JACK CLAES BLAN1 die goeie Een man van vele botsingen. KENM HEYM ACTIE GEHUWDE WERKENDE VROUWIN ROTTERDAM DUITSLAND BOUWT NIEUWE STADNAAR SCHOTS PLAN DONDERDAG 9 NOVEMBER 1961 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT 18 Een goede autocross is niet makkelijk te organiseren „Geef het volk brood en spelen". Aan dit klassieke gezegde moet de 31-jarige heer Jack Olaes uit Nijmegen verre familie van de Vlaamse schrijver Ernest Claes welbewust gedacht heb ben, toen hij besloot, hart en ziel aan de omstreden „autocross" te verpanden. Het wilde spel van botsende, over de kop slaande, in de sloot tuimelende en ook wel eens in brand vliegende auto's is van Amerikaanse oorsprong. Het is een spektakelstuk, dat men een „georganiseerd verkeersongeluk" zou kunnen noemen. En de heer Claes weet reeds lang, dat een organisator van der gelijke evenementen in ons nuchtere land ook nog wel met iets anders in botsing komt. „In Amerika, Frankrijk en Australië is de sport heel populair," klaagde hij, „en wij moeten steeds afgelegen wei landen bij kleine gemeenten zoeken, want men zegt hier gewoon, dat autocross helemaal geen sport is. Dat houd ik echter beslist tegen. Het ge heel ziet er wel zeer wild en ongebrei deld uit, doch er wordt van de behen digheid en de tegenwoordigheid van feest der coureurs zeer veel gevraagd, n België spreekt men van de stunt piloten. Dat vind ik eigenlijk een mooier woord. En indien U denkt, dat de organisatie ook wild is, heeft U het mis. Dat denken de mensen meest al. Zo'n autocross is in veler ogen een dolle en wilde boel van uitgelaten kermisklanten, die hun verdrongen driften eens gaan uitleven. Dat is niet waar. Hier... leest U mijn regle ment. Daar blijkt toch wel duidelijk uit, dat we geen coureurs of monteurs in het rennerskwartier of op het ter rein willen hebben, die ook maar een druppel sterke drank gebruiken. En bovendien is iedere misdraging in woord en gebaar, dan wel opzettelijk roekeloos of gevaarlijk rijden, streng verboden. Dit soort mensen verwijde ren we van het terrein. Ach meneer... ik kan bij het organiseren van iedere cross wel veertig piloten extra krij gen, want ze bellen me van heinde en verre op. Maar ik wil goede piloten en goede auto's. Het is geen kunst om een rodeo te hebben met wagens, Advertentie) jonge (mcc 't baardje) I 7.60 die goeie ouwe waarvan meer dan de helft niet blijft rijden... dan krijg je een heel terrein met autowrakken en doe je feitelijk aan boerenbedrog. Over de kop: 25, „lk heb dit jaar in verschillende hoeken van het land crosses ge organiseerd en steeds ervoor ge zorgde dat er .werkelijk iets te zien was. Wat is er tegen om een auto over de kop te laten slaan, terwijl het publiek weet, dat tic piloot hiervoor een premie krijgt van f 25,- Gaan we ook niet in een circus naar acrobaten kiftten En indien mijn jongens na in aller lei garagebedrijven aan hun auto's gesleuteld en deze met ijzer ver sterkt te hebben in het veld ko men, kunt U verzekerd zijn, dat zij geen onnodige risico's nemen. Het ziet er vaak gevaarlijk uit, maar ze weten precies, wat ze doen. Dat is toch logisch. Ze voeren geen roekeloos spel met het leven op... ik garandeer U, dat normale auto- en motorwed strijden veel gevaarlijker zijn. Maar nogmaals... bekijkt U mijn reg lement. zoals ik dit tijdens mijn eer ste autocross van '61 in Overasselt uitgaf. Leest U maar... geldig rijbe wijs is verplicht. Starten gebeurt met lichtinstallatie. Rood lichtklaar maken en groen lichtvertrekken. Het is een snelheidsrace, waarbij men wel in de aangegeven richting moet rijden. We rijden 4 manches van 10 ronden, waarbij steeds 7 wagens uit komen. De drie beste rijders gaan naar de halve finale, waarin ook nog via een aantal herkansingen vier an dere coureurs geplaatst kunnen wor den. Hierna komt de finale, gevolgd door de afvalrace, waarbij alle auto s, die nog kunnen rijden, tot het laatste doorgaan. We rijden met een snelheid van 90 a 100 km per uur. Zonder ra men. Open daken en linnen kappen zijn niet toegestaan. Verder hebben we dubbele banden en werken op de achterassen met tractorwielen. Tij dens de wedstrijd mag alleen de coureur zich in de auto bevinden. In halen mag links en rechts geschieden. Wordt men tijdens de race uit de baan fedrukt, dan moet men ook op dezelf- e plaats weer terugkomen. De deel nemers zijn voorts verplicht, een val helm te dragen en een veiligheidsgor del te gebruiken..." Natuurlijk is de heer Claes, die ook uit het garagebedrijf afkom stig is, in zekere zin een wild-west- figuur. Maar de dagen, dat zijn zelfgemaakte raceauto (die in de derde versnelling met 200 km met „rokende" banden wegstoof) in Nijmegen en omgeving berucht was, liggen al in het verleden. Hij is zijn wildste haren kwijt en er kent, dat zijn vrouw in dit opzicht een gunstige invloed op hem had. Hij behoort zelf tot de drie groot ste Nederlandse coureurs, die steeds bij de crosses successen boeken. „In tegenstelling tot vroeger sta ik thans met beide henen op de grond en gaat veiligheid mij boven alles. He laas is er veel wilde organisatie in de autocross geweest en dit heeft de zaak geen goed gedaan. Maar velen konden het daarom niet bolwerken. Het organiseren van een goede cross is zeer moeilijk... het is geen kwestie van tegen een boer oplopen, een brok grasland, wat strobalen en een kassa huisje. Ik zeg altijd doe het goed of laat het. Maar... het blijft altijd risi cowerk. Als het regent, leg ik er 5 a 6 mille op toe..." Claes hamerde er steeds op, dat zijn jongens zeer getraind zijn en plezier hebben in het mannelijke spel. Arie de Groot uit Andijk sloeg onlangs driemaal over de kop en kwam zonder een schrammetje uit zijn wagen. Na een spannende heat ging dit voor jaar Ubeda uit Nijmegen over de kop, waarbij zijn wagen in brand vloog, maar ook hij mankeerde niets. „Dacht U niet, dat de stuntpiloten zich bij voorbaat op alles prepareren... Niemand grijpt boven zijn macht... fAdvertentie Confectiebedrijven bij experiment ingeschakeld De directeur van het gewestelijk ar beidsbureau in Rotterdam, de heer Van Riel, is een actie begonnen oni de gehuwde vrouw bij het arbeids proces in te schakelen. Hij is er van overtuigd, dat dit belangrijk zal bij dragen tot een oplossing van de per- soneelsschaarste. In de confectieindustrie b.v., waar de invoer op het ogenblik meer stijgt dan de uitvoer, zou het verschil enigszins opgevangen kunnen worden en de vrees voor overbesteding meer op de achtergrond raken. De heer Van Riel heeft de afgelopen maanden contact opgenomen met diverse con fectie- en textielfabrieken en deze hebben zich nu bereid verklaard tege moet te komen aan de wensen van de gehuwde vrouwen om een gedeel te van de dag te werken. Zij hebben zelfs inschikkelijkheid getoond ten aanzien van bepaalde dagen van de week, waarvoor vrouwen voorkeur zouden hebben. Ca. 50 bedrijven gaan medewerken aan de actie. In totaal kunnen daar een duizend ge huwde vrouwen geplaatst worden. Als het experiment slaagt wil de heer Van Riel ook met andere bedrijven contact opnemen, die op het gebied van de voedingsmidde len b.v., en de wasserijen. De di recteur van het arbeidsbureau meent, dat het nu de juiste tijd is om de actie te gaan voeren Als op 1 januari de belastingconcessies ingaan, zou een derde van het loon van de gehuwde vrouw, met een minimum van f 500, vrijge steld worden van belasting. De heer Van Riel gelooft, dat naar mate de welvaart stijgt, de behoefte van de gehuwde vrouw om te wer ken, toeneemt. Dat is niet alleen zo bij de bescheiden inkomstengroepen. De luxe-behoefte is naar zijn mening onbegrensd. De directeur ziet de vraag naar vrouwelijke arbeidskrachten in de toekomst nog veel meer stijgen. Het vrouwenoverschot in Nederland ver mindert steeds. Op het ogenblik zijn er 101 vrouwen tegen 100 mannen (vroeger 103 tegen 100) en over tien jaar zullen er 99 vrouwen tegen 100 'mannen zijn. Ook trouwen de meis jes tegenwoordig vroeger. En de mi- nimum leeftijd om te gaan werken zal van 15 op 16 jaar komen. Ten slotte zal, zo verwacht de heer Van Riel, relatief met de automatisering ook het aantal te plaatsen vrouwen toenemen. (Advertentie) en zij die dat bij mij zouden willen doen, komen er eenvoudig niet aan te pas. Natuurlijk mijnheer... ik ben ook zwart gemaakt. Ze zeiden van mij wat verbeeldt die kerel zich wel, dat hij denkt, dit te kunnen organiseren Maar we weten wel, dat we veel tegenstanders hebben en dat de naam van de goede autocross enkele bona-fide collega's, die ook een betere organisatie willen, niet te na gesproken in ons land door veel onbezonnen werk tal van deuken heeft gekregen... U heeft er geen idee van, met welke moei lijkheden ik soms vechten moet... het is buitengewoon jammer, dat alleen maar zoiets als de Grand Prix van Oudewater te organise ren is... waarom niet de Grand Prix van Groningen of Amster dam Alles kapot Het is overigens een misvatting, dat bij een autocross „alles kapot" moet. De coureurs zijn veelal niet rijk en moeten soms weken sleutelen en uit deuken om hun wagen weer „bedrijfs klaar" te hebben. Ze dienen alles zelf te bekostigen, terwijl banden en mo tor perfect in orde moeten zijn. In dien hun wagen na 9 of 10 crosses nog niet is afgeschreven, mogen ze van geluk spreken. In elk geval pro beren ze bij iedere wedstrijd hun ma teriaal niet doelloos aan de verwoes ting prijs te geven. „De jongens zetten met kunst- en vliegwerk iets leuks in elkaar. Niet iedereen kan een Stirling Moss wor den, maar velen dromen van zoiets... wat is er dan voor bezwaar tegen een plezierige, ruige en sportieve auto cross... Ik ga trouwens het show element ter vulling van de pauze nog opvoeren. Dat gebeurt met 'n spring- schans, die 3 meter hoog wordt met een ruimte van 4 a 5 meter ertussen. Terwijl de ene auto er overheen springt, gaat een andere er onderdoor, maar ook dit wordt goed uitgedacht en vrijgemaakt van risico's. Soort rugby Ach, ik hoop zo vurig, dat ze in ons land eindelijk eens leren zien en be grijpen, hoe mooi een goede autocross eigenlijk is. Het is een soort rugby wedstrijd voor auto's, waarbij spor tieve spelregels gelden. Zo is b.v. ook ik vergat dit nog te zeggen combine-vorming ten enen male ver boden. Enfin... ik vecht door. Alle bot singen ten spijt. Hoewel het soms n el eens moeilijk is om tegen zo'n bar rière van misverstanden te moeten optornen. Advertentie HUIZEN TUSSEN HET GROEN Grootste afstand naar centrum één kilometer (Van een speciale correspondente.) Als een der eerste Duitse „nieu we steden" naar voorbeeld van de Britse „New Towns" zal wel licht in de buurt van Essen de stad Wulfep ontstaan geen satelliet aan de rand van de grote stad in de gebruikelijke zin, maar een echte stad, met een eigen winkelcentrum, eigen kerken, overheidsdiensten, scholen, recreatie-gebouwen en vermaaksgelegenheden. Een complete zelfstandige eenheid dus, die voor de bewoners niet een „slaapstad" is, maar een werkelijke eigen gemeente, waarin zij zich kunnen thuis- voelen, een stad die ook werke lijk ademt. Met het ontwerp van een plan voor deze nieuwe stad werd de Schotse architect L. Hugh Wilson belast, de architect van de meest progressieve der vijftien „New Towns", die sedert de oorlog in Groot Britannië zijn ontstaan. Wanneer Wilsons plan voor Wulfen wordt aangenomen dan zal het in vele opzichten lijken op dat van de „New Town" Cumber nauld in Schotland. In de wijze over weging dat binnen vijftien jaar elke familie een auto zal bezitten, werd voor elke woning reeds een garage ontworpen. Ondanks de volledige ruimtelijke scheiding van voetgan gerswegen en verkeersstraten zal de afstand van de huisdeur naar de straat nooit meer dan vijftig meter bedragen. De stad is zo opgezet, dat geen bewoner meer dan ongeveer eén kilometer zal behoeven te lopen om het centrum te bereiken. De meeste huizen zullen zelfs slechts een halve kilometer van het centrum verwijderd liggen. Niettemin bestaat de aantrekkelijkheid van de stad vooral hierin dat de huizen los van elkaar, in kleine groepen, verstrooid liggen tussen bomen en plantsoenen. SLECHTS EEN CENTRUM Ofschoon voor ongeveer elke driehonderd huizen een winkel in de nabijheid is ontworpen, die al- Eervol ontslag Bij Koninklijk Besluit van 28 sep tember is met ingang van I novem ber 1961 op eigen verzoek aan de re servemajoor H. A. P. Speek, van het wapen der infanterie, eervol ontslag verleend uit de militaire dienst. les biedt wat men voor het dage lijks leven nodig heeft, heeft Cumbernauld slechts één werke lijk centrum. Daar is alles aanwe zig wat tot de kern en het mid delpunt van de stad behoort: win kels, hotels, bars en restaurants, bioscopen, clubs en overheids diensten. En uiteraard ook enkele woningen. Het hoofdprobleem be staat voornamelijk hieruit, dat men dit centrum zo snel dient te bouwen, dat zich bij de nieuwe bewoners van de stad van het eerste begin af een werkelijk ge voel van saamhorigheid kan ont wikkelen. Architect Wilson is bijzonder geest driftig over de mogelijkheid dat hij In Wulfen wellicht zijn ideeën ver der kan ontwikkelen. Een vol jaar hebben hij en zijn medewerkers be steed om na te gaan hoe men de koopcentra het beste en doelmatig ste kan opzetten. Bij de berekening hoeveel winkels nodig zullen zijn paste.men een moderne methode toe, zoals die thans ook in Amerika ge bruikelijk is: er wordt niet meer eenvoudig uitgegaan van het aantal benodigde winkels, doch van het daarvoor benodigde oppervlak. Berekend wordt hoeveel en welke soorten waren gemiddeld per jaar in de stad verkocht worden en hoeveel vierkante meter gebruikt worden om deze goederen onder te brengen om te verkopen. Aan de hand van deze berekeningen wordt dan het opper vlak voor de verschillende winkels in de nieuwe stad nauwkeurig vast- gelegd. Op deze wijze wil Wilson ook et plan voor het centrum van de nieuwe Duitse stad Wulfen vorm geven. GA FLITSEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13