„Walrus"
IIS ti fl 0 f 1 ÜlS=
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
H
oreh, 3^ cm....
«cArijvcM
BOLS
PROVINCIALS ZEEUW 8 B COURANT
VRIJDAG 8 DECEMBER 1961
RADIO- EN T.V.-RUBRIEK
VANDAAG
T elevisie
Het begrip „De bezetting" wordt
door de meeste Nederlanders beperkt
tot de Duitse bezetting in Neder
land. Inderdaad is deze bezetting
voor ons volksbestaan gevaarlijker
geweest dan welke bezetting ook.
Maar een ander stuk toenmalig Ne
derland heeft ook een bezetting mee
gemaakt: Nederlands-Indië dat van
maart 1941 tot augustus 1945 in Ja
panse handen was, met als gevolg
dat de hele Nederlandse bevolking
daar In kampen werd opgesloten.
Ook deze historie hoort thuis in de
serie „De bezetting", die de N.T.S. in
de loop van enkele jaren op het
scherm brengt. Vanavond om tien
voor half negen wordt aan deze Ja
panse bezetting het eerste program
ma gewijd. Er zullen er nog enkele
over dit onderwerp volgen. De oor
log tegen Japan begon in Neder
lands-Indië onmiddellijk na de ver
raderlijke overval van de Japanners
op Pearl Harbour op 7 december
1941 en Nederlands-Indië was zelfs
het eerste land dat de oorlog aan
Japan verklaarde. Misschien worden
vanavond ook de fascinerende Ja
panse journaalfragmenten vertoond
die van deze overval op Pearl-Har-
bour zrjn gemaakt. De uitzending
duurt een uur.
De Vlaamse televisie laat de kijker
om half negen kennis maken met
Roeselaere. Om negen uur de film-
rubriek „Première". De stomme film
..Cowboy Will Rogers" wordt om
half tien in de rubriek „Beelden
spraken" op het scherm gebracht.
Radio
Vla de VARA wordt vanavond om
half tien een gesprek gehouden on
der leiding van Jaap Buys over de
vraag „Dienstplicht voor meisjes".
Over de andere zender kan men naar
Leo Nelissens programma luisteren
„Rientientwintigder
tigveertigdat de K.R.O.
om tien voor negen voor de micro
foon brengt.
Klanken uit de ether
ZATERDAG 9 DECEMBER.
HILVERSUM I. 402 m. 74B kc/s. 7.00 VA
RA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram.
t.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voor
pagina. praatje. 8.40 Gram. 9.00 Gym. v.
<J. vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterstanden.
40 Accordeonkwint. VPRO: 10.00 Samen
thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VA
RA: 10.20 Lachte muz. 10.50 Tentoonstel-
llngsagenöa. 10.55 Nwe. gram. 11.20 Sport-
uitz. 11.45 Tango-rumba ork. 12.13 En de
■troom rijst al meer en meer, lezing.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20
Hammondorgelspel. 13.35 Tussen metis en
nevelvlek, lezing. 13.50 Lichte muz. 14.10
V. d. Jeugd. 14.45 Boekbespr. 15.03 Gram.
15.30 'n Tik van de zon, hoorsp. 17.00
Jazmuz. 17.30 Act. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Lichte muz. 18.40 Lichte muz. 19.00
Artistieke staalkaart, VPRO: 19.30 Bij
belse miniaturen, lezing. 19.45 Kamerm.
19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nws.
20.05 Amus, progr. 21.1? Dansmuz. 21.50
Soc. comm. 22.05 Man in de stad: caba
ret. 22.30 Nws. 22.40 De zwarte diamant,
hoorsp. 23.10 Zigeunerork. 23.40 Gram.
23.55—24.00 Nws.
(Advertentie)
belegen
I brandewijn
HILVERSUM II. 29S «n. 1007 kc/s. 7.00—
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 V.
d. jeugd. 7 45 Morgengebed en overwe
ging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. be
jaarden. 10.00 V. d kleuters 10.15 Gram.
10.45 Idem. 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram.
12.00 Middagklok - noodklok 12.04 Gram.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Platenws. 13.20
Gram. 13.45 Lichte muz. 14.10 Franse les.
14.30 V. d. jeugd. 15.30 Tenor en orgel.
15.50 Literair etherforum. 16.35 Planore
cital. 17.00 Sportperiscoop. 17.10 Lichte
muz. 17.30 Boekbespr. 17.40 Amateurspro
gramma. 18.00 Kunstkron. 18.30 Gram.
18.50 U bent toch ook van de partij?,
praatje. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Wed
strijd In muziekliteratuurkermis. 19.49
Lichtbaken, lezing. 19.55 Gram. 20.50 En
nu mjjn geval, vragen beantw. 21.00 Gevar.
progr. 22.00 Licht progr. 22.20 22.25
Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de
zondag in. 23.00 Religieuze muz. met
comm. 23.5524.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
VARA: 15.00 Ideeënbus. 15.25 Speelfilm.
15.50 Rep. v. h. Vogelhuis v. d. Kon. Rot
terdamse Diergaarde Bljjdorp. 16.20 Film-
progr. 16,45 Tekenfilmpje. 17.00—17.30 V.
d. kind. 19.30 V. d. jeugd. NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Gevar.
progr. 21.20 Quizprogr. NTS: 22.15 Euro
visie: Intern, danstoernooi in DUsseldorf.
VARA: 22.55 Act.
VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR.
17,00—18.00 V. d. kind. 19.00 Volksmuz.
19.30 De week in beeld. 20.00 Nws. 20.25
Het manneke. 20.30 Feuill. 21.00 Amus.
progr. 22.00 Sportfeest. 23.10 Nws.
Half jaar voor stelen
van verdovende middelen
De rechtbank in Amsterdam heeft
woensdag: de 22-jarige Amster
damse fotograaf G. L. veroordeeld tot
een gevangenisstraf van zes maanden
met aftrek en voorwaardelijk ter be
schikkingstelling van de regering en
onder toezichtstelUng van het me
disch consultatiebureau voor alcobo-
ligme.
Er was twee jaar tegen L. geëist. De
fotograaf heeft in de nacht van 7 op
8 januari j.l. tezamen met de reeds
tot een jaar gevangenisstraf veroor
deelde etaleur A. J, J. N. een grote
hoeveelheid verdovende middelen ge
roofd uit de Van Baerle-apotheck in
Amsterdam. De inbraak, waarbij voor
een handelswaarde van 1500 aan
codeln, morfine, opial, cocaine en der
gelijke werd gestolen, werd pas een
maand later opgelost nadat L., die in
de Sinaï-kliniek werd verpleegd, een
bekentenis had afgelegd. In het ge
bruik van verdovende middelen zag
L., die ten tijde van het misdrijf gees
tesziek was, de zin van het leven.
In Zweden heeft men reeds vijftien
jaar lang zogenaamde „kunstnieren" in
gebruik met behulp waarvan een twee
duizendtal operaties zyn verricht waar
door twee op de drie patiënten in leven
gehouden konden worden.
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Bedankt voor Sint-Annaland E. J.
Schimmel te Oud-Beijerland; voor
Wemeldinge L. Boer te Haamstede;
bedankt voor de benoeming tot bij
stand in het pastoraat te Odijk H.
Mondt a.s. emeritus predikant te Ha
ren.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Niewolda, P. Gilhuis,
kandidaat te Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen te Krabbendijke P. van der
Bijl te Barneveld; bedankt voor Dor
drecht K. de Gier te 's-Gravenhage.
Advertentie)
Moderne Akkertjes verlossen U
sneller, veiliger en prettiger van uw PIJN-
want het zijn Instant caclrets
met 4-voucftg werkend micropoeder
HOOG EN LAAG WATER
9 december
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
-fnap
uur meter
2.30 2.10
3.02 2.24
3.43 2.35
4.08 1.43
4.29 1.75
-f nap
uur meter
14.47 2.23
15.16 2.37
16.00 2.47
16.23 1.58
16.47 1.87
nap
uur meter
9.00 1.98
9.29 2.15
10.01 2.28
9.37 1.47
9.58 1.72
nap
uur meter
21.12 1.97
21.42 2.14
22.18 2.27
21.53 1.46
22.13 1.73
in doosjes van 10, blikjes van
20 en kistjes van 50 stuks
HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING
AMSTERDAMSE BEURS
De handel was gering
Van de hoofdfondsen hebben alleen Uni
levers donderdagmiddag hogère koersen
laten zien ten opzichte van het slot van
woensdag. De overige internationale
waarden noteerden by de opening lager.
Ook gisteren was de handel In vrijwel
alle hoeken van genoemde fondsen ge
ring. Unilevers openden op 943, ofwel
ruim vier punten hoger. De belangstel
ling voor dit fonds kwam hoofdzakeiyk
van Amerikaanse zijde. Op 12 december
a.s. wordt Unilever in Wallstreet geintro-
duceerd. Op dezelfde datum worden de
stukken in Amsterdam op het Damrak
In guldens genoteerd. De handel zal dan
plaatsvinden in verzamelaandelen van
vijftig aandelen f 20 nominaaL De
koers van donderdag op circa 940 komt
dan overeen met f 188.00 per aandeel
van nominaal f 20. Unilevers verlieten de
markt op circa 944. Philips daalde na
een opening op 964 tot 961. De vorige
slotkoers was 969. In het laatste beurs-
halfuur kwam er vraag voor buitenlandse
rekening waardoor het elektro-aandeel in
koers steeg tot 968. A.K.U.'s schommelden
rond het vorige slotniveau van 380. Kon.
Olies stelden teleur met een prijs van
f 117.60 tegen f 119,20 als voorgaande slot
koers. Later werd in dit fonds f 117.80 ge
daan. Deze aandelen noteerden woensdag
in New York een halve dollar lager. Uni
levers daarentegen lagen er gevraagd in
da markt. Hoogovens moesten gistermid
dag op 770 een koersverlies van dertien
punten incasseren vergeleken met het slot
woensdag. Hierby moet echter reke
ning worden gehouden dat de stukken ex
es procent interim dividend werden
■erhandeld waardoor het verlies dus
wordt gereduceerd. Gedurende de verde
re beureduur daalde de koers tot 760 om
later weer te herstellen tot 767.
De scheepvaartaandelen lagen licht ver
deeld in de markt met geringe koersaf
wijkingen naar beide richtingen. De han
del was kalm. De cultures gaven weinig
verandering te zien. De stemming in de
staatsfondsenhoek was wederom gemak-
keiyker. De buitenlandse guldenslenin
gen zön van invloed op de Uoersvorming
van de staatsobligaties.
In de lokale afdelingen werden aandelen
Utermoehlen op 430 440 (415) geadvi
seerd op het topjaar 1961 in de geschiede
nis van de maatschappy. Aandelen Let-
tergietery, die woensdag dertien punten
hoger noteerden, werden iets hoger op
585 geadviseerd. Ook aandelen Gevaert.
die woensdag ter beurze werden geïntro
duceerd, kregen een hogere adviesprijs
op f 282 (278). De omzet van woensdag
heeft, volgens de beurs, circa 3500 aande
len bedragen. Het interim dividend voor
Billiton rubriek twee van 7% procent
(onv.) was voor de beurs min of meer
een tegenvaller. De koers van de aande
len werd lager geadviseerd. De eerste no
tering van de vijf procent obligaties „Stad
Kopenhagen" werd geadviseerd op 101
101',4. tegen een uitgiftekoers van hon
derd procent.
6 dec. 7 dec.
Nederland 1959 (4%) lOlRgl 101»
Nederland 1951 (3%) 97b
Nederland 1948 (314) 89% 89%
Nederland 1955 (3'/*) 90% 90%
Nederland 1947 (3%) 93A 93
Nederland 1937 3 91% 92
Dollarlening 1947 3 89 89
Investeringscert. 3 99tV
Nederland 1962-64 3 99,', 99£gb
Ned. Indië 1937 3 99% 99
Woningbouwlening 1957 108'/,
Grootboek 1946 3
Ned. Handelmjj.
Alg. Kunstzyde Unie
Bergh's en Jurgens
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Fey enoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
91» 31%gb
330% 334%
380 377 %gb
1965. Piloot Storm voelde
zich opeen» weer in zijn ele
ment en nu hij zich onder
die verlammende geestelijke
druk had uitgewerkt, vocht
hij met verdubbelde energie.
Zijn krachtige vuisten vlo
gen rond als dorsvlegels en
het gaf hem een ongekende
satisfactie, die kwaadaardi
ge monsters met hun starre
ogen eens goed te kunnen
raken. De Targani's weken
sjirpend en twitterend van
angst terug voor die groep
waanzinnig geworden ge
vangenen, Solon was vlak
naast hem en wenkte ver
woed naar de overige leden van zijn beman
ning. „Vooruit! Wij halen het!" In een com
pacte groep haastten zij zich de heuvel op in
de richting van het woud, want daarachter lag
de Argol. Arend en Buck zorgden ervoor dat
Sandra steeds by hen in de buurt bleef, op
dat zij niet weer in de macht zou geraken
van woedende Targani's, die vergeefs poog
den gelijke tred met de vluchtelingen te hou
den. Hun lichamen waren echter niet op snelle
verplaatsing berekend en zij raakten hopeloos
achter. Plotseling echter voelde piloot Storm
een ontzetlende pijn in zijn hoofd opkomen...
zijn knieën knikten en weigerden hun dienst...
er kwam een verdwaasde uitdrukking op zijn
gelaat... Om hem heen stonden Sandra, Buck,
Solon en de anderen in soortgelijke houdin
gen. De radiatie had hen weer te pakken!...
AiVVWNWVVVVVNMWfWW
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10,11%10.11%; New York
3.59%—3.60; Montreal 3.44%—3.45;
Parijs 73.38%—73.43%; Brussel
7.22%—7.23%: Frankfort 89.97%—
90.02%; Stockholm 69.64—69.69; Zü-
rich 83.35%33.40%; Milaan 59.97%
—53.02%: Kopenhagen 52.30%—
52.35%: Oslo 50.50—50.55; Wenen
13.93%—13.94%; Lissabon 12.00%-
12.62.
TYYYYYYVYYYYYVWWVYYYVY
Amsterdam Rubber
109%
109%
Holland Amerika Lyn
148%
150
Kon. Paketvaart
151
150%
Rotterdamsche Lloyd
143
146%
•Scheepvaart Unie
151%
152%
Stv. My. Nederland
161
160%
K.N.S.M.
188%
190
Ver. H.V.A. My. N.V.
124%
124%
Deli My.
144.30 144.90gl
Bank voor Ned. Gem. 4%
100 A
Bank voor Ned. Gem. 5-1998
104%
105
Van Berkels Patent
275
270
Albert Heyn
720
715
Bronswerk
176
177
Kon. My. De Schelde N.B.
271%
269%
80%
Intern. Nickel
81%
American Motors
17 A
17%
■Anaconda
52
50%
Baltimore en Ohio
27%
Bethlehem Steel
44 A
44
General Motors
56%
57%
Kennecott
81%
80%
New York Central
17%
Pennsylvania
17A
17%
Republic Steel
61
61
Shell Oil Comp.
42%
42%
U.S. Steel
83
81%
Nat. Can. Corp.
15
16
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1931
86%
86
Breda 1954
82%
Eindhoven 1954
82
Enschede 1954
81%
81
Den Haag 1952 I
92%
Den Haag 1952 II
91
Rotterdam 1952 I
93
Rotterdam 1952 11
91%
92%
Rotterdam 1957
941
92%
Utrecht 1952
97b
97
Amsterdam 1956 I
84%
84%
Amsterdam 1996 11
89%
89%
Amsterdam 1956 III
89%
Amsterdam '33 (C. en A.)
104
103%
Dordrecht 1956
82%
Alkmaar 1956
82
Zuid-Holland 1957
93»
93%
ANP-CBS BEURSINDICES
5/12
6/12
7/12
Intern, conc. 508.45
554.37
551.35
Industrie 363.22
361.95
360.38
Scheep v. 183.05
132.83
184.15
Banken 246.07
245.90
247.10
Handel en*. 1G3.43
163.43
J62.71
Algemeen 405.22
402.97
491.28
(Advertentie)
erj
\etuij-
'ijnpDeTersJ
FEUILLETON
25
We ronkten voort terwijl het land
steeds duidelijker werd.
„Misschien konden we nog wat lager
gaan zitten," zei Colin en hoewel ik
onder andere omstandigheden mis
schien geraakt zou zijn door derge
lijke voorstellen van een co-piloot,
was ik zo enorm opgelucht en blij
dat hij weer bijgedraaid was. dat
ik ten antwoord maar knikte en de
Walrus nog wat dichter bij het water
bracht.
Ik begon aan de geweldige grote
luitenant met de baard te denken,
die me geleerd had met een Walrus
te vliegen. Wat zou hij genoten
hebben van deze onderneming Wat
zou hij het fijn gevonden hebben
dat zijn aanbeden Walrus voor zulk
een waagstuk gebruikt werd. Ik kon
me hem zo echt voorstellen, ik voel
de bijna dat hij erbij was, achter me
gezeten op een stapel parachutes,
zoals hij de eerste keer gedaan had,
toen ik zelf een waterlanding maak
te. „Ik zal maar een beetje uit het
gezicht gaan," had hij vriendelijk
fezefcd. „Ik maak Je misschien maar
door JOHN JOLY
wat In de war door bier met mijn
baard in de weg te zitten."
In mijn verbeelding scheen hij de
plaats te hebben ingenomen van
Caswell als de ervaren aanvoerder,
waarop we ons verlaten hadden maar
die nu van ons was weggenomen. Ik
hoorde hem goedkeurend juichen ter
wijl wc van de kruiser werden af
geschoten en voelde dat hij me in de
ribben porde en me zei die verrekte
boot recht te houden. Ik hoorde hem
zeggen dat we ons kalm moesten
houden wanneer de Jappen op ons
schoten, ik voelde hem mijn angst
en vrees terzijde schuiven, goed
keurend knikken, toen we de baai te
pakken hadden en erop landden en
ons als het ware een hart onder de
riem steken toen we Caswell begroe
ven en de romp afzochten naar ga
ten.
„Die ouwe kist zal je niet in de steek
laten," hoorde ik zijn ruwe stem in
mijn oren brullen. „Het is een dame
vergeet dat nooit. Ze laat je nooit
in de steek."
Ik voelde me onzinnig opgebeurd en
er was een brok ln mijn keel. Ik
lachte om mijn twijfel. Natuurlijk
zou die ouwe Walrus ons erdoor sle
pen.
We konden nu de branding op de
kust zien breken.
„Dat ziet el' niet te best uit," zei
Colin. „Als er een branding staat
zullen we binnen in de baai moeten
landen, of we het leuk vinden of
niet."
Colin keek z'n kaart na, „Er is een
soort rif net buiten de kust," zei hij.
„Daarna komt er een strook vrij wa
ter voor de ingang naar de baai."
Hij nam zijn kijker weer op en be
studeerde het naderende land. „Ik
heb het," zei hij plotseling.
„Wat 7" vroeg ik.
„Herinner je je nog dat er precies
west van de baai een rotsachtige
heuvel was met een paar palmbomen
erop
„Ja. ik kan me dat flauw herinne
ren."
„Nou. ik heb het. Wc zijn net iets te
vee] naar het. zuiden. Draai maar
tien graden naar bakboord."
De baai waar we naar toe vlogen
lag in de beschutting van een groot
voorgebergte zodat, hoewel we rechts
de kust naderden, onze huidige koers
ons aan de zeezijde recht langs de
monding van de baai zou voeren
Tot nu toe konden we alleen nog
maar de bergketen duidelijk zien en
Colin zag het hoger gelegen stuk
grond bij de kust door zijn kijker
al het andere zat verborgen achter
het witte, dansende schuim van de
branding. Dit verontrustte ons, want
met zo'n kalme zee hadden we geen
branding verwacht en als de golven
hoog waren, moesten we in de baai
landen wat een luchtverkenning no
dig maakte alvorens een landings
baan te kunnen kiezen Wij waren
er natuurlijk op gebrand, om aan
onze komst zo weinig mogelijk rucht
baarheid te ge\«en. Tn het hele ge
bied was geen dorpje te zien maar
toch zou eén inlander of een vijande
lijke patrouille die een vreemd'vlieg-
tuig laag over de kust zag vliegen,
ons kunnen melden. Een vliegtuig is
van land uit moeilijk te zien wanneer
het heel laag over de zee nadert en
het was 'dan ook de bedoeling om
buiten de baai te landen en dan door
de monding naar binnen te taxiën in
beschut water. „Nog ongeveer vijf
minuten."' zei Colin.
Ik begon met de voorbereidingen voor
delanding. Na alles te hebben nage
lopen vroeg ik Colin mijn veiligheids-
gordel voor me vast te maken en ook
de zijne. Hel had geen 'n met een
hersenschudding te beginnen na een
harde landing.
Nu konden we dc donkere, lage, dam
pende, groene massa van het land
zien, vlak achter de kust. De boeg van
de Walrus was iets rechts van het
grote voorgebergte gericht en de
kustlijn, waar het groene gebladerte
en het witte zand in de felle hitte
scherp tegen elkaar afstaken, draaide
naar links weg.
Links was de kust rotsachtig en even
wijdig daarmee liep een dunne liji. van
wit schuim waar de rusteloze zee over
het rif spoelde dat onder water lag.
Binnen enkele ogenblikken zouden we
er zijn, en hoe dan ook, we moesten
naar een landingsplaats omzien.
Toen voelde ik plotseling dat ik op
het punt stond een snelle beslissing
te nemen. Ik kon het in me voelen op
komen, terwijl we heel laag vlogen
met de rotsachtige kust links van ons,
het rif rechts cn de strook kalm wa
ter onder ons. Nu was het tijd om te
landen; waar kwam de wind van
daan? Er was bijna geen wind. Ik
greep de kaart van Colins schoot,
keek er vlug op, gooide hem opzij en
sloot gas af.
Colin keek me verschrikt aan. „Wat
is er aan de hand?" vroeg hij.
Ik was druk bezig de neus van de
Walrus voorzichtig omhoog te bren
gen, terwijl we snelheid verloren. „Ik
ga landen", zei ik kortaf.
De Walrus begon iets door te zakken.
We waren nu nog maar vijf voet van
het water af en de onvermijdelijke
reactie na een vlugge beslissing gaf
me het onprettige gevoel dat ik een
fout had gemaakt. Colin zat zwijgend
en onbeweeglijk naast me en hield
zich stevig aan de rand van z'n stoel
vast. We raakten het water eenmaal,
toen nog eens en daarna was er een
Êauze; toen zakten we omlaag in zee.
•e schaduw van m'n oude walrus-
instructeur schudde zwijgend z'n
hoofd achter me. „Te veel vaart, m'n
jongen, te veel vaart", mompelde hij.
We waren er eindelijk.
Rechts van ons, tamelijk onprettig
dichtbij, was het rif met het witte
schuim er overheen spoelend. Links
van ons was een laag, rotsig klif van
ongeveer zes meter hoogte.
„Hoever denk je dat de ingang weg
is?" vroeg ik
„Dat zou wel honderdvijftig meter
kunnen zijn", zei hij.
Ik gaf gas cn we begonnen rustig
over het woelige water te taxiën. Het
klif links werd gelijdelijk lager totdat
het nog maar ongeveer drie meter
hoog was. Tegelijk werd het rif rechts
van ons dichter bij de oppervlakte van
het water zichtbaar en stak hiër en
daar boven het witte schuim uit.
„Dat lijkt er wel op", zei Colin en
terwijl ik naar bakkoord keek zag ik
een opening in dc rotswand die lang
zamerhand breder werd.
Voorzichtig begon ik de Walrus met
een wijde boog naar links te draaien
totdat de boeg recht de ingang in-
wees. Toen gaf ik gas en de taxiede
hem de baai binnen.
Het was een grote baai, maar niet zo
groot als ik verwacht had. Het zou,
denk ilt, een moeilijk werkje zijn ge
weest. de Walrus daarin te landen en
nog moeilijker om weer te starten.
Behalve links van ons, waar het rot
sige klif kaal was, was de kust met
dicht oerwoud, omzoomd. Links liep
het schitterend witte strand om de
baai tot aan de uitgang; maar rechts,
waar een inham in de sombere duis
ternis van het struikgewas verdween,
zat liet vol met de fantastisch ge
vormde grijparmen van de mangro
ven die tot aan het water reikten.
Hier was liet strand modderig en het
water bijna zwart van kleur.
(Wordt vervolgd)