PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT TREINRAMP BIJ HARMELEN: TOT DUSVER 88 DODEN Bevrijden van gewonden duurde hele dag Chaos van verwrongen staal na botsing van twee treinen Spoorwegramp INWONER VAN GOES ONDER Woerden grootste DE TALRIJKE DODEN Machinisten van beide treinen kwamen om 205e jaargang - no. 7 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en P. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25 per kw. Losse nümraers 15 cent, WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 9 januari 1962 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Mini ra. p. advertentie 4,—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1.25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 859300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 68-60. tel. 2355 (b.g.g. red 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51. tel 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv 2375); Goes Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213). O ostburg. tel. 2295. Ter neuzen, tel 2116. Zlerikzee red tel 2425 adm tel 2094. Verslag spoorwegongeluk Het relaas van onze ver slaggevers over de vrese lijke treinramp bij Harme ien, dat U op deze pagina vindt afgedrukt, wordt op pagina 3 vervolgd met in drukken op de plaats van de ramp opgedaan tijdens de reddingswerkzaamhe den en de verslagen van ooggetuigen. In de trein zaten enkele Zeeuwen, die tegenover onze verslagge vers de gebeurtenissen, waarvan zij getuige wa ren beschreven. Verder nieuws over de ramp kan men vinden op pagina 4. Pagina 7 geeft in foto's een volledig beeld van de bijna onvoorstel bare ravage, waarmee toegeschoten redders wer den geconfronteerd en van de snel op gang gekomen reddingsactie. (Van onze speciale verslaggevers). Verwarring over aantal doden Zelfs gisteravond laat was het aantal doden tengevolge van de ramp bij Harmeien nog niet precies vastge steld. Cijfers van de identificatie- dienst in Utrecht kwamen niet over een met die op het terrein van de ramp. De chef van het Centraal Mi litair Hospitaal Oog in Al te Utrecht, waarheen de doden werden vervoerd, kolonel R. Buisman, deelde mee dat 8,1- doden waren geborgen, in Har» melen had men er 94 geregistreerd en verwachtte men er nog meer te zullen vinden. Het aantal ernstig ge- Luchtfoto't ANP) wonden was slechts gering, zo werd v ex.n.r.j medegedeeld. De toestand der gewon- I- -II den werd gisteravond „over het alge meen redelijk" genoemd. I WÈÊk <-/' 1 - j ftantlijK HARMELEN. De vreselijkste treinramp in de geschiedenis van de Nederlandsche Spoorwegenheeft gistermorgen om elf minuten voor half tien Nederland in rouw gedompeld. Twee personentreinen vlogen in volle vaart op elkaar: meer dan 80 mensen stierven op hetzelfde moment in de verwrongen staalmassa's. Tientallen gewonden werden zo snel mogelijk, maar voor sommigen was dit pas na uren, uit de wrakstukken bevrijd. Óp het alarm dat de centrale post van de spoorwegen in Utrecht enkele minuten na de ramp gaf, stroomden uit het westen en midden des lands tientallen ambulances naar de on heilplaats. De hulpverlening was na de eerste ogenblikken van schrikverstarring massaal en na de eerste chaotische mo menten goed georganiseerd. Laat in de avond werden uit het zwaarst getroffen deel van beide treinen nog steeds nieuwe slachtoffers gesneden. Het aantal doden was gisteravond laat volgens de identificatiedienst te Utrecht 81. Omstreeks middernacht werden nog zeven slachtoffers gevonden, waaronder een kind. Het dodental zou daarmee tot 88 zijn gestegen. Een ernstig spoorwegongeluk heeft rouw gebracht in vele Ne derlandse families en algemeen is het medeleven met de nabestaan den van de slachtoffers. Bij zo'n groot ongeluk spreekt niet slechts de broosheid van een enkel mensenle ven, maar de broosheid van het ge hele menselijke bestaan te zamen met de broosheid van de moderne tech niek. Het is al vele malen gezegd, dat technische vooruitgang wordt verwerkelijkt met tranen, welnu, dat feldt ook voor de mechanisering van et verkeer. Ruim honderdder- tig jaar geleden begon in Europa die mechanisering en als eerste ui ting daarvan ver scheen de spoortrein. Daarna volgden het mechanische verkeer te water, het motorrijtuig langs de weg en het vliegtuig. Bij al die vormen van gemechani seerd verkeer hebben zich in de loop der jaren ongelukken voorgedaan en zij zullen zich naar alle waar schijnlijkheid ook in de toekomst voordoen. Tot de veiligste echter van alle mo derne verkeersmiddelen behoorden in Nederland de spoorwegen. Vandaar, dat thans het spoorwegon geluk bij Harmeien zo'n diepe indruk maakt. Velen meenden, dat een groot spoorwegongeluk eigenlijk niet meer kon voorkomen in Nederland, omdat de moderne beveiligingsmiddelen zo voortreffelijk zijn, ook bij het aller snelste verkeer. Bij het spoorwegbedrijf had men precies als bij de andere ver voersbedrijven in het nabije verleden het hoofd te bieden aan het technische probleem van de hoge snelheid, waarbij de veiligheid niet in het gedrang mocht komen. Het publiek eiste die hoge snelheid en daarnaast ook de veiligheid. De spoorwegtechnici hebben naar beste vermogen aan die twee eisen voldaan en zij zijn wat de veiligheid betreft in ae meeste westerse landen zelfs tot bijzonder hoge prestaties gekomen. Prestaties, die afgemeten naar het aantal ongelukken bij de andere vor men van gemechaniseerd verkeer tot dankbaarheid en tot gerustheid stemdên. Nu is daar dit bijzonder ernstige spoorwegongeluk om er aan te her inneren, dat ook bij het hedendaagse spoorwegverkeer de veiligheid be perkt is. - De kans op ongelukken is in de loop der jaren weliswaar ver minderd, maar door de grotere snelheid en door het intensiever per sonenverkeer kon het niet anders of de zeldzamer wordende ongelukken dreigden ook telkens omvangrijker te worden. Dat heeft zich thans te Harmeien gedemonstreerd. Onze deelneming dient behalve naar de nabestaan den van de slachtoffers, ook uit te gaan naar de directie en het per soneel van de spoorwegen, voor wie dit spoorwegongeluk een bijzonder droeve ervaring moet zijn. De treinen, die bij de botsing waren betrokken, waren de snel trein uit Leeuwarden-Groningen, met bestemming Rotterdam, die om 9.05 uit Utrecht was vertrokken en de trein van 8.44 uur uit Rotterdam via Gouda naar Amsterdam. De trein uit Utrecht reed, met een snelheid van 120 kilometer per uur de andere trein, die een snelheid van 60 kilometer had, vlak na de kop schuin in de flank. De catastrofe had plaats op het punt waar de twee baanvakken in elkaar vloeien. Onder degenen die de ramp niet overleefden, bevond zich de 57-jarige typograaf P. J. Sturm uit Goes, die terugkeerde van een turndemonstratie in Utrecht. De oorzaak van de ramp is de eerste dagen nog niet met volle dige zekerheid vast, te stellen en men betwijfelt of de schuld vraag wel ooit opgehelderd zal kunnen worden. De twee belang rijkste getuigen, de machinisten van de ongelukstreinen, kwa men zelf namelijk om het le ven. Een vail hen hoel't nog enkele mo menten geleefd, maar liy bezweek aan zjjn verwondingen toen liij uit de wrakstukken was bevrijd. Het enige aanknopingspunt voor de oorzaak is op liet ogenblik het con trolebord van het NX-beveiligings- systeem in dc post te Woerden. Di rect na het ongeval word dit pa neel in de toestand waarin het zich toen bevond, gefixeerd. Volgens dit bord stond liet sein voor de trein uit Utrecht op onveilig, terwijl de trein uit Rotterdam toestemming had bin nen het baanvak te rijden. Vermoed wordt derhalve dat de machinist van de trein uit het noorden het rode sein niet heeft opgemerkt. Dat de mist een rol heeft meegespeeld, ftieeu- den de N.S.-deskundigen wel. „De mist is bij dit ongeluk een factor, maar geen hoofdfactor", zo zei men. ramp na Shannon in 1958 H (Van onze Haagse H redactie) 1 De ramp te Woerden 1 komt wat'betreft het aan- jg tal slachtoffers zelfs di- 5 reet na het ernstigste on- 1 geval, dat ooit met een Ne- derlands vliegtuig plaats- vond. Op 18 augustus 1 195S stortte een K.L.M.- vliegtuig bij Shannon in 1 Ierland in zee. Bij dit on- 1 geval waren 99 slachtof- fers te betreuren. De 1 grootste luchtvaartramp jj die hierop volgde was die 1 in de vorige zomer bij Lis- sabon met 64 slachtoffers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1