HAVENSPOORLIJN GOES: SOORT CHINESE MUUR WOENSDAG 10 JANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 ts RIJGT GOES binnen af- zienbare tijd een soort Chinese Muur? Weliswaar geen muur, die tot doel heeft de barbaren op een afstand te houden, maar toch een af scheiding, die een toekomstig stadsdeel van Goes dreigt af te sluiten. Als de plannen doorgaan en waarom zou den ze niet, nu de raad van Goes er mee akkoord is ge gaan en de financiering vrij wel rond is komt Goes in het (on) gelukkige bezit van een westelijke spoorweg naar de haven, die dwars door Goes-noord voert, niet alleen dit stadsdeel verbrokkelt, maar tevens iedere bebou wing in de Goese polder, waar toch een woonwijk is gedacht, vrijwel tot een on mogelijkheid maakt. Want deze toekomstige woonwijk wordt door de liavenspoor- weg van de stad afgesloten. De bezwaren, die aan het huidige tracé kleven, zijn dermate groot en zo veel om vattend, dat de vraag gesteld mag worden: „Waarom toch werd het westelijk tracé ge kozen?". Het Is een'vraag, die vele Goese- naren zich de afgelopen weken hebben gesteld..Waarom toch een westelijk tracé, terwijl een ander, het noordelijk tracé, zoveel be ter zou voldoen!" Een complex van moeilijkheden, oorzaken en gevolgen is daaraan debet. De aanleiding tot dit „gewraakte tracé"-is mede veroorzaakt door de gezagscrisis in Goes, die rem mend heeft gewerkt op de aèn- Sak van de infrastructuurwerken, zit Goes met de brokken: in dit geval straks een spoorlijn, die voor altijd een sta-in-de-weg zal vormen voor een. harmonische ont wikkeling en uitbouw van de ge meente. „Tijdnood", zeggen b. en w. Vooral geen tijd om het „risicö" te ne men het resultaat van een onder zoek naar een ander tracé af te wachten. Waarin dat risico be staat? De vrees, dat mogelijk de subsidie van Economische Zaken voor de uitvoering van de Goese infrastructuurwerken, waarvan de spoorlijn en rondweg een onder deel vormen, verloren zal gaan. Een woordvoerder van liet mi nisterie van Economische Zaken deelde deze vrees niet. Desgevraagd verklaarde hij ons weliswaar niet t>e kunnen zeggen of Goes over een half jaar of een jaar nog dezelfde „rechten" kan doen gelden op de in principe toe gezegde subsidie, maar hij voegde er aan toe, dat het bepaald niet vast staat, dat Goes in een derge lijk geval zijn subsidie zal verspe len. Er zijn zelfs mogelijkheden om de subsidie enige tijd vast te houden, als het ware tê reserveren, voor Goes. In het verleden is dit reeds meer gebeurd. Hoe het echter ook zij, de raad van Goes is, zij het misschien wat aarzelend, in meer derheid met het voorstel van b. en w. meegegaan, omdat men, ge zien de uitlatingen van b. en w. het standpunt huldigde: „laten we alsjeblieft niet tegenstemmen, want dan zouden we wel eens he lemaal niets kunnen krijgen". Welnu, zoals de zaken thans staan, krijgt Goes in elk geval iets. Eerlijk gezegd is daar nie mand héél erg gelukkig mee. Zelfs b. en w. niet, die de te overwin nen moeilijkheden zeker niet ont kennen. Maar dan nog blijft de vraag: „Moet Goes alleen daardoor worden opgescheept met een „wanstaltig gedrocht", zoals liet raadslid J. H. Roose liet liceft genoemd. De vraag of liet noordelijk tracé even tueel duurder zal zijn dan het huidige, westelijke spoor wegtracé (op dit ogenblik nog niet vast te stellen, om dat men geen vergelijkende cijfers heeft) is in dezen uiet in li"' t Stel dat een noo ?jT; acé vijf miljoen guide. i a kosten tegen het westelijke tracé (rondweg, spoorweg, brug, schadever goedingen) ruim drie miljoen, dan nóg heeft men geen en kel houdbaar motief om een „wanstaltig gedrocht" te cre- eren! Plannen Ongeveer twee jaar geleden is voor het eerst op de nood zaak van aanleg van een spooi'lijn gewezen, die het haven- industrieterrein zou ontsluiten. Aanvankelijk gingen de gedachten uit naar een oostelijke spoorlijn, die ter hoogte van de Patijnweg de rijksweg zou kruisen. Op be stuurlijk niveau waren de plan nen al vrijwel „rond", toen rijks waterstaat erin werd gemoeid. De gemeente Goes moest bij deze dienst terecht, omdat de spoorlijn naar het industrieterrein de rijks weg zou moeten kruisen. Rijkswa terstaat heeft toen het „onaan vaardbaar" over dit plan uitge sproken. De reden hiervan was, dat rijkswaterstaat dit een bijzon der ongelukkige oplossing vond en dat het wegbelang van het door gaand verkeer moest prevaleren. Met name was waterstaat tegen een kruising van de rijksweg met een oostelijke spoorlijn, omdat het spoorwegtracé niet loodrecht op de weg stond, maar juist met een hoek van ongeveer 45% graden de weg „overstak". Dit nu gaf voor rijkswaterstaat de doorslag. Zó lag de situatie, toen het vori ge collegfe van b. en w. in novem ber 1960 als gevolg van de gezags crisis aftrad. Het nieuwe college, dat in eerste Instantie als zijn voornaamste taak zag de gevolgen van de ge zagscrisis op bestuurlijk niveau op te vangen, lanceerde midden 1961 het plan voor een westelijk spoor wegtracé, gelijktijdig met de Aan leg van een westelijke rondweg. Dit nu Is het plan, waarmee de deskundigen (de adviserende in stanties) zich veren igid hebben en dat door dë gemeenteraad van Goes is aangenomen. Rijkswater staat had geen bezwaren tegen een kruising' spoorlijn-rijksweg op een punt tussen het eind van het Middelburgsestraat en de nieuwe provinciale weg Goes-Kats. Een westelijk spoorwegtracé, voor zo ver dit de kruising betreft, acht rijkswaterstaat aantrekkelijker dan het vorige plan. De voor naamste reden: de spoorlijn kruist do weg haaks. Met nadruk werd ons van de zijde van rijkswaterstaat verklaard, dat deze dienst in de plannen van Goes steeds een vrij passieve rol' heeft gespeeld. In een vergadering op 1 december van het vorig jaar van het colle ge van Ged. Staten met b. en w. van Goes en de deskundigen de rijkswaterstaat, de provinciale waterstaat, de P.P.D., het E.T.I., Economische Zaken, het stede bouwkundig adviesbureau irs. Witteveen en Bos namens de ge meente Goes en de Goese direc teur van gemeentewerken werd het westelijk tracé besproken. Voor de eerste maal werden de deskundigen hier geconfronteerd met een andere mogelijkheid: na melijk het noordelijk tracé. Op verzoek van de apparaten- en ke- lelfabriek Den Haag, die voor stander is van een noordelijk tra cé, bi'acht de commissaris der ko ningen deze op het eerste gezicht veel aantrekkelijker lijkende mo gelijkheid onder de aandacht van de deskundigen. Zij hebben deze gedachte toen bepaald niet ver worpen. Voorkeur Weliswaar toonden de adviseren de instanties zich verbaasd, dat op het ogenblik, dat liet westelijk tracé "nagenoeg „rond" was, een ander plan naar voren werd ge schoven, maar zjj gingen zeker niet zo ver het noordelijk tracé af te wijzen. Integendeel: het is ons bekend, dat verschillende van hen op het eerste gezicht zelfs de voorkeur geven aan een noordelij ke spoorweg, die zoals op de te kening is te zien, dwars door de Goese polder zou lopen en ten noorden van de kanaalsplitsing in Goes zou uitkomen. Blijft echter de vraag: „Waarom zijn de deskundigen niet zelf op de gedachte van een noordelijk tracé gekomen Zij waren bet toch, die in juni van het vorig jaar de plannen van Goes hebben besproken. Hoeveel moeilijkheden zouden niet zijn voorkomen als toen besloten was het noordelijk tracé te onderzoeken. Vele vragen zouden dan nu kunnen worden br- autwoord. Waarom niemand van de ad viserende instanties in de vergadering van I decem ber I96J zijn 'stem heeft laten ho ren vóór het noordelijk tracé Daar waren diverse redenen o:u dit niet te doen 1. men kon beide tracés niet te gen elkaar afwegen. Van het noordelijk tracé bestaat geen enkele gedetailleerde tekening, men weet niets van de kosten, kortom dit tracé is in legen- stelling: tot de westelijke spoor weg nooit onderzocht; 2. tijdgebrek is ook een belang UEnEEtfTE EDE5 rijke factor, die heeft meege sproken. Als de adviserende instanties unaniem de wens hadden te kennen gegeven als nog de uitgewerkte tekenin gen en een kostenberekening te willen zien van het noordelijk tracé, zou minstens een half jaar, mogelijks zelfs een jaar langer op de uitvoering van de ze werken moeten worden ge wacht; 3. uitstel wilde noch de gemeen te Goes, noch het provinciaal bestuur, noch de adviserende instanties, omdat anders het verlies van een subsidie van 85% van Economische Zaken zeker niet tot de onmogelijk heden moet worden gerekend. Men redeneerde als volgt: „Laten we nemen, wat we Jninnen krijgen. De gemeente Goes is sterk geporteerd voor liet westelijk tracé (dat is duidelijk gesteld van de zijde van de gemeente in de vergadering op 1 december). We zitten nu mede als gevolg van de moeilijkheden in het jongste verleden in Goes in tijdnood. Waarom zouden wij (de deskundigen) dan onze stem tegen dit tracé moeten Een tekening, waarop het westelijk (door de raad van verheffen?". Goes aanvaardespoorwegtracé is aangegeven (boven) Het is dan ook niet gebeurd en in de raadsvergadering van 7 de cember over de infrastructuurwer ken was eenzelfde toon te be luisteren. Al was hier meer kri tiek te horen op het westelijk tra cé. De meeste raadsleden waren daar bepaald niet gelukkig mee, maar zij gingen niet zover om te gen het voorstel van b. en w. te stemmen, uitgezonderd dan de twee man sterke K.V.P.-raads- fractie. De meerderheid van de raad nam de woorden van b. en w. goed 'Ster. harte: „het noordelijk tracé is praktisch onuitvoerbaar en niét haalbaar. Uit de bespreking met Ged. Staten en de deskundigen is gebleken, dat het westelijk tracé de meest praktische en juiste op lossing is," zo stelde het loco burgemeester J. S. Visseher. Waren het in eerste instantie tal van raadsleden, die weinig inge nomen waren met liet voorgestel de westelijke tracé, kort daarop heeft het K.V.P.-raadslid J. H. Roose in een ingezonden stuk in de P.Z.C. zijn bezwaren uitvoe rig toegelicht. Op de zaterdag voor Kerstmis volgde een adres van de bewoners van Goes-Noord die al evenmin te spreken waren over het door de raad aangeno men plan en die een noordelijk tracé bepleitten. Waarom zij te gen een westelijke spoorweg zijn? Omdat: 1. één van de fraaiste plek jes van Goes wordt ver nietigd, namelijk het plantsoen tussen de Zaag molenstraat en de be graafplaats, waarover het tracé van de rondweg en de spoorlijn is geprojec teerd; 2. Goes-Noord wordt stede bouwkundig en landschap pelijk wordt verknoeid: 3. de aardenbaan van de spoorlijn steekt twee tot drie meter boven het maaiveld uitstrekt, waar door een muur wordt op getrokken tussen Goes en een eventueel te bouwen nieuw stadsdeel in de Goese Polder, zoals op het structuurplan van Goes is aangégeven. Er zyu overigens veel meer be zwaren aan te voeren tegen het huidig; plan. Er zal een nieuwe weg naar de begraafplaats moeten worden gemaakt, spoorlijn en rondweg zullen door de nauwe trechter tussen de fabriek van Hollestelle en de Gasfabriek voe ren, en als gevolg van de brug- aanleg over liet kanaal z.al liet bedrijf van de houthandel E.N.C. Hiesen moeten worden ver en een noordelijk spoorwegtracédat zon zó kunnen lopen (onder). bEhEEnTE E0E5 plaatst. Bezwaar Men hoeft geen deskundige 1:e zijn om te stéllen, dat het weste lijke tracé zonder meer een on ding is. Zelfs b. en w. van Goes hebben dat nooit ten volle ont kend. In de toelichting op het voorstel over de infrastructuur werken en met name sprekende over de spoorlqn, schreven b. en w. begin december: „aan dit tracé kleeft het bezwaar van hot passe ren van de algemene begraaf plaats. Wij hebben dit bezwaar echter aanvaard, toen bleek, dat leder ander tracé nog veel grotere, zowel financiële als technische be zwaren met zich bracht. En in de raadsvergadering op 7 decem ber verklaarde loco-burgemeester J. S. Visseher: „Bezwaren aan.de Zaagmolenstraat zijn er. Maar ik geloof niet, dat er één weg of spoorlijn is te projecteren, die - geen bezwaren heeft. Het aller zwaarst weegt om op de vlugst mogelijke wijze te komen tot ont plooiing van het industrieterrein.» Een feit is echter, dat tot nu toe het noordelijk spoorwegtracé niet grondig is "onderzocht. Hoe kan men dan de bezwaren van dit tracé tegen het westelijke afwegen. Niet voor -niets spraken veie raadsle den van Goes er hun teleurstel ling over uit, dat b. en w. niet in staat waren een kostenbereke ning van het noordelijk tracé over te leggen. Op het eerste gezicht lijkt een noordelijke spoor weg inderdaad aantrekkelij ker. Versnijding van een groot aantal percelen kan worden voorkomen, men heeft niets te maken met de vele bezwaren van het I .molenstraattracé en een eventueel nieuw stadsdeel in de Goese Polder zal zich niet door een spoorbaan afgeslo ten voelen van de stad. Wel zou men ten noorden van de sportvelden, ter hoogte van de Oude Zeedijk, een veel grotere brug over het kanaal moeten slaan, omdat deze brug berekend moet zijn op de toekomstige kanaalverbre ding. Volgens het jongste structuurplan van Goes ligt het ir. de bedoeling hier in de toekomst een brug te bou wen. In principe is een brug over het kanaal op deze plaats dus reeds aanvaard. Waarom zou het dan zo moei lijk zijn reeds nu gestalte te geven aan deze gedachte? Zoals de zaken er thane-voor staan, kan worden gesteld, dat een westelijke spoorweg tracé en een westelijke rond weg Goes min of meer wor den opgedrongen. Het is zelfs nog niet een kwestie van „uit twee kwaden de minst kwa de kiezen" want men heeft slechts met één „kwade" te doen gehad. Op de suggestie van verschillende raadsleden om ook het noordelijke tracé te onderzoeken zijn b. en w. niet ingegaan. De plannen waren rond en daarmee uit. Dit neemt echter niet weg. dat als Economische Zaken zijn principiële subsidietoe zegging tot een daadwerke lijke zal omzetten. Goes wordt „opgescheept" met een soort Chinese Muur, waar mee niemand gelukkig zal eijnl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5