I HET NIEUWE SLUIS. Zeeuws ondanks alles „IJskast-situatie" in KLM onderhandelingen BELANGRIJKE HISTORISCHE VONDST IN PALESTINA VRIJDAG 3 NOVEMBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 DIT IS SLUIS. Het nieuwe Sluis. Een winkelcentrum rond het gerestaureerde Bel fort. Belgische, Franse, Engel se, Duitse en Nederlandse toeristen ontmoeten elkaar op de grond, waar hun voor ouders in het verleden, strijd om leverden. Sluis is nu een Zeeuwse stad. Noch de Bel gen, noch de Fransen hebben hun vlag op het Belfort kun nen handhaven. Toch was het een troep Zeeuwen, dat in 1295 onder Jan van Renesse Sluis weinig sympathiek be jegende: de stad werd ge plunderd en in brand gesto ken In 1920 had Sluis als „Lam- minsvliet" stadsrechten ge kregen van Gwijde van Dam- pierre, graaf van Vlaanderen. Tof 1331 is die naam „Lam- minsvliet" gebruikt. De inwoners van Sluis voel den zich in de middeleeuwen maar weinig met de Zeeuwen verbonden. In 1485 plunder den ze Vlissingen en in 1491 moest Westkapelle op Wal cheren het ontgelden. Van het oude Lamminsvliet bleef tot in de tweede we reldoorlog veel bewaard, on danks de bezetting door de Fransen in 1794, ondanks de inval van de Belgen in 1830 en het ontzet in 1831 In 1944 veranderden de ka nonnen der geallieerden het oude hart van Sluis in een puinhoop. Het puin werd geruimd, een nieuw Sluis gebouwd, een toeristenstad met een middenstand, die zich op dit bestaansmiddel uitstekend heeft georiënteerd. Fraaie winkels staan er nu rond het herrezen Belfort, aan de Ka- pellesfraat die vanuit de voorgrond naar het Belfort loopt aan de Vrijstraat die van af het Belfort naar het links op de achterg'rond gelegen Walplein loopt en aan de rond het Belfort gelegen Marktplein met mu ziektent. Verder zijn op deze foto te zien de Oude Kerkstraat voorgrond links de Johan Hendrik van Dalesfraat voorgrond rechtsde her vormde kerk rechts achter het Belfort en de daarach ter gelegen Hoogstraat. Op de achtergrond nog een bestaansmiddel van het nieu we Sluis: de houtindustrie van Quataert. Nieuw Weineen. In Lamminsvliet, aan het nog niet verzande Zwin, verwerk- §j te men al hout tot schepen... (Luchtfoto Central Aviation). 1 lllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ Aansluiting mogelijk met beide organisaties (Van onze Haagse redactie) De K.L.M. kenmerkt de stand van de onderhandelingen over toetre ding tot een combinatie met Swiss air en de Scandinavische S.A.S. als een ijskast-situatie. Er kan in deze richting echter nog van alles gebeu ren. „Wij zitten niet te slapen", al dus een zegsman van de K.L.M., „maar in de voor de gehele lucht vaart moeilijke situatie van het ogen blik mag niemand van ons ver wachten, dat wij vertellen wat er precies aan de gang is. De concur rentie slaapt evenmin". Tot voor betrekkelijk korte tijd werd aangenomen, dat de K.L.M. een „hu welijk" zou sluiten met S.A.S. en Swissair al gaf de K.L.M. zelf geen voedsel aan deze veronderstel- !ing. Tegelijkertijd bleef steeds de moge lijkheid open, dat dc Nederlandse luchtvaartmaatschappij zou toetre den tot de „Aii-union" waarvan zij zelf de initiatiefneemster is geweest. „Airunion" is intussen in een be slissend stadium gekomen en ver wacht wordt, dat deze samenwer king tussen Air France, Lufthansa, Alitalia en Sabena reeds in het begin van het komende jaar actief naar buiten kan treden. Deze ontwikke ling betekent niet, dat ei- thans in dc „Airunion" voor dc K.L.M. geen plaats meer zou zijn. De K.L.M. nam destijds het initiatief Lot samenwerking in deze vorm en staat nog steeds op het standpunt dat er samenwerking in welke vorm dan ook moet komen.... Toen bleek, dat de andere partners in „Airunion" toen nog „Euro pair" geheten elkaar wilden gaan vastleggen op zaken, die de K.L.M. als eindpunt beschouwde, terwijl alle mogelijke principiële kwesties nog niet geregeld waren, heeft de K.L.M. ken. De deur van de Airunion staat zich uit de combinatie teruggetrok- echter nog steeds open voor de K.L.M. de gehele zaak is nog steeds in beweging, zo werd ons verzekerd. Terwijl „Airtunion" voornamelijk een economisch „huwelijk" is, ligt dc zaak met S.A.S. en Swissair meer op 't technische vlak. Beide genoemde maatschappijen cn de K.L.M. hebben gemeen, dat zij als groot straalvlieg tuig de DC-8 gebruiken, terwijl de „Airunion''-partners gebruik maken van de Boeing 707. Bij herhaling heeft de K.L.M. gezegd, dat er ge regelde contacten zijn. Bij herhaling is ook verklaard, dat het tot stand komen van een samen werking niet iets is van vandaag of morgen. Thans zegt men: „Er is niets afgekapt. Het tempo is ver- Advertentie) traagd. Voor de S.A.S., die zoals be kend in vrij ernstige moeilijkheden is geraakt, is het geen aantrek kelijk moment om een beslissing te nemen en de daarna opgetreden moeilijkheden voor de gehele lucht vaart maken het raadzaam, de zaak aan te zien". Rond een eventuele samenwerking tussen K.L.M., S.A.S. en Swissair speelde en speelt nog de kwes tie van de keuze van een straalvlieg tuig voor de middelgrote afstanden. Hierbij is aanvankelijk ook door de K.L.M. gedacht aan de Con- vair 990, de „Coronado". Terwijl de K.L.M. de „Coronado' in studie had, hadden S.A.S. en Swissair reeds tot deze machine besloten. De S.A.S. zou van Swiss air twee van deze machines in ge bruik krijgen en er zelf twee aan- schaffen. De K.L.M. heeft de „Co ronado" inmiddels definitief van de lijst van mogelijkheden ge schrapt. Een gerucht, als zou de S.A.S: de twee bestelde machines hebben afbesteld, is door de S.A.S. nadrukkelijk tegengesproken. „Er is in dit opzicht niets veran derd", aldus heeft het hoofdkantoor van de S.A.S. laten weten. Ofschoon het kantoor van de S.A.S. te Amster dam geen spreekbuis is van de di rectie te Stockholm kon men daar bevestigen, dat er op het ogenblik geen onderhandelingen gaande zijn tussen S.A.S. en K.L.M. over samen werking. Deze mededeling kan dus ook de „ïjskasttheoric" van de K.L.M. dekken. Men zou hieruit eventueel kunnen concluderen, dat do K.L.M. thans wellicht eerder bereid is, tot een ge sprek te komen met „Airunion", te meer nu deze combinatie een zoda nige vorm heeft aangenomen, dat een nieuwe partner een behoorlijk in zicht kan krijgen in de opzet ervan. Het aantrekkelijke van de S.A.S. Swissair-K.L.M.-eombinatie was, dat men door het gebruik van dezelfde vliegtuigtypen kon komen tot grote technische besparingen. Deze moge lijkheid ontbreekt voor de KLM. in de „Airunion" daar staat dan te genover, dat deze combniatïe weer tot een grotere economische krachts inspanning in staat zal zijn, en voor al ook bij het verkrijgen van lan dingsrechten een sterkere onderhan delingspositie kan innemen, dan een combinatie van kleine luchtvaartlan- den. Over dit alles zwijgt de K.L.M. Men zegt slechts: „Wij blijven er van overtuigd, dat er samenwerking moet komen. De deur van „Airunion" staat nog steeds open en van een de finitief afbreken van de besprekin gen met de Zwitsers en Scandina- viërs is geen sprake". GROT GAF GEHEIMEN PRIJS In droge woestijnlucht goed geconserveerd Dr. Yigael Yadin, professor in de archeologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem heeft in New York de vondst bekend gemaakt van de grootste verza meling historische documenten, ooit in het heilige land opgegra ven. De documenten zouden in be langrijkheid slechts door de Dode Zee-rollen worden overtroffen. Prof. Yadin zei op een persconferen tie dat onlangs 64 documenten, waaronder twee bijbclfragmenten, in een grot dichtbij de Dode Zee in Israël waren gevonden. In de ze documenten wordt niet gespro ken over Jezus of over de christe lijke kerk hoewel zij dateren uit 88 tot 135 n. Chr. Yadin zei dat hij het ontbreken van de naam van Jezus „vreemd" vond. Maar ook in de Dode Zee-rollen, die 60 tot 70 jaar ouder zijn, wordt geen melding van Jezus gemaakt. Yadin die als een autoriteit wordt be schouwd wat betreft de Dode Zee rollen, beschreef de nieuwe vondst als een collectie juridische docu menten. betrekking hebbend op een groep gevluchte Judeërs, die zich in de grotten schuil hielden nadat de troepen van Hadrianus de door de Israëlitische prins Bar Koehba geleide opstand in 136 n. Chr. onderdrukten. „Deze documenten hebben het be staan van Bar Koehba, een legen darische figuur in de joodse ge schiedenis, wiens bestaan altijd in twijfel werd getrokken, bewe zen", zei dr. Yadin, „zij kunnen zelfs belangrijker worden geacht dan wanneer wij 15 oorspronke lijke brieven van Shakespeare zouden hebben gevonden. Zij be wijzen ook dat de Sfechba-rebel- lïe niet slechts politiek, maar ook religieus was". Van honger gestorven Er waren twee fragmenten van bij- belrollen. uit het boek Numeri ën het boek der psalmen, die in spel ling en stijl identiek zijn aan de traditionele joodse tekst. De documenten waren geschreven in het Hebreeuws, Aramees, Naba- tees en Grieks, zowel op papyrus rollen als perkament. In de grotten werden kledingstukken, meubelstukken en keukengerei van de Judese vluchtelingen ge vonden. De vluchtelingen waren door de Romeinen belegerd en stierven van de honger in hun grotten. De gevonden voorwerpen waren goed bewaard gebleven door de droge woestijnlucht. Yadin beloofde dat de documenten binnen enkele jaren zouden wor den gepubliceerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13