Ir. Maris gaat weg aan begin van boeiende vijftien jaar NOORSE TANKER OP REDE VAN GENUA IN LICHTERLAAIE Twee bemanningsleden licht gewond Tweede Kamer akkoord met regisleraccountantswet K.V.P. WIL MEER DAN KINDERBIJSLAGWET PRINSES BEATRIX TERUG UIT GRIEKENLAND gen- VRIJDAG 27 OKTOBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 .PROBLEMEN VOOR MIJN OPVOLGER... Advertentie) HEVIGE BRAND NA EXPLOSIE De 21,824 ton nietende Noorse olie tanker „Fernmount" is gistermorgen voor de haven van Genua in brand gevlogen. De brand was omstreeks half tien ontstaan en veroorzaakte enige tijd een vrij hevige explosie, die een groot aantal inwoners van Genua naar de haven deed spoeden. De ex plosie werd nog door twee andere ge volgd. Korte ogenblikken na de eerste ex plosie werd het schip door de beman ningsleden verlaten, die in zee spron gen waaruit zij door toesnellende mo torboten werden gered. Verscheidene bemanningsleden hadden brandwon- opgelopen. De oorzaak van-de brand wordt ge zocht in de ontploffing van een van de ketels van het nieuwe schip, dat dit jaar pas in de vaart was ge bracht. Twee motorsloepen van de Itali aanse brandweer bestreden het vuur met schuimblussers. Elf sleepboten waren aanwezig om eventueel hulp te kunnen bieden. De kapitein van het schip, Per Thronsen, leidde de blussings- werkzaamheden vanuit een van de reddings vaartu igen Twee opvarenden van de Fernmount moesten met lichte verwondingen in een ziekenhuis worden opgenomen. Het brandende schip vormt een be dreiging voor de schepen die de ha ven van Genua willen binnenvaren. Derhalve is besloten de tanker verder zeewaarts te slepen. Allied Cooper (/ulo), mi arbeider uit Stoke-on-Trcnt, hoorde woensdag dat hij een recordbedrag van ruim 1.227.000 gulden had gewonnen in de Engelse voetbalpool voor de inzet van een penny, dus nog geen stuiver. De. heer Cooper kreeg het bericht van de poolfirmn. Hij had zich niet ge meld als mogelijke winnaar, omdat hij ducht viel hel maximum aantal punten te hebben behaald Terwjjl hiertoe twee Noorse beman ningsleden aan boord van de Fern mount waren gegaan om een kabel vast te maken, spuwde de pijp een wolk vlammen en rook uit, wat er op wees, dat de machinekamer In brand stond. De twee Noren slaagden er tenslotte in een lijn vast te maken, die door een Italiaanse sleepboot werd opgenomen die de brandende tanker langzaam uit de havenmond wegsleepte. Uitzet van jong echtpaar terecht Een jong Duits echtpaar uit Bayreuth, dat op 23 oktober jongstleden in Am sterdam op de boot stapte om naar Canada te emigreren, kreeg gisteren in volle zee een prettige boodschap. In de nacht voor het vertrek was uit de op de Nieuwmarkt geparkeerde auto van de Duitsers de gehele huwe lijksuitzet gestolen. Woensdag heeft de politie de vijf koffers met ae voor het echtpaar zo kostbare inhoud, te ruggevonden. De Duitsers werden van dit heuglijke feit radiotelegrafiseh in kennis ge steld. De politie zou contact opnemen met de rederij om de uitzet met een volgende boot naar Canada te sturen. Behalve de koffers kreeg de politie ook de vermoedelijke dier; de 31-jari- ge Marokkaanse fotograaf B. A. M., en diens handlanger, de 31-jarige Amsterdammer A. C. N., in handen. (Van onze parlementaire redacteur.) Er komt over enige jaren een pu bliekrechtelijke beroepsorganisatie van accountants een orde van re gisteraccountants waarin alleen worden opgenomen de hooggekwali ficeerde vaklieden, die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. De Tweede Kamer besloot daartoe donderdag door de aanneming van een desbetreffend wetsontwerp met alleen de stemmen van een groot deel van de anti-revolutionaire en een paör leden van de fractie van de K. V.P. tegen. Dat was een mooi resul taat voor de staatssecretaris van economische zaken, drs. Gijzels. die hiermee na zijn benoeming kortgele den, het eerste door hem verdedigde wetsontwerp binnenhaalde. En dat nog wel, nadat aanvankelijk veel kri tiek op het ontwerp was uitge bracht. Lagere winst verwacht bij Scholten-Foxhol De directie van W. A. Scholten-Fox- hol N.V. deelt mede dat uit de ge gevens. voor zover deze thans be kend zijn. het resultaat van het boekjaar 1 september 1960-31 aug. 1961 kan worden geconcludeerd dat de winst na afschrijvingen, doch vóór aftrek van belastingen circa vijftien procent minder zal bedragen dan de overeenkomstige winst over 1959- 1960. Deze winst zal het aan het bestuur der vennootschap zeer waar schijnlijk mogelijk maken een divi dend voor te stellen dal ongeveer gelijk is aan dat van het vorige jaar.. (Van onze Haagse redactie) In gezaghebbende K.V.P.-kringen wordt te kennen gegeven, dat de K.V.P.-Tweede-Kamerfractie het ge wijzigd ontwerp-Veldkamp voor de algemene kinderbijslagwet zal ver- erpen, indien de regeringspartijen i ae Tweede Kamer er niet aan meewerken het wetsontwerp op twee belangrijke punten te verbeteren. Dit commentaar kregen wij op een verklaring die donderdag in het of ficieel orgaan van de K.VP. De Op mars is verschenen. In deze verkla ring wordt gezegd: „Wanneer ook de V.V.D. en de C.H.U. prijs stellen voortzetting van de huidige poli- „_.te constellatie, zullen zij dat door daden moeten waar maken. Ook bij de kinderbijslagregeling". In dezelfde verklaring werd gezegd dat als de K.V.P. wordt geplaatst voor de keuze tussen „iets of niets" er dan toch minstens „iets" moet kunnen worden gekozen. Straaljager toch in zee Stuk vliegershelm gevonden op het strand (Van een correspondent) Een inwoner uit Huisduinen (ge meente Den Helder) vond woensdag, toen hij een wandeling maakte over het strand, bij Huisduinen een stuk vliegershelm dat afkomstig moet zijn van de verongelukte 20-jarige sergeant-vlieger A. Lowijs wiens straaljager maandagavond in zee moet zijn gestort. Uit deze vondst langs het Noordzee strand valt de conclusie te trekken, dat het vermiste toestel niet. zoals werd verondersteld, in de Wadden zee, doch vermoedelijk boven de Noordzee neerstortte. De heer B. uit Huisduinen, die de vondst deed, bracht het stuk vlie gershelm naar de plaatselijke agent van politie, die onmiddellijk de Ko ninklijke Luchtmacht van deze vondst in kennis stelde. Een majoor van de koninklijke luchtmacht heeft gistermiddag het stuk helm dat een grootte heeft van twee vierkante decimeter, afgehaald en vastgesteld, dat het inderdaad van een straaljagerpiloot afkomstig is. Het loodswezen zal metingen langs de Noordzee verrichten, teneinde na te gaan hoe de stromingen verliepen na de voor de straaljager noodlottige maandagavond. Met een glimlach haar moeder om helzend. die haar op het platform begroette, is prinses Beatrix donder dagmiddag uit Griekenland op Schip hol teruggekeerd. Zij maakte de te rugreis van Athene (evenals de heen reis) via Brussel met lijntoestellen van de Belgische luchtvaartmaat schappij Sabena. De prinses, heeft bijna vier weken in Griekenland doorgebracht in ge zelschap van jonkvrouwe C." E. B. Röell, hofdame van H. M. de konin gin. en van mej. A. llasscley Kirch- ner, een Nederlandse vriendin uit de gymnasiumtijd van de prinses. Na haar onverwachte vertrek op 2 oktober werd officieel medege deeld dat prinses Beatrix met het bezoek aan Griekenland haar voor nemen verwezenlijkte om zich na de beëindiging van haar studie in hot buituulaud nader te oriënteren om trent bepaalde onderwerpen waarvoor zij bijzondere belangstelling heeft. ..Heeft men voor dit alles vol doende en de juiste mensen?" „We hebben gelukkig nog als fac tor het enthousiasme", is het veel zeggende antwoord. „We hebben briljante jongelui en er is nog steeds een grote groep die voor civiel-ingenieur studeert en ook bij ons wil werken. Na tuurlijk trekken de mogelijkheden elders. Het is niet zozeer het be ginsalaris, waarin Wiet verschil zit met het vrije bedrijfsleven, maar vooral de secundaire ar beidsvoorwaarden, de tantièmes, die wij niet kunnen geven. Vooral volkomen onbemiddelde jongelui, die vaak al tijdens hun studie een gezin hebben, worden hierdoor aangetrokken. Toch zit bij ons het knelpunt niet zozeer bij de ingenieurs als wel bij de middelbare technici. Elders is meer mogelijkheid voor emplooi voor deze mensen. Zelfs de ge meenten, die in dezelfde schalen, die wij hebben, hun personeel vrijer kunnen inpassen, zuigen bij ons weg. Een grote gemeente kan een m.t.s.'er al gauw tot bijvoor beeld onderdirecteur maken bij de afdeling rioleringen. Maar dat is hij dan ook z'n verdere leven. Wij kunnen gelukkig veel meer afwis seling en ontplooiingsmogelijkhe den bieden. De knoop zit bij de h.t.s.'ers. Er zijn te weinig h.t.s.- en". „Kunnen moderne technieken dit opvangen?" „Gelukkig gedeeltelijk wel. Wc hebben bijvoorbeeld de mechani satie bij de wegenbouw, die heel veel kan opvangen. Vroeger was bij kunstwerken de betontimmer- man onmisbaar. Veel wordt nu gedaan met prefab-bekistingen, al kun - je de timmerman nog niet helemaal missen. De moderne baggerwerktuigen hebben een steeds groter capaciteit. Door de eeuwen heen heeft het zinkstuk bij dykwerken een onschatbare rol gespeeld. Zonder aan die me thode iets af te doen hebben we nu toch snellere oplossingen, zo als de nylon lakens en het aan brengen van asfalt onder water. Personeelsvoorziening is inder daad een van de grootste moei lijkheden van nu en in de toe komst." Leidergeen heerser Over het verleden hebben we niet gepraat. Het staat alle maal op papier, 't Is het ver haal van een grote carrière bij de waterstaat, een carrière van veer tig jaar, waarin ontzaglijk veel is gedaan en gebeurd. Tot voor tien jaar geen uitgesproken ongewone carrière, zeker niet voor een man met het inzicht en de kennis van ir. Maris, van wie iedereen zei: Hij wordt vast nog eens prof. in Delft. Dat is hij niet geworden, maar wel werd hij dé grote man, die in een beslissende periode van de Nederlandse waterstaat nog geen twee jaar aan de top zat. Onder zijn leiding zag Nederland kans In een fabelachtig korte tyd niet alleen het geweld van de na tuurramp van februari 1953 te ke ren, maar ook de gevolgen, ervan op te ruimen. Onder zyn voorzit terschap hij is een leider, geen heerser kwam do Deltawet tot stand en de eerste werken, die daarmee samenhingen. De eerste afsluiting van een zee-arm heeft hy meegemaakt. Zijn opvolgers werken nu verder aan al die pro jecten, waarvoor liïj in tien jaar de basis legde. Hij zou deze for mulering zelf bestryden en over „wij" spreken, over de hechte een heid van samenwerkende wa'ter- staatsniensen. Maar in zyn be scheidenheid vergeet hy dan, dat een eenheid alleen tot stand kan komen onder een man, voor wie men zicli volledig wil inzetten. Binnen jaar beslissing En wat gaat hij zelf'doen? Of beter: niet meer doen? „Ik maakte deel uit van 22 com missies. Ik ben ze op het ogenblik allemaal aan het afschrijven op twee na. Dat zijn de gemengde Belgisch-Nederlandse commissies voor de Westerschelde en de Rijn- Schelde verbinding. Voor deze ze tels laat ik de beslissing aan de minister over". Die commissies zijn toch weer aanleiding tót eeu vraag: „In hoeverre meent U, dat het eon- venu van de Kamers van Koop handel van Antwerpen en Rotter dam het werk van de Schelde- Rijn Commissie doorkruist?" „Het is natuurlijk een typische fi guur, dat los van de delegaties de Kamers van Koophandel contact opnemen. Dit kan ons werk door kruisen. Daarom ben ik er niet voor. Intussen is het heel wel mo gelijk, dat het resultaat van dit convcnu niet doorkruist, wat wij willen bereiken. Ik geloof overi gens, dat we binnen een jaar wel zullen weten, wat er gaat gebeu ren. Of we hebben dan iets be reikt, óf we moeten constateren, dat een vergelijk niet mogelijk is. In elk geval zullen we dan weten, waar we aan toe zyn:" En hij besluit dit gesprek, dat hy nog net op de valreep in een tot de nok toe gevulde agenda heeft kunnen schuiven: „Er blijft nog genoeg werk over, maar ik hoef ine niet meer door de lopende band te laten meeslepen." Franse staking slechts voor een deel geslaagd De 24-uur staking der Franse transportarbeiders die door de drie grote vakbonden gisteren is uitge roepen, schijnt niet voor honderd pro cent te zijn geslaagd. De drie vakbonden, die de 300.000 spoorwegbeambten en duizenden em ployees van de buslijnen en de on dergrondse vertegenwoordigen, had den de staking uitgeschreven voor het verkrijgen van salarisverhogin- Volgens regeringskringen liepen on geveer 76 treinen van de ondergrond se te Parijs, ongeveer 30 procent. De treindiensten naar de voorsteden van Parijs konden op sommige plaat sen tot 50 procent worden uitgevoerd. Naar schatting reden hier nog 150 bussen. In Parijs heeft de regering militaire voertuigen ingezet op sommige pun ten om voor het transport zorg te dragen. Men verwacht dat vandaag waar schijnlijk nog een 400.000 van de 700.000 werknemers in staatsbedrij ven zoals de gas- en elektriciteits voorziening, in staking zullen gaan voor vier uur. JIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIM Beste mijnheer j Kennedy H President Kennedy ontvangt H §e dagelijks honderden, zelfs dui- se s zenden brieven aan Ameri- kaanse burgers met betrek- king tot nationale vraagstuk- ken. H Dezer dagen bevond zich tus- sen de poststukken een schrij- jÜ ven, afkomstig uit Marine-City §j (Michigan) van de volgende H inhoud „Beste mijnheer Kennedy Laten de Russen alstublieft M ophouden bommen te gooien op de noordpool. Zij zullen anders 7J sinterklaas doden. Ik ben acht M jaar en ga op de „Holy Cross"- H School. 77 Hoogachtend. |e Michelle Rochon". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ramp van '53 liet zien dat we niet alleen rapporten schrijven Ir. A. G. Maris (Van een onzer verslaggevers 1 OI) 1 november ruimt ir. A. G. Maris, directeur-géneraal van de waterstaat, zijn plaats achter de ronde vensters van zijn werkkamer aan de Haagse Van Hogenhoucklaan in voor zijn opvolger, ir. Van de Kerk. Het is een wonder lijke kamer met zijn royale ramen als van een uitkijkpost, die op de zee of de polder moesten uitzien, maar in werke lijkheid uitzicht geven op volle bomen in een plantsoen. En die kamer bevindt zich dan weer in een gebouw, mooi om er een flat in te hebben, maar van een inefficiëntie, die zo volkomen in tegenspraak is met een der overheidsdiensten, waar het letterlijk aanpakken opgave nummer één is. Die omgevingdat oude flatgebouw met zijn teveel aan hoelcen, deuren, gangen en onpraktische kamertjes heeft de vertrekken de'directeur-generaal blijkbaar nooit afgeremd in zijn activi teit. Misschien zelfs is het wel zo, dat de (rust van deze entourage hem de gelegenheid heeft gegeven, in alle kalmte een enorme hoe veelheid werk te verzetten en er nog jong bij te blijven ook. De over heid doet niemand iets cadeau en het zal dus wel waar zijn, dat ir. Maris wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn taak op 1 november overdraagt. Zou iemand hebben gezegd: „Ja, maar hij heeft veel Indische jaren, hij is pas 55", dan was het niet moeilijk geweest, dit te geloven. Alleen.... het kan nietir. Maris heeft als ingenieur veertig waterstaatsjaren achter zich. En een vijf tienjarige als c.i. heeft nog nooit bestaan. Het is altyd moeilijk met water- staatsmensen te praten over hun daden. Ze vinden wat ze doen al tijd gewoon en één heeft er eens tegen ons gezegd: „Als we er het geld maar voor hebben, kunnen we alles." Zó ver gaat ir. Maris in het af scheidsgesprek, dat we hebben, niet. Maar op de vraag: „U gaat nu weg. Hebt U iets te vertellen aan dg volgende generatie water staatsmensen, aan de volgende generatie Nederlanders in het al gemeen?", antwoordt hij: „Het beste, wat je iemand kunt zeggen, is hem eenvoudig te laten zien, wat er is gebeurd. Je hoeft de jongeren niets te zeggen. Je hoeft ze niet te vertellen: Je moet er om denken, dat... Dat zit er echt niet in. Het belangrijkste is, dat je je als een eenheid voelt, dio berekend is voor zijn taak. Die eenheid is er. Het is de eenheid van een goed functionerende dienst en daar kunnen we ons al leen maar over verheugen. Er wordt wel eens gezegd: De waterstaat is een republiek in het koninkrijk of minder vriendelijk: een staat in de staat. Wanneer dat inhoudt, dat men er de een heid van een goed functionerende dienst mee bedoelt, dan heb ik er vrede mee. Ik denk bijvoorbeeld aan 1953: dat was een test-case. waarmee we konden bewijzen, dal we niet die mensen zijn, die al leen maar rapporten kunnen schrijven. Maar ik heb er beslist bezwaar tegen, wanneer dat „staat in de slaat" door sommi gen wordt geïnterpreteerd als een soort camarilla in het koninkrijk. Daar is geen sprake van. Er wordt ook wel eens gezegd, dat het onjuist is de verschillende fases van de Deltawerken by F i- ninklijk Besluit tot uitvoering te brengen. Er zijn mensen, die mis schien liever alles bij 'de wet ge regeld zouden zien. Mijn antwoord aan die mensen is: Elk jaar komt er een begroting dat is óók een wet!" Factor enthousiasme Wat de toekomst betreft zegt ir. Maris: „Ik kan tegen mijn opvolger beslist niet zeggen: Er zijn geen problemen meer. Voor de waterstaat zijn de komende 15 jaar bijzonder be langrijk. Myn opvolger is nu vijf tig jaar, hij maakt die periode precies mee. In die vijftien jaar zullen de Deltawerken zyn vol tooid. En ongeveer tegeljjkertyd komen de laatste Zuiderzeewer ken klaar. Volgens jaar zullen, we het nieuwe rijkswegenplan kun nen uitbrengen en veel van wat daarin wordt vastgelegd, komt ook in de komende vyftien jaar gereed. Over vijftien jaar zullen de havenwerken van IJmuidcn, de Europoort, misschien Schevenin- gen hun beslag gekregen hebben. Het grootste deel van de tunnel plannen zal uitgevoerd zyn.... Het worden een hijzonder boeiende vijftien Jaar." „En daarna?" „Ik. weet het niet. Dan zullen er weer nieuwe dingen zijn. Ik her inner me, dal er in de twintiger jaren by de rijkswaterstaat, alleen 'ingenieurs in tijdelijke dienst. wer den aangenomen. Men pakte toen een bepaald project aan en dacht, dat men er dan voorlopig was. Men voorzag toen nog niet, zoals nu, enorme ontwikkelingen. Nu hebben wc onze prognoses. Prog noses zijn waardevol, als je er niet teveel waarde aan hecht..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 5