ZELANDICA ranshmta Operatie „Walrus" PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Uw Kunstgebit WAS-AUTOMAAT DINSDAG 21 NOVEMBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Zeeland door de ogen van een buitenlander gezien is en blijft een boeiend onderwerp. Wij bezitten uit de vorige eeuw een aantal reisbeschrijvingendie de moeite van het lezen ruimschoots waard zijn. Er spreekt uit deze beschrijvingen altijd een verwondering over het fqit dat Zeeland zich in de strijd tegen het water heeft kunnen handhaven. n zekere zin is het boek van Roger Pilkington een voortzetting J van de traditionele reisbeschrijvingen. Alleen hij bezoekt met zijn eigen boot, de „Commodore", Nederland, hij kent het water. Zijn „Small boat through Holland" (herdrukt In 1959) is niet zijn eerste reisbeschrijving. „Thames waters" en „Small boat through Belgi um" zijn er aan voorafgegaan. Wat ons opvalt is de persoonlijke relatie met zijn motorboot. (The material structure of the hull does not begin to be a ship until life is aboard it in the form of the Master (under God) and crew). Zijn tocht begint te Gent. Het kanaal Terneuzen-Gent heeft laatstgenoemde stad zulk een bloeiende haven gegeven „that the burghers of Antwerp have necessarily come tó regard it with something of the same misgivings as those with which a Liverpool man views the Manchester Ship Canal." Pilkington wordt door onze douane hartelijk verwelkomd. Adviezen worden gegeven. De een adviseert een bezoek aan Haarlem, de ander aan Utrecht, een derde Friesland. „In Friesland we would find the language more like English. They could not speak Dutch properly, that was all". De reisbeschrijving wordt gelardeerd met uitvoerige historische aantekeningen. En al mogen er onjuistheden in voorkomen, we hadden ze niet graag gemist. Een (vroeger) bezoek aan Veere is voor hem aanleiding tot het vertellen van legenden. Een burger van Veere ontdekte dat zijn vrouw verliefd was geraakt op een jonge man. De echtgenoot nodigde hem uit voor een vlstocht in het Veerse Gat. Aangekomen bij de zandbank de „Schotsman" (after a wool ship of Scotland which was wrecked Upon it), wist hij de jonge man alleen op de plaat achter te laten. Van verre riep hij hem toe welke dood hem wachtte wanneer het water zou opko men. „Having delivered this appropriate sermon he turned away and rowed back into Veere." Net voor het donker werd de „penitent lover" door een visser gered. Het zien van het standbeeld van De Ruyter te Vlisslngen is voor Pilkington aanleiding om uit het dagboek van Samuel Pepys te citeren wat deze over de tocht naar Chatham heeft geno teerd. Interessant is wat hy verteld over Francis Johnson, een dominee te Middelburg. We moeten ons jammer genoeg beperken. Om nog een indruk van zijn droge humor te geven het volgende: „It was at Hansweert that we first encountered the delightful openfaced honesty of the Dutch. An armed guard appeared on the lock-side, saluted, and drew from his pocket a little printed catalogue which he handed to us. „That is a list of criminals internationally sought by the police", he explained as he shone his light on the booklet. „Please be so good as to tell me whether your names are listed". We scanned the list and handed it back to him with the assurance that for some reason or other we were not included. He thanked us, saluted once more, and told us that we might proceed". \AAAAAAAAAAAAAAAA^AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/ AdvertentieJ KERKNIEUWS CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Rottei'dam-W.: N. de Jong te Katwijk aan Zee en J. C. van Ravenswaij te Scheveningen. Bedankt voor Alphen aan den Rijn: E. Venema te, Zwijndreci.:. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Drietal te Zaandam: E. van Stralen te Wieringen, D. Richards te Bus- sum en H. Annema te Gorredijk. Beroepen te Beverwijk: H. Lukkin- ga te Zaandam; te Berlikum (Fr.): T. Siccama te Wolvega-Tjallewerd; te Akkrum in combinatie met Ter- horne: domina J. Gorter te Terhorne, die dit beroep ook aannam. Nieuw Klns-SIze lapijl, kamerbreed lapijl Velé fapgt-ktffalütüem in "één baaasbreedte9: In breedtes ut» 3 tot 5 meter. Vanaf fi 18.00 per *1* Z££fj zcêr vetï kern Op de rcrnimedè e» vergrote tapgt-afdding. Rotterdam, Binnenweg 7, Beijërlandselaan 72 - 78 Vlissingen, Oud© Markt Utrecht, Voorstraat 36, Mariapfaats 2 Den Haag, Groenmarkt 29, Grote Markt NED. HERV. KERK Beroepen te Nunspeet: J. G. van Ieperen te Terheide. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Lombardije: J. Heule te Rotterdam-Zuid; te Rot terdam-Delf sbaven (als evangelist tiepredikant)C. J. Honig te Meche- len (België). Aangenomen naar Barendrecht: G. Leene te Boskoop. Bedankt voor Palmerston-North (Nieuw-Zeeland)): S. Oegema te Le- wedorp (nadere beslissing). Examens: Aan het zendingssemina rium te Baarn zijn geslaagd voor het zendingsexamen de heren Jb. van der Neut, kand. te Baarn en ds. W. H. L. Reinders te Zeist. kan niet meer loszitten of verschuiven i Dentofix - een nieuw, verbeterd en antiseptisch poeder - behoeft slechts op de gebitsplaat gestrooid te wor den om het gebit de gehele dag rots vast op zijn plaats te houden. U voelt zich zeker en behaaglijk. Dentofix voorkomt tevens onaangename reuk uit de mond. Probeert het nog heden. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plas tic flacons, prijs t. 2,35, bij apotheken en drogisterijen. A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES. 16-11 17-11 20-11 Int. conc. 556.19 545.15 540.76 Industrie 366.11 364.75 365.09 Scheepv. 187.70 184,S2 183.93 Banken 246.07 245.56 245.56 Handel enz. 163.93 163.27 162.92 Algemeen 405.24 399.42 397.32 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Overwegend iets lager BEURSOVERZICHT. Het Damrak heeft maandagmiddag by de opening voor de hoofdfondsen lagere koersen te zien gegeven ten opzichte van het vorige slotniveau. Kon. Olies vormden hierop een uitzondering. Dit fonds lag op 115.30, circa zestig cent hoger Inge volge Wallstreet. Zoals de laatste tijd steeds het geval is geweest kwam de vraag ook gistermiddag voor de olie aandelen van publieke zijde. De handel was in alle hoeken zeer gering. Dit was een gevolg van het feit dat het buiten land merendeels verstek liet gaan. Voor Philips had Amerika op het verlaagde niveau enige belangstelling waardoor de koers van deze aandelen kon aantrekken van 975 tot 982. De aandelen verlieten' de beurs op circa 980. tegen een vorige slot- koers van 987. Vrijdagavond werd als laagste koers voor Philips 973 genoteerd. Uniievers- werden op 888, min tien pun ten. verhandeld. A.K.U. een paar puntjes lager op 377, terwijl Hoogovens tot 761 afbrokkelden, tegen vrijdag 766'/,. De Amsterdamse beurs ontving maandag geen enkele steun van Londen en Westduitse beurzen, die lagere koersen registreerden. De orders van het publiek waren schaars, terwijl de arbitrage inter nationaal heel weinig kon uitrichten. De koersfluctuaties op de dag bleven binnen zeer nauwe grenzen. De leidende cultures lagen eerder een tik je beter in de markt met weinig zaken. De scheepvaartaandelen zetten de nieuwe beursweek in met een koersdaling van door elkaar één tot twee punten. De han del In deze hoek was minimdal. Van de staatsfondsen lagen de 4% obligaties zwak In de markt. Ook de overige obligaties waren Iets gemakkelijker. In de lokale afdelingen werden de aan- HOOG EN LAAG WATER 22 november Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 1.26 2.23 1.56 2.37 2.41 2.47 2.59 1.68 3.16 1.97 -f-nap uur meter 13.40 2.24 14.10 2.38 14.51 2.46 15.09 1.64 15.31 .1.94 nap uur meter 7.49 8.22 8.57 8.37 8.51 1.9< 2.12 2.26 1.54 1.77 uur meter 20.17 2.19 20.50 21.23 20.59 21.16 2.35 2.49 1.78 2.01 1950. Al naar gelang hun graad van versuffing, ke ken de anderen met meer dere of mindere belangstel ling toe en slechts de „hel- dersten" beseften ten volle wat er was geschied. Eén hunner had zijn paral op eentGani afgevuurd en het resultaat was nul komma nul geweest! Een dosis die op Aarde een olifant, of op Valeron een Sathor voor meerdere uren buiten wes ten geslagen zou hebben, had op een Gani helemaal geen uitwerking! Zoiets hadden de mannen van Shastar nog nooit meegemaakt! Eigenlijk krenkte het hun nationale, of liever: mondiale trots 'n beetje. Ook bij verdere proefnemingen bleef het effect gelijk. De Gani's waren im muun voor het wapen. Weldra bevond men zjph weer op pad dwars door de dichte jungle en het incident was spoedig vergeten. De voettocht was verre van aangenaam en me nigeen slaakte een zucht van verlichting toen het bos plotseling overging in open terrein. En daar lag vóór hen, wat kennelijk als een stad der Gani's beschouwd kon worden. De bodem van een grote vallei was althans bezaaid met typische gebouwen van verschillende vorm en grootte, waarin de Gani's schenen te wonen. delen van de metaalbuizenindustrie Excel sior en die van de Doetinchemsche Ijzer gieterij iets hoger geadviseerd op de aanstaande samenwerking door middel van aandelenruil. De grootbanken werden praktisch onveranderd tot iets beter ge adviseerd. Overige adviesprijzen: aande len Van Gelder Papier een paar punten hoger op de bouw van een nieuwe papier fabriek in Velzen samen met een Zwitser se dochter van een Amerikaanse maat schappij. Tetterode hoger op de gunstige vooruitzichten, daarentegen machinefa briek „Breda" en Apeldoornse Netten lager op de minder gunstige gang van zaken over 1961. Fokker hoger op de aanstaande samenwerking met vliegtuig fabrikanten uit vfjf landen voor de pro- duktie van militaire vliegtuigen voor de NA.T.O. Aniem hoger op het optimisme van het bestuur ten aanzien van het innen van de vordering op Indonesië. 17 nov. 20 nov. Nederland 1959 (4%) Nederland 1951 (3%) Nederland 1948 (3'A) Nederland 1955 (3 Nederland 1947 (3%) Nederland 1937 3 Dollarlening 1947 3 Investeringscert. 3 Nederland 1962-64 3 Ned. Indië 1937 3 6% Woningbouwlening 1957 Grootboek 1946 3 Ned. Handelmy. Alg. Kunstzyde.Unie 101% ïoi y, 97 9714b 90% 9014 91 9114 99iigb 93%gb 9214 92 ri 9114 91 99!igl 99A 9914 9914 98 V, 9814 10814 108*4 92A 92Agb 335 S39 379gb 376%gb Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 20 november. Londen 10.1314—10.14New York 3.60^—3.60^,; Montreal 3.47R— 3.48A: Parijs 73,3373.33; Brussel 7.23147.24; Frankfort 89.94 i— 39.9914: Stockholm 69.69%—69.74%; Zürich 83.29'/*—83.34',4; Milaan 53.01%—58.06%: Kopenhagen 32.2514 —52.30%: Oslo 50.56—50.61: Wenen 13.941413.95%: Lissabon 12.63%— 12.65. Berghs' en Jurgens 302 301 Calvé-Delft 834 8T9 Hoogovens n.r. 766 757 Ned. Kabelfabrielc 575 566% Philips 984 975'/* Unilever 897gb 886 Wilton-Fyenoord 29444 290% Billiton 581 588 Kon. Petroleum Mij. 114.60 115.30 Amsterdam Rubber 109(4 109% Holland Amerika Lijn 150gb 150 Kon. Paketvaart 150 149% Rotterdamse Lloyd 146 147 Scheepvaart Unie 153 151'/. Stv. My. Nederland 167 165 K.N.S.M. 135''.gb 187 Ver. H.V.A. My. N.V. 123% 125gb Deli Mq. 142.10 143.80 Bank voor Ned. Gem. 4"* 100% Bank voor Ned. Gem. 5-195 8 104 n! 104% Van Berkels Patent 294 290 Albert Heijn 729 719 Bronswerk 176 175 Kon. My. De Schelde N.B. 234 284% Intern. Nickel 79 78 American Motors 18,V 18% Anaconda 51% 49% Bethlehem Steel 41(4 4l'/a General Motors 53A 53A Kennecott 85 84,V New York Central 18% 19 Pennsylvania 16% 17% Republic Steel 53% 59 Shell Oil Comp. 41 40% Tide Water 20'% U.S. Steel 77% 77 Nat. Can. Corp. 12% 13 PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 84 Breda 1954 8214 Eindhoven 1954 I Enschede 1954 Den Haag 1952 I Den Haag 1952 II 91 Rotterdam 1952 II 9214 Rotterdam 1957 97 Ij Utrecht 1952 9514 Amsterdam 1936 I 83 Amsterdam 1956 II 89'/« Amsterdam 1956 III 3914 Amsterdam '33 (C.+A.) 10514 Dordrecht 1956 821', Alkmaar 1956 82 Zuid-Holland 1957 9314 (Advertentie) Niet alieen voor grote, maar óók voor fijne was Automatisch wassen met droge handen. Dit doet de Constructa: Grondig voorweken - centrifuge ren - voorwas - hoofdwas - spoe len - vuil water wegpompen - spoelen - yuij water wegpompen - spoelen - centrifugeren - spoelen i.' - centrifugeren - spoelen - droog- centrifugeren. Al deze handelin gen volgen elkaar automatisch op. De meest verfijnde werkwijze voor het fijnste wasgoed (maar óók voorde grote was). Vraag de monstratie bij Üw handelaar. Zend mij Uw catalogus Naam: 2, Adres: Q Woonplaats: £Q Opzenden aan: Constructa Nederland N.V. - Keizers gracht 522 - Amsterdam-C. - Telefoon 020 - 3 2393 10 Lindley liep woedend weg om tc pro beren 'de monteurs tot spoed aan te zetten en ik slenterde langs het ver harde platform om naar al die ver schillende vliegtuigen te kijken, waarvan ik er heel wat nog nooit eerder had gezien. Terwijl ik naar een Walrus stond te kijken, een fantastisch aardige amfi bietweedekker met een duwpropeller, kreeg ik een klap op mijn schouder van een grote luitenant-ter-zee twee de klas met een zwarte baard, die uit het niet te voorschijn leek gekomen te zijn. „Je kijkt naar de beste kist van Zijne Majestcits Marine", kondigde hij met luid schallende stem aan, die duidelijk niet aan tegenspraak ge wend was. „Stap aan boord en laat ik je wat rondvliegen". Ik volgde de reuzengestalte door het nauwe luik boven de stuurstoel. „Hoe heet je kerel vroeg het ge baarde monster. „Trelawney, meneer." „Zo, en wat vlieg je?" „Seafires, meneer". door JOHN JOLY Een blik van diep medelijden, ver mengd met minachting verspreidde zich over z'n gebaard gezicht. „Ja gers", riep hij minachtend uit. „Dat is geen vliegen. Noem jij je een pi loot Hij liet z'n stem tot een vertrouwe lijk gefluister zakken. „Dit is ie ware kerel. Land of water, dat doet er niets toe. Een hoop lawaai en je kunt meestal vlugger met de trein gaan". Hij pauzeerde om adem te scheppen en op dat moment onderbrak het ge stommel van zware voetstappen op de romp boven ons zijn redevoering. De grote man verstarde voor een ogenblik alsof hij met een stomp voorwerp verdoofd was. Toen sprong hij naar het luik- en leunde naar bui ten. „Hé jy daar schreeuwde hij. De voetstappen verstomden. „Wie Ik meneer vroeg een ver schrikte stem. „Ja, jij, meneer. Wat sta je voor den donder op mijn vliegtuig te stampen met die verrekte grote spykerschoc- nen Hoe heet je „Ik, meneer .7." „Ja, jij. Tegen wie denk je verdikke me dat ik praat Hoe heet je „Awkins, meneer." „Hawkins, hè Baardmans keek naar beneden naar het platform waar een plechtstatig uitziende onderluite nant naderde, die een grote slinger bij zich had. „Luit," bulderde hij, „hier is een vent die Hawkïn3 heet en met bergschoe nen op mijn vliegtuig loopt te stam pen." „Nou, dan gaan we maar," zei de man met de baard, plotseling gekal meerd. „Jij gaat daar zitten kerel, en let op, hoe het gaat." „Gaat u ergens heen, meneer vroeg ik zenuwachtig. „Alleen maar een paar waterlandin gen op de Solent. Ga zitten en houd op met je geklets." „Maar meneer, ik wacht hier om een Seafire op te halen." „Wat Nonsens Er zijn hier geen Seafires. Al in geen maanden heb ik er een gezien." Mijn bezwaren werden opzij gescho ven,de hijgende motor werd onwillig opgewarmd en met een geweldig ge brul startten we en ronkten met een kalm gangetje door de lucht naar het eiland Wight. Pas van de jachtschool, was ik hele maal ontdaan over het gemak waar mee mijn zelfbenoemde Instructeur zich niets aantrok van kleinigheden als parachutes, radio en veiligheids gordels. Hij vloog de Walrus eenvoudig alsof hij een auto bestuurde. „Ja, ja, meneer," zei de onderluite nant. Twee uur oefenden we waterlandin gen en het werd al gauw een les voor mij in amfibievliegen. Baardmans schold me uit als ik fouten maakte en sloeg me op rn'n schouder als ik het goed deed. Het was fascinerend en totaal anders dan het vliegen met een Seafire, maar ik zat in doodsangst dat Lindley naar me zou zoeken of op me wachtte. Gelukkig ging alles goed en bij ver schillende andere gelegenheden had ik het geluk met mijn nieuwe kennis mee te kunnen vliegen in een Walrus. Toen na twee weken mijn verlof om was, kreeg ik order, mij in Londen te melden om naar mijn squadron te worden overgevlogen en ik vroeg aan Lindley of ik mijn Walrussen in mijn logboek mocht schrijven. „Natuurlijk," antwoordde hij, „je vloog hem toch." En zodoende kwamen de tien uur dertig minuten vliegtijd in Walrus vliegtuigen, met starts en landingen op het water, in mijn logboek, behoor lijk door Lindley ondertekend. Na het cliner werd mij de vraag op nieuw gesteld en ik antwoordde be vestigend, zoals ze wei hadden 'kun nen verwachten. Wanneer je verzocht wordt, over iets bepaalds na te den ken, is dat gewoonlijk het laatste waar je aan denkt. Onder het eten had ik nauwelijks de verschillende punten overwogen, die mij door de kapitein waren voorgelegd. Ik was, en ben niet dapper in feite huiver ik bij de gedachte aan lichamelijk gevaar maar hier was geen sprake van weigeren. We kwamen onmiddellijk terzake. De kapitein stond van z'n lessenaar op en liep naar het kaartenbord. Uit een gesloten kast haalde hij een kaart op grote schaal van Sumatra en leg de deze voor ons neer, nam 'n potlood en een passer, en vertelde, staande tussen mij en de kolonel, in het kort wat ik te doen had. „Het eiland Sumatra," begon hij, „i kort na de val van Singapore door de Japanners bezet. Het is, zoals je kunt zien, een heel groot eiland en zc zijn daarom zeker niet in staat overal voldoende troepen te legeren in feite zijn er enorme stukken van hon derden vierkante kilometers, waar de vijand helemaal niet zit. De Britse en Nederlandse burgers en de meeste troepen, die uit Singapore ontsnapten, werden bijeengedreven en in tijdelijke gevangenkampen gezet, min of meer in die streken, waar ze gevangen wer den genomen. Naderhand begonnen de Jappen ze over te brengen naar grotere en meer permanente kampen op de oostkust in de buurt van Palem- bang en velen, speciaal zij die konden werken, werden of worden naar Ma- lakka overgebracht." Hier wachtte hij en nam een potlood, waarmee hij een dun cirkeltje om een gebied trok bij de noordelijkste punt van het eiland aan de kant van de Indische Oceaan. „Hier," zei hy, terwijl hy in d# cir kel een puntje zette, „is een van de kampen, waarvan de bewoners nog niet naar het andere eind van het eiland zyn overgebracht." Hij keerde zich om en keek me aan. „We zijn juist twee belangrijke dingen over dit kamp te weten gekomen: het eerste is dat zich in dat kamp een man be vindt, die voor de geallieerde zaak van zeer groot belang is; het tweede is. dat het kamp zeer binnenkort ge sloten wordt, en de gevangenen naar elders overgebracht zullen worden." Hier nam de kolonel het gesprek over Van ons standpunt gezien is 't het belangrykste, dat dit kamp volkomen geïsoleerd ligt. De gevangenen be staan uit ongeveer veertig militairen die probeerden het dorp Sinkel te be reiken in de hoop, per boot te kunnen ontsnappen. Er zijn ook nog een hand jevol Nederlanders en drie of vier Britse burgers, die de nabygelegen bergen op mineralen onderzochten. Een van hen. een Australische na tuurkundige, is de man die wij moe ten hebben. Het kamp was eens een Nederlandse tabak3onderneming eu wordt bewaakt door een handjevol Japanse soldaten onder 'n lagere officier. Ze zyn van de dichtstbyzijnde Japanse legeron derdelen gescheiden door vele kilo meters bergpad de discipline is tengevolge daarvan maar slap en ze geven zich over aan drinken en het mishandelen van de gevangenen iWordt .vervolgd},

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9