Streekplan Schouwen naar gemeenteraden SCHOUWEN25.000 TOT 28.000 BEWONERS IN 1980 INFRASTRUCTUURWERKEN IN GOES VOOR 5.000.000,- DRIE AANWINSTEN VOOR HET „ZEEUWSCHE LANDSCHAP" 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 8 DECEMBER 1961 (Slot van pag. 1) Westhoek betreft gezien moet worden als een beëindi gingsplan. Biet andere woor den forensenbebouwing en verdere recreatiebebouwïng in de natuurreservaten en na tuurgebieden moet ook in de verdere toekomst uitgesloten worden geacht. Strand voor 100.000 Aangenomen mag worden, dat er een strandcapaciteit nodig is voor on geveer 23.000 bezoekers. Door uit breiding van het aantal duinover gangen, alsmede door de enorme (be schikbare) strandlengte, komt er vol gens het streekplan échter een capa citeit voor tenminste 100.000 bezoe kers. Gerekend mag zelfs worden op een toeneming van het strand door afrondingen bij de aansluitpun- ten van de toekomstige afsluitdam- men in het Brouwershavense Gat en de Oosterschelde. Hiertegenover staat echter een mogelijke afname als ge volg van het plaatselijke teruggaan van de strandlijn. Twee nieuwe wegen door de natuur gebieden ontsluiten nog vrijwel on bezochte strandgcdeelten ten noord westen van Westenschouwen en ten westen Aan de vuurtoren. Hoewel het strand hierdoor intensiever zal worden benut, blijven er toch vol doende rustige strandgedeclten. Be wust zyn namelijk enkele duinover gangen op ruime afstand van elkaar gehandhaafd of geprojecteerd. Het streekplan maakt nog onder scheid tussen ..natuurreservaat" en „natuurgebied A". In deze natuurre servaten (onder meer: de Zoute- en de Zoete Haard, de Koudekerkse In laag, de Flaauwers Inlaag, de Cau- wers Inlaag, alsmede het gebied ten zuiden van Oosterland) is bebou wing en aanleg van wegen beslist niet toegestaan. In de andere na- tuurstreken de natuurgebieden A dus is bebouwing eveneens uitge sloten. Hier is het. streekplan ech ter minder resoluut: deze bestem ming is minder stringent dan die tot natuurreservaat. Weer minder streng treedt men op bij natuurgebieden B: terreinen by de Schelphoek en by Ouwerkerk. Ook hier kan geen bebouwing wor den toegestaan „behoudens de bouw van een horecabedrijf of de inrichting van een kampeerterrein". Kernnitbreiding Voor vele woonkernen is een uit breiding geprojecteerd. Voor de voormalige gemeenten Renesse, Haamstede en Burgh zh'n deze uit breidingen in totaal 280 hectare, het geen een ruimte betekent voor 10.000 inwoners. De uitbreiding van de „eigen bevolking" in de Westhoek wordt tegen 1980 echter maximaal geraamd op 5000. Grote delen van deze kernuitbreidingen kunnen ech ter ook ten goede komen aan recrea tie- en forensenbebouwing. Van de overige kernen op Schouwen- Dulveland is met name bij Zierik- zce (ten westen en ten oosten) en bij Bruinisse (ten noordwesten en ten zuidoosten) een grote uitbreiding van het woongebied geprojecteerd. Uiteraard staat dit in verband met het feit, dat voor Zierikzee vooral, maar ook voor Bruinisse (bedrijven, die „op het water gericht zijn") in dustriële uitbreiding wordt verwacht. Verder zijn er uitbreidingsmogelijk heden voor de agrarisch gunstig ge legen kernen Nieuwerkeric, Kerk- werve, Scharendijke en Brouwersha ven. Voor alle overige kernen wordt geen verdere uitbreiding noodzake lijk geacht dan reeds aanwezig in de uitbreidingsplannen. In de regel kan volstaan worden met afronding van deze plannen. Vanzelfsprekend besteedt het plan veel minder aandacht aan het agrarisch gebied: „Dit heeft zijn indeling immers reeds gekregen door de gerealiseerde herverkave ling". Wel komt een agrarisch gebied ter sprake bij het punt „aansluitende wegen op de te leggen dammen". Uiteraard houdt het plan terdege re kening met deze afsluiting: van de zeegaten. Noch bij Burghsluis, noch bij Scharendijke zijn echter de aan sluitingen op de afsluitdammen aan gegeven, omdat deze afsluitpunten nog niet vaststaan. Op het punt, waar de aansluiting echter waar- schijniyk verwacht mag worden, zijn by Scharendijke echter terreinen be stemd tot agrarisch-gebied-zonder- bebouwing. Zodoende kunnen zich hier geen ontwikkelingen voordoen, die het maken van een verbindings weg ongunstig kunnen beïnvloeden. Twee nieuwe wegen Aangezien de aansluitpunten niet be kend zyn, is ook nog geen definitief tracé voor een verbindinsweg tus sen beide dammen opgenomen. De bepalingen van de streekplanvoor schriften zijn echter zodanig, dat de aanleg van een dergelijke weg zon der wijziging'van het streekplan mo gelijk is. Door de pas tot stand gekomen her verkaveling was het niet nodig vele nieuwe wegen te projecteren. Enkele nieuwe wegen zijn niettemin aange geven. In de eerste plaats een weg ten zuiden van Renesse naar de Zou te Haard, die anderzijds aansluit op de provinciale weg van Haamstede naar Renesse. Een tweede nieuwe weg sluit aan op de weg Zierikzee-Haamstede en loopt in zuidelijke richting naar Westen- schouwen en in noordelijke richting naar Nieuw-Haamstede. Deze wegen geven rechtstreeks toegang tot de nieuwe strandontsluitingspunten. De ze wegen zijn dus mede nodig voor spreiding van het toerisme. GEEN BOULEVARD VOOR SCHOUWEN-DUIVELAND Wel kansen na gereedkomen van de deltadammen In het ontwerp-streekplan 1 Schouwen-Duiveland is geen gelegenheid geboden voor een 1 boulevardontwikkeling langs 1 ff de kust. „Het is bekend", zo lf zegt dit plan, „dat er van de zyde der bezoekers zeer grote belangstelling bestaat voor ho- tels en restaurants met uitzicht H op zee. De buitenste duinenrij kan echter niet worden be- bouwd uit oogpunt van een na- tuurljjke elastische kustverde- H diging met strand en duin. Bo- vendieu kan worden gesteld dat dit betrekkelijke kleine duin- en strandgebied juist H door het handhaven van zyn natuurlijk karakter het beste fl zijn rol speelt in de nationale i| eu internationale recreatiebe- 5 hoeften". Niettemin blijft er hoop voor Schouwen-Duiveland op een 1 H boulevard, want: „Na het ge- 1 reedkomen van de delta dam- men kan desgewenst de situa- 1 M tie opnieuw onder ogen worden 1 gezien", aldus het streekplan. Het is denkbaar, dat dan be- hoefte wordt gevoeld, zowel aan de noord-, als aan de zuid- zijde van het eiland, een min of meer spectaculaire boule- vardontwikkeling te bevorde- =s ren. De natuurlijke gegevens zijn hiertoe aanwezig en tech- 1 nïsch is het goed mogelijk. Beide punten kunnen een posi- H tieve taak vervullen bij het op- vangen van de grote stroom 1 ff dagbezoekers. „Dit „afromen" lf van het stootvormig optreden- de dagbezoek is van veel bete- i kenis", zo meent het plan, dat I ff tenslotte over deze zaak zegt: „Een boulevard met hotels, restaurants, flats en grote par- I §1 keerterreinen op een zeer spec- 1 H taculair punt zou na het gereedkomen van de delta- I dammen misschien voldoen- de een attractiepunt zijn om een bredere basis te vormen f dan de enkele weken van het 1 hoog seizoen"1 IIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilüllllllllllllllilllllll OEVERTOERISME LANGS DE STROOM Zierikzee niet meer naar het noorden uitbreiden Rnimc aandacht besteedt het ont werp-streekplan voor Schouwen-Dui veland aan de .bestemmingen bij Zie rikzee". Tot op heden werd de uit breiding van de bebouwing in noor delijke richting gezocht. In verband met de nieuwe rijksweg, die aan de noordzijde langs Zierikzee loopt en die het eiland in oost-west-richting doorkruist, is verdere uitbreiding naar die kant echter ongewenst. Er zonden dan namelijk meer kruisingen van deze weg noodzakeiyk zyn. Omdat aan de westzijde van de stad goede toegangswegen naar de bin nenstad bestaan, is in het streekplan de mogelykheid tot uitbreiding aan die zyde geopend. „Bovendien kan bij een uitbreiding In westelijke rich ting een positieve beïnvloeding van de sanering van het westelijk stads deel verwacht worden", aldus het streekplan. Wel zal het wenselijk zijn bij de realisering van deze uitbrei ding enige afstand tot de vesting gracht te bewaren. Anders zou aan deze zijde het boeiende aspect van het oprijzen van de oude stadssll- houet uit het vlakke land verloren gaan. Kaarslicht levend licht! GOUDA KAARSEN Geen nieuwe wegen nodig voor Oosterscheldebrug Tot 1980 slaat Schouwen-Dniveland geen enorme bevolkingstoename te wachten. Dezë gedachte komt naar voren in het ontwerp-streekplan a-oor dit eiland, een plan over de ruimte lijke ordening, dat is samengesteld door de ProAinciale Planologische Dienst. Momenteel telt Schouwen- Duiveland bijna 23.000 beAvoners. De minimale verwachting veronderstelt een a-ernieerdering van het Inwoner tal tot 25.000 in 3.980. Deze verwach ting is dan nog gebaseerd op de over weging, dat. aanwijzing van Zierikzee tot ontwikkelingskern en oen voort gaande uitbreiding van de functies a'an de Westhoek, van invloed kunnen z^jn op dit bevolkingscijfer. De maximale verwachting ver onderstelt een uitbreiding tot 28.000 inwoners. Deze verwach ting is gebaseerd op de verbete ring van de verbindingen en daar door de uitbreiding van de be staan sbronnen. Deze uitbreiding moet zodanig zh'n, dat afvloeiing a-an arbeidskrachten tot het ver leden behoort. Realisering van de minimum raming houdt een ver meerdering in met ongeveer 3300 en van de maximum venvachting met meer dan 2200 nieuAve ar beidsplaatsen. De „situatie van morgen" wordt aldus het plan sterk beheerst door de aanleg van de vaste oeververbin dingen, de ontsluiting van duin en strand in de Westhoek, de ontwikke ling van Zierikzee tot een levens krachtige en veelzijdige streekkern en ontAvikkeling van recreatie langs de Zeeuwse stromen. De oevergebleden die In de eerste plaats voor deze recreatie In aan merking komen, zyn: de Schelphoek bij Serooskerke het krekengebied by OuAverkerk de omgeving A'an het Dykwater de omgeving A'an Brouwershaven de omgeving van Scharendyke. Aangenomen wordt, dat de ongeveer tien kilometer lange weg, die de dam door de Oosterschelde mettertijd zal verbinden met de dam door het Brou wershavense Gat, drie aansluitingen op het regionale wegennet zal kry- gen: 1. een aansluiting op de provinciale weg Zierikzee-Haamstede 2. een aansluiting b\j de zuideiyke entree van het eiland. 3. een aansluiting by de noordeiyke entree van het eiland. Voor dit laatste aansluitingspunt zal men de Aveg Scharendyke-Moriaans- hoofd of de weg Scharendyke-Kerk- werve-Zierikzce kunnen gebruiken om Zierikzee en de brug over de Oosterschelde te bereiken. De geprojecteerde brug over de Oos terschelde met de aansluitende ver bindingsweg op de weg tussen De Val en de Aveg Zjjpe-Zierikzee maakt op SehouAA-en-DuiA-eland waarschijn lijk geen nieuAve wegen noodzakeiyk. Wel zullen de profielen aangepast moeten Avorden, omdat de Avegen Rotterdam-Briiinisse-Zierikzee en Europoort-Scharendjjke-Zierikzee in toenemende mate in het verkeer op genomen zullen worden. Geen rij-examens meer in Oostburg Blijkens een mededeling A'an het cen traal bureau voor de afgifte van rij vaardigheidsbewijzen zullen met in gang van 2 januari 1962 in Oost burg geen rij-examena meer worden afgenomen. De West Zeeuws-Vla mingen, die dan examen wensen te doen voor het besturen van een mo torrijtuig, zullen zich hiervoor naar Terneuzen moeten begeven. Voorstellen G.S.: Subsidies voor molens en Zeeuwse Visserijscbool Naar aanleiding van een brief van de betrokken vereniging stellen Ge deputeerde Staten van Zeeland voor een subsidie van 1500 te verlenen aan de Vereniging tot behoud van molens in Nederland „De Holland- sche Molen". Ook stellen G.S. voor aan het schoolfonds van de stichting Zeeuwse Visseryschool te Vlissingen een subsidie te verlenen tot een dc- drag, geiyk aan het exploitatietekort, met een maximum van 700. Op de Bloemenmarkt langs de Am sterdamse Singel liggen de kerst bomen reeds hoog opgestapeld. Vrachtwagens met bomen rijden af Aanbesteding werken in uitbreidingsplan Breeweg In het kantoor van gemeentewerken te Middelburg is donderdag aanbe steed de aanleg van bestratings- en rioleringswerken in het nieuwe uit breidingsplan Breeweg. Het betrof hier het aanlegen van 2700 meter riolering en het leggen van rond 19.000 vierkante meter klinkerbe strating. De uitslag van deze aanbesteding luidt als volgt: Gebr. van 't Verlaat te Hardinxveld 463.700; firma J. D. Jansen te Middelburg 520.300; Aannemersbedrijf Bolsenbroek te Bloemendaal 523.000; Gebr. Moer land te Sint-Annaland 530.000; Fa. Zijlstra en Van de Niest te Gorkum 535.000: Fa. La Gasse te Koude- lcerke 536.000: Fa. De Ruysscher te Biervliet 538.000; Aannemersbe drijf E.L.K. te Schoondyke 540.000; Fa. Geldof te Serooskerke 542.000; J. de Oude te Biervliet 544.000; Fa. van Wallenburg te Middelburg 545.200; Lievense en Huibregtse te Westkapelle 548.000; Aannemings bedrijf Zeeland te Middelburg 54' *?00; Aannemersbedrijf Gebr. Schouts te Leiden 550.000; A. C. van Hee te Kampen 551.000. Advertentie OLIFANT GEVONDEN Proficiat I Die Olifant-borrel is Iets bijzonders; of je nu oude of jonge prefereert. Wees gezellig en pak 'n OLIFANTJE Proost (Slot van pag. 2) Instemming Instemming met het voorstel van b. en av. betuigde de heer C. W. Ver- vest (r.-k.), die het „een gedurfd en weloverwogen plan" noemde. De heer Ph. Haverhoek (p.v.d.a.) had weliswaar enkele bezwaren met be trekking tot het tracé van de spoor- ïyn, maar hij stond toch volledig ach ter de plannen. De heer F. P. J. Pol derman (c.h.) zei het geheel eens te zyn met de heren Vervest en Polder man. Ook mr. J. G. v. d. Burgt (a.r.) ging in grote lynen met het plan ak koord. Hy had echter nog enkele vragen. Spreker achtte een verder uitstellen van deze werken een groot risico. Hy Avilde zich echter niet ont veinzen, dat zich nog vele problemen zullen voordoen by de uitvoering van de werken. MeArrouw C. J. van Willegen-Everse (c.h.) voerde bezwaren aan tegen het tracé van de spoorlyn. zy had graag een kostenberekening gezien van een noordelyker gelegen spoorlijn. De heer N. E. van Santé (v.v.d.) Avas van oordeel, dat de westelijke ont- sluitingsweg in feite weinig ontsluit. Hq zou graag gezien hebben, dat de ze weg zou uitmonden op de nieuwe provinciale weg Goes-Kats in plaats van op de rij les weg. In plaats van een brug gaf spreker in overweging een dam aan te leggen door het havenkanaal. Hy zol voorts, dat de taxatie van het bedrijf van de houthandel Van Riesen vele tonnen te laag is. De lieer J. Roose (k.v.p.) zei er kentelijk te zijn a'oor het feit, dat de door het vorige college gestel de problemen, ook als probleem zijn aanAaard door het huidige college. Tegen vrijwel alle plan nen A'oerde hij bezwaren aan. Met name richtten zijn bezwaren zich tegen de spoorlyn. Hy zei de voor keur te geA'en aan een noordely ker tracé, waarmee a'ele moeilyk- heden vermeden zouden kunnen Avorden. De heer J. F. Bookelaar (k.v.p.) noemde het tracé van de spoorlijn „onbevredigend en ongelukkig" ge kozen. Ook hij drong aan op een noordelyker spoorlijn. De heer A. G. Heyboer (c.h.) had ter vergelyking graag een kostenraming gezien van een noordelijker spoorweg tracé. Snelle reactie Loco-burgemeester Visscher merkte in zijn beantwoording op, dat de plannen een snelle realisering vra gen. De deskundigen waren tegen een noordeiyk spoorwegtracé. Om deze reden heeft het college in dezen niet verder aangedrongen. De thans voor gelegde plannen zyn volgens da heer Visscher „haalbaar", hetgeen niet gezegd zou kunnen worden van een ander spoorwegtracé. Tydens deze vergadering kregen ook twee inge nieurs van hets tedebouwkundige ad viesbureau irs. Wïtteveen en Bos het aa'oord, die op verschillende details ingingen. In tweede Instantie merkte de lieer Roose nog op, dat deze Infrastruc tuurplannen de uitbreidingsplannen in Goes noord en in het noordoosten bedreigen. Met klem drong lijj nog aan op een noordelijk spoorwegtracé. VERSLAG MEt '60-NOV. '61 Walcherse vliedbergen, Zwarte polder en Kaloot Het jaarA'erslag over 1960 van de stichting „Het ZeeUAVsche Land schap", dat dezer dagen verscheen, maakt melding van verscheidene nieuwe aanwinsten. De stichting kocht van dc provincie Zeeland zes vliedbergon op Walcheren, één te Koudekerke en Souburg, twee in Biggekerke, één in Grijpskerke en één in Meliskerke. Een Avaardevolle aanwinst noemt het jaarverslag de Verdronken Zwarte Polder onder Nicuwvliet. Bij de hui dige verhoudingen, aldus het verslag, heeft dit gebied ook voor de open luchtrecreatie zyn waarde. „Het is dan ook te hopen dat de in het kader van het Deltaplan te verwachten Ava- terstaatkundige voorzieningen in de ze omgeving met een en ander reke ning zullen houden". Bestelauto opengereten bij aanrijding met vrachtauto Over een lengte van twee meter werd een bestelauto donderdagmiddag opengereten bij een aanrijding met een vrachtauto op de hoek Neder- straat-Breestraat te Middelburg. Het ongeluk ontstond doordat de vracht wagenchauffeur, de Middelburger P. J. G. geen voorrang verleende. De bestuurder van de bestelauto, W. M. Q. uit Middelburg, bleef evenals de chauffeur van de vrachtauto ongedeerd. Collecte Voor de inwendige zending werd in de N.h.-kerk te Helnkenszand een bedrag gecollecteerd van 37,48. De stichting meent, dat de uitbrei dingsplannen van Nieuwvliet, die onder meer de aanleg van een bun galowterrein in de naaste omgeving van de Verdronken Zwarte Polder behelzen, onvoldoende rekening hou den met het „intieme karakter van dit gebied". Derde aanwinst De derde aanwinst van de stichting is de Kaloot, welk gebied nu volledig in beheer van de stichting is overge gaan, nadat de bemoeienis tot dusver was beperkt tot de bewaking van de broedkolonie. Door de aanleg van het havenbekken in het Zuldsloe moet een deel van de Kaloot verdwijnen. Behouden blijft de strook ten zuiden van de Van Citterspolder, waarvan de stichting het westelijk deel in be heer heeft. In dit deel vestigde zich in 1960 een' kolonie Aisdiefjes, die in 1961 versterking kreeg, van vogels, vermoedelijk uit het Noordsloe. De uitvoering van het saneringsplan van „Landlust" maakt, aldus het jaarverslag, goede voortgang. De or nithologische betekenis van het Zwin is in de verslagperiode aanzieniyk toegenomen. In april 1961 Averd dc actie voor het behoud van het Grote Gat voorlopig afgesloten. Intussen dreigen „de cultuurtechnische veranderingen in Avestelyk Z. Vlaanderen de natuurAvetenschap- pciyke betekenis van dit gebied te zullen aantasten". De stichting meent, dat zij samen inet de werkgroep ter vertbctcring van de waterbeheersing in dit gebied een oplossing a'oor dit probleem kan vinden. Het slot Moermond werd voor tien jaar. met een optie van nog eens tien jaar verhuurd aan de „Stichting Ontward Boundscholen in Neder land". Tal van aantastingen van natuur- en landschapsschoon Avaren het afge lopen jaar weer een zorg a-oor het bestuur. Het verslag noemt in het byzonder het plan voor het „Euro- tel" In Vrouwenpolder. De stichting organiseerde in de ver slagperiode vier excursies. Het aan tal donateurs bedroeg per 3 januari 289. De stichting ontving uit de na latenschap van mr. J. H. Bybau te Warnsveld eon legaat van fOOÖ,— Nadat nog wethouder drs. J. J. Üyk- graaf liad opgemerkt, dat de plannen met zo min mogelijk tijdverlies uit - gevoerd moeten Avorden en enkele raadsleden in derde instantie het woord hadden gevoerd, AAerden de voorstellen van b. cn av. aan a-aard met dertien tegen twee stemmen. Provinciale duivenexpositie „De Noordster", Yerseke Dezer dagen hield de postduivenhou- dersver. „De Noordster" te Yer seke een provinciale duïA'ententoon- stelling in dc fabriekshal van de heer Carels aan de Oudetorenstraat. Het totaal aantal ingezonden duiA-en be droeg 735. Keurmeesters waren de heren H. Hagen, Schiedam; A. Ha- gers, Berkel; A. Peeters, Steenber gen en M. J. Winters te De Kwakel. De uitslagen waren: klas I (oude doffers); le prijzen: A. van Daalen, Oud-Vossemeer; F.' D. Hillebrand, Rilland. 2e pryzen: P. Zweemer, Borssele; W. A. Vette. Yerseke; J. Jonkheer, Middelburg: C. de Koever, Yerseke: Gebr. Houtekamer, wol- phaartsdijk; A. van Daalen, Oud- Vossemeer: C. Vermast 2 x: L. P. Kosten 2 x; J. J. a-an Oeveren, allen Yerseke; W. van Stel 2 x, Wemel dinge; Jac. van de Plasse. Yerseke; J. Bal, Kwadendamme. 3e pryzen L. A. Lievense, Vlissingen: C. Ver wijs 2 x, Sint-Philipsland; J. J. Phi- lipse, Yeseke: J. Tholenaar 2 x, Oud- Vossemeer; F. Wagenaar, Vlissingen; C. Kruijsse, Krabbendyke; J. Duyn- kerke, Borssele; C. de Koeyer, Yer seke; A. A. Douw, Oud-Vossemeer; C. J. Kuzee, Goes; L. P. Kosten, J. J. van Oeveren, Th. Koster, Jac. a-an de Plasse, allen Yerseke; C. Core- mans, Rilland. Klas 2 (oude duivinnen). le pryzen: A. \-an Daalen. Oud-Vossemeer: Gebr. Houtekamer, Wolphaartsdijk. 2e pry zen: J. J. van Oeveren 2 x. Yerseke; C. J. Kuzee, Goes; J. Weststrate 2 x, Krabbendijke; Joh. van Es, E. Ever- se. Rt. Mol, J. J. Philipse, allen Yer seke. 3e prijzen; W. A. Vette, L. P. Kosten, C. Vermast, allen Yerseke: F. D. Hillebrand, Rilland; A. Schuur- biers. Bergen op Zoom; M. C. Lam- per, Yerseke: C. Verwys, Sint-Phi lipsland; J. Duynkerke, Borssele; .T. de Schipper, Kapelle; F. Wagenaar, Vlissingen. Klas 3 (jarige doffers): 3,e prijs: Joh. van Es, Yerseke. 2e pryzen: J. Zoetewey, Yerseke; A. van Daalen, Oud-Vossemeer; C. Vermast, M. Pe- kaar, beiden Yerseke; J. B. Thole naar, Oud-Vossemeer J. Vleugel, Wemeldinge; P. J. Bakker, Bieze- linge; L. A. Lievense, Vlissingen; J. Jonkheer, Middelburg; A. Zoeteweij. Yerseke. 3e pryzen: L. Jansen, 's- Hecrenhoek; M. Jcremiasse. Wemel dinge; C. J. Clement. Krabbendyke; J. Bal, Kwadendamme: J. J. van Oe- a-eren. M. Minnaard, beiden Yerseke; P. Schryver, Goes; RL Oude man, Wemeldinge; Chr. Everse, Joh. van Stee. beiden Yerseke; D. Kloos terman, Goes, E. Everse 2 x, M. C. Lamper, E. Th. Zoeteweij en Jac. a'an Stee, allen uit Yerseke. Klas 4 (jarige duivinnen). le prij zen J. W. Murre, J. J. van Oeveren 2 x, beiden Yerseke; J. Bal. Kwaden damme. 2e prijzen H. Kaashoek. Anna-Jacobapolder; M. C. Lamper en A. Zoetewey, beiden Yerseke: F. Wa genaar. Vlissingen; Gebr. Houteka mer, Wolphaartsdijk; E, Vermast, Yerseke. 3e prijzen: M. Minnaard en Joh. van Es, beiden Yerseke; C. Co- remans, Rilland; H. C. Glerum en Joh. Minnaard, beiden Yerseke; C. J. Clement, Krabbendyke: A. van Daalen, Oud-Vossemeer; Joh. Deur- loo, Tholen; J. Jonkheer, Middelburg: Jac. van Stee. M. Mol, Ph. van Os. W. A. Vette, E. Vermast, allen uit Yerseke. Klas 5 (jonge doffers), le prijzen Joh. a'an Stee, Yerseke; L. Janse, 's- Heerenhoek; Joh. van Es, Yerseke: A. van Daalen, Oud-Vossemeer. 2e pryzen: F. D. Hillebrand. Rilland; C. J. Clement, Krabbendyke: Joh. a'an Stee 2 x. Yerseke; Gebr. Houte kamer, Wolphaartsdijk; J. B. Thole naar, Oud-Vossemeer; M. Sinke, Krabbendyke; Jac. a'an de Plasse; Jac. van Stee, beiden uit Yerseke. 3e prijzen: J. v. d. Weyde, 's-Heer- Arendskerke; F. D. Hillebrand. Ril land; C. J. Clement, Krabbendyke: P. Zweemer 2 x, Borssele; Joh. van Stee 2 x, Yerseke; H. Paauwe 2 x, Yerseke; M. Minnaard 2 x en Joh. van Es. beiden Yerseke: J. Vleugel, Wemeldinge: P. J. Maat 2 x, Elle- woutsdijk; M. Korstanje, St.-Laurens; E. Everse, Yerseke; Joh. Deurloo, Tholen; J. Jonkheer, Middelburg; J. J. van Oeveren 3 x, Yerseke. Klas 6 (jonge duivinnen). le prij zen: C. Coremans, Rilland; J. Zuid- weg. Anna-Jacobapolder; H. E. Mur re en J. J. van Oeveren. beiden Yer seke; F. Wagenaar. Vlissingen; M. Jeremiasse, Wemeldinge; P. L Butler, Biezelinge; W. A. Vette. M. C. Lam per, E. Th. Zoeteweij en H. Paauwe. allen Yerseke. 2e pryzen: J. Zoete weij, Yerseke: L. .Tanse, 's-Heeren- hoek; J. de Schipper, Kapelle; Th. Koster, Yerseke; D. Kloosterman, Goes; Joh. van Es en A. Zoetewoij, beiden Yerseke; C. L. Daane, Middel burg; J. J. de Jonge. Krabbendyke; C. Vermast, Yerseke: A. A. Douw, Oud-Vossemeer; P. Zweemer, Bors sele; Pb. van Os, H. E. Murre, J. J. van Oeveren, allen Yerseke: J. West strate, Krabbendijke; C. Hout. Yer seke; J. de Kuyper jr.. Middelburg: Joh. Minnaard, E. Everse en J. J. Philipse, allen Yerseke; C. J. Maat, Ellewoutsdijk; W. M. a'an Haver. Joh. Murre. E. Th. Zoeteweij 3 x. M. a'an den Dorpel en M. Pekaar. allen Yerseke; J. C. Nijsse 2 x. Kapelle; P. J. Brand. St.-Laurens. Klas 7 (late jonge doffers). 3e prij zen: A. A_ Douw, Oud-Vossemeer; J. Duynkerke. Borssele. 2e pry's: E. Vermast, Yerseke. Klas 8 (late jonge duivinnen). le prijzen: J. Duynkerke, Borssele: H. Kaashoek, Anna-Jacobapolder; J. J. de Jonge, Krabbendyke; Joh. van Stee, Yerseke; P. Zweemer. Borssele. Mooiste doffer: Joh. van Es te Yer seke. Mooiste duivin: J. J. van Oeve ren te Yerseke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 6