I HET NIEUWE SLUIS. Zeeuws ondanks alles
„IJskast-situatie" in
KLM onderhandelingen
BELANGRIJKE HISTORISCHE
VONDST IN PALESTINA
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
DIT IS SLUIS. Het nieuwe
Sluis. Een winkelcentrum
rond het gerestaureerde Bel
fort. Belgische, Franse, Engel
se, Duitse en Nederlandse
toeristen ontmoeten elkaar op
de grond, waar hun voor
ouders in het verleden, strijd
om leverden. Sluis is nu een
Zeeuwse stad. Noch de Bel
gen, noch de Fransen hebben
hun vlag op het Belfort kun
nen handhaven. Toch was het
een troep Zeeuwen, dat in
1295 onder Jan van Renesse
Sluis weinig sympathiek be
jegende: de stad werd ge
plunderd en in brand gesto
ken
In 1920 had Sluis als „Lam-
minsvliet" stadsrechten ge
kregen van Gwijde van Dam-
pierre, graaf van Vlaanderen.
Tof 1331 is die naam „Lam-
minsvliet" gebruikt.
De inwoners van Sluis voel
den zich in de middeleeuwen
maar weinig met de Zeeuwen
verbonden. In 1485 plunder
den ze Vlissingen en in 1491
moest Westkapelle op Wal
cheren het ontgelden.
Van het oude Lamminsvliet
bleef tot in de tweede we
reldoorlog veel bewaard, on
danks de bezetting door de
Fransen in 1794, ondanks de
inval van de Belgen in 1830
en het ontzet in 1831
In 1944 veranderden de ka
nonnen der geallieerden het
oude hart van Sluis in een
puinhoop.
Het puin werd geruimd, een
nieuw Sluis gebouwd,
een toeristenstad met een
middenstand, die zich op dit
bestaansmiddel uitstekend
heeft georiënteerd. Fraaie
winkels staan er nu rond het
herrezen Belfort, aan de Ka-
pellesfraat die vanuit de
voorgrond naar het Belfort
loopt aan de Vrijstraat
die van af het Belfort naar
het links op de achterg'rond
gelegen Walplein loopt
en aan de rond het Belfort
gelegen Marktplein met mu
ziektent.
Verder zijn op deze foto te
zien de Oude Kerkstraat
voorgrond links de Johan
Hendrik van Dalesfraat
voorgrond rechtsde her
vormde kerk rechts achter
het Belfort en de daarach
ter gelegen Hoogstraat.
Op de achtergrond nog een
bestaansmiddel van het nieu
we Sluis: de houtindustrie van
Quataert. Nieuw Weineen.
In Lamminsvliet, aan het nog
niet verzande Zwin, verwerk- §j
te men al hout tot schepen...
(Luchtfoto Central Aviation). 1
lllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
Aansluiting mogelijk
met beide organisaties
(Van onze Haagse redactie)
De K.L.M. kenmerkt de stand van
de onderhandelingen over toetre
ding tot een combinatie met Swiss
air en de Scandinavische S.A.S. als
een ijskast-situatie. Er kan in deze
richting echter nog van alles gebeu
ren. „Wij zitten niet te slapen", al
dus een zegsman van de K.L.M.,
„maar in de voor de gehele lucht
vaart moeilijke situatie van het ogen
blik mag niemand van ons ver
wachten, dat wij vertellen wat er
precies aan de gang is. De concur
rentie slaapt evenmin".
Tot voor betrekkelijk korte tijd werd
aangenomen, dat de K.L.M. een „hu
welijk" zou sluiten met S.A.S. en
Swissair al gaf de K.L.M. zelf
geen voedsel aan deze veronderstel-
!ing.
Tegelijkertijd bleef steeds de moge
lijkheid open, dat dc Nederlandse
luchtvaartmaatschappij zou toetre
den tot de „Aii-union" waarvan zij
zelf de initiatiefneemster is geweest.
„Airunion" is intussen in een be
slissend stadium gekomen en ver
wacht wordt, dat deze samenwer
king tussen Air France, Lufthansa,
Alitalia en Sabena reeds in het begin
van het komende jaar actief naar
buiten kan treden. Deze ontwikke
ling betekent niet, dat ei- thans in dc
„Airunion" voor dc K.L.M. geen
plaats meer zou zijn.
De K.L.M. nam destijds het initiatief
Lot samenwerking in deze vorm en
staat nog steeds op het standpunt
dat er samenwerking in welke vorm
dan ook moet komen....
Toen bleek, dat de andere partners
in „Airunion" toen nog „Euro
pair" geheten elkaar wilden gaan
vastleggen op zaken, die de K.L.M.
als eindpunt beschouwde, terwijl alle
mogelijke principiële kwesties nog
niet geregeld waren, heeft de K.L.M.
ken. De deur van de Airunion staat
zich uit de combinatie teruggetrok-
echter nog steeds open voor de
K.L.M. de gehele zaak is nog steeds
in beweging, zo werd ons verzekerd.
Terwijl „Airtunion" voornamelijk een
economisch „huwelijk" is, ligt dc
zaak met S.A.S. en Swissair meer op
't technische vlak. Beide genoemde
maatschappijen cn de K.L.M. hebben
gemeen, dat zij als groot straalvlieg
tuig de DC-8 gebruiken, terwijl de
„Airunion''-partners gebruik maken
van de Boeing 707. Bij herhaling
heeft de K.L.M. gezegd, dat er ge
regelde contacten zijn.
Bij herhaling is ook verklaard, dat
het tot stand komen van een samen
werking niet iets is van vandaag of
morgen. Thans zegt men: „Er is
niets afgekapt. Het tempo is ver-
Advertentie)
traagd. Voor de S.A.S., die zoals be
kend in vrij ernstige moeilijkheden
is geraakt, is het geen aantrek
kelijk moment om een beslissing te
nemen en de daarna opgetreden
moeilijkheden voor de gehele lucht
vaart maken het raadzaam, de zaak
aan te zien".
Rond een eventuele samenwerking
tussen K.L.M., S.A.S. en Swissair
speelde en speelt nog de kwes
tie van de keuze van een straalvlieg
tuig voor de middelgrote afstanden.
Hierbij is aanvankelijk ook door
de K.L.M. gedacht aan de Con-
vair 990, de „Coronado".
Terwijl de K.L.M. de „Coronado'
in studie had, hadden S.A.S. en
Swissair reeds tot deze machine
besloten. De S.A.S. zou van Swiss
air twee van deze machines in ge
bruik krijgen en er zelf twee aan-
schaffen. De K.L.M. heeft de „Co
ronado" inmiddels definitief van
de lijst van mogelijkheden ge
schrapt. Een gerucht, als zou de
S.A.S: de twee bestelde machines
hebben afbesteld, is door de S.A.S.
nadrukkelijk tegengesproken.
„Er is in dit opzicht niets veran
derd", aldus heeft het hoofdkantoor
van de S.A.S. laten weten. Ofschoon
het kantoor van de S.A.S. te Amster
dam geen spreekbuis is van de di
rectie te Stockholm kon men daar
bevestigen, dat er op het ogenblik
geen onderhandelingen gaande zijn
tussen S.A.S. en K.L.M. over samen
werking. Deze mededeling kan dus
ook de „ïjskasttheoric" van de K.L.M.
dekken.
Men zou hieruit eventueel kunnen
concluderen, dat do K.L.M. thans
wellicht eerder bereid is, tot een ge
sprek te komen met „Airunion", te
meer nu deze combinatie een zoda
nige vorm heeft aangenomen, dat een
nieuwe partner een behoorlijk in
zicht kan krijgen in de opzet ervan.
Het aantrekkelijke van de S.A.S.
Swissair-K.L.M.-eombinatie was, dat
men door het gebruik van dezelfde
vliegtuigtypen kon komen tot grote
technische besparingen. Deze moge
lijkheid ontbreekt voor de KLM.
in de „Airunion" daar staat dan te
genover, dat deze combniatïe weer
tot een grotere economische krachts
inspanning in staat zal zijn, en voor
al ook bij het verkrijgen van lan
dingsrechten een sterkere onderhan
delingspositie kan innemen, dan een
combinatie van kleine luchtvaartlan-
den. Over dit alles zwijgt de K.L.M.
Men zegt slechts: „Wij blijven er
van overtuigd, dat er samenwerking
moet komen. De deur van „Airunion"
staat nog steeds open en van een de
finitief afbreken van de besprekin
gen met de Zwitsers en Scandina-
viërs is geen sprake".
GROT GAF GEHEIMEN PRIJS
In droge woestijnlucht
goed geconserveerd
Dr. Yigael Yadin, professor in de
archeologie aan de Hebreeuwse
universiteit van Jeruzalem heeft
in New York de vondst bekend
gemaakt van de grootste verza
meling historische documenten,
ooit in het heilige land opgegra
ven. De documenten zouden in be
langrijkheid slechts door de Dode
Zee-rollen worden overtroffen.
Prof. Yadin zei op een persconferen
tie dat onlangs 64 documenten,
waaronder twee bijbclfragmenten,
in een grot dichtbij de Dode Zee
in Israël waren gevonden. In de
ze documenten wordt niet gespro
ken over Jezus of over de christe
lijke kerk hoewel zij dateren uit
88 tot 135 n. Chr. Yadin zei dat
hij het ontbreken van de naam
van Jezus „vreemd" vond. Maar
ook in de Dode Zee-rollen, die 60
tot 70 jaar ouder zijn, wordt geen
melding van Jezus gemaakt.
Yadin die als een autoriteit wordt be
schouwd wat betreft de Dode Zee
rollen, beschreef de nieuwe vondst
als een collectie juridische docu
menten. betrekking hebbend op
een groep gevluchte Judeërs, die
zich in de grotten schuil hielden
nadat de troepen van Hadrianus
de door de Israëlitische prins Bar
Koehba geleide opstand in 136
n. Chr. onderdrukten.
„Deze documenten hebben het be
staan van Bar Koehba, een legen
darische figuur in de joodse ge
schiedenis, wiens bestaan altijd
in twijfel werd getrokken, bewe
zen", zei dr. Yadin, „zij kunnen
zelfs belangrijker worden geacht
dan wanneer wij 15 oorspronke
lijke brieven van Shakespeare
zouden hebben gevonden. Zij be
wijzen ook dat de Sfechba-rebel-
lïe niet slechts politiek, maar ook
religieus was".
Van honger gestorven
Er waren twee fragmenten van bij-
belrollen. uit het boek Numeri ën
het boek der psalmen, die in spel
ling en stijl identiek zijn aan de
traditionele joodse tekst.
De documenten waren geschreven in
het Hebreeuws, Aramees, Naba-
tees en Grieks, zowel op papyrus
rollen als perkament.
In de grotten werden kledingstukken,
meubelstukken en keukengerei
van de Judese vluchtelingen ge
vonden. De vluchtelingen waren
door de Romeinen belegerd en
stierven van de honger in hun
grotten. De gevonden voorwerpen
waren goed bewaard gebleven
door de droge woestijnlucht.
Yadin beloofde dat de documenten
binnen enkele jaren zouden wor
den gepubliceerd.