Westerschelde-veren
geen lagere tarieven
Nog geen inpoldering
Land van Saeftinge
SCHELDE-RIJNVERBINDING
NOG STEEDS IN BESPREKING
LUCHTVAARTSAMENWERKING
ENIG MIDDEL TEGEN CRISIS
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 28 DECEMBER 1961
RIJK HOUDT VINGER IN DE PAP
Vergroting en wijziging
Perkpolder-Kruiningen
Een verlaging van de veertarieven op
de Westerschelde is niet te verwach
ten, zo blykt uit de memorie van ant
woord van verkeer en waterstaat.
Minister Korthals zegt over deze
zaak; „Het ligt niet in het voorne
men, van rijkswege medewerking te
verlenen om te komen tot verlaging
van de in volledige overeenstemming
met Gedeputeerde Staten van Zeeland
tot stand gekomen en billijke veerta
rieven, waarbij, zoals bekend, nog bij
zondere tegemoetkomingen voor de
Inwoners van Zeeuwseh-Vlaanderen
gelden".
Ten aanzien van het beheer van de
véreh over de WéSterscheldè is inder
daad de regeling van 1848 nóg steeds
van kracht. Behoudens het vermelde
ten aanzien van kosteloos vervoer,
aangezien sedert l juli 1950 een tarief
op de veren geldt. De omstandigheid,
dat de tekorten ook nu nog volledig
door het rlik worden afgedragen,
brengt mee dat niet kan worden afge
zien van het toezicht van het rijk op
hel door de provincie gevoèrde beheer,
noch van de voorwaarde, dat de
dienstregeling aan de goedkeuring
van de minister moet worden onder
worpen. Aan de noodzaak van een
efficiënt beheer wordt daarbij steeds
volledig aandacht geschonken. Het
gevaar, dat de beheerster van de ve
ren op deZe wijze onvoldoende moge
lijkheden zou bezitten om de uitvoe
ring van de veerdiensten op de meest
efficiënte wyze te doen aansluiten op
rie bestaande vervoersbehoefte doet
aich dan ook niet voor
Aan het voornemen van G.S. tot
uitbreiding van de frequentie van
rle veerdienst Kruiuingen-Perkpol-
der op zondagen heeft de minister
gemeend zjjn goedkeuring te moe
ten onthouden. Voor een dergelijke
uitbreiding werd geen voldoende
aanleiding aanwezig geacht, aan
gezien liet vervoersaanbod op dit
veer op zondagen bij de bestaande
dienstregeling wel kan worden ver
werkt en deze geheel overeenstemt
met die welke op zondagen op het
drukkere veer VHssingen-Breskeus
van kracht is
Regering: geen prioriteit
voor bepaalde zeehaven
Gemeohtelijke autonomie en
vrije keuze vestigingsplaats
„Bij de béhandclihg van de zeéhkveu-
vraagstukken moeten de Nederlandse
zeehavens in de eerste plaats als een
geheel worden bezien. Men kan niet
stéllen, dat het een directe taak van
de regering Is prioKtelten in deze te
bepalen, omdat dit uiteindelijk zou be
tekenen een ongewenst ingrijpen in
de gemeentelijke autonomie en de
vrije keuze van de vestigingsplaats
door het particuliere bedrijfsleven".
Tot deze uitspraak komt minister dra.
H. A. Korthals in zijn memorie van
antwoord by de begroting van ver
keer en waterstaat.
HIJ meent, dat de studies van de
Werkgroep Economisch Onderzoek
Zeehavens uit dé Wetenschappelijke
Commissie van de Rijksdienst Vóór
het Nationale Plan hem nuttige aan
wijzingen kunnen geven over de in de
toekomst te verwachten omvang van
de overslag in de Nederlandse zeeha
vens gezamenlijk. Deze studies zijn er
echter niet op gericht een inzicht te
verschaffen i'n de plaatsen waar de
overslag zal moeten Worden bewerk
stelligd. Het ligt om deze reden niet
in de bedoeling, de beslissing ovér het
westelijk deel van Europoort afhan
kelijk te stellen van de resultaten van
de studies binnen de Werkgroep Eco
nomisch Onderzoek Zeehavens. Eén
beginselbeslissing in deze zal naar de
minister vertrouwt reeds Zeer binnen
kort door de ministerraad Wórden gè-
iioinen. Deze beslissing gedoogt in
verband met de ontwikkeling van de
realiteit zeker geen uitstel. De vraag
öf in de studies het zogenaamde
Eèmshavenplan zal Worden betrok
ken kan om bovenbedoelde reden
eveneens ontkennend worden beant
woord. Voor zover bekend is, wordt
het vraagstuk van deze haven slechts
bestudeerd door een werkgroep in de
particuliere sfeer. Het is dan ook niet
mogelijk ter zake inlichtingen te ver
strekken.
Over Westerschelde geen
vaste oeververbinding
Minister handhaaft standpunt
Minister H. A. Korthals handhaaft
zyn vorig jaar reeds ingenomen stand
punt, dat oen vaste oeververbinding
onder of over de Westerschelde nog
niet noodzakelijk is.
In de memorie van antwoord bij de
begroting van verkeer en waterstaat
voor 1961 zegt hij, dat zich sinds vo
rig jaar geen nieuwe gezichtspunten
hebben voorgedaan en hij verwijst dan
ook naar zijn uitvoerige beschou
wing in de vorige memorie van ant
woord: die dus bij de begroting voor
1961. Daarin stelde de minister, dat
het oeververkeer over de Westerschel
de ook bij toeneming van een veel
voud van het huidige in stand gehou
den zou kunnen worden dóór middel
van veren.
6 Een automobilist die door de politie
wérd achtervolgd omdat hij de maximum
snelheid overschreed. 18 ln het dorp San
ta Teela in El Salvador ingereden op een
menigte, die deelnam aan een kerstbal ln
de openlucht, Zes mensen kwamen om het
leven én. Vijfentwintig werden gewond.
13e schuldige werd op het laatste ogen
blik door de politie gered uit de handen
van menigte, dl« hem wilds lynchen.
De plannen, die voor de uiteindelijke
verbetering van de veerdienst Krui-
ningen-Pcrkpolder zijn opgemaakt,
voorzien o.m. in het vergroten respec
tievelijk wjjzigen van de veerhavens
te Pcrkpolder en Kruiningen, alsmede
in het maken van nieuwe aanlegin-
richtingen in deze havens voor veer
boten van het type der boten „Prinses
Beatrix" en „Prinses Irene", die nu
op de veerdienst Vlissingen-Breskens
dienst doen.
Met het uitvoeren van deze voorzie-
nignen zal. met inbegrip van de bijko
mende werken een bedrag van rond
f 23 miljoen zijn gemoei
het niet mogelijk is gebleken dit be
drag in de begrotingen voor de eerst
komende jaren op tè némen, is in
overleg met Gcd. Staten van Zeeland
tot een tussenoplossing besloten.
Deze t ussenoplossing, die de vervoers
capaciteit Vooralsnog voldoende zal
vergroten, voorziet o.m. in een ver
groting van de vrije hoogte boven het
middenrijdek van de, „Koningin Juli
ana" en van de „Prins Bernhard" tot
4.20 in en in het ombouwen van de
machine-installatie van de .Dordrecht.'
zodanig, dat de aandryvlng van de
schroeven onafhankelijk van elkaar
zal kunnen geschieden.
De dóorrijhoogte op de „Koningin Ju
liana" en de „Prins Bernhard" be
draagt thans 3.48 m. hetgeen uiter
aard voor hoog beladen vrachtwagens
onvoldoende is en medebrengt, dat de
ze wagens soms een half uur moeten
wachten op de volgende pont. Hoewel
dé opstelruimte op liet veerplein te
Perkpolder op drukke tijden niet ge
heel voldoende is, komen overigens
tot nu toe slechts matige wachttijden
voor en dan alleen op zeer drukke
tijdstippen.
'Leningrad Is het eerste, geheel
van plastic vervaardigde, Russische
ivóónhuis gereedgekomen. De bij
gaande foto tóont een exterieur van
het huis, dat opvalt door zijn bijzon
dere vormgeving,
WANNEER VERVANGING
VAN DE WET OP DE
CALAMITEUZE POLDERS?
Moderne inzichten bij
de waterschappen
Ook nu weer komt de wet op de cala-
mitcuze polders van het jaar 1879 ter
sprake in de memorie van antwoord
van verkeer en waterstaat. Over de
vervanging van deze wet door een
wetgeving die beter aan tegenwoor
dige omstandigheden is aangepast,
heeft minister Korthals na overleg
met Gedeputeerde Staten van Zeeland
het oordcel gevraagd aan de Raad
van de Waterstaat. Na ontvangst van
dit advips zal de minister zijn stand
punt nader bepalen.
Voorts is de minister niet onder de
indruk van de lasten van de water
schappen. Hierover zegt de memorie
van antwoord:
Dat de lasten van de waterschappen
in vele gevallen zo hoog zijn gewor
den, dat zij bezwaarlijk op dit niveau
kunnen blijven, heeft de minister niet
kunnen aflezen uit de laatste publika-
tie hierover, do statistiek der water-
sóhapsfinanciën van 1958, in de loop
van dit jaar verschenen. Ook van de
zijde van de colleges van Gedeputeer
de Staten hebben hem geen medede
lingen Of vertogen van deze strekking
bereikt. Het is voor de minister dus
nog niet vaststaand dat hier een moei
lijkheid is, die oplossing vereist. Tot
het onderzoeken en overwegen van,
mogelijkheden tot oplossing is dan ook
nog geen aanleiding aanwezig geacht.
De minister wil echter zijn aandacht
hierop gevestigd houden.
Het beheer van waterkeringc
vooral van de oeververdedigingen
werd vroeger veelal aan dé hand van
ervaring en traditie uitgeoefend. Het
is echter in de latere jaren, vooral na
de ramp van 1953, die een krachtige
aansporing tot wetenschappelijk on
derzoek is geweest, duidelijk géwor
den dat ervaring en traditie alleen on
voldoende basis verschaffen en dat
deze moeten worden aangevuld door
gedegen theoretische kennis.
Het hangt dus af van de samen
stelling van de technische diensten
der waterschappen in hoeverre de
ze lichamen in staat zijn hun taak
naar moderne inzichten te vervul
len.
SCHELDE NIET KANALISEREN
Rijksweg van Vlissingen
naar Nieuw- en St.-Joosland
Interesse voor akkoord
Kamers van Koophandel
Dc regering heeft met belangstelling
kennis genomen van het akkoord, dat
inzake de Schelde-Rynverbinding is
bereikt tussen de Kamers van Koop
handel van Rotterdam en Antwerpen,
aldus deelt de minister van verkeer
en waterstaat, de heer Korthals, in
de memorie val» antwoord mede naar
aanleiding van een vraag in het
voorlopig verslag.
Deze vraag luidde: „Kan de regering
mededelingen doen over het akkoord,
dat inzake dc Schelde-Rijnverblnding
bereikt is tussen de Kamers van
Antwerpen cn Rotterdam op de basis
van kanalisatie van de Eendracht en
doorsteking van de landengte van
Bath? Mede in verband met een
eventuele toekomstige afschaffing
van de voor Nederland nog altijd dis
criminerende Rrjnvaartpremies zou
het van groot belang zijn, indien de
regering haar standpunt tegenover
dit plan zou kunnen uiteenzetten.
Kan de regering vóórts ook medede
len, hoever do onderhandelingen tus
sen de bejde regeringen gevorderd
zijn?"
Minister Korthals antwoordt op de
gestelde vraag verder: De regering
acht het uiteraard van betekenis, dat
énige van de meest belanghebbenden
bij dc Schelde-Rijnverbinding een
gemeenschappelijk compromisstand
punt nastreven en heeft clit dan ook
mede betrokken in haar overwegin
gen betreffende de totale Nederland
se belangen die met dit vraagstuk
zijn gemoeid. Overigens heeft de re
gering uit de verklaringen van dc be
trokkenen de stellige indruk verkre
gen, dat het genoemde akkoord juist
niet de Bendracht omvat.
De minister wijst erop, dat uit
vorige verklaringen van de rege
ring reeds is gebleken, dat haar
als een der doeleinden van de hui
dige onderhandelingen steeds de
afschaffing van de Rynvaartpre-
mie.s en overeenkomstige maatre
gelen voor ogen heeft gestaan. Op
ae vraag, hoe ver de onderhande
lingen tussen de helde regeringen
rijn gevorderd, kan zo lang de
onderhandelingen voortgang vin
den bezwaarlijk diep worden
ingegaan.
Daarom moge worden volstaan mét
de mededeling dat tot dusverre een
aantal van de belangrijkste techni
sche en economische problemen, dié
door de boido partijen werden opge
worpen (technische aspecten van de
verschillende aan de orde gestelde
tracés, de Rijnvaartpremies, de sub
sidiëring van de havenexploitatie),
diepgaand zijn onderzocht.
Thans heeft het bovenbesproken ak
koord tussen de Kamers van Koop
handel de onderhandelaars tevens
voor do vraag gesteld, in hoeverre
een oplossing in de daarin aangege
ven richting voor beide partijen aan
vaardbaar is. Het onderzoek is nóg
niet afgesloten.
De inpoldering van het Verdronken
Land van Saeftinge is binnen af
zienbare tijd nog niet te verwach
ten, zo blijkt uit de memorie van
antwoord bij de begroting van
verkeer en waterstaat. Gezegd
wordt
Do proeven, die in het Belgische
Waterloopkundig Laboratorium
worden genomen om na te gaan
welke invloeden de inpoldering
van het Verdronken Land van
Saeftinge zou hebben, zyn nog
niet beëindigd. De Belgische rege
ring heeft dan ook, voor zover be
kend, nog geen standpunt bepaald
in deze zaak.
Overigens wordt opgemerkt, dat de
uitdrukking „overrijp" niet mge
worden gebezigd om aan te dui
den, dat de inpoldering urgent zou
zijn. Veeleer moet worden gesteld,
dat met verloop van tijd enkele
delen in kwaliteit iets achteruit
gaan, terwijl op andere plaatsen
de kwaliteit verbetert.
Schelde kanaliseren?
De minister neemt aan. dat met de
vraag over de mogelijkheid de
Westerschelde te kanaliseren be
doeld is of de Westerschelde,
evenals de andere zeegaten, kan
worden afgesloten door een dam
met schut- en uitwateringssluizen.
Zo deze afsluiting al mogelijk mocht
zijn dan zouden zich daarbij dus
danige vraagstukken, verband
houdende met de scheepvaart
naar Antwerpen, opdoen, dat aan
het ondernemen van een werk als
hier bedoeld niet gedacht kan
worden. De bedoelde afsluiting is
daarom ook niet in de Deltawet
opgenomen.
Hierbij wordt nog geheel in het mid
den gelaten wat het overigens niet
bekende standpunt van de Bel
gische regering in deze zou zijn.
Het vraagstuk van het (juridische)
Scheldereglme wordt onderzocht
door een Belgisch-Nederlandse
studiecommissie. Wanneer dit.on
derzoek beëindigd zal zijn zal het
resultaat daarvan aan de belde
regeringen worden aangeboden.
Tot dusverre zijn over dit onderwerp
nog geen contacten met de Belgi
sche regering gelegd,
Wat de verruiming van het kanaal
Gent-Terneuzen betreft staat het
than* vrijwel over de gehele
lengte vast welke gronden voor de
REGERING IS VAN OORDEEL:
Overleg met K.L.M.
nog niet afgesloten
De Nederlandse regering is van
mening, dal de fundamentele oplos
sing van de huidige problematiek van
de luchtvaart gezocht moet worden
in de richting' van verantwoorde
samenwerking. Zowel de regering als
de KLM baseren deze overtuiging niet
alleen op de huidige financiële gang
van zaken maar ook op de structurele
problemen van de luchtvaart.
Zowel de regering als de KLM streven
naar een dergelijke samenwerking,
ook wanneer die op bepaalde punten
het prijsgeven van een onverkort zelf
standig beleid tot gevolg zou hebben.
Dit deelt de minister van verkeer
en waterstaat, minister Korthals,
mede in zijn memorie van ant
woord naar aanleiding van gestel
de vragen in het voorlopig verslag
op de begroting van zijn departe
ment.
De directie van de KLM, zo deelt mi
nister Korthals verder mede, pleegt
thans diepgaand overleg, zowel in
tern, als met de minister over het be
leid voor de eerstkomende jaren.
De KLM heeft in deze bespreking ge
steld zich cr enerzijds van bewust te
zijn, dat hel tempo van expansie van
de produktle in de afgelopen jaren
femiddeld 15 procent per jaar in
e komende jaren afgeremd dient te
worden doch dat anderzijds een ver
dere modernisering van dc vloot nood
zakelijk zal zijn voor de verbetering
van dc rentabiliteit en bchoyd van een
redelijke positie op de verschillende
markten.
De directie van de KLM is. aldus
mi uister Korthals, nog niet iot een'
conclusie gekomen. Zodra deze echter
in haar uiteindelijke vorm aan hen»
zal zyn voorgelegd, zal de regering
die met haar eigen organen deze aan
gelegenheid reeds bestudeert cn Voor
bereidt een oplossing trachten te
vinden waardoor de KLM haar nositie
zal kunnen versterken.
uitvoering van dit werk nodig
zullen zyn. derhalve ook voor het
gedeelte bij Sluiskil. Dit is nog
niet aan alle belanghebbenden
medegedeeld, doch daar reeds en
kele tervisleleggingen hebben
plaatsgevonden mag worden aan
genomen dat thans alle betrokke
nen op de hoogte zijn. De rijks
waterstaatsdienst, die met de
grondaankoop is belast, staat voor
een zeer omvangrijke taak en met
de uitvoering daarvan zullen dan
ook wel enkele jaren zyn ge
moeid.
Hieraan is het toe te schrijven, dat
nog maar met een deel der be
trokkenen contact is opgenomen.
Het vorenstaande geldt ook ten
aanzien van de erfpachters. Het is
niet te voorspellen hoeveel tijd de
regeling van de aan hen tóe te
kennen vergoedingen zal kosten
doch ten naastebij zou kunnen
worden aangenomen, dat deze
regeling binnen 1 a 2 jaar haar
beslag zal kunnen hebben.
Er vindt sedert enige tijd overleg
plaats tussen de rijkswaterstaat,
het pi-oviöciaal bestuur van Zee
land en het gemeentebestuur van
Terncuzen over oen mogelijke wij
ziging van het beheer van do ha
vens te Terneuzen. Verschillende
mogelijkheden worden daarbij be
sproken doch hel is niet oppor
tuun aangaande dit vraagstuk na
dere mededelingen te doen zolang
dit overleg nog voortduurt.
Rijksweg naar Vlissingen
Plannen voor het aanleggen van een
nieuwe wegverbinding tussen
Vlissingen (Prins Hendrikweg) en
Nieuw- en Sint-Joosland zullen
binnenkort om advies aan de raad
van de waterstaat kunnen worden
toegezonden. Deze wegverbinding
beoogt een ontlasting van de zeer
drukke provinciale weg Middel -
burg-Vlissingen ten westen van
het Kanaal door Walcheren.
Over de wijze van aansluiting tussen
de wegen ten westen van ge
noemd kanaal en rijksweg 58
wordt met de provincie overleg
gepleegd. Dit overleg is nog niet
zover gevorderd, dat hierover
reeds verdere mededelingen kun
nen worden gedaan.
Hogere miniumleeftijd
bromfietsers overweging
Het feit, dat de laatste tyd in toe
nemende mate door gemeentebesturen
beperkende verkeersmaatregelen voor
bromfietsers worden vastgelegd,
houdt in de eerste plaats verband niet.
de gestadige toeneming van het aan
tal bromfietsers, dat thans reeds meer
dan een miljoen bedraagt. In deze
maatregelen behoeft dan ook nog
geen aunwijzing tc worden gezien, dat
-r relatief gezien de categorie
bromfietsers als geheel een ernstiger
bron van ongevallen vormt dan enige
andere categorie weggebruikers.
Voor het bevorderen van beperkende
regelingen van algemene aard voor de
groep bromfietsers als geheel ziet de
minister van verkeer en waterstaat
clan ook voorshands geen aanleiding.
Uit onderzoekingen bleek, dat 16- en
17-jarigo bromfietsers in aanmerkelijk
grotere mate bij verkeersongevallen
zijn betrokken dan bromfietsers van
hogere leeftijd. Met het oog op oen en
ander is de minister bereid, het denk
beeld van verhoging van de leeftijds
grens voor bromfietsers in ernstige
overweging te nemen, aldus cle me
morie van antwoord op de begroting
1962.
Voorzitter van stichting
„Revako" overleden
In het ziekenhuis te Lochem is gis
teren overleden de lieer A. L. H. M.
van 't Lam, voorzitter van de stich
ting „Rcvako".
De heer Van 't Lam werd 50 jaar.
De begrafenis geschiedt aanstaande
zaterdag om 11.30 uur op de nieuwe
begraafplaat* te Lochem.
Een moment uit. de woensdagmiddag
in Midden-Beemster gehouden langè-
baanwedstrijden om de „Barnestra"'
wisselbeker. Op de fotot. ziet men op
de voorgrond J. A. Hopman tijdens
zijn strijd tegen S. C. Frommer. Hop
man won de strijd, die hier over 1500
meter ging.
KATANGA ARRESTEERT
V.N.-MILITAIREN
Katangaanse gendarmes hebben gis
teren zeven Zweedse soldaten van
de Verenigde Naties en vijftien Afri
kaanse arbeiders die in Elisabethstad
spoorwagons losten, in hechtenis ge
nomen.
Het hoofd van de Verenigde Naties
in Katanga. Urquhart, deelde mee dat
de Verenigde Naties in deze aanhou
ding van de Zweden geen aanleiding
zien tot militair optreden, daar zij de
huidigo politieke toestand niet willen
vertroebelen. De volKerenorganisatie
onderhandelt, zei hij, met Katan
gaanse ministers over hun vrijlating.
Geweer explodeerde in
handen van Franco
De Spaanse dictator Franslsco Fran
co heeft zaterdag enkele beentjes in
zijn linkerhand gebroken, toen zijn
jachtgeweer ontplofte
Volgens een Spaanse regeringswoord
voerder gebeurde dit toen Franco op
de landerijen rond zijn woning buiten
Madrid aan het jagen was. Het ge
weer ontplofte in cle handen van het
Spaanse staatshoofd.
De verwondingen zijn niet van ern
stige aard. Franco zal enige dagen
met zijn linkerarm in een schouder
doek moeten lopen.
Met grote droefheid ge
ven wij U kennis, dat
na een langdurige ziek-
to van ons is weggeno
men, mijn geliefde man,
onze lieve vader, be
huwd- en grootvader,
de heer
PIETER ANTHONIE
SALOMÉ,
echtgenoot van mevr.
Susanna Schippers,
eerder weduwn. van
Elisabeth Johanna
Fenn,
op dc leeftijd van bijna
79 jaar.
Bergen op Zoom:
S. Salomê—
Schippers
Middelburg:
J. M. Poprtia
Salomé
J. H. Popma
Vlissingen:
J. F. Salomé
L. Salomé—
Timmermans
Ad en Tom
Bodegraven:
E. van Es
Maghielse
J. van Es.
Bergen op Zoom,
27 december 1961.
Antwerpsestr.weg 222.
Dc teraardebestelling
zal plaatshebben op
zaterdag 30 december
a.s. op de Algemene
Begraafplaats te Vlis
singen om 13 uur.
Heden overleed te Rot
terdam tot onze diepe
droefheid onze lieve
moeder, behuwd- en
grootmoeder
ADRIAN A MOENS,
weduwe van
C. Moons,
in do ouderdom van 80
Jaar.
Kinderen, behuwd-
on kleinkindereu
26 december 1961.
Con doleantie-adres
S. P. Glebowski-Moens,
Adrlchemweg 102d,
Rotterdam.
De teraardebestelling
zal plaatshebben op 30
doe. a.s. om 11 uur op
de begraafplaats te
Charlois.