Operatie „Walros DE BOEKENPLANK n 0 r 11 a s PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 1 ore tv «clmjveit VANDAAG KLMKEN lit de ETHER toon aangevend VRIJDAG 24 NOVEMBER 1961 P li O V IN C 1 ALE ZEEUWSE COURANT 21 RADIOEN T.V.-RUBRIEK Televisie De Wereldraad van faerken is een indrukwekkende organisatie die nog aan belangrijkheid heeft gewonnen nu de Russisch-Orthodoxe Kerk of ficieel is toegetreden. De gemeen schappelijke goede wil, die zich in de Wereldraad vaak manifesteert, wordt ook gesymboliseerd in het feit dat de N.T.S., dat wil zeggen de gezamenlijkheid van omroepen, de filmreportages over de jongste vergadering van de raad te New Delhi geregeld uitzendt. Na het journaal kan men vanavond naar een filmverslag kijken. De eerste reportage zou al eerder op het scherm zijn gekomen, als een staking van liet verladerspersoneel op het Londense vliegveld verzen ding van de filmrol niét zou heb ben vertraagd. Die staking is in middels opgeheven en er is Alle re den om aan te nemen dat de uit zending vanavond doorgaat. De Vlaamse televisie zendt om half negen Friedrich Duerenmatts eenakter „Vooravond in de na- herfst" uit, die gisteren onder regie van Kees van Iersel door de VARA op de beeldbuis werd gebracht. Om vijf voor half tien de filmrubriek „Première" en om tien over tien de stomme film „De klokkeluider van de Notre Dame" in de serie „Beelden spraken". Radio In het VPRO programma wordt via Hilversum I om vijf minuten over half negen een programma van Franse chansons uitgezonden waarin men o.a. "Kan luisteren naar Catherine Sauvage en Juliette Gre co. Over de andere zender wordt via de KRO om half negen het jon gerenprogramma „Staccato" uitge zonden, speciaal bestemd voor jon geren van 20 tot 30 jaar. Het is samengesteld door Dick de Vree. ZATERDAG 25 NOVEMBER. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym, 7,20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpa gina. praatje. 8,40 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Ama- teursorb. V.P.R.Ó.: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nwe gram. 11.29 Sportuitz. 11.50 Lichte muz. 12.15 Nieuw-Guinea: Weeg schaal o£ waagschaal, lezipg. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Vara-varia. 13.20 Orgel spel. 13.40 Tussen mens en nevelvlek, le zing. 13.55 Lichte muz. 14.15 V. d. jeugd. 14.50 Pellkannciland, blijspel. 17.00 Jazz muziek. 17.30 Act. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Lichte muz. 19.00 Artistieke staalkaart. V.P.R.O.: 19.30 Bij belse miniaturen, lezing. 19.45 Gram. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Dansmuz. 21.50 Soo. comm. 22.05 Cabaret. 22.30 Nws. 22.40 De zwarte diamant, hoorspel. 23.10 Derde Assemblée v. d. wereldraad v. kerken te New Delhi. 23.20 Zigeunêrork. 23.50 Gram. 23.55—24.00 Nws. Rowenta. 37,BO (nel. volliflhcidMnoer special Modern strijken. SOO grams „streamline" strijkautomaat - instelbaar voor elke stof. Strijkautomaten - v.a. 23.50 Rowenta-perfectle I HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00— 24.00 K.R.O. K.R.O.: 7.00 Nws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 V. d. Jeugd. 7.49 Morgengebed en over weging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Mid dagklok noodklok. 12.04 Promenade- ork. en sol. (12.30—12.33 Land- en tuinb. meded.). 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Pla- tennieuws. 13.25 Klein mannenkoor. 13.50 Tenor en gitaar. 14.10 Franse les. 14.30 V. d. Jeugd. 15.30 Sopr. en piano. 15.55 Metropole ork. 16.45 Gram. 17.00 Sport- periscoop. 17.10 Gram. 17.30 Boekbespr. 17.40 Amatêursprogr. 18.00 Kunstkron. 18,30 Lichte muz. 18.50 U bent toch ook van dé partij?, lezing. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Wedstr. in muziekliteratuur kennis. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Gram. 20.50 En nu mijn geval, vragen- beantw. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Licht progr. 22.20 1 22.29 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Religieuze muz. toet comm. 23,55— 24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. A.V.R.O.: 15.00 Jazzmuz. 15.25 Documen taire film. N.T.S.: 15.49 Rep. basketball- wedstr. om de Europese Cup. A.V.R.O.: 17.00—17.30 V. d. kind. 19.30 Filmprogr. N.T.S.: 20.00 Journ, en weeroverz. A.V. R.O.: 20.20 Quiz. 20.50 Gevar. progr. 21.35 Literaire quiz. 22.20—22:45 T.V.-film. VLAAMS BELGISCHE T.V.-PROGR. 17.00—18.00 V. d. jeugd. 19.00 Folkloris tisch progr. 39.30 De week in beeld. 20.00 Nws. 20.25 Het ïtianneke. 20.30 Feuill. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Idem. 22.20 Nws. FRANS BELGISCHE T.V.-PROGR. 15.30 Documentair progr. 16.15 Beelden v, Vlaanderen. 17.30—18.30 Eurovisie: Zaal- tenniswedstr. te Keulen. 19.30 Feuill. 20.00 Nws. 20.30 Ballet. 20.45 Wedstr. progr. 21.45 Folkloristisch progr. 22.30 Speelfilm. 23.00 Nws. '"Can en troor Meineed Achter het pseudoniem Martin Mons verschuilen zich twee Haagse zus ters, Iieeft Elsevier onlangs onthult. Martin Mons is de schrijver van een flink aantal detectives, waarvan nummer 25 in de Accoladereeks van A. W. Sijthoff verscheen onder de titel „Meineed". Meineed verhaalt over de wrijvingen, die tussen de passagiers op een klein schip, dat een lange zeereis maakt, kunnen ontstaan. Zeker wanneer zich onder hen bevindt een Amerikaanse miljonairsdochter, die zich graag het hof laat maken. Wanneer deze jon gedame op mysterieuze wijze wordt gedood, beginnen de moeilijkheden pas goed. Een Nederlander dreigt in het Amerikaanse proces onschuldig te worden veroordeeld. Een bejaarde dame, voert een heftige strijd met haar geweten en haar wens om niet in de zaak te worden betrokken. Al les keert ten goede, wanneer zij haar ontlastende verklaring aflegt. Goede typeringen en beschreven si tuaties. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 23 november. Londen 10.13'/i—10.14. New York 3.59H—3.60A. Montreal 3.4GH— 3.46J-5. Parijs 73.38%—73.43%. Brus sel 7.23%—7.23%. Frankfort 89.94— 89.99. Stockholm 69.70%—69.75%. Zürich 83.31—83.36. Milaan 58.00% 58.05%. Kopenhagen 52.24% 52.29%. Oslo 50.591/2—50.64%. Wenen 13.94%—13.95%. Lissabon 12.63%— l,2.65y4. A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES. 21-11 22-11 23-11 Intern, concerns 539.40 548.63 545.30 Industrie 362,10 361.77 361.66 Scheepvaart 185.92 184.82 185.48 Banken 217.62 245.96 247.10 Handel enz. 163.63 164.20 164.97 Algemeen 396.38 400.46 399.19 Advertentie heeft een feestelijke verrassing voor U. De prachtige INDUS kalender met 12 schitterende kleurenfoto's van Zwitserse landschappen ont-j vangt U. gratis na aankoop van een INDUS-horloge in de periode van 21 november tot 31 december 1961. Tegen inzen ding van het daarvoor bestem de, bij de juwelier aanwezige, formulier aan INDUS-horloges Rotterdam wordt U de - fraaie INDUS kalender franco thuis gezonden. Uw horfoger-juwèlier zal U gaarne een der fraaie kleurenfoto's vrijblijvend tonen. (Advertentie) n n in doosj'es van IO, blikjes van 20 en kistjes van 50 stuks. HARMONISCH IN SMAAK, AFWERKING EN VERPAKKING AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Onregelmatig bij geringe animo BEURSOVERZICHT. De handel is gistermiddag gedurende de gehele beursduur kplm geweest voor de hoofdfondsen bij een ongeanimeerde stem ming. Men nam reserve in acht ten aan zien van het uitbreiden van de reeds be staande posities, omdat Wallstreet donder dag, wegens „thanksgiving day" gesloten blijft. De Philips-aande'en lagen bij de opening op 969 bepaald flauw in de markt. Het koersverlies bedroeg voor dit aandeel, ten opzichte va ft- de vorige slot- koers, circa zeventien punten. De overige internationals openden één tot drie pun ten lager. Wallstreet gaf woensdag weinig Verande ring te zien. De „willige" stemming van woensdag voor Unilever in Amsterdam werd door de Newyorkse beurs niet al leen geheel overgenomen, doch men deed er aldaar nog een schep bovenop. Hier door steeg de koets woensdagavond in Amsterdam van 926 tot 938, waarop een reactie volgde tot 933. Philips, waarvoor Amerika geen belangstelling had, daalde toen van 981 tot 962. De koers herstelde zich tot 967. Gedurende de niet-officiële ochtendhandel van donderdag werd in Unilever 928/935, in Philips 966/971 en in Kon. Olies f 114.50/f 114.70 gedaan. Ver geleken met de hoogste koers vun gister morgen voor Unilevers, viel de officiële opening op 924 tegen, ook al bleef deze koers slechts één punt beneden die van het voorgaande slot. Amerika liet, van wege de vrije dag aldaar, verstek gaan. Door de geringe vraag van het publiek liep de koers voor Unilevers op tot 926. De handel In deze hoek was een stuk kal mer vergeleken met die van woensdag, toen nominaal f M3.000 werd omgezet, waardoor dit fonds eerste werd op de lijst van de grootste omzet. Philips volg de met een omzet van slechts f 101.000. Hoogovens was derde. Koersfluctuaties van enige betekenis deden zich in alle hoofdfondsen gedurende de beurs gisteren niet voor. A.K.Ü.'s liepen op van 376% tot 378 en noleerden op deze koers bijna twee punten beneden het vorige slot. De gunstige toekomstverwachtingen voor de afdeling buizengieterij van Hoogovens kwamen ln een lusteloze markt. De koers van dit fonds lag op 761, anderhalf punt lager. Kon. Olies, die in Wallstreet dollar lager sloten, verloren op het Dam rak opnieuw terrein tot f 113.70. De slot- koers van woensdag was f 114.90. K.L.M., welk fonds de laatste dagen in New York vast in de markt ligt, kreeg opnieuw hogere adviesko'ers. In de scheepvaartsector viel bitter weinig te beleven. De stemming was licht ver deeld. Van de leidende cultures noteerde Deli op f 144.80, twee gulden hoger. Am sterdam Rubbers bijna twee punten én H.V.A. circa één punt hoger. Staatsfond sen praktisch onveranderd met een mini male affaire. Op vrijdag 1 december kan pari worden ingeschreven op f 30 min. vijf procent obligaties ten laste van de stad Kopenha gen. Claims Tetterode werden lager ge adviseerd. Aandelen Fokker die dé laat ste weken circa 80 punten zijn gestegen op gunstig bedrijfsnieuws werden donder dag vijf punten hoger op 435 geadviseerd. 22 nóv. 23 nov. 101% 101 %gb 97 A 97% 90% 90% 92% 92% 93%gb 93%gl 92% —92% Nederland 1959 (4%) Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 (3%) Nederland 1955 (3%) Nederland 3947 (3%) Nederland 1937 3 Kaarslicht... gezelligheid! GOUDA KAARSEN 1953. Dank zij een bovenma tige inspanning gelukte het piloot Storm en Solon inder daad zich enigszins aan de vreemde apathie te ontwor stelen en een logische con versatie op te zetten. Het moest nu ongeveer midden op de dag zijn op Ganymedes en daarbuiten kwam zo nu 611 dan een kleine bleek-rose zon door het wolkendek glu ren. De obelisk wierp een lange schaduw over 't plat vorm, waarin het ronde gat een ovale lichtvlek toverde, die toevallig precies op een cilindervormige verhoging viel. De twee mannen zagen er duidelijk allerlei vlekken op liggen, die het ding veel overeen komst gaven met een groot hakblok. „Wacht eens even sprak piloot Storm opeens met onderdrukte stem. „Ik geloof dat ik het weet Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik vrees dat die pylon helemaal geen monument is, maar een doodgewoon instrument in een of ander luguber ritueel. Daar op het platform staat een offerblok en zodra het zonlicht pre cies door het ronde gat in de obelisk op dat ding valt,wordt er stellig een offer aan de Lichtgod gebracht. Wat denk jij ervan Maar wat Solon ervan dacht bleef voorlopig een ge heim, want op dat moment ontstond er beneden bij de toegang van hun kerker enig tumult. Er schenen nieuwe gevangenen te zijn Dollarlening 1947 3 90W» 90 Investeringscert. 3 99% 99fygb Nederland 1962-64 3 90,,; 99'/,gb Ned. Indië 1937 3 98% 98% 6 Woningbouwlening 1957 108% 108% Grootboek 1946 3 Ned. Handelmij Alg. Kunstzijde Unie Berghs' en Jurgena Calvé-Delft Hoogovens n.r. Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton-Fijenoord Billiton Kon. Petroleum Mij. Rubber 92ftgb 92ftgb 335 338% 379%gb 378% 302% 302% 907% 908 114.80gb 113.70 109% 112%gl Holland Amerika Lijn 153 150%gb Kon. Paketvaart 154 153 Rotterdamsche Lloyd 149 148 Scheepvaart Unie 152gb 153% Stv. Mij. Nederland 164 162% K.N.S.M. 189% 192 Ver. H.V.A. Mij. N.V. 127% 129% Dell Mij. 142.80 144.30 Bank voor Ned. Gem. 4% 100A 100, Bank voor Ned. Gem. 5-1 58 1 04% 104% Van Berkels Patent 290 287 Albert Heijn 705 706% Bronswerk 176 176 Centrale Suiker 338 Kon. Mij. De Schelde N.B 280% 281 Intern. Nickel 75% •76% American Motors 37% 17% Anaconda 50» Bethlehem Steel 42% 41% General Motors 54% 54% Kennecott 85 84% Pennsylvania MM Republic Steel 59% 59% Shell OiL Cömp. 39'ï 39% Tide Water 20% 20b U.S. Steel - 77% 77% Nat. Can. Corp. 13% PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 84% 84% Breda 1954 82% 82% Eindhoven 1954 85 Enschede 1954 32b 32 ct Den Haag 1952 I 97% Den Haag 1932 II 91% Rotterdam 1952 I 93% 91% Rotterdam 1952 II 92% 92% Rotterdam 1957 97'/* Utrecht 1952 95b Amsterdam 195$ I 83% 83 Amsterdam 1956 H 38% SS% Amsterdam 1956 III 88% 89 Dordrecht 1956 85% -2- Alkmaar 1956 82% 82% Zuid-Holland 1957 93% 93% (Advertentie) FEUILLETON 99 13 1 De twee manschappen haastten zich de order uit te voeren. „Draai de wagen om en voor het vliegtuig vandaan." De chauffeur salueerde en klom in de wagen. Even later scheen Pear son overtuigd, dai alles in gereed heid was gebracht. „Goed," zei hij. „Mijn gezelschap gaat nu aan boord van de Walrus. Dat ben ik zelf. de luitenants Tre- lawney en Bruce-Jones en mr. Cas well. Wanneer wc klaar zijn 0111 te starten, doen jullie de hangardeuren open" hij duidde hierbij op de manschappen „en we taxiën di rect naar de haven. Is dat allemaal duidelijk?" Er volgde een instemmend gemom pel. „Nu nog een laatste ding." Pearson wees op de luitenant en de twee manschappen. Hij viste in een zak en haalde een klein pennemes te voor schijn. „Jullie twee halen de distinc tieven van je mouw waaraan je kunt zien dat jullie vliegtuigmonteurs zijn door JOHN JOLY en jij, Bradley," waarmee hij de lui tenant aanduidde, „haal de A's van je epauletten." Gehoorzaam, maar met verbaasde gezichten, bewerkten de mannen hun rechtermouw met het mes om de on derscheidingstekenen van vliegtuig monteur en vliegtuigmaker, die hun beroep aanduidden, los te tornen. Ondertussen deed de luitenant zijn epauletten af en trok de A's uit de beide krullen van de goudband. Ter wijl ik toekeek, probeerde ik iets te snappen van de onverwachte ontwik kelingen. Indien de anderen recht streeks naar het schip gingen en on ze uitrusting al aan boord van de Walrus was, wat was dan onze be stemming? Pearson drukte stevig de hand van de kolonel, waaruit ik opmaakte dat deze laatste niet met ons meeging en we klommen allen in de Wairus. Ik wist niet zekei, ot ik hem moest vliegen en zodoende aarzelde ik toen ik het luik binnenkwam, maar Pear son duwde me op de plaats van de tweede bestuurder. Hijzelf hurkte *p een stapel uitrustingsstukken en wees Caswell de plaats van de boordschut ter aan. Toen we allemaal goed zaten kwam Pearsón achter me staan. „Het is een standaardmodel, behal ve dat we er extra tanks en een elektrische starter met speciale bat- tergen in gemonteerd hebben", zei hij en, naar voren leunend, wees hij me de starterschakelaar en de brand stofkranen aan. Even later knikte ik naar de grond ploeg ten teken dat ik klaar was en de deuren werden opzij gerold en de blokken weggetrokken. „Taxi recht naar de baan en start zo vlug je kan," zei Pearson toen ik me voorover boog naar de starter. De motor sloeg onmiddellijk aan en aangezien het lawaai in de besloten ruimte van de hangar gewoon enorm was. gooide ik onmiddellijk de rem men los en taxiede naar buiten, het platform op. Pearson tikte me op m'n schouder en wees me de taxi- baan aan, naar het eind van de start baan en ik draaide de Walrus daar heen. Terwijl we voortrolden, begon ik aan myn check voor de start en keek van tijd tot tijd naar de motor instrumenten om te zien of de mini mumtemperatuur en -druk al bereikt waren. Tegen de tijd, dat we de startbaan op draaiden, was all in orde en zonder aarzelen gaf ik vol gas en tegen de wind in daverden we weg om na een. voldoende aanloop log de lucht ,in te slingeren. Ik klom rustig en rechtdoor totdat de Walrus hijgend en steunend vijf honderd voet hoogte had bereikt. Toen tikte Pearson me weer op m'n schou der en beduidde me, een linkerbocht te maken. Dit deed ik totdat hij zei, rechtdoor te gaan en gedurende mis schien twintig minuten vlogen we naar het zuiden, over de berg Lavinia en langs de kust. Opnieuw kreeg ik order van Pearson naar zee te draai en totdat de kustlijn terugweek; weer een bocht en we vlogen noordwaarts totdat we goed en wel ten noorden van Colombo waren en op ongeveer vijftienhonderd voet vlogen. Pearson gaf nu order om naar de kust terug te vliegen en te dalen. Twintig minu ten later kwamen we over een zand bank .en cirkelden boven een brede, kalme baai. Hier moest ik verschei dene waterlandingen uitvoeren en ik deed m'n uiterste best. wel wetend hoe Pearson mijn verlichtingen nauw lettend gade zou slaan. Colin die naast me zat, werd door Pearson, die in z'n oren schreeuwde, aangemoedigd op te letten wat ik allemaal deed. Toen verwisselden Co lin en ik van plaats en ik gaf hem allerlei wenken bij de start en ook, heel zenuwachtig, bij de landing. Ik had me al enige tijd afgevraagd hoe we de Walrus aan boord zouden krijgen, maar daar kwam ik spoedig achter. Na de vijfde landing nam ik het stuur weer over en maakte juist de bocht voor de volgende toen Pear son me een leken gaf, te stijgen. Toen we op tweeduizend voet zaten, keek hij scherp uit in de richting van Colombo en na even zoeken scheen hij gevonden te hebben wat hij zocht. Hij tikte me op m'n arm en wees. Eerst zag ik niets, maar weldra ont dekte ik de witte schroefbaan van een schip dat met grote snelheid langs de kust naderbij kwam. Pearson wees naar beneden en naar het schip en ik duwde de neus van de Walrus om laag en langzaam cirkelend kwam ik in de juiste positie van waaruit ik na derbij kon komen en op brughoogte langs het schip kon vliegen. Op de open gevechtsbrug stond het gebruikelijke verbazend grote aantal onberispelijk geklede ol manschappen, hun uniformen wit schitterend in de ochtendzon. Ze sche nen totaal niet geïmponeerd te zijn door onze nadering en bleven strak voor zich uit staren over de boeg van het schip, zoals de gewoonte is bij de „zeebonken," zoals de marinelucht- vaartdienst ze kent en voor wie alle hogere marine-officieren bronnen zijn van voortdurende verbazing. De krui ser zelf herkende ik niet, maar hjj was laag en slank en kennelijk op êro- te snelheid berekend. Ik zag, dat de vliegtuigkatapult en de hangar tussen de beide schoorstenen in waren, en ik vroeg me af of ze de katapult nog on langs geprobeerd hadden, want 't was al sinds enige tijd, dat slagschepen en kruisers geen vliegtuigen meer mee voerden. Toen begreep ik eensklaps de reden van deze ontmoeting in de buurt van de verlaten inham en alle andere ingewikkelde voorzorgsmaat regelen ons plotseling vertrek uit het huis, onder voorwendsel, dat we alleen maar een proefvlucht zouden maken; onze bagage, die stilletjes voor ons ingepakt was en in de koffer ruimte van de wagen was gedaan; onze snelle start, zonder enige omhaal zo vanuit de hangar; de stafauto, die volgeladen bij de startbaan van 'net raceterrein aankwam en even -later weer volgeladen vertrok; het verwij deren van de uniformen van het on derhoudspersoneel van alles, wat hen met vliegtuigen in verband kon bren gen. Aan de geheimhouding was in derdaad wel alle aandacht besteed. Geen enkele toeschouwer zou, toeval lig of opzettelijk nieuwsgierig, kunnen bemerken, dat cr een vliegtuig aan boord van een kruiser werd geladen, die er eerst geen bij zich had gehad. Niemand zou zich afvragen waarom twee vliegers, een complete onder houdsbemanning, een burger en een extra kapitein van de Koninklijke Marine plotseling aan boord van de kruiser zouden komen, die dan alleen de haven uit zou glippen. Een Walrus was van het raceterrein opgestegen en in zuidelijke richting vertrokken. Een kruiser had de haven van Colombo in noordelijke richting verlaten. Dat was alles wat gezegd kon worden en daar viel niets uit op te maken. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13