Ir. Maris gaat weg aan begin
van boeiende vijftien jaar
NOORSE TANKER OP REDE VAN
GENUA IN LICHTERLAAIE
Twee bemanningsleden
licht gewond
Tweede Kamer akkoord met
regisleraccountantswet
K.V.P. WIL MEER DAN
KINDERBIJSLAGWET
PRINSES BEATRIX TERUG
UIT GRIEKENLAND
gen-
VRIJDAG 27 OKTOBER 1961
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
.PROBLEMEN VOOR MIJN OPVOLGER...
Advertentie)
HEVIGE BRAND NA EXPLOSIE
De 21,824 ton nietende Noorse olie
tanker „Fernmount" is gistermorgen
voor de haven van Genua in brand
gevlogen. De brand was omstreeks
half tien ontstaan en veroorzaakte
enige tijd een vrij hevige explosie, die
een groot aantal inwoners van Genua
naar de haven deed spoeden. De ex
plosie werd nog door twee andere ge
volgd.
Korte ogenblikken na de eerste ex
plosie werd het schip door de beman
ningsleden verlaten, die in zee spron
gen waaruit zij door toesnellende mo
torboten werden gered. Verscheidene
bemanningsleden hadden brandwon-
opgelopen.
De oorzaak van-de brand wordt ge
zocht in de ontploffing van een van
de ketels van het nieuwe schip, dat
dit jaar pas in de vaart was ge
bracht.
Twee motorsloepen van de Itali
aanse brandweer bestreden het
vuur met schuimblussers. Elf
sleepboten waren aanwezig om
eventueel hulp te kunnen bieden.
De kapitein van het schip, Per
Thronsen, leidde de blussings-
werkzaamheden vanuit een van de
reddings vaartu igen
Twee opvarenden van de Fernmount
moesten met lichte verwondingen in
een ziekenhuis worden opgenomen.
Het brandende schip vormt een be
dreiging voor de schepen die de ha
ven van Genua willen binnenvaren.
Derhalve is besloten de tanker verder
zeewaarts te slepen.
Allied Cooper (/ulo), mi arbeider
uit Stoke-on-Trcnt, hoorde woensdag
dat hij een recordbedrag van ruim
1.227.000 gulden had gewonnen in de
Engelse voetbalpool voor de inzet
van een penny, dus nog geen stuiver.
De. heer Cooper kreeg het bericht van
de poolfirmn. Hij had zich niet ge
meld als mogelijke winnaar, omdat
hij ducht viel hel maximum aantal
punten te hebben behaald
Terwjjl hiertoe twee Noorse beman
ningsleden aan boord van de Fern
mount waren gegaan om een kabel
vast te maken, spuwde de pijp een
wolk vlammen en rook uit, wat er op
wees, dat de machinekamer In brand
stond. De twee Noren slaagden er
tenslotte in een lijn vast te maken,
die door een Italiaanse sleepboot
werd opgenomen die de brandende
tanker langzaam uit de havenmond
wegsleepte.
Uitzet van jong
echtpaar terecht
Een jong Duits echtpaar uit Bayreuth,
dat op 23 oktober jongstleden in Am
sterdam op de boot stapte om naar
Canada te emigreren, kreeg gisteren
in volle zee een prettige boodschap.
In de nacht voor het vertrek was uit
de op de Nieuwmarkt geparkeerde
auto van de Duitsers de gehele huwe
lijksuitzet gestolen. Woensdag heeft
de politie de vijf koffers met ae voor
het echtpaar zo kostbare inhoud, te
ruggevonden.
De Duitsers werden van dit heuglijke
feit radiotelegrafiseh in kennis ge
steld. De politie zou contact opnemen
met de rederij om de uitzet met een
volgende boot naar Canada te sturen.
Behalve de koffers kreeg de politie
ook de vermoedelijke dier; de 31-jari-
ge Marokkaanse fotograaf B. A. M.,
en diens handlanger, de 31-jarige
Amsterdammer A. C. N., in handen.
(Van onze parlementaire redacteur.)
Er komt over enige jaren een pu
bliekrechtelijke beroepsorganisatie
van accountants een orde van re
gisteraccountants waarin alleen
worden opgenomen de hooggekwali
ficeerde vaklieden, die voldoen aan
bepaalde wettelijke eisen.
De Tweede Kamer besloot daartoe
donderdag door de aanneming van
een desbetreffend wetsontwerp met
alleen de stemmen van een groot deel
van de anti-revolutionaire en een
paör leden van de fractie van de K.
V.P. tegen. Dat was een mooi resul
taat voor de staatssecretaris van
economische zaken, drs. Gijzels. die
hiermee na zijn benoeming kortgele
den, het eerste door hem verdedigde
wetsontwerp binnenhaalde. En dat
nog wel, nadat aanvankelijk veel kri
tiek op het ontwerp was uitge
bracht.
Lagere winst verwacht
bij Scholten-Foxhol
De directie van W. A. Scholten-Fox-
hol N.V. deelt mede dat uit de ge
gevens. voor zover deze thans be
kend zijn. het resultaat van het
boekjaar 1 september 1960-31 aug.
1961 kan worden geconcludeerd dat
de winst na afschrijvingen, doch vóór
aftrek van belastingen circa vijftien
procent minder zal bedragen dan de
overeenkomstige winst over 1959-
1960. Deze winst zal het aan het
bestuur der vennootschap zeer waar
schijnlijk mogelijk maken een divi
dend voor te stellen dal ongeveer
gelijk is aan dat van het vorige jaar..
(Van onze Haagse redactie)
In gezaghebbende K.V.P.-kringen
wordt te kennen gegeven, dat de
K.V.P.-Tweede-Kamerfractie het ge
wijzigd ontwerp-Veldkamp voor de
algemene kinderbijslagwet zal ver-
erpen, indien de regeringspartijen
i ae Tweede Kamer er niet aan
meewerken het wetsontwerp op twee
belangrijke punten te verbeteren.
Dit commentaar kregen wij op een
verklaring die donderdag in het of
ficieel orgaan van de K.VP. De Op
mars is verschenen. In deze verkla
ring wordt gezegd: „Wanneer ook
de V.V.D. en de C.H.U. prijs stellen
voortzetting van de huidige poli-
„_.te constellatie, zullen zij dat door
daden moeten waar maken. Ook bij
de kinderbijslagregeling". In dezelfde
verklaring werd gezegd dat als de
K.V.P. wordt geplaatst voor de keuze
tussen „iets of niets" er dan toch
minstens „iets" moet kunnen worden
gekozen.
Straaljager toch in zee
Stuk vliegershelm
gevonden op
het strand
(Van een correspondent)
Een inwoner uit Huisduinen (ge
meente Den Helder) vond woensdag,
toen hij een wandeling maakte over
het strand, bij Huisduinen een stuk
vliegershelm dat afkomstig moet
zijn van de verongelukte 20-jarige
sergeant-vlieger A. Lowijs wiens
straaljager maandagavond in zee
moet zijn gestort.
Uit deze vondst langs het Noordzee
strand valt de conclusie te trekken,
dat het vermiste toestel niet. zoals
werd verondersteld, in de Wadden
zee, doch vermoedelijk boven de
Noordzee neerstortte.
De heer B. uit Huisduinen, die de
vondst deed, bracht het stuk vlie
gershelm naar de plaatselijke agent
van politie, die onmiddellijk de Ko
ninklijke Luchtmacht van deze
vondst in kennis stelde.
Een majoor van de koninklijke
luchtmacht heeft gistermiddag het
stuk helm dat een grootte heeft van
twee vierkante decimeter, afgehaald
en vastgesteld, dat het inderdaad
van een straaljagerpiloot afkomstig
is.
Het loodswezen zal metingen langs
de Noordzee verrichten, teneinde na
te gaan hoe de stromingen verliepen
na de voor de straaljager noodlottige
maandagavond.
Met een glimlach haar moeder om
helzend. die haar op het platform
begroette, is prinses Beatrix donder
dagmiddag uit Griekenland op Schip
hol teruggekeerd. Zij maakte de te
rugreis van Athene (evenals de heen
reis) via Brussel met lijntoestellen
van de Belgische luchtvaartmaat
schappij Sabena.
De prinses, heeft bijna vier weken
in Griekenland doorgebracht in ge
zelschap van jonkvrouwe C." E. B.
Röell, hofdame van H. M. de konin
gin. en van mej. A. llasscley Kirch-
ner, een Nederlandse vriendin uit de
gymnasiumtijd van de prinses.
Na haar onverwachte vertrek op 2
oktober werd officieel medege
deeld dat prinses Beatrix met het
bezoek aan Griekenland haar voor
nemen verwezenlijkte om zich na de
beëindiging van haar studie in hot
buituulaud nader te oriënteren om
trent bepaalde onderwerpen waarvoor
zij bijzondere belangstelling heeft.
..Heeft men voor dit alles vol
doende en de juiste mensen?"
„We hebben gelukkig nog als fac
tor het enthousiasme", is het veel
zeggende antwoord.
„We hebben briljante jongelui en
er is nog steeds een grote groep
die voor civiel-ingenieur studeert
en ook bij ons wil werken. Na
tuurlijk trekken de mogelijkheden
elders. Het is niet zozeer het be
ginsalaris, waarin Wiet verschil
zit met het vrije bedrijfsleven,
maar vooral de secundaire ar
beidsvoorwaarden, de tantièmes,
die wij niet kunnen geven.
Vooral volkomen onbemiddelde
jongelui, die vaak al tijdens hun
studie een gezin hebben, worden
hierdoor aangetrokken. Toch zit
bij ons het knelpunt niet zozeer
bij de ingenieurs als wel bij de
middelbare technici. Elders is
meer mogelijkheid voor emplooi
voor deze mensen. Zelfs de ge
meenten, die in dezelfde schalen,
die wij hebben, hun personeel
vrijer kunnen inpassen, zuigen bij
ons weg. Een grote gemeente kan
een m.t.s.'er al gauw tot bijvoor
beeld onderdirecteur maken bij de
afdeling rioleringen. Maar dat is
hij dan ook z'n verdere leven. Wij
kunnen gelukkig veel meer afwis
seling en ontplooiingsmogelijkhe
den bieden. De knoop zit bij de
h.t.s.'ers. Er zijn te weinig h.t.s.-
en".
„Kunnen moderne technieken dit
opvangen?"
„Gelukkig gedeeltelijk wel. Wc
hebben bijvoorbeeld de mechani
satie bij de wegenbouw, die heel
veel kan opvangen. Vroeger was
bij kunstwerken de betontimmer-
man onmisbaar. Veel wordt nu
gedaan met prefab-bekistingen, al
kun - je de timmerman nog niet
helemaal missen. De moderne
baggerwerktuigen hebben een
steeds groter capaciteit. Door de
eeuwen heen heeft het zinkstuk
bij dykwerken een onschatbare
rol gespeeld. Zonder aan die me
thode iets af te doen hebben we
nu toch snellere oplossingen, zo
als de nylon lakens en het aan
brengen van asfalt onder water.
Personeelsvoorziening is inder
daad een van de grootste moei
lijkheden van nu en in de toe
komst."
Leidergeen heerser
Over het verleden hebben we
niet gepraat. Het staat alle
maal op papier, 't Is het ver
haal van een grote carrière bij de
waterstaat, een carrière van veer
tig jaar, waarin ontzaglijk veel is
gedaan en gebeurd. Tot voor tien
jaar geen uitgesproken ongewone
carrière, zeker niet voor een man
met het inzicht en de kennis van
ir. Maris, van wie iedereen zei:
Hij wordt vast nog eens prof. in
Delft. Dat is hij niet geworden,
maar wel werd hij dé grote man,
die in een beslissende periode van
de Nederlandse waterstaat nog
geen twee jaar aan de top zat.
Onder zijn leiding zag Nederland
kans In een fabelachtig korte tyd
niet alleen het geweld van de na
tuurramp van februari 1953 te ke
ren, maar ook de gevolgen, ervan
op te ruimen. Onder zyn voorzit
terschap hij is een leider, geen
heerser kwam do Deltawet tot
stand en de eerste werken, die
daarmee samenhingen. De eerste
afsluiting van een zee-arm heeft
hy meegemaakt. Zijn opvolgers
werken nu verder aan al die pro
jecten, waarvoor liïj in tien jaar
de basis legde. Hij zou deze for
mulering zelf bestryden en over
„wij" spreken, over de hechte een
heid van samenwerkende wa'ter-
staatsniensen. Maar in zyn be
scheidenheid vergeet hy dan, dat
een eenheid alleen tot stand kan
komen onder een man, voor wie
men zicli volledig wil inzetten.
Binnen jaar beslissing
En wat gaat hij zelf'doen? Of
beter: niet meer doen? „Ik
maakte deel uit van 22 com
missies. Ik ben ze op het ogenblik
allemaal aan het afschrijven op
twee na. Dat zijn de gemengde
Belgisch-Nederlandse commissies
voor de Westerschelde en de Rijn-
Schelde verbinding. Voor deze ze
tels laat ik de beslissing aan de
minister over".
Die commissies zijn toch weer
aanleiding tót eeu vraag: „In
hoeverre meent U, dat het eon-
venu van de Kamers van Koop
handel van Antwerpen en Rotter
dam het werk van de Schelde-
Rijn Commissie doorkruist?"
„Het is natuurlijk een typische fi
guur, dat los van de delegaties de
Kamers van Koophandel contact
opnemen. Dit kan ons werk door
kruisen. Daarom ben ik er niet
voor. Intussen is het heel wel mo
gelijk, dat het resultaat van dit
convcnu niet doorkruist, wat wij
willen bereiken. Ik geloof overi
gens, dat we binnen een jaar wel
zullen weten, wat er gaat gebeu
ren. Of we hebben dan iets be
reikt, óf we moeten constateren,
dat een vergelijk niet mogelijk is.
In elk geval zullen we dan weten,
waar we aan toe zyn:"
En hij besluit dit gesprek, dat hy
nog net op de valreep in een tot
de nok toe gevulde agenda heeft
kunnen schuiven: „Er blijft nog
genoeg werk over, maar ik hoef
ine niet meer door de lopende
band te laten meeslepen."
Franse staking
slechts voor een
deel geslaagd
De 24-uur staking der Franse
transportarbeiders die door de drie
grote vakbonden gisteren is uitge
roepen, schijnt niet voor honderd pro
cent te zijn geslaagd.
De drie vakbonden, die de 300.000
spoorwegbeambten en duizenden em
ployees van de buslijnen en de on
dergrondse vertegenwoordigen, had
den de staking uitgeschreven voor
het verkrijgen van salarisverhogin-
Volgens regeringskringen liepen on
geveer 76 treinen van de ondergrond
se te Parijs, ongeveer 30 procent.
De treindiensten naar de voorsteden
van Parijs konden op sommige plaat
sen tot 50 procent worden uitgevoerd.
Naar schatting reden hier nog 150
bussen.
In Parijs heeft de regering militaire
voertuigen ingezet op sommige pun
ten om voor het transport zorg te
dragen.
Men verwacht dat vandaag waar
schijnlijk nog een 400.000 van de
700.000 werknemers in staatsbedrij
ven zoals de gas- en elektriciteits
voorziening, in staking zullen gaan
voor vier uur.
JIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIM
Beste mijnheer j
Kennedy
H President Kennedy ontvangt H
§e dagelijks honderden, zelfs dui- se
s zenden brieven aan Ameri-
kaanse burgers met betrek-
king tot nationale vraagstuk-
ken. H
Dezer dagen bevond zich tus-
sen de poststukken een schrij-
jÜ ven, afkomstig uit Marine-City §j
(Michigan) van de volgende
H inhoud
„Beste mijnheer Kennedy
Laten de Russen alstublieft
M ophouden bommen te gooien op
de noordpool. Zij zullen anders 7J
sinterklaas doden. Ik ben acht
M jaar en ga op de „Holy Cross"-
H School. 77
Hoogachtend.
|e Michelle Rochon".
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ramp van '53 liet zien dat we niet
alleen rapporten schrijven
Ir. A. G. Maris
(Van een onzer verslaggevers 1
OI) 1 november ruimt ir. A. G. Maris, directeur-géneraal
van de waterstaat, zijn plaats achter de ronde vensters
van zijn werkkamer aan de Haagse Van Hogenhoucklaan
in voor zijn opvolger, ir. Van de Kerk. Het is een wonder
lijke kamer met zijn royale ramen als van een uitkijkpost,
die op de zee of de polder moesten uitzien, maar in werke
lijkheid uitzicht geven op volle bomen in een plantsoen. En
die kamer bevindt zich dan weer in een gebouw, mooi om
er een flat in te hebben, maar van een inefficiëntie, die zo
volkomen in tegenspraak is met een der overheidsdiensten,
waar het letterlijk aanpakken opgave nummer één is.
Die omgevingdat oude flatgebouw met zijn teveel aan hoelcen,
deuren, gangen en onpraktische kamertjes heeft de vertrekken
de'directeur-generaal blijkbaar nooit afgeremd in zijn activi
teit. Misschien zelfs is het wel zo, dat de (rust van deze entourage
hem de gelegenheid heeft gegeven, in alle kalmte een enorme hoe
veelheid werk te verzetten en er nog jong bij te blijven ook. De over
heid doet niemand iets cadeau en het zal dus wel waar zijn, dat ir.
Maris wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn
taak op 1 november overdraagt. Zou iemand hebben gezegd: „Ja,
maar hij heeft veel Indische jaren, hij is pas 55", dan was het niet
moeilijk geweest, dit te geloven. Alleen.... het kan nietir. Maris
heeft als ingenieur veertig waterstaatsjaren achter zich. En een vijf
tienjarige als c.i. heeft nog nooit bestaan.
Het is altyd moeilijk met water-
staatsmensen te praten over hun
daden. Ze vinden wat ze doen al
tijd gewoon en één heeft er eens
tegen ons gezegd: „Als we er het
geld maar voor hebben, kunnen
we alles."
Zó ver gaat ir. Maris in het af
scheidsgesprek, dat we hebben,
niet. Maar op de vraag: „U gaat
nu weg. Hebt U iets te vertellen
aan dg volgende generatie water
staatsmensen, aan de volgende
generatie Nederlanders in het al
gemeen?", antwoordt hij:
„Het beste, wat je iemand kunt
zeggen, is hem eenvoudig te laten
zien, wat er is gebeurd. Je hoeft
de jongeren niets te zeggen. Je
hoeft ze niet te vertellen: Je moet
er om denken, dat... Dat zit er
echt niet in. Het belangrijkste is,
dat je je als een eenheid voelt, dio
berekend is voor zijn taak. Die
eenheid is er. Het is de eenheid
van een goed functionerende
dienst en daar kunnen we ons al
leen maar over verheugen.
Er wordt wel eens gezegd: De
waterstaat is een republiek in het
koninkrijk of minder vriendelijk:
een staat in de staat. Wanneer
dat inhoudt, dat men er de een
heid van een goed functionerende
dienst mee bedoelt, dan heb ik er
vrede mee. Ik denk bijvoorbeeld
aan 1953: dat was een test-case.
waarmee we konden bewijzen, dal
we niet die mensen zijn, die al
leen maar rapporten kunnen
schrijven. Maar ik heb er beslist
bezwaar tegen, wanneer dat
„staat in de slaat" door sommi
gen wordt geïnterpreteerd als een
soort camarilla in het koninkrijk.
Daar is geen sprake van.
Er wordt ook wel eens gezegd,
dat het onjuist is de verschillende
fases van de Deltawerken by F i-
ninklijk Besluit tot uitvoering te
brengen. Er zijn mensen, die mis
schien liever alles bij 'de wet ge
regeld zouden zien. Mijn antwoord
aan die mensen is: Elk jaar komt
er een begroting dat is óók een
wet!"
Factor enthousiasme
Wat de toekomst betreft zegt
ir. Maris: „Ik kan tegen
mijn opvolger beslist niet
zeggen: Er zijn geen problemen
meer. Voor de waterstaat zijn de
komende 15 jaar bijzonder be
langrijk. Myn opvolger is nu vijf
tig jaar, hij maakt die periode
precies mee. In die vijftien jaar
zullen de Deltawerken zyn vol
tooid. En ongeveer tegeljjkertyd
komen de laatste Zuiderzeewer
ken klaar. Volgens jaar zullen, we
het nieuwe rijkswegenplan kun
nen uitbrengen en veel van wat
daarin wordt vastgelegd, komt
ook in de komende vyftien jaar
gereed. Over vijftien jaar zullen
de havenwerken van IJmuidcn, de
Europoort, misschien Schevenin-
gen hun beslag gekregen hebben.
Het grootste deel van de tunnel
plannen zal uitgevoerd zyn.... Het
worden een hijzonder boeiende
vijftien Jaar."
„En daarna?"
„Ik. weet het niet. Dan zullen er
weer nieuwe dingen zijn. Ik her
inner me, dal er in de twintiger
jaren by de rijkswaterstaat, alleen
'ingenieurs in tijdelijke dienst. wer
den aangenomen. Men pakte toen
een bepaald project aan en dacht,
dat men er dan voorlopig was.
Men voorzag toen nog niet, zoals
nu, enorme ontwikkelingen. Nu
hebben wc onze prognoses. Prog
noses zijn waardevol, als je er
niet teveel waarde aan hecht..."