Nederlandse koopvaardijvloot
daalde op wereldranglijst
St.-Maartensdijk, smalstad met smalle straatjes
OPBRENGSTRAMING 1961 VAN
OOGST AKKERBOUWGEWASSEN
VRIJDAG 12 .1ANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VAN ZEVENDE NAAR NEGENDE PLAATS
Moeilijkheden bij tankervaart
blijven aanhouden
De Nederlandse koopvaardijvloot lieeft vorig jaar een verdere, krachtige
verjonging ondergaan, hetgeen haar concurrentiepositie zeer ten goede zal
komen. Dat staat in liet jaaroverzicht van de Koninklijke Nederlandsche
Reedersvereeniging, dat in liet algemeen een niet-pessimistische tendens
heeft. Men komt namelijk tot de conclusie dat door het doorzetten van
de algemene economische groeiprocessen, ondanks de politieke spanningen,
een goede basis is gelegd voor het herstel van gunstiger verhoudingen in
de zeescheepvaart.
In de eerste elf maanden van 1961 de jaarcijfers zijn nog niet bekend
is de uitbreiding van de Nederlandse vloot met slechts 160.000 b.r.t. be
scheiden geweest. Maar niettemin werd een aanzienlijk aantal nieuwe
schepen in de vaart gebracht: voor 220.000 b.r.t. aan tankers en voor
145.000 b.r.t. aan droge-ladingschepen. Afgevoerd is een aantal oudere
schepen tot een totaal van 205.000 b.r.t.
Volgens de gegevens van Lloyd's re
gister of shipping van 30 juni 1961
is de Nederlandse vloot op de we
reldranglijst qua omvang gedaald
van de zevende naar de negende
plaats. Ons land werd namelijk voor
bijgestreefd door Griekenland en
Frankrijk. Maar procentueel bleef
het Nederlandse aandeel in de we-
reldvloot vrijwel gelijk. Nederland
had medio 1961 een vloot van 4,9
miljoen bruto-register-ton. De we-
reldvloot bedroeg toen 135.9 miljoen
bruto-register-tcn. Door de verjon
ging was de groei van de Neder
landse vloot in een jaar tijds slechts
procent, tegen het wereldgemid
delde van 5 procent.
Negatieve factoren in 1961 waren
o.m. de daling van het olievervoer en
voor Nederland de beschermen
de maatregelen van andere landen,
alsmede de revaluatie. De Koninklij
ke Nederlandsche Reedersvereeni-
ging heeft begroot dat de herwaarde
ring van de gulden voor de gehele
Nederlandse koopvaardijvloot jaar
lijks een verlies van 60,S miljoen gul
den aan netto-inkomsten zal ople
veren.
Graantankers
Het vraehtenpeil in de (wereld)olie-
vaart bleef vor ig jaar onder het ge
middelde van 1960. Men verwacht
voorlopig geen verbetering. Het ge
volg was dat een aanzienlijk aantal
tankers werd ingelegd in de graan-
vaart, die nu de belangrijkste cate
gorie van massavervoer van droge
lading is geworden.
ITad deze ontwikkeling niet plaats
gehad, dan zou tengevolge van de
toegenomen vraag naar scheeps-
ruinitc voor droge lading hoogst
waarschijnlijk een tekort aan
ruimte in de traditionele tramp
vaart zijn opgetreden. De vraag
in deze sector was namelijk zo
sterk toegenomen, dat; vrijwel alle
opgelegde tonnage, die nog enigs
zins economisch exploitabel was,
in de vaart kon worden gebracht.
Door het inzetten van tankers ver
toonde ook het vraehtenpeil in de
trampvaart slechts een bescheiden
verbetering ten opzichte van 1960,
t.w. 7 a 8 procent voor reischarters
en bijna 13 procent voor timechar
ters. Hoewel deze stijging percen
tueel niet onaanzienlijk is, had zij in
absolute cijfers, gezien de lage
vrachten waarop zrj betrekking heeft,
weinig te betekenen. De verbetering
werd bovendien veelal teniet gedaan
door de sterke kostenstijging.
Concurrentie
Resumerend wordt gesteld dat een
aanzienlijke verbetering in de scheep-
vaartconjunctuur zou kunnen worden
tegemoet gezien, indien de moeilijk
heden in de tankvaart verdwijnen.
De vernieuwing van de vloot zal bij
terugkeer van gustiger verhoudin
gen voor de Nederlandse koopvaar
dij goede resultaten hebben. Ook nu
al kan worden geconstateerd dat
het in de huidige scherpe concurren
tieverhoudingen mogelijk is om met
moderne schepen deze concurrentie
met succes te blijven voeren. Van
groot belang wordt echter geacht in
hoeverre de overheid bereid zal zijn
aan de wensen van de Nederlandse
scheepvaart op fiscaal gebied tege
moet te komen.
Geen strafvervolging van
Njjmeegse ambtenaren
De opzienbarende klachten, die en
kele lager geplaatste gemeenteamb
tenaren van Nijmegen bijna een jaar
gjeleden bij de justitie hebben inge
diend tegen vijf van hun chefs, allen
hoofdambtenaar van de gemeente,
zullen niet leiden tot een strafvervol-
ging.
Na een zeer diepgaand onderzoek
door de rijksrecherche heeft de offi
cier van justitie te Arnhem besloten,
een klacht wegens meineed van de
kraandrijver Papenhoven tegen dc
havenmeester Kleinjan te seponeren
en ook geen vervolging in te stellen
tegen de hoofdambtenaren van de
plantsoendienst en de openbare nuts
bedrijven, die van wanbeleid waren
beticht.
Tijdens de gemeenteraadsvergade
ring heeft de burgemeester, mr. Ch.
Hustinx, m'et vreugde hiervan gewag
gemaakt en meegedeeld, dat het per
soneelsbeleid bij de gemeente Nijme
gen onveranderd zal worden gehand
haafd.
LAATSTE VAN OUDSTE
TWEELING OVERLEDEN
Gisternacht is op 94-jarige leeftijd
overleden de lieer Jan Bleek. Di 1958
stonden de heer Jan Bleek en zijn
broer Cornelïs Bleek, die op 91-jarige
leei'tyd in Alkmaar overleed, bekend
als de oudste tweeling van Neder
land.
De heer Jan Bleek bekleedde op zijn
94-jarige leeftijd nog" tal van be
stuursfuncties in vele verenigingen.
Prof. Dupstee acht zich
door mr. Luns beledigd
Prof. mr. F. J. F. 31. Duynstee heeft
zo deelt hij mede dinsdag aan
de minister van buitenlandse zaken
mr. J. 31. A. H. Luns geschreven, dat
hij vanwege de uitlatingen van de
minister op 3 januari in de Tweede
Kamer, zich niet langer ter beschik
king ban stellen voor het lïdmaat-
scliap van de examencommissie voor
de buitenlandse dienst. Deze uitlatin
gen acht prof. Duynstee beledigend.
Prof. Duynstee verklaart dat hij hier
bij doelt op de opmerking van minis
ter Luns dat het Tweede-Kamerlid
Van de Wetering naar het oordeel
van de regering zeer terecht heeft
opgemerkt dat de buiten-parlemen
taire groeperingen „op zeer onnatio
nale wijze de regering voor de voeten
hebben gelopen".
- - - want Akkertjes zijn instant cachets
met 4-voudig .werkend micropoeder.
Ontdek óók de weldaad van Akkertjes
TARWEPRODUKTIE DAALDE
Areaal zaaiuien met 14
procent verminderd
Het Centraal Bureau voor de Sta
tistiek heeft de uitkomsten be
kendgemaakt van de definitieve
oogstraming 1961. De aandacht
wordt erop gevestigd, dat de cij
fers alleen op de hoeveelheden
betrekking hebben en derhalve
geen aanwijzingen geven omtrent
de kwaliteit van de geoogste pro-
dukten.
De totale tarweproduktie daalde tot
ruim 482.000 ton, een verminde-
ring t.o.v. 1960 met 18 die
werd veroorzaakt door een terug
gang in het areaal 3 maar
ook door een lager rendement. Be
langrijk is hier zeker de verschui
ving, die zich voordeed van win
ter- naar zomertarwe als gevolg
van de slechte weersomstandighe
den omstreeks de jaarwisseling
1960-'61.
Overeenkomstige verschuivingen de
den zich bij gerst voor. Door de
sterke uitbreiding van de opper
vlakte zomergerst met 36.700 ha.
steeg de totale gerstopbrengst tot
385.100 ton (stijging 32
Een stijging van 12 in de totale
opbrengst (431.280 ton) van haver1
valt waar te nemen, waartoe zo-
wel een uitbreiding van het areaal
8 9cals een verhoging van
het rendement bijdroeg.
Voor de oliehoudende gewassen kan
gewezen worden op een stijging
in de opbrengst van karwijzaad
(4- 173%) en kanariezaad
541 welke voornamelijk zijn
toe te schrijven aan de buitenge
woon sterke stijgingen in de ge
oogste oppervlakten.
De totale opbrengst van consumptie
aardappelen (exclusief uitval)
verminderde tot 188.200 ton, een
daling van 6 t.o.v. 1960. Ener
zijds verminderde de geoogste op
pervlakte met 14.300 ha (15%),
anderzijds steeg het rendement
met 11
De oppervlakte suikerbieten vermin
derde met ca. 7700 ha 8
hetgeen mede de totale opbrengst
(3.854.400 ton) in vergelijking
met 1960 met 18 deed dalen.
De totale opbrengst van zaai-uien
bedroeg 156.600 ton, hetgeen in
vergelijking met 1960 een toe
neming van 1 betekent, hoewel
het areaal met 721 ha 14%)
verminderde.
De gemiddelde stro-opbrengsten wa
ren over het algemeen lager dan
in 1960-
De SO-Jaiige William Read, die vijf
jaar geleden leerde vliegen, heeft met
zijn Cesna in een voorstad van New Yorlt
een noodlanding op straat gemaakt. Hij
bleef ongedeerd, eveijals zijn twee passa
giers. Read verklaarde, dal hij „natuur
lijk" zou-blijven vliegen.
Rechter behandelt
t.v.-quizfraude
Een rechter in New York heeft een
bevel tot inhechtenisneming tegen
Charles van Doren uitgevaardigd,
maar de tenuitvoerlegging opge
schort tot 17 januari, op welke da
tum hij Van Doren en tien anderen
heeft gedagvaard wegens beweerde
knoeierij met quiz-shows voor de te
levisie.
Mevrouw Patricia Sullivan (37) heeft
woensdag tegenover een speciale
magistraat toegegeven dat zij mein
eed ïn de tweede graad heeft ge
pleegd door een jury onder ede te
verzekeren dat het programma „tic-
tac-dough", waarmee ze 14.300 dollar
had „gewonnen", geen doorgestoken
kaart was geweest. Zij is voorwaar
delijk veroordeeld.
Van Doren was woensdag niet ver
schenen. De opschorting van het be
vel tot inhechtenisneming stelt hem
in staat te ontkomen aan de straf die
daarop staat.
STRAAT CHATHAM VOOR
ZEEREIS GEREED
Bij de scheepswerf en machinefa
briek De 3Ierwede te Hardinxveld-
Giessendam ligt weer een schip ge
reed om de lastige reis naar de zee
te ondernemen. Het is het 9000 ton
m.s. Straat Chatham, bestemd voor
de Kon. Java-China Paketvaart Lij
nen te Amsterdam. Dinsdag 16 ja
nuari zal het vaartuig omstreeks
11.30 uur vertrekken van de afbouw-
kade bij de Hardinxveldse werf en
door sleepboten naar Botterdam wor
den verhaald.
jiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinrniHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiip
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilll|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||llllllllllllll||||||||||||||||||||||||!>i||||||||||||||||||||||||||||||||||||| lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllilllllllllllllllllllllllllllltlIM
DE OUDE KERN van
Sint-Maartensdijk van
uit de hoogte gezien: kleine
huizen aan smalle straatjes,
de vorm, waarin eeuwen ge
leden de smalstad aan de
Pluimpot werd gebouwd. In
die straatjes vestigden zich
de neringdoenden, rond de
grote, centraal gelegen her
vormde kerk nog steeds in
restauratie en aan het
Marktplein, dat men op het
rechtergedeelte van de foto
ziet. Nu rijden er moderne
auto's en autobussen over die
oude Markt, waar de water
pomp voorgrond aan
het andere eind van de Markt
een paar „collega's" heeft'
zien verrijzen, die benzine ge
ven.
De oude smalstad ligt niet
meer aan open water: de
Pluimpot is afgesloten, de
haven staat leeg. En ook de
neringdoenden zijn zich aan
het verplaatsen: naar het
nieuwe, buiten de kom gele
gen industrieterrein. Aan de
Markt van Sint-Maartensdijk
staat een huis met een witte
gevel, het hoekhuis, ongeveer
op het midden van de foto.
Daar begon de kleermaker
Priem zijn maatkleermakerij,
die tot een industrie zou uit
groeien, de. eerste vestiging
op het nieuwe industrieter
rein.
Twee andere markante bouw
sels: de openbare lagere
school, waarvan geheel links
onderin de daken op de foto
zijn gekomen en de muziek
tent, op het midden van de
Markt. Twee punten van
zorg voor het gemeentebe
stuur: de muziektent is aan
herstel toe, de oude school
moet nodig' worden vervan
gen. Links op de achtergrond
tenslotte een stukje vrije
tijdsbesteding: de volkstuin
tjes, waar men op zomer
avonden, 's zaterdagsmid
dags en tegenwoordig ook
's zaterdagsmorgens menige
inwoner van St.-Maarteus-
dijk op zijn „eigen lapje"
vinden kan.
(Luchtfoto Central
Aviation)