Streekplan Schouwen
naar gemeenteraden
SCHOUWEN25.000 TOT 28.000
BEWONERS IN 1980
INFRASTRUCTUURWERKEN IN
GOES VOOR 5.000.000,-
DRIE AANWINSTEN VOOR HET
„ZEEUWSCHE LANDSCHAP"
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 8 DECEMBER 1961
(Slot van pag. 1)
Westhoek betreft gezien
moet worden als een beëindi
gingsplan. Biet andere woor
den forensenbebouwing en
verdere recreatiebebouwïng
in de natuurreservaten en na
tuurgebieden moet ook in de
verdere toekomst uitgesloten
worden geacht.
Strand voor 100.000
Aangenomen mag worden, dat er
een strandcapaciteit nodig is voor on
geveer 23.000 bezoekers. Door uit
breiding van het aantal duinover
gangen, alsmede door de enorme (be
schikbare) strandlengte, komt er vol
gens het streekplan échter een capa
citeit voor tenminste 100.000 bezoe
kers. Gerekend mag zelfs worden
op een toeneming van het strand
door afrondingen bij de aansluitpun-
ten van de toekomstige afsluitdam-
men in het Brouwershavense Gat en
de Oosterschelde. Hiertegenover staat
echter een mogelijke afname als ge
volg van het plaatselijke teruggaan
van de strandlijn.
Twee nieuwe wegen door de natuur
gebieden ontsluiten nog vrijwel on
bezochte strandgcdeelten ten noord
westen van Westenschouwen en ten
westen Aan de vuurtoren. Hoewel
het strand hierdoor intensiever zal
worden benut, blijven er toch vol
doende rustige strandgedeclten. Be
wust zyn namelijk enkele duinover
gangen op ruime afstand van elkaar
gehandhaafd of geprojecteerd.
Het streekplan maakt nog onder
scheid tussen ..natuurreservaat" en
„natuurgebied A". In deze natuurre
servaten (onder meer: de Zoute- en
de Zoete Haard, de Koudekerkse In
laag, de Flaauwers Inlaag, de Cau-
wers Inlaag, alsmede het gebied ten
zuiden van Oosterland) is bebou
wing en aanleg van wegen beslist
niet toegestaan. In de andere na-
tuurstreken de natuurgebieden A
dus is bebouwing eveneens uitge
sloten. Hier is het. streekplan ech
ter minder resoluut: deze bestem
ming is minder stringent dan die tot
natuurreservaat.
Weer minder streng treedt men op
bij natuurgebieden B: terreinen by
de Schelphoek en by Ouwerkerk.
Ook hier kan geen bebouwing wor
den toegestaan „behoudens de bouw
van een horecabedrijf of de inrichting
van een kampeerterrein".
Kernnitbreiding
Voor vele woonkernen is een uit
breiding geprojecteerd. Voor de
voormalige gemeenten Renesse,
Haamstede en Burgh zh'n deze uit
breidingen in totaal 280 hectare, het
geen een ruimte betekent voor 10.000
inwoners. De uitbreiding van de
„eigen bevolking" in de Westhoek
wordt tegen 1980 echter maximaal
geraamd op 5000. Grote delen van
deze kernuitbreidingen kunnen ech
ter ook ten goede komen aan recrea
tie- en forensenbebouwing.
Van de overige kernen op Schouwen-
Dulveland is met name bij Zierik-
zce (ten westen en ten oosten) en
bij Bruinisse (ten noordwesten en ten
zuidoosten) een grote uitbreiding
van het woongebied geprojecteerd.
Uiteraard staat dit in verband met
het feit, dat voor Zierikzee vooral,
maar ook voor Bruinisse (bedrijven,
die „op het water gericht zijn") in
dustriële uitbreiding wordt verwacht.
Verder zijn er uitbreidingsmogelijk
heden voor de agrarisch gunstig ge
legen kernen Nieuwerkeric, Kerk-
werve, Scharendijke en Brouwersha
ven. Voor alle overige kernen wordt
geen verdere uitbreiding noodzake
lijk geacht dan reeds aanwezig in de
uitbreidingsplannen. In de regel kan
volstaan worden met afronding van
deze plannen.
Vanzelfsprekend besteedt het plan
veel minder aandacht aan het
agrarisch gebied: „Dit heeft zijn
indeling immers reeds gekregen
door de gerealiseerde herverkave
ling".
Wel komt een agrarisch gebied ter
sprake bij het punt „aansluitende
wegen op de te leggen dammen".
Uiteraard houdt het plan terdege re
kening met deze afsluiting: van de
zeegaten. Noch bij Burghsluis, noch
bij Scharendijke zijn echter de aan
sluitingen op de afsluitdammen aan
gegeven, omdat deze afsluitpunten
nog niet vaststaan. Op het punt,
waar de aansluiting echter waar-
schijniyk verwacht mag worden, zijn
by Scharendijke echter terreinen be
stemd tot agrarisch-gebied-zonder-
bebouwing. Zodoende kunnen zich
hier geen ontwikkelingen voordoen,
die het maken van een verbindings
weg ongunstig kunnen beïnvloeden.
Twee nieuwe wegen
Aangezien de aansluitpunten niet be
kend zyn, is ook nog geen definitief
tracé voor een verbindinsweg tus
sen beide dammen opgenomen. De
bepalingen van de streekplanvoor
schriften zijn echter zodanig, dat de
aanleg van een dergelijke weg zon
der wijziging'van het streekplan mo
gelijk is.
Door de pas tot stand gekomen her
verkaveling was het niet nodig vele
nieuwe wegen te projecteren. Enkele
nieuwe wegen zijn niettemin aange
geven. In de eerste plaats een weg
ten zuiden van Renesse naar de Zou
te Haard, die anderzijds aansluit op
de provinciale weg van Haamstede
naar Renesse.
Een tweede nieuwe weg sluit aan op
de weg Zierikzee-Haamstede en loopt
in zuidelijke richting naar Westen-
schouwen en in noordelijke richting
naar Nieuw-Haamstede. Deze wegen
geven rechtstreeks toegang tot de
nieuwe strandontsluitingspunten. De
ze wegen zijn dus mede nodig voor
spreiding van het toerisme.
GEEN BOULEVARD VOOR
SCHOUWEN-DUIVELAND
Wel kansen na gereedkomen
van de deltadammen
In het ontwerp-streekplan 1
Schouwen-Duiveland is geen
gelegenheid geboden voor een 1
boulevardontwikkeling langs 1
ff de kust. „Het is bekend", zo
lf zegt dit plan, „dat er van de
zyde der bezoekers zeer grote
belangstelling bestaat voor ho-
tels en restaurants met uitzicht
H op zee. De buitenste duinenrij
kan echter niet worden be-
bouwd uit oogpunt van een na-
tuurljjke elastische kustverde-
H diging met strand en duin. Bo-
vendieu kan worden gesteld
dat dit betrekkelijke kleine
duin- en strandgebied juist
H door het handhaven van zyn
natuurlijk karakter het beste
fl zijn rol speelt in de nationale
i| eu internationale recreatiebe- 5
hoeften".
Niettemin blijft er hoop voor
Schouwen-Duiveland op een 1
H boulevard, want: „Na het ge- 1
reedkomen van de delta dam-
men kan desgewenst de situa- 1
M tie opnieuw onder ogen worden 1
gezien", aldus het streekplan.
Het is denkbaar, dat dan be-
hoefte wordt gevoeld, zowel
aan de noord-, als aan de zuid-
zijde van het eiland, een min
of meer spectaculaire boule-
vardontwikkeling te bevorde-
=s ren. De natuurlijke gegevens
zijn hiertoe aanwezig en tech- 1
nïsch is het goed mogelijk.
Beide punten kunnen een posi-
H tieve taak vervullen bij het op-
vangen van de grote stroom 1
ff dagbezoekers. „Dit „afromen"
lf van het stootvormig optreden-
de dagbezoek is van veel bete- i
kenis", zo meent het plan, dat I
ff tenslotte over deze zaak zegt:
„Een boulevard met hotels,
restaurants, flats en grote par- I
§1 keerterreinen op een zeer spec- 1
H taculair punt zou na het
gereedkomen van de delta- I
dammen misschien voldoen-
de een attractiepunt zijn om
een bredere basis te vormen f
dan de enkele weken van het 1
hoog seizoen"1
IIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilüllllllllllllllilllllll
OEVERTOERISME LANGS DE STROOM
Zierikzee niet meer naar
het noorden uitbreiden
Rnimc aandacht besteedt het ont
werp-streekplan voor Schouwen-Dui
veland aan de .bestemmingen bij Zie
rikzee". Tot op heden werd de uit
breiding van de bebouwing in noor
delijke richting gezocht. In verband
met de nieuwe rijksweg, die aan de
noordzijde langs Zierikzee loopt en
die het eiland in oost-west-richting
doorkruist, is verdere uitbreiding
naar die kant echter ongewenst. Er
zonden dan namelijk meer kruisingen
van deze weg noodzakeiyk zyn.
Omdat aan de westzijde van de stad
goede toegangswegen naar de bin
nenstad bestaan, is in het streekplan
de mogelykheid tot uitbreiding aan
die zyde geopend. „Bovendien kan
bij een uitbreiding In westelijke rich
ting een positieve beïnvloeding van
de sanering van het westelijk stads
deel verwacht worden", aldus het
streekplan. Wel zal het wenselijk zijn
bij de realisering van deze uitbrei
ding enige afstand tot de vesting
gracht te bewaren. Anders zou aan
deze zijde het boeiende aspect van
het oprijzen van de oude stadssll-
houet uit het vlakke land verloren
gaan.
Kaarslicht
levend licht!
GOUDA KAARSEN
Geen nieuwe wegen nodig
voor Oosterscheldebrug
Tot 1980 slaat Schouwen-Dniveland
geen enorme bevolkingstoename te
wachten. Dezë gedachte komt naar
voren in het ontwerp-streekplan a-oor
dit eiland, een plan over de ruimte
lijke ordening, dat is samengesteld
door de ProAinciale Planologische
Dienst. Momenteel telt Schouwen-
Duiveland bijna 23.000 beAvoners. De
minimale verwachting veronderstelt
een a-ernieerdering van het Inwoner
tal tot 25.000 in 3.980. Deze verwach
ting is dan nog gebaseerd op de over
weging, dat. aanwijzing van Zierikzee
tot ontwikkelingskern en oen voort
gaande uitbreiding van de functies
a'an de Westhoek, van invloed kunnen
z^jn op dit bevolkingscijfer.
De maximale verwachting ver
onderstelt een uitbreiding tot
28.000 inwoners. Deze verwach
ting is gebaseerd op de verbete
ring van de verbindingen en daar
door de uitbreiding van de be
staan sbronnen. Deze uitbreiding
moet zodanig zh'n, dat afvloeiing
a-an arbeidskrachten tot het ver
leden behoort. Realisering van de
minimum raming houdt een ver
meerdering in met ongeveer 3300
en van de maximum venvachting
met meer dan 2200 nieuAve ar
beidsplaatsen.
De „situatie van morgen" wordt
aldus het plan sterk beheerst door
de aanleg van de vaste oeververbin
dingen, de ontsluiting van duin en
strand in de Westhoek, de ontwikke
ling van Zierikzee tot een levens
krachtige en veelzijdige streekkern
en ontAvikkeling van recreatie langs
de Zeeuwse stromen.
De oevergebleden die In de eerste
plaats voor deze recreatie In aan
merking komen, zyn:
de Schelphoek bij Serooskerke
het krekengebied by OuAverkerk
de omgeving A'an het Dykwater
de omgeving A'an Brouwershaven
de omgeving van Scharendyke.
Aangenomen wordt, dat de ongeveer
tien kilometer lange weg, die de dam
door de Oosterschelde mettertijd zal
verbinden met de dam door het Brou
wershavense Gat, drie aansluitingen
op het regionale wegennet zal kry-
gen:
1. een aansluiting op de provinciale
weg Zierikzee-Haamstede
2. een aansluiting b\j de zuideiyke
entree van het eiland.
3. een aansluiting by de noordeiyke
entree van het eiland.
Voor dit laatste aansluitingspunt zal
men de Aveg Scharendyke-Moriaans-
hoofd of de weg Scharendyke-Kerk-
werve-Zierikzce kunnen gebruiken
om Zierikzee en de brug over de
Oosterschelde te bereiken.
De geprojecteerde brug over de Oos
terschelde met de aansluitende ver
bindingsweg op de weg tussen De
Val en de Aveg Zjjpe-Zierikzee maakt
op SehouAA-en-DuiA-eland waarschijn
lijk geen nieuAve wegen noodzakeiyk.
Wel zullen de profielen aangepast
moeten Avorden, omdat de Avegen
Rotterdam-Briiinisse-Zierikzee en
Europoort-Scharendjjke-Zierikzee in
toenemende mate in het verkeer op
genomen zullen worden.
Geen rij-examens meer
in Oostburg
Blijkens een mededeling A'an het cen
traal bureau voor de afgifte van rij
vaardigheidsbewijzen zullen met in
gang van 2 januari 1962 in Oost
burg geen rij-examena meer worden
afgenomen. De West Zeeuws-Vla
mingen, die dan examen wensen te
doen voor het besturen van een mo
torrijtuig, zullen zich hiervoor naar
Terneuzen moeten begeven.
Voorstellen G.S.:
Subsidies voor molens en
Zeeuwse Visserijscbool
Naar aanleiding van een brief van
de betrokken vereniging stellen Ge
deputeerde Staten van Zeeland voor
een subsidie van 1500 te verlenen
aan de Vereniging tot behoud van
molens in Nederland „De Holland-
sche Molen". Ook stellen G.S. voor
aan het schoolfonds van de stichting
Zeeuwse Visseryschool te Vlissingen
een subsidie te verlenen tot een dc-
drag, geiyk aan het exploitatietekort,
met een maximum van 700.
Op de Bloemenmarkt langs de Am
sterdamse Singel liggen de kerst
bomen reeds hoog opgestapeld.
Vrachtwagens met bomen rijden af
Aanbesteding werken in
uitbreidingsplan Breeweg
In het kantoor van gemeentewerken
te Middelburg is donderdag aanbe
steed de aanleg van bestratings- en
rioleringswerken in het nieuwe uit
breidingsplan Breeweg. Het betrof
hier het aanlegen van 2700 meter
riolering en het leggen van rond
19.000 vierkante meter klinkerbe
strating.
De uitslag van deze aanbesteding
luidt als volgt: Gebr. van 't Verlaat
te Hardinxveld 463.700; firma J.
D. Jansen te Middelburg 520.300;
Aannemersbedrijf Bolsenbroek te
Bloemendaal 523.000; Gebr. Moer
land te Sint-Annaland 530.000; Fa.
Zijlstra en Van de Niest te Gorkum
535.000: Fa. La Gasse te Koude-
lcerke 536.000: Fa. De Ruysscher te
Biervliet 538.000; Aannemersbe
drijf E.L.K. te Schoondyke 540.000;
Fa. Geldof te Serooskerke 542.000;
J. de Oude te Biervliet 544.000; Fa.
van Wallenburg te Middelburg
545.200; Lievense en Huibregtse te
Westkapelle 548.000; Aannemings
bedrijf Zeeland te Middelburg
54' *?00; Aannemersbedrijf Gebr.
Schouts te Leiden 550.000; A. C.
van Hee te Kampen 551.000.
Advertentie
OLIFANT GEVONDEN
Proficiat I Die Olifant-borrel is Iets
bijzonders; of je nu oude of jonge
prefereert.
Wees gezellig en pak 'n
OLIFANTJE Proost
(Slot van pag. 2)
Instemming
Instemming met het voorstel van b.
en av. betuigde de heer C. W. Ver-
vest (r.-k.), die het „een gedurfd en
weloverwogen plan" noemde. De
heer Ph. Haverhoek (p.v.d.a.) had
weliswaar enkele bezwaren met be
trekking tot het tracé van de spoor-
ïyn, maar hij stond toch volledig ach
ter de plannen. De heer F. P. J. Pol
derman (c.h.) zei het geheel eens te
zyn met de heren Vervest en Polder
man. Ook mr. J. G. v. d. Burgt (a.r.)
ging in grote lynen met het plan ak
koord. Hy had echter nog enkele
vragen. Spreker achtte een verder
uitstellen van deze werken een groot
risico. Hy Avilde zich echter niet ont
veinzen, dat zich nog vele problemen
zullen voordoen by de uitvoering van
de werken.
MeArrouw C. J. van Willegen-Everse
(c.h.) voerde bezwaren aan tegen het
tracé van de spoorlyn. zy had graag
een kostenberekening gezien van een
noordelyker gelegen spoorlijn.
De heer N. E. van Santé (v.v.d.) Avas
van oordeel, dat de westelijke ont-
sluitingsweg in feite weinig ontsluit.
Hq zou graag gezien hebben, dat de
ze weg zou uitmonden op de nieuwe
provinciale weg Goes-Kats in plaats
van op de rij les weg.
In plaats van een brug gaf spreker
in overweging een dam aan te leggen
door het havenkanaal. Hy zol voorts,
dat de taxatie van het bedrijf van de
houthandel Van Riesen vele tonnen
te laag is.
De lieer J. Roose (k.v.p.) zei er
kentelijk te zijn a'oor het feit, dat
de door het vorige college gestel
de problemen, ook als probleem
zijn aanAaard door het huidige
college. Tegen vrijwel alle plan
nen A'oerde hij bezwaren aan. Met
name richtten zijn bezwaren zich
tegen de spoorlyn. Hy zei de voor
keur te geA'en aan een noordely
ker tracé, waarmee a'ele moeilyk-
heden vermeden zouden kunnen
Avorden.
De heer J. F. Bookelaar (k.v.p.)
noemde het tracé van de spoorlijn
„onbevredigend en ongelukkig" ge
kozen. Ook hij drong aan op een
noordelyker spoorlijn. De heer A. G.
Heyboer (c.h.) had ter vergelyking
graag een kostenraming gezien van
een noordelijker spoorweg tracé.
Snelle reactie
Loco-burgemeester Visscher merkte
in zijn beantwoording op, dat de
plannen een snelle realisering vra
gen. De deskundigen waren tegen een
noordeiyk spoorwegtracé. Om deze
reden heeft het college in dezen niet
verder aangedrongen. De thans voor
gelegde plannen zyn volgens da heer
Visscher „haalbaar", hetgeen niet
gezegd zou kunnen worden van een
ander spoorwegtracé. Tydens deze
vergadering kregen ook twee inge
nieurs van hets tedebouwkundige ad
viesbureau irs. Wïtteveen en Bos het
aa'oord, die op verschillende details
ingingen.
In tweede Instantie merkte de lieer
Roose nog op, dat deze Infrastruc
tuurplannen de uitbreidingsplannen
in Goes noord en in het noordoosten
bedreigen. Met klem drong lijj nog
aan op een noordelijk spoorwegtracé.
VERSLAG MEt '60-NOV. '61
Walcherse vliedbergen,
Zwarte polder en Kaloot
Het jaarA'erslag over 1960 van de
stichting „Het ZeeUAVsche Land
schap", dat dezer dagen verscheen,
maakt melding van verscheidene
nieuwe aanwinsten. De stichting
kocht van dc provincie Zeeland zes
vliedbergon op Walcheren, één te
Koudekerke en Souburg, twee in
Biggekerke, één in Grijpskerke en
één in Meliskerke.
Een Avaardevolle aanwinst noemt het
jaarverslag de Verdronken Zwarte
Polder onder Nicuwvliet. Bij de hui
dige verhoudingen, aldus het verslag,
heeft dit gebied ook voor de open
luchtrecreatie zyn waarde. „Het is
dan ook te hopen dat de in het kader
van het Deltaplan te verwachten Ava-
terstaatkundige voorzieningen in de
ze omgeving met een en ander reke
ning zullen houden".
Bestelauto opengereten bij
aanrijding met vrachtauto
Over een lengte van twee meter werd
een bestelauto donderdagmiddag
opengereten bij een aanrijding met
een vrachtauto op de hoek Neder-
straat-Breestraat te Middelburg. Het
ongeluk ontstond doordat de vracht
wagenchauffeur, de Middelburger P.
J. G. geen voorrang verleende. De
bestuurder van de bestelauto, W. M.
Q. uit Middelburg, bleef evenals
de chauffeur van de vrachtauto
ongedeerd.
Collecte
Voor de inwendige zending werd in
de N.h.-kerk te Helnkenszand een
bedrag gecollecteerd van 37,48.
De stichting meent, dat de uitbrei
dingsplannen van Nieuwvliet, die
onder meer de aanleg van een bun
galowterrein in de naaste omgeving
van de Verdronken Zwarte Polder
behelzen, onvoldoende rekening hou
den met het „intieme karakter van
dit gebied".
Derde aanwinst
De derde aanwinst van de stichting
is de Kaloot, welk gebied nu volledig
in beheer van de stichting is overge
gaan, nadat de bemoeienis tot dusver
was beperkt tot de bewaking van de
broedkolonie. Door de aanleg van het
havenbekken in het Zuldsloe moet
een deel van de Kaloot verdwijnen.
Behouden blijft de strook ten zuiden
van de Van Citterspolder, waarvan
de stichting het westelijk deel in be
heer heeft. In dit deel vestigde zich
in 1960 een' kolonie Aisdiefjes, die in
1961 versterking kreeg, van vogels,
vermoedelijk uit het Noordsloe.
De uitvoering van het saneringsplan
van „Landlust" maakt, aldus het
jaarverslag, goede voortgang. De or
nithologische betekenis van het Zwin
is in de verslagperiode aanzieniyk
toegenomen.
In april 1961 Averd dc actie voor
het behoud van het Grote Gat
voorlopig afgesloten. Intussen
dreigen „de cultuurtechnische
veranderingen in Avestelyk Z.
Vlaanderen de natuurAvetenschap-
pciyke betekenis van dit gebied
te zullen aantasten". De stichting
meent, dat zij samen inet de
werkgroep ter vertbctcring van
de waterbeheersing in dit gebied
een oplossing a'oor dit probleem
kan vinden.
Het slot Moermond werd voor tien
jaar. met een optie van nog eens tien
jaar verhuurd aan de „Stichting
Ontward Boundscholen in Neder
land".
Tal van aantastingen van natuur-
en landschapsschoon Avaren het afge
lopen jaar weer een zorg a-oor het
bestuur. Het verslag noemt in het
byzonder het plan voor het „Euro-
tel" In Vrouwenpolder.
De stichting organiseerde in de ver
slagperiode vier excursies. Het aan
tal donateurs bedroeg per 3 januari
289. De stichting ontving uit de na
latenschap van mr. J. H. Bybau te
Warnsveld eon legaat van fOOÖ,—
Nadat nog wethouder drs. J. J. Üyk-
graaf liad opgemerkt, dat de plannen
met zo min mogelijk tijdverlies uit -
gevoerd moeten Avorden en enkele
raadsleden in derde instantie het
woord hadden gevoerd, AAerden de
voorstellen van b. cn av. aan a-aard
met dertien tegen twee stemmen.
Provinciale duivenexpositie
„De Noordster", Yerseke
Dezer dagen hield de postduivenhou-
dersver. „De Noordster" te Yer
seke een provinciale duïA'ententoon-
stelling in dc fabriekshal van de heer
Carels aan de Oudetorenstraat. Het
totaal aantal ingezonden duiA-en be
droeg 735. Keurmeesters waren de
heren H. Hagen, Schiedam; A. Ha-
gers, Berkel; A. Peeters, Steenber
gen en M. J. Winters te De Kwakel.
De uitslagen waren: klas I (oude
doffers); le prijzen: A. van Daalen,
Oud-Vossemeer; F.' D. Hillebrand,
Rilland. 2e pryzen: P. Zweemer,
Borssele; W. A. Vette. Yerseke; J.
Jonkheer, Middelburg: C. de Koever,
Yerseke: Gebr. Houtekamer, wol-
phaartsdijk; A. van Daalen, Oud-
Vossemeer: C. Vermast 2 x: L. P.
Kosten 2 x; J. J. a-an Oeveren, allen
Yerseke; W. van Stel 2 x, Wemel
dinge; Jac. van de Plasse. Yerseke;
J. Bal, Kwadendamme. 3e pryzen
L. A. Lievense, Vlissingen: C. Ver
wijs 2 x, Sint-Philipsland; J. J. Phi-
lipse, Yeseke: J. Tholenaar 2 x, Oud-
Vossemeer; F. Wagenaar, Vlissingen;
C. Kruijsse, Krabbendyke; J. Duyn-
kerke, Borssele; C. de Koeyer, Yer
seke; A. A. Douw, Oud-Vossemeer;
C. J. Kuzee, Goes; L. P. Kosten, J.
J. van Oeveren, Th. Koster, Jac. a-an
de Plasse, allen Yerseke; C. Core-
mans, Rilland.
Klas 2 (oude duivinnen). le pryzen:
A. \-an Daalen. Oud-Vossemeer: Gebr.
Houtekamer, Wolphaartsdijk. 2e pry
zen: J. J. van Oeveren 2 x. Yerseke;
C. J. Kuzee, Goes; J. Weststrate 2 x,
Krabbendijke; Joh. van Es, E. Ever-
se. Rt. Mol, J. J. Philipse, allen Yer
seke. 3e prijzen; W. A. Vette, L. P.
Kosten, C. Vermast, allen Yerseke:
F. D. Hillebrand, Rilland; A. Schuur-
biers. Bergen op Zoom; M. C. Lam-
per, Yerseke: C. Verwys, Sint-Phi
lipsland; J. Duynkerke, Borssele; .T.
de Schipper, Kapelle; F. Wagenaar,
Vlissingen.
Klas 3 (jarige doffers): 3,e prijs:
Joh. van Es, Yerseke. 2e pryzen: J.
Zoetewey, Yerseke; A. van Daalen,
Oud-Vossemeer; C. Vermast, M. Pe-
kaar, beiden Yerseke; J. B. Thole
naar, Oud-Vossemeer J. Vleugel,
Wemeldinge; P. J. Bakker, Bieze-
linge; L. A. Lievense, Vlissingen; J.
Jonkheer, Middelburg; A. Zoeteweij.
Yerseke. 3e pryzen: L. Jansen, 's-
Hecrenhoek; M. Jcremiasse. Wemel
dinge; C. J. Clement. Krabbendyke;
J. Bal, Kwadendamme: J. J. van Oe-
a-eren. M. Minnaard, beiden Yerseke;
P. Schryver, Goes; RL Oude
man, Wemeldinge; Chr. Everse, Joh.
van Stee. beiden Yerseke; D. Kloos
terman, Goes, E. Everse 2 x, M. C.
Lamper, E. Th. Zoeteweij en Jac. a'an
Stee, allen uit Yerseke.
Klas 4 (jarige duivinnen). le prij
zen J. W. Murre, J. J. van Oeveren
2 x, beiden Yerseke; J. Bal. Kwaden
damme. 2e prijzen H. Kaashoek.
Anna-Jacobapolder; M. C. Lamper en
A. Zoetewey, beiden Yerseke: F. Wa
genaar. Vlissingen; Gebr. Houteka
mer, Wolphaartsdijk; E, Vermast,
Yerseke. 3e prijzen: M. Minnaard en
Joh. van Es, beiden Yerseke; C. Co-
remans, Rilland; H. C. Glerum en
Joh. Minnaard, beiden Yerseke; C.
J. Clement, Krabbendyke: A. van
Daalen, Oud-Vossemeer; Joh. Deur-
loo, Tholen; J. Jonkheer, Middelburg:
Jac. van Stee. M. Mol, Ph. van Os.
W. A. Vette, E. Vermast, allen uit
Yerseke.
Klas 5 (jonge doffers), le prijzen
Joh. a'an Stee, Yerseke; L. Janse, 's-
Heerenhoek; Joh. van Es, Yerseke:
A. van Daalen, Oud-Vossemeer. 2e
pryzen: F. D. Hillebrand. Rilland;
C. J. Clement, Krabbendyke: Joh.
a'an Stee 2 x. Yerseke; Gebr. Houte
kamer, Wolphaartsdijk; J. B. Thole
naar, Oud-Vossemeer; M. Sinke,
Krabbendyke; Jac. a'an de Plasse;
Jac. van Stee, beiden uit Yerseke.
3e prijzen: J. v. d. Weyde, 's-Heer-
Arendskerke; F. D. Hillebrand. Ril
land; C. J. Clement, Krabbendyke:
P. Zweemer 2 x, Borssele; Joh. van
Stee 2 x, Yerseke; H. Paauwe 2 x,
Yerseke; M. Minnaard 2 x en Joh.
van Es. beiden Yerseke: J. Vleugel,
Wemeldinge: P. J. Maat 2 x, Elle-
woutsdijk; M. Korstanje, St.-Laurens;
E. Everse, Yerseke; Joh. Deurloo,
Tholen; J. Jonkheer, Middelburg; J.
J. van Oeveren 3 x, Yerseke.
Klas 6 (jonge duivinnen). le prij
zen: C. Coremans, Rilland; J. Zuid-
weg. Anna-Jacobapolder; H. E. Mur
re en J. J. van Oeveren. beiden Yer
seke; F. Wagenaar. Vlissingen; M.
Jeremiasse, Wemeldinge; P. L Butler,
Biezelinge; W. A. Vette. M. C. Lam
per, E. Th. Zoeteweij en H. Paauwe.
allen Yerseke. 2e pryzen: J. Zoete
weij, Yerseke: L. .Tanse, 's-Heeren-
hoek; J. de Schipper, Kapelle; Th.
Koster, Yerseke; D. Kloosterman,
Goes; Joh. van Es en A. Zoetewoij,
beiden Yerseke; C. L. Daane, Middel
burg; J. J. de Jonge. Krabbendyke;
C. Vermast, Yerseke: A. A. Douw,
Oud-Vossemeer; P. Zweemer, Bors
sele; Pb. van Os, H. E. Murre, J. J.
van Oeveren, allen Yerseke: J. West
strate, Krabbendijke; C. Hout. Yer
seke; J. de Kuyper jr.. Middelburg:
Joh. Minnaard, E. Everse en J. J.
Philipse, allen Yerseke; C. J. Maat,
Ellewoutsdijk; W. M. a'an Haver.
Joh. Murre. E. Th. Zoeteweij 3 x. M.
a'an den Dorpel en M. Pekaar. allen
Yerseke; J. C. Nijsse 2 x. Kapelle;
P. J. Brand. St.-Laurens.
Klas 7 (late jonge doffers). 3e prij
zen: A. A_ Douw, Oud-Vossemeer;
J. Duynkerke. Borssele. 2e pry's: E.
Vermast, Yerseke.
Klas 8 (late jonge duivinnen). le
prijzen: J. Duynkerke, Borssele: H.
Kaashoek, Anna-Jacobapolder; J. J.
de Jonge, Krabbendyke; Joh. van
Stee, Yerseke; P. Zweemer. Borssele.
Mooiste doffer: Joh. van Es te Yer
seke. Mooiste duivin: J. J. van Oeve
ren te Yerseke.