Westerschelde-veren geen lagere tarieven Nog geen inpoldering Land van Saeftinge SCHELDE-RIJNVERBINDING NOG STEEDS IN BESPREKING LUCHTVAARTSAMENWERKING ENIG MIDDEL TEGEN CRISIS PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 28 DECEMBER 1961 RIJK HOUDT VINGER IN DE PAP Vergroting en wijziging Perkpolder-Kruiningen Een verlaging van de veertarieven op de Westerschelde is niet te verwach ten, zo blykt uit de memorie van ant woord van verkeer en waterstaat. Minister Korthals zegt over deze zaak; „Het ligt niet in het voorne men, van rijkswege medewerking te verlenen om te komen tot verlaging van de in volledige overeenstemming met Gedeputeerde Staten van Zeeland tot stand gekomen en billijke veerta rieven, waarbij, zoals bekend, nog bij zondere tegemoetkomingen voor de Inwoners van Zeeuwseh-Vlaanderen gelden". Ten aanzien van het beheer van de véreh over de WéSterscheldè is inder daad de regeling van 1848 nóg steeds van kracht. Behoudens het vermelde ten aanzien van kosteloos vervoer, aangezien sedert l juli 1950 een tarief op de veren geldt. De omstandigheid, dat de tekorten ook nu nog volledig door het rlik worden afgedragen, brengt mee dat niet kan worden afge zien van het toezicht van het rijk op hel door de provincie gevoèrde beheer, noch van de voorwaarde, dat de dienstregeling aan de goedkeuring van de minister moet worden onder worpen. Aan de noodzaak van een efficiënt beheer wordt daarbij steeds volledig aandacht geschonken. Het gevaar, dat de beheerster van de ve ren op deZe wijze onvoldoende moge lijkheden zou bezitten om de uitvoe ring van de veerdiensten op de meest efficiënte wyze te doen aansluiten op rie bestaande vervoersbehoefte doet aich dan ook niet voor Aan het voornemen van G.S. tot uitbreiding van de frequentie van rle veerdienst Kruiuingen-Perkpol- der op zondagen heeft de minister gemeend zjjn goedkeuring te moe ten onthouden. Voor een dergelijke uitbreiding werd geen voldoende aanleiding aanwezig geacht, aan gezien liet vervoersaanbod op dit veer op zondagen bij de bestaande dienstregeling wel kan worden ver werkt en deze geheel overeenstemt met die welke op zondagen op het drukkere veer VHssingen-Breskeus van kracht is Regering: geen prioriteit voor bepaalde zeehaven Gemeohtelijke autonomie en vrije keuze vestigingsplaats „Bij de béhandclihg van de zeéhkveu- vraagstukken moeten de Nederlandse zeehavens in de eerste plaats als een geheel worden bezien. Men kan niet stéllen, dat het een directe taak van de regering Is prioKtelten in deze te bepalen, omdat dit uiteindelijk zou be tekenen een ongewenst ingrijpen in de gemeentelijke autonomie en de vrije keuze van de vestigingsplaats door het particuliere bedrijfsleven". Tot deze uitspraak komt minister dra. H. A. Korthals in zijn memorie van antwoord by de begroting van ver keer en waterstaat. HIJ meent, dat de studies van de Werkgroep Economisch Onderzoek Zeehavens uit dé Wetenschappelijke Commissie van de Rijksdienst Vóór het Nationale Plan hem nuttige aan wijzingen kunnen geven over de in de toekomst te verwachten omvang van de overslag in de Nederlandse zeeha vens gezamenlijk. Deze studies zijn er echter niet op gericht een inzicht te verschaffen i'n de plaatsen waar de overslag zal moeten Worden bewerk stelligd. Het ligt om deze reden niet in de bedoeling, de beslissing ovér het westelijk deel van Europoort afhan kelijk te stellen van de resultaten van de studies binnen de Werkgroep Eco nomisch Onderzoek Zeehavens. Eén beginselbeslissing in deze zal naar de minister vertrouwt reeds Zeer binnen kort door de ministerraad Wórden gè- iioinen. Deze beslissing gedoogt in verband met de ontwikkeling van de realiteit zeker geen uitstel. De vraag öf in de studies het zogenaamde Eèmshavenplan zal Worden betrok ken kan om bovenbedoelde reden eveneens ontkennend worden beant woord. Voor zover bekend is, wordt het vraagstuk van deze haven slechts bestudeerd door een werkgroep in de particuliere sfeer. Het is dan ook niet mogelijk ter zake inlichtingen te ver strekken. Over Westerschelde geen vaste oeververbinding Minister handhaaft standpunt Minister H. A. Korthals handhaaft zyn vorig jaar reeds ingenomen stand punt, dat oen vaste oeververbinding onder of over de Westerschelde nog niet noodzakelijk is. In de memorie van antwoord bij de begroting van verkeer en waterstaat voor 1961 zegt hij, dat zich sinds vo rig jaar geen nieuwe gezichtspunten hebben voorgedaan en hij verwijst dan ook naar zijn uitvoerige beschou wing in de vorige memorie van ant woord: die dus bij de begroting voor 1961. Daarin stelde de minister, dat het oeververkeer over de Westerschel de ook bij toeneming van een veel voud van het huidige in stand gehou den zou kunnen worden dóór middel van veren. 6 Een automobilist die door de politie wérd achtervolgd omdat hij de maximum snelheid overschreed. 18 ln het dorp San ta Teela in El Salvador ingereden op een menigte, die deelnam aan een kerstbal ln de openlucht, Zes mensen kwamen om het leven én. Vijfentwintig werden gewond. 13e schuldige werd op het laatste ogen blik door de politie gered uit de handen van menigte, dl« hem wilds lynchen. De plannen, die voor de uiteindelijke verbetering van de veerdienst Krui- ningen-Pcrkpolder zijn opgemaakt, voorzien o.m. in het vergroten respec tievelijk wjjzigen van de veerhavens te Pcrkpolder en Kruiningen, alsmede in het maken van nieuwe aanlegin- richtingen in deze havens voor veer boten van het type der boten „Prinses Beatrix" en „Prinses Irene", die nu op de veerdienst Vlissingen-Breskens dienst doen. Met het uitvoeren van deze voorzie- nignen zal. met inbegrip van de bijko mende werken een bedrag van rond f 23 miljoen zijn gemoei het niet mogelijk is gebleken dit be drag in de begrotingen voor de eerst komende jaren op tè némen, is in overleg met Gcd. Staten van Zeeland tot een tussenoplossing besloten. Deze t ussenoplossing, die de vervoers capaciteit Vooralsnog voldoende zal vergroten, voorziet o.m. in een ver groting van de vrije hoogte boven het middenrijdek van de, „Koningin Juli ana" en van de „Prins Bernhard" tot 4.20 in en in het ombouwen van de machine-installatie van de .Dordrecht.' zodanig, dat de aandryvlng van de schroeven onafhankelijk van elkaar zal kunnen geschieden. De dóorrijhoogte op de „Koningin Ju liana" en de „Prins Bernhard" be draagt thans 3.48 m. hetgeen uiter aard voor hoog beladen vrachtwagens onvoldoende is en medebrengt, dat de ze wagens soms een half uur moeten wachten op de volgende pont. Hoewel dé opstelruimte op liet veerplein te Perkpolder op drukke tijden niet ge heel voldoende is, komen overigens tot nu toe slechts matige wachttijden voor en dan alleen op zeer drukke tijdstippen. 'Leningrad Is het eerste, geheel van plastic vervaardigde, Russische ivóónhuis gereedgekomen. De bij gaande foto tóont een exterieur van het huis, dat opvalt door zijn bijzon dere vormgeving, WANNEER VERVANGING VAN DE WET OP DE CALAMITEUZE POLDERS? Moderne inzichten bij de waterschappen Ook nu weer komt de wet op de cala- mitcuze polders van het jaar 1879 ter sprake in de memorie van antwoord van verkeer en waterstaat. Over de vervanging van deze wet door een wetgeving die beter aan tegenwoor dige omstandigheden is aangepast, heeft minister Korthals na overleg met Gedeputeerde Staten van Zeeland het oordcel gevraagd aan de Raad van de Waterstaat. Na ontvangst van dit advips zal de minister zijn stand punt nader bepalen. Voorts is de minister niet onder de indruk van de lasten van de water schappen. Hierover zegt de memorie van antwoord: Dat de lasten van de waterschappen in vele gevallen zo hoog zijn gewor den, dat zij bezwaarlijk op dit niveau kunnen blijven, heeft de minister niet kunnen aflezen uit de laatste publika- tie hierover, do statistiek der water- sóhapsfinanciën van 1958, in de loop van dit jaar verschenen. Ook van de zijde van de colleges van Gedeputeer de Staten hebben hem geen medede lingen Of vertogen van deze strekking bereikt. Het is voor de minister dus nog niet vaststaand dat hier een moei lijkheid is, die oplossing vereist. Tot het onderzoeken en overwegen van, mogelijkheden tot oplossing is dan ook nog geen aanleiding aanwezig geacht. De minister wil echter zijn aandacht hierop gevestigd houden. Het beheer van waterkeringc vooral van de oeververdedigingen werd vroeger veelal aan dé hand van ervaring en traditie uitgeoefend. Het is echter in de latere jaren, vooral na de ramp van 1953, die een krachtige aansporing tot wetenschappelijk on derzoek is geweest, duidelijk géwor den dat ervaring en traditie alleen on voldoende basis verschaffen en dat deze moeten worden aangevuld door gedegen theoretische kennis. Het hangt dus af van de samen stelling van de technische diensten der waterschappen in hoeverre de ze lichamen in staat zijn hun taak naar moderne inzichten te vervul len. SCHELDE NIET KANALISEREN Rijksweg van Vlissingen naar Nieuw- en St.-Joosland Interesse voor akkoord Kamers van Koophandel Dc regering heeft met belangstelling kennis genomen van het akkoord, dat inzake de Schelde-Rynverbinding is bereikt tussen de Kamers van Koop handel van Rotterdam en Antwerpen, aldus deelt de minister van verkeer en waterstaat, de heer Korthals, in de memorie val» antwoord mede naar aanleiding van een vraag in het voorlopig verslag. Deze vraag luidde: „Kan de regering mededelingen doen over het akkoord, dat inzake dc Schelde-Rijnverblnding bereikt is tussen de Kamers van Antwerpen cn Rotterdam op de basis van kanalisatie van de Eendracht en doorsteking van de landengte van Bath? Mede in verband met een eventuele toekomstige afschaffing van de voor Nederland nog altijd dis criminerende Rrjnvaartpremies zou het van groot belang zijn, indien de regering haar standpunt tegenover dit plan zou kunnen uiteenzetten. Kan de regering vóórts ook medede len, hoever do onderhandelingen tus sen de bejde regeringen gevorderd zijn?" Minister Korthals antwoordt op de gestelde vraag verder: De regering acht het uiteraard van betekenis, dat énige van de meest belanghebbenden bij dc Schelde-Rijnverbinding een gemeenschappelijk compromisstand punt nastreven en heeft clit dan ook mede betrokken in haar overwegin gen betreffende de totale Nederland se belangen die met dit vraagstuk zijn gemoeid. Overigens heeft de re gering uit de verklaringen van dc be trokkenen de stellige indruk verkre gen, dat het genoemde akkoord juist niet de Bendracht omvat. De minister wijst erop, dat uit vorige verklaringen van de rege ring reeds is gebleken, dat haar als een der doeleinden van de hui dige onderhandelingen steeds de afschaffing van de Rynvaartpre- mie.s en overeenkomstige maatre gelen voor ogen heeft gestaan. Op ae vraag, hoe ver de onderhande lingen tussen de helde regeringen rijn gevorderd, kan zo lang de onderhandelingen voortgang vin den bezwaarlijk diep worden ingegaan. Daarom moge worden volstaan mét de mededeling dat tot dusverre een aantal van de belangrijkste techni sche en economische problemen, dié door de boido partijen werden opge worpen (technische aspecten van de verschillende aan de orde gestelde tracés, de Rijnvaartpremies, de sub sidiëring van de havenexploitatie), diepgaand zijn onderzocht. Thans heeft het bovenbesproken ak koord tussen de Kamers van Koop handel de onderhandelaars tevens voor do vraag gesteld, in hoeverre een oplossing in de daarin aangege ven richting voor beide partijen aan vaardbaar is. Het onderzoek is nóg niet afgesloten. De inpoldering van het Verdronken Land van Saeftinge is binnen af zienbare tijd nog niet te verwach ten, zo blijkt uit de memorie van antwoord bij de begroting van verkeer en waterstaat. Gezegd wordt Do proeven, die in het Belgische Waterloopkundig Laboratorium worden genomen om na te gaan welke invloeden de inpoldering van het Verdronken Land van Saeftinge zou hebben, zyn nog niet beëindigd. De Belgische rege ring heeft dan ook, voor zover be kend, nog geen standpunt bepaald in deze zaak. Overigens wordt opgemerkt, dat de uitdrukking „overrijp" niet mge worden gebezigd om aan te dui den, dat de inpoldering urgent zou zijn. Veeleer moet worden gesteld, dat met verloop van tijd enkele delen in kwaliteit iets achteruit gaan, terwijl op andere plaatsen de kwaliteit verbetert. Schelde kanaliseren? De minister neemt aan. dat met de vraag over de mogelijkheid de Westerschelde te kanaliseren be doeld is of de Westerschelde, evenals de andere zeegaten, kan worden afgesloten door een dam met schut- en uitwateringssluizen. Zo deze afsluiting al mogelijk mocht zijn dan zouden zich daarbij dus danige vraagstukken, verband houdende met de scheepvaart naar Antwerpen, opdoen, dat aan het ondernemen van een werk als hier bedoeld niet gedacht kan worden. De bedoelde afsluiting is daarom ook niet in de Deltawet opgenomen. Hierbij wordt nog geheel in het mid den gelaten wat het overigens niet bekende standpunt van de Bel gische regering in deze zou zijn. Het vraagstuk van het (juridische) Scheldereglme wordt onderzocht door een Belgisch-Nederlandse studiecommissie. Wanneer dit.on derzoek beëindigd zal zijn zal het resultaat daarvan aan de belde regeringen worden aangeboden. Tot dusverre zijn over dit onderwerp nog geen contacten met de Belgi sche regering gelegd, Wat de verruiming van het kanaal Gent-Terneuzen betreft staat het than* vrijwel over de gehele lengte vast welke gronden voor de REGERING IS VAN OORDEEL: Overleg met K.L.M. nog niet afgesloten De Nederlandse regering is van mening, dal de fundamentele oplos sing van de huidige problematiek van de luchtvaart gezocht moet worden in de richting' van verantwoorde samenwerking. Zowel de regering als de KLM baseren deze overtuiging niet alleen op de huidige financiële gang van zaken maar ook op de structurele problemen van de luchtvaart. Zowel de regering als de KLM streven naar een dergelijke samenwerking, ook wanneer die op bepaalde punten het prijsgeven van een onverkort zelf standig beleid tot gevolg zou hebben. Dit deelt de minister van verkeer en waterstaat, minister Korthals, mede in zijn memorie van ant woord naar aanleiding van gestel de vragen in het voorlopig verslag op de begroting van zijn departe ment. De directie van de KLM, zo deelt mi nister Korthals verder mede, pleegt thans diepgaand overleg, zowel in tern, als met de minister over het be leid voor de eerstkomende jaren. De KLM heeft in deze bespreking ge steld zich cr enerzijds van bewust te zijn, dat hel tempo van expansie van de produktle in de afgelopen jaren femiddeld 15 procent per jaar in e komende jaren afgeremd dient te worden doch dat anderzijds een ver dere modernisering van dc vloot nood zakelijk zal zijn voor de verbetering van dc rentabiliteit en bchoyd van een redelijke positie op de verschillende markten. De directie van de KLM is. aldus mi uister Korthals, nog niet iot een' conclusie gekomen. Zodra deze echter in haar uiteindelijke vorm aan hen» zal zyn voorgelegd, zal de regering die met haar eigen organen deze aan gelegenheid reeds bestudeert cn Voor bereidt een oplossing trachten te vinden waardoor de KLM haar nositie zal kunnen versterken. uitvoering van dit werk nodig zullen zyn. derhalve ook voor het gedeelte bij Sluiskil. Dit is nog niet aan alle belanghebbenden medegedeeld, doch daar reeds en kele tervisleleggingen hebben plaatsgevonden mag worden aan genomen dat thans alle betrokke nen op de hoogte zijn. De rijks waterstaatsdienst, die met de grondaankoop is belast, staat voor een zeer omvangrijke taak en met de uitvoering daarvan zullen dan ook wel enkele jaren zyn ge moeid. Hieraan is het toe te schrijven, dat nog maar met een deel der be trokkenen contact is opgenomen. Het vorenstaande geldt ook ten aanzien van de erfpachters. Het is niet te voorspellen hoeveel tijd de regeling van de aan hen tóe te kennen vergoedingen zal kosten doch ten naastebij zou kunnen worden aangenomen, dat deze regeling binnen 1 a 2 jaar haar beslag zal kunnen hebben. Er vindt sedert enige tijd overleg plaats tussen de rijkswaterstaat, het pi-oviöciaal bestuur van Zee land en het gemeentebestuur van Terncuzen over oen mogelijke wij ziging van het beheer van do ha vens te Terneuzen. Verschillende mogelijkheden worden daarbij be sproken doch hel is niet oppor tuun aangaande dit vraagstuk na dere mededelingen te doen zolang dit overleg nog voortduurt. Rijksweg naar Vlissingen Plannen voor het aanleggen van een nieuwe wegverbinding tussen Vlissingen (Prins Hendrikweg) en Nieuw- en Sint-Joosland zullen binnenkort om advies aan de raad van de waterstaat kunnen worden toegezonden. Deze wegverbinding beoogt een ontlasting van de zeer drukke provinciale weg Middel - burg-Vlissingen ten westen van het Kanaal door Walcheren. Over de wijze van aansluiting tussen de wegen ten westen van ge noemd kanaal en rijksweg 58 wordt met de provincie overleg gepleegd. Dit overleg is nog niet zover gevorderd, dat hierover reeds verdere mededelingen kun nen worden gedaan. Hogere miniumleeftijd bromfietsers overweging Het feit, dat de laatste tyd in toe nemende mate door gemeentebesturen beperkende verkeersmaatregelen voor bromfietsers worden vastgelegd, houdt in de eerste plaats verband niet. de gestadige toeneming van het aan tal bromfietsers, dat thans reeds meer dan een miljoen bedraagt. In deze maatregelen behoeft dan ook nog geen aunwijzing tc worden gezien, dat -r relatief gezien de categorie bromfietsers als geheel een ernstiger bron van ongevallen vormt dan enige andere categorie weggebruikers. Voor het bevorderen van beperkende regelingen van algemene aard voor de groep bromfietsers als geheel ziet de minister van verkeer en waterstaat clan ook voorshands geen aanleiding. Uit onderzoekingen bleek, dat 16- en 17-jarigo bromfietsers in aanmerkelijk grotere mate bij verkeersongevallen zijn betrokken dan bromfietsers van hogere leeftijd. Met het oog op oen en ander is de minister bereid, het denk beeld van verhoging van de leeftijds grens voor bromfietsers in ernstige overweging te nemen, aldus cle me morie van antwoord op de begroting 1962. Voorzitter van stichting „Revako" overleden In het ziekenhuis te Lochem is gis teren overleden de lieer A. L. H. M. van 't Lam, voorzitter van de stich ting „Rcvako". De heer Van 't Lam werd 50 jaar. De begrafenis geschiedt aanstaande zaterdag om 11.30 uur op de nieuwe begraafplaat* te Lochem. Een moment uit. de woensdagmiddag in Midden-Beemster gehouden langè- baanwedstrijden om de „Barnestra"' wisselbeker. Op de fotot. ziet men op de voorgrond J. A. Hopman tijdens zijn strijd tegen S. C. Frommer. Hop man won de strijd, die hier over 1500 meter ging. KATANGA ARRESTEERT V.N.-MILITAIREN Katangaanse gendarmes hebben gis teren zeven Zweedse soldaten van de Verenigde Naties en vijftien Afri kaanse arbeiders die in Elisabethstad spoorwagons losten, in hechtenis ge nomen. Het hoofd van de Verenigde Naties in Katanga. Urquhart, deelde mee dat de Verenigde Naties in deze aanhou ding van de Zweden geen aanleiding zien tot militair optreden, daar zij de huidigo politieke toestand niet willen vertroebelen. De volKerenorganisatie onderhandelt, zei hij, met Katan gaanse ministers over hun vrijlating. Geweer explodeerde in handen van Franco De Spaanse dictator Franslsco Fran co heeft zaterdag enkele beentjes in zijn linkerhand gebroken, toen zijn jachtgeweer ontplofte Volgens een Spaanse regeringswoord voerder gebeurde dit toen Franco op de landerijen rond zijn woning buiten Madrid aan het jagen was. Het ge weer ontplofte in cle handen van het Spaanse staatshoofd. De verwondingen zijn niet van ern stige aard. Franco zal enige dagen met zijn linkerarm in een schouder doek moeten lopen. Met grote droefheid ge ven wij U kennis, dat na een langdurige ziek- to van ons is weggeno men, mijn geliefde man, onze lieve vader, be huwd- en grootvader, de heer PIETER ANTHONIE SALOMÉ, echtgenoot van mevr. Susanna Schippers, eerder weduwn. van Elisabeth Johanna Fenn, op dc leeftijd van bijna 79 jaar. Bergen op Zoom: S. Salomê— Schippers Middelburg: J. M. Poprtia Salomé J. H. Popma Vlissingen: J. F. Salomé L. Salomé— Timmermans Ad en Tom Bodegraven: E. van Es Maghielse J. van Es. Bergen op Zoom, 27 december 1961. Antwerpsestr.weg 222. Dc teraardebestelling zal plaatshebben op zaterdag 30 december a.s. op de Algemene Begraafplaats te Vlis singen om 13 uur. Heden overleed te Rot terdam tot onze diepe droefheid onze lieve moeder, behuwd- en grootmoeder ADRIAN A MOENS, weduwe van C. Moons, in do ouderdom van 80 Jaar. Kinderen, behuwd- on kleinkindereu 26 december 1961. Con doleantie-adres S. P. Glebowski-Moens, Adrlchemweg 102d, Rotterdam. De teraardebestelling zal plaatshebben op 30 doe. a.s. om 11 uur op de begraafplaats te Charlois.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 4