zo niet Zo hoort het - Oudste visserman van Breskens verjaart over goede zebra-manieren Eerste Zeenwse zebrapech JAN HOOGSTAD MORGEN 90 JAAR DONDERDAG 2 NOVEMBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT tot er een auto komt en dan traag de zebra over. Leuk, maar ook ris kant en misschien wel strafbaar. Van het gestreepte pad naar de gestreepte' kleding is maar een stapje. Nog even naar Middelburg, waar deze eerste dag in het centrum het intensieve voetgangersver keer de automobilisten toch wel voor langdurige problemen stelde. Op het punt Lange DelftNieuwe Burg lig gen de zebrapaden wel erg dicht op de hoek. Een automobilist, die zich rond het middaguur door het Middel burgse centrum had gewurmd, ver zuchtte: „Ik ga een zebra-loze route rijden. Anders is het niet te doen". Twee situaties, gisteren, woensdagmid dag op het kruispunt Paul Krugerstraat- Scheldestraat te Vlissingen gefotogra feerd. De dame in de auto links weet hoe het hoort andere dame op het zebrapad kan in alle vrede oversteken. De heer op de bromfiets rechts was op dat moment geen heer. Hij suist nog juist voor voetganger langs over het zebrapad. Twee foto's met een heer die geen heer was en een dame, die wel „heer-in-hef- verkeer" was. 't Was een leswagen. Houen-zo mevrouwtje, ook na het ex amen (Foto's P.Z.C.). TACHTIG JAAR GELEDEN NAAR ZEE... DA.T ER zoiets als een „Nederlandse Vereni ging Bescherming Voet gangers" bestaat is in wezen een bedenkelijke zaak. Er is dus iets met de voetganger. Hij moet beschermd worden. Waartegen? Tegen de rest. „Beschermen" zegt 't „Groot woordenboek der Nederland se Taal" is „voor alle kwaad behoeden, beveiligen voor ge weld, iemand beschermen te gen zijn aanranders". Nu is er dus de zebra, een wankel eiland in een baaierd van woedende golven. Met de zebra-alleen is de voetganger er nog niet, dat is duidelijk. Zijn beschermende organisa tie heeft dat ook begrepen en de stichting „Psycholo gisch instituut voor de ver keersveiligheid" iil de arm ge nomen, die een 27-tal door timmerde „wenken en aanwij zingen in verband met de ze bra" het licht inzond. „De nieuwe bepalingen regarde ren het lopend en 't rijdend ver keer in gelyke mate", zo roept de stichting in een circulaire uit, „Daarom moeten beide catego rieën voorgelicht worden en wel bij voorkeur gezamenlijk, want de raadgeving voor de Au ïs steeds óók van belang voor de ander. Want niet alleen zijn eigen, maar ELKAARS moeilijkheden moet men kennen, wi! er een goed be grip, over en weer kunnen ont staan". Nu gaat dit wel wat ver. Het Is goed, dat wy ir» net verkeer eik aars leven en gezondheid respecte ren. Eikaars moeilijkheden hoe ven we niet te kennen. Die houden we liever binnenskamers. Overigens is het wel eens aardig „Toen ik 80 jaar geleden voor de eerste maal mee op de garnalenvangst ging, moes ten wij onze hoogaars naar buiten roeien omdat er geen zuchtje wind stond...". Als „broekje" van nauwelijks tien jaar voer Jan Hoogstad de haven van Breskens uit en zette hiermee de eerste schreden op het letterlijk glibberige pad van de garna lenvisserij. Eerst vijf en vijf tig jaar later zou hij zijn baan als visserman voorgoed neerleggen. Ook dat is inmid dels al weer 25 jaar geleden, want J. J. Hoogstad voor de burgerlijke stand Jan Ja cob hoopt vrijdag 3 no vember aanstaande zijn 90e geboortedag te herdenken. „Kom-er-maar-in", zei de oudste vissersman van Breskens, die toe vallig juist te voren de deur had geopend, omdat er in de keuken wat stond aan te branden. De al leenwonende, bejaarde heer Hoog stad kookt namelijk de laatste dertien jaar zijn eigen potje. „Dat sla ik nooit over, want ik ben verzot op een warme maaltijd", legt hij ons uit. Zeven jaar was Jan toen zijn va der Daan Hoogstad een hoogaars kocht voor de in die tijd kapitale som van twaalfhonderd gulden. „Dat was de „539", maar dat zul len er in Breskens niet veel meer weten", zegt de oude visser. Drie jaar later, in 1881, vond Daan Hoogstad dat zijn tienjarige zoon Jan oud genoeg was om mee naar zee te gaan. De hoogbejaarde visser, die nog kwiek ter been is en over een uit stekend geheugen beschikt, weet het allemaal nog nauwkeurig. „Zevenenveertig jaar heb ik „op de zeilen" gevaren. Stond er geen wind, dan was het roeien, soms 4 a 5 uur per dag. En dan hadden we dikwijls nog geen net over boord gehad en dus geen cent verdiend". In die tijd was er nog geen spra ke van een vismijn. „Waar nu de marechaussee-kazerne is, stonden vroeger enkele houten woningen Daar woonden de Duitse handela ren „Hannes" en „Strak" en daar visten wij in feite voor. De besomming bedroeg in het voorjaar 20 a 25 ct. per kilo, in de zomer soms maar 15 tot 18 cent. „Weet U wat ze nu opbrengen" vraagt Hoogstad, terwijl hij snui vend naar de keuken loopt om te (Advertentie) Eerste beiaardierster ter wereld afgestudeerd tVan onze correspondent). Dc Stichting Nederlandse Beiaard school te Amersfoort heeft de eerste vrouwelijke beiaardier ter wereld af- feleverd, «le Oldenzaalse mej. R. 'ieffers, die orgel studeert aan het Amsterdamse conservatorium. Met mej. Pieffers slaagde de Schoon- hovense beiaardier J. van den Ende. Het was voor het eerst dat aan de in 1953 opgerichte school diploma's werden uitgereikt. De school telt thans 24 leerlingen, onder wie buitenlanders zoals een Amerikaan. JAN HOOGSTAD oudste vissersman van Breskens. zien of er nog aardappelen in de pan zijn overgebleven „Een paar jaar geleden waren ze eens 7.68 per kilo, maar drie vier gulden brengen ze dikwijls op". De Duitse handelaren brachten de garnalen met een karretje naar Eekloo waar ze 's morgens met de eerste trein naar Gent werden vervoerd voor de „vroege" markt, „De huidige vissers hebben mooie spullen en verdienen goed geld, maar wees er niet jaloers op, want ze ploeteren nog hard en maken lange dagen", zegt de ex- visser. Hij kan het weten, want met zijn bijna 90 jaren is hij nog iedere dag rond de vismijn te vinden. Over zijn ervaringen op zee praat hij maar wat heen. Logisch eigen lijk, want elke dag van een vis ser kan een bladzijde apart zijn, .Wel eens de hele boel verspeeld op een wrak en ook wel eens een Groedenaar, die zijn mast had verspeeld, naai- binnen gebracht. Die waren anders reddeloos ver loren geweest", weet Jan zich nog te herinneren. „Daar heb ik nog een pensioentje van het „Doris Rijkersfonds" van over gehouden. Eerst twee gulden per week, maar nu zijn hec er al dertien. Lekker hoor, naast mijn A.O.W.'tje Jan Hoogstad vond vroeger na het vissen nog tijd voor andere dingen. Vijfendertig jaar was hij bestuurslid van het Groene Kruis, 15 jaar van de visserijvereniging, 10 jaar van de „muziek" van Breskens, bestuurslid van het al gemeen ziekenfonds en van het varkensfonds. Verder dronk ik graag een biertje en speelde wel eens een partijtje biljart", voegt hij er nog aan toe, alsof hij zeg gen wil: "nu weet je meteen al les". „Tegenwoordig ga ik elke dag kaarten in de bejaarden sociëteit, als ik van de haven kom. Als ik het mag beleven, komt vrijdag mijn zuster uit Terneuzen en nog wat fami lie en kennissen. Verder het bestuur van de bond voor ouden van dagen en mis schien komen er nog wel meer. Als ik het U in ver trouwen mag zeggen, ik zal blij zijn als die dag weer voorbij is Wij hebben zo het idee dat er in en om Breskens wel meer zullen zijn die Jan Hoogstad vrijdag aanstaande in de Jas mijnstraat 1 hun gelukwen sen zullen aanbieden. Ieder een kent hem immers en is hij niet de oudste visserman van Breskens Nieuwe collectie plannen efficiënte woningbouw De keuzecommissie efficiënte wo ningbouw heeft op verzoek van de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid de collectie keuze plannen, waarvoor een extra wo ningwetsubsidie van gemiddeld 2. per week per woning kan worden toegekend, uitgebreid. De nieuwe collectie, waarin het me rendeel van de plannen uit de eerste collectie is opgenomen, zal met een toelichting daarop binnenkort wor den gepubliceerd, zo deelt het mini sterie van volkshuisvesting en bouw nijverheid mede. De tijdelijke maatregel, volgens wel ke de extra-subsidie voor efficiënte woningbouwplannen tot nadere aan kondiging ook wordt toegekend voor niet in de eerste collectie opgenomen plannen, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoen, komt als ge volg van het totstandkomen van de nieuwe collectie met ingang van 1 februari 1962 te vervallen. DE FRAAIE poedel, die een al niet minder fraaie dame over het Vlis- singse zebrapad meevoert, op de foto rechts, had er niets mee te maken. Wie zou daar trouwens niet voor stoppen.... Stoppen deed ook de Vlis- singse heer C. Moerman en hij werd daarmee het eerste Zeeuwse autorijden de zebra-slachtoffer. De heer Moerman bracht zijn gele Austin Healey nabij het Vlissingse Betje Wolff - plein tot stilstand voor een bejaarde dame in kleder dracht. De dame had een rustige oversteek, maar met de rust van de heer Moerman was het gedaan. Zijn sportwagen heeft schijfremmen de auto, die achter hem reed, had ze niet. Een klap dus, een hele deuk in het geel van de achterkant, een ver wrongen bumper en een ontzette knalpot. Op de linkse foto zit de heer Moerman bij de beweende Hea ley. Ach, het ging deze eerste zebra-dag nog niet zo geweldig goed in de Zeeuwse steden. In Vlissingen, Mid delburg, Goes, Terneuzen en nog en kele plaatsen hetzelfde beeld: som mige mensen voetgangers we ten het nog niet goed, anderen doen hun best het spel goed te spelen, maar durven nog niet ten volle van hun „zebra-genot" gebruik te ma ken. De kinderen maakten van deze eer ste zebra-dag een spelletje. Wachten om de wenken van het instituut door te nemen. Hier zijn ze dan: Wilt U oversteken Sta dan eerst stil, ook bij de zebra. Steek bij voorkeur in groep jes over. Dat is voor alle partijen beter en prettiger. Houdt ook op de zebra rechts. Houdt niet stil op de zebra, maar ervoor, op de stoep. De zebra is om er op te lopen, niet om er op te staan En voor het rijdend verkeer: a Als U een zebra nadert, kijk dan eerst in de achteruitkijkspie gel. 5 Zorg dat U nooit schrikt. Schrikken is meestal een teken dat er iets aan uw waarneming gehaperd heeft. Als U stopt voor een zebra, doe dat dan één of twee nieters daarvóór! Als U om de hoek komt, doe dat dan langzaam En in het algemeen: Uw eerste plicht in het ver keer is een ongeval te voorko men. In het verkeer heeft niemand rec.iten, maar iedereen plichten. Ieder op zijn beurt. Probeer nooit in het verkeer! Eerst zeker zijn dan pas doen. Voorrang is een kwestie van geven en nemen. Voorrang alléén nemen als hij gegeven wordt. 9 Voorrang nooit afdwingen Er is geen recht op voorrang, wel vaak een plicht lot voorrang geven. Récht op voorrang nadden dus ook de zebra's niet, die op de foto als wellevende zebra-gebruikers in draf gekomen zijn, in een galant gebaar tegenover de wachtende automobilisten. Zij waren mét de voetgangers in het genot van een zebrapad, maar hieven in hun ge nietingen binnen de perken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 13