cachets met 4-voudig .werkend micropoeder. Ontdek óók de weldaad van Akkertjes TARWEPRODUKTIE DAALDE Areaal zaaiuien met 14 procent verminderd Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek heeft de uitkomsten be kendgemaakt van de definitieve oogstraming 1961. De aandacht wordt erop gevestigd, dat de cij fers alleen op de hoeveelheden betrekking hebben en derhalve geen aanwijzingen geven omtrent de kwaliteit van de geoogste pro- dukten. De totale tarweproduktie daalde tot ruim 482.000 ton, een verminde- ring t.o.v. 1960 met 18 die werd veroorzaakt door een terug gang in het areaal 3 maar ook door een lager rendement. Be langrijk is hier zeker de verschui ving, die zich voordeed van win ter- naar zomertarwe als gevolg van de slechte weersomstandighe den omstreeks de jaarwisseling 1960-'61. Overeenkomstige verschuivingen de den zich bij gerst voor. Door de sterke uitbreiding van de opper vlakte zomergerst met 36.700 ha. steeg de totale gerstopbrengst tot 385.100 ton (stijging 32 Een stijging van 12 in de totale opbrengst (431.280 ton) van haver1 valt waar te nemen, waartoe zo- wel een uitbreiding van het areaal 8 9cals een verhoging van het rendement bijdroeg. Voor de oliehoudende gewassen kan gewezen worden op een stijging in de opbrengst van karwijzaad (4- 173%) en kanariezaad 541 welke voornamelijk zijn toe te schrijven aan de buitenge woon sterke stijgingen in de ge oogste oppervlakten. De totale opbrengst van consumptie aardappelen (exclusief uitval) verminderde tot 188.200 ton, een daling van 6 t.o.v. 1960. Ener zijds verminderde de geoogste op pervlakte met 14.300 ha (15%), anderzijds steeg het rendement met 11 De oppervlakte suikerbieten vermin derde met ca. 7700 ha 8 hetgeen mede de totale opbrengst (3.854.400 ton) in vergelijking met 1960 met 18 deed dalen. De totale opbrengst van zaai-uien bedroeg 156.600 ton, hetgeen in vergelijking met 1960 een toe neming van 1 betekent, hoewel het areaal met 721 ha 14%) verminderde. De gemiddelde stro-opbrengsten wa ren over het algemeen lager dan in 1960- De SO-Jaiige William Read, die vijf jaar geleden leerde vliegen, heeft met zijn Cesna in een voorstad van New Yorlt een noodlanding op straat gemaakt. Hij bleef ongedeerd, eveijals zijn twee passa giers. Read verklaarde, dal hij „natuur lijk" zou-blijven vliegen. Rechter behandelt t.v.-quizfraude Een rechter in New York heeft een bevel tot inhechtenisneming tegen Charles van Doren uitgevaardigd, maar de tenuitvoerlegging opge schort tot 17 januari, op welke da tum hij Van Doren en tien anderen heeft gedagvaard wegens beweerde knoeierij met quiz-shows voor de te levisie. Mevrouw Patricia Sullivan (37) heeft woensdag tegenover een speciale magistraat toegegeven dat zij mein eed ïn de tweede graad heeft ge pleegd door een jury onder ede te verzekeren dat het programma „tic- tac-dough", waarmee ze 14.300 dollar had „gewonnen", geen doorgestoken kaart was geweest. Zij is voorwaar delijk veroordeeld. Van Doren was woensdag niet ver schenen. De opschorting van het be vel tot inhechtenisneming stelt hem in staat te ontkomen aan de straf die daarop staat. STRAAT CHATHAM VOOR ZEEREIS GEREED Bij de scheepswerf en machinefa briek De 3Ierwede te Hardinxveld- Giessendam ligt weer een schip ge reed om de lastige reis naar de zee te ondernemen. Het is het 9000 ton m.s. Straat Chatham, bestemd voor de Kon. Java-China Paketvaart Lij nen te Amsterdam. Dinsdag 16 ja nuari zal het vaartuig omstreeks 11.30 uur vertrekken van de afbouw- kade bij de Hardinxveldse werf en door sleepboten naar Botterdam wor den verhaald. jiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinrniHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiip lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||llllllllllllll||||||||||||||||||||||||!>i||||||||||||||||||||||||||||||||||||| lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllilllllllllllllllllllllllllllltlIM DE OUDE KERN van Sint-Maartensdijk van uit de hoogte gezien: kleine huizen aan smalle straatjes, de vorm, waarin eeuwen ge leden de smalstad aan de Pluimpot werd gebouwd. In die straatjes vestigden zich de neringdoenden, rond de grote, centraal gelegen her vormde kerk nog steeds in restauratie en aan het Marktplein, dat men op het rechtergedeelte van de foto ziet. Nu rijden er moderne auto's en autobussen over die oude Markt, waar de water pomp voorgrond aan het andere eind van de Markt een paar „collega's" heeft' zien verrijzen, die benzine ge ven. De oude smalstad ligt niet meer aan open water: de Pluimpot is afgesloten, de haven staat leeg. En ook de neringdoenden zijn zich aan het verplaatsen: naar het nieuwe, buiten de kom gele gen industrieterrein. Aan de Markt van Sint-Maartensdijk staat een huis met een witte gevel, het hoekhuis, ongeveer op het midden van de foto. Daar begon de kleermaker Priem zijn maatkleermakerij, die tot een industrie zou uit groeien, de. eerste vestiging op het nieuwe industrieter rein. Twee andere markante bouw sels: de openbare lagere school, waarvan geheel links onderin de daken op de foto zijn gekomen en de muziek tent, op het midden van de Markt. Twee punten van zorg voor het gemeentebe stuur: de muziektent is aan herstel toe, de oude school moet nodig' worden vervan gen. Links op de achtergrond tenslotte een stukje vrije tijdsbesteding: de volkstuin tjes, waar men op zomer avonden, 's zaterdagsmid dags en tegenwoordig ook 's zaterdagsmorgens menige inwoner van St.-Maarteus- dijk op zijn „eigen lapje" vinden kan. (Luchtfoto Central Aviation)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 13