PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VELE DODEN BIJ STRAATGEVECHTEN IN ELISABETHSTAD Amerikaans vliegtuig vanuit Tsjombes huis beschoten Streekplan Schouwen: bescherming natuur en aandachtvoorrecreatie Elke week dodelijk ongeluk op overweg Vandaag... INDIA EIST G0A OP I VECHTENDE FINSE MATROOS LEGDE ZICHZELF BOETE OP Marga's taal 204e jaargang - no. 290 Bijblad, uitgave van de firma provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer en G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week, 7,00 p. kw.; fr. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 8 dec. 1961 ADVERTENTIEPRIJS 27 cent per m.m. Minlm. p. advertentie 4, Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 25 cent per regel met een minimum van 1,25. „Brieven bureau van dit blad" 25 cent meer. Giro no. 359200 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vlisslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643; Middelburg, Markt 51, tel. 3841 (b.g.g red. 2078/3160, adv. 2355); Goes Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red 7853, adv. 5213) Oostburg, tel 2395; Temeuzen, tel 2116. Zierikzee red tel 2425. adm tel 2094. EUROPEANEN ROEPEN HULP VAN BELGISCHE KONING IN Donderdag, de derde dag van de strijd, is er in de buitenwijken van Elisabethstad hevig gevochten. Het noordelijk stadsdeel is ran de rest afgesneden en heeft gebrek aan voedsel. Straalvliegtuigen van de V.N. hebben een opslagplaats van mu nitie op tien kilometer van Elisabethstad gebombardeerd. De strijd op de grond heeft drie brandpunten: een viaduct tussen de stad en het Zweedse kamp, een plein aan de weg naar het vliegveld en de omgeving van het V.N.-hoofdkwartier met het aangrenzende Indiase kamp. President Tsjombe is donderdag per vliegtuig in Ndola, Noord- Rhodesië, aangekomen. Hij is per auto doorgereisd naar Ka- tanga. Het Belgische persbureau meldt, dat er tot dusver ongeveer 80 V.N.-soldaten zijn gesneuveld en aan Katangese zijde 62. Aan beide kanten waren ongeveer honderd gewonden. Een beeld uit Elizabethstad in Ka- tangawaar de troepen van de Ver enigde Naties in felle strijd zijn ge wikkeld met eenheden van het Ka- tangaanse leger. Twee UNO-militairen bedienen een mortier: terwijl de één half verscho len in een blinkertje de granaat in de mortier zal laten vallen, houdt de an der, die de granaat heeft aangege ven, de oren dicht. De Katangese gendarmerie heeft de aanval overgenomen op de grond, ter wijl de V.N. het initiatief in de lucht behielden, zo blijkt uit het schaarse nieuws dat de woordvoerder der V.N. donderdag in Leopoldstad gaf over de situatie in de Katangese hoofd stad Elisabethstad. De woordvoerder zeide, dat de Ka- tangezen begonnen de versperring op de weg naar het vliegveld, die door Goerkha-troepen werd bemand, met mortieren te beschieten. Dit was de eerste stelling die door de V.N. werd aangevallen toen de vijandelijk heden op- 5 december begonnen.. Amerikaans vliegtuig beschoten Uit Leopoldstad wordt gemeld, dat de Amerikaanse Globemastervliegtuigen die woensdag werden ingezet voor het overbrengen van troepen en ma teriaal naar Katanga, donderdag naar Leopoldstad zijn teruggekeerd, nadat één der toestellen toen het op het punt stond bij Elisabethstad te landen, vanuit de woning van pre sident Tsjombe was beschoten. 1 Volgens een zegsman van de Ameri kaanse ambassade liep het toestel door lichte vuurwapens geringe scha de op. De vluchten zullen worden hervat zodra voldoende dekking ver zekerd is. Beroep op koning Een radio-amateur in Brussel heeft donderdagavond een dringende op roep nit Elisabethstad opgevangen, waarin aan koning Boudeivyn werd Wateroverlast behoort zo goed als tot het verleden De gunstige wind en het gunstige weer hebben er mede toe bijgedra gen dat dc in vele delen van ons land voorgekomen water-overlast weer zo goed als tot het verleden be hoort. Wel staan nog tal van landerijen blank, maar van overlast is thans geen sprake meier. De algemene ver wachting is, dat op korte termijn de nu nog overstroomde gebieden weer geheel water-vrij zullen zjjn. Zowel in de Gelderse vallei, als in een groot gedeelte van de Achter hoek (het stroomgebied van de Ber- kel tussen Winterswijk en Zutfen) en in het stroomgebied dc Reest (bij Meppel) zakt het water en wordt de situatie thans weer normaal of bijna normaal genoemd. Uit de omgeving van Coevorden - wordt gemeld, dat ook daar de si tuatie beter is, dan in de laatste da gen het geval is geweest. Het water van de Overijselse Vecht kan weer worden geloosd op het Zwarte Water. ...is het 100 jaar geleden, dat de befaamde Franse filmpio nier. schilder, karikaturist en illusionist Georges Melies, de vader van de filmtruc en -techniek, te Parijs werd ge boren. ...is het 150 jaar geleden, da' de Nederlandse zeegezicht- schilder, etser en lithograaf H. Johannes Koekkoek te Mid delburg werd geboren. wwwwvwvwwwywvw gevraagd de Europeanen in Katan ga „te redden van de slachtingen die door de Afrikaans-Aziatische huur lingen van de Verenigde Naties wor den aangericht". De oproep zou zijn ondertekend door medici, kerltelyke autoriteiten en stadsbestuurders van Elisabethstad. De Kongolese minister van buiten landse zaken Bomboko heeft in een donderdagavond door radio-Brussel uitgezonden radiogesprek verklaard, dat de centrale Kongolese regering „het geheel eens is met het optre den der Verenigde Naties in Katan ga". Ophitsing Bomboko, die thans in Parijs is, ver klaarde dat president Tsjombe, in plaats van besprekingen te voeren met de Kongolese premier Adoela, „de Katahgaanse bevolking tot ge welddaden heeft opgehitst". Bomboko zei ook nog dat hij de mo gelijkheid van een ontmoeting met Geen goede diensten Premier Neliroe van India heeft don derdag voor het parlement verklaard, dat verschillend© landen hun goede diensten hebben aangeboden in het geschil tusseii India en Portugal over Goa. Hij heeft deze aanbiedingen echter van de hand gewezen. Nehroe zei, dat het duidelijk is dat er geen andere oplossing kan zijn, dan dat de Portugezen Goa verlaten. Een middenweg bestaat er niet. De huidige situatie kan niet langer worden getolereerd en India is voor bereid op elke situatie die zou kun nen ontstaan, aldus Nehroe. De Zweedse professor Staffan Bjoerck heeft er in het literaire maandblad B.L. president Tsjombe niet uitsloot, M- b» de nieuwsbladen op aangedrongen „maar wij kunnen niet over het ont- I overlijdensberichten te gaan censueren werpen van een Kongolese staten-1 vanwege de vele smakeloze „gedichten" bond gaan spreken". I die daarin voorkomen. I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM M Voor de politierechter te Dordrecht moest gistermiddag de 22-jarige m Finse lichtmatroos A. J. R. R. verschijnen, omdat hij op 23 oktober M met iemand een robbertje had gevochten. De matroos liet verstek m gaan omdat hij al weer op zee was. Ter zitting bleek echter, dat hij n voor zijn vertrek uit Dordrecht uit eigen beweging een bedrag van p 50,bij de griffier van de rechtbank had gedeponeerd, omdat hij H wel vermoedde, dat hij een boete zou la-ijgen. Zowel de officier van m M justitie als de politierechter stelde dit nette gebaar op prijs. Om M administratieve moeilijkheden te voorkomen stelde de politierechter conform de eis van- de officier, de boete maar op precies dat bedrag M vast. H liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiWi ROEKELOOS, ONDOORDACHT, BRAVOURE (Van onze speciale verslaggever) De Nedcrlandsche Spoorwegen ma ken zich ernstig ongerust over het toenemend aantal ongevallen op zo wel beveiligde als onbewaakte over wegen. In 1936 bedroeg het aantal ongevallen op overwegen 131, waar bij 38 personen werden gedood (ge vallen van zelfmoord niet meegere kend). Tot en met oktober van dit jaar bedroegen deze cijfers respec tievelijk 165 en 62, een stijging die niet alleen de toeneming van het ver keer ten grondslag kan hebben. De spoorwegen, die ervan zijn doordron gen, dat elke onbewaakte overweg uit den boze is, hebben kunnen con stateren, dat de weggebruikers vaak op uitermate roekeloze en ondoor dachte manier de overwegen, zowel beveiligde als niet beveiligde, krui sen, soms zelfs uit bravoure nog vlak voor een aansnellende trein over steken. Men is tot de conclusie gekomen, dat weggebruikers, die in het normale verkeer het niet in him hoofd zul len halen, een rood verkeerslicht te negeren, rustig door de rode knipper lichten van beveiligde overwegen heenrijden, in sommige gevallen zelfs op klaarlichte dag en bij goed zicht tegen gesloten spoorbomen aan rijden. Tijdens een te Utrecht aan het onder werp overwegen gewijde persconfe rentie zei ir. J. P. Koster, directeur van de N.S.: „Er wordt veel geschre ven over de overweg, er is veel kri tiek op de onbewaakte overweg, maar dit doet niets af aan het feit, dat er nu eenmaal kruisingen zijn. Wij gaan voort met het beveili gen van de overwegen, maar zijn daarin beperkt door een aantal factoren zoals o.m. de voorberei dende werkzaamheden, het over leg met de wegbeheerders, de wet telijke eisen en de leveringscapa citeit van de fabrikanten van het nodige materiaal. Wy vragen echter vooral de aandacht voor één aspect van de overwegen, na melijk de vraag: „Hoe komt het, dat er elke week een dode valt op een overweg, wat is de oor zaak van de ongevallen?" De spoorwegen stellen het antwoord zeer scherp: in vrijwel alle gevallen is de oorzaak onoplettendheid van het wegvei'keer. Met eentonige regel maat rijden mensen zich tegen een trein te pletter zonder zich reken schap te geven van wat zij doen. De trein is het meest passieve object in het verkeer. De trein kan niet stop pen.'-Alleen de weggebruiker kan er iets aan doen, alleen hij kan stoppen. Men realiseert zich dit in het alge meen niet. En net zomin realiseert men zich, dat de tegenover de trein schijnbaar fysiek zwakke weggebrui ker een groot gevaar kan opleveren voor die trein. Een goed bezette trein vervoert 600 tot 800 passagiers. Zelfs een kleine auto, een paard en een bromfiets kunnen een trein doen ontsporen en verongelukken. Wie door een rood knipperlicht rijdt, beseft niet, hoeveel mensen hij in gevaar brengt. Alleen de wegge bruiker is op de overweg actief bij het verkeer betrokken. Hij is de enige partij, die kan reageren. Uitbreiding van de woonkernen Schouweu-Duiveland heelt ein delijk zijn oiitwerp-streekplan. Jarenlang is aan dit plan voor ruimtelijke ordening gedokterd, maar nu is het dan toch aan de gemeenteraden op het eiland ge zonden. Voor 1 februari 1962 moeten deze gemeenteraden zich uitspreken over dit ontwerp- streekplan, want voor deze da tum moeten eventuele opmer kingen over het plau ingediend worden bï.i Gedeputeerde Staten van Zeeland. Uit dit streekplan springt voor al naar voren de grote toeristi sche belangrijkheid, die Schou- wen-Duiveland nu reeds heeft, maar met name zal krijgen ats de vaste verbinding met de Randstad Holland in 1964 een feit zal zijn. Zo zegt het plan: „liet uitgestrekt duinen- en bos gebied in de kop van Schouwen geeft het eiland zijn aantrek kingskracht als recreatiegebied. Het spreekt dan ook vanzelf, dat bij de opstelling van het streekplan het bewaren van dit gebied als doel is gesteld". De ongereptheid van deze bos- en duingebieden wordt dan ook vrywel op alle plaatsen beschermd door het ontwerp-streekplan. Voor andere belangen moesten echter e ikele offers gebracht worden, maar die „andere belan gen" betreffen vrijwel steeds de recreatie. Zo werden dwars door dit natuurgebied twee wegen (bij Westensehouwen en bij Haamste de) geprojecteerd, alsmede een enkel voetpad. Reden: liet strand beter toegankelijk maken en daar door de strandcapaciteit te ver groten. 18.000 bedden meer Grote gebieden in de kop van Schou wen (in totaal ongeveer 410 ha) wer den bestemd tot terrein voor recrea tiebebouwing. Deze gebieden liggen met name tussen Westensehouwen en Burgh, onmiddellijk ten noorden van Haamstede, ten noordwesten van Twee nieuwe wegen naar duinovergangen Haamstede (tussen de Boeijesweg en dc Kloosterweg)ten noordwesten van het vliegveld (Nieuw-Haamste- de) en ten noorden en ten westen van Renesse. In deze gebieden zal een belangrijke uitbreiding van de recreatiecapaci teit kunnen worden verwezenlijkt. Bij een gemiddelde bezetting van 25 slaapplaatsen per hectare kunnen er hier namelijk 10.300 slaapplaatsen komen... Ook kunnen er aanzienlijk meer kampeerterreinen komen. Deze tot kampeergebieden bestemde terreinen omvatten te zamen ongeveer 153 hec tare. Deze nieuwe kampeerterreinen zijn gedacht: tussen Westensehouwen en Burgh, alsmede een uitgestrekt gebied (bij de Julianahoeve) ten westenvan Renesse. Als 50% van deze gebieden effectief benut wordt als kampeerterrein, voor kamphuisjes en voor caravans, is er hier ruimte voor totaal 7700 slaapplaatsen. Ten behoeve van de recreatie komen er in de Westhoek dan in totaal 18.000 slaapplaatsen beschikbaar. Volgens de raming opgenomen in het streekplanrapport bedraagt het voor 1980 benodigde aantal slaapplaatsen ten minste 17.500 en ten hoogste 21.500. In eventueel te kort aan slaapplaatsen zal in een verdere toekomst moeten worden op gevangen door gebieden te onttrek ken aan uitbreidingsplannen of ge deelten van het agrarisch gebied. Overigens is dit ontwerp- streekplan reeds zo ingrij pend, dat het voor wat de (Zie slot pag. 4 kol. 1 geval goed Nederlai Is. En dat is gelet op de normale woordkeus van onze enige bewindsvrouwe al héél wat Nee, degeen die vermoedt dat het opschrift van deze kolom de ti tel is van een flodder-roman go- schreven door Hedwig Courts-Mahler is er naast: het gaat over maar nu is de schrik wellicht nóg groter onze eigen minister van maatschap pelijk werk, doctor Marga Klompé. Dezer dagen hebben wij nog eens na gelezen wat deze bewindsvrouwe de afgelopen weken zowel in de Eerste als in de Tweede Kamer heeft gezegd en wij zijn toen zó onder de indruk gekomen van haar taalgebruik, dat wij vandaag van deze impressie mel ding willen maken. Minister Klompé houdt er namelijk een geheel eigen taalgebruik op na, wanneer men al thans haar woordkeus vergelijkt met de in het parlement gangbare spreek taal. Gewoonlijk wordt hier het ene cliché aan het andere vastgelijmd, een reeks die bo vendien wordt af gewisseld met stoplappen. Niet alzo echter onze enige bewinds vrouwe: zij stapt ferm door de Ne derlandse taaltuin, hier en daar bi zarre ruikers plukkend, terwijl zij voorts met name in de Engelse buur- tuin óók nog een paar gewassen af rukt. En men moet erkennen, dat al dus een kleurig boeket ontstaat, zij het wat vreemd geschikt, dat hoe dan ook de aandacht trekt. Deze week zei bij de behandeling van de defensie-begroting het kamerlid Wierda dat de stukken van minister Visser „ambtelijke dieventaal" bevat ten. Een dergelijke uitdrukking kan men echter ten aanzien van excellen tie Klompés redevoeringen niet ge bruiken. Hoogstens zou men kunnen zeggen: zij gebruikt „maatschappe lijk bargoens", We hebben uit enkele kamerver slagen van de laatste weken hier en daar wat willekeurige voorbeelden gelicht uit de opmerke lijke van gedegen kennis getuigen de redevoeringen, die minister Klompé heeft gehouden in Eerste en Tweede Kamer. In de senaat verde digde zij als minister van onderwijs ad interim de begroting van minister Cals en bij de beantwoording van de sprekers vatte zij op haar manier sa men wat een afgevaardigde had ge zegd. En om nu zeker te zijn, dat een dergelijke samenvatting er niet naast was, maakte zij de volgende opmer king: „Ik parafraseer nu om te chec ken of ik de geachte afgevaardigde goed heb begrepen". Waarschijnlijk heeft c'ie geachte senator toen ge knikt en daarmee was dan de zaak „gecheckt"Met de heer De Roos sprak zij over zaken van het hart: „Het zal hem wellicht weinig inte resseren wat nu in my inner heart mijn persoonlijke reactie betreft", meende zij. Het „inner heart" van Hare Excellentie bleef dus voor de se naat verborgen. Hoewel zij zelf wél nieuwsgierigheid betoont ten aanzien van de harten harer ambtenaren. Want in de Tweede Kamer bij de behandeling van haar eigen begro ting zei ze met enige spijt: „Ik mag niet iedere dag in het hart van de Ambonezen-commissaris kijken"..* Zeeland heeft in het betoog van de minister een merkwaardige karakteristiek gekregen. Spre kende over de ontwikkelingsgebieden zei de bewindsvrouwe tot het Zeeuw se kamerlid Van Bennekom: „Zee land, als laatste gebied er bijgeko men zijnde, verkeert nog in de fase van de eerste aanzwengeling". Enfin, dat wet-en we dus: er wordt aan ons gezwengeld. Toon Hermans zou vra gen: „Waar is de slinger van de kof fergrammofoon?" Overigens heeft de heef Van Bennekom ook mogen luis teren naar de volgende schone uit drukking: „de reeds gecreëerde en nog te creëren arbeidsplaatsen als factor in de sleutelbepaling". En me vrouw Heroma werd verrast met „een figuur, die door kan drukken, die kan pushen". De tegenvoeters van deze figuur zullen dus terug moeten pushen. Een opmerking van hetzelf de kamerlid werd door de minister vrijelijk als volgt vertaald: „U wilt daarmee zeggen, dat U de aanhang wagen van de economie wordt en in ieder geval dat U zich een sequeel voelt". Maar toen Hare Excellentie dat had uitgesproken begon zij blijk baar aan haar eigen taalgebruik te twijfelen, want heel etjes voegde ze er aan toe: „De geachte afgevaardig de heeft het veel keuriger g Men kan niet ontkennen: Marga's taal als we deze oneerbiedi ge uitdrukking mogen herhalen is van een ongewone samenstel ling. Zij goochelt met het Nederlands en aarzelt niet deze taal met vreemde uitdrukkingen te verrijken (dat woord zullen we maar gebruiken) of om kernachtige uitdrukkingen te benutten. Een voorbeeld van haar ge spierde Nederlands kan men in de handelingen van de Eerste Kamer aantreffen. Daar voegde zij de heer Van Riel het volgende toe: „De ge achte afgevaardigde zegt dus: ik heb liever een echte goede ingenieur dan iemand die dat niet is en die dan wel een beetje op de schobberdebonk wat gefilosofeerd heeft". Dat woord „schobberdebonk" bleef levensgroot in de zaal van de senatoren hangen, maar dat deerde doctor Marga niet. Onbezorgd glimlachend voegde ze er aan toe: „Als ik het zo onparlemen tair mag zeggen"Het was in elk li

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 1