Operatie „Walros
DE BOEKENPLANK
n 0 r 11 a s
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
1
ore tv
«clmjveit
VANDAAG
KLMKEN
lit de ETHER
toon
aangevend
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1961
P li O V IN C 1 ALE ZEEUWSE COURANT
21
RADIOEN T.V.-RUBRIEK
Televisie
De Wereldraad van faerken is een
indrukwekkende organisatie die nog
aan belangrijkheid heeft gewonnen
nu de Russisch-Orthodoxe Kerk of
ficieel is toegetreden. De gemeen
schappelijke goede wil, die zich in
de Wereldraad vaak manifesteert,
wordt ook gesymboliseerd in het
feit dat de N.T.S., dat wil zeggen
de gezamenlijkheid van omroepen,
de filmreportages over de jongste
vergadering van de raad te New
Delhi geregeld uitzendt.
Na het journaal kan men vanavond
naar een filmverslag kijken. De
eerste reportage zou al eerder op
het scherm zijn gekomen, als een
staking van liet verladerspersoneel
op het Londense vliegveld verzen
ding van de filmrol niét zou heb
ben vertraagd. Die staking is in
middels opgeheven en er is Alle re
den om aan te nemen dat de uit
zending vanavond doorgaat.
De Vlaamse televisie zendt om
half negen Friedrich Duerenmatts
eenakter „Vooravond in de na-
herfst" uit, die gisteren onder regie
van Kees van Iersel door de VARA
op de beeldbuis werd gebracht. Om
vijf voor half tien de filmrubriek
„Première" en om tien over tien
de stomme film „De klokkeluider
van de Notre Dame" in de serie
„Beelden spraken".
Radio
In het VPRO programma wordt
via Hilversum I om vijf minuten
over half negen een programma
van Franse chansons uitgezonden
waarin men o.a. "Kan luisteren naar
Catherine Sauvage en Juliette Gre
co. Over de andere zender wordt
via de KRO om half negen het jon
gerenprogramma „Staccato" uitge
zonden, speciaal bestemd voor jon
geren van 20 tot 30 jaar. Het is
samengesteld door Dick de Vree.
ZATERDAG 25 NOVEMBER.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym, 7,20 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpa
gina. praatje. 8,40 Gram. 9.00 Gym. v. d.
vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Ama-
teursorb. V.P.R.Ó.: 10.00 Samen thuis,
praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Lichte muz. 10.55 Tentoonstellingsagenda.
11.00 Nwe gram. 11.29 Sportuitz. 11.50
Lichte muz. 12.15 Nieuw-Guinea: Weeg
schaal o£ waagschaal, lezipg. 12.30 Land
en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz.
13.00 Nws. 13.15 Vara-varia. 13.20 Orgel
spel. 13.40 Tussen mens en nevelvlek, le
zing. 13.55 Lichte muz. 14.15 V. d. jeugd.
14.50 Pellkannciland, blijspel. 17.00 Jazz
muziek. 17.30 Act. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Lichte muz. 18.45 Lichte muz. 19.00
Artistieke staalkaart. V.P.R.O.: 19.30 Bij
belse miniaturen, lezing. 19.45 Gram. 19.55
Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nws. 20.05
Gevar. progr. 21.15 Dansmuz. 21.50 Soo.
comm. 22.05 Cabaret. 22.30 Nws. 22.40
De zwarte diamant, hoorspel. 23.10 Derde
Assemblée v. d. wereldraad v. kerken te
New Delhi. 23.20 Zigeunêrork. 23.50 Gram.
23.55—24.00 Nws.
Rowenta.
37,BO
(nel. volliflhcidMnoer
special
Modern strijken. SOO grams
„streamline" strijkautomaat -
instelbaar voor elke stof.
Strijkautomaten - v.a. 23.50
Rowenta-perfectle I
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00—
24.00 K.R.O.
K.R.O.: 7.00 Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.30
V. d. Jeugd. 7.49 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d.
huisvr. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram.
11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Mid
dagklok noodklok. 12.04 Promenade-
ork. en sol. (12.30—12.33 Land- en tuinb.
meded.). 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.25 Klein mannenkoor. 13.50
Tenor en gitaar. 14.10 Franse les. 14.30
V. d. Jeugd. 15.30 Sopr. en piano. 15.55
Metropole ork. 16.45 Gram. 17.00 Sport-
periscoop. 17.10 Gram. 17.30 Boekbespr.
17.40 Amatêursprogr. 18.00 Kunstkron.
18,30 Lichte muz. 18.50 U bent toch ook
van dé partij?, lezing. 19.00 Nws. 19.10
Act. 19.25 Wedstr. in muziekliteratuur
kennis. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55
Gram. 20.50 En nu mijn geval, vragen-
beantw. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Licht
progr. 22.20 1 22.29 Boekbespr.
22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zondag in.
23.00 Religieuze muz. toet comm. 23,55—
24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
A.V.R.O.: 15.00 Jazzmuz. 15.25 Documen
taire film. N.T.S.: 15.49 Rep. basketball-
wedstr. om de Europese Cup. A.V.R.O.:
17.00—17.30 V. d. kind. 19.30 Filmprogr.
N.T.S.: 20.00 Journ, en weeroverz. A.V.
R.O.: 20.20 Quiz. 20.50 Gevar. progr. 21.35
Literaire quiz. 22.20—22:45 T.V.-film.
VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR.
17.00—18.00 V. d. jeugd. 19.00 Folkloris
tisch progr. 39.30 De week in beeld. 20.00
Nws. 20.25 Het ïtianneke. 20.30 Feuill.
21.00 Gevar. progr. 22.00 Idem. 22.20 Nws.
FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR.
15.30 Documentair progr. 16.15 Beelden v,
Vlaanderen. 17.30—18.30 Eurovisie: Zaal-
tenniswedstr. te Keulen. 19.30 Feuill.
20.00 Nws. 20.30 Ballet. 20.45 Wedstr.
progr. 21.45 Folkloristisch progr. 22.30
Speelfilm. 23.00 Nws.
'"Can en troor
Meineed
Achter het pseudoniem Martin Mons
verschuilen zich twee Haagse zus
ters, Iieeft Elsevier onlangs onthult.
Martin Mons is de schrijver van een
flink aantal detectives, waarvan
nummer 25 in de Accoladereeks van
A. W. Sijthoff verscheen onder de
titel „Meineed".
Meineed verhaalt over de wrijvingen,
die tussen de passagiers op een klein
schip, dat een lange zeereis maakt,
kunnen ontstaan. Zeker wanneer zich
onder hen bevindt een Amerikaanse
miljonairsdochter, die zich graag het
hof laat maken. Wanneer deze jon
gedame op mysterieuze wijze wordt
gedood, beginnen de moeilijkheden
pas goed. Een Nederlander dreigt in
het Amerikaanse proces onschuldig
te worden veroordeeld. Een bejaarde
dame, voert een heftige strijd met
haar geweten en haar wens om niet
in de zaak te worden betrokken. Al
les keert ten goede, wanneer zij
haar ontlastende verklaring aflegt.
Goede typeringen en beschreven si
tuaties.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 23 november.
Londen 10.13'/i—10.14. New York
3.59H—3.60A. Montreal 3.4GH—
3.46J-5. Parijs 73.38%—73.43%. Brus
sel 7.23%—7.23%. Frankfort 89.94—
89.99. Stockholm 69.70%—69.75%.
Zürich 83.31—83.36. Milaan 58.00%
58.05%. Kopenhagen 52.24%
52.29%. Oslo 50.591/2—50.64%. Wenen
13.94%—13.95%. Lissabon 12.63%—
l,2.65y4.
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES.
21-11 22-11 23-11
Intern, concerns 539.40 548.63 545.30
Industrie 362,10 361.77 361.66
Scheepvaart 185.92 184.82 185.48
Banken 217.62 245.96 247.10
Handel enz. 163.63 164.20 164.97
Algemeen 396.38 400.46 399.19
Advertentie
heeft een feestelijke
verrassing voor U.
De prachtige INDUS kalender
met 12 schitterende kleurenfoto's
van Zwitserse landschappen ont-j
vangt U. gratis na aankoop
van een INDUS-horloge in
de periode van 21 november tot
31 december 1961. Tegen inzen
ding van het daarvoor bestem
de, bij de juwelier aanwezige,
formulier aan INDUS-horloges
Rotterdam wordt U de
- fraaie INDUS kalender
franco thuis gezonden.
Uw horfoger-juwèlier zal U gaarne een
der fraaie kleurenfoto's vrijblijvend tonen.
(Advertentie)
n n
in doosj'es van IO,
blikjes van 20 en
kistjes van 50 stuks.
HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Onregelmatig bij geringe animo
BEURSOVERZICHT.
De handel is gistermiddag gedurende de
gehele beursduur kplm geweest voor de
hoofdfondsen bij een ongeanimeerde stem
ming. Men nam reserve in acht ten aan
zien van het uitbreiden van de reeds be
staande posities, omdat Wallstreet donder
dag, wegens „thanksgiving day" gesloten
blijft. De Philips-aande'en lagen bij de
opening op 969 bepaald flauw in de
markt. Het koersverlies bedroeg voor dit
aandeel, ten opzichte va ft- de vorige slot-
koers, circa zeventien punten. De overige
internationals openden één tot drie pun
ten lager.
Wallstreet gaf woensdag weinig Verande
ring te zien. De „willige" stemming van
woensdag voor Unilever in Amsterdam
werd door de Newyorkse beurs niet al
leen geheel overgenomen, doch men deed
er aldaar nog een schep bovenop. Hier
door steeg de koets woensdagavond in
Amsterdam van 926 tot 938, waarop een
reactie volgde tot 933. Philips, waarvoor
Amerika geen belangstelling had, daalde
toen van 981 tot 962. De koers herstelde
zich tot 967. Gedurende de niet-officiële
ochtendhandel van donderdag werd in
Unilever 928/935, in Philips 966/971 en in
Kon. Olies f 114.50/f 114.70 gedaan. Ver
geleken met de hoogste koers vun gister
morgen voor Unilevers, viel de officiële
opening op 924 tegen, ook al bleef deze
koers slechts één punt beneden die van
het voorgaande slot. Amerika liet, van
wege de vrije dag aldaar, verstek gaan.
Door de geringe vraag van het publiek
liep de koers voor Unilevers op tot 926.
De handel In deze hoek was een stuk kal
mer vergeleken met die van woensdag,
toen nominaal f M3.000 werd omgezet,
waardoor dit fonds eerste werd op de
lijst van de grootste omzet. Philips volg
de met een omzet van slechts f 101.000.
Hoogovens was derde. Koersfluctuaties
van enige betekenis deden zich in alle
hoofdfondsen gedurende de beurs gisteren
niet voor. A.K.Ü.'s liepen op van 376%
tot 378 en noleerden op deze koers bijna
twee punten beneden het vorige slot. De
gunstige toekomstverwachtingen voor de
afdeling buizengieterij van Hoogovens
kwamen ln een lusteloze markt. De koers
van dit fonds lag op 761, anderhalf punt
lager. Kon. Olies, die in Wallstreet
dollar lager sloten, verloren op het Dam
rak opnieuw terrein tot f 113.70. De slot-
koers van woensdag was f 114.90. K.L.M.,
welk fonds de laatste dagen in New York
vast in de markt ligt, kreeg opnieuw
hogere adviesko'ers.
In de scheepvaartsector viel bitter weinig
te beleven. De stemming was licht ver
deeld. Van de leidende cultures noteerde
Deli op f 144.80, twee gulden hoger. Am
sterdam Rubbers bijna twee punten én
H.V.A. circa één punt hoger. Staatsfond
sen praktisch onveranderd met een mini
male affaire.
Op vrijdag 1 december kan pari worden
ingeschreven op f 30 min. vijf procent
obligaties ten laste van de stad Kopenha
gen. Claims Tetterode werden lager ge
adviseerd. Aandelen Fokker die dé laat
ste weken circa 80 punten zijn gestegen
op gunstig bedrijfsnieuws werden donder
dag vijf punten hoger op 435 geadviseerd.
22 nóv. 23 nov.
101% 101 %gb
97 A 97%
90% 90%
92% 92%
93%gb 93%gl
92% —92%
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 3947 (3%)
Nederland 1937 3
Kaarslicht... gezelligheid!
GOUDA KAARSEN
1953. Dank zij een bovenma
tige inspanning gelukte het
piloot Storm en Solon inder
daad zich enigszins aan de
vreemde apathie te ontwor
stelen en een logische con
versatie op te zetten. Het
moest nu ongeveer midden
op de dag zijn op Ganymedes
en daarbuiten kwam zo nu
611 dan een kleine bleek-rose
zon door het wolkendek glu
ren. De obelisk wierp een
lange schaduw over 't plat
vorm, waarin het ronde gat
een ovale lichtvlek toverde,
die toevallig precies op een
cilindervormige verhoging
viel. De twee mannen zagen er duidelijk allerlei
vlekken op liggen, die het ding veel overeen
komst gaven met een groot hakblok. „Wacht
eens even sprak piloot Storm opeens met
onderdrukte stem. „Ik geloof dat ik het weet
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik vrees
dat die pylon helemaal geen monument is,
maar een doodgewoon instrument in een of
ander luguber ritueel. Daar op het platform
staat een offerblok en zodra het zonlicht pre
cies door het ronde gat in de obelisk op dat
ding valt,wordt er stellig een offer aan de
Lichtgod gebracht. Wat denk jij ervan Maar
wat Solon ervan dacht bleef voorlopig een ge
heim, want op dat moment ontstond er beneden
bij de toegang van hun kerker enig tumult. Er
schenen nieuwe gevangenen te zijn
Dollarlening 1947 3 90W» 90
Investeringscert. 3 99% 99fygb
Nederland 1962-64 3 90,,; 99'/,gb
Ned. Indië 1937 3 98% 98%
6 Woningbouwlening 1957 108% 108%
Grootboek 1946 3
Ned. Handelmij
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgena
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Fijenoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
Rubber
92ftgb 92ftgb
335 338%
379%gb 378%
302% 302%
907% 908
114.80gb 113.70
109% 112%gl
Holland Amerika Lijn
153 150%gb
Kon. Paketvaart
154
153
Rotterdamsche Lloyd
149
148
Scheepvaart Unie
152gb
153%
Stv. Mij. Nederland
164
162%
K.N.S.M.
189%
192
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
127%
129%
Dell Mij.
142.80
144.30
Bank voor Ned. Gem. 4%
100A
100,
Bank voor Ned. Gem. 5-1
58 1 04%
104%
Van Berkels Patent
290
287
Albert Heijn
705
706%
Bronswerk
176
176
Centrale Suiker
338
Kon. Mij. De Schelde N.B
280%
281
Intern. Nickel
75%
•76%
American Motors
37%
17%
Anaconda
50»
Bethlehem Steel
42%
41%
General Motors
54%
54%
Kennecott
85
84%
Pennsylvania
MM
Republic Steel
59%
59%
Shell OiL Cömp.
39'ï
39%
Tide Water
20%
20b
U.S. Steel
- 77%
77%
Nat. Can. Corp.
13%
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
84%
84%
Breda 1954
82%
82%
Eindhoven 1954
85
Enschede 1954
32b
32 ct
Den Haag 1952 I
97%
Den Haag 1932 II
91%
Rotterdam 1952 I
93%
91%
Rotterdam 1952 II
92%
92%
Rotterdam 1957
97'/*
Utrecht 1952
95b
Amsterdam 195$ I
83%
83
Amsterdam 1956 H
38%
SS%
Amsterdam 1956 III
88%
89
Dordrecht 1956
85%
-2-
Alkmaar 1956
82%
82%
Zuid-Holland 1957
93%
93%
(Advertentie)
FEUILLETON
99
13 1
De twee manschappen haastten zich
de order uit te voeren.
„Draai de wagen om en voor het
vliegtuig vandaan."
De chauffeur salueerde en klom in
de wagen. Even later scheen Pear
son overtuigd, dai alles in gereed
heid was gebracht.
„Goed," zei hij. „Mijn gezelschap
gaat nu aan boord van de Walrus.
Dat ben ik zelf. de luitenants Tre-
lawney en Bruce-Jones en mr. Cas
well. Wanneer wc klaar zijn 0111 te
starten, doen jullie de hangardeuren
open" hij duidde hierbij op de
manschappen „en we taxiën di
rect naar de haven. Is dat allemaal
duidelijk?"
Er volgde een instemmend gemom
pel.
„Nu nog een laatste ding." Pearson
wees op de luitenant en de twee
manschappen. Hij viste in een zak en
haalde een klein pennemes te voor
schijn. „Jullie twee halen de distinc
tieven van je mouw waaraan je kunt
zien dat jullie vliegtuigmonteurs zijn
door JOHN JOLY
en jij, Bradley," waarmee hij de lui
tenant aanduidde, „haal de A's van
je epauletten."
Gehoorzaam, maar met verbaasde
gezichten, bewerkten de mannen hun
rechtermouw met het mes om de on
derscheidingstekenen van vliegtuig
monteur en vliegtuigmaker, die hun
beroep aanduidden, los te tornen.
Ondertussen deed de luitenant zijn
epauletten af en trok de A's uit de
beide krullen van de goudband. Ter
wijl ik toekeek, probeerde ik iets te
snappen van de onverwachte ontwik
kelingen. Indien de anderen recht
streeks naar het schip gingen en on
ze uitrusting al aan boord van de
Walrus was, wat was dan onze be
stemming?
Pearson drukte stevig de hand van de
kolonel, waaruit ik opmaakte dat
deze laatste niet met ons meeging
en we klommen allen in de Wairus.
Ik wist niet zekei, ot ik hem moest
vliegen en zodoende aarzelde ik toen
ik het luik binnenkwam, maar Pear
son duwde me op de plaats van de
tweede bestuurder. Hijzelf hurkte *p
een stapel uitrustingsstukken en wees
Caswell de plaats van de boordschut
ter aan.
Toen we allemaal goed zaten kwam
Pearsón achter me staan.
„Het is een standaardmodel, behal
ve dat we er extra tanks en een
elektrische starter met speciale bat-
tergen in gemonteerd hebben", zei
hij en, naar voren leunend, wees hij
me de starterschakelaar en de brand
stofkranen aan.
Even later knikte ik naar de grond
ploeg ten teken dat ik klaar was en
de deuren werden opzij gerold en de
blokken weggetrokken.
„Taxi recht naar de baan en start
zo vlug je kan," zei Pearson toen
ik me voorover boog naar de starter.
De motor sloeg onmiddellijk aan en
aangezien het lawaai in de besloten
ruimte van de hangar gewoon enorm
was. gooide ik onmiddellijk de rem
men los en taxiede naar buiten, het
platform op. Pearson tikte me op
m'n schouder en wees me de taxi-
baan aan, naar het eind van de start
baan en ik draaide de Walrus daar
heen.
Terwijl we voortrolden, begon ik aan
myn check voor de start en keek
van tijd tot tijd naar de motor
instrumenten om te zien of de mini
mumtemperatuur en -druk al bereikt
waren.
Tegen de tijd, dat we de startbaan
op draaiden, was all in orde en
zonder aarzelen gaf ik vol gas en
tegen de wind in daverden we weg
om na een. voldoende aanloop log
de lucht ,in te slingeren.
Ik klom rustig en rechtdoor totdat
de Walrus hijgend en steunend vijf
honderd voet hoogte had bereikt. Toen
tikte Pearson me weer op m'n schou
der en beduidde me, een linkerbocht
te maken. Dit deed ik totdat hij zei,
rechtdoor te gaan en gedurende mis
schien twintig minuten vlogen we
naar het zuiden, over de berg Lavinia
en langs de kust. Opnieuw kreeg ik
order van Pearson naar zee te draai
en totdat de kustlijn terugweek; weer
een bocht en we vlogen noordwaarts
totdat we goed en wel ten noorden
van Colombo waren en op ongeveer
vijftienhonderd voet vlogen. Pearson
gaf nu order om naar de kust terug
te vliegen en te dalen. Twintig minu
ten later kwamen we over een zand
bank .en cirkelden boven een brede,
kalme baai. Hier moest ik verschei
dene waterlandingen uitvoeren en ik
deed m'n uiterste best. wel wetend
hoe Pearson mijn verlichtingen nauw
lettend gade zou slaan.
Colin die naast me zat, werd door
Pearson, die in z'n oren schreeuwde,
aangemoedigd op te letten wat ik
allemaal deed. Toen verwisselden Co
lin en ik van plaats en ik gaf hem
allerlei wenken bij de start en ook,
heel zenuwachtig, bij de landing.
Ik had me al enige tijd afgevraagd
hoe we de Walrus aan boord zouden
krijgen, maar daar kwam ik spoedig
achter. Na de vijfde landing nam ik
het stuur weer over en maakte juist
de bocht voor de volgende toen Pear
son me een leken gaf, te stijgen.
Toen we op tweeduizend voet zaten,
keek hij scherp uit in de richting van
Colombo en na even zoeken scheen
hij gevonden te hebben wat hij zocht.
Hij tikte me op m'n arm en wees.
Eerst zag ik niets, maar weldra ont
dekte ik de witte schroefbaan van een
schip dat met grote snelheid langs de
kust naderbij kwam. Pearson wees
naar beneden en naar het schip en ik
duwde de neus van de Walrus om
laag en langzaam cirkelend kwam ik
in de juiste positie van waaruit ik na
derbij kon komen en op brughoogte
langs het schip kon vliegen.
Op de open gevechtsbrug stond het
gebruikelijke verbazend grote aantal
onberispelijk geklede ol
manschappen, hun uniformen wit
schitterend in de ochtendzon. Ze sche
nen totaal niet geïmponeerd te zijn
door onze nadering en bleven strak
voor zich uit staren over de boeg van
het schip, zoals de gewoonte is bij de
„zeebonken," zoals de marinelucht-
vaartdienst ze kent en voor wie alle
hogere marine-officieren bronnen zijn
van voortdurende verbazing. De krui
ser zelf herkende ik niet, maar hjj
was laag en slank en kennelijk op êro-
te snelheid berekend. Ik zag, dat de
vliegtuigkatapult en de hangar tussen
de beide schoorstenen in waren, en ik
vroeg me af of ze de katapult nog on
langs geprobeerd hadden, want 't was
al sinds enige tijd, dat slagschepen en
kruisers geen vliegtuigen meer mee
voerden. Toen begreep ik eensklaps de
reden van deze ontmoeting in de
buurt van de verlaten inham en alle
andere ingewikkelde voorzorgsmaat
regelen ons plotseling vertrek uit
het huis, onder voorwendsel, dat we
alleen maar een proefvlucht zouden
maken; onze bagage, die stilletjes
voor ons ingepakt was en in de koffer
ruimte van de wagen was gedaan;
onze snelle start, zonder enige omhaal
zo vanuit de hangar; de stafauto, die
volgeladen bij de startbaan van 'net
raceterrein aankwam en even -later
weer volgeladen vertrok; het verwij
deren van de uniformen van het on
derhoudspersoneel van alles, wat hen
met vliegtuigen in verband kon bren
gen. Aan de geheimhouding was in
derdaad wel alle aandacht besteed.
Geen enkele toeschouwer zou, toeval
lig of opzettelijk nieuwsgierig, kunnen
bemerken, dat cr een vliegtuig aan
boord van een kruiser werd geladen,
die er eerst geen bij zich had gehad.
Niemand zou zich afvragen waarom
twee vliegers, een complete onder
houdsbemanning, een burger en een
extra kapitein van de Koninklijke
Marine plotseling aan boord van de
kruiser zouden komen, die dan alleen
de haven uit zou glippen.
Een Walrus was van het raceterrein
opgestegen en in zuidelijke richting
vertrokken. Een kruiser had de haven
van Colombo in noordelijke richting
verlaten. Dat was alles wat gezegd
kon worden en daar viel niets uit op
te maken.
(Wordt vervolgd)