Stil Vijftig artiesten wagen zich op 800 m2 glad ijs in Antwerpen PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer Vóór KERSTMIS NOG EEN sfeervol huis: Maak van uw home een werkelijk THUIS! R □TERDON HET JASON-MYSTERIE WOENSDAG 25 OKTOBER 1961 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 18 Advertentie) VERF GEEFT FLEUR „CAPRIOLEN" ACHTER DE COULISSEN Vier weken training in Wenen voor tournee van twee jaar Joan Haanappel de Nederlandse ster Half tien in de avond; pau ze in de Weense ijsrevue „Kapriolen". Het „sprookje van de liefde", eerste deel, is uit. De leden van het ijsballet zijn weggevlucht achter de hoge coulissen in het Ant werpse Sportstadion. Hun plaats is vliegensvlug ingeno men door drie mannen in hel gele overalls met een letter op hun rug. Zij duwen een vat op wieltjes voort over de 760 m2 ijs. Vijfhonderd liter kokend water wordt üitge- sproeid over het ijsveld om dit voor het tweede deel van de revue weer sp:' gelglad te maken. De duizenden toeschouwers wor den geamuseerd door grammo- foonmuziek, de leden van liet revueorkest roken eeu sigaret. Achter de coulissen rennen to neelknechten met wijde, styve glinsterende kostuums heen en weer. Regisseur Will Petter con troleert in dè kleedkamers of de leden van het ijsballet al opschie ten met het verkleden en schmin ken. In een kwartier moeten de decors veranderd worden, moeten de ar tiesten zich verkleden en toch ook wat kunnen uitrusten. In lange rijen staan links en rechts van de kleedkamers rekken met kleurige kleding, alles heeft een eigen plaats en iedereen heeft een eigen taak. In een reusachtige troon zit een blond balletmeisje het beweeglijke gedoe aan te zien. Een ander flad dert op de grammofoonmuziek heen en weer met één van de jongens uit de balletgroep. Kostuums Ttwee miljoen Oostenrijkse schillingen kosten die kos tuums". Edith Petter, vrouw van de regisseur, zelf choreogra fe, zegt het met iets van trots in haar stem. Dat is dus zo'n 300.000 Nederlandse guldens, voor criolines, pailetten, tule en hoe het verder allemaal mag heten. Vier maanden lang hebben zestig mensen in de eigen fabriek in Wenen gestikt en genaaid. Dat atelier werkt alleen voor de ijs- revue; voor de zeven solisten en voor de veertig dansers en danse ressen. Will Petter komt erbij staan: „Het is niet te schatten, wat mijn revue eigenlijk kost. Dat is in alle landen steeds weer an ders." In het Antwerpse sportpaleis branden voor de revue 18 schijn werpers van zo'n 3000 watt. 96 lampen van 1000 watt, bovendien 1700 lampen onder de Italiaanse kunstbloemen en onder de spui tende fonteinen rond het ijsvlak; tel daar nog wat verspreide lam pen by, totaal 400 lampen, die af wisselend en geraffineerd de ijs- revue in het licht zetten. Vijftig voorstellingen van de re vue worden in dat licht tot 20 no vember gegeven. Het gezelschap wervelt over een ijsvlakte van 43 kubieke metec. bevroren water, drie centimeter dik, dat door am moniak onder druk op een tempe ratuur van zeven graden onder nul wordt gehouden. Driemaal per dag wordt er water opgespo ten. Zwerven K>ud?". Joan Haanappel, de Nederlandse ster van de re vue, vindt, dat het wel mee valt. „Wel in het begin, maar wanneer je eenmaal bezig bent, dan heb je het gauw warm. Het is hier heerlijk werken en vol gende maand 13 november word ik 21 jaar." Joan viert haar meer derjarigheid op het ijs in Antwer pen. Dat kan ook niet anders, want de .revuemensen kennen geen thuis meer. Zij zwerven over de wereld van land naar land, van stad naar stad, logeren in een hotel, zoals de balletgroep, of huren een ap partement, zoals de solisten. Ik heb een paar kamers samen met één van de danseressen. Vier bij zes meter groot, en Het keukentje is drie bij twee", zegt Joan. Dat keukentje wordt driemaal per dag gebruikt: 's morgens om half elf, 's middags rond drie uur eh mid dernacht. „Vreemde tijd om te eten?" Niet voor de ysartiesten, die sla pen 's morgens uit, trainen tot een uur of twaalf in de morgen en zoeken dan de stad op. „Ik train nu veel minder, dan toen ik amateur was in de ijssport", ver telt Joan Haanappel. Maar tocli nog driemaal in de week, want een ysartieste moet fit en' soepel blijven. De solisten, die uiteraard al een flink aantal jaren meeschaatsën, openen minder dan de beginne lingen. De jongeren in de ballet groep, van 15 tot 22 jaar, oefenen regelmatig iedere morgen. Als er 's avonds iets mis is gegaan en dat komt altijd wel voor dan wordt er de volgende morgen flink getraind onder leiding van Will en Edith Petter. Routine R outine is voor de ijsartiesten erg belangrijk. Maar die rou tine krijgen ze niet dan door regelmatig oefenen. Het begint al wanneer de revue op stapel wordt gezet. „Op een gegeven moment is er een idee en dat werk ik dan uit". Will Petter, 54 jaar, klein van ge stalte, kalend, vertelt met zijn Weens accent hoe de zaak in elkaar zit. „Het idee komt op pa- jiiiiiiiiiiiiiiiiMniiimi Artiesten van ijsrevue zien Zeeland De ijsrevue trekt de Zeeuwen, 2 a S000 per week, maar onze provincie trekt ook de revue- artiesten aan. Inge en Willy Schilling, één van de solistenparen, gaan elk jaar even in YerseJce kijken. „Wij gaan er altijd heen met z'n vieren om oesters te eten. Mijn man en ik zijn er nu een maal gek op. Hij fotografeert daar ook altijd veel, dat is zijn hobby". Joan Haanappel, Kiki Hóltgre- ve (Hilversum) en George Smit Den Haag) zijn de enige drie Nederlanders in de revue. Zij willen in ieder geval naar Zee land. George Smit heeft nog nauwe banden met Zeeland. „Er woont familie van mij aan de Veerweg in Wolphaartsdijk. Die ga ik zeker opzoeken, deze of volgende maand. Hoeveel kilometer is het daarheen M lllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllilllfM pier te staan en er wordt overleg gepleegd met professor Robert Stolz, die de muziek schrijft." Edith Petter neemt de choreogra fie voor haar rekening. Vier we ken in het voorjaar wordt de re vue ingestudeerd. De solisten krij gen de muziek op platen te horen en kunnen dan de improvisaties gaan proberen. De balletgroepen worden ingestudeerd door Edith Petter zelf. Maar niet voordat zij daarvan elke pas zelf in de grote turnzaal van de Wiener Stadthal- le heeft gemaakt. „Ik schrijf alles op papier uit in myn eigen taal", zegt Edith Petter. In de taal van de choreografen, de taal van de linker- en rechterballetten, van de Berliner-, de „hebe" en de „sleu- der"-sprongen. Na veertien dagen „droog" oefe non op de gladde vloer van det turnzaal gaat het ballet naar de ijsvloer tot de vier weken om zijn tot de premiere. Tot de eerste van de 350 voorstel lingen in heel Europa tot Mos kou toe en dan weer terug naar Wenen, waar reeds de nieu we ysrevue op stapel Staat. De oude revue draait dan nog een jaar, zoals nu in Amsterdam de „IHusionen" die in 1960 in Ant werpen speelde. Verder Dan trekt het gezelschap ver der, per trein van zo'n twin tig wagons of met vracht auto's. Met de paar man perso- Contrasten: een baanveger schuift het ijsschraapsel voor zich uit over de ijsvloer in het Antwerpse Sport paleis, terivijl Nederlands schaats- sterretje Joan Haamappel onder de bewonderende blikken vaiv twee bal letmeisjes in trahïingskostuwm een moeilijke figuur doorneemt. neel, die in een dag en een nacht de decors opbouwen en alles In orde maken voor de uitvoering. De schaatsen van de sterren ko men uit de vaseline en de kos tuums worden uit de kisten ge haald, totdat het gordijn opgaat voor het „grand spectacle", met schettermuziek en felle, schitte rende kleuren. Met goud en zilver en starre glim lach op de gezichten van de sterren in het felle licht der schijnwerpers. Kapriolen op het ys met het sprookje van de liefde. Een circus van kleuren en geluid voor rond 250.000 mensen in het Antwerpse Sportpaleis waar onder zo'n tien tot twaalfduizend Zeeuwen 1 'piet PHAAMACEUT1SGI6 FABRIEK (/RO^ER}\ HIIVESSUM 1927. Het Shasterschip kon een ontzaglijke snelheid ont wikkelen en in fantastisch korte tijd was men dan ook de satelliet zo dicht gena derd, dat het schip door de ijle wolkenlagen suisde, die hier en daar grillig gevorm de bergtoppen omhulden. De vaart van de Argol werd sterk verminderd en nu be gon een langdurig en ver velend karwei, want op sys tematische wijze zou deze maan spiraalgewijs van pool tot pool nagezocht moeten worden, om een eventueel spoor van de vermiste sche pen te ontdekken. Niets ontging de radar-ob- servatórs en zo nu en dan dook de Argol laag over het oppervlak van de barre, levenloze satelliet om een bepaalde plek nauwkeuriger te onderzoeken. Het resultaat was echter nihil en Solon verwachtte ook niet anders. Hij legde uit, dat iedere Shaster-machine was uitgerust met een kleine automatische zender die in geval van nood een bepaald radiosein bleef uitzenden, ook in geval het schip was verongelukt. De speciale ontvanger van dat noodsein aan boord van de Argol bleef echter stom en daar ook de normale radar niets kon rapporteren, liep de eerste speurtocht op een teleurstelling uit. Er zouden er nog wel meer volgen Zaterdag partij-convent a.r.-kiesverenigingen Het centraal comité van antirevo lutionaire kiesverenigingen hondt op 28 oktober een partijconvent in het Minerva-paviljoen to Amsterdam. Voorzitter dr. W. P. Berghuis zal de bijeenkomst met een toespraak ope nen. Hierna zal een huishoudelijke vergadering worden gehouden. In de middagvergadering zal prof. dr. A. M. Donner spreken over „rechtsbe scherming in Europees verband". fAdvertenttel DE HEVIGSTE ASTMA-AANVAL in 30 seconden bedwongen. Zelfs de hevigste astma-aanval kan ogenblikkelijk bedwongen worden door het gebruik van één enkel Adozo-tablet. De wonderbaarlijke samenstelling van de Adozo-tablet- ten maakt, dat één tablet onmiddel lijk verlichting brengt. Adozo is van onschatbare waarde tegen dag- of nacht-astma en slaagt veelal, waar andere middelen faalden. Neem de proefBij apothekers en drogisten. FEUILLETON I Door JOHN NEWTON CHANCE „We gaan akkoord," zei Vicky. De deur week naar binnen en Shirley strompelde over de drempel. De nacht merrie lag achter haar. Instinctmatig deed ze voorzichtig aan, alsof ze bij intuïtie wist, dat ze geen geluid mocht maken, ofschoon haar hersens daver den van stemmengeraas, stemmen die dc meest krankzinnige dingen brul den. We gaan akkoord Vicky. Wat bete kende dat alles in vredesnaam Wat was er voorgevallen Waarom was hij weggegaan en had haar in die ka mer achtergelaten Wat deed hij nu, met Vicky en Keep Ze sloot zachtjes de deur, maar het bonzen van haar hart hield aan. En ofs<-*<oon de stemmen In de keuken niet meer duideijk tot baar doordron gen. leken ze haar nog in de oren te Klinken. Gaan wc akkoord, Vicky Gaan we akkoord Wc gaan akkoord, we gaan akkoord Langzaam nam ze de handen van haar oren. Er klonken nog slechts vage verwarde geluiden, terwijl de kamer waar zij zich bevond bijna een oase van rust was. ELFDE HOODSTUK Het leek wel of de kamer minder don ker werd terwijl Shirley door 't ven ster naar de sterren stond te turen. De schaduwen binnen namen geleide lijk vorm aan, zodat ze een tafel, een kast, het zwakke schijnsel van glas op prenten aan de wand kon onder scheiden en op de tafel, als een lange dunne streep iets dat kil en grijs in de duisternis oplichtte. Een kloek besluit nemend, liep ze er heen en legde er de hand op. 't Was een koud en hard voorwerp, zo koud en zo hard, dat haar vingers even trilden en ze snel haar hand terug trok Het was een jachtgeweer, dat daar lag alsof 't op iemand wachtte. Mis schien had de boerin het meegebracht en het daar, voor alle gebeurlijkhe den, achtergelaten Of nu bij Shirley na haar eerste schrik zich weer praktische overwe gingen lieten gelden, dan wel of ze be hoefte had aan iets positiefs om zich aan vast te klampen, had ze nooit kunnen zeggen, maar in elk geval be tekende dat geweer méér voor haar dan een wapen Het was, alsof ze er een metgezel in vond Door het raam zag ze nog steeds roodgloeiende sigarettepuntjes, maar de mannen leken wat verder af, dich ter in de buurt van de auto. In de keuken werd bij voortduring druk gepraat, zodat Shirley telkens en telkens weer aan die vreselijke woor den terugdacht, woorden die toch on mogelijk van Jason afkomstig sche nen, hoe duidelijk ze ook zijn stem had menen te horen. Neen, het kon niet de stem van een ander zijn geweest. Ze kende Jasons stem slechts al te goed, elke trilling, elke modulatie. Maar... wat was er dan, terwijl zij boven was, voorgevallen Hoe was alles zo opeens veranderd Shirley's verbijstering maakte plaats voor een gevoel van schaamte en ver nedering. Ze hoorde in haar geest op nieuw zijn gesprek met die vrouw, dat sluiten van een soort koop En de ver nedering ging plotseling over in hef tig opvlammende haat, eerst tegen Jason. maar dan geleidelijk zich richtend tegen die vrouw. Ja. er moest iets zijn gebeurd, dat zij, Shirley, niet begreep. Misschien hadden ze hem wel genoodzaakt tot. die koop. gedwongen tot een of andere afspraak... Ja maar toch was hij het, die het initiatief had genomen": „Vicky, gaan we akkoorT.T.*" Och, het was immers duidelijk. Niet hij was tot toegeven genoopt, niet hij was gezwicht voor een onontkoomba re bedreiging. Hij was op het ogen blik meester van de situatie geweest, had die vrouw een afspraak opgedron gen. De toon van zijn stem liet daar aan niet de minste twijfel. Nog altijd die stemmen, dacfct ze ver baasd. Het leek of ze uren nodig had gehad om van inzicht te veranderen, terwijl het in feite slechts enkele se conden waren sinds ze die duistere kamer was binnengeslopen. Ze liep naar de deur en opende dlej zodat de stemmen nu helder tot haar kwamen, niet gestoord door het ge praat van de mannen buiten. Jasons stem klonk zo duidelijk alsof ze met hem in dezelfde kamer stond. „Om één uur, zei je Even stilte. Toen de stem van Vicky Darracott „Ongeveer één uur" „Daarbuiten, in het Kanaal vroeg Jason weer. „Ik denk niet, dat je het schip Iaat stoppen: dat zou in de ga ten kunnen lopen. Dus kom je langszij en klimt een touwladder op. Nu, dat treft goed. Ik heb wel bij stormweer touwladders beklommen en vannacht is de zee zo glad als een spiegel." „Als je eenmaal aan boord bent, geldt de afspraak niet meer," zei Vicky. „Wat zou ik meer kunnen verlan gen?" hernam Jason. „Een rustige vakantie op zee en daarna ergens aan land gaan. Totale verdwijning van de man in kwestie. Hm," lachte nij, „het zal ook «en opluchting betekenen, In dit ellendige land kom ik nooit tot rust." Vicky verwaardigde zich eveneens te lachen. „Daarvoor kun je het land de schuld niet geven," zei ze. „Dat doe ik ook niet," verzekerde hij. „Wie is de man in kwestie klonk de nieuwsgierige, doordringende stem van Willard Keep. „Jason," de avonturier. „Neen, neen," hernam Keep geduldig. „De ware naam. Wie ben je „Die mededeling behoort niet tot de afspraak," lachte Jason. „Wist Norway het vroeg Vicky „Misschien wel," antwoordde Jason. i.maar hij heeft me nooit als Jason gekend. In elk geval... hij herkende me niet." „Ik heb geprobeerd meer te vernemen over de man die zijn nek brak," zei Keep, „maar ze weten er niet veel van." „Het zou je ook weinig baten," ver zekerde Jason. „En het nog eens te proberen dient tot niets. Mijn naam is Jason, en verder niet... Apropos, vertrekken we van de steiger bij de Woestenij „Voor middernacht moeten we op de Woestenij terug zijn," antwoordde Vicky. „Tussen twee haakjes, waar is Gran ge vroeg Jason. „Een poosje ge leden is hij weggegaan om zich te wassen." De twee anderen zwegen. Eindelijk zei Keep i „Maak ja niet ongerust over Grange." Shirley's hart verstijfde van schrik. Het antwoord beter gezegd de op merking liet aan duidelijkheid niets te wensen. Keep had gezien, dat zijn handlangers buiten de boer het zwij gen hadden opgelegd. Zodat ze nu; uit gezonderd de boerin, die zich „op de achtergrond hield" waar dan ook niemand had om haar hij te staan. „Ik geloof, dat we moeten opstap pen," zei Vicky eensklaps. „Ga jij eens kijken, Willard, hoe net met dat meisje is. We zullen haar hier achter laten. Ik heb een plannetje om dit zaakje netjes op te Knappen," liet zij er lachend op volgen. Shirley ging snel in de kamer terug en trok de deur zachtjes tot op een kier om doorheen te kunnen zien. Iemand liep naar de keukendeur, ont sloot de grendel en liet een ogenblik het licht van de lamp verblindend dooi de gang schijnen. Ze zag Keeps bre de gestalte zich tegen het licht afteke nen en daarna werd het weer duister terwijl hij zachtjes de trap opsloop. Ze wachtte vol spanning. Op tafel achter haar glinsterde net geweer, doch na de- felle lichtglans van daar even kon ze alleen purperen en gele vlekken voor haar ogen zien dansen. Natuurlijk moest ze het geweer bin nen haar bereik houden, maar ze wil de ook luisteren. .(Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1961 | | pagina 9