GROOTSTE RAMP IN N.S.-GESCHIEDENIS N.S. erkennen volle verantwoordelijkheid Dramatische tonelen speelden zich af langs spoorlijn Aantal doden en gewonden werd met het uur groter - ambulances reden af en aan TREINVERKEER NA RAMP OMGELEGD GOESENAAR BIJ SLACHTOFFERS VLISSINGER G. GERRITSEN: DOOR RAMEN NAAR BUITEN Goese telefoniste zat drie kwartier opgesloten ZIERIKZEESE LERAAR PRIJST SNELLE HULPVERLENING A. Boer kwam heelhuids uit restauratiewagen RADIO SCHRAPT LICHTE UITZENDINGEN DINSDAG 9 JANUARI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT t OM ELF UUR GISTEROCHTEND waren wij op de plaats van het ongeluk. Langs de rails, op ongeveer 200 meter van het botsingspunt stond een lange lugubere rij brancards. Wij telden. Dertig doden. Wij liepen door. De rij brancards groeide. Dan kwamen er autobussen. Over de rugleuningen van de ban ken werden balken gelegd en dwars werden de draagbaren daar op geschoven. Met een strak, bleek gezicht reed de chauffeur van de bus weg, met de droevigste last van zijn leven, naar het stads- én academisch ziekenhuis in Utrecht. delijk in een stoel: goddank, züchtte hg en de man in wiens huiskamer hij zat, huilde samen met hem. De va der van blijdschap, de man uit Har- melen omdat hij drie uren in de holle ogen van de dood had gekeken. Kon haast niet erger „Een vreselijker botsing dan deze is haast niet mogelijk", zo vertel de dr. W. J. E. Hovingk, hoofd van de medische dienst van de N.S. „Ik ben geen technicus, maar als je naar het resultaat kijkt, kun je beredeneren. Een frontale bot sing zon erg zijn geweest, maar zou minder doden hebben gekost dan deze diagonale flank-botsing. Bij een frontaal treffen zouden minder wagens totaal verwoest zijn, zodat liet aantal doden min der was geweest, maar het aan tal gewonden lk noem maar hersenschuddingen en arm- en beenbreuken zou groter zjjn geweest. Uur na uur werkten de hulpploegen door. Het werd avond. Schijnwerpers werden bij tientallen aangevoerd. Er werd gesneden, gehakt én gebroken. Het zwaarste materieel van de spoor wegen kwam om de schroothoop uit een te trekkèn. Kraan ompoorde Bijna waren bij dè reddingswerk zaamheden pok nog mensenlevens gevallen. Een zware kraan tilde „Ik ben in orde, moeder" Een soldaat, vol bloed en mod der strompelde langs de spoor dijk. Hij was ongedeerd en liad meer dan een uur geholpen de doden en gewonden te bevrij den. Wij gingen met Iiem mee naar een van de huisjes langs de spoordijk. In een huiskamer belde hij op: „ik ben in orde moeder, maar twee coupé's ver der was niets meer". Dan zakte hij in een stoel en begon te hui len. Enkele ogénblikken later kwam een jongen van omstreeks 18 jaar de dijk af. Star keek hij voor zich uit. Ook hij was van top tot teen vuil en be bloed. Aan een vrouw met een schort voor vroeg hij ineens: „Wat is er aan de hand?" Dan begon hij te tril len. Een dokter nam hem mee. „Shock", zei een E.H.B.O.-er met een brancard op zijn nek. „Flinke jongen", voegde hij er aan toe, „hij heeft gewerkt als een paard. Hij zat in die trein". „Ik stond bij de deur „Ik stond tegen de deur naar het balkon geleund", vertelde Bas- tiaan Bouraan (32) nit Rotterdam. „Ik werk in Utrecht aan de jaar beurs, ik ben bouwvakker en mijn patroon had me voor een kafwei naar Rotterdam gestuurd. De trein deinde en ik stond een beetje te doezelen. Ineens was er een klap en ik voelde de wagon om hoog gaan. Op hetzelfde moment lag ik plat op de vloer, mensen, koffers, banken, al les viel over mij heen. Dan was er gekerm en gegii. Ik merkte dat ik niets mankeerde en ik kroop onder de ravage vandaan. Door een kapot raam kroop ik naar buiten. De wagon was gekanteld, ik zat er bovenop. Het was een harmonica ge worden. In mijn wagon waren de meeste mensen dood. Zwaarst getroffen De locomotief van de sneltrein uit het noorden en zeven rijtuigen werden bij de botsing vernield. De zware loc lag platgeslagen op zijn kant, dwars over de opengescheur de groene wagons van de trein uit Rotterdam. Het zwaarst werden het blauwe eerste-klasrijtuig van de sneltrein en de restauratiewa gen van de Rotterdamse trein ge troffen. Uit deze wagens overleef de niemand de ramp. Vier andere wagons lagen dwars over de spoordijk, gedeeltelijk ver brijzeld, opgedrukt en in elkaar ge schoven, onderstellen lagen schots en scheef langs de baan. De elektrische bovenleiding hing machteloos over de ravage, geknakt staken de portalen scheef over het centrum van de chaos. Langs de smalle weg Harme ienDe Meern joegen ambulances met tientallen zwaargewonden naar hospitalen in Utrecht, Woerden, Gou da, Amersfoort, Den Haag, Leiden en Amsterdam. Rode ongevallenwa gens van de spoorwegen, brandweei'- auto's, kraanwagens, grijze en witte ambulances, groene rodelcruisauto's en legertrucs, politieauto's schoven behoedzaam langs de smalle wegen, waar alles modderglad was. En steeds meer slachtoffers werden door de reders, die met tientallen snijbranders de verwrongen staal- hoop te lijf gingen, gevonden. leder een hielp Het was onmogelijk na te gaan wie er hulp boden. Iedereen. De mensen uit de omgeving, reizigers uit de ramptreinen en een trein die kort na het ongeluk Harmeien passeerde, maar tydig tot stoppen kon worden gebracht en vele ge specialiseerde hulpploegen. Wij zijn er bij geweest. Urenlang. Wij hebben gezien welk een ellende er in een enkele, fatale seconde was aangericht, wy heben de dbden gezien en de gewonden, mannen en vrouwen en dat wat niet te identificeren was. We zagen de meest deerniswekken de taferelen. Twee doofstomme meis jes die met grote starende ogen vol angst naar de ravage keken, tot een man in een witte jas hen meenam. Het gezicht van de huilende soldaat (moeder, ik ben ln orde). De handen wringende vader uit Almelo (mijn dochtertje zat in deze trein) en na twee uren van martelende onzeker heid het telefoontje „zij is thuis", en een boom van een kerel zakte ein- een ontspoord rijtuig opzij. Terwijl het rijtuig in de takels hing, ont spoorde de kraan en met een don derende klap sloeg het opgehesen rijtuig naast een werkkeet, waar een paar verkleumde journalisten probeerden hun gedachten en hun aantekeningen te ordenen. Door het uitvallen van de zware kraan werd het opruimingswerk uren vertraagd. Een tweede kraan kon even later maar net de verkreukelde locomotief houden, toen deze uit de schroothoop werd getrokken. De mannen in overals en met helmen op het hoofd werken door. Tussen de verwrongen hoop staal zien zij bij het licht van de lampen nog slacht offers liggen. Zij kunnen er niet bij komen, zij tellen, tien, twaalf, of mis schien nog meer. Terwijl de oprui mingsdienst doorwerkt, met mensen die haast geen mensen meer zijn, maar automaten, vordert in Utrecht in het stads- en academisch zieken huis en in het militair hospitaal „Oog in al" het gruwelijke identificatie- werk. De lijst groeit. Over de telex in de krantenbureaus rolt een lange sliert met namen en geboortedata. Wij schreven dit vreselijke relaas achter ons bureau en wij keken naar het telexlint met de namen van de doden. Namen van de mensen die maandagmorgen vroeg nog thuis aan de. ontbijttafel zaten en die een paar uur later voor eeuwig stil op een baar langs de spoordijk lagen. De drie D-treinen, die vandaag uit Nederland zullen vertrekken, worden omgelegd. De Noord-West Express en de Holland-Scandinavië-Express, die beide uit Hoek van Holland vertrek ken, zullen Utrecht niet aandoen, maar rijden via Amsterdam. De Joegoslavië-Express rijdt evenmin over Utrecht. Deze trein, die uit Den Haag vertrekt, gaat eveneens over Amsterdam. Bussen blijven het verkeer tussen Utrecht en Woerden onderhouden. Waarschijnlijk zo delen de N.S. mee zullen vandaag de treinen uit Utrecht met bestemming Rotterdam/ Den Haag worden omgelegd over Amsterdam of Dordrecht. PRES.-D1RECTEUR IR. LOHMAN Op de spoordijk Heeft de president-directeur van de N.S., ir. J. Lohman ons te woord gestaan. „De N.S. erkent ten volle de verantwoordelijkheid voor deze ramp. Dit is het ergste wat in mijn carrière is voorgekomen", zo verklaarde de heer Lohman, die uiterlijk volkomen kalm scheen, maar werkelijk leefde op de toppen van zijn zenuwen. „In principe zijn de N.S. verant woordelijk, zonder morele en finan ciële aansprake lijkheid. Wij zullen echter beslist niet nalaten in overleg met de nabestaan den te trachten een oplossing te vinden", zo zei de heer Lohman. Hij vertelde dat het baanvak, waar het ongeluk ge beurde, een van de drukste van Ne derland is. Per et maal gaan hier meer dan 100 per sonentreinen, zes D-treinen en tal van goederentrei nen over. Het on derzoek zal zeer moeilijk 2ijn, voor al doordat de ma chinisten omgeko men zijn. De con ducteurs hebben de ramp gelukkig overleefd, terwijl onder de niet le vensgevaarlijk gewonden ook een ju rist van de N.S. was, zodat uit de N.S.-kring er toch een aantal waar devolle getuigen te vinden is. De materiële schade ligt ergens tus sen de twee en drie miljoen gulden. De loc is een total-loss, maar enke- NteuwiRsuuis UTRECHT Bovenstaand kaartje geeft een beeld van de situatie bij de spoorweg kruising nabij Harmeienwaar de ramp zich heeft voltrokken. De trein uit de richting Utrecht via. Vleuten reed de trein uit Rotterdam via Woer den naar Amsterdam) schuin in de flank. Door de aard van de botsing een diagonale aanrijding is het aantal slachtoffers zo grootDe trein uit Utrecht schoof als het ware gedeeltelijk over de andere trein heen, een aantal wagons verpletterend. Bij een frontale botsing toas het aantal doden en geivonden waarschijnlijk veel minder groot gevjeest. Onder de vele dodelijke slacht offers van de treinramp te Harmeien, bevond zich de heer J. P. Sturm uit Goes, voorman macliinezetter bij de drukkerij Oosterbaan en Le Cointre te Goes. De heer Sturm, die voor al in sportkringen een zeer ge ziene en gewaardeerde figuur was, keerde terug van de zon dag in Utrecht gehouden de monstraties van de regionale aspirantendag, die hij als direc teur var. de Goese gymnastïek- en handbalvereniging „Volhar ding" had bijgewoond. De heer Sturm logeerde in de nacht van zondag op maandag bij het echt paar Kampers te Baarn, oude sport vrienden uit Goes, waarna hij maan dagmorgen per trein huiswaarts wil de keren. De heer Sturm was 58 jaar oud. Hij was gehuwd en had drie getrouwde kinderen, waarvan een zoon is geëmigreerd. Voor de Goese sportwereld en vooral voor de gymnastiekvereniging „Vol harding'' betekent het heengaan van de heer Sturm een gjroot verlies. On geveer tien jaar was hij aan de „Vol harding" verbonden, waarvan onge veer zeven jaar als directeur. Voor die tjjd was hij verhonden aan de Middelburge gymnastiekvereniging „Wilhelmina" te'Middelburg en V.Z. O.S.-Yerseke. Ook heeft de heer Sturm zich zeer beijverd voor de Zeeuws-Brabantse turnkring, de „Zebra", waarvan hij indertijd de erespeld van verdienste mocht ont vangen. De president-directeur van de N.S., ir. J. Lohman in gesprek met ver slaggevers op de plaats des onheils. le rijtuigen z(jn misschien nog op te knappen, zo meende de president directeur van de N.S. Vorstenhuis en regering betuigen deelneming De vice-minister-president, te- 1 vens minister van verkeer en waterstaat, drs. H. A. Kort- I hals, heeft gisteravond een toe- spraak gehouden, die door bei- de zenders Hilversum en de 1 1 televisie is uitgezonden. De mi- nister zei o.m.: „Landgenoten, 1 M Een woord over het spoorweg- 1 H ongeluk van vandaag mag M H slechts kort en sober zijn. Wie als ik kennis heeft kunnen ne- s men van hetgeen plaats heeft gehad op het terrein van de i§ is ramp zelf, gevoelt weinig be- m hoefte aan het uitspreken van H veel woorden. Het spoorwegon- geluk is, zoals U het zojuist hebt gehoord, het ernstigste in de geschiedenis van .de Ne- H M derlandsche Spoonvegen. Ons H gehele volk weet, welk een om- vang het vreselijke gebeuren m heeft aangenomen. Het weet s H hoevelen zijn omgekomen en g het beseft over hoeveel families M rouw is gekomen. De regering m gevoelt er behoefte aan in deze zware uren haar diep mede- Zj H leven te betuigen met allen die f§ een familielid of misschien §e meerdere familieleden verloren f§ H hebben. M M Hoewel daarvan reeds mede- H deling werd gedaan, moge ik M ook van mijn zijde melding ma- M H ken van het telegram dat ik H j| vanmiddag mocht ontvangen g M en waarin I-I.M. de Koningin M en prins Bernhard tot uitdruk- s king brachten diep geschokt te M g zijn door het ontstellende be- s richt over het vreselijke spoor- jl wegongeluk en verzochten het f§ grote medeleven van Hare Ma- H jesteit en Zijne Koninklijke H Hoogheid aan de nabestaanden M M en gewonden over te brengen. g De woorden van onze koningin H js cn de prins uit den vreemde, H woorden, die weerom doen zien M f§ hoezeer ons koninklijk huis g §j meeleeft wanneer rampen over p H ons zijn gekomen, zullen U jË sterken, zoals zij ook mij ge- H sterkt hebben. H lllllllllllillllllllllllllllllllllll RIJTUIG KANTELDE „TIEN METER van mij vandaan ge beurde het. De andere locomotiéf was door twee wagens heen ge reden en tot stilstand gekomen. Onze wagen was omhooggescho- ten, maar wij in de coupé waren alleen maar door elkaar gegooid". Dat vertelde ons gisteravond door de telefoon uit Utrecht de De Goese telefoniste Els Hopmans (23), één van de honderden passa giers van de verongelukte treinen bij Harmeien is samen met haar verloof de Frans Stokman uit Wijk bij Duur stede ruim drie kwartier opgesloten geweest in de nauwe gang tussen twee treincompartimeten. Toen zij uit hun benarde positie werden bevryd bleek zij slechts lichte verwondigen te hebben opgelopen. Mejuffrouw Hopmans werd nog naar het zieken huis te Woerden overgebracht, waar haar wonden werden verzorgd. De verloofden, die op weg waren van Wijk bij Duurstede naar Goes, hebben voor de afgelopen nacht onderdak ge vonden bij familie van Frans Stok man in Bodengraven. „Vanmorgen onder het koffiedrinken hoorde ik van de ramp. De schrik sloeg me om het hart, want ik wist bijna zeker, dat Els met deze trein zou meekomen", vertelde ons gister avond mevrouw Hopmans, die enkele zenuwslopende uren heeft doorge maakt, evenals trouwens de andere leden van het gezin Hopmans aan de Westwal. Toen Els om kwart over twaalf ze werd een uur vroeger verwacht nog niet in Goes was gearriveerd, be sloot de familie Hopmans de ouders van Frans Stokman in Wijk bij Duur stede op te bellen. Daar hoorden zij dat hun dochter en haar verloofde slechts lichte verwondigen hadden op gelopen en reeds veilig waren. Maar de familie Hopmans was pas geheel gerustgesteld toen Els 's middags op belde. Mejuffrouw Hopmans had het week end met haar verloofde chef ver koper bij Bos' kledingsmagazijn in Goes bij diens ouders in Wijk bij Duurstede doorgebracht. Zij besloten maandagmorgen naar Goes te rei zen, omdat ze beiden 's middags moesten werken: mej. Hopmans na enkele weken in Utrecht te zijn ge detacheerd weer als telefoniste bij liet P. en T.-kantoor te Goes en de heer Stokman bij Bos' kledingsmagazijn. „AFZICHTELIJKE TONELEN" jarige P.Z.EJVI.-kantoorbediende G. Gerritsen uit Vlissingen, die als passagier van de sneltrein Leeuwarden - Utrecht - Rotter dam het dramatische treinongeval bij Harmeien meemaakte. „Ik zat te lezen in „Het Keerpunt" over de slag om Stalingrad toen de trein plotseling remde. We hadden toen een klein half uur gespoord. Ik zat in de vijfde of zesde coupé van één van de voor ste rijtuigen. Iemand riep „siga retten uit"; ons rijtuig was niet zo druk, er stonden geen mensen". „Wij hielpen eerst de jongeren er uit, wij moesten van een hoogte van een paar meter er uit zien te komen, want onze wagen was voor een deel omhooggesehoven". De ravage was verschrikkelijk, niet te beschrijven. Nadat onze wa gen leeg was zijn we naar de restauratie gegaan, die zat voor onze coupées. Daar hebben we mensen uitgehaald en ook twee, die onder dé trein lagen. Er zaten vlak bij mij in de trein een ver pleger en een paar lijnwerkers van de N.S. Ik heb nog even mijn tas en mijn jas gepakt. Het voor ste rijtuig, dat volkomen geruï neerd was, was de eerste klas. Daar konden wij eigenlijk niet veel meer doen. Even later kwam er een smid van het dorp. Die bevrijdde nog twee passagiers met een snijbrander. Wij stonden klaar met brandblus- apparaten. We hebben de eerste gewonden gewoon in personenwa gens gezet, ondanks de kneuzin gen. Militairen waren er het eer ste, daarna kwamen de ploegen van de spoorwegen cn gingen wij weg." De heer Gerritsen was op weg naar Vlissingen, nadat Iiij met zijn vrouw, mevrouw J. G. Gerritsen- Onderdijk een weekeind bij zijn broer aan de Oml-Wulvenlaan 57H in Utrecht had doorgebracht. „Ik ben met iemand meegereden op een bromfiets naar Woerden en heb daar rechtstreeks mijn vrouw gebeld, die in Utrecht was gebleven". „In de oorlog hebben we heel wat meegemaakt, maar zoiets als van daag had ik nog nooit gezien". Dat herhaalde gisteravond in Zie- rikzee de 36-jarige heer A. Boer, praktijkleraar aan de lagere tech nische school, die 's morgens met de verongelukte trein van Ap- pingedam op weg was naar zijn nieuwe standplaats. Pas tegen de avond bereikte de heer Boer Zie- rikzee en eerst 's middags om 2 uur kon hij vanuit Rotterdam ver binding krijgen met zijn woon plaats. De heer Boer zat op het moment van de treinbotsing in.de restau ratiewagon. I-Iij hoorde dat de remmen werden geblokkeerd en enkele seconden later begon het rijtuig te hellen totdat dit onder een hoek van 45 graden bleef hangen. De vloer schoof open en daardoor vlogen passagiers om laag. De eerste indruk van de heer Boer was dat het allemaal nogal meeviel. „Maar toen ik aan de andere kant van de trein ging kijken zag ik pas hoe verschrik kelijk het allemaal was. Overal stervende mensen, waar je ook keek. Wat me opviel, was dat er de eerste ogenblikken zo'n rust onder de mensen heerste"# Volgens de heer Boer was er geen sprake van een paniek. Na on geveer drie kwartier kwamen de eerste ambulances uit de dichte mist aanrijden. De nieu we leraar van de Zierikzeese l.t.s. is tot ongeveer half een op de plaats van de ramp ge bleven. „Ik heb afzichtelijke taferelen meegemaakt. De slachtoffers lagen overal ver spreid". Voor de hulpverlening had hij de grootste bewonde ring. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) De AVRO en de KRO wijzigen ook vandaag hun radioprogram ma's. Alle lichte uitzendingen zullen vervallen. Verder zullen de reportagediensten van KRO en AVRO worden gecombineerd en de verslagen zullen over bei de zenders in een gezamenlijk programma worden uitgezon den. Men gaat dus op soortge lijke wijze tewerk als VARA en NCRV gisteren hebben gedaan. Of ook het N.T.S.-filmprogram- ma wordt gewijzigd, kon men gisteravond nog niet meedelen. Vanmorgen zou hierover een beslissing vallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5