TURNEN: KWESTIE VAN SOBERHEID Stil Klanken uit de ether Operatie „Walrus iiiiipil R□TERDDN PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer $Jeltait&eK. fercfonk 10 PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT WOENSDAG 27 DECEMBER 1961 iNIIIIO!illllllllnilllllll!MIII!llllll!ll!l!lllllll!l!!!llllll!llllfl!!l!lll|[|llllllllllllllllllll!l!!lllllllllllllni!lllllll!!IIHIIIIIIIII»III!lllllllll!llllllllll!llllllllM Ria van Velsen in actie is een filmpje, dat niet slechts de ogen aait, maar ook even tjes kietelt aan het hart. Willy Jaegers ondersteboven als een gespierd uitroepteken op het houten paard of als een reusachtige-rondslaande propel ler aan het rek of als een adel- lijk acrobaat aan de ringen is een adembenemende docu- Met Pierre Huijskens door de sport.... mentaire der menselijke plooi baarheid. Dat is turnen.- zich we ten op te vouwen met elegant gemak, op een beheerste, haast deftige wijze het lichaam als maar gestrekt door een zaal ruimte kunnen rondvliegen, de volmaakte elasticiteit kunnen be wijzen van wat Franciscus „broeder ezel" (het lijf) noem de, bij alle inspanningen een onbewogen, liefst glimlachend gezicht te kunnen tonen, uit wel ke onmogelijke posities men ook tegen het publiek aankijkt, en aan „de haag der tanden" geen opzienbarende geluiden laten ontsnappen. Het vrolijke gezicht en de stilte in het mond- gebied demonstreren het beste de kwaliteit der beheersing, die een turner of een turnende vrouw zich hebben eigen ge maakt. Wat ligt het niet voor de hand, dat uit de luchtzak der longen borrelend, briesend, steunend gerucht ontvliedt, wanneer die luchtzak door de onmenselijke standen van het bovenlichaam in de meest onmenselijke ver drukking raakt? Wat ontsnapt boksers niet, als zij elkaar uit alle macht staan af re drogen? Hoe steunen, piepen, fluiten en W L rochelen gewichtshefters niet, als zij met de trillend-gespannen krukas van hun eigen „zijn" een halter van honderd kilo boven hun kruin hijsen? Hun gezichten hebben in die situatie de uit drukking van ruimte-mannen, wier druk-cabine niet best func tioneert. Niemand neemt hen de lelijkheid van dat moment der opperste inspanning kwalijk. Niemand verwijt een bokser, dat hij door een mep op de lever ge raakt, even een zucht als van een leeglopende auto-band laaf horen. Maar iedereen mag het een turner kwalijk nemen, wan neer die met veel luid gehijg aan zijn toestellen werkt. Dat mag hij niet. HÜ moet zwygen, elegant blij ven, doodstil „van buiten" zyn, ook al spookt het en barnt het in zyn interieur. Stoom afblazen is krachtverlies voor hem. En de stoom moet hij behouden, opdat hij niet slechts één maar een reeks van oefeningen kan verrich ten op een en hetzelfde kwantum WIL JAEGERS ....onbedreigd kampioen... energie. Pas als niemand hem meer ziet in de kleedkamer of in de douche-cellen mag hij alle verbruikte kracht laten ontsnap pen met het fortissimo, dat liij zelf verkiest. Zo bewijst hy zijn beheer sing en slechts bij de gratie daar van bestaat liet turnen. Jaegers moet op de brug onderste boven kunnen staan gedragen door zijn handen, die zich om de twee stangen hebben geklemd; hij moet zich omhoog kunnen druk ken, het lijf kaarsrecht op de ar men, die onder de druk van wat normaliter door de benen gedra gen wordt, niet eens mogen vibre ren. Jaegers kan dat. Hij kan zich aan de rekstok rondslingeren, bij welke oefening handpalmen en pol sen te verwerken krijgen wat bij „gewone" mensen de enkelge wrichten ten laste komt. Jaegers kan aan de rekstok ineens "zijn vaart vertragen, zich om .de stang rollen, die ritmisch meedeint onder zoveel kracht, zijn voetzolen naast zijn handen vogelnestjesgewijs tegen het ijzer zetten, twee me ier boven de grond. Dan pas laat hij zich los en springt hij omlaag uit die gekromde houding zon der vallen, zonder horten of stoten, met een beheerst en elegant eind- gebaar, alsof het maar een „akke fietje" was. Maar dat was het ze ker niet. Ria van Velsen uit Gouda pas mevrouw geworden, maar desondanks niet van zins het spel der volstrekte lenig heid te staken is met enige emo tie en wie wordt daardoor niet be vangen, als hij haar keurturnen aanschouwt?) een uit haar schil derij gevluchte Mona Lisa te noe men. Ik denk hierbij alleen aan het glimlachje dat Ria tonen blijft, waneer zij op de ongelijke brug of de evenwichtsbalk dingen doet, die ballerina's slechts op een vei lig en breed podium weten te ver richten. De tot leven gekomen gratie van een klassiek sculptuur lijkt me verder het best-gekozen beeld voor de verklaring harer bewegingen op de grond: de vrye oefeningen, waarin zy als een krinkelend, win kelend waterding leeft en vibreert en waarmee zij een „verheven" diepte geeft aan aller mannen me ning, dat de vrouw een engel der bevalligheid is, of liever: moet zijn. Want hoeveel Nederlandse vrouwen zijn als Ria, en hoeveel mannen als Willy Jaegers een punt, dat ik ter overweging wil geven, nu men zich in deze dagen aan de dis gaat zetten en achter fonkelend kristal, om uit 't getingeling van porselein en Slas veel meer calorieën op te iepen dan onze feestende broe der ezel van node heeft. Een stukje over turnen lijkt me een brokje gezonde kerstkopij temidden van de in technico lor aanschouwelijk gemaakte me nu's, waarmee de damesbladen ons in deze laatste weken van 1961 aan het watertanden hebben gebracht. Eigenlijk had de televisie ons de turnkampioenschappen op tweede kerstdag thuis moeten bezorgen, als een demonstratie van wat de soberheid des levens aan gratie kan opleveren. Want de wedstrijd- gymnastiek, waarin Ria van Vel sen en Willy Jaegers zo uitmunten en die bijvoorbeeld Alkmaar, waar Klaas Boot voorheen zijn turn- kunst propageerde, Me bijnaam „stad van lenige mensen" heeft bezorgd kan niet gedijen in overdaad. Die gymnastiek vergt opofferingen en versobering. En dat is de weg, waarlangs men het stadium der plooibaarheid berei ken kan. Heeft men dat pad af gelegd, dan kan men héél mooi op de handen staan, zich moeiteloos met de armen optillen uit een zit- houding met gestrekte benen, eventjes duikelen, waarbij men het schedeldak met een bots op de vloer zet en springend een salto maken voor men weer be heerst, de armen uitgestrekt met beide benen op de vloer terecht komt. Men heeft de buikspieren gestrekt en het rugvlak tot iets als een plank verhard en de borstkas zo- verruimd, dat met veel meer lucht en dus met veel helderder stem kerstliederen kan zingen; in het blijde besef dat men broeder ezel onder de knie heeft gekregen. Want dat besef behoort bij het góéde turnen. Dat besef is een geestelijk element in de sport, het welk waarlijk aanwezig moét zijn. WOENSDAG 27 DECEMBER. HILVERSUM I. 402 m. 748 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.26 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 910 Kookpraatje. 9.15 Gram. VP RO: 10.00 Kamerkoor. VARA: 10.20 V. d. hufsvr. 11.00 Gevar. progr. therh.). 12.10 Hammondorgelspel. 12.20 Land- en tuinb. meded. 12.33 V. h. platteland. 12.38 Instr. kwint. 13,00 Nws. 13.15 Dansmuz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Omr. ork. 15.00 1961 is voorbij, toespraak. 15.10 V. d jeugd. 17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Dansmuz. 17.50 Regeringsuitz.: Het e gratiepraatje v. H. A. van Luyk. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Enige aspecten v. d. moderne litteratuur - II. door Willem Brandt. 19.00 V. d. kind 19.10 VARA-varia en gram. 19.20 Een woord voor goede verstaanders .lezing. VPRO: 19.30 V. d. jeugd. VARA: 2 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.30 Zestig jaar levenservaring, lezing. (13). 20.45 Bas en piano. 21.00 De koning is dood. hoorsp. 22.30 Nws. 22.40 Act. problemen. 22.55 Ka- mermuz. 23.15 Jazzkron. 23.5524.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00— 24.00 N.C.R.V. NCRV: 7.00 Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Grant. 7.30 Idem. 7.50 Meditatie. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant 8.35 Gram. 8.50 Gram. 9.00 V. d, zieken. 9.35 Gram. 9.40 V. d. vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Ge wijde muz. 11.15 De nieuwe chauffeur, hoorsp. 12.05 Gram. 12 30 Land- en tuinb. ntedecl. 12.33 Gewijde muz. 12.37 Herv. kerkd. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Gram. 15.00 Jeugdconc. 15.45 Vrije tijd wel besteed!. 16.00 V. d. jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Regeringsuitz.: Plaats en functie van het Koninklijk Instituut de Tropen. Ir. M. van Bottenburg. hoofd van het Advies- en Documentatiebureau spreekt over: Wereldbevolking en Wereld- voedsel. 18.10 Gewijde muz. 18.35 Het spectrum: gesprekken. 18.50 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19 10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.10 Radiophïlharm. ork. 20.55 Verkeersbalans: Achteruitgaan. 1 U pakt ze altijd vers uit! iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii1"" (Advertentie) /net piuwuoutikhs FmiEK (ÏROTER)*) HILVEKSUH 1979. Het lugubere wapen, dat tot dusver slechts de slachtoffers van de Zonne god had getroffen, werd nu opeens tegen de oppermach tige Targani's zelf opgeno men. Ontzet moesten zij toezien hoe de gevangenen, onder aanvoering van een witharige reus, ~ich snel een weg door de gelederen, der toeschouwers baanden. Ieder die hen in de weg trad, werd met een zoeven de zwaardzwaai of met een welgemikte vuistslag om- vergekegeld. En dat wel in zo'n snel tempo, dat de vluchtelingen al tussen de buitenste huizen blokken liepen aleer het gros der Targani's van de schrik was bekomen. Dit was absurd! Dit kón eenvoudig niet! Het was in strijd met alle traditie en logica! Nog nooit waren ge vangenen van het offerplein ontsnapt Een golf van verontwaardiging en ontzetten de woede ging door de bijeengedromde mas sa's. Onder luid gehuil en gesjirp werd de achtervolging ingezet. Waarom greep men daarboven-niet in?? De intensiteit van de radiatie behoefde slechts verhoogd te worden en de vluchtelingen zouden onmiddellijk neer zijgen!... Dat gebeurde echter niet en de ont snapten verkregen met de seconde een grotere voorsprong! hollen of stilstaan?, gesprekken. 21.30 Meisjeskoor en Instr. kwint, 21.30 Piano recital. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden- king. 22.55 Kerstoratorium. 23.25 Gram. 23.55—2-1.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. KRO: 17.00 V. d. kind. NTS: 17.35 Intern, jeugdjourn. CVK-IKOR-RKK: 17.45—18.05 Jeugdprogr. over de Bijbel. NTS: 20.00 Journ. en weerber. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 Cabaret. 21.00 Sport. NTS: 21.25 Onbekend talent. VARA: 21.55 —22.40 Forum. FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR. 18.30 V. d. jeugd. 19.00 Doeum. progr. 19.30 Landb. uitz. 20.00 Nws. 20.30 Speelfilm. 21.20 Balletprogr. 22.30 Nws. VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR. 16.00—18.00 V. d. jeugd. 19.00 Feuill. 19.30 Schakelprogr. 20.00 Nws. 20.25 Het man neke. 20.30 Liedjesprogr. 20.50 Feuill. 21,40 Wettensch. rep. 22.25 Nws. DONDERDAG 28 DECEMBER. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym, v. d vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.33 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10,50 V. d. kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11,15 Gram. 11.45 In de diepte, lezing. 12,00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. on gram. 13,25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Pianorecital. 14.30 V. d. vrouw. 15.05 Gram. 15.30 Voordr. 15.50 Sopr. en piano. 16.15 Gram. 16.30 Lichte muz. (herh. v. zondag 24 december j .1.1. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel act. 18,20 Lichte muz. 18.35 Sportpraatje. 18.40 Gesproken brief. 18.45 Lichte muz. 19.00 V. d. kind. 19.05 Liedjes en Het Vogelkwartier, hoorsp. 20.00 Nws. 20.05 Radiophilharm. ork. en solist. 21.00 Een menuet ter herinnering, hoorspel. 22.10 Volksliederen. 22 30 Nws, en meded. 22.40 Act. 23.00 Sportact. 23.10 Discotarla. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 V. d. Jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.IS Gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.40 Gram. NCRV: 10 00 Gram. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Gram KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middag klok noodklok. 12.04 Gram. 12.25 V. d. boeren. 12.35 Land- en tuinb. meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Licht progr. NCRV: 14.00 Me- tropole ork. 14.30 Gram. 15.00 Gram. 15,35 Volksmuz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16,20 Vocaal kwart. 16.50 Grant. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Grain. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Jld- disje volksliederen 18.50 Sociaal perspec tief, praatje. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19,50 Pol. lezing. 20.00 Gevar. progr. 22.30 Nws. 22.40 Avonoverdenklng. 22.59 Boekbespreking, 23.00 Alt, clavecim- bel en fluit. 23,30 Lezing. 23.55—24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. NTS: 20.00 Journ. KRO. 20.20 In woord en beeld. 20 40 Kunstkron. 21.10—22.50 Nacht op zee, T.V.-spel. FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR. 18.30 V. d. kind. 19.00 V. d. vrouw. 19.30 Table ouverte. 20.00 Nws. 20.30 T.V.-spel. 21.30 Speelfilm. 23.00 Nws. VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR. 19.00 V. d. jeugd. 19.30 Sport neeld. 20.00 Nws. 20.23 Het manneke. 20.30 Speelfilm. 22.00 Schatten op zolder. 22.45 Nws. Duizenden Oostduttse arbeiders ln de mijnen en energiebedrijven zullen ln de kerstvakantie overwerk verrichten om te trachten, de achterstand als gevolg van het koude weer van het begin van deze week in te halen. Dit meldt het Oostdult- se communistische partijblad Neues Deutscliland. (Advertentie) 'ith Poitonmarkt 13 Middalburg -Tslefoon (01180) 2364- Mijn ogen waren nu helemaal aan het donker gewend en een golf van afgrij zen en medelijden welde in me op. De afschuwelijke stank van zieke en ster vende mannen vervulde de lucht. Een van de twee mannen waar ik mee ge sproken had, was tengevolge van zijn hopeloze ziekte een geestelijk wrak f;eworden, terwijl de ander kalm en ilosofisch was, met de stem en de manieren van een Engelse gentleman, wel ten zeerste misplaatst in deze af schuwelijke omgeving. „Laat me je even bekijken", zei hij en ik ging zo zitten dat het maanlicht op m'n hoofd viel, toen op mijn uitrusting tommygun, pistool en ransel. „Wat is je naam „Trelawney". „Voornaam?" „Mark". „Rang?" „Tweede luitenant". Hij keek me een ogenblik strak aan en zei toen rustig: „Doe de deur dicht". Ik liep naar de andere kant van de door JOHN JOLY hut en duwde heel langzaam de hou ten deur dicht. „Welke is dokter H.?" vroeg ik. De ogen keken me scherp aan. „Wat ga je met hem doen?" „Ik moet hem eruit zien te krijgen". „Waarheen?" Ik dacht een ogenblik na. „Ik denk dat het beter is als U dat niet weet", zei ik. „Er zijn maatregelen getroffen om hem in geallieerde handen terug te krijgen". Ik voelde me een beetje gewichtig. Weer keelt hij me onderzoekend aan. Toen scheen hij plotseling tot een be sluit te komen. „Goed", fluisterde hij, „dat is H., daar in de onderste kooi. Hij is erg ziek". „Wat is er met hem aan de hand?" „Dysenterie. Waarschijnlijk ook ma laria". „Kan hij lopen?" „Misschien een klein eindje. In ieder geval niet ver". „aat hij dood als ik hem meenneem?" „Dat weet ik niet. Hij is erg ziek. Als hij hier blijft, gaat hij bijna zeker dood". „Kunt U me helpen het hem uit te leggen?" „Hij zal net misschien niet begrijpen. Hij was een tijdje buiten bewustzijn. Ik zal het proberen, maar je moet me helpen naar beneden te komen. Mijn benen zijn er slecht aan toe". „Neem me niet kwalijk. Dat vergat ik even". „Hoe wist je dat?" „Ik heb U door de kijker gezien van avond". Ik nielp hem uit zijn kooi en hij kniel de styr naast die waarin H. lag. Het kreunen ging door. Ik zag hem zn mond dient bij het oor van dokter H. houden en spreken. In het begin kwam er geen reactie; daarna bewoog de zieke man zyn hoofd iets. Ik kwam dicliterby en nam mijn zaklantaarn. „Ik moet zeker we ten dat iiet de man is die ik hebben moet", fluisterde ik cn ik knipte de lamp aan en scheen in zijn gezicht dat ik onmiddellijk herkende ondanks de wanhopige ziekte die zich in elke trek aftekende. Op dat moment hoordé ik enig geluid dat van de andere kant van de binnen plaats kwam. „Wat is dat?" vroeg ik. De bewakers. Ze kopen sterke drank in het dorp en worden dan een beetje luidruchtig". „Vallen ze U lastig?" „Nu niet meer, maar vroeger wel". Hij wees op zyn benen. „H. werd ook ernstig geslagen. Nu is er een nieuwe officier - iets beter". Heeft hij het begrepen?", vroeg ik De ander schudde zijn hoofd. „Ik denk het niet", zei hij. Twee anderen waren wakker gewor den cn keken toe. De kreupele man beduidde hun stil te zijn. „Is hij dood?", vroeg een van hen, op H. wijzend. „Nee. Houd je stil. Ik zal straks wel uitleggen". Ili opende de deur een eindje en keek naar buiten naar de mitrailleurschut- ter. Het lawaai uit het hoofdgebouw ging maar door en tegelijk begon H. weer te kreunen. Ik nam de kreupele man bij de arm. „Worden jullie geteld vroeg ik „Nee, dat denk ik niet". „Zullen ze er niet achter komen dat er één te weinig is hier?" „Ze zouden liet kunnen opmerken, maar ik zal zorgen dat één van de mi litairen hier morgen in komt. Dat zal wel voldoende zijn". „Goed, ik zal de draadversperring weer terugbuigen, bijna net zoals zij gezeten heeft". ïk stale mijn hand uit. „Vaarwel me neer", fluisterde ik. „Wel bedankt". „Het beste". Een ogenblik zag ik wat ik alleen kan beschrijven als een verlangende blik in zijn ogen, maar het volgende ogenblik was die verdwe nen. „Speel je net klaar?" vroeg hij en ik knikte. Ik keek als verdwaasd naar deze dappere, onzelfzuchtige man en deed een wanhopige poging om iets te bedenken om het lijden, dal h(j zo kalm scheen te verdragen, te verlichten. Groot, bijna overweldigend medelijden kwam in me op, en hoe (wanhopig gevaarlijk myn positie ook was, toch kon ik me nog niet direct losrukken. Kon ik hem mijn voorraad medicijnen en voedsel niet geven? Ik denk dat hij iets geraden moet heb ben van wat er in mij omging. „Je kunt beter gaan", zei hij en be gon zich terug te slepen naar zijn kooi. „Laat ik U helpen", zei ik. „Nee, ik red het wel. Ga nu maar". Ik aarzelde nog even. Er was niets wat ik doen kon. Ik had elk stukje eten, elke pil en alle medicijnen nodig om H. levend terug te brengen. Plot seling bemerkte ik dat ik de man die ik moest redden haatte. Ik keek rond naar de onduidelijke ge stalten die op de rand van de houten kribben zaten. Zelfs in het donker zag ik de magere gezichten en dunne benen en rook ik de lucht van ziekte, dood en wanhoop. Toen vermande ik me. Mijn geleerde mocht onderweg niet sterven. Ik moest hem levend terugbrengen. Ik keerde me iets naar de deur toe cn zag dal liet de kreupele man gelukt was zijn kooi te bereiken. Hij zat op de rand en keek me aan. Hij hief zijn hand op en maakte een zwak ge baar in de richting van H., „Weet je wie hij is. Weet je iets van hern of?" fluisterde hij. De vraag leek zo maar toevallig ge steld, maar ik wist wat hij bedoelde. „Iets", zei ik, „maar genoeg". De an der knikte. „God sta jullie bij", zei hy ernstig. Ik bukte me om H. onder de armen te nemen en hem dichter b(] de deur te brengen en op dat moment sprong de man, die ik het eerst gewekt had als ee nwild beest op me af. Hij greep me bij m'n keel met de reuzenkracht van de krankzinnige en begon te schreeuwen. „Neem me mee. Neem me mee". Ik viel heftig worstelend tegen de deur terug, hevig geschrokken door het lawaai. En terwijl hij maar door bleef schreeuwen, drongen nog ande re geluiden van ergens in de nabijheid die steeds sterker werden, vaag tot me door. De kreupele man kon me niet helpen en de anderen schenen verlamd en verstomd. Ik rukte aan de handen om mijn keel en zag ze los te krijgen, maar onmiddellijk grepen ze de kraag van mijn blouse en hielden die wan hopig vast. Ik had geen andere keus. Mijn auto matisch pistool grijpend uit de zak, waar ik het ingestopt had, hief ik dit op en sloeg hiermee zo hard ik kon op zijn hoofd. Hij liet me onmiddellijk los, stond even waggelend in het mid den van de hut, zakte toen achter waarts in elkaar, en terwijl z'n hoofd op de rand van een kooi sloeg, viel hij op de grond. Ik snelde toe, verteerd door schaamte, maar de kreupele man strekte zijn handen uit om me tegen te houden. „Laat hem maar. Je moet gaan. Vlug, vlug!" „Is hij in orde?" „Geeft niet. Vooruit! Vlug!" (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 12