Kleurentelevisie zal zwart-wit verdringen Dizzie Gillespie TIMEZ Kobold van de be-bop DR. VLADIMIR K. ZWORYKIN: Wereld-t. v. wordt eens werkelijkheid <£{oren, yer en.... schrijven VANDAAG MORGEN POLITIE INSPECTEERT STROPERSBENEN TIENERS, TOPHITS, MISDAAD EN AVONTUUR OP WITTE DOEK ZATERDAG 18 NOVEMBER 1961 PROVINCIALS ZEEUWSS COURANT 13 Vandaag presenteert de V.PJt.O.- tclevisie Dora Paulsen en Wens droomeen programma onder regie van Willy van Hemert. (Van onze radio- en televisieredacteur) „Er is geen twijfel aan, dat op de duur de zwart-wit uit zendingen door die in kleuren zullen worden verdrongen". Dit is de overtuiging van dr. Vladimir K. Zworykin, die in 1925 het beginsel der elektro nische televisie uitvond. Het is een gewaagde uitspraak, die wij van een zo gezagheb bend man als Zworykin zul len moeten aanvaarden. Maar als we zien dat er tn de Verenigde Staten na zeven jaar kleurentelevisie nog maar een half miljoen kleurentoestellen zijn (op een totaal van ongeveer 45 miljoen toestellen), moet toch worden vastgesteld, dat het niet zo heel hard gaat met kleuren televisie. Men kan een parallel trekken met kleurenfilms. Ook de ze hebben de zwart-wit-films niet verdrongen, hoewel 't kleurenpro- cede toch vrijwel volmaakt is. Er zijn maar bepaalde soorten films die zich voor kleuren lenen spectaculaire scènes, shows e.d. Veel films winnen daarentegen juist aan sfeer als zij in zwart wit worden geprojecteerd. Toekomstbeelden In een recent artikel van dr. Zwo rykin worden enkele toekomst beelden over de televisie opgeroe pen. De schryver ziet niet veel_ vertrouwen de komst van wereld- televisie tegemoet. „Tot op zekere hoogte is dit reeds verwezenlijkt door de uitwisseling van films, en, in gebieden met een zelfde aantal beeldlijnen, van magnetische beeldbanden. Aangezien de beste kijktijd in de verschillende delen van de wereld vele uren van elkaar kan afwijken is de vertraging die een gevolg is van het verzenden van films en band met de zeer snelle mo derne vliegtuigen van minder be lang", aldus Zworykin. Ondanks deze snelle mogeiflkheden is men toch al bezig met projecten die directe overbrenging van televi siesignalen over de Atlantische Oceaan naar Engeland en vandaar naar Europa, Azië en Afrika mo gelijk maken. En men is ook "al zeer ver gevorderd met het on derzoeken naar de mogelijkheden voor televisie door middel van satellieten. Beeldlijnen Maar er bestaat niet alleen een probleem voor de manier waarop televisiesignalen moeten worden overgebracht, de technici staan ook voor een aantal moeilijkheden die verband houden met de ver schillende beeldlijnenstelsels in de wereld. In de meeste landen van het westelijk halfrond en in Ja pan wordt 't stelsel van 525 lijnen gebruikt. In Engeland doet men het met 405, in Frankrijk met 819 en in de rest van de wereld (ook West-Europa) met 625 beeldlij nen. Bovendien is de beeldfre quentie in het westelijk halfrond en Japan 30 per seconde, terwijl die in Europa 25 per seconde be draagt. De Eurovisie-uitzendingen hebben bewezen dat de „beeldver talers" bevredigend werken, al zijn de beelden minder scherp, zo als we woensdagavond nog eens tijdens de reportage Tottenham HotspurFeijenoord hebben kun nen constateren. De aanpassing van de ene beeldfrequentie aan de andere is een nog veel ingewik kelder probleem, dat echter vol gens dr. Zworykin ongetwijfeld zal worden opgelost. Het taalpro bleem, dat bij wereldtelevisie zal ontstaan, vraagt uiteraard ook om een oplossing. Dr. Zworykin noemt de ervaring, die in dit opzicht bij de Eurovisie-uitzendingen is opge daan, van grote waarde, „indien de uitzendingen „live" plaatsvin den, moet de uit te spreken tekst Teddie en Henk, Scholten zijn vanavond te zien in „Zaterdag- avondaccoorden". door commentatoren in de ver schillende talen uit het origineel worden vertaald. Indien echter heruitzending plaats vindt kunnen de beelden eventueel ook van ondertitels worden voor zien. In ieder geval zal wereld- televisie een uitnemend middel zyn ter verbetering van het onderlinge begrip tussen de volkeren", aldus dr. Zworykin. Wetenschap Van nog groter belang dan een verdere uitbreiding van de tele visieomroep acht prof. Zworykin de intensivering van de toepas singen van t.v. in wetenschap en industrie. Met behulp van televisie^kan één man het oog houden op een groot aantal ver van elkaar verwijder de plaatsen, zoals kritieke punten in een geautomatiseerd bedrijf of de instrumentenborden van een aantal krachtcentrales. Omge keerd kan een groot aantal men sen een gebeurtenis die op een beperkte oppervlakte plaats grijpt zoals bijvoorbeeld een medische operatie of het bekijken van een glaasje onder een microscoop met groot gemak volgen. De mogelijkheid om met een tele visiecamera stralen zichtbaar te maken, waarvoor het oog onge voelig is infrarode en ultravio lette kunnen in organische structuren details aan het licht brengen, die anders niet zouden worden opgemerkt. Ook bij het vaststellen van bepaalde levens processen en het ontstaan van ziekten heeft televisie zyn be staansrecht bewezen. RADIOEN T.V.-RUBRIEK #VVVVVV\AA^(>A»V^VWVVW T elevisie Eenmaal in het jaar wordt het ver keer in een wereldstad stilgelegd om een legende in stand te houden dat is wanneer sinterklaas zijn intrede doet in de Amsterdamse hoofdstad. Komen er buitenlandse staatslieden in Amsterdam op be zoek en moet daarvoor het verkeer worden omgelegd, dan mopperen de Amsterdammers. Worden de op stoppingen echter veroorzaakt door de intocht van Sint-Nicolaas, dan lacht iedereen vertederd en vindt alles goed. Terecht wijdt de NTS elk jaar weer een rechtstreekse reportage aan de kostelijke traditie. Vorig jaar maakten we sints intocht mee in Rotterdam, maar die kon toch niet halen met alle eerbied voor Rotterdam. bij de Amsterdamse zegetochten. De NTS reportage van dit festijn begint om tien over half twee 's middags. „Zaterdag avondakkoorden," verschijnt om negen uur op het scherm met Ted dy en Henk Scholten in de „hoofd rollen." De Vlaamse televisie zendt van avond om half negen het feuilleton „Het is altijd Dennis" uit. Om ne gen uur 't amusementsprogramma „Zet de klok maar stil" en om tien uur de Duitse film „Wir machen Musik." Radio Via Hilversum I brengt de VARA om vijf over acht vanavond het amusementsprogramma „Een avondje thuis" voor de microfoon. Om tien over elf proberen Harriet Freezer, Peter Jaspers, Philip Bloemendal en Henri Knap ant woord te geven op de vraag „Wie is het." De KRO stelt om vijf voor half acht een andere vraag „Wie het weet mag het zeggen," waarin het gaat om muziekliteratuurkennis die wordt getest op muziekstu denten. Om negen uur „Tierelan tijnen" (Hilversum II). T elevisie De VPRO zendt vanavond om half negen een ballet uit, weer onder regie van Joes Odufré, waarin Hannie van Leeuwen de vrouw, Jaap Flier Kain en Gerard Lemai- tre Abel voorstelt. Prof. Donker sloot zal de uitzending inleiden. Vanavond om half negen via Brus sel Vlaams het amusementspro gramma „Zeg hé spaar je mee." Radio Het Radiofjhilharmonisch Orkest geeft vanmiddag om twee uur in het programma van de AVRO via Hilversum I een Bartokconcert m.m.v. Klaas Boon, altviool en Geza Frid, piano, 's Avonds om vijf over acht wordt een verkorte uitvoering gegeven van Oskar Strauss' „Ein Walzertraum" met solisten, koor en orkest van de Weense volksopera. Over de andere zender geeft Ger- maine Thijssens-Valentin om vijf over drie in 't programma van de KRO 'n recital met vier nocturnes van Gabriel Faure. Om tien uur j zondagavond de wekelijkse blik door het sleutelgat van „De ver- guide baars." VOLGENS DE LEGENDE in de jazz-folklore is het zo ge gaan: In 1940 was de drie-en-twintig-jarige Dizzy Gillespie in het Minton-Playhouse bezig om een medewerker uit te leggen, hoe hij de beide laatste noten van een bepaalde muzikale frase wilde laten klinken. Daar de man niet bijzon der snel van begrip was, zou Dizzy gepoogd hebben hem het ritme zingend bij te brengen. „Be-bop, be-bop, be-bop", neu riede hij, terwijl hij zijn lichaam ritmisch bewoog en op deze wijze, op die avond, is dan de be-bopstijl ontstaan. Het is echter vast en zeker niet zo snel en eenvoudig ge gaan. Niet alleen omdat „be bop" oneindig veel ouder is dan de be-bopstijl, waar schijnlijk zo oud als de jazz zelf, maar omdat muzikale uitdrukkingsvormen nooit zo eenvoudig en plotseling wor den gecreëerd. Jazz-kenners hebben overigens van een an der standpunt uit tegen deze legende geprotesteerdNiet Dizzy Gillespie, zo hebben zij verklaard, moet als de schep per van de be-bop worden gezien, doch Charlie Parker. Zij die de anekdote verder vertellen, maken zich niet al leen schnldig aan vervalsing van feiten in de muziekge schiedenis, doch ook aan een onrechtvaardigheid ten op zichte van Charlie Parker. Amusante kobold Hoe het ook zij. Geleerde uiteen zettingen zijn hier van weinig be lang, zeker niet waar Charlie Parker en Dizzy Gillespie bijzon der goede vrienden waren en el kaar nimmer de eer van de „uit vinding" betwist hebben. Belang rijk is voor ons, in veel grotere mate het persoonlijke, psychologi sche verschil tussen de beide gro te jazz-musici, die bij het begin van de be-bop-stijl staan. Zij wa ren inderdaad volkomen tegenstel lingen. Hun onderlinge verhouding was die van het tragische, be dreigde en verborgen gebleven ge nie en het opgewekte, elegante, succesvolle talent. Charlie Parker was donker en zwaar. Dizzy Gil- lespie helder en licht. Charlie twij felde aan zichzelf. Dizzy maakte zich op vriendelijke wijze vrolijk over zijn eigen charmante per soonlijkheid. Charlie werd door een duistere demoon gedreven, in Dizzy huist een geamuseerde en amusante kleine kobold.. Charlie was neurotisch, Dizzy is geeste lijk kerngezond. Charlie moest zichzelf vernietigen, Dizzy was geboren om te triomferen. Duizelingwekkend Het is kenmerkend, dat men de slanke, elegante en aardige neger John Birks Gillespie reeds op de Highschool „Dizzy" lieeft ge noemd: dizzy wil zo veel zeggen als duizelingwekkend en zo is ook de sigaar die Sint zelf ook rookt... PROMINENT, 'n kloeke, lichte 27cïs'sigaar De rijkspolitie in het Noordliniburgse Bergen bekijkt mannebenen. Doel van <lït onderzoek is de stroper te ach terhalen die in het afgelopen week einde door een politiehond in het been werd gebeten en via hem een twee de stroper die deze hond heeft dood getrapt. Het incident gebeurde in de bos- en wildrijke omgeving van Bergen, toen dc jachtbrigade van de rijkspolitie tydens een controle net pad van de twee stropers kruiste. Toen de heren op de vlucht sloegen, werd de poli tiehond losgelaten die een hunner tot staan wist te brengen door hem in het been ta bijten. k inderdaad Dizzy's als met hoog spanning geladen, als een vuur werk brandende muziek, zo is zijn bijna onwaarschijnlijke virtuosi teit. „Dizzy" is hij echter ook zelf, als mens: gekunsteld, verbluffend, vrijmoedig, vermetel tot aan het onbeschaamde, bijzonder snel in zijn reacties, intelligent, geestig en slagvaardig. Hij is volkomen dat wat de Amerikanen „sophisti cated" noemen en men knn moeilijk geloven dat hij, evenals Charlie Parker, uit een zeer een voudig milieu afkomstig is. Zijn vader was metselaar in het diepe zuiden van de U.S.A.. in South Carolina, doch tevens uit roeping leider en leermeester van de plaatselijke negerband. De jongen John Birks groeide dus op in de wereld van de echte jazz. Op twaalfjarige leeftijd speelde hij reeds trombone, trompet, piano er. slagwerk. Zijn lievelingsinstru ment, waarmede hij het later tot een werkelijk fenomenaal mees terschap zou brengen, was de trompet. Als veertienjarige, reeds leider van een jeugdorkest, kreeg hij een beurs voor een neger-vak school en volgens de officiële ver sie kreeg hij daar gelegenheid zich te verdiepen in harmonie- en compositieleer. In werkelijkheid schijnt deze theoretische scholing niet veel te betekenen te hebben gehad, want in 1960 heeft hij in het Franse, tijdschrift „Jazz Hot in een artikel verklaard, dat hij nooit enige serieuze muzikale stu dies heeft gevolgd, waarbij hij er tevens op wees, dat het volkomen dwaas zou zijn om hierin voor een jazz-musicus enig voordeel te zien., Dizzy Gillespie signaleert ons de verandering in de jazz, niet alleen in muzikaal, doch ook in mense lijk opzicht: men zou kunnen zeg gen, dat met hem het tijdperk van het grote pathos ten einde ging. Morgenavond en morgen nacht treden de orkesten van Dizzy Gillespie en John Coltrane op in ach tereenvolgens Den Haag en Amsterdam. John Coltrane is een der vernieuwers van de jazz, waarop de meest vooruit strevende modernisten thans hun hoop hebben ge vestigd. Dizzy Gillespie is een veteraan, een felle te genstander van Louis Armstrong en even gepro nonceerde medestander van Charlie Parker, de va der van de bop. Gillespie was jaren geleden zijn tijd ver vooruit. Dat verklaart wellicht, dat hij nog steeds of wellicht juist thans ge accepteerd wordt. Het ver klaart bovendien zijn plaats naast John Coltrane morgenavond en morgen nacht op de Nederlandse jazzpodia. In dit artikel kunt U meer over Gillespie lezen. FILMS IN ZEELAND Spannende jacht op oosterse diamant Het programma van dit week einde is wel zeer gevarieerd. Een jolige muziekfilm met sterren als Rex Gildon, Jerome Court- land, Angeie Durand, Jan en Kjeld, Bobbejaan Schoepen, Vico Torriani en Trude Herr om er maar een paar te noemen staat vermeld op een program ma, dat verder films over oor log, liefde, jeugdproblemen, exotische avonturen en misdaad vermeldt. Om maar met het vro lijkste te beginnen. De muziek film „O sole mïo" werd opgeno men aan de Italiaanse Rïvièra, in het toerïstendorp Portofino, dat al heel wat keren het decor leverde voor rolprenten waarin het leven onder de stralende zui delijke zon vooral heel licht werd opgenomen. „O sole mio" is te zien in City (Middelburg). Grand (Goes) presenteert „De schaamtelozen", een film over het jeugdprobleem met Sarah Churchill in de hoofdrol en Cliff Richard om voor de sfeer te zorgen. We bespra ken deze rolprent waarin 'n dominee een dominerende plaats inneemt eni ge tijd geleden uitvoeriger. Voor hetzelfde onderwerp, vervat in een film, die bijna dezelfde titel voert naar Luxor (Vllssin- gen), „En zij schaamden zich niet" toont ons de Duitse jeugd. De problemen zijn dezelfde, al leen sfeer en benadering zyn an ders. In de belangrijkste rollen Barbara Frey en Matthias Fuchs. „De mysterieuze Julia Manton", Alhambra (Vlissingen) is een bij zonder spannende spionagefilm, spelend in Parijs vervaardigd door de op dit gebied van de cinematogra fie ervaren Franse filmers. De hoofd rollen worden vervuld door minder bekende acteurs en actrices. In Electro (Middelburg) worden nog meer misdadige praktijken aan de orde gesteld in de film „Tussen sex en misdaad" met John Saxon en Linda Christal (niet te verwar ren met Lind Christian), Kort gele den bespraken we deze film uitvoe riger. Jean Wallace speelt in de avonturenfilm „Star of India" de rol van mooie Nederlandse weduwe. De film, te zien in Grand (Goes) han delt over de jacht op een oosterse diamant, die zich voornamelijk in Frankrijk afspeelt. In Nederland werd de oorlogsfilm „The last blitzkrieg". Luxor (Vlis singen) opgenomen, het relaas van de Ardennen-strijd met Van Johnson in de voornaamste rol. Ton van Duinhoven, Gijsnert Tersteeg, Steye van Brandenburg en Chris Baaij spelen er ook enkele rolletjes in. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 17