Middelburgs Oostkerk^ zoals de bouwers haar niet zagen VenhcJk TA Al-TA Al ONTWIKKELING „EUROPOORT" ONDERVINDT BELEMMERING VRIJDAG 27 OKTOBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT \mm\\\\m\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\m\\\m\\^^^ IIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIjHIl I ZO HEBBEN de bouwers van Middelburgs Oostkerk hun schepping nooit gezien: vanuit de lucht, van zo'n hon derd metèr hoogte boven de Verwerijstraat. Driehonderd jaar nadat de kerk werd gebouwd tussen 1647 en 1667 heeft een fotograaf uit een vliegtuig hef beeld vastge legd, dat de bouwmeesters slechts konden fantaseren. Niet alleen de Oosterkerk kwam op de foto: een hele hoek oud-Middelburgwerd meegekiekf, een hoek, die bij de ramp van mei 1940 grotendeels bleef gespaard. Alleen het oude „entrepot", het Oost-Indisch Huis, pak huis van de V.O.C,, dat zich tussen de Rotterdamse Kaai en de Breestraat uitstrekte, is bij het bombardement van 17 mei 1940 in vlammen opgegaan. Niets herinnert meer aan de pakhuizen aan de zuidzijde van de Breestraat, die met elkaar een lengte van zes- en-veertig meter besloegen. Op de fundamenten van het Oost-Indisch Huis is een lang flatgebouw verrezen, wonen nu mensen op de plaats, waar tot in de tweede helft van de negentiende eeuw de schatten van Oost-Indië opgetast lagen: in het rijstpakhuis, op de zijdezolders, de thee- en porseleinzolders, de theebussenzolders, de nagelzolder en de specerijenzolder. De omgeving van Breestraat op de foto in het verlengde van de koepel der Oostkerk Braakstraat midden rechts en Nederstraat op de achtergrond kwam tot stand bij de vijfde uitbrïeding van Middelburg, de „uit leg" van 1578, die in 1591 was voltooid. In die tijd, 15891590 werd ook de „nieuwe" Dampoort gebouwd de oude had ter hoogte van de Schuitvlot- sfraat gestaan die ook wel „Veersche Poort, werd ge noemd. De poort kwam in de nieuwe omwalling, tegen over de Oude Veerseweg. In 1873 werd de poort gesloopt, nadat het bouwsel reeds in 1849 buiten gebruik was ge steld. In de Dampoortstraat nog juist zichtbaar op de achter grond is de herinnering aan de oude stadspoort be waard gebleven. 1 W at zien we nog meer op deze foto van dit boekje oud-Middelburg De openbare lagere school J, links op de achtergrond. De huizen van het hooggelegen Smidsbolwerk, in de linkerbovenhoek. De in de schaduw liggende Verwerijstraat, op de voorgrond, met geheel links de school aan de Verwerijstraat, met spelende kinderen op de tegelplaats. Voorgrond rechts de tennïsbcan en het geboomte in de tuinen Verwerijsüaat fio._$ipg.elsjrqgf._Yan de Singelstrgat weer terug naar de in de steigers staande Oostkerk: aan de Singelstraat was hef namelijk, dat mén in 1645 de Oost kerk wilde bouwen. Er was al een terrein aangewezen en een aantal huizen aangekocht, toen men daarop in 1646 terugkwam. De kerk zou aan het einde van dé Verwerij- straat komen. Met zand werd een terrein opgehoogd nu het Oostkerkplein en Bartholomeus Drijfhout werd verzocht „eenige modellen en bestecken van de ruymste, bequaemste ende onkostelijckse kercken in Hollandt, ende met naeme van de Luthersche tof Amsterdam ende van de nieuwe tot Maeselandtsluys" op te sturen. Het uiteindelijke ontwerp van de Oostkerk wordt niet aan Drijfhout toe geschreven: de bekende bouwmeester Pieter Post zou hem bij het ontwerpen hebben geassisteerd. De Oostkerk wordt het belangrijkste staaltje van barokke bouwkunst genoemd, dat in Middelburg is te zien. Op de foto ziet men dat staaltje uit de lucht, zoals de bouwmees ters het nimmer hebben aanschouwd. (Luchtfoto Central Aviation). Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllll!llllllllllllllllllllllllll!llll!lllll!lllll!lllllllllllllllllllllllllll!ll!lllllllll!lllllllll!IIIIIIIIIM IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllilillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillH ROTTERDAMSE KRITIEK OP OVERHEID De directeur van het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam, ir. F. Posthuma, heeft dezer dagen vrij scherpe kritiek uitgeoefend op het uitblijven van een principiële over- heidsgoedkeuring op de plannen van een dubbele zeemonding ten behoeve van de Europoort in het gebied van de Niemve Waterweg. Hij deed dat op een gezamenlijke vergadering van het Koninklijk Instituut- van inge nieurs en de Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging, die in Rotter dam werd gehouden. Volgens ir. Posthuma wordt op het ogenblik de ontwikkeling van de Europoort door verschillende facto ren afgeremd, hetgeen de onderhan delingspositie voor het havenbedrijf uiterst moeilijk maakt. Behalve liet uitblijven van de principiële goed keuring voor een tweede zeemond, noemde ir. Posthuma vertragingen bij het verlenen van bouwvergunnin gen aan nieuwe industrieën, de lang durige procedure bij onteigening van gronden, het tekort aan woningen in liet gebied rondom de Nieuwe Water weg en het feit dat meerdere instan ties zeggingschap hebben, hetgeen naar zijn mening in strijd is met de moderne opvattingen over havenbe heer. Verlenging pieren Op de bijeenkomst is duidelijk ge worden hoe de werkgroep ontwik keling Rijnmondhaven zich de uiteindelijke vorm van de Eurb- poort voorstelt. monding van de Nieuwe Water- B°e' weg zou belangrijk moeten wor den uitgebreid en uitgediept, de beide pieren bij Hoek van Holland wil men verlengen om de zeestro mingen te verleggen en daarmee de aanvoer van slib te verminde ren. Deze westie wordt nog be studeerd in waterbouwkundige laboratoria. Ten zuiden van de zeemonding zou men voorts een groot stuk grond willen aanwinnen de dijk zou moe ten lopen van Rozenburg naar Voor- ne-Putten, ten zuidwesten van Oost- voorne waarin het stelsel van havenbekkens, kanalen en haventer reinen is ontworpen, zo lichtte de hoofdingenieur-directeur van de rijks waterstaat in de directie benedenri vieren, ir. J. Volkers, verder toe. Het natuurreservaat „De Beer" wordt bij deze plannen opgeofferd aan de in dustrie. Een smalle landtong, uitlo pend tot de hoogte van Hoek van (Advertentie I Kaarslicht levend licht! GOUDA KAARSEN Holland, moet de Europoort afschei den van de Nieuwe Waterweg, de „snelverkeersweg" naar Rotterdam. Ten westen van de landtong krijgen de Europoort en de Nieuwe Water weg een gezamenlijke zeemonding, die zó wordt afgebakend dat er geen gevaar is voor het scheepvaartver keer. 750 miljoen Dè oostelijke begrenzing van het nieuwe industriegebied zou het Bot- lekgobied worden, de zuidelijke de Brielse Maas, die men handhaaft als zoetwaterreservoir. De realisering van de eerste hoofd fase van liet project zou een winst van 3500 ha aan haventerreinen op leveren. De kosten worden geschat op 750 miljoen gulden, waarvan de helft moet worden uitgegeven voor het ingewikkelde waterbouwkundig stelsel (bekkens, havens en sluizen) en de rest voor de aanleg van nieuwe haventerreinen e.d. (Advertentie) Prijsindexcijfers over september voor landbouw Volgens een mededeling van hel Centraal Bureau voor de Statistiek bedroeg het algemeen landbouwprijs indexcijfer in september 100, waar mee liet, evenals in augustus (99), op hetzelfde niveau lag als een jaar geleden. Het groepsindexcijfer voor de akker- bouwprodukten steeg met 10 punten tot 111, voornamelijk als gevolg van hogere prijzen voor granen en con sumptieaardappelen. In september 1960 was het indexcijfer 104. Het groepsindexcijfer voor de vee- houclerijprodukten liep terug van 98 tot 97, in hoofdzaak door lagere prij zen voor varkensvlees en eieren. Ten opzichte van verleden jaar bedroeg de daling twee punten. Het indexcijfer voor de kostenfacto ren bleef onveranderd op 149, het geen 5 punten hoger is dan in sep tember 1960. GLOBKEWIL BOEKJE LATEN VERBIEDEN Ilans Globke, staatssecretaris van de bondskausclarij en de rechterhand van Adenauer, heeft een rechtelijk verbod geëist op de publikatie cm verspreiding van een boekje waarin hij wordt beschuldigd in 1935 een leidende rol te hebben gespeeld hij de formulering van de Nazistische rassenwetten, zo is in Bonn hekend- gemaakt. In het boekje, dat in Hamburg is verschenen, wordt voorts beweerd dat hij een poging van het Interna tionale Rode Kruis om 10.000 Griekse joden van de gaskamer te redden en hun emigratie naar Israël mogelijk te maken, had verijdeld. verrukkelijk...het is Gezondheidsmaatregelen op Waddeneilanden De hotel- en pensionhouders op de Waddeneilanden zullen met ingang van het volgende seizoen geen per soneel meer in dienst nemen dat niet in het bezit is van een recent door- lichtiiigsbewijs van de dienst bevol kingsonderzoek van een der consul tatiebureaus. Dit besluit werd geno men tijdens een sectievergadering van de horecabedrijven aan de voor avond van de jaarlijkse Waddencon ferentie die dit jaar op Terschelling wordt gehouden. Men is tot dezemaatregel overge gaan naar aanleiding-van tbc-explo- sies die dit seizoen op Vlieland en in Wolvega zijn geconstateerd. In de acht sectievergaderingen die aan deze Waddenconferentie vooraf gingen is ook het probleem van auto's en bromfietsen op de Walleneilanden besproken. Met name hoteliers op Terschelling en Texel en de midden stand op Ameland achten het een economisch belang dat badgasten hun auto's naar het eiland kunnen meenemen. Daarentegen vei'zetten Vlieland en Schiermonnikoog zich tegen toelating van auto's. Ook als de nieuwe veerboot op Vlieland vaart, zullen geen auto's worden meegeno men. en de nieuwe veerdam op Schiermonnikoog die begin volgend jaar gereed is, zal geen verandering in het standpunt van het Schiermon- nikoogse eiland brengen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9