PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TREINRAMP BIJ HARMELEN: TOT DUSVER 88 DODEN
Bevrijden van gewonden duurde hele dag
Chaos van verwrongen staal na
botsing van twee treinen
Spoorwegramp
INWONER VAN GOES ONDER Woerden grootste
DE TALRIJKE DODEN
Machinisten van
beide treinen
kwamen om
205e jaargang - no. 7
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en P. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteuren:
W. Leertouwer en G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7,25
per kw. Losse nümraers 15 cent,
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Dinsdag 9 januari 1962
ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per
m.m. Mini ra. p. advertentie 4,—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
25 cent per regel met een minimum
van 1.25. „Brieven bureau
van dit blad" 25 cent meer.
Giro no. 859300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 68-60. tel. 2355 (b.g.g. red 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51. tel 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv 2375); Goes Gr. Markt 2. tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213). O ostburg. tel. 2295. Ter neuzen, tel 2116. Zlerikzee red tel 2425 adm tel 2094.
Verslag
spoorwegongeluk
Het relaas van onze ver
slaggevers over de vrese
lijke treinramp bij Harme
ien, dat U op deze pagina
vindt afgedrukt, wordt op
pagina 3 vervolgd met in
drukken op de plaats van
de ramp opgedaan tijdens
de reddingswerkzaamhe
den en de verslagen van
ooggetuigen. In de trein
zaten enkele Zeeuwen, die
tegenover onze verslagge
vers de gebeurtenissen,
waarvan zij getuige wa
ren beschreven.
Verder nieuws over de
ramp kan men vinden op
pagina 4. Pagina 7 geeft
in foto's een volledig beeld
van de bijna onvoorstel
bare ravage, waarmee
toegeschoten redders wer
den geconfronteerd en van
de snel op gang gekomen
reddingsactie.
(Van onze speciale verslaggevers).
Verwarring over
aantal doden
Zelfs gisteravond laat was het aantal
doden tengevolge van de ramp bij
Harmeien nog niet precies vastge
steld. Cijfers van de identificatie-
dienst in Utrecht kwamen niet over
een met die op het terrein van de
ramp. De chef van het Centraal Mi
litair Hospitaal Oog in Al te Utrecht,
waarheen de doden werden vervoerd,
kolonel R. Buisman, deelde mee dat
8,1- doden waren geborgen, in Har»
melen had men er 94 geregistreerd
en verwachtte men er nog meer te
zullen vinden. Het aantal ernstig ge-
Luchtfoto't ANP) wonden was slechts gering, zo werd
v ex.n.r.j medegedeeld. De toestand der gewon-
I- -II
den werd gisteravond „over het alge
meen redelijk" genoemd.
I WÈÊk <-/' 1 -
j
ftantlijK
HARMELEN. De vreselijkste treinramp
in de geschiedenis van de Nederlandsche
Spoorwegenheeft gistermorgen om elf
minuten voor half tien Nederland in rouw
gedompeld. Twee personentreinen vlogen
in volle vaart op elkaar: meer dan 80
mensen stierven op hetzelfde moment in
de verwrongen staalmassa's. Tientallen
gewonden werden zo snel mogelijk, maar
voor sommigen was dit pas na uren, uit de
wrakstukken bevrijd. Óp het alarm dat
de centrale post van de spoorwegen in
Utrecht enkele minuten na de ramp gaf,
stroomden uit het westen en midden des
lands tientallen ambulances naar de on
heilplaats. De hulpverlening was na de
eerste ogenblikken van schrikverstarring
massaal en na de eerste chaotische mo
menten goed georganiseerd. Laat in de
avond werden uit het zwaarst getroffen
deel van beide treinen nog steeds nieuwe
slachtoffers gesneden.
Het aantal doden was gisteravond laat
volgens de identificatiedienst te Utrecht
81. Omstreeks middernacht werden nog
zeven slachtoffers gevonden, waaronder
een kind. Het dodental zou daarmee tot
88 zijn gestegen.
Een ernstig spoorwegongeluk
heeft rouw gebracht in vele Ne
derlandse families en algemeen
is het medeleven met de nabestaan
den van de slachtoffers. Bij zo'n
groot ongeluk spreekt niet slechts
de broosheid van een enkel mensenle
ven, maar de broosheid van het ge
hele menselijke bestaan te zamen met
de broosheid van de moderne tech
niek. Het is al vele malen gezegd,
dat technische vooruitgang wordt
verwerkelijkt met tranen, welnu, dat
feldt ook voor de mechanisering van
et verkeer.
Ruim honderdder-
tig jaar geleden
begon in Europa
die mechanisering
en als eerste ui
ting daarvan ver
scheen de spoortrein.
Daarna volgden het mechanische
verkeer te water, het motorrijtuig
langs de weg en het vliegtuig.
Bij al die vormen van gemechani
seerd verkeer hebben zich in de loop
der jaren ongelukken voorgedaan en
zij zullen zich naar alle waar
schijnlijkheid ook in de toekomst
voordoen.
Tot de veiligste echter van alle mo
derne verkeersmiddelen behoorden in
Nederland de spoorwegen.
Vandaar, dat thans het spoorwegon
geluk bij Harmeien zo'n diepe indruk
maakt. Velen meenden, dat een groot
spoorwegongeluk eigenlijk niet meer
kon voorkomen in Nederland, omdat
de moderne beveiligingsmiddelen zo
voortreffelijk zijn, ook bij het aller
snelste verkeer.
Bij het spoorwegbedrijf had men
precies als bij de andere ver
voersbedrijven in het nabije
verleden het hoofd te bieden aan het
technische probleem van de hoge
snelheid, waarbij de veiligheid niet
in het gedrang mocht komen.
Het publiek eiste die hoge snelheid
en daarnaast ook de veiligheid. De
spoorwegtechnici hebben naar beste
vermogen aan die twee eisen voldaan
en zij zijn wat de veiligheid betreft in
ae meeste westerse landen zelfs tot
bijzonder hoge prestaties gekomen.
Prestaties, die afgemeten naar het
aantal ongelukken bij de andere vor
men van gemechaniseerd verkeer
tot dankbaarheid en tot gerustheid
stemdên.
Nu is daar dit bijzonder ernstige
spoorwegongeluk om er aan te her
inneren, dat ook bij het hedendaagse
spoorwegverkeer de veiligheid be
perkt is. -
De kans op ongelukken is in de
loop der jaren weliswaar ver
minderd, maar door de grotere
snelheid en door het intensiever per
sonenverkeer kon het niet anders of
de zeldzamer wordende ongelukken
dreigden ook telkens omvangrijker te
worden.
Dat heeft zich thans te Harmeien
gedemonstreerd. Onze deelneming
dient behalve naar de nabestaan
den van de slachtoffers, ook uit te
gaan naar de directie en het per
soneel van de spoorwegen, voor wie
dit spoorwegongeluk een bijzonder
droeve ervaring moet zijn.
De treinen, die bij de botsing waren betrokken, waren de snel
trein uit Leeuwarden-Groningen, met bestemming Rotterdam,
die om 9.05 uit Utrecht was vertrokken en de trein van 8.44 uur
uit Rotterdam via Gouda naar Amsterdam. De trein uit Utrecht
reed, met een snelheid van 120 kilometer per uur de andere
trein, die een snelheid van 60 kilometer had, vlak na de kop
schuin in de flank. De catastrofe had plaats op het punt waar
de twee baanvakken in elkaar vloeien.
Onder degenen die de ramp niet overleefden, bevond zich de
57-jarige typograaf P. J. Sturm uit Goes, die terugkeerde van
een turndemonstratie in Utrecht.
De oorzaak van de ramp is de
eerste dagen nog niet met volle
dige zekerheid vast, te stellen en
men betwijfelt of de schuld
vraag wel ooit opgehelderd zal
kunnen worden. De twee belang
rijkste getuigen, de machinisten
van de ongelukstreinen, kwa
men zelf namelijk om het le
ven.
Een vail hen hoel't nog enkele mo
menten geleefd, maar liy bezweek
aan zjjn verwondingen toen liij uit
de wrakstukken was bevrijd.
Het enige aanknopingspunt voor de
oorzaak is op liet ogenblik het con
trolebord van het NX-beveiligings-
systeem in dc post te Woerden. Di
rect na het ongeval word dit pa
neel in de toestand waarin het zich
toen bevond, gefixeerd. Volgens dit
bord stond liet sein voor de trein uit
Utrecht op onveilig, terwijl de trein
uit Rotterdam toestemming had bin
nen het baanvak te rijden. Vermoed
wordt derhalve dat de machinist van
de trein uit het noorden het rode
sein niet heeft opgemerkt. Dat de
mist een rol heeft meegespeeld, ftieeu-
den de N.S.-deskundigen wel.
„De mist is bij dit ongeluk een factor,
maar geen hoofdfactor", zo zei men.
ramp na
Shannon in 1958
H (Van onze Haagse
H redactie)
1 De ramp te Woerden
1 komt wat'betreft het aan-
jg tal slachtoffers zelfs di-
5 reet na het ernstigste on-
1 geval, dat ooit met een Ne-
derlands vliegtuig plaats-
vond. Op 18 augustus
1 195S stortte een K.L.M.-
vliegtuig bij Shannon in
1 Ierland in zee. Bij dit on-
1 geval waren 99 slachtof-
fers te betreuren. De
1 grootste luchtvaartramp
jj die hierop volgde was die
1 in de vorige zomer bij Lis-
sabon met 64 slachtoffers.